Fasle_sevom_behdasht

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “فصل سوم بهداشت”

فصل سوم بهداشت

اسلاید 1: فصل سوم بهداشتبه نام خداوند بخشنده ومهربان

اسلاید 2: فکر کنید وپاسخ دهید:بدون آب بیشترمی توانید به زندگی ادامه دهید یا بدون هوا؟چرا؟آیا می دانید!چرا به خاک «بستر حیات»می گویند؟اجزای محیط زیست

اسلاید 3: هوا و آب دوجزء مهم محیط زیست اند و خاک پس از محیط زیست این دو مهمترین جزء محیط زیست محسوب می شود . موجودات زنده بدون آب وغذا نمی توانند بیش تر ازچندروز و بدون هوا بیش از چند دقیقه زنده بماننداما برای ادامه ی زندگی به محیط زیست سالم نیز احتیاج دارند.

اسلاید 4: همان گونه که می دانید، افزایش بی رویه ی جمعیت عامل اصلی آلودگی محیط زیست است.افزایش جمعیت موجب توسعه ی شهرها،افزایش وسایل نقلیه وافزایش مصرف سوخت وانرژی ودر نتیجه آلودگی هوا عامل بسیاری از بیماری های خطرناک در انسان،مرگ دام هافساد وخرابی محصولات کشاورزی وبسیاری مشکلات دیگر شده است.

اسلاید 5: افزایش جمعیت موجب استفاده ی بی رویه از زمین و ذخایر آن برای تولید محصولات کشاورزی،دامی وصنعتی ودر نتیجه موجب کاهش ذخایر وآلودگی خاک شده است.در کتاب سال اول در باره ی سلامت،بیماری ومحیط زیست، مطالبی آموختیدو دانستید که رفتار وفعالیت های انسان در میزان سلامت او و حفاظت از محیط زیست،

اسلاید 6: نقش مهمی دارد.اکنون درباره ی آب که از اجزای اصلی محیط زیست است ودر باره ی رفتار های سالم وناسالم افراد، مطالبی را خواهید آموخت.

اسلاید 7: آب از منابع اصلی محيط زيست و يكی از مهم ترين نيازهای انسان است. بسياری از فعاليت های كشاورزی، صنعتی ، شهری وخانگی وحمل و نقل به آب وابسته است.اهمیت آب در زندگی انسان

اسلاید 8: محصولات کشاورزی ودامی،تهیه ی غذا، نظافت و شستشو، انتقال حرارت و آبیاری فضاهای سبزبه آب نیاز دارد.فعالیت بسیاری از صنایع وکارخانه ها،بدون آب متوقف خواهد شد؛مثل صنعت پارچه بافی و کاغذ سازی.

اسلاید 9: جواب سوال«1»از طریق باران –رودخانه-چشمه-چاه-قناتجواب سوال«2»خیر پاسخ بحث گروهی صفحه ی 41

اسلاید 10:

اسلاید 11: همان گونه كه آب مايه حيات است، آب آلوده نيز دشمن سلامتی است. اگر فاضلاب های خانگی، شهری و كشاورزی و صنعتی كه دارای انواع ميكروب ، انگل، سم و مواد شيميايی اند، به آب های جاری و زيرزمينی نفوذ می كنند ، موجب بيماری و مرگ انسان و ساير موجودات زنده ی خشكی و آبزی خواهند شد.

اسلاید 12: آلودگی آب های جاری موجب بیماری ومرگ آبزیان می شود. و از آن جایی که غذاهای دریایی از منابع اصلی غذای انسان محسوب می گردند،ممکن است انسان ها با خوردن غذاهای دریایی آلوده دچار بیماری های خطرناک شوند.

اسلاید 13: آب شيرين كه مورد نياز انسان ها و ساير موجودات زنده است، به مقدار معيني در طبيعت توليد مي شود. افزايش جمعيت، توسعه ي شهر نشيني ، پيشرفت صنعت و استفاده ی بيش از اندازه از منابع آب موجبخالي شدن ذخاير آب و آلودگي آن شده است.

اسلاید 14: آلودگی آب رودخانه گنگ درشهر وارناسی در هند

اسلاید 15: -هر فرد باید در نگه داری وآلوده نکردن آب به نوبه ی خود تلاش کند تا آب سالم در اختیار سایر موجودات وانسان قرار بگیرد.-با بهینه مصرف کردن آب - استفاده از وسایل بهینه سازی مصرف آب - آموزش به کودکان - تعمیر کردن شیر های آب و...پاسخ بحث گروهی صفحه ی 43

اسلاید 16: آب آشاميدنی بايد پاک و سالم ،بدون رنگ،بدون بو،بدون مزه،صاف و زلال،باشد. آب تصفيه شده مناسب -ترين آب برای آشاميدن است كه از طريق لوله كشی مورد استفاده می گیرد.در بعضی مناطق از آب چشمه،قنات،چاه،جویبار،آب انبار و رود برای آشامیدن استفاده می کنند که اغلب آلوده است و باید قبل از مصرف باروش های مناسب ، سالم سازی شود. ویژگی های آب آشامیدنی

اسلاید 17: برای این کار از روش های مختلفی استفاده می شود:مانند:جوشاندن آب و استفاده از صافی شنیروش های سالم سازی آب

اسلاید 18: خوردن پفک و چیپس رفتار ناسالمخوردن صبحانه رفتار سالمشستن دست ها رفتار سالماسراف آب رفتار نا سالمریختن زباله رفتار نا سالمایجاد آلودگی صوتی رفتار ناسالمپاسخ بحث گروهی صفحه ی 47

اسلاید 19: بسياری از بيماری هايی كه انسان به آن دچار می شود، در اثرروش زندگی نا سالم (عادت و رفتارهای ناسالم )است . اغلب این بیماری ها زود آشکار نمی شوند وبه این دلیل ،زمانی انسان متوجه بدی رفتار می شود که دیگر دیر است و به فرد و جامعه خسارتهای بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی جبران ناپذیری وارد شده است.زندگی سالم

اسلاید 20:

اسلاید 21: بعضی از رفتار های ناسالم در گروه رفتارهای کم خطر قرار دارند.این رفتارها بیش تر به سلامت خود شخص صدمه می زنند واغلب می توان به راحتی این رفتارها را کنترل و صدمات ناشی از آن را جبران کرد؛مثل:ورزش نکردن، خواب کم تراز هفت ساعت در شبانه روز،خوردن تنقلات،چربی و شیرینی زیاد.

اسلاید 22: بعضی از این عادت ناپسند مثل:انداختن آب دهان روی زمین،ایجاد سر و صدا،ریختن زباله در کوچه و خیابان،علاوه بر بیمار کردن خود و دیگران،موجب آلودگی محیط و تاثیر بد بر بهداشت و زیبایی جامعه نیز می گردد.

اسلاید 23: بعضی از رفتارهای ناسالم در گروه پر خطر قرار دارند و می توانند زیان های جبران ناپذیری برای فرد و جامعه ایجاد کنند،مثل:استفاده از سیگار و مواد مخدر،رانندگی با سرعت ،بدون استفاده از وسایل ایمنی و بدون توجه به مقررات،دوستی با افراد ناباب و معاشرت های ناسالم که بیماری های خطرناکی مثل ایدز را به دنبال دارد.

اسلاید 24: -ناسالم پرخطر زیرا هم برای فرد مضر است هم برای اطرافیان ودر آینده باعث اعتیاد - مریضی - وبسیاری عوارض دیگر می شود. دوستی با افراد ناباب وداشتن رفتارهای ناسالم و پرخطر –اعتیاد-درس نخواندن-گوش نکردن به صحبت ها ونصایحوالدین و معلمین پاسخ بحث گروهی صفحه ی 47

اسلاید 25: سیگار یکی از دلایل اصلی بروز سرطان ریه است و متاسفانه زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد 6 ماه بیشتر شانس زنده ماندن ندارد. به علت اثرات نیکوتین بر کار قلب و افزایش فشار خون اغلب سیگاری ها با سکته‌های قلبی فوت می‌کنند. بیشتر بدانید!

اسلاید 26: سیگار باعث غلیظ شدن خون و لخته شدن آن شده و سبب صدمه به مغز ، فلج ، سکته‌های مغزی و مرگ می‌شود. چسبندگی و غلیظ شدن خون سبب بسته شدن سرخرگها و یا سایر اعضا می‌شود که منجر به قطع عضو خواهد شد.

اسلاید 27: بامصرف سیگار ، مسیرهای ورود هوا در بدن تنگ و مسدود شده و سبب زمین گیر شدن فرد می‌شود. سرطانهای دهان ، گلو ، ریه ، مثانه در افراد سیگاری شایع است. زخمهای معده و مری اغلب در سیگاری ها مشاهده می‌شود. افراد سیگاری اغلب مسن‌تر از سن واقعی خود به نظر می‌رسند چون سیگار سبب پیر شدن و فرسوده شدن سریعتر پوست می‌شود.

اسلاید 28: خطر فوت کردن در افراد سیگار 4 برابر افراد غیر سیگاری است. 40 در صد افراد سیگاری قبل از سنین بازنشستگی فوت می‌کنند افراد غیر سیگاری حداقل 6 سال بیشتر ازسیگاری ها عمر می کنند.

اسلاید 29: در انتخاب روش زندگی،عوامل وافراد مختلفی تاثیر گذارند؛مثل:خویشاوندان،دوستان،مذهب،آداب و رسوم،رسانه ها(رادیو،تلویزیون ،روزنامه ها و...)نوجوانان که در آستانه ی استقلال قراردارند،سعی می کنند خود تصمیم بگیرند وروش زندگی شان را انتخاب کنند؛

اسلاید 30: در نتیجه،تجربه کسب می کنند و یاد می گیرند که با عواقب تصمیمات خود،زندگی کنند اما آن ها باید بتوانند خود را کنترل کنند و از تصمیمات نادرست ومرگ بار پرهیز کنند.

اسلاید 31: گاهی تصمیم گیری درست آسان است اما پایداری و وفادار ماندن به آن مشکل است.بررسی پیامدهای مثبت و منفی در تصمیم گیری ها به به افراد کمک می کند تا عاقلانه تر رفتار کنند.

اسلاید 32: 4.عجله کردن در تصمیم گیری، عصبانیت ،عدم توجه به عواقب منفی تصمیم.5. برخی از تاثیرات منفی و زیان باربا ظاهری زیبا و تجملی در کمین نوجوانان هستند و مقاومت در برابر آنها برای نوجواندشوار است.جواب فکرکنید صفحه 48

اسلاید 33: معده قلبدارو و سلامتی

اسلاید 34: مغز

اسلاید 35: هر ماده ای كه وارد بدن شود و موجب تغييراتی در جسم، فكر ، احساس و بطور كلی باعث تغييراتی در وضعيت جسمی وروانی شود، دارو نام دارد.

اسلاید 36: تغییری که با استفاده از دارو در بدن به وجود می آید ،بستگی به نوع آن دارو دارد.

اسلاید 37: معمولاداروها به پيشگيری، كنترل و درمان بيماری ها كمك می كنند. داروها ممكن است منشأ گياهی، حيوانی يا معدنی داشته باشند. امروزه بسياری از داروها به روش شيميايی تهيه می شوند.

اسلاید 38: مثل:آنتی بیوتیک ها،مسکن ها وتب برها که به شکل های مختلف-چون قرص،کپسول،پماد،شربت،پودر و محلول ها-تهیه می شوند.

اسلاید 39:

اسلاید 40:

اسلاید 41:

اسلاید 42: -بیماری هایی چون سرماخوردگی، سرفه های خفیف، ضعف و بعضی اسهال ها به دارو نیاز ندارند و با استراحت، غذای مناسب و مراقبت درمان می شوند.-وابستگی به دارو، اختلال در سیستم عصبی ، افزایش ضربان قلب، فشار خون و تنفس،ناراحتی کلیه و حتی در بعضی مواقع می تواند منجر به مرگ انسان شود.پاسخ بحث کنید صفحه ی 51

اسلاید 43: ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزء 20 کشور نخست دنیاست و بالاترین مصرف سرانه دارو در جهان را دارد. در ایران، مصرف سرانه داروهای تزریقی در سال، چهار برابر میانگین جهانی است، این در حالی است که تزریق کردن، به تنهایی و جدای از عوارض دارو، خود فرآیندی خطرآفرین است. زدن آمپول بهتر از خوردن داروست؟

اسلاید 44: آبسه، عفونت و ابتلا به بیماری های ویروسی و میکروبی از عوارض تزریق هستند. از سوی دیگر در میان مردم این تصور رایج وجود دارد که فرآورده های تزریقی به مراتب بهتراز داروهای خوراکی هستند، اما متخصصان با این

اسلاید 45: این نظر مخالفند و از تزریق به عنوان یک روش تهاجمی با خطر فوق العاده بالا نام می برند که در سیستم درمان سرپایی ضرورتی ندارد و این روش را مخصوص درمان های اورژانسی (فوری) و یا زمانی که از راه های دیگر به ویژه راه خوراکی نمی توان استفاده نمود، می دانند.

اسلاید 46: چرا زدن آمپول بهتر از خوردن دارو نیست؟

اسلاید 47: 1-بیش از نیمی از عوارض به ثبت رسیده در مرکز ملی ثبت عوارض ناخواسته داروها، ناشی از مصرف داروهای تزریقی بوده است و اکثر اوقات عوارض جانبی داروهای تزریقی نسبت به داروهای خوراکی بیشتر است و نباید به پزشک جهت تجویز داروی تزریقی اصرار کرد.

اسلاید 48: 2-اثر بخشی داروهای تزریقی لزوماً بیشتر از داروهای از خوراکی نیست.آنجا که داروی تزریقی سریعاً در خون پخش می شود، کنترل و درمان عوارض آن در بسیاری از موارد، نسبت به سایر اشکال دارویی مشکل تر می باشد.

اسلاید 49: 3-داروهای تزریقی می توانند منجر به عوارض خاصی شوند که با مصرف فرآورده های غیر تزریقی غیرممکن یا کمتر امکان پذیر می باشد.از جمله این عوارض می توان به مواردی نظیر آسیب به عصب در محل تزریق، آسیب به عروق در محل تزریق، آبسه و یا سایر عوارض در محل تزریق، خون مردگی و خونریزی های زیر پوستی ،

اسلاید 50: ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن در محل تزریق اشاره نمود.

اسلاید 51: بسياری از بيماران نياز حياتی به دارو دارند. اما تعدادی از بیماران بدون دارو نيز درمان می شوند؛مثلا افرادی که به سرما خوردگی ساده،سرفه های خفیف،ضعف های جزئی و اسهال های ساده مبتلا می شوند،به دارو نیاز ندارند و با استراحت،غذای مناسب و مراقبت درمان می شوند.

اسلاید 52: استفاده ی بيش از اندازه ازدارو و بدون تجويز پزشك خطرناك و از رفتار های ناسالم و گاه پر خطر محسوب می شود.گاهی زیاده روی در استفاده از بعضی داروها ،موجب وابستگی انسان به آن ماده دارويی می شود.

اسلاید 53: که در صورت عدم دسترسی به آن، شخص دچار ناراحتی های جسمانی و روانی و حتی مرگ می گردد. داروهايی كه معمولا استفاده بی رويه ی آن ها ايجاد وابستگی می کند،عبارتند از:

اسلاید 54: 1-داروهای كاهنده : مصرف اين نوع داروها، ميزان فعاليت بدن را كاهش می دهند و باعث می شوند كه اعضای بدن وظايف خود را به خوبی انجام ندهند. داروهای آرام بخش،خواب آورو مسكن دارای مواد دارویی کاهنده اند.

اسلاید 55: مصرف داروهای کاهنده ی قوی،بسیار خطرناک است.

اسلاید 56: 2-داروهای محرک: اين نوع داروها ميزان فعاليت بدن را زیاد کرده،و در كار طبيعی اعضاء اختلال ايجاد می كنند. كافئين نوعی داروی محرک است كه به مقدار كم در نوشابه های غيرالكلی، قهوه ، چای و كاكائو وجود دارد و بعضی افراد با خوردن آن ها دچار بی خوابی می شوند.

اسلاید 57:

اسلاید 58: بعضی از داروهای محرک اثر قوی تری دارند و موجب افزايش ضربان قلب، فشار خون و تنفس می شوند. که مصرف آن هاخطرناك است و منجر به وابستگی و مرگ می شوند. مصرف این گونه داروها در پزشكی بسيار محدود است.

اسلاید 59: اغلب داروها- تا حدودی- برای بدن ضرر دارند اما بعضی از آن ها ، فوايدی دارند كه در زمان بيماری به آن ها نیازمندیم. در واقع فايده ی آن ها بيشتر از زيان آن هاست. داروهای مجاز و غیر مجاز

اسلاید 60: اين گونه داروها «مجاز» نام دارند. مانند آنتی بيوتيک ها .بعضی از داروها که معمولا در پزشکی کاربرد ندارند به آنها داروی «غیر مجاز»می گویند.این دارو

اسلاید 61: اين داروها در بدن تغییرات بد ومنفی ایجاد می کنندوبرای مصرف كننده، اطرافيان و بطور كلی جامعه بسيار خطرناک اند. قانون نيز استفاده و حمل این گونه دارو ها را ممنوع اعلام كرده است . مشروبات الكلی و دخانيات و مواد مخدراز این گروه اند.

اسلاید 62: البته ممنوعیت سیگار کم تر از مشروبات الکلی و سایر مواد تدخیر کننده است ولی در اغلب کشورها،به دلیل زیان های وارده بر سلامتی انسان،کشیدن آن در مکان های عمومی،ممنوع اعلام شده است.

اسلاید 63: بیشتر بدانید!واکسن، میکروب ضعیف ، کشته شده یا سم ضعیف شده میکروب است که طبق برنامه ای خاص به صورت خوراکی یا از راه های دیگر آن را به بدن انسان وارد می کنند. در اثر این عمل که به آن «ایمن سازی» یا «واکسیناسیون» می گویند، انسان بیمارنمی شود بلکه

اسلاید 64: بلکه نیروی دفاعی بدن او علیه آن میکروب تقویت می گردد. به این ترتیب، حتی در صورت ورود میکروب قوی، بدن مقاومت می کند و شخص به بیماری دچار نمی شود و در صورت ابتلا ً بیماری خفیف و بدون عوارض بعدی خواهد بود.

اسلاید 65: هفت بیماری مهم کودکان که با واکسیناسیون براحتی می توان از ابتلا به آن ها پیش گیری کرد عبارتند از : سل، سرخک، هپاتیت، دیفتری، کزاز، سیاه سرفه ، فلج اطفال و تعداد دیگری از بیماری ها نیز تا حد زیادی با واکسیناسیون قابل پیشگیری اند.

اسلاید 66: کودکی که واکسینه نشده به احتمال زیاد به بیماری های واگیر دوران کودکی مبتلا می شود و حتی اگر از مرگ نجات یابد، ممکن است به عوارض خطرناک بیماری دچار گردد. فلج اندام های حرکتی، نابینایی ، ناشنوایی و عقب ماندگی جسمی و فکری گاهی نیز به علت ضعیف شدن قوای دفاعی بدن کودک برای ابتلا به سایر بیماری ها آماده می شود.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید