سایرتحقیق و پژوهش

فصل پنجم:کودکان با نیازهای خاص

21 صفحه
489 بازدید
10 آبان 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
کودکانی که از ‎lod‏ شنوایی اشکال دارنده ممکن است ‎ay‏ کلی ناشنوا یا کم شنوا باقنند. احتمال:دارد تافتوا به دنیا آمده پا بعذ از یادگیری زباره صحبت کردن,» ناشنوا شده باشند. دانش آموزان ناشئوله یعنی: که حتی با استفاده از سمعک شنوایی کافی و مناسب ندارند و نمی توانند از برنامه ی معمولی مدرسه استفاده کنند .

صفحه 4:
تحريكاء” ‎Saab con sits 8d‏ ودیایخ: وسیلة ما : صدايى را مى شنويم و ارتعاشات مختلف را از يكديكر تمييز مى

صفحه 5:
برش عرضی گوش انسان شامل مجرای شنوایی پرده ی صماخ. پنجره ی بیضی. پنجره ی مدور. لوله ی استاش. حلزون» عصب شنوایی. کانال ها یا مجاری نیم دایره ای. رکاب. سندان و چکش می باشد.در صورتی که سیستم استخوانی و پرده ی صماخ به گونه ی فعلی وجود نداشت و امواج صوتی مستقیما هوای گوش میانی را سیر می نمود و از طریق پنجره ی بیضی وارد حلزون می گشت. حساسیت شنوایی ۳۰ دسی بل كمتر از حالت انتقال استخوانى بود. كه اين مقدار نمودار كاهش شدث صوت از يك فرياد بسيار بلند به يك نجواى بسيار ضعيف است.

صفحه 6:

صفحه 7:

صفحه 8:
استخوان چکشی 1 استخوان سندانی 8 استخوان رکابی 18 شکل ۵-۲: ستخوانهای گوش ميانى و بردة صماخ

صفحه 9:
حلزون گوش لوله ی ای بلند و پر از مایع است که از سه لوله ی مختلف پیج خورده به نام های نردبان دهلیزی, و نردبان میانی و نردبان صماخی شده است. نردبان دهلیزی و میانی به وسیله ی غشای دهلیزی و نردبان صماخی و میانی به وسیله ی غشای قاعده ای از یکدیگر منفک شده اند. بر روی غشای قاعده. ساختمانی موسوم به اندام کورتی قرار دارد :اندام كورتى خاوى يك دسته سلول هاى حساس به تغييرات مكانيكى موسوم به سلول هاى مرك دار مى باشد كه اين سلول هاء اندام های گیرنده ای است که در پاسیخ به ارتعاشات صوتی: ارتعاش عصبی تولید می کند. انتهای دور نردبان دهلیزی و نردبان صماخی از طریق منفذی به نام هلیکوترما با یکدیگر مرتب می گردد.اهمیت غشای دهلیزی حفظ یک مایع مخصوص در نردبان میانی است که برای عمل طبیعی سلول های مژک دار گیرنده ی صوت ضروری است. Ys

صفحه 10:
شکل ۰۳ ۵: حلزون گوش

صفحه 11:

صفحه 12:
‎a.)‏ تدریج که صوت شدیدتر می گردد دامنه ی ارتعاش غشای قاعده ای و سلول های مژک دار نیز افزایش می یابدو سلول های مژک دار. تارهای عصبی را با فرکانس سریع تری تحریک می کند.۲با افزایش دامنه ی ‏ارتعاش: سلول های مژک دار بیشتری در حاشیه ی قسمت ارتعاش کننده ‏غشای قاعده ای تحریک می شود و به اين ترتیب ارسال ارتعاشات از طریق تعداد زیادتری از تارهای عصبی صورت می گیرد.۲.برخی از سلول های مژک دار تا زمانی که ارتعاش غشای قاعده ای به یک شدت نسبتا زیادی ‏نرسد» تحریم نمی شودو به نظر می رسد که تحریک این سلول ها به گونه ای سیستم عصبی را اگاه می سازد که صوت بسیار شدید و بلندی است. ‎

صفحه 13:
معمولا بر حسب لگاریتم شدت واقعی آنها بیان می شود. برای محاسبه ی تعداد دسی بل یک صوت از فرمول زیر : استفاده ‎wo‏ کنیم وما ۱۱-20 اا: تعداد دسیبل‌صوت ‎Po‏ 0 ضریب ثابت فرمول ابداعی ,

صفحه 14:
J 3 algal ۲ ‏ناشنوایی عصبی نامیده می شود.‎ ( ‏*ناشنوایی ناشی از اختلال مكانيسم هاى كوش میانی‎ 3 ‏برای انتقال صوت به داخل گوش كه ناشنواى هدايتى‎ * ‏خوانده می شود.یدیهی است که اگر حلزون یا عصب‎ 1 ‏شنوایی به طور کامل منهدم شود شخص دچار ناشنوایی‎ موی لوه سدم سور تعاریف ‎oe‏ + شوایس و 0 از وا 0 نمی تواند ‎ae Sioa‏ 8" از طريق حس شنوايى بشنود. ميزان ناتوانی حس شنوایی این افراد 70 دسی بل یا بیشتر است. کم شنوا شخصی است که با استفاده از وسایل کمکی در شنیدن (* گفتار عادی دیگران مشکل دارد. میزان ناتوانی حس شنوایی اين ۱ 4ه ‎aes pee Pa‏

صفحه 15:
۱ تیان به بعد از فراكيرىت كلم و زباندلالدارد ‏ 7 :ور فته:لینگونه ناشنولییبه 5 گروه تقسیم میشود !۱ .سطحی , ملایم , متوسط , متوسط تا شدید , عمیق ‎IB‏ رفتار و آزمایش های ساده ی کودکی کهبهترین راه آزمایش شنوایی استفاده ‎Guriw olXiw> jl‏ شنوایی و جدول شنوایی است ‎aS.‏ متخصصان, شنوايى فرد را اندازه می گيرند و بر اساس شدت شنوایی سمعک تجویز می کند.در سالهای حضور کودک در مدرسه, معلم کسی ‎cal‏ 5 ‎

صفحه 16:

صفحه 17:
ليتع 5 علت آساسی در این زمیته دجي رسیرحجه ی مادر ززادی ز پیش رسی , ناسازگاری های خونی مادر و جنین , منتژیت , در زمینه ی شنوایی عفونت گوش میانی از بیماری های متداول دوران کودکی است. ورافت: بسیاری از موارد ژنتیکی مانند ژن های غالب و مغلوب و نیز ژن های وابسته به کروموزوم جنسی « می تواند ناشنوایی را به وجود آورد. سرخجه مادرزادی؛ سرخجه ی مادر در طول 3 ماهه اول بارداری میتواند اثرات جدی بر جنین داشته باشد. پیش رسی: کودکانی که با کمتر از 5/2 کیلوگرم به دنیا می آیند پیش رس نامیده می شوند که ‎wo‏ تواند علت عقب ماندگی ذهنی و نابینایی باشد. ناسازگاری های خونی مادر و جنین: اين ناسازگاری می تواند بستیازی از معتکلات ان چمله:ناشتوایی را سیبشود. مننژیت: مننژیت شامل حمله ی میکروبی به گوش میانی است. که در میان عوامل خارجی بعد از تولد بیشترین فراوانی را در مبتلا شدن به ناشنوایی دارد. عفونت گوش میانی: در کودکان خردسال شایع است که سبب جمع شدن مایع در گوش میانی می شود و عبور صدا از گوش را دچار مشکل می کند. ميزان شيوع كودكان ناشنوا فقط يك در هزار و ميزان شيوع كودكان كم شنوا

صفحه 18:
تس اساس ساختعان سمفى های الک کی شبیه به دستگاه تلفن است. د تلفن به گونه ای ساخته شده » است که شنونده از فاصله کند نباشد.افرادی که در اثر گرفنگی مجرای گو گی پرده ی صماخ, وجود ضایعه در استخوان های گوش میانی یا عفوئت گوش | میانی دچار کمبود شنوایی شده اند, می توانند از سمعک استفاده در آموزش و پرورش کودکان ناشنوا دو هدف عمده مدنظر ست: رشد زبان رشد مهارت های ارتباطی متخصصانی که در زمینه ی کودکان ناشنوا کار می کنند در خصو آموزش مهارت هاى ارتباطى و جكونكى تاكيد أنه در یاد دادن و به كودكان ناشنوا نظرهاى متفاوتى دارند.

صفحه 19:
طريق كفتار خوانى و تكلم براى رشد وت های ارتباطى استفاده شود. و از زبان اشاره و هجى كردن با انگشتان استفاده نمی کنند زیرا معتقدند که ۱ ارتباطات دستی مانع یادگیری مهارت های تکلمی و = زيانى می شود. .2 :در اين روشء معلم در عين حال كه وازه ای را بیان می کند با هجی کردن هر حرف آن : توسط انگشتان به تقهیم کلمه کمک می کند. > 3 نیداری:در این روش, تاکید بر رشد توانایی گوش دادن و تربیت حس شنوایی است و بیشتر در خصوص کودکانی ‎cul‏ که کمبود شنوایی آنان در حد = ‎pe si‏ باشد. لکد

صفحه 20:
. الشتهادة از تقویت کننده ها برای تشویق رفتارهای مناسب کودک امری ضروری است. 4 از عصبانی شدن و پرخاش کردن به کودک پرهیز شود. محيط خانه تا نا أتجا اكه ممكن

صفحه 21:

11,000 تومان