صفحه 1:

صفحه 2:
yr nd oe فناوری اطلاعات

صفحه 3:
a! Albert Einstein : Imagination is more important than Knowledge

صفحه 4:
اطع تفت ورطاتعریف فتلویوطاهاتمجموعه لولسناز سخلفزار نرطفزار - خکیلفزار که گردشلطلاماتوا میشر ساخته و بسهرم بسود/ویاز زرا فيلهم مي يسازد. فتاوریواطاشاتعبارتستاز؛ همه شکلهای‌نناور که بسرلوایجاد, - ذخيره واستفادم از شكلهاويختلنلطلهات( شامزلطاشانة جا 2 مكالاتصوت يع تصاوي_مت مكددادم طوجند رسانهلوو ...)به كار .مورود

صفحه 5:
ل لألآنانالانانالانانالانانانانانالانانالانا - فناوري اطلاعات شاخه اي از فتاوري است کهبا استفاده از سخت‌افزار. نرمافزار و شبکه‌افزار مطالعه و کاربرد داده و پردازش آن را در زمینه‌های : ذخيره. دستكاري. انتقال. مد يريت. جابه جلیی. مبادله. کنترل. سوییچینگ و دادء‌آمایی خو دکار امکان پذیر مي سازد.

صفحه 6:
AD Gaps AP refers tp ay hed DP Teckwlw ved us vu tol 9 support wa testtuira io reach tis pverdl vision.

صفحه 7:
Vision ‏آیا دیدگاه آرماني (چشم انداز)‎ ‏مشخصي براي توسعه فناوري اطلاعات‎ ‏درسازمان خود داریم؟‎ ‏آيا ماموریت مشخص و سیاست ما در توسعه فناوري‎ ‏اطلاحات در سازمانمان مطوم است؟‎ ‏.اگر موارد فوق مشخص نیست هزینه کردن در اين زمینه بي‌مورد است‎

صفحه 8:
تعریف دیدگاه آرماني (مت)) دورنماي مشخصي که در عین جامع بودن» در بياني ساده و شفاف ارائه شود » جنبه شعاري داشته و بتوانند شور انگیزه و هماهنگي لازم را در همسو کردن فعاليتهاي يك سازمان براي انجام رسالتي خاصء بوجود آورد. (رسالت خاص ما توسعه فناوري اطلاعات در استانها )

صفحه 9:
ویخ‌گیهای فتاوری اطلاعات (وعاسب< هب1 : ۲ ماذه اولیه آن اطلاعات (مادّم خام ذهنی ) است. 5 موتور مح که آن کامپیوت است. 7 محصول نهایی آن تجربی است. ۲ محدود به موقعیت مکانی نیست. 7 تأثیر مخّب زیست محیطی ندارد.

صفحه 10:
‎List ke SIO‏ و روا وب زگولا ‏۶ عبارت فناور ی اطلاعات بکرات در زمینه های نو و جدید در معاني مختلف به کار می رود و شاید بتوان گفت تنها توافتی که بر معنای آن وجود دارد آن است که فناوری اطلاعات ‎ ‏موضوعى داغ است! با

صفحه 11:
& General Overview of 42 ۱ ICT in IRAN = TL ? Gout oad Oediuw ۲ 7” ‏م‎ vulerprises: 190 ‎Goverawest‏ ند ۳ یی ‎

صفحه 12:
World-wide IT market annual growth by region, 2003-2005, 0 oA wy | asp 09 ‏هه‎ orld in %

صفحه 13:
World-wide IT market by region, 2004 درول 1% سس مه اس

صفحه 14:
World-wide ICT market by region, 2004 سس مه اس

صفحه 15:
اقتصاد دانش محور چرا؟ تسه استفاده از فناوري اطلاعات» رایانه»اینترنت در تمام تولیدات و بخشهاي اقتصادي. ‎a‏ دانش مهمترین فاکتور توليد در كنار سرمايه؛ كاركرء زمین و سازمان اتتصادي است. ‎107١ .‏ مبمترينعااسرعتسترسير دراي دشرا ‏دولت الكثرونيكي و تجارت الكترونيكي وجوه غالب ‏" بهبود دائم فناوري و خلاقيت باعث توسعه اقتصادي مي‌باشد. ‏۳ فشارهاي جهائي شدن اتتصاد دائش محور و فناوريهاي جدید باعث افزایش رقابت و خلاقیت مي‌شود. ‎

صفحه 16:
چا باید به اقتصباد دانش محور توجه کنیم؟ * فرصت استفاده و پشتیبانی از منابع اقتصبادی جهان را خواهیم یافت. از تجرربه کشورهای پیشرو در این زمینه استفاده خواهیم کرد که بعضبا ماندد که جنویی» در ۲۰ سال قبل ‎has)‏ مانند ما داشتهاند. *_ هررچه زودتر وارد اقتصاد دانش محور شویم شانس بدست آوردن تجرربه بیشتر و توان رقابت بهتر را خواهب داشت. ‏شناخت مسریعتر ما از اقتصاد دانش محور باعث می‌شود در بررنامه توسعه چهارم کشور استراتژیهای مناسب با نیاز زمان را در اقتصاد کشور انتخاب کنیم. ‎sb‏ شدن درهای کشور بر اثر فشار اقتصاد دانش محور امری اجتتاب ناپذیر استه لذاهررچه زودتر آذرا در" وبا آن آشداشده و آنرا بكار بكيرريم بهتى است. ‏اقتصاد مبتتی بر دانش خدمات مناسب با زمان کمتر و سود بیشتر را درپی خواهد داشت و لذا اجتتاب از آن ممکن" نیست. ‎ ‎

صفحه 17:
موجهای تغییرات اقتصادی مو استاندا‌زندگ دوزه های زمانی مربوط موج بیوتک 2025-5 موج اطلاعاتی "لمیر 2000-0 موج صنعتى -1850 2 موج كشاورزى 1750

صفحه 18:
انقلذب صنحتي انتقال به اقتصاد مبتني بر دانش در درون انقلاب صنعتي * Oot rot OD Once 90 میم ۰ ‎٠. .‏ ع ساس م ساسم م سسا تا با 0 »سول ‎Ther‏ یاب سب مهب سیر ‎si‏ 8 ات سپس تم یر لاه رصیق > ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:

صفحه 20:
۳ The knowledge economy is a very different paradigm from the previous agricultural, industrial, or service economies. It is one that rests on the value of human potential and how it might be systematically leveraged for the benefit of mankind. The challenge is to determine the integral linkage between human potential and economic performance

صفحه 21:
“ام يي ‎os wulipter Puocion ePP ent oP TP orodioce-‏ وروی ‎Cow nirdiod Teckowbwy 7a Overs ont Otruewy vazcbtties.‏ ‎

صفحه 22:
تجارت الكترونيكي مقدمه اقتصاد دانش محور است. با حضور 10 در سازمانهاي اقتصادي هم شکل فيزيكي» هم ماهیت رويه‌هاي كاري و هم نحوه برخورد دولت با بخش خصوصي عوض خواهد شد. بايد آمادكي لازم را در اين زمینه ايجاد كنيم.

صفحه 23:
لا ۷*۳ 4 21۱ 2۱ 2 8 و 9 9ه ela aay + ۵ (198.2002) GDP 23, Iran 7.6 % SF PEEP L EE EEE PLES CPS EMA E LE

صفحه 24:
سیستم اطلاعات (15) : سیستم اطلاعت مدیریت 1115 بانی تصمیم گیری 195 سیستم پردازش داده ۳۳5 سیستم اطلاعات مدیران عالی ‎EIS‏ ‏سیستم خبره ‎ES‏ ‏سیستم پشتیبانی گروه کار ‎WGSS‏ هوش مصنوعی ۸

صفحه 25:
هاش مصنوعى هوش مصبنوعی شامل بر‌نامه نویسی خودکار» سیستم هاي سه وت ركيب ادراك و ضراكيسى په دره ن كامبيوت, و ديك وسايل نظي روياها است . تدأ اين زميته همي تواتند به امور . بازرگانی منفعت رساند . سیستمهای خبرره روش جدیدی در حل مسئله ارائه می نماید سیستم خنبره یک برنامه کامپیوتری حاوی دانش یک شخص متخصص است و فرصت را در اختیار مدیرران قرار می دهد تا تصمیمات بهتری را نسبت آنچه آنها بطور عادی قادر به انجام آن می باشند اتخاذ نمایند

صفحه 26:
سيستم خبره شامل 4 قسمت ميباش : ” موتور توسعه مورد استفاده توسط تحلیل گر سیستم ها و متخصص جهت اتخاذ سیستم ۲ مبنای علمی» که بررخی وسايل نمايش علم ؛ نظيس دستورات جهت توصیف قلم و مسئله را استفاده میکند. ۲7 موتور استنتاج که استدلال ب مبنای علمی را انجام می دهد . ۲ رابط استفاده گر که به استفاده گر در ورود اطلاعات و دستورالعملها و دریافت راء حلها و توضیحات کمک می کند .

صفحه 27:
مدل یک سیستم ‎od‏ برخی از راه حلهای تهیه شده توسط مدير ببرخى از راه حلهاى تهيه شده بوسیله کامپیوتر ‎DSS MIS‏ داده‌پردازی سیستم ‎te‏ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
مزاپای استفاده از سيستمهاى خبره براى مؤسسه ما ۲ سیستم های خبره می توانند از مدیرران انتظار اقدام در سطح بالات را داشته باشند . 7 سیستم ها ابزارهایی ببرای توسعه دانش مدیرریت و نگهداری آن در شركت را براى مدت طولانى تى فراهم می نمایند . ” درنتيجه افرایش توانایی مدیرران در حل مساله از طرریق استفاده از سیستم ‏ "- هاى بره ؛ موسسه از عملك رد كلى بهترى جهره هند مى گردد .

صفحه 29:
مزآياى اسآناده ا( سيستميان خبرن برا مديرال 7 مدیرانی که از سیستم های خبره استفاده می کنند » مسائل را بهت مسريع تر حل نمایند . "۲ توانایی و عملکرد یک مدیر را در قلمرو یک مسئله خاص بهبود می بخشد 7 کامپیوتر می تواند دانش مورد نیز بررای حل مسئله را پاسرعت الکتررونیک بکار برد .

صفحه 30:
op lo edu ‏میتی‎ ۲ علم متتاقص را نمیتوانند كنترل تمايند . ( به دلیل تغییس عملکرد انسانی ) ” سيستم های خبره نمی توانند مهارتهای غیر استدلالی را بکارپررند.

صفحه 31:
سیستم اطلاعات بازاریابی (MIS) دفاتر و پرونده های داخلی مرکت .| محیط خلرجی 1 تب ویب

صفحه 32:
سیستم اطلاعات بازاریابی الکترونیکی Limited access Internal Secondary Customers primary Partners Chanel members| Information Need Full access: Marketing Product data Decision 3 ahr jarketing intelligence data markers | “Information Distribution (Customer/prospect data mployee/partner netwo arketing analysis/repo: Marketing Databases

صفحه 33:
بکار گیری 11 در مدیریت بازار

صفحه 34:
فن آوری بر بازاریابی ‎age‏ جزء به جزم جهانی محلی استفاده از فن آوری پیشرفه استفاده از فن آوری ساده محرکه با شبکه خود کار محرکه با صاحب شخصی مدیران شعب خرده فروشی کسبه(بازرگانان) روابط شخصی بازاریابی عمده (انبوه) فضای بازار مکان بازار ‎ ‏انقلاب خرده فروشی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 35:
استفاده از اینترنت در آمیخته بازا فرايندها.| افراد هکان | ‎gts‏ قيفت | محصول تا کیدبر ‏ #اتاكيد بر اقراد | #کانلهای ارتباطات | موضع یابی | #کیقیت ‎clea» eats‏ | خرید و فروش | بازاریابی ‎Sa‏ شكل اهدایت بازاریابی احمایت از ترغیب افراد ‎ene‏ ‏تجاری ید بر از | شروش تروج فروش | اعتبار ‎shi}‏ ‏احمایت و ]در ارتباط با اتعداد کانال پشتیبانی مشتری اكانالهاى خا استخدام ‏ )5 ۵ | کیک شده ‎Ge‏ ‎eer‏ ۳ یگ رو: آموزش و توسعه مهارت

صفحه 36:
امکانات مالی - تحقیق:و توسنعه؛ توانایی هاسطح دانایی کارکنان ایندها.رضایت تعین استراتژی بازاریابی رشد محصول رشد بازار ‎Place‏ ‏رسوخ در بازار ‎Product‏ تنوع همگن ع ناهمكن. Promotio 5

صفحه 37:
آگهی تبلیفات 7 روابط عمومی- ات ی promotion ا BS esr ‏كال‎ ‏و و‎ ae اتتوع مخصيل كيفيت 5 ويزكى- بسته يندى - سايز- نام تجارى- خدمات

صفحه 38:
بازاریابی الکترونیکی ازاريابي که از طریق کانالهاي الكترونيكي و اینترنت .انجام مي گیود, اطلاق مي شود 4 "همة شرکتهاي کوچك و بزرگ از عهده آن برمی آیند: ‎mail‏ ‏"هیچ محدودیت واقعي براي فضاي تبلیغات وجود ندارد ۰ ۲دسترسي به اطلاعات و بازاريابي آن

صفحه 39:
اصول طراحی کسب و کار الکنرونیکی < اصل اول : استراتژی -.مردم (مردم جدید ) . فرآیند ها و تکنولژی ها 7 اصل دوم : اجزاء طرح کسب و کار : لازمه های کسب و کار. سمت و سوی صنایع . اصول کلیدی طراحی و نقاط اتصال 2 اصل سوم : فرآیند طراحی 2 اصل چهارم :طراحی کسب و کار باید محرک استراتژی کسب و کار الکترونیکی و فن آوری باشد. که شامل : الف ) مدل كسب و كار ب ) استراتژی کسب و کار الکترونیکی ج) طراحی 15 د)فر آیندهای کسب و کار ۵ ) کاربرد و) طراحی سیستم های پشتیبانی اصل پنجم: فرآیند استراتژی کسب و کار الکترونیکی بحرانی است.: تاکید بیشتر روی استراتژی با بر روی توسعه بازار

صفحه 40:
شکل اینترنت»اینترانت و اکسترانت که ‎EXTRANET‏ ‏فروشندگان /عرضه کنندگان ۲" توزیع کنندگان» بانکها مراکز مشاوره ۳ هه مصرف کنندگان رقبا جامعه 1OTROOCT ‏كاركنان + مراکز‎ ك٠‎ 0 el ا رح ار

صفحه 41:
لثرنت در زاره سرم اینتینت رسانه ای‌با توان بسیار گسترده و بالاست که دارای غن آوری غیر قلبل پیش بینی است . اما شرکتهای نسبثاً کمی توانسته لد از ن‌به شکل موفقیت آمیزی بهره برداری کرده ملن را در جهت مقاصد تبليغات خود.به كار كيرند. جذابيت اينترثث در وهله أول بدليل كن أست عه از طريق كن به ‎JSS‏ مستقیم و یک به یک می توان با تک تک مصرف کنندگان ارتباط بر قرار کرد. در تثورى , سازمانها و مصرف کنندگان می توانندبا استفاده از لین دستاورد , الا خریداری کنند , به تبادل اطلاعات بپردازند و به پژوهشهای اوزشمند دسترسی بل پیش پینی می شود تا سال 2003 ,ارزش مبادلات تجارت الکترونیکی بالغ بر #تریلیون دلار پرسد هر ماه +حدود 265 هزار سایت بهاینترنت ‎ab‏ مي کردد و هر 9 دقیقه یک حوزه اینترنتی اضافه می گردد 'جهان الكترونيك ۱ یا - و ‎pone‏ ‏لوا - و Bo wey

صفحه 42:
EB= EC + BI+ CRM + SCM + ERP کسب و کار الکترونیکی < تجارت الکترونیکی + هوشمندی (توانایی)تجاری + مدیریت روابط با مشتری + مدیریت زنجیره عرضه + برنلمه ریزی منابع شرکت

صفحه 43:
Knowledge Technology Management

صفحه 44:
CRM (Customer Relationship Management) is a fundamental critical component for planning and development of strategic applications. It is a new S application of computer-based science ii case of increasing the selling and revenue of organization.(Corner,2002) Moreover, CRM is about creating a meaningful relationship with customers and satisfying their needs and it is important as understanding customers. SCM (Supply Chain Management) is a process that makes an opportunity for companies to buy, make, store, ship, and sell products and services. The supply chain management is profitable when communicating every where in the most efficient manner.(Ferries , 2000) Last but not least, ERP (Enterprise Resource Peon zee to back office operations such as order entry, purchasing, invoicing, and Tenet BySTOME HIP. control. ERP systems allow organizations MANAGEMENT to optimize business processes while INS! 1 3 1 lowering cost. DEUTSCHLANDev.

صفحه 45:
Fiber pais صصمه ‎thoughout of he Puaciiccd‏ موه عوز عناوم .) موه من نم سر سا ۱ ایا ری من سیر ۳ ادلی و وحم مه وا را ر تج از دام 6. Phe oodysts ond reportay trot cont be used Por bray tera ‏ام‎

صفحه 46:
‘Porton ectered pave iio ‏مجاوبو‎ ‎CPorces we oP "best provices” Obws nstpwribs Ouwsed vo reluble Ae striae Crouttes Puactocndiiy tp interact wits vier woddes @rouides tools Por udhov tequeries:

صفحه 47:
جب مجح ‎0222٩‏ 5 oe 190 10 190 ‏ووس‎ ‎)5 ‏«داا©‎ ( 22 0 5 ۰0 0 0 09599 0999 3770 am ame ane Petrochemistry

صفحه 48:
۲۱۵۱۷۵۵۱ Service : Global Trade , auction , Spot purchases Finalize deals online Product Focus : Aromatics , Methanol , Plastics , Fuels Clients : BP Chemicals , BASF Methanx , Dow Europe , PPG Functions : Real time pricing , Business Inteligence , Peer to Peer collaboration

صفحه 49:
ChemConnect Service : Global Trading Product Focus : Chemicals and Plastics Clients : Dow , Rohm & Hass Air Products , Eastman Functions : Sell products Do not provide transPortatin logistics Bullentin board

صفحه 50:
bios Fic ut View Fevartes Tools اع ساك تس 3 ‎Microsoft In‏ - مر ‎Hep‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Optimize your purchasing ana sales processes wir ChemConnect ‎We understand tne challenges of buying and seling chemicas, feedstocks. pastics ie, e-commerce toole ‘and global trading community that companies in dlverse industries need 10 strearrling trancectione and reduce costs. ‎ ‎‘and related products. And we have the ifcrmation, exp ‎What's New? ChemCennect Sclutions Inthe News: ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 51:
9 8 یا ۵ ط 0 © 0 عم ‎Pew‏ 0 ‘The Official Welnite of The New Orleans Regional Chamber and MetroVision Perce World - Class Infrastructure ~ The superb information technology network in Southeast Louisiana includes excessive bandwidth capacity with seven major fber- optic networks, making the region extremely attractive far informatian-related Lusiness cperations. These fber- optic networks include ATRT, QwestiLavel 3, Willams Campanies/MCI, SEC, Sprint and BellSouth, ‘The People to Do the Job — A total fice workturce of | EEE me NeeTenEDE more ther 400 000 |_Seeeenneeen =e in the 10 parishes Fie tit view Fevarites | Bi The New Orleans Regi Qo - 0 Peay Freee ‏تست‎

صفحه 52:
راه حل برای شرکتها ملحق‌شدنسه سلیتهایمنتخبکه مزیسنبلیینسودن-1) . هزیبنه و قابلینسفایشو فروش‌خودهد بسود 2- بوجود آوردن یک سایت شخصی که با حمایت بازاریابی و برای خدمات ویژه با هزینه بالا را شامل خواهد بود .

صفحه 53:
۳ 09۵990012 __ > ey a

فناوری اطالعات Albert Einstein : Imagination is more important than Knowledge اطالعاتفّناوريتعاريف فّناوري اطالعات مجموعه اي است از سخت‌افزار ،نرم‌افزار- ، فكرافزار كه گردش اطالعات را ميّس ر ساخته و بهره برداري .از آن را فراهم مي سازد فّناوري اطالعات عبارتست از :همه شكل‌هاي فّناوري كه براي ايجاد- ، ذخيره و استفاده از شكلهاي مختلف اطالعات (شامل اطالعات تجاري، مكالمات صوتي ،تصاوير متحرك ،داده هاي چند رسانه‌اي و )...به كار .مي رود اطالعاتفّناوريتعاريف فّناوري اطالعات ش//اخه اي از فّن اوري اس//ت ك//ه ب//ااستفاده از سخت‌افزار ،نرم‌افزار و شبكه‌افزار مطالعه و كاربرد داده و پردازش آن را در زمينه‌هاي :ذخ//يره، دس//تكاري ،انتق//ال ،م//ديريت ،جابه‌ج//ايي ،مبادل//ه، كنترل ،سوييچينگ و داده‌آمايي خودكار امكان پذير مي سازد. IT تعريف  IT refers to any kind of Technology used as a tool to support an institution to reach its overall vision. Vision آيا ديدگاه آرماني (چشم انداز) مشخصي براي توسعه فناوري اطالعات درسازمان خود داريم؟ آيا ماموريت مشخص و سياست ما در توسعه فناوري اطالعات در سازمانمان معلوم است؟ .اگر موارد فوق مشخص نيست هزينه كردن در اين زمينه بي‌مورد است تعريف ديدگاه آرماني ()Vision دورنماي مشخصي كه در عين جامع بودن ،در بياني ساده و شفاف ارائه شود ، جنبه شعاري داشته و بتوانند شور ،انگيزه و هماهنگي الزم را در همسو كردن فعاليتهاي يك سازمان براي انجام رسالتي خاص ،بوجود آورد. (رسالت خاص ما توسعه فناوري اطالعات در استانها ) فّن اوري اطالعات ويژگيهاي فّناوري اطالعات (: )Informative Technology ماّده اوليه آن اطالعات (ماّده خام ذهني) است. موتور محّر كه آن كامپيوتر است. محصول نهايي آن تجربي است. محدود به موقعيت مكاني نيست. تأثير مخّر ب زيست محيطي ندارد. اطالعاتفّناوريويژگي عبارت فّناوري اطالعات بكّر ات در زمينه هاي نو و جديد در معاني مختلف به كار مي رود و شايد بتوان گفت تنها توافقي كه بر معناي آن وجود دارد آن است كه فّناوري اطالعات موضوعي داغ است! General Overview of ICT in IRAN Sm a l l a n d Me d i u m e n t e rp ri s e s 13% In d u s t ry 20% Ho m e 7% Go v e rn m e n t 60% World-wide IT market annual growth by region, 2003-2005, in % 2003 2004 2005 18 16 14 10.8 12 8.8 10 8 6 4.4 4 2.4 5.5 5.3 0.4 3.5 2.8 2.7 3.5 1.5 2 0 0.0 4,5 -1.2 -2 We st e rn Eu ro p e USA Ja p a n Ro W Wo rld World-wide IT market by region, 2004 Jap an 12% Re st o f t h e Wo rl d 16% USA 42% Eu ro p e * 32% *incl. Eastern Europe World-wide ICT market by region, 2004 Jap an 12% USA 34% Re st o f t h e Wo rl d 25% Eu ro p e * 29% *incl. Eastern Europe اقتصاد دانش محور چرا؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ استفاده از فناوري اطالعات ،رايانه ،اينترنت در تمام توليدات و بخشهاي اقتصادي. دانش مهمترين فاكتور توليد در كنار سرمايه ،كارگر، زمين و سازمان اقتصادي است. ICTمهمترين عامل سرعت دسترسي و توليد دانش را است. دولت الكترونيكي و تجارت الكترونيكي وجوه غالب در اقتصاد دانش محور مي‌باشند. بهبود دائم فناوري و خالقيت باعث توسعه اقتصادي مي‌باشد. فشارهاي جهاني شدن اقتصاد دانش محور و فناوريهاي جديد باعث افزايش رقابت و خالقيت مي‌شود. چرا بايد به اقتصاد دانش محور توجه كنيم؟ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ فرصت استفاده و پشتيباني از منابع اقتصادي جهان را خواهيم يافت. از تجربه كشورهاي پيشرو در اين زمينه استفاده خواهيم كرد كه بعضا مانند كره جنوبي ،در 20سال قبل شرايطي مانند ما داشته‌اند. هرچه زودتر وارد اقتصاد دانش محور شويم شانس بدست آوردن تجربه بيشتر و توان رقابت بهتر را خواهيم داشت. شناخت سريعتر ما از اقتصاد دانش محور باعث مي‌شود در برنامه توسعه چهارم كشور استراتژيهاي مناسب با نياز زمان را در اقتصاد كشور انتخاب كنيم. باز شدن درهاي كشور بر اثر فشار اقتصاد دانش محور امري اجتناب ناپذير است ،لذا هرچه زودتر آنرا درك و با آن آشنا شده و آنرا بكار بگيريم بهتر است. اقتصاد مبتني بر دانش خدمات مناسب با زمان كمتر و سود بيشتر را درپي خواهد داشت و لذا اجتناب از آن ممكن نيست. موجهای تغييرات اقتصادی دوره های زمانی مربوط موج استاندارد زندگی ‏ بيوتک به هر مقطع موج بيوتک 2025-2015موج اطالعاتی 2000-1960موج صنعتی 18501750 زمان موج کشاورزی انقالب صنعتي انتقال به اقتصاد مبتني بر دانش در درون انقالب صنعتي First Second Third افزايش توليد توليد انبوه برندگان دارندگان تكنولوژي برندگان صاحبان برندگان صاحبان تكنولوژي خودكار سازي صنعت سرمايه فراوان هوشمند متكي بر دانش Steam powered engine literally drives development. Given the technology of the time, the steam revolution could not occur in places without coal.  England’s access to coal supplies was part of تغيير ساختار برنامه كسب ثروت To be “Better, Faster, Cheaper, and Large amount of capital readiness provide opportunities Smarter” with less resources: for:  Carnegie in early 20th Century  Ford in 1920’s the reason the industrial revolution began there.  Access to technology on machineries and  The Japanese in 1980’s sources of energy move the industrial revolution to Germany and America in the later years. Source: Lester Thurow Nordin Othman.  Knowledge management  Process reengineering  Precision technology  Bio-material technology  Renewable resources and energy  Rainforest Knowledge اقتصاد مبتني بر دانش Period of economic hyper-competition Rapid and global discontinuous change in businesses and the economy in vying for leadership in the K-economy Knowledging Production Economy Knowledge Economy (P-economy) Informating (K-economy) Mobile Convergent Technology Convergent Technology (ICT) Computer Technology (IT) Automating 1960 1970 1980 2000 1990 In d u s t ri a l i z e d ( Hi Te c h ) Ec o n o m y Di g i t a l Ec o n o m y Reordering and reassembling the economic building blocks 2010 Year Fu l l Ec o n o m i c Tra n s fo rm a t i o n e -Ec o n o m y m -Ec o n o m y Source: Nordin Othman. Emergent Knowledge Economy The knowledge economy is a very different paradigm from the previous agricultural, industrial, or service economies. It is one that rests on the value of human potential and how it might be systematically leveraged for the benefit of mankind. The challenge is to determine the integral linkage between human potential and economic performance . K-economy as multiplier function effect of InformationCommunication Technology on Business and Strategy capabilities. Capability = j K-economy = ∫ ICT (Business + Strategy) Capability = i ارتباط تجارت الكترونيكي و اقتصاد دانش محور تجارت الكترونيكي مقدمه اقتصاد دانش محور است. با حضور ICTدر سازمانهاي اقتصادي هم شكل فيزيكي ،هم ماهيت رويه‌هاي كاري و هم نحوه برخورد دولت با بخش خصوصي عوض خواهد شد .بايد آمادگي الزم را در اين زمينه ايجاد كنيم. ‏ سيستم اطالعات (: )IS سيستم اطالعت مديريت MIS سيستم پشتيبانی تصميم گيری DSS سيستم پردازش داده TPS سيستم اطالعات مديران عالیEIS سيستم خبره ES سيستم پشتيبانی گروه کار WGSS هوش مصنوعی AI هوش مصنوعی شامل برنامه نويسی خودکار ،سيستم های خبره و ترکيب ادراک و فراگيری به درون کامپيوتر و ديگر وسايل نظير روباتها است .تمام اين زمينه ها می توانند به امور .بازرگانی منفعت رساند .سيستمهای خبره روش جديدی در حل مسئله ارائه می نمايد سيستم خبره يک برنامه کامپيوتری حاوی دانش يک شخص متخصص است و فرصتی را در اختيار مديران قرار می دهد تا تصميمات بهتری را نسبت آنچه آنها بطور عادی قادر به انجام .آن می باشند اتخاذ نمايند موتور توسعه مورد استفاده توسط تحليل گر سيستم ها و متخصص جهت اتخاذ سيستم مبنای علمی ،که برخی وسايل نمايش علم ،نظير دستورات جهت توصيف قلمرو مسئله را استفاده میکند. موتور استنتاج که استدالل بر مبنای علمی را انجام می دهد . رابط استفاده گر که به استفاده گر در ورود اطالعات و دستورالعملها و دريافت راه حلها و توضيحات کمک می کند . برخی از راه حلهای تهيه شده توسط مدير برخی از راه حلهای تهيه شده بوسيله کامپيوتر سيستم خبره ‏MIS ‏DSS داده پردازی سيستم های خبره می توانند از مديران انتظار اقدام در سطح باالتر را داشته باشند . سيستم ها ابزارهايي برای توسعه دانش مديريت و نگهداری آن در شرکت را برای مدت طوالنی تر فراهم می نمايند . درنتيجه افزايش توانايي مديران در حل مساله از طريق استفاده از سيستم های خبره ،موسسه از عملکرد کلی بهتری بهره مند می گردد . مديرانی که از سيستم های خبره استفاده می کنند ،مسائل را بهتر ،سريع تر حل نمايند . توانايي و عملکرد يک مدير را در قلمرو يک مسئله خاص بهبود می بخشد . کامپيوتر می تواند دانش مورد نياز برای حل مسئله را با سرعت الکترونيک بکار برد . علم متناقص را نميتوانند کنترل نمايند . ( به دليل تغيير عملکرد انسانی ) سيستم های خبره نمي توانند مهارتهای غير استداللی را بکار برند . سيستم اطالعات بازاريابی )(MIS بررسی بازار دفاتر و پرونده های داخلی شرکت محيط خارجی1- تحقيقات بازاريابی 2- نوع اطالعات بدست آمده مصرف کننده 1- جغرافيايی بيوگرافی روش زندگی- نياز گرايش- قصد سيستم توزيع 2- توزيع کنندگان عمده فروشی خرده فروشی قيمت محيط 3- رقبا فرهنگ مسائل سياسی و قوانين تکنولژی اقتصاد عمليات داخلی 4- بخش توسعه توليدات مديريت نيروی انسانی منابع مالی تجزيه و تحليل اطالعات کمی1- کيفی2- بازده تحقيق و فرصت بازار تجزيه و تحليل وضعيت 1- فرصتهای بازاريابی پيش بينا فروش اندازه فروش روند مصرف شناخت استراتژيهاو برنامه ريزيهای اجرايی 2- کاال و کيفيت توزيع بسته بندی اطالع رسانی و تبليغات تخصيص منابع و اجرا 3- منابع مالی منابع پرسنلی منابع فنی کنترل 4- موجودی انبار هزينه ها فروش سود ارزيابی بازنگری تغيير استراتژی و برنامه )بازاريابی دوباره( سيستم اطالعات بازاريابی الکترونيکی Limited access Customers Partners Chanel members Full access: Marketing Decision markers Internal Secondary primary Information Need Product data Marketing intelligence data Information Distribution ِ Customer/prospect data Employee/partner network Marketing analysis/reports Marketing Databases بکارگيری ITدر مديريت بازار :اثر فن آوری بر بازاريابی پيوسته جزء به جزء جهانی محلی استفاده از فن آوری پيشرفه استفاده از فن آوری ساده محرکه با شبکه خود کار محرکه با صاحب شخصی مديران شعب خرده فروشی کسبه(بازرگانان) روابط شخصی بازاريابی عمده (انبوه) فضای بازار مکان بازار انقالب خرده فروشی استفاده از اينترنت در آميخته بازاريابی فرايندها ‏تا کيد بر مشتری ‏هدايت تجاری ‏حمايت و پشتيبانی بوسيله IT ‏ويژگيهای خاص طرح ‏تحقيق و توسعه افراد ‏تاکيد بر افراد در فعاليتهای بازاريابی ‏تاکيد بر افراد در ارتباط با مشتری ‏استخدام ‏فرهنگ/ ذهنيت ‏آموزش و مهارت ‏پاداش مکان ‏کانالهای خريد و فروش ‏حمايت از فروش ‏تعداد کانال ‏کانالهای تفکيک شده تشويق قيمت محصول ‏ارتباطات بازاريابی ترغيب افراد ‏ترويج فروش ‏روابط عمومی ‏عالمت تجاری ‏بازاريابی مستقيم ‏موضع يابی فهرست تخفيف اعتبار روشهای پرداخت اجزا مجانی ‏کيفيت شکل عالمت تجاری مشخصه خاص تمايز ترکيب پشتيبانی خدمات مشتری لزوم استفاده در دسترس بودن داشتن ضمانت مديريت استراتژيک بازاريابی ماموريت جايگاه شرکت در سالهای آينده چشم انداز فرصتها و تهديد ها رشد محصول رشد بازار رسوخ در بازار تنوع همگن تنوع ناهمگن رسالت اهداف جسورانه ارزشها امکانات مالی -تحقيق و توسعه توانايی ها-سطح دانايی کارکنان فرايندها – رضايت مشتری نقاط ضعف و قوت تعين استراتژی بازاريابی تعين تاکتيکهای 4P ‏Price ‏Place ‏Product ‏Promotio ‏n استراتژي بازاريابی آگهی تبليغات – روابط عمومی- فروش شخصی -پيشبرد فروش قيمت -تخفيفات – کسورات -زمان پرداخت شرايط اعتبار ‏promotion ‏price تاکتيک های 4P ‏place کانال توزيع -مکانهای عرضه – حمل و نقل- پوشش کاال -جور بودن ‏product تنوع محصول-کيفيت – ويژگی -بسته بندی – سايز- نام تجاری -خدمات پس ازفروش ازاريابي كه از طريق كانالهاي الكترونيكي و اينترنت .انجام مي گيرد ،اطالق مي شود مز يا ‏همة شركتهاي كوچك و ب*زرگ از عه*ده آن برمي آيند. ‏هيچ محدوديت واقعي براي فضاي تبليغ**ات وجود ندارد . ‏دسترس***ي ب***ه اطالع***ات و بازاري***ابي آن سريع است. اصول طراحی کسب و کار الکترونيکی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ اصل اول :استراتژی – مردم (مردم جديد ) ،فرآيند ها و تکنولژی ها اصل دوم :اجزاء طرح کسب و کار :الزمه های کسب و کار ،سمت و سوی صنايع ،اصول کليدی طراحی و نقاط اتصال اصل سوم :فرآيند طراحی اصل چهارم :طراحی کسب و کار بايد محرک استراتژی کسب و کار الکترونيکی و فن آوری باشد. که شامل : الف ) مدل کسب و کار ب ) استراتژی کسب و کار الکترونيکی ج) طراحی IS د)فرآيندهای کسب و کار ه ) کاربرد و) طراحی سيستم های پشتيبانی اصل پنجم :فرآيند استراتژی کسب و کار الکترونيکی بحرانی است :.تاکيد بيشتر روی استراتژی با بر روی توسعه بازار شکل اينترنت،اينترانت و اکسترانت ‏INTRANET ‏EXTRANET مديريت ،کارکنان ،مراکز ،توليد ساير بخشها فروشندگان/عرضه کنندگان توزيع کنندگان ،بانکها مراکز مشاوره ‏INTERNET مصرف کنندگان رقبا جامعه اينترنت رسانه ای با توان بسيار گسترده و باالست که دارای فن آوری غ//ير قاب//ل پيش بي//نی اس//ت .ام//ا شرکتهای نسبتًا کمی توانسته اند از آن به شکل موفقيت آميزی به//ره ب//رداری کرده وآن را در جهت مقاصد تبليغات خود به کار گيرند .جذابيت اينترنت در وهله اول بدليل آن اس//ت که از طري//ق آن ب//ه شکل مستقيم و يک به يک می توان با تک تک مصرف کنن//دگان ارتب//اط ب//ر ق//رار کرد .در تئ//وری , سازمانها و مصرف کنندگان می توانند با استفاده از اين دس//تاورد ,کاال خري//داری کنن//د ,ب//ه تب//ادل اطالعات بپردازند و به پژوهشهای ارزشمند دسترسی يلبند. پيش بينی می شود تا سال , 2003ارزش مبادالت تجارت الکترونيکی بالغ بر 2تريليون دالر برسد هر ماه .حدود 235هزار سايت به اينترنت اضافه مي گردد و هر 9دقيقه يک حوزه اينترنتی اضافه ِِِم ی گردد :جهان الکترونيک ‏e – commerce ‏e – business ‏e – government ‏e – banking ‏e - money EB= EC + BI+ CRM + SCM + ERP کسب و کار الکترونيکی = تجارت الکترونیکی +هوشمندی (توانایی)تجاری + مدیریت روابط با مشتری +مدیریت زنجيره عرضه +برنلمه ریزی منابع شرکت  CRM (Customer Relationship Management) is a fundamental critical component for planning and development of strategic applications. It is a new application of computer-based science in case of increasing the selling and revenue of organization. (Corner,2002)  Moreover, CRM is about creating a meaningful relationship with customers and satisfying their needs and it is important as understanding customers.  SCM (Supply Chain Management) is a process that makes an opportunity for companies to buy, make, store, ship, and sell products and services. The supply chain management is profitable when communicating every where in the most efficient manner.(Ferries , 2000)  Last but not least, ERP (Enterprise Resource Planning) refers to back office operations such as order entry, purchasing, invoicing, and inventory control. ERP systems allow organizations to optimize business processes while lowering cost. 1. on-line/real time information throughout all the functional areas of an organization 2. data standardization and accuracy across the enterprise 3. "best-practices" included in the applications the efficiency they force an organization to undertake 4. the analysis and reporting that can be used for long term planning 5. The analysis and reporting that can be used for long term planning  Information entered once into system  Forces use of "best practices"  Allows customization  Based on reliable file structure  Provides functionality to interact with other modules  Provides tools for adhoc inqueries Pro j ect ed Reven u e 180 178.3 160 140 120 120 Reven u e 100 ($ Bi l l i o n ) 80 60 60 40 20 0 4.7 1998 10.3 1999 20 2000 2001 Ti me 2002 2003 Service : Global Trade , auction , Spot purchases Finalize deals online Product Focus : Aromatics , Methanol , Plastics , Fuels Clients : BP Chemicals , BASF Methanx , Dow Europe , PPG Functions : Real time pricing , Business Inteligence , Peer to Peer collaboration . Service : Global Trading Product Focus : Chemicals and Plastics Clients : Dow , Rohm & Hass Air Products , Eastman Functions : Sell products Do not provide transPortatin logistics Bullentin board راه حل برای شرکتها ملحق شدن به سايتهای منتخب که مزيت آن پايين بودن 1- .هزينه و قابليت سفارش و فروش خواهد بود -2بوجود آوردن يک سايت شخصی که با حمايت بازاريابی و برای خدمات ويژه با هزينه باال را شامل خواهد بود .

62,000 تومان