صفحه 1:
به نام ‎Rvs‏ را |۱۳ Se] ‏مرکز آموزش مدیریت دولتی‎ آذرماه 89

صفحه 2:
علم و يزوهش ۱ err ge rom pir CSE ei ge BPC Le ie 5) to ToC PTO eNT nr ETON NS) orp. nL ‎Sy et SU BB Re wens)‏ ل لا فناورى داشته باشيمء بايد بزوهش داشته باشيم.

صفحه 3:
علم وفناورى علم كوجك مبتنى بر كار فردى است. علم بزرك» علم سازماندهى شده و هدفمند مبتنى بر كار ‎eal‏ ا ۱ ‎eC SRC Do cd‏ ا ل لك جديد شد.

صفحه 4:
۳ eS dn Be) 00 SR Oy he ae ROME Fe ere ‏ل‎ ۲.تکنولویی کاربرد عملی ۰۰ و ابزاری برای کمک به تلاش ‎ber Bel moe ier‏ رت

صفحه 5:
درخت توسعه يكى از مفاهيم علم بزرك درخت توسعه است. براى توسعه بايد ‎Tor meron |e‏ ۱ کشوری حی تولند در توسعه پایدار میفق باشد که فناوری را بعنوان محصول این درخت بپذیرد.

صفحه 6:
درخت توسعه om ‏ا‎ 0 Gla dale .0 ‏ا ا‎ sali 5,963 - ‏يك‎ 2 Te ere any cor) 0 on Bree SS LB ny on ee eo Cs ا ا ا ‎Pee we‏

صفحه 7:
جهان متفاوت امروز ویژگی کلیدی عصر دانایی تغییر است بح تحقيقات نشان.مى مهد در ‎"١‏ سال اول قرن ‎"١‏ ميزان تغيبرات ی ار ۳

صفحه 8:
۸ 061005 & TECHMOLOGY TIMELINE 2010+

صفحه 9:
a ee a a. a b yay Oh ee es ‏تکنولوژی از‎ A OCT BY ee sere) ‏ی اس لان ين‎ beads ۲ ae eer ae es rye IO ‏ا م‎ rer St 020000 (ers ree ‏اا ل‎ ‏سایبرنتیک‎

صفحه 10:

صفحه 11:

صفحه 12:
فشار فناوری و کشش بازار بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در توسعهفناوري دوعامل مورند نوآوری فناورانه ب كان ‎Hes)‏ ‏9 انتخاب پا 5305 می‌شود) 111011011111111 | | تجاری كردن ۱ ena) iB Teas .بکپارچهسازي این دوعامل, ند تفیبر و در نتبجهبروز بر ,را تسریع مي‌کند 6

صفحه 13:
انقشه اراهارهنكاشتاففا وري امسيرايا!امسيرهايي 0000 زاحال ابه آيند ‎eee eee TT‏ ا 0 و 00 ۱۵ تاد رز

صفحه 14:
[ارقبالابا زار مشتري 3 پیت روندها صنعت 1 سجطأ 0 [اظبليت سيا[اخدمات 1 مصولاءة كاربرجظاسكوهاناظ011] 0 ا فرایندالا ‎oie‏ 0700 a ee

صفحه 15:
فين ارزض ها وترسيم ‎eee)‏ احما وم رها celles seu

صفحه 16:
پیشران ها رب یت عملکردی و اهداف فناوری و

صفحه 17:

صفحه 18:
او ii ob ‏مارا دنا نا‎ ices Poti 1 : a 3 Stes ret اف نيد

صفحه 19:
عناصر کلیدی نقشه راه فناوری کره 300 چشم‌انداز ۱: ساخت جامعه‌ی آگاه - دا - هوشمند با ایجاد هوشمندی:قابلیتانتقا و کاربری اسان در خدمات 10۳ بوان گستوهی متتوعی از نیزهای افراد جامعه را بآور: 1 (توجه مضاعف به مراکز درمانی با کیفیت بالا و همچنین درمان و تشخیص پیش گیرانه در زمان کم ] ۳ (طراحی و ساخت سیستم‌های کارا و پایدار تولید و بهره‌برداری از انرژی ] پیشروی در حوزدی انوژی و محیط زیست جشمانداز 4 : ارتقاى ارزش صنايع فعلى كره ا ا 000 30 : ۵ ‏چشم‌انداز‎ ‎(ved eae Re PERE Soe PERLE ToS Perret)

صفحه 20:
Cy dd ‎٠‏ هر سازمانى در راستاى انجام وظايف خود از فناورى هاى مشخصی استفاده می کند. یکی از مهمترین آنها فناوری اطلاعات ۳ ‎۱ ‏يت ‏"'.كاراتر بودن فناورى جديد ‎0 SPL Oe ‏۵.بالا بودن پشتیبانی از فناوری های قدیمی ‏مدرس :مهندس حسین سابري

صفحه 21:
Od "5 > aay ‏م‎ ‎ca ‎4 at

صفحه 22:
جرا فناورى اطلاعات؟ ا ‎eS ee we‏ ‎٠‏ علمل تسريع كننده تغييرات بنيادى در ساختار و عمليات و ‎le Slee)‏ ا ‎TOD‏ ‏خالق تحولى عظيم در مسير فعاليت هاى كسب و كار است. ۱ meow Ree an) Pvc) ape ree SY ۰ خلق مزبت راهبردی

صفحه 23:
اثرات فناورى اطلاعات در سازمان ل ل يل ". دفاع از سازمان در برابر فشارهاى آينده ‎tor ee Ce LS ane‏ ا ات ۴ فناوری اطلاعات می تواند اکثر واکنش ها را تسهیل کند

صفحه 24:
۱ 1 7۸۰ ؟. كاهش هزينه ها ل ۱۸۵/5 ‎en Ap hy‏ ITY GH oho BN 95 Spe CaO 5 ‏زد‎

صفحه 25:
حت 93000 ۳ ۵ | هس سا 0 اسهگويي وا دشوا و منوطهسازمن ها توسع بات و مدرن کر * 170 انديشه و دانشي است كاربردي. برراى آنكه امول رويه و كار با امالاعات در يك آهذك ببيستماتيك بصورت متحد رار كندد.. | Steen مک سیسم عه متا قا و ]لوا مسب وس اس وق سر . ‏ادر كر زمان باش‎ ture Thin: ‏عدر رمن معماري اطلاعات‎ Tice 1 0۵ By | leak tet neotead a ee eee ف 9

صفحه 26:
معماري اطلاعات چیست 0 fers eC re eee ‏اس مرب متا‎ به منظور کاوش و مدیریت موفقیت آمیز اطلاعات در سا اطلاعات است. و سیستم هاي سازماني, راهبري و جستجوي و سیف مس ۱ ‎eee pee Re]‏ 0 مك پردازش سیستماتیک ميتني بر پرسش براي ایجاد محصولات ارتباطي است که امور اربران را اصلاح و بهبود مي تست سنا ‎or‏ ول را ‎party‏ ‏مسا اسلا

صفحه 27:
‎ie NS Ce eee ESL‏ ل ه005 ‏ل ا ل ‎ene LE Se lee a tre Teor‏ مختلف سازمان, در گردش است. در سراسر دنیا در اینگونه سازمانهاء سالانه بودجه قابل توجهی صرف تولیدء نكهدارى و دستيابى به اطلاعات مى شود. در صورتى كه كردش اطلاعات در يك سازمان فاقد نظم و قانون مشخص و مدون باشد؛ مسئله گرردش اطلاعات, تبدیل به یک مشکل جدی خنواهد شد و این اتفاقی است که بمرای بسیاری از سازمانهای برگ در سراسس دنیا روی داده است. ‎oy Pe cite wane Cre ie oy icra sty ane ener RE By‏ ۱ ‎Peg Ere y meets e Ss IEC Meee Pele hs ree ie ioy Pee ie BenBy‏ ‎PE Dr CAb ress pmere CT CTO an | Tap Steed ecw ere Meet ITT)‏ کامل با یکدیگررند تشکیل می دهند. این وحدت؛ موجب ایجاد نظم و يكپارچگي لازم در نظام گرردش اطلاعات خواهد شد. ‎۱ Vor dd Meaty ‎ ‎ ‏((معماری اطلاغات )) در سازمان ها را گشود.

صفحه 28:
ار ‎sta‏ مانهای بزرگ و پیج ‏إن ممكن است يكار كير ‎510113 ‏التاركيرى قداورى در سازمان )2 اطلاعات نتيجه را کاهش داد ‏مشنی ‎

صفحه 29:
معمار 5 ساز ماني فص و وت )۱ ‎ees Rs 1 [ [ 11‏ 1 01111111 رفتارهاي سازماني است زيررا معمارى اطلاعات» سارتاندهِي اطلاعاته و سازماتتهی رفتار بر روی اطلاعات است. آ زاين رو ‎Pee pee‏ ‎Les Bees)‏ ۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اسايي و توصيف حوزه هاي مأموريتي و وظايف سازمان است ‎ ‏چه اطلاعاتي براي حمایت از مأموریت هاي سازمان لازم است ؟ ‎0 ‏جه داده هايي براي حمايت از مأموريت هاي سازمان لازم است ؟ الححح ار يچ ات از یت يس ۲ ‏ا سازمان ها هستند. ‎ ‎ ‏ا ل ور ۱3۰۱ ‏بي به یک امر اجتتاب ناپذیر تبدیل شده است و راهي ممکن و مطمتن براي يكپارچگي ‎ily‏ ار ‎ ‏ار ار ان

صفحه 30:
20 re ‏ا‎

صفحه 31:
۱92 ra ‏و ها‎ ere ‏الب ال‎ 00 00 0 to فيابي در سطح ملي يا منطقه اي برخوردار است. در حاليكه يك 9 یکی از خصوصیات مهم عمج( وجود محوریت فناوري اطلاعات در آن مي باشد و بدون فناور 00000000 و9 فرآيند محور است و بر همين اساس بكي ناز بارزترين خصوصيات آن يعبود و تكامل مداوم إينده است. مدرس :مهندس حسین سابري

صفحه 32:
۳

صفحه 33:
تعريف استنتاجي از معماري سازمان * معماري فناوري به تنهابي براي نيل به اهداف :11 سازمان كافي نيست. ‎ee eer en ere pets mee tre rea‏ 0ك * معماري سازمان هاي بزرك نمي تواند بسادكي بسوي كنترل متمركز بيش رود و يا كشانده شود. * تشريك مساعي و همكاري آري - متمركز شدن خير VALUE 8117114 حمق د فع ce ANU 23 aS EA=TA EIA EAA ETA SCOPE

صفحه 34:
a ]کاهش هزینه ها ۰ عي 6 ی Ena کاهش هزینه هاي آموزش ۰ ‎a OS ents ee Cn oe‏ ي را در برگیرد يتانسيل_,هاي رشد و تعالي سازمان افزايش خواهد يافت. ‎ ‎

صفحه 35:
بر مبناي تحقیقات گروه 1661 10۶0 53200 ا ا ۱۷ 13% ۱۷ nec eepy 11 0000000 49% 00000 ا 0 Performance = Efficiency * Effectiveness

صفحه 36:
Organization. Application Technical / 1 Sottware & Intras' چ ‎eas‏ > موجودیت ها * چطور: ؟ ستیستم هاي اطلاعاتي-ه فرآیندها 0 هو

صفحه 37:
سازمان و معمارى سازما 0-89 5200 00 ‎nye er‏ آ] مجموعه اي متشکل از تعداد زيادي از واحدها که از طریق تبادل اطلاعات با هم ارتباط دارند 1 ا ا ل ا * واحدها و منابع سازماني به منظور پشتيباني از مأموریت سازمان هماهنگ مي شوندلل معماري سازمان] Se a ‏ا‎ RS ie Rd ‏سازمان‎ ‏شده اند‎ 1 ‏ا ل‎ oe ] el se aio al

صفحه 38:
سیستم های اطلاعاتی ‎e‏ از از ‎Perry NIB) OF Ee ieee‏ 1 2( ‎CAAA AACA‏ ۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱ ‎AAALAC AACA AA AACA ACA CTC‏ 0( ۱ 151 slalack ys Fr TTP Pe eee EMT nT Te TT PRO ET TI Te Pe ۱۱ PR ETT ۱ Pree ۲۱۱۱۱۱۸۱۸۱۸۵۱۴۵۵ ۱ ‏سس‎ ‎UNO UO‏ لك ||| ۱۱۱۱۱ ۱ ۱۱ ۱۱۱۱ ۱ ۱۱۱۰ ۱ ۱ ۱۱۱۱

صفحه 39:
۰ SPP re Ps eae eg i ‏یک‎ NTA IIRC SY PCR STINTS 1 0 MMC ATTN TCC ۱۱۳۵ ‏کر‎ Sn TNT EST ALAA AAT ۱/۱۱/۱۱۱۱ ‏لاا‎ ‎۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸۵ 1 >< >< < 2 ز ز ز 2 0 7 ز 27ز2 2< 2< < >< ز <ز< نز 7 ز7 7+ << ز 2 ز ۹ ۳ ی ۳ 956

صفحه 40:
۱ de Gun ۳ Tere Ce eer) ‏شبكه اينترنت: سیستمی جهلني از‎ -1 * Pete won vege) LE PCR 3-0 never] ۶ 2- شبکه داخلیر اینترانت): محصول پیشرفت طبیعی ترکیب سازمان و فناوري اينترنت است. زير ساخت شبكه هاي داخلي به مرزهاي سازمان محدود مي شود و براي اي اطلاعاتي داخلي سازمان طراحي مى شود و غالباً به اينترنت نيز متصل است. اين شبكه ها قدرت تغيير ‎MG | SIME Seca ony‏ ا 7( دارد. * 3- شبکه هاي خارجي(اکسترانت):ژیر ساخت شبکه داخلي دو یا چند سازمان ژّا از طریق فنآوري اینترنت به یکدیگر متصل مي کند.

صفحه 41:
0 9551) 408 » On erat rat Gypstews ap) uw ‏و۱۱۳7‎ ean eee PTL BY) ‏كه‎ PAV Pd Ieee lee elo Se ‏پیادهسازی معماری اطلاعات سازمان ارائه میکند.‎

صفحه 42:
اصول و مناهيم اصلى ببرنامهريززرى سيستمهاى اطلاعاتى هر سیستم اطلاعاتی باید بتواند از رسالت و اهداف سازمان پشتیبانی کند. ‎te eee rE SIAE IE: ht Peco al ore‏ ۱ ‎Ab eA BY CoV Pee REN RE te Sp rene‏ ۱ هم سیستم اطلاعاتی در صورت تغییس مدیرریت و یا سازمان باید بتواند دوام یابد.

صفحه 43:
۳ sy oe) ‎١ | eA‏ اقراد شائسته مين صحیح بمرای افمراد شاد در زمان مطلوب ‎Information ce‏ ار ‎Right People wie Right Time‏ ‎

صفحه 44:
قدم‌های کلی بر نامه‌ریزی سیستم‌های اطلاعاتی Ear ye err mene hol clay 3 yaad glist 7 Pere eas one ae 1 Pr ne ‏شناسابى و تعرريف ارتباط سيستمها ب يكديك‎ ۲ ” زمینه‌سازی ایجاد جریان آمار و اطلاعات ۳ زمینهسازی ایجاد یکپارچگی بین سیستم‌ها

صفحه 45:
۱9 ee ene Seen TE RTS) 2 ‏و سس‎ ro Ce UK Pe) Rey oe) coe ‏تك‎ ha نحوی کسه سیستمهای اطلاعاتسی را حتسی المقدوربتوان جداگلنه طراحی و ابحاد کرد کمبا هم در تعامل ‎ater ep oy‏

صفحه 46:
مقاصد برنامهریزی سیستمهای اطلاعاتی * كاربرد راهبردى فناورى اطلاعات مشخص كردن اطلاعات كليدى و بحر‌انی " روشن شدن معمارى كلان اطلاعات براى حمايت از اهداف سازمان و

صفحه 47:
2 مزایای برنامهریزی سیستمهای اطلاعاتی ‎ee ee 1 115 7‏ ا اا اماع 0 ل ا ۱ ۷ Peer vs pee peer peste RY ae ۱ ‏ا‎ ‎۱ ‏ا‎ EUSP SOS he USN Te

صفحه 48:
۱ ee) مر رت ا 0 0 ” روشن شدن اهدافه مقاصد و مسائل و مشكللآت امکان افرایش کنترل مش بر سازهان

صفحه 49:
مزابای بر نامهر یزی سیستمهای اطلاعاتی (ادامه) 0 SRS eer eta] 1 9 Wee TB eR IC pero E PA Serene en eee) درگیر کردن کاربرران در تعیین اولویت سیستمها ۱ mn re ta 7 4 00206

صفحه 50:
ل 20 ‎TS)‏ ا ل ل لالد عدم 212111011111 عدم تطابق با اولویتهای سازمانی ۱ ‎ee i aT‏ نت ‏* سيستم براى رفع مشكلات اصلى آنها ايجاد نشده است . هزينههاى بالاى توسعه و تغييرات سيستم . ‎ed Pes eee‏ |

صفحه 51:
مهمترين دغدغه‌های سازما ن‌ها در ۳ ۳ ميستوهاق ‎Rey 7 er‏ 7 رد تشخيص 01000000 اهداف استراتژیک سازمان) اولويتبندى نيازهاى سيستمهاى اطلاعاتى زيرساختهاى مناسب استقرار سیستم‌های اطلاعاتى (سخت ‎a‏ ۱۳ ‎TO TC te Sele BIC SL)‏ سس جدید جلوگیری از رشد جزیره‌ای سیستم‌های اطلاعاتی در سازمان

صفحه 52:
99۹9۹۰ يق ‎Gece aid Nas Dc oak)‏ rn re ke RTO oo ents ee eae فرصت را برای سازمان ایجاد می‌نملید کمبا رویکردی صحیح و ۱ [1 0 ek ele) tt 121111111101000 fee rer fee eee] eye Re a peer Ome 1S) BC oy we) ا ا ا 0 ‎Pn‏ ‎Te Tee ro per ree yore goer‏ در آن سازمان را تبیین می کند.

صفحه 53:
كامهاي اجرايبي تدوين طرح جامع 70 در سازمان ها 20100000 Pe ea Lead all bee SEN) Pee eS rl eee Ts hota Phoned eed ‏این می‌گردد.‎ 2 0 ae aoe ‏انداز‎ 2 ات : در لین ارزیلبی سستم‌های ‎aa rons er‏ تج 5-5-5 مورد استفاده» هزینه‌های صورت ‏گرفته و پروژه‌های جاری فناوری اطلاعات سازمان به تفکیک ارزیلبی و مستند سازی ‎rey ‏گام سوم: ارزیلیی ساختار و فرآیندهای جاری سازمان: در لین ارزیلبي ساختار ۲ 1۳ فرآيندها ‎ ‏بای دی اا ۱ ‏اثرات فناوری اطلاعات برکسب و کا نی ‎ETS ES ere eel ern TON 2 Re‏ پوشش این نیازمندی‌ها و رشد کسب و کار در اين گام صورت می‌پذیرد. ‎

صفحه 54:
كامهاي اجرايبي تدوين طرح جامع ‎١‏ در ‎SAPS Or‏ فرآبندهای سازمان كا ها ‎ee ear‏ تا لح وت ‎Pere‏ ل ‎eed (OOO‏ 'علنى كسب و كار سازمان/ معماری فرم 12 ‎ST aT‏ ا 0 جمسازى سيستمهاى وی زاك داك ام دوين ع ‎SS‏ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎١ ‏مندىهاى‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏گام هفتم: ‎rs‏ ۳ ‎Fries‏ تاج ‎pee ۳ al fs‏ ۳ ی ‎age aA Hee et 7 ۳۳۹‏ لك عار ۳ ام ِجَّى مىباشد كه در 325 ‏اشطلپذیری + هزینه نگهذاری»امثیت و در دسترس بودن ‎preci Sy epee a‏ ‎ere tet ee ieee ‏ا‎ eh or - ‏موخودیه وشیت‎ or ‏رسد؟ 500 2 م ار‎ 7 on ‏3 لوم و ندوین می‌گردد. ‎ ‎ ‎ ‏و توان اجرایی

صفحه 55:
eS re ete سازمان فرآیند کاری خود را برای دستیابی جه پیشرفتی ی را ‎Provess reeuduerricy‏ 0

صفحه 56:
PLS) Ma rere Bore 0 re hy سازمان فرآبند كارى خود را در مقياسى كوجك تر تغيير مى ذهد. ا اا 0 956

صفحه 57:
مديريت فرآيندهاى سنازمانى 00 ‏ا‎ ١ 1 ene 1 الت ۱ BN ae edn ee ae ae | leek re oad

صفحه 58:
EOE eC ee Se Fre Opes ‏اجامع‎ و ۱ *اششلاسیگما 100 خن ‎Is‏ 523200 ور ۱۱۱۱۱ اوکار نل ممم ۱۱ ۱۱۱۱۱ ۱۳ ۱۵ 0 قلعت نوریو مدیرت های نوی از رکب ات بردایی. -_- ۱۱۳۹۱۱۱۱ (لمسمح هه را ‎CO‏ ا لاا للا سره

صفحه 59:
چرخه عمر واجزلی0 | 1 Bon ey ‏و«‎ » Coon peS Pe 0000101010101110011 ‏*ابياده:اسازي 000000000000000 طراحيأشماتيك‎ ۱0 GUL eRLU CTU s COO CO ee SO "0 اف رآيندهاي آهما هنگ اشد ه[1 om و ‎Pence Re‏ ا ‎Ser Ree TMNT MIUE LILLIE‏ ‏سین ‎

صفحه 60:
‎LLU‏ کت زا کش 10101110 تکنو لو ي 1[ پرو سس سس

صفحه 61:
۱۱0۱ جليكله BPMS HH, $25 12s, 20 mEnterprie Platform Multiple Process (Integrated) Separate Process layer wishin system ‘components to have more flexibility and B2B integration mExteasive Lifecycle management of procestes and process improvement Standard (BPMN) Extensive analytics on provers efficiency Facilities to share information with BI tools for Dusiness effectiveness tohuman singe Application Workgroup Using Workflow Eu embedded in Applications Limited wsTaskerouting / Task Automation Limited ‘None wBavie Scope ‘Approach Integration, Expectations Focus Process Modeling ‘Reporting

صفحه 62:
7 01 ۲۱۱ Eee PATOL ۱

صفحه 63:
‎LULL‏ دعسم ۱

صفحه 64:
‎RC Tere d‏ از و ‎ ‏" داده!!آواسیستمهاي‌آاناهماهنگ ۲ اطلاعاتاناقص[امتناقضآغیرجام 1 ‎1 Pee eer ۳ ۱

صفحه 65:
لین رهبلفت یکی از ساده تیین راه های یکپارچگی است که در ّن منلبع اطلاعلتی بین نرم افزارهای مختلف مبادله می شوند ete ‏ا ا‎ aloe aye Data Integration Biting Dale Al -Data Integration Trouble Ticketing

صفحه 66:
Bere ‏ما ا ا‎ SOF Se ee gene ine ri ‏طبق استانداردها و بروتكل هاى مورد توافق دو طرف ايجاد مى كنند.‎ Point-to-Point Application Connections Billing System Web Appligation Server cn 2 a CRM Application Wy ERP S) RP P System = Accounting System Shipment Tracking System

صفحه 67:
Re re ern epee vere pre] eer BUR pe ey ‏یک واسط استاندارد و بکبارجه است.‎

صفحه 68:
۰ ۷:/۷:) بسه عنولن‌واسط وظیفه بسکپلرچه نمومن ‎ETRE OEE Enemy Porte Nr rye‏ پسیلمها بسه عهدهمیگیرد. Integration broker (EAl)

صفحه 69:
لین رهیلفت تمام قابلیتهای رهیافتهای پیشین را داشته و قادر است یکپارچگی را درسطوح مختلف داده /فرایند /سرویس يشتيبلنى كندسبا كسترش كين سبك معمارى رهيافتهاى كفته ای لي Ba 1970s 1980s 19905 2000s. 0۶

صفحه 70:
روش های مختلف دسترسی به یک سرویس یکسان

صفحه 71:
مزاياى معمارى سرويس كرا از نكاه فناورى اطلاعات بهبود قابلیت استفاده ‎RRC‏ ‏0 ‏کاهش پیچیدگی و هزینه نگهداشت كاهش زمان جرخه توليد و توسعه سيستم هاى اطلاعاتى به ‎RRC Ty ee ee eer ae rte ree ec‏ ا ‎Lg a ge Te‏ ساك کاهش هزینه و زمان جهت پیکربندی مجدد

صفحه 72:
با تشكر از صبر و حوصله شما

به نام خدا فناوري در سازمان ارائه دهنده :حسين صابري مرکز آموزش مديريت دولتي آذرماه 89 1 علم و پژوهش علم ،ابزار کشف حقيقت و محصول تحقيق و پژوهش است. پژوهش در دنياي امروز فعاليتي جدي و ضروري است؛ زيرا نتيج55ه آن علم و فناوري است و اين دو ،منشا ثروت و قدرت هستند. پژوهش يکي از ارکان ارتقاي علمي کشورهاس55ت؛ اگر بخ55واهيم فناوري داشته باشيم ،بايد پژوهش داشته باشيم. 2 علم وفناوري علم کوچک مبتني بر کار فردي است. علم بزرگ ،علم سازماندهي شده و هدفمند مبتني بر کار گروهي و عم555ل است که منجر به فناوري مي شود. حاکم شدن پاراديم علم بزرگ موجب ظهور ابزارها و فناوري جديد شد. 3 تعريف تکنولوژي يا فناوري .1تکنولوژي يا فناوري به معناي کاربرد منظم معلومات علمي و ديگر آگاهي‌هاي نظام يافته براي انجام وظايف عملي است. .2تکنولوژي کاربرد عملي علم و ابزاري براي کمک ب55ه تالش انسانهاست که تأثير بسزايي بر توسعه جوامع بشري دارد. 4 درخت توسعه يکي از مفاهيم علم بزرگ درخت توسعه است .براي توسعه بايد نهال توسعه را کاشت و آن را شکل داد. 5اوري را 5ه فن5 کشوري مي تواند در توسعه پايدار موفق باشد ک5 بعنوان محصول اين درخت بپذيرد. 5 درخت توسعه • فناوري ميوه درخت توسعه است. • فناوري شاخه هاي مختلفي دارد .شاخه هاي کوچکتر آن در علوم فني و مهندسي و شاخه هاي بزرگتر آن در علوم پاي55ه است. 5ذاري + 5ت گ5 5ژوهي +سياس5 5ده پ5 • تنه درخت توسعه :آين5 مديريت • ريشه درخت توسعه :فلسفه ،جامعه شناسي ،علوم شناختي 6 جهان متفاوت امروز ويژگي کليدي عصر دانايي تغيير است خصيصه اصلي اين تغيير سرعت تغيير است تحقيقات نشان مي دهد در 20سال اول قرن 21ميزان تغييرات برابر کل تغييرات قرن 20خواهد بود و سرعت اين تغييرات و تعداد آنها فزاينده است. 7 روندهاي تکنولوژي از 2010تا 2050 8 روندهاي تکنولوژي از 2010تا 2050 .1افزايش ضريب هوشي ماشين ها .2توسعه پردازش هاي شبکه اي و توزيع شده .3محاسبات و پردازش هاي کوانتومي ،سيار ،فراگير ،ابري و فوق سريع .4کامپيوترهاي مولکولي فوق سريع مبتني بر فناوري نانو .5هوش مصنوعي و رباتيک (نانو ربات ها) .6مديريت دانش (يادگيري سازماني) .7سايبرنتيک 9 جنبه هاي مختلف سازمان 10 عوامل مؤثر در تغييرات سازماني 11 فشار فناوري و کشش بازار ميدهد كه در توسعه فناوري دو عامل موثرند بررسيها نشان ‌ ‌ : كش ش با زار• اور فن ي• ف شا ر علم و فن اور ي• • فشار فناوري چشم‌اندازهاي جديدي به سوي توسعه صنعت و رشد اقتصادي مي‌گشايد. • كشش بازار موجب توسعه افزايشي و تدريجي مي‌شود. .يكپارچه‌سازي اين دو عامل ،روند تغيير ،و در نتيجه بروز نوآوري را تسريع مي‌كند 12 نقشه راه فناوري ‏نقشهراهره‌نگاشتفناوريمسيريامسيرهاييراازحالبهآيندهبهتصوير شناسايي،انتخاب ‌ ميتوانندبه تصميمگيران‌  ‌ ميكشدكهدرآنسازمان‌هاو ‌ وتوسعهفناوري‌هايمناسبباريسكپايينمبادرتورزند ‏  ‏نشانگرموقعيت ها،مسيرها،ف اصلههاوراه هادرحدمطل وبيازجزييا تاست طريقه نمايش نقشه راه پيشرا ن سي،خدمات،محصوالت  کاربرد،سکوها،هاستم عملکرده،هاقابليت،ها فراين،اجزا،هاويژگي،ا مخاطرا،هافرصت،دها ت پاسخگ و مهارت،فناوري،دانش  فرديهايشايستگي، الزدانشوهافناوري کننتامين،ماليمنابع، محصوالتوسعهبرايم ‏زيرساخت،شرکا،دگان نيازموردخدماتوت استاندا،هاسازمان،ها تحقيهايپروژه،ردها توسعهوق منابع 14 مح،رقبا،بازار،مشتري  پيش،روندها،صنعت،يط راهبر،تهديدات،هاران هاقابليت،دها الگويي نمونه براي تدوين نقشه علم و فناوري چشم انداز ساختار نقشه راه سال بعد 20 سال بعد 10 سال بعد 15 سال بعد 5 اکنون بازار ، /پيشران‌ها ،مسايل كليدي و عدم‌قطعيت‌ها روندها تكامل عملكرد موردنياز و مطلوب سامانه‌ي حمل‌ونقل جاده‌‌اي پاسخ فناورانه‌ي موردنياز و مطلوب شامل نيازهاي تحقيقاتي پيشران ها و روندها معيارهاي عملکردي و اهداف فناوري و تحقيق 17 مدرس :مهندس حسين صابري 18 عناصر کليدي نقشه راه فناوري کره تدوين 5چشم انداز ملي جامعهي آگاه -دانا -هوشمند ‌ چشمانداز :1ساخت ‌ (با ايجاد هوشمندي ،قابليت انتقال و كاربري آسان در خدمات ،ITبتوان گستره‌ي متنوعي از نيازهاي افراد جامعHHHه را بHHHرآورده كرد) . هدفگيري در زيست-سالمتي ‌ چشمانداز :2 ‌ (توجه مضاعف به مراكز درماني با كيفيت باال و همچنين درمان و تشخيص پيش‌گيرانه در زمان كم ) چشمانداز : 3پيشروي در حوزه‌ي انرژي و محيط زيست ‌ (طراحي و ساخت سيستم‌هاي كارا و پايداِر توليد و بهره‌برداري از انرژي ) چشمانداز : 4ارتقاي ارزش صنايع فعلي کره ‌ (معناي ايجاد رشد اقتصادي پايدار از طريق تقويت قدرت رقابت صنايع در عرصه‌هاي بين‌المللي ) چشمانداز : 5بهبود اعتبار و امنيت مّلي ‌ (كره جزء ده كشور مطرح در زمينه‌ي هوافضا قرار گيرد و همچنين در فرآورده‌هاي غذايي از نظر مّلي خودکفا شود) . تغييرات فناوري • هر سازماني در راستاي انجام وظايف خود از فناوري هاي مشخص55ي استفاده مي کند .يکي از مهمترين آنها فناوري اطالعات اس55ت ک55ه پيوسته زمينه ساز تغييرات جديد شده است. .1کاربرد فناوري جديد از سوي رقبا .2ارزان تر بودن فناوري جديد .3کاراتر بودن فناوري جديد .4باال رفتن انتظار مشتريان .5باال بودن پشتيباني از فناوري هاي قديمي مدرس :مهندس حسين صابري 20 پشتيباني فناوري اطالعات کاروکسبفشارهاي ‏وسازمان ‏هايواکنش ‏سازماني اطالعاتفناوري 21 چرا فناوري اطالعات؟ • مهمترين فراهم کننده کسب و کار سازماني است. • عامل تسريع کننده تغييرات بنيادي در ساختار و عمليات و م55555ديريت سازمان محسوب مي شود. • خالق تحولي عظيم در مسير فعاليت هاي کسب و کار است. • تسهيل کننده حرکت به سوي دولت الکتروني55ک ،اقتصاد ديجيت55الي/ اقتصاد جديد است. • خلق مزيت راهبردي 22 اثرات فناوري اطالعات در سازمان .1 .2 عکس العمل در برابر فشارهاي موجود دفاع از سازمان در برابر فشارهاي آينده .3 بهره برداري از فرصت هاي ايجاد شده ناشي از تغييرات .4 فناوري اطالعات مي تواند اکثر واکنش ها را تسهيل کند 23 تأثيرات فناوري اطالعات در سازمان .1ارتقاء بهره وري %51 .2کاهش هزينه ها %39 .3بهبود تصميم گيري %36 .4مؤثرتر کردن ارتباط با مشتري %33 .5توسعه برنامه هاي راهبردي جديد %33 24 مقدمه فناوري اطالعات و ارتباطات • تحول در شئون مختلف جوامع بشري • ارتقاء سواد عمومي به سواد ديجيتالي • افزايش انتظارات به سبب زيستن با فناوري و زندگي در فضاي سايبر و شبکه پاسخگويي را دشوار و منوط به سازمان هاي توسعه يافته و مدرن کرد ‏Information ‏Technology نقش ITاز اطالع رساني و کاهش هزينه ها فراتر رفته و به عنوان ابزاري توانمند ساز ( )Enablerدر اختيار سازمان ها و مديران قرار گرفته است • ITانديشه و دانشي است کاربردي ،براي آنکه اصول ،رويه و کار با اطالعات در يک آهنگ سيستماتيک بصورت متحد رفتار کنند. معماري : )IEEE 610.12( :توصيفي فUUني از يک سيستم که نشUUاندهنده سUUاختار و اجUUزاء آن، ارتباط بين آنها و اصول و قواعد حاکم بر طUUراحي و تکامل آنها در گذر زمان باشد. تفکر معماري ‏Architecture Thinking چهار چوب هاي معماري :روشي براي تفکر سازماندهي شده در برابر سيستم هاي پيچيده و بزرگ است. معماري اطالعات ‏Information Architecture 25 معماري اطالعات چيست؟ • روش صحيح انتخاب و ارائه اطالعات است که کاربران را در راهبري اطالعات ياري مي کند. ‏Richard Saul Wurman • به منظور کاوش و مديريت موفقيت آميز اطالعات در سازمان و سيستم هاي سازماني ،راهبري و جستجوي اطالعات است. ‏Louis Rosenfeld and Peter Morville • اطالعات را به صورتي که قابل کاوش و استفاده کاربران باشد سازماندهي مي کند. ‏Info.Design’s “real-life” definition • پردازش سيستماتيک مبتني بر پرسش براي ايجاد محصوالت ارتباطي است که امور کاربران را اصالح و بهبود مي بخشد. ‏Info.Design’s “academic” definition • غير قابل مشاهده است (محصول فيزيکي نيست ) چرا که مرتبط با ساختار اطالعات است و نه روش نمايش اطالعات. ‏Jakob Nielsen 26 لزوم و تأثير معماري اطالعات ( ( Information Architecture يكي از مسائلي كه سازمانهاي بزرگ با آن مواجه هستند ،تنوع و حجم بسيار زياد اطالعاتي است كه در بخشهاي مختلف سازمان ،در گردش است .در سراسر دنيا در اينگونه سازمانها ،ساالنه بودجه قابل توجهي صرف توليد، نگهداري و دستيابي به اطالعات مي شود .در صورتي كه گردش اطالعات در يك سازمان فاقد نظم و قانون مشخص و مدون باشد ،مسئله گردش اطالعات ،تبديل به يك مشكل جدي خواهد شد ،و اين اتفاقي است كه براي بسياري از سازمانهاي بزرگ در سراسر دنيا روي داده است. راه حل تبديل يك سيستم نامنظم اطالعاتي به يك سيستم كامال منظم اطالعاتي ،معماري اطالعات ناميHHHده مي شHHHود .اين راه حل نگرشي واحد به نظام اطالعاتي يك سازمان است به اين معني كه اگرچHHه اطالعات در سيسHHتم هاي متعHHدد و بHHه شيوه هاي مختلف در حال گردش هستند ،اما در ديد كالن ،تمام اين مجموعه كثير ،يك سيستم واحد را كه در هماهنگي كامل با يكديگرند تشكيل مي دهند .اين وحدت ،موجب ايجاد نظم و يکپارچگي الزم در نظام گردش اطالعات خواهد شد. • برنامه ريزي و يکپارچه سازي منابع سازمان • ارتقاء و بهبود شيوه هاي مديريت سازمان • توسعه ITدر سازمان • توسعه و تغيير ساختار و مآموريتهاي سازماني • توليد اطالعات و دانش به روز در سازمان • اخذ تصميم هاي مهم در سازمان • خلق سازمانهايي مدرن •حل نگرانيها و دشواري هاي مديريت و مديران •0امکان دسترسي سريع به اطالعات مورد نياز در زمان احتياج • ارتقاء بهره وري سازماني • 0پاسخگويي به انتظارات • تصميم گيري صحيح و دقيق • انطباق گردش کار و اطالعات در سازمان • توسعه ITو هماهنگ شدن اطالعات با مأموريت هاي سازمان مقوله اي جديد با عنوان (( معماري اطالعات )) در سازمان ها را گشود. 27 چند سؤال؟ 28 معماري سازماني Enterprise Architecture م دل مع م ا ري ساز م اني طرح معماري مناسب براي يك سازمان نيازمند شناخت صحيح از اهداف ،وظايف و رفتارهاي سازماني است زيرا معماري اطالعات ،سازماندهي اطالعات ،و سازماندهي رفتار بر روي اطالعات است .از اين رو طراحي يك نظام معماري اطالعات در اليه هاي مختلقي تدوين مي گردد. معماري اهداف و مأموريت ها معماري اطالعات معماري برنامه هاي کاربردي معماري داده ها معماري فناوري شناسايي و توصيف حوزه هاي مأموريتي و وظايف سازمان است چه اطالعاتي براي حمايت از مأموريت هاي سازمان الزم است ؟ چه سيستم هايي براي مديريت اطالعات الزم است ؟ چه داده هايي براي حمايت از مأموريت هاي سازمان الزم است ؟ چه فناوري هايي جهت حمايت از سيستم هاي فوق الزم است ؟ همه معماري هاي فوق تحت تأثير راهبردهاي مأموريتي فناوري اطالعات در سازمان ها هستند. = معماري سازماني ()Enterprise Architecture از يک امر انتخابي به يک امر اجتناب ناپذير تبديل شده است و راهي ممکن و مطمئن براي يکپارچگي سازماني است. 29 نماي تحليلي معماري سازماني 30 تفاوت Enterpriseو Organizaton • هر Enterpriseيک َ Organizationاست ولي عکس آن صادق نيست. • Enterpriseمأموريت محور است ،در حاليکه Organizationوظيفه محور مي باشد. • Enterpriseاز گستردگي جغرافيايي در سطح ملي يا منطقه اي برخوردار است ،در حاليکه يک Organizationالزامًا اين گستردگي را ندارد. • يکي از خصوصيات مهم Enterpriseوجود محوريت فناوري اطالعات در آن مي باشد و بدون فناوري اطالعات بي معني خواهد بود. • Enterpriseفرآيند محور است و بر همين اساس يکي از بارزترين خصوصيات آن بهبود و تکامل مداوم فرآيندها است. مدرس :مهندس حسين صابري 31 جايگاه معماري در مسير دست يابي به راه حل سطح بهره وري دلخواه زير ساخت فناوري اطالعات معماري + مهارت در دامنه کاري اراده مديريتي انرژي انرژي حرکت حرکت سرماي ه سطح بهره وري موجود افزايش فعاليت ،زمان و تخصيص منابع 32 تعريف استنتاجي از معماري سازمان ‏VALUE • معماري فناوري به تنهايي براي نيل به اهداف ITسازمان کافي نيست. • هر چه قلمرو معماري سازمان بيشتر باشد ،پتانسيل رشد و تعالي سازمان بيشتر خواهد شد. • معماري سازمان هاي بزرگ نمي تواند بسادگي بسوي کنترل متمرکز پيش رود و يا کشانده شود. • تشريک مساعي و همکاري آري – متمرکز شدن خير ‏EA = BA+EWITA ‏EA = EWITA ‏EIA EAA ETA ‏SCOPE ‏EA = TA 33 تعريف استنتاجي از معماري سازمان ‏EA = BA+EWITA قدرت تغيير در استراتژي تعامالت • پاسخ سريع و تغيير در قدرت پردازش • پيشرفت تدريجي • خلق فرصت هاي سازماني • افزايش آگاهي • مسير استراتژيک براي هويت سازمان • ‏EA = EWITA همکاري در قسمت هاي مختلف سازمان • دسترسي مشترک به اطالعات • افزايش تعامالت در سازمان • حذف برنامه هاي تکراري و مشابه • افزايش ارزش مديريت • ‏EA = TA کاهش هزينه ها کاهش پيچيدگي • افزايش همگرايي • تحرک کارمندان • کاهش هزينه هاي آموزش • • • هرچه قلمرو معماري سازمان مؤلفه هاي بيشتري را در برگيرد پتانسيل هاي رشد و تعالي سازمان افزايش خواهد يافت. 34 بر مبناي تحقيقات گروه Info Tech • ميزان مؤثر بودن • کار درحوزه کالن • رسيدن به اهداف نهايي • موفقيت کلي سازمان ستاره هاي IT 27% هزينه کنندگان محتاط در IT 11% هزينه کنندگان بزرگ در IT 13% عقب افتادگان در IT 49% کفايت در IT • کاهش هزينه ها • باال بردن کيفيت در استفاده از منابع مالي و زماني ‏Performance = Efficiency * Effectiveness اثر بخشي در IT تقسيم بندي سازمان ها از نظر کارايي IT 35 اجزاء اصلي معماري سازماني ‏Organization شبکه ها فرآيندها ‏Technical / ‏IT & Infrastru. ‏Application / ‏Software • چه چيز ::؟ موجوديت ها • چطور ::؟ سيستم هاي اطالعاتي • کجا ::مکان ها موجوديت ها فرآيندها شبکه ها موجوديت ها ‏Data / ‏Information 36 سازمان و معماري سازمان ()Enterprise& Enterprise Architecture سازمان ‏مجموعهايمتشکلازتعدادزياديازواحدهاکهازطريقتبادلاطالعاتباهمارتباطدارند ‏داراييکمأموريتمشخصدرحيطهکسبوکاراست ‏درآناشتراکاطالعاتاهميتدارد ‏واحدهاومنابعسازمانيبهمنظورپشتيبانيازمأموريتسازمانهماهنگميشوند معماريسازمان ‏سازمانمجموعهايازمدلها،نمودارهايامحصوالتتوصيفياستکهبرايتشريحيکسازمانايجاد شدهاند ‏سازمانميتواندبراساساينمجموعهمجهزبهفناورياطالعاتشود مدرس :مهندس حسين صابري 37 سيستم هاي اطالعاتي سيستمهاياطالعاتي؟ ‏بهسيستميکهقادربهگردآوري،پردازش،ذخيره،تحل يلوانتشاراطالعاتبرايهدفيخاصاستيکسيست ماطالعاتيميتواندازيکياچندسيستماطالعاتيکو چکترکهبرنامههايکاربرديناميدهميشوندتشکيل شودازاهدافاساسيسيستمهاياطالعاتپردازشا قتصاديدادهوتبديلآنبهاطالعاتودانشاست برنامههايکاربردييکبرنامهکامپيوترياستکهبهمنظور ‏پشتيبانيازيککارخاصيايکفرآيندسازمانيمانندمحاسبهحقوقيا ‏دربعضيمواقعيکبرنامهکاربرديديگر،طراحيميشود سيستماطالعاتدپارتمانيبهمجموعهبرنامههايکاربرد يدريکدپارتمانگويندمانندسيستماطالعاتمنابعانساني 38 طبقه بندي سيستم هاي اطالعات بر مبناي سطوح سازماني سيستمهاياطالعاتيکهازساختارساز مانيپيرويميکنندعبارتنداز ‏سيستمهايکارکرديبخشيبهيکح وزهاجراييمربوطاستوشاملوظايف ‏معمولوتکرارياستمانندصدورماهي انهفيشحقوقي ‏سيستمهايسازمانيتمامسازمانو ياچندينادارهراسرويسدهيميکند مانندسيستمهاياطالعاتيبرنامهريزي منابعسازمان 39 شبکه هاي اصلي ارتباطي و پردازشي در سازمان ها • -1شبکه اينترنت :سيستمي جهاني از شبکه هhhاي کhhامپيوتري اسhhت که با استفاده از پروتکل TCP/IPبا هم مرتبط شده اند. • -2شبکه داخلي( اينترانت) :محصول پيشرفت طبيعي ترکيب سازمان و فناوري اينترنت است .زير ساخت شبکه هhhا ي داخلي بhhه مرزهhhاي سازمان محhhدود مي شhhود و بhhراي تhأمين نيازهhhاي اطالعhاتي داخلي سازمان طراحي مي شود و غالبًا بhhه اينhhترنت نhhيز متصhhل اسhhت .اين شبکه ها قدرت تغيير سhhاختارها و روال هhhاي سhhازماني و کمhhک بhhه مهندسي مجدد سازمان ها را دارد. • -3شبکه هاي خارجي(اکسترانت) :زيhhر سhhاخت شhhبکه داخلي دو يhhا چند سازمان را از طريق فناوري اينترنت به يکديگر متصل مي کند. 40 برنامه ريزي سيستمهاي اطالعاتي ()Information Systems Planning برنامهاي كه اهHHHداف مشHHHخص ،اسHHHتراتژيها ،شرح پروژهها ،منابع و زمانبنديها را براي طراحي ،ايجاد و پيادهسازي معماري اطالعات سازمان ارائه ميکند. 41 اصول و مفاهيم اصلي برنامه‌ريزي سيستم‌هاي اطالعاتي هر سيستم اطالعاتي بايد بتواند از رسالت و اهداف سازمان پشتيباني كند. هر سيستم اطالعاتي بايد بتواند نيازهاي كليه سطوح مديريت را تامين نمايد. هر سيستم اطالعاتي بايد يكپارچگي اطالعات را در سازمان تضمين نمايد. هر سيستم اطالعاتي در صورت تغيير مديريت و يا سازمان بايد بتواند دوام يابد. 42 مأموريت در برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي تأمين اطالعات صحيح براي افراد شايسته در زمان مطلوب ‏Right Information to the ‏Right People at the Right Time ‏Getting the 43 قدم‌هاي كلي برنامه‌ريزي سيستم‌هاي اطالعاتي شناسايي اهداف و استراتژي‌هاي سازماني شناسايي فعاليت‌هاو فرا يند‌هاي سازماني شناسايي اطالعات ورودي و خروجي شناسايي سيستم‌هاي آماري و اطالعاتي مورد نياز شناسايي و تعريف ارتباط سيستم‌ها با يكديگر زمينهسازي ايجاد جريان آمار و اطالعات ‌ ‏ زمينهسازي ايجاد يكپارچگي بين سيستم‌ها ‌ ‏ 44 اهداف برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي ‏رعايت يكپارچگي فناوري اطالعات وارتباط55ات ()ICTدر برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي ‏ايجاد يك چارچوب (معماري) اطالعات ب5555ه نح55وي كه سيس55تمهاي اطالعاتي را ح55تي المقدوربتوان جداگانه طراحي و ايجاد كرد كه با هم درتعامل اطالعاتي باشند. 45 مقاصد برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي كاربرد راهبردي فناوري اطالعات مشخص كردن اطالعات كليدي و بحراني روشن شدن معماري كالن اطالعات براي حمايت از اهداف سازمان ايجاد روشي براي‌اولويتبندي پياده سازي سيستمهاي اطالعاتي 46 مزاياي برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي -1براي مديران ارشد : روش منطقي و معين براي كمك به حل مسائل مديريتي و كنترلي از ديدگاه منافع كلي سازمان رويكردي برنامهريزي شده كه امكان بازگشت سرمايهگذاري اوليه بHHر روي سيسHHتمهاي اطالعاتي را بHHه دليل اولويتبندي و درك بهتر فرصتهاو تهديدها فراهم ميسازد. تأثير روند تغييرات فناوري بر برنامه استراتژيك سازمان بررسي جامع نيازهاي اطالعاتي آينده بر اساس اهداف سازمان تعيين وضع موجود سيستمهاي اطالعاتي و ارزيابي كارايي آنها ارزيابي ،شناخت و اولويتبندي نيازهاي اطالعاتي آينده سازمان توليد سيستمهاي اطالعاتي مستقل از ساختار سازماني 47 مزاياي برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي(ادامه) -2براي مديران عملياتي و مياني : تأمين اطالعات مورد نياز به صورت كامل و جامع سازوكارمناسب براي استفاده مشترك تمام كاربران روشن شدن اهداف ،مقاصد و مسائل و مشكالت امكان افزايش كنترل مؤثر بر سازمان 48 مزاياي برنامهريزي سيستمهاي اطالعاتي (ادامه) -3براي مديران فناوري اطالعات سازمان ارتباط مؤثر با مديريت ارشد سازمان و اخذ پشتيباني وي ايجاد يك معماري اطالعات باز و قابل توسعه امكان پاسخگويي بهتر به نيازهاي اولويتبندي شده درگير كردن كاربران در تعيين اولويت سيستمها تنظيم بهتر سرمايهگذاري در زمينه منابع اطالعات با استفاده از برنامهريزي كاهش هزينه نگهداري سيستمها 49 ‌ مشكالت سيستمهاي اطالعاتي روشهاي متعارف ساخت سيستمها به صورت جدا از هم ،مشكالت زير را دارد : عدم انطباق با اهداف واقعي سازمان عدم تطابق با اولويتهاي سازماني پاسخگويي ُك ند و ناكافي به نيازهاي كاربران عدم رضايت كاربران نهايي به دليل: سيستم براي رفع مشكالت اصلي آنها ايجاد نشده است . هزينههاي باالي توسعه و تغييرات سيستم . ناتواني سيستم در انطباق با تغييرات سازمان. 50 مهمترين دغدغه‌هاي سازمان‌ها در بهره‌گيري از سيستم‌هاي اطالعاتي را مي‌توان در موارد زير برشمرد: • تشخيص دقيق نيازمنديهاي حال و آينده‌ سازمان (با توج ‌ه به اهداف استراتژيک سازمان) • اولويت‌بندي نيازهاي سيستم‌هاي اطالعاتي • زيرساخت‌هاي مناسب استقرار سيستم‌هاي اطالعاتي (سخت افزار -شبکه -تکنولوژي) • يکپارچه‌سازي و يا جايگزيني سيستم‌هاي قبلي و سيستم‌هاي جديد • جلوگيري از رشد جزيره‌اي سيستم‌هاي اطالعاتي در سازمان 51 طرح جامع فناوري اطالعات ()Information Technology Master Plan • برنامه‌ريزي سيستم‌هاي اطالعاتي (در قالب طرح جامع ،)ITاين فرصت را براي سازمان ايجاد مي‌نمايد که با رويکردي ص55حيح و بلندمدت نيازمندي‌هاي فناوري اطالعات را در مجموعه خود (در زمان حال و آينده) شناسايي ،دسته‌بندي ،اولويت‌گذاري و سپس 5ي طبق يک برنامه مشخص مرتفع نمايد و نياز سازمان به بازنويس5 سيستم‌ها در بازه‌هاي کوتاه‌مدت را حذف نمايد. • طرح جامع فناوري اطالعات ( )ITMPدر يك سازمان ،راهبردي شكلگيري ،استقرار و توسعه فناوري اطالعات ‌ است كه چگونگي در آن سازمان را تبيين مي کند. 52 گام‌هاي اجرايي تدوين طرح جامع ITدر سازمان ها • • • • گام اول :تدوين چشم انداز سازمان :براساس جهت‌گيري‌هاي استراتژيک ،اه55داف ميان مدت و بلندمدت سازمان و ديدگاه سازمان به مشتريان و ذينفعان خود ،مستند چشم انداز سيستم‌هاي اطالعاتي در سازمان تدوين مي‌گردد. گام دوم :ارزيابي سيستم‌هاي اطالعاتي سازمان :در اين ارزيابي سيس55555تم‌هاي اطالعاتي موجود سازمان بررسي ،تکنولوژي‌هاي مورد استفاده ،هزينه‌هاي ص55ورت گرفته و پروژه‌هاي جاري فناوري اطالعات سازمان به تفکيک ارزيابي و مستند سازي مي‌گردند. گام سوم :ارزيابي ساختار و فرآيندهاي جاري سازمان :در اين ارزيابي ساختار موجود سازماني و فرآيندهاي فعلي سازمان بررسي و در ص55ورت نياز فرآين55د‌ها براساس استانداردهاي بين المللي مدلسازي و اعتبار سنجي مي‌گردند. گام چهارم :تحليل اثرات فن555اوري اطالعات برکسب و ک555ار سازمان :تحلي555ل نيازمندي‌هاي اطالعاتي کسب و کار ،ارزيابي پتانسيل‌هاي فناوري اطالعات جهت پوشش اين نيازمندي‌ها و رشد کسب و کار در اين گام صورت مي‌پذيرد. 53 • • • • گام‌هاي اجرايي تدوين طرح جامع ITدر سازمان ها گام پنجم :تدوين معماري فرآيندهاي سازمان :در اين گ5ام وض5عيت مطل5وب فرآين5دهاي سازمان براساس ساختارهاي مستند شده در مراحل قبلي ،تدوين و مستندسازي مي‌گردد. گام ششم :تدوين معماري سيستم‌هاي اطالعاتي :با توجه به مدل معماري فرآيندهاي سازمان و براساس نيازمندي‌هاي اطالعاتي کسب و کار سازمان ،معماري نرم‌افزاري سيس5555تمهاي اطالعاتي مطلوب سازمان و همچنين مدل‌هاي يکپارچه‌سازي سيستم‌هاي فعلي و آتي سازمان در اين گام تدوين مي‌گردند. گام هفتم :تدوين معماري تکنولوژيکي :اين گام عبارتست از طراحي زيرساختهاي مناسب جهت استقرار سيستم‌هاي نرم‌افزاري .هدف اين گام بازبيني نقش تكنولوژي به عنوان يك زير 5ده 5ور از آين5 5عيت مص5 ساخت براي سيستم‌هاي نرم‌افزاري هم در وضعيت فعلي و هم در وض5 مي‌باشد .هدف ديگر اين فاز تهيه يك معماري تكنولوژي مي‌باشد كه در ابعاد انعطاف‌پذيري ، هزينه نگهداري ،امنيت و در دسترس بودن پاسخگوي نياز‌هاي كسب و كار باشد. 5را مي 5ه اج5 گام هشتم :تدوين برنامه گذار :پس از تدوين تمامي مستندات ذکر شده ،نوبت ب5 رسد؛ در اين گام مسيري با حداقل ريسک براي انتقال از وضعيت موجود به وضعيت مطل55وب سازمان براي سازمان ترسيم مي‌گردد .اين مسير براساس اولويت‌هاي تدوين ش55ده و ت55وان اجرايي سازمان برنامه‌ريزي و تدوين مي‌گردد. 54 مهندسي مجدد فرآيندهاي سازماني سازمان فرآيند کاري خود را ب55راي دس55تيابي ب55ه پيشرفتي چشمگير به طور اساسي و بنيادي تغيير مي دهد. ‏Bussiness Process reengineering 55 ساختار دهي مجدد فرآيندهاي سازماني سازمان فرآيند کاري خود را در مقياسي کوچ55ک تر تغي55ير مي دهد. ‏Bussiness Process restructuring 56 مديريت فرآيندهاي سازماني • مديريت فرآيندهاي سازماني" در باره اين موض55وع بحث مي کند که کليه فرآيندها و همه راه هايي که به مشتري ختم مي شود تحت کنترل درآيند. • :BPMپاردايمي است مرکب از مفاهيم مديريت و فناوري اطالعات • :BPMSنوع خاصي از نرم افزار مي باش55د ک55ه از تمام چرخ55ه عمر فرآيندهاي کسب وکار پشتيباني مي کند. 57 مديريت فرآيندهاي کسب وکار سازماني تئوري هاي مديريت ‏توسعهنرمافزارهاي کاربردي ‏يکپارچهسازيسيستم ‏ها ‏معماريسرويسگرا ‏مديريتگردشکار ‏مديريتتراکنشهايا طالعاتي ‏وبسرويسهاوXM + ‏مديريتکيفيتجامع ‏ششسيگما ‏مهندسيکسبوکار ‏تفکرسيستمي فناوري مدرن = اطالعاتفناوريومديريتهايتئوريازمرکباستپاردايمي ‏L )BPM (Bussiness Process Management يکروشوسيستميبرايتعريف،مديريت،تحليلوبهينهسا زيفعاليتها چرخه عمر و اجزاي BPM ‏اجرايفرآيندهايکسبوکار ‏توسعهفرآيندهايجديدترکيبيبا ‏توسعهمولفههايموجود ‏پيادهسازيفرآيندهادرسيستم ‏تعاملمستقيمکاربراننهاييبا سيستم ‏تعاملبافرآيندھايهماهنگشده ‏باسيستم ‏هايموجود ‏مديريتموثرواعمالکنترلبرر ويفرآيندها مدلسازيومستندسازيفرآيند ھا طراحيشماتيکفرمھايالکتر ونيکي طراحيشماتيکبرنامھھايکا ربرديھماھنگ رديابيبالالدرنگعملکردفرآين دھا مديريتشفافبررويعملکر دفرآيندها بھينھسازيبالدرنگفرآيندي 59 :BPMSهسته سيستم هاي سازماني آينده اينسيستمهاکهازسالبهبعددرحالفراگيرشدنهستنداکثرًا مبتنيبرتکنولوژيوپروتکلهايمعماريسرويسگراهستند 60 تفاوت کاربرد و جايگاه WFMSبا BPMS 61 يکپارچه سازي سيستم هاي سازماني ()EAI دادههاوسيستمهايناهماهن گ اطالعاتناقصمتناقضوغير جامع فرايندھايپيچيدهوغيرقابل گسترش 62 يکپارچه سازي سيستم هاي سازماني ()EAI دادههاوسيستمهايناهماهن گ اطالعاتناقصمتناقضوغير جامع فرايندھايپيچيدهوغيرقابل گسترش 63 چالش هاي سيستم هاي اطالعاتي موجود ‏ ‏ ‏ ‏ دادههاوسيستمهايناهماهنگ اطالعاتناقصمتناقضوغيرجام ع فرايندهايپيچيدهوغيرقابلگست رش مديريتمشکلوغيرقابلانعطا 64 رهيافت هاي يکپارچگي1 اين رهيافت يکي از ساده ترين راه هاي يکپارچگي است که در آن منابع اطالعاتي بين نرم افزارهاي مختلف مبادله مي شوند تا درستي و جامعيت اطالعات نرم افزارهاي مختلف با يکديگر محقق شود. 65 رهيافت هاي يکپارچگي 2 • در اين رهيافت هر دو نرم افزاري که قصد تعامل داشته باشند کان55الي ب55ر طبق استانداردها و پروتکل هاي مورد توافق دو طرف ايجاد مي کنند. 66 رهيافت هاي يکپارچگي 3 وظيفه پرتال ها ارائه خدمات وابسته به منابع مختلف از طري55ق يک واسط استاندارد و يکپارچه است. 67 رهيافت هاي يکپارچگي 4 • Middlewareبه عنوان واسط ،وظيفه يکپارچه نمودن نرم افزاهاي متنوع سازماني را به وسيله تبديل فرمت پيامها ب55ه عهده مي گيرد. 68 نسل جديد معماري ها-معماري سرويس گرا اين رهيافت تمام قابليتهاي رهيافتهاي پيشين را داشته و ق55ادر است يکپارچگي را درسطوح مختلف داده/فرايند/سرويس 5ه پشتيباني کند .با گسترش اين سبک معماري رهيافتهاي گفت5 شده يکپارچگي در حال جايگزيني و فراموشي هستند. 69 روش هاي مختلف دسترسي به يک سرويس يکسان 70 مزاياي معماري سرويس گرا از نگاه فناوري اطالعات • بهبود قابليت استفاده مجدد • حضور فعالتر فناوري اطالعات در سازمان ها • كاهش پيچيدگي و هزينه نگهداشت • كاھش زمان چرخه توليد و توسعه سيستم هاي اطالعاتي به خاطر استفاده از واحدهاي قابل استفاده مجدد • ارتقاء سيستم هاي اطالعاتي موجود به جاي جايگزيني يکباره • كاھش هزينه و زمان جهت پيكربندي مجدد 71 با تشکر از صبر و حوصله شما مدرس :مهندس حسين صابري 72

51,000 تومان