صفحه 1:
فنون آموزش 3
صفحه 2:
EZ,
imam REZA as)
Www.tesvan.wer /
صفحه 3:
هدف آموزش بهداشت
ترغیب مردم( گروههای هدف) به اين که:
بخواهند سالم باشند.
«بدانند چگونه سالم بمانند.
1 eh
۳۰ Sen ا
صفحه 4:
تحقق این اهداف نباز مند؛
تشويق مردم به مشاركت در برنامه ريزى و اجراى
مراقبتهاى بهداشتى اوليه.
توجه و درك صحيح از فرهنك جوامعءشيوه زندكى و
مهار تهاى زندكى آنها و برهيز از بيش داورى و نقش
SON Cr ipo 0520
برقرارى ارتباط خوب با مردم كه تبادل اطلاعات و افكار
را بطور واضح و روشن ميسر سازد.
tee terete 30
صفحه 5:
مشاركت:
" شركت فعالانه افراك .كروهها و جامعه همراه با كار كنان
بهداشتى در تصميم كيرى :برنامه ريزى و همكارى در
ا ا 2
ا 200
A ne Spree) epee ا
صفحه 6:
تكنولوزى:
technologia
ON eee eS Se
5 g0T & Kota 3995 9
صفحه 7:
جیمز براون:
ا لت
يادكيرى و آموزش بر اساس هدفهاى مشخص و نتايج
تحقيقات در زمينه هاى ياد كيرى انسانى و ارتباط و
همجنين به كار كرفتن مجموعه اى از منابع انسانى و
غير انسانى به منظور ايجاد آموزش موثرتر
صفحه 8:
ee:
روس مناسب از دیدگاه پروفسور دیوید ورنر
آیا و سیله با روش خاص مورد استفاده ما برا
۱
or or err ree nl
کنند؟
Sn ee ae (ETS) es re
مى كند؟
آيا اين وسيله (روش) ارزان و موثر است؟
عردم بحل
ستفاده مى
ى دارند كمكك
17
صفحه 9:
eS) ters SES By
See
اطلاعات و توصيه هاى ما تا جه حد ممكن است مورد *
قبول واقع شود و در شرايط خاصى كه كار كنان
بهداشتى در آنجا كار ميكنند مور استفاده قرار كيرد؟
چگونه ممکن است بر سلامت مردم تاثیر گذارد؟ *
سيس قبل از ارايه هر كونه توصيه به مردم حقايق زندكى
آنها مشاهده کردد.
صفحه 10:
eS) ters SES By
See
اطلاعات و توصيه هاى ما تا جه حد ممكن است مورد *
قبول واقع شود و در شرايط خاصى كه كار كنان
بهداشتى در آنجا كار ميكنند مور استفاده قرار كيرد؟
چگونه ممکن است بر سلامت مردم تاثیر گذارد؟ *
سيس قبل از ارايه هر كونه توصيه به مردم حقايق زندكى
آنها مشاهده کردد.
صفحه 11:
PORN Led Ste
۱ ee re Dn)
از تكنولوزى مناسب(ارزانءموثرءقابل قبول
feed] Reine) even] | Cede
ee) ie Ore peers | er USN Urn) | ل م
صفحه 12:
برزش بهداشت برای ارتقاء سلامت.
برقراری ارتباط
بهداشتی
صفحه 13:
با استفاده از تکنولوژی آموزشی بادگیری:
سریع تر
shy #
۱
می شود.
صفحه 14:
re
آموزش دهنده باید
برنامه آموزشی خود را
طراحى . اجرا و ارزشيابسى كند.
صفحه 15:
صفحه 16:
CONSULTING : مشاوره
مشاوره یکی از کارامد ترین روشهای آموزش بهداشت
RR OS ee ee rot ل
مشاوره به معنی همکاری کردن و رای و نظر دیگری را در
pom ter nce
در طی مشاوره مشکل مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفته و راه
ec ا ا ا
كار مشاور حدادت ١ 33+ : است نه زور و توصيه .
صفحه 17:
هدف از مشاوره در آموزش بهداشت :
تفت هس نما رمع
3
۳ سلامت
صفحه 18:
هه
هه
لك
مشاوره خوب ؟
00 ly agua an slate aes
كا ا ap Cry [ES
در صورت نیاز راهنمائیهای لازم را ارائه دهد.
صفحه 19:
كار مند بهداشتى 3
"حين بازديد از منازل و بيكيريها
"حین انجام مراقبتهای بهداشتی
“در هنكام ۳ خدمات به 090052
صفحه 20:
مهمترین ویژگی مشاوره:
گوش دادن
و توجه كردن
به صحبتهای طرف مقابل است.
صفحه 21:
ZS
ویژگیهای یک مشاور خوب
سلامت روانى واجتماعى داشته باشد.
توانايى استدلال و درك وفهم مطالب راداشته به راحتى و
00 ese Was)
به انسانها و حل مشكلاتشان علاقمند باشد.
انعطاف يذير و صبور باشد و كسى را به تبعيت از خود مجبور
صميمى و مهربان و رازدار باشد و به ديكران احترام بكذارد
RL eee BLAS) ل ال
Reno Se rel a ا 0
امكانات جامعه داشته باشد.
صفحه 22:
5 an
ویژگیهای یک مشاور خوب
1
eer SE RCS arte)
حضور ذهن داشته باشد وبتواند سوالات دقیق ومناسب را *
بموقع مطرح نمايد.
به كسب علم و دانش علاقمند باشدوبكوشد در جريان *
جدید ترین مطالب علمی رشته تخصصی خود قرار گیرد.
در برقرارى ارتباط با انسانها مجرب باشد و تحمل شنيدن *
مطالبى را كه خود به آنها معتقد نيست داشته باشد.
صفحه 23:
روش سخنرانی: 76ا601.]
۴ سخرانی نت است که لد رن ور ند Repay
را با سخن خود قانع و برای اجرای مقاصدی که
ACW Smee ce) Bee en eB)
سخنرانی هنری است که همه کس به آن نیازمند
است وكسانى كه با مردم سرو كار دارند محتاج
ace Pe Be renee
SEM HEEB) SI
صفحه 24:
- فعاليت اصلى آموزش ارائه اطلاعات باشد.
م ا 0
- اطلاعات فقط براى ياد دارى كوتاه مدت مورد توجه باشند.
- اشتیاق شدیدی از سوی یادگیرندگان به موضوع وجود دارد.
- مقدمه ای برای آغاز فعالیت یادگیری عرضه شود و فعالیت
اصلی با روش دیگری دنبال گردد.
صفحه 25:
sol [
و
دقيقه .
حداكثر زمان برسش و باسخ در يايان جلسه: 6؟-١٠ دقيقه .
* برسش و باسخ در كروههاى بزرت: در يايان جلسه بصورت
فردى
صفحه 26:
در سخنرانى جه نكاتى را بايد رعايت نمود؟
a ecm pC ee) ا ل ل 0 1ن
سخنرانی يا تدریس مور تر گردد سخنرانی را می توان برای
هر " كروه بزركك و كوجك , متوسط انجام داد.
Se الات
گروه متوسط ۳
گروه بزرکت ۰ تا ۱۰۰ نفر
ی
ا ET SPOOL ee
۵ متر باید باشد .
0 ل Se
صفحه 27:
سازماندهى خوب در تداركك يكك ۷۳
۱ 8
۱
یادداشت داشته باشید؛ از نکات مهم لیستی تهیه نمائید.
2 es Ree ry eee
Rev NRT Cpe SE Mere le ore arr)
* از ضرب المثل ؛روابات؛ افسانه؛ داستان؛آیات و روایات؛ لطایف
Reese
نتايج يزوهش هاى موردى در زمينه سخنرانى را ارائه نمائيد.
استوار و مصمم بوده و از نظر ظاهر ؛تمیز و مرقب باشید.
۱
صفحه 28:
سازماندهى خوب در تداركك يكك ۱۳
Se SPIO CS ern Bene we eis oS
برورش دهيد.
ey) ا ا een Ree Bona ال لل كت
نشماريد.
ela i oh to ae ps وأا
حاضرالذهن وسريع الاانتقال باشيد وسعى كنيد هر كزغفلت وفراموشى برشما
ee) ا
۱
ey eye ae lee ا ا Ber eve oor
eS) Bee tee Co Ne Mad Oat ed
تقدم و تا خر مطالبی که قصد بیان آنها را دارید. به خاطر بسپارید.
صفحه 29:
۳ ee en
تمام توجهات خود را روی شنوندگان متمرکز نموده و میزان
علاقمندى انان به موضوع سخنرانى را افزايش دهيد.
ee ea eee ل ا ene
فرا دهيد. oS
TPge Pera fee Pan eed Frcs Cares es ng TIPrIR ]
تمرین » علاقه و جدیت در کار حاصل میگردد.
ميل به سخنرانى و خوب حرف زدن داشته ياشيد.
سخترانى را خوب تهيه و تنظيم نمائيد و مطالب سخنرانى واضح
و روشن باشد.
صفحه 30:
أدامه
ال ا ل ا ار ا م
Sy kes eee eres omer Pa py crure 1۱
آنها قائل شويد.
ا ا ا ال اك 5د لل 200
0
* سکوت ۳ دلیل بر موافقت یا فهمیدن مطالبی که میگوتید
نيست و تائيد مطالب از طرف تعداد معدودى دليل بر درك كامل
همه افراد كروه نميباشد.
صفحه 31:
Pe اا
" بوسيله برسش و باسخ و با استفاده از روشهاى
مختلف آرزشیایی جلسات es) OL كت
۱
ede Ole : مخاطب با اطلاع
Paco ۶1 0 بايان جلسه از زبان
سخنران بشنودء خود را آماده دریافت محتوا
خواهد کرد. بدون این ۳
20000 م ذهن شنونده
reer PS ery) ل
منطقی اجزای بحث خواهد شد.
صفحه 32:
مکان سخنرانی باید مناسب باشد.
ake lp Roy ere ee
سرما و گرما » دیدن سخنران» شنیدن
۱ ا ل
ل بو سس
00200202000 وضعیت صند ليها و9
صفحه 33:
رما مرا اما ان
* از نظر تداخل نداشتن ساعت سخنرانى با ساير وقايع
جامعه.
tet eR ROE ete وال
ان
و للك
وت ار لت
فا
صفحه 34:
و
" کل صحبت در هر نوبت در گروههای غیر رسمی و
مقاطع ابتدائی و با احتساب نمایش مواد و وسایل
ما ا ال
ا ۱
* در کروههای رسمی و مقاطع بالاتر تحصیلی این میزان
۱
صفحه 35:
از فنون سخنرانى (فن بيان) و
برقراری ار تباط متقابل و کامل با
شنوندگان اطلاع داشته باشد.
صفحه 36:
Group DiSCUSS10N 348935 Cow
یک روش اموزشی ارزشمند:
ب شرك كستدكان فرعت ماوى راك يان إزاناته وماذله
افکارداده می شود :
" در موضوعات بحث همه اعضاى كروه بطور مساوى مشاركت دارند .
" این روش یک نوع فرآیند تفکر جمعی برای حل مسائل است .
0
گذاشتن فکرها و تخصصها حل می گردد .
صفحه 37:
نکات:
ا 0
press te) Bean See) تم
Pou ا Bree on Cn Roe Sarre erm eines nes
قابلیت اجرا: در گروههای رسمی و غیر رسمی کوچک .
صفحه 38:
نکات؛
انتخاب اعضا بر اساس طبقات ...؟
جلب تمايل اعضاء براى شركت در جلسه
معرفى اعضاء به يكديكر
صحبت نكردن بيش از حد رهبر
Pernt BY eee Re eee Me es
تشویق اعضاءبه اظهار نظر
ا (eee eis FP
صفحه 39:
نكات:
* کمك گرفتن از اعضاي مطلع براي انتشار پیام
sno) Cra Be ie 6
* برگزاري بحث خصوصي با افرادي که کمتر یا
et Mee CONE | err)
eee eo ep L Ee ae ee ۷
بحث
tee سر
صفحه 40:
بارش افکار :
مربی در ابتدا سوال را مطرح -تمام افراد عقاید خود را اعلام - نظریات بدون
۳ شده -در يايان پس از گرة تمام افراد
Fe er eee ce CO Pe EON to) Ro] CCI nw Oma E TO Ce
اضافه مى شود.
1
زمانی ثمربخش است که اعضاء گروه درباره مسئله اطلاعات زمینه ای داشته باشند.
1
2 Ne as Ce ren eno ee nea ee
Pepe ent SS Sea Hoy Pee roe ase ree error ie cre
مشابه و غیر عملی حذف و اندیشه های باقیمانده را از روش بحث گروهی زیر
Bet ne eer Ce
صفحه 41:
eed
per eae ea ene eae
اعضا داده مى شوداز آنهاخواسته مى شودكه ابتدا در كروه
0 ا IEP ae Cel Ser)
etre Tore SPP PETS IN oN ae errs
افراد كم رو نيز ابراز عقيده مى كنند. "
صفحه 42:
ee kee! و
* تقسیم گروه به دسته های کوچک- بحث در مورد موضوعی
خاص -نهایتا یک نماینده از هر گروه نظرشان را به مابقی
گروهها و مربی ارائه می دهد.
م Pe RO SRC CEOS م
افراد كم رو وجود دارد.
صفحه 43:
01
ب با شركت همه اعضاى كروه و مربى بحث بزركى به راه مى افتد
كه همه مى توانند از نظرات هم مطلع شوند.
* در لین اال تسكن ال له اناري تست را لمجتت ريه رد
بگیرند و فرصتی برای ابراز عقیده دیگران باقی نماند.
ا ا ا ل ا ا ا ل 0
صفحه 44:
گروه نجوا
1 2
دقیقه به آنان فرصت می دهد تا عقاید خود را بیان نمایند
مربى اهداف خاص خود را تعيين مى كند و توضيح مربى بايستى
ل
| ee ee as)
OP PEC عقا نام كتن
صفحه 45:
سمیوز یوم 5۷۱0۵05111 :
عبارت است از كاربرد و ارتباط دادن تخصصى هر
نوع موضوع که توسط تعدادی متخصص , مطالب
و نظرهاى مختلف در مورد ان ارائه شده واز
0 6 0 0 ا
0 BPs Ree wel
صفحه 46:
3۳۰۱۵23 =) nlel wee pe)
در ارتباط با آموزش يا موقعیتهای آکادمیک
استفاده مى شود.
ا ل 230
و دپارتمانهایی که eee ie اورى تجربيات
هستند .مى باشد .
شبيه سخنراني است ولي تفاوتهابي دارد .
صفحه 47:
در سطح بالاى علمى بركزار مى شود و در أن شخص كنفرانس
epee) ا ا ا ل ل 1ك
ue ا ل ا
PCD CLG eRe StS CCE Se ICSE MC SENET
مشترك انجام مى شود.
مدت زمان ارائه يك كنفرانس حداكثر 4١ دقيقه ( مدت زمان يىك
أ 1010000 +1
نان Ou د سام الث
صفحه 48:
سمینار 56710۲
يك روش آموزشی مناسب در موسسات علمی می باشد .
eae ا رن اك
فردى ويا كروهى به آن دست يافته اند نظرات خود را ارائه مى
57
سنا رها فيه كدان ها هستد با این تفاوت که در سار
چند سخنران حضور داشته و نتایج بررسی های انجام شده و
رويكردهاى جديد و تازه هاى علمى تخصصى در رابطه با ابعاد
cn Dy rereae te 1
صفحه 49:
Fa exo AL RD
۱
بعنوان مدیر يا مجری ( کارشناس مجری) است که دور میزی نشسته
و در خصوص همه جوانب موضوع بحث می کنند.
|
داده . موضوعات بحث و زمان و مکان برگزاری را به متخصصین
اطلاع دهد ل ا ضمن
0 ۲ 1
صفحه 50:
فوروم ( مناظره ) ۲۵۲۱۲ :
ا ال |
ا ا ا ال ل ا ا م
دارئد..
فوروم را می توان در پایان سخترانی » سيميوزيوم إيا يانل اجرا
e ا ل 0
فوروم زمانى يركزار می شود که در مورد ایده ٠ موضوع يا
SNe ا ا ل 01
Score ا Cite Say وه
Bae Oe ee Sere me eee comet o)
ete eae el Me REED Lee
صفحه 51:
arta a Shop کار گاه آموزشى
* يكى تا ۳ Cul 4 99
آن تعدادی از افراد با تجربه و مسئول
همراه با تتبی چند از کارشناسان و
مشاوران در زمان معینی کرد هم آمده و
۱
صفحه 52:
از خواص مهم کار گاه
مشاركت فعال تمام فر ا كيران حاضر در كاركاه
۱
فراكيران فراهم مى شود .
صفحه 53:
507 0 1 ا EM)
0 ON CaO CO BE ee IE ar nag
ea
5 5 ce د 2s
بحث در گروههای کوچک و فعالیتهای دیگر پیش بینی می شود . از رایج
ترين روشهاى مورد استفاده در كار كاه بحث كروهى است . در بحث
ق 00
را دارند و راه حل نمی دهند و سخنرانی نمی کنند .
۱
از ۶ ماه قبل و ۶ ماه بعد باید کار شود
بعداز کار گاه ارز
ل
مى شود .
صفحه 54:
پرسش و پاسخ(روش سقراطی)
9 علاوه بر تحريك به مطالعه و حضور ذهن هم براى مربى و
شركت كنند كان امكان ياد ورى مطلب را فراهم مى كند.
-١ سوالات دوره اى : سوال در مورد موضوعاتى كه به هم
Aen TORT ae wets Ee)
۲- حل مسئله : طرح حل مسئله در کلاس وقت گیر است و از
سوئی ا گر مربی اطلاعات صحیحی درباره پاسخ مسئله نداشته
ed, emer) |
صفحه 55:
شیوه های نمایشی -آموزشی
ا ۱
۰ ایفای نقش ۳۱۵۷۱۳9 50۱
و
ig Ie ناویا
Carnival کارناوال -
6۱0۵86۲۲۵۲۱۵۳ ) راهبیمایی ( تظاهرات
ite A
ple Tit Mea NAG Oe, |
صفحه 56:
1
ایجاد یا تغییر نگرش - جلب توجه و حساس سازی -
مهارت آموزی - اعلان و تبلیغ خصوصا در بسیج های
nee E ol ا ا ا م
گذاری و جذابیت بیشتر می توان تعدادی از شیوه های
ا 0
صفحه 57:
عالم صحنه نمايش است و
انسانها بازیگران این صحنه اند.
صفحه 58:
صفحه 59:
مراحل نمایش عملی
اشیای واقعی را به وضوح نشان
0 رای امین از درک رو
دز
* نمايش را مرحله به مرحله و به
0
* هنكام ارائه نمايش عملى
۳
موضوع و مهارتها را شرح دهید.
20
ا
انجام دهد.
ار ۳
در مود نمايش ee 7
rey)
oop انجام نمايش را به همه
كروه بدهيد.
نمايش كروه را ببينيد وهدايت
ین هرک زرح وه را
در كراب واقتى نيزن
صفحه 60:
شيوه اى دليذير براى اشتراك دانش و مهار تهاست .
۱
" در كروههاى كوجك قابل استفاده است .
* جريان واقعى انجام دادن يك فعاليت را بصورت تثورى و
عملی به گروه می آموزد.
صفحه 61:
دراین روش از مدارک اشیاء واقعی و عکس و پوستر استفاده می شود
y oale ploy y ltl رت م
1 Mess T2)
ergo eae ON err BEE Ee ed)
صفحه 62:
۱
ا ا ا ا اك
زندكى و مشكلات است و در واقع تمرينى براى
كسب مهارت به ويه ارائه كنند كان مراقبتهاى
بهداشتى است .
" دراين شيوه موضوع وشخصيتهاى مورد نظر را
براى بازيكران شرح مى دهيم و بازيكران خود
كفتار و حر كات لازم را مى سازند.ولى ممكن است
بخاطر ويزكى هاى اين روش به عنوان يكك روش
آموزشى توسط فراكيران جدى كرفته نشود.
صفحه 63:
FOES Ie ae Sie te se
1 wey
زمند ابزاری است که
- پس از نمایش بازیگران و افراد گروه به بحث می پردازند پیرامون موضوع-
شخصیتها و عکس العملهای درست و نادرست
| IIe SCO SB ISS Se Tey ie
0
صفحه 64:
اين روش به ما كمكى مى كند كه:
" ارزشها و تكرشهاى خود را ارزيابى نمائيم.
pee cae ate
صفحه 65:
Gj
در گروههای کوچک و متوسط ۲۰ دقیقه وقت لازم است.
پس ie ۲۰-۰ دقیقه به بحث اختصاص می BS
صفحه 66:
توقف:00 5
- بازیگران مشکل را حل نمایند
- دچار توهم و اشتباه شده از حل مشکل دور شوند
۱
- به جنبه های دیگر پرداخته شود
MOOS 5 Oey se
صفحه 67:
eS
: PAVILION olS ts Les
0 deen yee) Sen) Se.)
Oy I oe) Cae] CSE PO) eI es ee
Ce ا ار ee
SS i ل red |
SI adel ete Te Da)
mere ا Fo Teo Ce)
مختص بهداشت باشد.
صفحه 68:
نمایشگاه ۳۸۱/۲۱۲0۱ :
* در ب رگزاری نمایشگاه از تعدادی رسانه های دیگر مثل فیلم
یی ec pail) ped oD JES ده ی رد
" وسايل مختلف نمايشكاه باعث جلب توجه مردم شده »
ياد كيرى را آسان مى كند .
۱
SNES S| ae ee ede) ا آموزش
صفحه 69:
نمایشگاه ۲۱10۱۱ ۳۸۷:
۱ ee ie
ی(
Ree er ee hr er)
Re ORL Bn SiC SL
" وسایل را به طور منطقی چیده و آنها را شماره
Pee ee er ee be ene]
باید ببینند.
ce ll de al el nel eel ene
om
صفحه 70:
نمایشگاه ۲۸۷۲۱۲۵۲۱ :
و A ee. ey he
توضيح روشنى براى هر بى مهيا كنيد.راهنما؟
| ل ل ee
002000
" مسابقه نقاشى .بخش فيلم. بيام صوتى
صفحه 71:
راهپیمایی ( تظاهرات ) 06110051۲31100
طبقات مختلف مردم هم شركت كننده و هم تماشاجى برنامه مى باشند .
CR Te Ys ded) ل ل ار ا
در نقاط مركزى و خيابانهاى اصلى و يرتردد انجام مى شود .
بمنظور جلب توجه , تبليغات , ايجاد تغيبر در تكرش و حساس سازى جامعه
نسبت به موضوع انجام ميكيرد.
صفحه 72:
eee
ا لا
۱
جنبه حساس سازى و تبليغى را به فراوانى در بر دارد
و
1 creas)
Ee ا Pome Peer kon ne ot
526
2 0 ل ا ا er ere
. باشد
|
صفحه 73:
:Drama — Play( js) abate
Pe) eel eS) SMS) BT ee ra care) Cia
مى كند و نشان دهنده زندكى مردم مى باشد و تماشاجى را
وادار مى كند بررفتارها و تكرش و ارزشهاى خودشان توجه
* نمايشها براى كروههاى بزرك ١ جرا مى شوند و هدف بوششن
همه افراد جامعه است .
صفحه 74:
ee eel a eC ae al
Geer 0 200100001000
میان پرده ( میان برنامه با پیش پرده) کمتر از ۱۰-۱۵ دقیقه
زا کمتر از ۳۰-۶۵ دقیقه
1 کمتر از ٩۰-۱۲۰ دقیقه
صفحه 75:
در آموزش بهداشت از نمایش بلند کمتر استفاده
مى شود.
استفاده از نمايش در برنامه هاى esr بهداشت
می تواند موجبات تغییر رفتار را فراهم نماید .
صفحه 76:
مطالعه موردی
ems ep AB re I ey eS eer ae
ا ee) oe nen ey SMC re Wes EL
" مطالعه موردى را مى توان با استفاده از كزارش يا يك خبر با
استفاده از روزنامه » مجله يا كتاب شروع كرد.
صفحه 77:
بازديد از محدوده
در مواردى كه امكان بازسازى شرايط و موقعيتهاى واقتى در
كلاس وجود ندارد در ابن موارد بهتر است اطلاعات را از مشاهد
مستقيم در خارج از كلاس كسب كرد.
ل و ا ROG SO
Le TDL LUM Meri meer)
يس از بازديد هم وقت براى بحث درباره مشاهدات اختصاص
0
صفحه 78: