فنون شناخت دانش آموز
اسلاید 1: درس نهم: روش ها و فنون شناخت دانش آموز
اسلاید 2: فنون راهنمایی به وسایل و روش های جمع آوری اطلاعات که به منظور شناخت دانش آموزان و راهنمایی آنان به کار می رود ، فنون راهنمایی گفته می شود.کسب اطلاعات دقیق و جامع در زمینه های استعداد و رغبت ،هوش، نگرش ،پیشرفت تحصیلی ،وضعیت جسمانی و روانی روابط خانوادگی تجارب زندگی و همچنین شناسایی محدودیت ها و نارسایی های دانش آموزان از طریق فنون متعددراهنمایی حاصل می شود.د بدون شناخت دانش آموزان ارائه خدمات راهنمایی به آنان امکانپذیر نیست .شناخت دانش آموزان نیز در صورتی ارزشمند خواهد بود که اطلاعات مورد نظر از منابع گوناگون با شیوه های مختلف و صحیح و مناسب کسب شود.صاحب نظران روش های شناخت دانش آموزان را به صورت های ذهنی و عینی ذهنی تقسیم کرده اند.
اسلاید 3: روش های شناخت ذهنی مشاور میتواند با استفاده از انواع روش های شناخت ذهنی اطلاعات مفید و لازم درباره دانشآموزان را به دست آورد از خصوصیات روش های شناخت ذهنی این است که نتایج سنجش تحت تاثیر نظر و قضاوت ارزیابی قرار نمیگیرد از جمله روشهای شناخت ذهنی می توان مشاهده مصاحبه پرسشنامه مقیاس درجه بندی شرح حال نویسی و گروه سنجی را نام برد.مشاهده مشاهده یعنی توجه آگاهانه و آن را با دقت در اعمال رفتار فرد تعیین کردند مشاهده به عنوان یکی از شیوه های شاخص شناخت در مطالعات روانشناختی علوم تجربی و تحقیقات اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد این روشها یکی از مهمترین فنون راهنمایی محسوب شده و پایه و اساس بسیاری از روشهای ارزیابی رفتار دانش آموزان است و زمانی موثر و مفید واقع میشود که مبتنی بر درک روش و دقیق از رفتار دانش آموز بوده و در موقعیت معین صورت پذیرد مشاهده فعالیت های ارادی و فعال است و نباید با دیدن که عملی غیر ارادی اشتباه گردد از طریق مشاهده خصوصیاتی چون افسردگی تحریکپذیری تندخویی تنش هست گی زود رنجی دانش آموزان به سهولت قابل تشخیص است.
اسلاید 4: مشاهده گر اصولا بر اساس طرح و نقشه مشخص و از پیش تعیین شده تلاش میکند فرضیه یا فرضیه های خود را درباره فرد را از طریق مشاهده مورد تایید یا تکذیب قرار دهد برای انجام مصوب مشاهده به ابزار و وسایل خاصی نیاز ندارد ولی باید از آمادگی تخصصی و فنی لازم برای انجام آن برخوردار باشد.همچنین موقعیت زمانی و مکانی مشاهده دارای اهمیت خاصی از این باید دانش آموز را در موقعیت های گوناگون و روزهای مختلف مورد مشاهده قرار داد بهترین موقعیت ها معمولاً موقعیت های طبیعی نظیر زنگ ورزش می باشد واضح است که هیچ مشاهده گری نمی تواندموقعیت معینی را به طور کامل درک کنند زیرا رفتار دانش آموز و عواملی که زیربنای آن را تشکیل می دهند و یا نگرش ها و هیجان هایی که با واکنش های وی در محیط ارتباط دارند به طور کامل قابل درک نیستند اما یک مشاهدهگر دقیق و مجرب میتواند در ابتدا برای نمونه خاصی از رفتار مفهومی ویژه فراهم سازدو سپس از طریق کلمات آن را توصیف نموده و مورد مطالعه قرار دهد.
اسلاید 5: مشاهده دارای هدف است پرسکات هدفهای مشاهده را به صورت زیر خلاصه کرده است:مشاهده دانش آموز عملی ترین وسیله برای آزمایش اعتبار تمام فرضیه هایی است که درباره او به دست آمده استبر پایه مشاهده می توان فعالیت هایی را که منظور سازگاری و سهولت رشد و تکامل دانش آموز صورت پذیرفته است مورد ارزیابی قرار داد.از طریق مشاهده رفتار دانش آموز حقایق کسب می شود که به وسیله آن می توان برخی از فرضیه های تدوین شده را رد یا تایید کرد و در نتیجه نسبت به جریان رشد و تکامل دانش آموز بینشی عمیق تر حاصل نمود و در نهایت از طریق مشاهده رفتار دانش آموز می توان تغییرات را که بر اساس فعالیت راهنمایی در رفتار و ایجاد شده است مورد بررسی قرار داد و روش ساخت دانشآموزان تا چه میزان در راستای رشد و تکامل خود پیشرفت کرده است.
اسلاید 6: صاحبنظران برای کسب نتایج دقیق و قابل استفاده از مشاهده چه نکات چندی به قرار زیر را برای مشاهده گران ضروری تشخیص داده اند.۱تعیین هدف قبل از شروع مشاهده مشخص ساختن رفتار مورد نظر به طور دقیق آگاهی بر اصاحبنظران برای کسب نتایج دقیق و قابل استفاده از مشاهده چه نکات چندی به قرار زیر را برای مشاهده گران ضروری تشخیص داده اند:تعیین هدف قبل از شروع مشاهده مشخص ساختن رفتار مورد نظر به طور دقیق آگاهی بر این است که مشاهده را امری با معنی و نتیجه آن را سرقت می سازد در غیر اینصورت سردرگمی مشاهده گر را به دنبال خواهد داشتانجام اماهده در موقعیت واقعی مشاهده رفتار زمانی وسیله ای با ارزشی برای شناخت دانش آموز به حساب میآید که در موقعیت طبیعی صورت پذیرد و بهترین موقع مشاهده هنگامی که دانش آموز فعالیت های طبیعی و عادی شال دارد مانند زنگ تفریح ضمن کار در کارگاه و آزمایشگاه ساعت ورزش و مانند آن.
اسلاید 7: محدود نکردن تعداد مشاهده یک بار شناخت بهتر این رفتار دانشآموزان مستلزم تداوم مشاهده است بنابراین باید دانش آموز در موقعیت های مختلف و حتی ساعات متفاوت روز تحت مشاوره قرار گیرد تا بتوان ادعا کرد که نمونه کاملی از رفتار وی مورد بررسی قرار گرفته است مطالعات نشان داده است که مشاهده در دفعات متفاوت و زیاد و در زمانهای کوتاه توصیفی جامعه واقعی تر از رفتار دانش آموز را به دست می دهد تا مشاهده هایی که در زمان های طولانی و در دفعات کم انجام میشود. فقط رفتار یک نفر را در هر زمان مورد مشاهده قرار دادن بایستی در هر بار مشاهده فقط یک دانش آموز مورد نظر باشد کمتر مشاهده گر تربیت شده و منجر به وجود دارد که قادر به رفتار دو یا چند نفر را در یک زمان مورد مشاهده قرار دهد و نتیجه دقیق از کار خود به دست آورد.
اسلاید 8: خودداری از یادداشت برداری در هنگام مشاهده مشاهده گر نباید در حین انجام مشاهده به ثبت مشاهدات خود اقدام ورزد و رفتارهای دانش آموز را در نظر گرفته و به خاطر بسپارد و پس از پایان مشاهده آنها را ثبت کند و در زمان انجام نشود ممکن است دانش آموزان متوجه موضوع ساخته و رفتار او تأثیر بگذاردثبت مشاهده باید بلافاصله پس از پایان مشاهده صورت پذیرد .در مشاهده باید از تغییر و تفسیر ضمنی و دخالت دادن حقایق شخصی و تصور و تجربیات قبلی که درباره فردی وجود دارد اجتناب کرد. مشاوران و مشاهده گران همچنین باید به یاد داشته باشندنتایجی که به وسیله مشاهده رفتارحاصل میشود ،صرفا مبتنی بر نمونه ای از رفتار دانش آموز است.بنابراین چنین نتایجی باید با اطلاعاتی که از به کارگیری روشهای دیگر کس می شود تلفیق مقایسه و تکمیل گردد.
اسلاید 9: مصاحبه یکی از مهمترین فنون راهنمایی و مشاوره قدیمیترین و رایجترین روش های شناخت حساب میآید مصاحبه مصاحبه گفتگوی حضوری و جلوی دوجانبه بین مشاوره و مراجعه می باشد به منظور نیل به هدف معین انجام میشود با وجود نیاز به وقت و هزینه زیاد هنوز به روش طریق مناسب جهت کسب اطلاعات در زمینه رفتارهای عادی و غیرعادی مصاحبهشونده محسوب می گردد. مصاحبه همچنین به صورت گرفته شده جدیدی که متوجه هدفی غیر از ارز حاصل از گفت و شنود می باشد تعریف شده است .همچنین در تعریفی دیگرپس از مشاهده آمده است که مصاحبه فنی است که هدف آن جمع آوری اطلاعات در جریان مذاکره خصوصی گروهی می باشد مراجع در جریان مصاحبه سرگذشت خود را تعریف نموده و دیدگاههای شخصی خود را درباره مسائل مطرح می سازد و یا به سوالات مربوط به مسائل مسئله مورد مطالعه پرسشنامه پاسخ می گوید.
اسلاید 10: اهمیت مصاحبهمصاحبه مهمترین ابزار کار مشاوره از پژوهشهای انجام شده در چن دههه اخیر نیز مؤید این امر است. در سال ۱۹۵۰ کارل راجرزروان شناس بزرگ معاصر و تعدادی دیگر از روانشناس معروف ادعا کرده اند که نشریه یک ساعت مصاحبه بالینی دقیق برای من با مجموعه کامل از آزمون های روانی به معنای بی اهمیت آزمونها نیست اما کاربرد مصاحبه هنگامی که آزمون های استاندارد و متخصصان اجرا و تفسیر آزمون به تعداد کافی وجود داشته باشد چند برابر می شود علاوه بر این اجرای مصاحبه نیاز به وقت زیاد فناوری بیشتر ندارد و در بسیاری از موارد تنها راه تشخیص مشکل است
اسلاید 11: اهداف مصاحبه مصاحبه دارای هدف های اساسی از این قرار است:دریافت اطلاعات لازم از مصاحبهشونده شناخت هر چه بیشتر و بهتراو آگاهی کافی مشکلات وی کمک موثری به حل مشکلات
اسلاید 12: شرایط مصاحبه مصاحبه دارای شرایط به شرح زیر است :روبرو شدن مراجع و مشاور تعامل بین آن دونیل به هدف معین
اسلاید 13: انواع مصاحبهالف) مصاحبه تحقیقی و مصاحبه مشاوره مصاحبه های تحقیقی معمولاً به وسیله مصاحبهگر اجرا می گردد و مصاحبههای مشاوره تخصصی سفر به وسیله خود مشاور انجام میشود .مصاحبه تحقیق از نظر هدف به چهار نوع تقسیم می گردد که عبارتند از مصاحبه اطلاعات مسابقه حقیقت یابی مصاحبه عقیدتی و مسائل مصاحبه استخدامی مصاحبه اطلاعاتی اساسا به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد مراجع و عرضه اطلاعات به وی صورت میگیرد. مصاحبه حقیقت یابی جهت تایید یا تکذیب اطلاعات قبلی و پاسخ برای این کار ناشناخته مهم انجام میشود.مصاحبه عقیدتی و قدرت مشکلتر است لفظ وقوف به عقاید نگرش و ارزشهای فرد نسبت به مسائل مختلفاست. مصاحبه استخدامی به منظور کسب آگاهی از تجار و آمادگی ها توانمندی ها شخصی و علایق مراجعه در راستای شرایط احراز شغلی خاص انجام میشود.
اسلاید 14: گروهی از صاحب نظران نیز مصاحبه را به صورت۱)تشخیصی ۲ )پژوهشی ۳) مشورتی درمانی مسلح نمودند ۱ مصاحبه تشخیصی هدف از این نوع مصاحبه تهیه زندگینامه مصاحبهشونده و تعیین مشخصات حقایق و رفتار اوستباید از اظهارات وی به دست آید. ۲ مصاحبه پژوهش این مصاحبه با هدف جمع آوری اطلاعات مفید درباره صلاحیت افراد مانند داوطلبان استخدام از سوی موسسات و سازمانها صورت میگیرد.۳مصاحبه مشاوره درمانی و موثر و هدفی جز مجدد سازگاری از لحاظ اجتماعی و تجدید سازمان عاطفی فرد صورت می گیرد.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.