FOLDING

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

  1. محمد جواد

    برای من گزینه دانلود این فایل موجود نیست ‌. اگر میشه راهنماییم کنین.

    • admin

      سلام …
      وقت شما بخیر …
      اصلاح شد، دوباره دانلود کنید.

نظر خود را بنویسید

فولدینگ

اسلاید 1: به نام او که ساخت عمارتی بس نکوتر از آنچه خواهیم ساخت یا توانیم ساخت.

اسلاید 2: اکیر مخدومیسعید جامه بزرگ

اسلاید 3: ژیل دلوزژیل دلوز فیلسوف فرانسوی در پاریس به دنیا آمد ودر سوربن فلسفه خواند. او شاگرد و همکار پژوهشی ژاک لاکان بود و از فروید و نیچه و مارکس سخت تأثیر گرفته بود.در ۱۹۶۸ (میلادی) دلوز پایان نامه دکتری اش را که شامل یک بخش بزرگ تحت عنوان «تفاوت و تکرار»، و یک بخش کوچک به نام «اسپینوزا و مسئله بیان» می‌شد، منتشر کرد. فلسفه فولدینگ برای اولین بار توسط این فیلسوف در اوائل 1990 مطرح شد و منطق ارسطویی را زیر سوال برد.

اسلاید 4: در کتابی که توسط دلوز و گاتاری منتشر شد از واژه ای به نام ”ریزوم“ استفاده شد.که اصطلاح ریزوم تداعی کننده اندیشه افقی است.ریزوم ریشه و ساقه برخی از گیاهان است که غده هایی در رویه آن آشکار می شود و ریشه هایش به صورت خودرو در بخش زیرینش می رویند. در واقع این گیاه بر ساختار ”بی منطقی“ زندگی می کند و رشد آن تابع قاعده و قانون خاصی نیست.(قاعده ضد دکارتی و افلاطون ستیزی) . در همه علوم مانند شیمی، زبان شناسی ما مراتب نمودار درختی به صورت عمودی را داریم اما در مقابل این تفکر، ژیل دلوز و گاتاری روش درک و شناخت افقی را ارائه دادند. مفهوم تاخوردگی برای اولین بار توسط لایب نیتس ابداع شد و دلوز در کتاب خود ، جهان را هم چون کالبدی از سطوح بی نهایت که از طریق زمان و فضا تاخورده اند، بیان می کند. در این نگاه کوتاهترین فاصله بین دو نقطه یک خط نیست بلکه یک تاخوردگی است و مکان و فضا ایستا تلقی نمی شوند که دلوز این مفهوم جدید را خصوصیت بارز فولد می داند و بر همین اساس ترکیبات فولد یکدست نیست اما انعطاف پذیر و ناهمگون است.

اسلاید 5: فولد به معنی چین و لایه های هزار تو. یعنی هر لایه کنار لایه دیگر،همه چیز در کنار هم است بدون اینکه لایه ها در هم فرو روند.

اسلاید 6: فولدینگ عمود گرایی، طبقه بندی را مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مطرح می کند.

اسلاید 7: در واقع فولد به عنوان یک فن معماری می تواند کیفیات متضادی را حاصل نماید. فولد می تواند تفاوت ها را به گونه ای متفاوت از سایر روش های معماری حل کند. مانند تکه چسبانی( کولاژ) که این کار توسط پیچیدن و احاطه کردن و ارتباط برقرار کردن بین چیزهایی متفاوت به صورت انتقال نرم صورت می گیرد.

اسلاید 8:

اسلاید 9: فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد.

اسلاید 10: صندلی های چوبی خم شده. لایه های سازه هر صندلی بر اساس موقعیت تغییر شکل داده شده است. این لایه ها در کنار یکدیگر ، یک مجموعه به نام صندلی را تشکیل داده است. (طراح فرانک گهری)

اسلاید 11:

اسلاید 12: برج سیزر در 110 طبقه به عنوان نمادی از معماری مدرن و مرتفع ترین ساختمان این سبک د شهر شیکاگو قرار داشت. این برج از تعدادی مکعب روی هم شکل یافته بود که ارتفاع هر یک از این مکعب های عمودی متفاوت بود و هر کدام تا ارتفاع معینی بالا رفته بودند( درست در نقطه مقابل تفکر فولدینگ که سلسله مراتب را رد می کند) این برج تخریب گردید. گرگ لین (1964) به صورت نمادین با تبر تیشه به ریشه این نماد مدرنیته و معماری مدرن زد و عمود گرایی را به افق گرایی تبدیل کرد. پس از انداختن برج به روی زمین، لین لایه های هندسی و طویل و قائم الزاویه آن را بر طبق شرایط سایت همانند نوارهای خمیری شکل در کنار هم قرار داد.

اسلاید 13: برج سیزر

اسلاید 14: ویژگی های معماری فولدینگ:

اسلاید 15: لایه لایه بودن( چند لایگی) با حفظ ماهیت هر لایه و قرار گیری لایه ها کنار هم.افق گرایی و همترازی لایه ها.فرم های قابل انعطاف و قابل تطبیق با شرایط محیطی سایت.

اسلاید 16: در این نوع معماری تباین هایی مانند تقارن، عدم تقارن و... به چشم می خورند اما این تضادها به نسبت دیکانستراکشن منعطف ترند و در هم می آمیزند ، به عبارت دیگر مثل دیکانستراکشن تضادها کاملاً مجزا نیستند و با عناصر واسطه به هم مربوطند.

اسلاید 17:

اسلاید 18: اصول معماری فولدینگ :

اسلاید 19: 1-فرم تابع عملکرد یا عملکرد تابع فرم نیست. فرم برای تولید خود روندی را دنبال می کند که الزاماً با معماری رابطه مستقیم ندارد و فرم حاصل تنشی است که همواره بین منطق و معرفت شهودی وجود دارد.

اسلاید 20: 2- فرم از درجه اعتبار ساقط است، معماری از تنش دائم بین قطبها حاصل می گردد.

اسلاید 21: 3-معماري نمي تواند به عناصر سازنده آن تجزيه شود. نما، کف، سقف،دیوار، ستون و پنجره به معماری خرد گرا تعلق دارد.

اسلاید 22:

اسلاید 23:

اسلاید 24: مقایسه معماری فولدینگ ودیکانستراکشن:شباهت ها:دربسیاری ازجهات درفلسفه مشابه هستند ودرواقع فولدینگ نشئت یافته دیکانستراکشن است.عدم ارجحیت در هر دو وجود دارد،اما درفولدینگ تضادها با انعطاف بیشتری در کنارهم قرارمی گیرند.درهردو هدف اصلی پاسخگویی به قرائت ها وتفسیرهای مختلف ازطرح است.درهر دو احجام، اشکال، سطوح درهم فرونمی روندو ماهیت خود راحفظ می کنند.هر دو سبک، با الگوبرداری ازعلم روز،فرم هایی را بوجودمی آورند.

اسلاید 25: تفاوت ها:در معماری فولدینگ نسبت به دیکانستراکشن توجه بیشتری به افق گرایی وهم ترازی است.در فولدینگ به محیط اطراف سایت همزمان هم توجه می شود وهم در بعضی قسمت های همان سایت توجه نمی شود.در فولدینگ توجه بیشتری به طراحی ارگانیک می شود.در دیکانستراکشن تضادها وتباین هادرمعماری بصورت مجزا شکل می یابند،اما در فولدینگ ضمن وجود تضاد ها، این تضادها بصورت انعطاف پذیری درهم می آمیزند،در واقع ازیک عنصر واسطه در اینجا استفاده می شود.

اسلاید 26: معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ:پیتر آیزنمنفرانک گهریزاها حدیدمعمار مدرنیست فیلیپ جانسونگرگ لینچارلز جکنز و بهرام شیردل

اسلاید 27: پيتر آيزنمنپيتر آيزنمن در سال ۱۹۳۲ در ايالت نيوجرسي به دنيا آمد. او مدرك ليسانس معماري خود را از دانشگاه كرنل، مدرك فوق ليسانس خود را از دانشگاه كلمبيا و دكتراي خود را از دانشگاه كمبريج دريافت كرد. به وي يك دكتراي افتخاري هنرهاي زيبا از طرف دانشگاه ايلينويز شيكاگو اهدا شد.

اسلاید 28: نقطه شروع آيزنمن آيين افلاطوني است .نخست صورت ناب بود و ذهني و كامل .ساختمانها را با دو معيار مي سنجد يكي اينكه چه مدت در تعلق به حال باقي مي مانند و ديگر اينكه چه مدت در تاريخ خودشان را حفظ مي كنند او معتقد است كه: بعضي از ساختمانهاي كنوني بودن خود را از دست ميدهند و هرگز جزئي از تاريخ نمي شوند. آيزنمن معمار فرمهاي مكعبي و سري خانه هاي 1 تا 10 به سمتي پيش مي رود كه مسئله مكان در پيش زمينه قرار گرفته است و با اين حال او كاري به ديگران ندارد كه با روح نوستالژيك هوشمندانه و نبوغ آساي خود خيال مي كند كه مي تواند مكان را در تسلط خويش در آورد و معماري خويش را بر آن بنا نهد .

اسلاید 29: پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه Weak Form  یا فرم ضعیف را مطرح کرده است . فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق دهد .همانطور که ژله با شکل ظرف خود تطبیق می یابد . لذا فرم ها یا لایه های معماری فولدینگ ، در مجاور و همتراز یکدیگر به صورت انعطاف پذیر و در انطباق با شرایط کالبدی ، اجتماعی و تاریخی محیط در سایت قرار می گیرند .مرکز گردهمایی کلمبوس: که در این طرح ساختمان دارای یک دوگانگی در مقیاس است که به هر دو آنها بدون ارجحیت یکی بر دیگری توجه شده است .

اسلاید 30: مرکز گردهمایی کلمبوس در ایالت اهایو آمریکا که نماینده افقی گرایی است.

اسلاید 31: یک زن عراقی عنوان دار بزرگترین معمار کنونی جهانمرکز هنرهای نمایشی ابوظبیطرح المپیک آبی لندن موزه حمل و نقل دریایی-اسکاتلندساختمان مرکزی «بی ام دبلیو» موزه گوگنهایم، تایوان طرح کلی ناحیه بیلبائو، اسپانیا

اسلاید 32: زاها حديد ملیتی عراقی-بریتانیایی دارد که در بغداد به دنیا آمده است. ایشان مدرک ریاضیات خود را از دانشکاه آمریکایی بیروت اخذ کرد و سپس برای تحصیل در مدرسه معماری (AA)راهی لندن شد. او بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه با استاد اسبق خویش «رم کولهاس» در دفتر معماری «OMA» به کار مشغول شد . در سال ۱۹۸۰ دفتر مستقل خود را در لندن ایجاد کرد و در همان سال ها در مدرسه معماری (AA) به تدریس مشغول بود.در سال ۲۰۰۴ میلادی حدید نخستین زن بود که به دریافت جایزه معماری پریتزکر نائل آمد. حدید اساس معماری را در نحوه فکر کردن به آن می داند. طرح های ساختمانی حدید که به صورت نقاشی عرضه می شوند، در ٢٥ سال گذشته، نقش مهمی در تحول معماری معاصر داشته اند. این آثار در موزه ها و گالری های معروف جهان از جمله موزه گوگنهایم و موزه هنرهای مدرن نیویورک به نمایش درآمده و بخشی از کلکسیون دائمی آنهاست.

اسلاید 33: مرکز هنرهای نمایشی ابوظبی

اسلاید 34: مرکز هنرهای نمایشی ابوظبی

اسلاید 35: مرکز هنرهای نمایشی ابوظبی

اسلاید 36: مرکز هنرهای نمایشی ابوظبی

اسلاید 37: مرکز هنرهای نمایشی ابوظبی

اسلاید 38: آمفی تئاترمرکز هنرهای نمایشی ابوظبی

اسلاید 39: زاها حدید برنده طرح المپیک آبی لندن

اسلاید 40: این پروژه در ناحیه “استند فورت” شرق لندن به عنوان مرکز ورزش های آبی المپیک 2012 ساخته خواهد شد. که قسمتی از آن به شکل S متحرک ساخته شده و با آب جاری در آن ،تلفیقی رویایی ایجاد کرده است.سقف موجی شکل این طرح بازتاب راه پر پیچ و خم رودخانه ای است که از وسط پارک المپیک لندن می گذرد و در بخش ورودی و در خارج از پارک قرار گرفته است و نشانه وحدت و همانندی مردم به شمار می آید.

اسلاید 41: موزه حمل و نقل دریایی-اسکاتلند-معمار زاحا حدید (طرح برنده)

اسلاید 42: موزه حمل و نقل دریایی-اسکاتلند-معمار زاحا حدید (طرح برنده)

اسلاید 43: موزه حمل و نقل دریایی-اسکاتلند-معمار هاستینگ (طرح رد شده در مسابقه)

اسلاید 44: موزه حمل و نقل دریایی-اسکاتلند-معمار هاستینگ (طرح رد شده در مسابقه)

اسلاید 45: ماکت ساختمان مرکزی بی ام دبلیو-آلمان-معمار زاحا حدید

اسلاید 46: فرانک گهریاو در سال ۱۹۲۹ م در شهر تورنتوی کانادا (با نام اصلی فرانک اون گلدبرگ) دیده به جهان گشود و اکنون ساکن لس آنجلس است.در کارهای اولیه گری می‌توان تأثیراتی از معماران سوئیس و فرانسه به خصوص لوکوربوزیه مشاهده کرد به طور کلی در کارهای گری نوعی تندیس گرائی را می‌توان مشاهده کرد و موفق‌ترین کارش در سبک فولدینگ که موزه هنرهای معاصر بیلبائو است.

اسلاید 47: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 48: پلان ساختمان به صورت گلی است در حال باز شدن و شکوفا شدن .احجام سه بعدی منحنی شکل که با ورق های فلزی تیتانیم پوشیده شده است همچون گلبرگ های یک گل از مرکز ساختمان به سمت محیط خارج آن گسترش یافته اند در این ساختمان معماری امواج ، چرخش و استمرار نرم و مشابهت خودی با استادی تمام و به صورت خلاقانه ای طراحی شده است .

اسلاید 49: پلان، نما و مقطع با هم اشکال ابهام آمیزی همانند کریستالها میآفرینند.

اسلاید 50:

اسلاید 51: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 52: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 53: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 54: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 55: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 56: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 57: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 58: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 59: نمايي از داخل موزه

اسلاید 60: موزه هنرهای معاصر بیلبائو

اسلاید 61: تالار كنسرت والت ديسني در لس آنجلس 1989 طراح فرانك گهری

اسلاید 62: خانه لوییس در آمریکا توسط فرانک گهری و فیلیپ جانسون

اسلاید 63:

اسلاید 64:

اسلاید 65: بهرام شیردل«بهرام شيردل»، متولد 1330 است و رشته معماری را تا مقطع كارشناسی ارشد در كانادا ادامه داده است. واژه‌ی معماری يعنی اولين ساختارو آرشيتكت يعنی كسی كه اولين ساختار را می‌سازد.

اسلاید 66: فعالیت های خارج از کشور:تالار همايش ناراشركت در مسابقه كتابخانه اسكندريهطراحی شهری لوس آنجلس موزه ملی اسكاتلند

اسلاید 67: فعالیت های داخل کشور:پروژه موزه ملی آب ايران تاسيس شركت مشاورشيردل و همكاران شركت در مسابقه طراحی بانك توسعه صادرات ايران دفتر فن آوری نهاد رياست جمهوری( كه در اين مسابقه رتبه اول را كسب كرد)سفارت ايران در برزيل طراحی شهری در يزد فرودگاه بين‌المللی امام خمينی در تهران

اسلاید 68: آثار معماري شيردل را هم مي‌توان در سه گرايش شکلي دسته بندي کرد : -1 استفاده از دياگرام‌هاي هندسه فولد تالار همایش نارا موزه ملی اسکاتلند-2 استفاده از دياگرام فرم آثار هنري فرودگاه امام خمینی پروژه بانک صادرات-3 استفاده از دياگرام فرم بدون مرکز سفارت ایران در برزیل دفتر فن آوری نهاد رياست جمهوری

اسلاید 69: مرکز انجمن علمی نارا

اسلاید 70: مرکز انجمن علمی نارا

اسلاید 71: مرکز انجمن علمی نارا

اسلاید 72: فرودگاه بين‌المللی امام خمينی در تهران

اسلاید 73: نتیجه گیری:هم معماری دیکانستراکشن وهم معماری فولدینگ وحتی معماری پرش کیهانی شباهت های زیادی به هم دارند و در امتداد تجربه های هم هستند که این خودناشی از محوریت مشترک آنهاست که این محوریت مشترک همان ”علم روز“است.آن ها در پی الگوبرداری ازعلم روز و انتقال آن مفاهیم به فرم های معماری هستند و با اندکی تغییر در ویژگی های هریک ازاین سبک ها،نام آنها تغییر کرده است.

اسلاید 74: ستارگان در صحنه: فرانك گري – رم كولهاس- زاها حديد- پيتر آيزنمن ،مجبور هستند به هنر نمايي خود پايان دهند . زيرا مردم صرفا از نمايش خسته شده اند . معتقدم كه ما به نقطه پاياني رسيده ايم . و بايد به اين موضوع بينديشيم كه چگونه كسي مي تواند چيزي بهتر از زاها حديد در لايپزينگ انجام دهد .چگونه كسي مي تواند بهتر از رم كولهاس در پروژه هاي سياتل و پرتو پديدآورد چگونه كسي مي تواند بهتر از گري . در هر جا انجام دهد . مسئله اين است كه ما از نمايش به ستوه آمده ايم كساني هم كه با كامپيوتر كار مي كنند . تنها از برنامه هاي جديد كامپيوتري را به كار مي گيرند تا هر چه بيشتر بتوانند تصاوير نمايشي توليد كنند كه هيچ هدف اجتماعي در آنها دنبال نمي شود و بايد به پذيريم كه راهي جز تغيير از هيچ به هيچ نيست و هر گاه چيزي از هيچ مي آيد به هيچ باز مي گردد .به همين خاطر امروز با شما صحبت مي كنم و مي دانم كه اينها آخرين عكس هايي است كه امضا مي كنم زمان آن فرا رسيده تا ستارگان معماري به كار خود پايان دهند . پيشنهاد من اين است كه بار ديگر به زبان معماري بينديشيم و فكر مي كنم كه پيش از اين كه امكان تحول عمده وجود داشته باشد بايد به تقطه صفر بازگشت .بايد نوعي تحول اجتماعي به وجود آورد و ايده اي جديد در رابطه با رابطه معماري با اجتماع و سياست به دست داد .اما نباید فراموش كرد كه اين تغييرات بدون تحولي همزمان د ر درون معماري تحقق پذير نخواهد بود . معتقدم اگر شما تحولي همزمان در معماري و اجتماع به وجود آوريد . مي توانيد اين امكان را به دست آوريد كه تحولي جديد ايجاد كنيد . من نمي دانم اين تحول چه شكلي خواهد بود و چگونه مي توان آن را انجام داد . تنها اطمينان دارم كه جهان در دستهاي شايسته اي قرار دارد . پيتر آيزنمن-كنگره UIA استانبول _ سو م تا هفتم ژانويه2005

اسلاید 75: منابع:مجله معماری و فرهنگ، شماره 4مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، وحید قبادیانیسخنرانی دکتر قبادیانی و بانی مسعود در فروردین 85 در خانه هنرمندانسایت های مورد استفاده:.htmهنرو معماری.htm باشگاه هنر و معماریwww.memaran.comwww.arscomica.orgwww.w3.uniroma.htmlwww.tech-des-mainframewww.flickr.com

29,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید