صفحه 1:
قولنیر
بلریلفت
در ژلین
صفحه 2:
* قانون بازیافت ظروف و بسته بندی ها (تصویب در سال ۱۹۹۵)
* قانون بازیافت لوازم خانگی (تصویب در سال 1۹۹۸
؟ قانون بازیافت پسماند غذایی (تصویب در سال ۰
بازیافت نخاله های ساختمانی (تصویب در
* قانون
؟قانون بازیافت خودرهها (تصویب در سال ۰۲
* قانون بازیافت لوازم خانگی کوچک (تصویب در ۳ ۲(
صفحه 3:
قانون, بلزیافت ظروف و بسن بندگ ها
(تصویب در سال- ۱۹۹۵)
* هدف: قوطی آلومینیومی. قوطی استیل, بطری شيشه ای, مقواء کاغذ. کاغذ. کارتن. ظروف و بسته بندی های کاغذی»
بطری پلاستیکی, ظروف و بسته بندی های پلاستیکی.
* کمیت: درصد زیادی از پسماندها را تشکیل می دهند و در حال افزایش نیز هستند. 7۶۰ حجمی و 7/۲۰ وزنی
پسماندهای خانگی را تشکیل می دهنا.
* ضرورت قانون: جهت کاهش تولید پسماندهای بسته بندی و ظروف و در نهایت کاهش پسماند کل با استفاده از ارتقاء
بازيافت» ضروری بود که یک سیستم جدید تشکیل شود که مصرف کننده و تولید کننده در آن مورد توجه قرار گرفته
باشند. بنابراین قانون ارتقاء جمع آوری طبقه بندی شده و بازیافت ظروف و بسته بندی ها در سال ۱۹۹۵ تصویب شد.
* لين قانون مسئوليت هليى برعهده مصرف کننده از لحاظ تفکیک پسماند گناشت. مسئولیت جمع آوری تفکیک شده
برعهده شهرداری گذشت و مسئولیت بازیافت را برعهده کسب و کارها گذاشت. این سه نهاد برای ارتقا بازيافت بليد با
همدیگر همکاری داشته باشند.
صفحه 4:
قلنون بازیلفت ظروف. و بسته بندگ ها
* مهمترین ویژگی اين قانون cel بود که برای اولین بار در ژاپن. مفهوم مسئولیت گسترده تولیدکننده را جا انداخت و
باعث تحمیل مسئولیت های فیزیکی و مالی بر دارندگان کسب و کارها شد.
مسئولیت مصرف کننده: تفکیک پسماند بر طبق استانداردها و علامت های تعریف شده؛ همچنین کاهش
تولید پسماند بسته بندی ها از طریق استفاده از کیسه های پارچه ای به جای پلاستیکی و خرید محصولاتی با
بسته بندی های ساده wp
مسئولیت شهرداری: تفکیک و جمع آوری پسماند ظروف و بسته بندی ها و تحویل آن ها به کسب و کارهای
بازیافت.
مسئولیت کسب و کارها: مسئولیت بازیافت بسته بندی های تولید شده» وارد شده بر عهده خود تولید کننده يا
وارد کننده بسته بندی ها است. علاوه بر بازیافت کاهش پسماند بسته بندی ها را هم باید توجه کنند. مثلا
کاهش بسته بندی های غیرضروری.
صفحه 5:
قلنون بلزيلفت ظروف. و بسته بندگ ها
* نتلیجبه دست آمده: کمیت پسماندهای تفکیک شده. جمع آوری شده و بازیافت شده افزلیش يافته است. دفن
نهلیی سال به سال کاهش یافته است. ظرفیت لندفیل ها نیز از ۸.۵ سال در ۱۹۹۵ به ۱۹۰۴ سال در ۲۰۱۱ افزایش
Actual amounts of waste sorted and collected and amounts recycled
Plastic bottles Plastic containers and packaging
لا Actual amount of waste sorted and collected I Actual amount of waste sorted and collected (10,000 tons)
3g Bt Amount recycled (10,000 tons) {Gl Amount recycled (10,000 tons)
80
25 a
60
a 50
2000 2001 2002 200
16 2007 2008 20
صفحه 6:
lFlows of recycling costs and containers and packaging
(example: plastic containers and packaging)
Specified Specified
Business Business
Operator operator
oad 1 1 ner \
(®) | manufacturer} |" manufacturer |
(Bccume thas
Delivery 7 من
of products of containers
5 3
Sorted disposal
using identification
marks
Payment of ی
(fulfilment recycling cost
of obligat fulfillment of obligation
Sorted collaction designated juridical person
of used containers ir i 3 55
712722 |) للم Japan Containers and Packaging Recycling Association
Payment of outsourcing costs
Competi Recycling
bidding, Manufacture
۶ Sicceptance ia sale
contract
5 > 0 1 ——> manutacture of
a . products used
Municipality Delivery of baled products. Recycling by business
collected at designated operator operators that
storage facilities ۲ use recycled
| > Products are transported to ) products
\ factories by recycling operators.
Compiled from a figure on the website
of the: Japan Containers and Packaging Recycling Association
صفحه 7:
قلنون بازيلفت لمولزم خلنكب (۱۹۹۸)
* هدف: تهويه هواى خانكى؛ تلويزيون ها( 01(,01+1) | و بلاسما)» یخچال و فریز, ماشین لباسشویی و خشک OF
ها.
* ضرورت قانون: سختی دفع لین لوازم به خاطر اندازه بزرگ همچنینی این لوازم حاوی مواد سودمندی هستند مانند
آهن, آلومینیوم و شیشه. همچنین به خاطر نگرلنی ها درباره آلودگی های لین پسماندها مانند تخلیه5ن)آن) به
اتمسفر. آلودگی آب و خاک با فلزات سنگین موجود در این لوازم. این موارد باعث تصویب قانون بازیافت انواع خاصی از
لوازم خانگی, شد.
* لين قانون» فروشندگان لوازم خانگی را مجبور کرد که لین چهار نوع لوازم خانگی را از مصرف کنندگان دریافت کند و
آن ها رابه تولید کنندگان یا نندگان پرساند و مصرف کننده, هزینه جمع آوری و انتقال و بازیافت را هنكام
دفع لوازم خانگی خود بپردازد.
صفحه 8:
قلنون بازيافت لمولزم خلنكب (۱۹۹۸)
* مسئوليت مصرف كننده: رساندن لوازم خانكى معيوب به فروشندكان و تقبل هزينه هاى بازيافت.
* مسئوليت فروشسندكان لوازم خانكى: قبول لوازم خانكى معيوب از مصرف كننده و رساندن أن ها به توليد
كنندكان اين لوازم.
* مسئولیت تولیدکنندگان لوازم خانكى: بازيافت لوازم خانكى معيوب و بازيلبى يا تخريب 1")05ن) كه به
عنوان سرمازا يا عايق حرارتى در يخجال ها و تهويه هوا استفاده شده است.
* نتايج به دست آمده: ٩۱ نرخ بازيافت دستكاه تهويه هوا. ZAY نرخ بازيافت تلويزيون 8790 .0181) نرخ
بازيافت (آن)ا و بلاسما. 1/8١ نرخ بازيافت يخجال و فريزر. عا/ نرخ بازيافت لباسشويى و خشك كن ها.
صفحه 9:
Recycling rate
(6)
(Recycing standards
From #¥2009
65 <q Washers and dryers
{65% or higher)
4 Rohigerators and freezers
(608 or higher)
5 <q Cathode ray tube TVs
(65% or higher)
50 <4 iC0/plasma TVs
(50% or higher)
45
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 (Fiscal year)
84 85 79
75 wa
>A conditionars
Cathode ray tube TVs
+ \CD/plasma TVs
سوت
مدز سود
serators and freezers
sand dryers
ak ۳
MRecycling rates (by product category)
75 5 ور
Ze 8 66 81 وو | ل
84 وم لأسي حرس ةصيه
or higher) 60 60%(
issx ortigies™ | 56
Rekigorators, freezers, Pe
and aig mace:
(60% or highs)
2001 2002 2003 2004 2005
صفحه 10:
Flows of recycling costs and waste home appliances
(example: collection by retailers)
pkey
درام رهةو
al Association for
Electric Home
Ordering home appliance Appliances
۱
=
a
8
5
09
oH 2
58 4
22 3
7 = 3 E 5
228 1 pie Recycling 8
Bua 8 Ticket Center (RKC) 2
338 8 Recycling charges 5
2 3 ۳55
ب Accepting waste = لما Designated
۰ products acceptance site
5-5 ی
= (ee
سس
issuing copies of home
: Distributing recycling
ند tickets torretalers
mmm Flow of home appliance recycling tickets [===5] mam Flow of waste products mil Flow of recyciing charges. etc.
.ctric Home Appliances
Source: Compiled from a diagram on the website of the Associatior
صفحه 11:
قانون بازیافت پسماند غنليب (۲۰۰۰)
هدف: پسماندهای Gib gale مانده های غیرخوراکی در پروسه تولید غذاهاء غذاهای فروش نرفته یا باقی مانده در
حین توزیع و مصرف غذاها,
* منابع پسماندغذایی: در ژاپن» غذاها به مقدار عظیمی در پروسه تولید و توزیع دور ريخته می شوند و مهمترین عامل
هم تمایل خیلی زیاد به مصرف غذاهای تازه است. همزمان مقداری زیادی هم غذاها در پروسه مصرف باقی می
مانند معدار عظرمی از پسماند عدا تولید مي شد و بدون هیچ بازیافت با استفاده سودمند(مانندبارور کننده خاک اه
دور ريخته می شدند.
* ضرورت قانون: در اواخر دهه ٩۰ ژاپن با مشکل جدی مدیریت پسماند رو به رو شد؛ مانند این که ظرفیت لندفیل ها
به حد رسیده بود. بدین ترتیب قانون ارتقا بازیافت منابع غذایی قابل بازیابی (قانون بازیافت مواد غذایی) در ۲۰۰۰
تصویب شد با این هدف که استفاده موثر از منابع غذایی و کاهش دفع پسماندهای غذایی» تضمین بشود.
صفحه 12:
قانون بازیافت پسماند غنلی (۲۰۰۰)
* مسئولیت کسب و کارهای مرتبط با غدا (تولیدکنندگان و فراوری کنندگان عمده فروشان و خرده
فروشان غذاء رستوران ها و طباخی ها):کاهش تولید پسماند غذلیی, بازیافت پسماندهای غذلیی تا حد ممکن؛
بازیبی حررت از پسهاندهای CALI) GE lle پیمنه گیری صحیح و استفاده يه اننازه از مود غذییبرای کاهش
ان نا
* مسئولیت مصرف کننده: با استفاده از روش های درست خرید و پخت و پز تولید پسماند غذایی کاهش eh
استفاده از محصولات بزیاقتی جهت پیشرفت امر بزیافت.
ei
AE 0 io 0۵
r 8
Food manufacturers Food wholesalers Restaurants and ~~ i
and processors and retailers food caterers
صفحه 13:
قلنون بازیافت پسملند غذلپی )++ (Vo
* نتلیج به دست آمده: از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰
نرخ بازیافت پسماندهای غذایی قابل بازیلبی به
۲ رسید. نرخ بازیافت در صنایع غذلیی به طور
کلی بالا است. نرخ بازیافت پسماندهای غذایی
قابل بازیابی به ترتیب در عمده فروشان» خرده
فروشان و رستوران هاء کاهش يافته است» یکی از
دلایل این است که تفکیک پسماندها در سطوح
پایین تر زنجیره توزیع غذا مشکل تر می شود.
Recycling rates for recyclable food resources
00
۱ | Foca
9 ۱ وم 94 وو ووأ
81 8 سل a Wholesale
| منم ted
0 | و 8۱ 2 Feo sy
۳ tot
|| ۹ ۹2 ۹2 ووا se © Retail food
52\ ۱ ۳ و
industry
2000 "2005 2006 2007 2008
Source: Ministry of Agriculture, Forestry and Fish:
5 fem Foadrelated Ope
a 2 10 i abla
cing et $5 sori rapes) Suey ONCE
صفحه 14:
As food waste generators,
food-related business operators
play a pivotal role in recycling
food resources. Therefore, they
are required to take the initiative
in systematically recycling food
waste.
Primary industry
products
Primary
industry
workers
Stock feed
and fertilizers
Recycling operators recycle recyclable food
resources and play the role of connecting
food-related business operators and users
of fertilizers and stock feed. Recycling
operators are required to provide
information to other parties involved as well
as to develop programs that are friendly to
the environment in which we live.
Primary industry workers are required
to use recycled fertilizers and stock
feed as much as possible to produce
their products and provide such
products to food-related business
operators to ensure resource
circulation between food production
and consumption.
صفحه 15:
قلنون بازیافت. نخلله هلگ ساختملنی (۲۰۰۰)
* هدف: سیمان, مصالح ساخت تشکیل شده از سیمان و آهن, چوب. سیمان آسفالت.
* کمیت: نخاله های ساختمانی مانند بلوک های سیمانی؛ بلوک های سیمان آسفالتی, چوب هاء در سال 1۹۹۵ 1/۲۰
از پسماندههای صنعتی را تشکیل می دادند. در سال ۱9۹۹, ۷۰ از تلنبارهای غ.قانونی را تشکیل می دادند.
* ضرورت قانون: هرچه ساختمان های بیشتری در دهه ۶۰ ساخته می شدنده در دهه ٩۰ نیاز به نوسازی داشتند و
بنابرلین صنعت ساختمان سازی ژلپن با مشکلات جدی مواجه شد؛ مانند کمبود لندفیل هاء دفع نامناسب نخاله ها.
با توجه به لین شرلیط. با لین هدف که استفاده سودمند از منلبع تضمین شود قانون بازیافت مواد ساختمانی در
0s ود
صفحه 16:
عدا سمه 9 .عد وص عه موس دورس
نتليج به دست آمده: نرخ بازيافت و كاهش اندازة براى مواد aie ,مسميسة دوقم 18 نسوس سوه اقمع سي
size-reduction ۲9
ساختمانی مشخص شده به صورت پایدار در طی سال ها افزایش ۱ هد 0ت مه #2 مد
1995
2000
Construction 2002 4995
waste 2005
2008 00
Construction: 2002
generated _ 2
1995 0
2000 Woot 2008
Asphalt: مر
concrete
2005
blocks 2008
1995
2000
ce Construction 2002
2000
Concrete 2002 sludge 2005
blocks 2005 2008
2008
صفحه 17:
=
24
Order.
recommendation,
advice
Main contractor
Confirmation of the
completion of
recycling and other
operations, and
preservation of
records
Prefectural
governor سته
سح
=
Sorted demolition. etc.
Posting of signs at the
construction site
‘Construction
management by
‘engineering managers
Recycling and other
operations
ea
Contractor
©
ات
party
Preparation of
plans for sorted
demolition and
Main contractor
Document showing
What needs to be
feported about the
relevant construction
work
=
wy Subcontractor
صفحه 18:
قانون بازیافت خودروهاگ اسقاط(۲۰۰۲)
* کمیت: حدودا ۸۰ وزنی از کل خودروها در دهه ٩۰ بازیافت می شد. ۲۰/ باقی مانده شامل پلاستیک های خرد
ده وس دقن می شود
* ضرورت قانون: با توجه به افزلیش هزینه های دفن که به خاطر محدود شدن ظرفیت لندفیل ها بو دفع و تلنبار
غیرقانینی خودروهای فرسوده نگرلنی هلیی ایجاد کرد. همچنین اهمیت داشت که CFCS به خوبی بازیابی شود و
اقداملتی برای انتقال مناسب ایربگ ها و سایر قسمت های پیا
یابد. با توجه به این ها قانون بازیافت خودروهای اسقاطی در سال ۲۰۰۲ تصویب شد.
ه شده خودرو که مدیریت آن ها سخت است. توسعه
صفحه 19:
قلنون بازیافت. خودیوهاگ اسقاطی(۲۰۰۲)
* لین قانون مسئولیت خودروسازان را اینگونه تعریف می کند که بليد سه آيتم خودروها كه به سختی مدیریت می
شوند و اغلب به صورت غیرقانونی دفع می شوند (باقی مانده های خردکن,ک) ۳ ایریگ) را بازیافت
نند(تخریب 5) "آم)) و باعث ارتقا بازيافت و دفع مناسب خودروهای اسقاطی بشوند.
* صاحبان این خودروها هم هزینه ای را بابت بازیافت و دفع مناسب خودرو اسقاطی خود پرداخت می کنند.
* فروشندگان خودرو: فروشندگان. خودروهای اسقاطی را از صاحبانشان تحویل گرفته ویک گواهی دریافت به
صاحب ماشین می دهند.
* اپراتور CFCS ob 5b این اپراتور ک)ن) را بازیابی کرده و آن را به تولیدکنندگان خودرو می دهند.
صفحه 20:
قلنون بازيافت خودروهاگ اسقاط(۲۰۰۲)
* اوراق کنندگان خودرو: در این قسمت ایربگ ها و سایر قسمت ها بازیابی شده و به سازندگان خودرو یا وارد
کنندگان تحویل داده می شود. سپس plo قسمت های استفاده شده نیز جدا می شوند و بدنه خودرو به خرد کننده
فرستاده می شود.
* خرد کننده خودرو: در این قسمت بدنه خودرو خرد می شود و به فلزات و سایر قسمت ها طبقه بندی می شود. این
قسمت ها نیز به تولیدکنندکان خودرو تحویل داده می شود.
* خودروسازان واردکنندگان و موسسات بازیافتی مشخص: این
مشخص شده( 5)ن) و ایربگ و باقی مانده های خردکننده) را دارند. این بخش ها می توانند تمام امور بازیافت را
برون سپاری کنند.
قسمت ها نیز وظیفه دفع مناسب سه آیتم
* صندوق سرمایه گذاری: این صندوق هزینه های امور بازیافت و دفع را مدیریت می کند.
* مرکز کنترل اطلاعات: این مرکز اطلاعاتی درباره فرایندهای بازیافت را از اپراتورهای مراحل مختلف جمع آوری
می کند و برای ارزیابی فرایندها استفاده می شود.
صفحه 21:
60 Fund management corporation
Japan Automobile Recycling Promotion Center
Recycling fee
2
میت ند posuere ita
Owner ۳3 ل هه
|= tite
j= 5
لت
Hee
CFC recovery
operator
te) Information control center
Japan Automobile Recycling Promotion Center
> Material flow mm Information flow map> Fund flow
صفحه 22:
قلنون بازیافت. خودیوهاح اسقاط(۲۰۰۲)
* نتایج به دست آمده: نرخ بازیافت مواد باقی مانده خردکننده ها و ایربگ ها حتی از مقدار هدف هم بالاتر رفته و در
همان حد باقی مانده است.
Recycling of Automobile Shredder Residues (ASR) and 0۲ 2۵۵5 15
Other Automobile Parts by Automobile Makers and Other Operators
Shredder residues ‘Air bags
30 (FY2005-)
Target 50 (FY2010-) 85
70 (FY2015-)
2004 49-1
2005 48.0-0
2006 63.7=75.0
2007
2008
2009
2010
2011
Source: METI and MOE, Implementation of the Automobile Recycling Act (2012
صفحه 23:
قلنون بلزياف لولزم خانگپی کوچکد (۲۰۱۲)
* هدف: لین قانون برای لوازم الکتریکی و الکترونیکی که به صورت روتین توسط مصرف کنندگان عادی استفاده
شده لند است. مانشد کامییرترهاء مویلیل, دوربین های دیحیتال» ساعت» سشوارهاء که لین وسانل می توانند به
خوبی جمع آوری و منتقل شده و بازیافت شوند.
* شرورت قانور: نوزم خانکی کوچک مانند آدچه نام برده شد. حاوی مقادیر زیادی مواد سودمند Tegal EW
آلومینیوم مس و عناصر نادر هستند. با لین حال به جز آهن و آلومینیوم. بیشتر فلزات دفن می شدند بدون هیچ
بازیافتی و از طرفی به صورت نامناسبی هم دفع می شدند. برخی از این لوازم که شامل سرب و دیگر فلزات
خطرناک هستند, نیاز به مدیریت خاصی دارند. در همین راستاء قانون ارتقا بازیافت لوازم کوچک الکترونیکی و سایر
لوازم الکتریکی مسرف شده در ۲۰۱۲ تصوی شد نا باعت استفاده سودمند از ستلیم موجود و دقع يم تن ها
بشود.
صفحه 24:
قلنون بازيافت لمولزم خلنكب کوچکد (۲۰۱۲)
* مسئوليت مصرف كنئده عادى: دفع تفكيك شده تحويل لين لوازم به شهردارى يا خرده فروثشان و ابراتورهلى
مجاز.
* مسئولیت شهرداری: جمع آوری تفکیک شده. تحويل داده اين لوازم جمع آورى شده به ابراتورهاى مجاز.
* مسئولیت اپراتورهای مجاز: قبول لوازم جمع آورى شده از شهردارى و مصرف كنندكان» بازيافت.
* مسئوليت کسب و کارهای تولید کننده لین زبلله ها: دفع تفکیک شده برون سيارى عمليات دفع به
اپراتورهای مجاز یا دیگر نهادها که توانایی بازیافت مناسب را دارند.
* مسئولیت خرده فروشان: مشارکت در جمع آوری موثر لین نوع پسماندها از مصرف کننده با اقداماتی همچون
نصب جعبه های جمع آوری در شهرداری ها.
* مسئولیت تولیدکنندگان: توسعه طرح ها و مواد جدید جهت کاهش هزین های بازیافت استفاده از مواد بازیافتی
در محصولات.
صفحه 25:
قانون بازیاف لمولزم خلنكب كوجكه (۰۱۲)
1 Municipalities
i \ سس
Cooperating retailers
Dismantling, crushing, and sorting
3
a ص ات یا ان ت۱۱ ee) لاع aa
Refingry material
۱ جم ef Recycling
Metal resources
im له" = operators
1 (including certified
Manufacturers - a) وحن operators)
Metal refineries
صفحه 26:
1. History and Current State of
Waste Management in Japan;
Ministry of the Environment
Minister's Secretariat, Waste
Management and Recycling
Department Policy Planning
Division, Office of Sound
Material-Cycle Society;
available: https://
www.env.go.|p/en/recycle/smcs
/attach/hcswm.pdf
صفحه 27:
WHAT QUESTIONS WOULD
YOU LIKE TO ASK ME?