صفحه 1:
صفحه 2:
حقوق و قوانین شضری
موضوع :قوانين مربوط به كالبد شهر در قانون شهردارى
صفحه 3:
مقدمه
در شرايط كنونى در حالى كه صنعت ساختمان در كشور هنوز از وضع
و اجراى مقررات لازم وايجاد فضاى شهرى امن و سالم به دور
دا ار رن 7 ۷
کر( لا ار( دار ۱
رو را کی ار شر
سالم جایز اهمیت است.
صفحه 4:
ا را
-قانون نظام مهندسى و كنترل ساختمان
CES SCE B ES ا ل ی سر
IDRC HT agntIEy ا ل ال ا كات ا 000002500
أى و صنفى مى شود
بر Abaca ا ل ۱
و توسعه فرهنك و ارزش هاى اسلامى در معمارى و
Ce er ee eee eee ا
هی تاخمانی و قهرسازی
3-تامين موجبات رشد و اعتلاى مهندسى در كشور
صفحه 5:
*ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به
ان و مقررات ملى ساختمان و افزايش بهره ورى
6بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات
8-ارتقاى دائش فنی صاحبان حرفه ها در این بخش
“وضع مقررات ملى ساختمان به منظور اطمينان از ايمنى » بهداشت
»بهره دهى مناسب » آسايش و صرفه اقتصادى و اجرا و كنترل آن
در جهت حمايت از مردم به عنوان بهره برداران از ساختمان و
فضاهاى شهرى و ابنيه و حفظ و افزايش بهره ورى از منابع »مواد
ال ee eS
0تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری خدمات مهندسی
صفحه 6:
-الز ام به رعایت مقررات ملی ساختمان ۰ ضوابط و مثررات
شهريسازى و مفاد طرحه هاى جامع و. تفصيلى و هادى از سوى
تمام دستگاه هاى دولتى »شهردارى هاء به عنوان اصل حاكم بر
Eee genie EB EnIcS ا ا ا اك
میان وزارت مسکن و شهرسازی ءشهرداری ها و تشکل های
مهندسى و حرفه اى و صنوف ساختمان
(00)-جلب مشارکت حرفه ای مهندسان صاحبان حرفه ها و صنوف
ساختمانى در تهيه و جراى طرح هاى توسعه آبادانى كشور
بر اساس قانون نظام مهندسى و كنترل ساختمان و در جهت انتظام دادن
rene ee الا ا ل ۱
اندركار در امر ساختمانى » ملزم به داشتن صلاحیت های حرفه ای
احراز شده هستند.
صفحه 7:
را یر
ey رال شهرهاى كشور
VE) IB Beek BB Ter pee Oe رت(
ney ا ا ار
آرمه » ساختمانهاى فولادى »مكانيك خاك و مهندسى يى »
معمارى »تاسيسات مكانيكى »تاسيسات برقى »و ساير تخصص هاى
الم ل الا ا ل كت
ساختمانی »اصولی را در بر می گیرد که به عنوان حداقل کیفیت در
ل ا ۱
های منطقه ای ناشی از وضعیت اقلیمی «میزان نیروی اتسانی ماهر
ee ee tae eS Tey Se LO eer ae)
ء با عنوان مقررات ویژه همان استان به مقررات ملی افزوده می
شوند.
صفحه 8:
-آيين نامه ها و ۱
يس از تدوين مقررات ساختمانى و يا همزمان با آن لازم است آيين نامه
را ال رن
نامه ها بسيار تفصيلى تر از مقررات ساختمان تدوين مى شوند و
oi Ne ew yes ee wrrap pres ل BS yer
ا ا ل eB eve ۳ و ۱
مانند خود مقررات جنبه الزامی دارند.
استانداردها در ايران توسط كميته ملى استاندارد تصويب مى شوند
وماهيت حقوقى انها با آيين نامه ها و مقررات ساختمانى متفاوت
است. علاوه بر اين »“حوزه مشمول هر يك با ديكرى فرق مى
كند.استانداردها فقط به سه موضوع زير مى يردازئد:
الف-تعيين حداقل كيفيت فراورده ها
ب- روش آزمايش ١
ج- ايين كاربرد فراورده ها و روش هاى ازمايش
صفحه 9:
<6-ضوابط و مقررات طرح هاى توسعه شهرى
ا ل ا ال 9
مقررات ساختمانى و شهرسازى (دستورالعمل اجرايى)شامل ضوابط
و مقررات مربوط به نحوه استفاده از اراضى در كاربرى هاى
مختلف ءتراکم ها متفکیک زمین ءاحدات بنا و... اشاره شده است.
eC ee Te ey ep ene) erence)
عالی شهر سازی و EB oo) Caan ere yr ices
معماری ضو ابط مربوط به تفکیک زمین و احدات ساختمان در این
: طرح ها به شرح زیر ذکر شده است
صفحه 10:
ضوابط مربوط به تفكيك زمين
)-حداقل اندازه قطعات
5200
9- نحوه دسترسی ها
۱9 ۱ KEN ergy ot gree}
(EAE eee Eee Se
حداکتر سطح اشغال ساختمان در زمین
2-حداكثر ارتفاع ساختمان
<-حداقل ابعاد حیاط
نحوه استقرار ساختمان در زمین و اشراف
حداقل تعداد پار کینگ
صفحه 11:
ا ا ۳
8-مفررات مربوط به نوركيرى و تهويه طبيعى
ضوابط مربوط به بازشوهای ساختمانها به حیاط ها و حیاط خلوت
ها
۱
صفحه 12:
ضوابط و مقررات طرح هاى توسعه شهرى نتيجه مطالعات جامع اين
طرحهاست وتوسط تهيه كنندكان طرح و با توجه به شرايط خاص
هر شهر ارائه مى شود و يس از تصويب شوراى عالى
Be 2-5 0
تاسيس شوراى عالى شهرسازى و معمارى ايرانءو كميته فنى
اه
تسیت به قوانین »مقررات ساختمانی و آیین نامه ها و استانداردها از
انعطاف يذيرى بيشترى برخوردارند و در شرايط خاص و در
صورت وجود دلايل موجه »شهردارى و سازمانهاى ذيربط مى
توائند از طريق مراجع ذكر شده ؛»ضوابط و مقررات طرح هاى
توسعه شهرى را تغيير دهند.اين تغييرات البته داراى حد و مرز
مشخصى است و ارائه دلايل توجيهى كافى و همجنين تصويب
tee oe ees ا ل
صفحه 13:
اون در بت کر اسان
4کترل ایمنی ساختمان
وعیت مقررات ساختمانی از آنجا ناشی می شود که دولت ها مسئو ای
Pig Were ene as
حصول اهداف خاصى اطمينان حاصل نمايند. اين اهداف كه در مورد
مقررات ساختمانی در کشورهای مختلف و از جمله کشورهای ما طبقه
بندی شده و تقریبا یکسان است.در چهار هدف عمده خلاصه می شوند که
عبارتند از ؛ایمنی,بهداشت آسایش و صرفه اقتصادی.
ایمنی دیرینه ترین و مهم ترین هدف در کنترل ساختمان است و اکنون نیز
همواره در اولویت قرار دارد زیرا با نبودآن.جان و مال استفاده کنندگان از
بنا با خطر جدی مواجه می شود.ایمنی ساختمان با مسائل گسترده ای
ارتباط دارد و تفرییا شامل تمام مواردی است که در کنترل ساختمان باید
مورد توجه قرار كيرد. به بيان ديكر براى كنترل ايمنى ساختمان بايد نكات
زير مراعات شود:
صفحه 14:
fame Derk rer pyre و ار زا
منطقه اى و محلى تهيه و تصويب شود و مورد استفاده قرار كيرد.
کسانی که در امور ساختمانی فعالیت دارند در سطرح
1 at eat age flanger مختلف
برخوردار باشند.
-طرح ها و نقشه های ساختمانی از نظر فنی »معماری و شهرسازی بر
ا yen re ۳۳
بر چگونگی اجرای نقشه ها و احداث بناها به طور مداوم و مستمر
نفذارت شود"
-مصالح و قطعات مورد استفاده در ساختمان از كيفيت مطلوب و مناسبى
برخوردار باشد
۳ ا oes re
كنترل شود.
ا ل 00
صفحه 15:
بنابراين براى كنترل ايمنى ساخنتمانءبه فعاليت هاى كسترده اى نياز
peer eecrc ا
است:"تهيه و تصويب مقررات ساختمانىءآيين نامه ها و
ال ا ا ا ل لكت
و”كنترل كيفيت مصالح و قطعات"از اين ككونه موارد هستند كة
شهرداری از مصوبات و دستورالعمل های تهیه شده توسط آن
سازمان و نهادها براى كنترل ساختمان بهره مى كيرد. اما نظارت
Be ees fe eee eS resis
ee ا Ops Teen ere Ps ps cee
نحوه کاربری ملک,بر عهده شهرداری است
صفحه 16:
0-)-کنترل طراحی و محاسبه(از نظر فنی»معماری و شهرسازی)
ا eICY ال
ل eee cer ees ا Fee Nee Te
كنترى مى شود.نكته قبل توجه در اين مرحله اين است كه:كنترل
نقشه ها صرفا از نظر معمارى و شهرسازى انجام نمى شودءبلكه
مسائل فنى و انطباق نقشه ها با مقررات ملى نيز بايد كنترل
شوند.بدين منظور لازم است دفترجه هاى محاسباتى دقيقا كنترل و
حك ليست هايى كه مربوط به مباحث مختلف مقررات ساختمانى
1 شوندءو يس از تكميل توسط مهندس طراح عوامل كنترل
آن بررسی و تایید گردد.علاوه بر این چک لیست های مزیور به
عنوان بخشى از مدارك فنى »ضميمه نقشه هاءدر يرونده شهردارى
ضبط می گردند.
معمولا در اين قسمت از کار » چون نقشه | در هر مقطعی قابل کنترل
ا ا ا ا Fer ret nig oeuvres]
ee ال ات ا
صفحه 17:
9 ae ees ee es een ا w)
کنترل نهایی و از مهم ترین اجزای کنترل ایمنی است.در شریط
کنونی در بسیاری از شهرداریها .در مرحله کنترل نهایی نيز عملا
بسيارى از جنبه هاى كنترلهاى مربوط به ايمنى ساختمان امكان
يذير نيست.براى اطمينان از ايمنى ساختمان در مرحله
ساختءنظارت يك مهندس ناظر بر ساخت الزامى است.در شرايط
را
جكونكى كنترل احداث بناست و شروع مراحل مختلف احداث بنا
» منوط به تايد مهندس ناظر واخذ مجوز لازم از شهر دارى است
اما نظرات مهندس ناظر - به ويزه در مورد يروزه هاى ساختمانى
۱۳ دا
. حضور ندارد
صفحه 18:
See CS ere re be ree ep enews
: نكته ضرورى است
الف : از آنجا که معمولا اعمال واجرای مقررات ۰ متضمن هزیته های
اضافى است » متاسفانه اكثر سازندكان مى كوشند براى فرار از
يرداخت اين هزينه هاء از اجراى مقررات شانه خالى كنند . اما اكر
به آنان تفهيم شود كه منافع رعايت مقررات كه بخشى از أن عايد
ا ا ا ا EE ew ا ل
رعایت آن است . در این صورت شاید انكيزه لازم براى اجراى
مقررات فراهم شود . ایجاد چنین باوری نیاز به کار گسترده
فر هنگی دارد .
صفحه 19:
ب : يكى از راههاى موثر در كنترل ساخت » بررسى ساختمانهاى در
حال ساخت به طور تصادفى در هر ناحيه تحت يوشش شهردارى
منطقه است .
طراح موظف است كه يك نسخه از دفترجه محاسبات را به شهردارى
منطقه تحويل نمايد و اين دفترجه مى تواند مبناى كنترل باشد .
كارشناسان شهردارى مى توانند در هر مرحله از كار به طور
تصادفى با در دست داشتن اطلاعات مندرج در دفترجه ؛ به كاركاه
مراجعه ودر صورت وقوع تخلف ۰ از انجام یا لدامه آن جلوگیری
کند .
صفحه 20:
2-- كنترل نهايى
بعداز تکمیل ساختمان وبعد از صدور گواهی پایان کار » باید ساختمان
CRS ro Ip tore | ا ا 1
محرز شود . اكنون اين كنترل تنها شامل ضوابط شهرسازى است و
ضوابط فنى مربوط به ايمنى و ايستايى ساختمان - كه از اهميت
ویژه ای بر خوردار است - کمتذر مورد توجه قرار می گیرد .
<-)-کنترل بهره برداری
از انجا که ضدور پایان کار از یک سو به معنی پایان عملیات
ساختمانى و از سوى ديكر به معنى بهره بردارى از ساختمان
لیخ رو بهر هبردارى از آن تغيير کند»ممکن است
TAN ene, ا 0 ل 0
و ايمنى و ايستايى بنا نيز مشكلاتى به وجود آوردءبنابراين كنترل
در نحوه بهره برداری از بنا م ساختمان امرى ضرورى است.
صفحه 21:
تصمیم به تبدیل یک ساختمان مسکونی به ساختمان آموزشی و یا اداری
»تجارى يا خدماتى از نظر تغيير در مقررات شهرسازى »در
شوراى عالى شهرسازى يا كمسيون ماده ينج اتخاذ مى شود.ليكن در
الا ا ا ا Be
موضوع به پذیرش مسئولیت و توسط مهندس ناظر ختم می گردد.
9
در شرایط کنونی در حالی که صنعت ساختمان در کشور هنوز از
وضع و اجراى مقررات لازم وايجاد فضاى شهرى امن و سالم به
دور استءشايد سخن كفتن در باره مطلوبيت سيماى شهر نوعى
تجمل كرايى و سخنى از سر آسودكى باشدءاما ايجاد محيط و فضاى
مطلوب شهرىءدر سلامت روان شهروندان به اندازه ايجاد
اساخشانياى امزار لاله احير اميك اسك
صفحه 22:
۱ epee CSeS EWES) hperapscEpe)
ساختمانهای شهری اشاره می شود به جزئیات ساختمان پر داخته شده
است.از ان رو در این قاتون اشاره ای هم به کنترل نمای ساختمان
نشده ءامادر ماده ©2قانون نوسازى و عمران شهرى »مستقيما
نظارت بر نماسازى به عنوان يكى غاز مصاديق نظارت بر طرز
استفاده از اراضى داخل محدوده و حريم شهر اشاره شده
لس یر سرت دنر
ل ا ل ا لكات
ماده این قانون»شهرداری موظف است حداکثر سرعت را برای
يايان ساختمان قيد نمايد.اين قانون را مى توان به نوعى با اهميت
نمای ساختمان مرتبط دانست.بویژه که در این تبصره بر
ساختمانهایی که در امیدانها و معابر اصلی شهر "احداث می شده اند
تاک لكر
شوندءاز
صفحه 23:
افزون بر اين»مصوبه مور خ26/6/)566شورای عالی
شهرسازى ءبا عنوان ضوابط و مقررات نماى شهرى در ©بند كلى
به اين موضوع اختصاص ذارد.بر اساس اين مصوبه:"كليه سطوج
ا ا ا ا SESS
ال قن لسر ارك رز نار رحن بقار
جانبى»نماى شهرى محسوب شده لازم است با مصالح مرغوب به
Seon ee Te Dee eS ere EC DS
قانون"صدور گواهی پایان کار ساختمان»مشروط به انجام نماساز ی
فضاهاى اصلى و جانبى است."
صفحه 24:
ا ا ۰ ۳۱
شهر »كليه شهرهاى داراى طرح جامع و تفصيلى و هادى و شهرك
سازى »موظف 0
نماسازی هماهنگ تهیه کرده و به تصویب مراجع تصویب کننده
طرح ها برسانند. همجنين مقرر شده همراه طرح هاى جامع و
۱ و قورت ساز ونيد از تاررث مسری نیز شرایط
ا را زر 9
مصوبهءمهندسان مشاور و دارندكان يروانه اشتغال به كار مهندسى
مكلف شده انددر تهيه و اجرا و نظارت بر طرح هاى
ساختمانى؛نماسازى كامل كليه سطوح نمايان را رعايت نمايند
صفحه 25:
اگر چه در مصوبه شورای عالی شهرسازی .تّهیه کنندگان انواع طرح
هاى توسعه شهرى موظف شده اند كه ضوابط و مشخصات
نماسازى هماهنك را تهيه و به تصويب برسانندءاما نظارت بر نماى
بای مان كرك دكا رجت ای رت( ۱۳۱
ar er ا ا ال ور زر
محدود كرد و فقط در يك فصل خاص به أن يرداخت.
واقعيت اين است كه كنترل فرم و شكل شهر از نظر بصرى شامل
عرصه وسیی می شود که تقریبا تمامی ضوابطی که بر ای توسعه
۱
تفكيك اراضى در شهرءمقررات ساختمان و مقررات مربوط به
اتش سوزىءبر ظاهر و نماى شهر تاثير دارد."
صفحه 26:
همچنین گروهی که ضوابط و مقررات طرح توسعه نما وظاهر شهر را
تدوين مى كنند و يا تصيب كنندكان آن »افزون بر اينكه به نوع و
جنس مصالح بناى ساختمان توجه دارندفلازم است موارد زير را
نيز در نظر داشته باشند:
ا ا 1
ا ا ا م
.-حفظ تراکم ساختمانی بر ابردر یک ناحیه که حاصل آن همگونی
ارتفاع ساختمانها در فضاهاى مورد نظر است.
slbUD WE IBESD LEE) ل 1 0 در فضاهای
همجوار.
<6-كاربرد ارتفاع يكسان متناسب با اجزاى ساختمانها در نماى اصلى
(در فضاى عمومى)مانند خط زير و بالاى ينجره هاءبالكنها و ..
صفحه 27:
به کارگیری رنگ یکسان یا هماهنگ در نماهای اصلی.
©-كاربرد حجم هاى هماهنك مناسب و موزون در تماهاى اصلى
See ee Stee ee ل e Boia
nee ne ECCS) فوق بر حسب وضعيت هر
ناحيه
عموم ا ا reat) eee Oe
آسایش و صرفه اقتصادی ساختمانهای در دست احدات را تقریبا به
راحتى مى يذيرند.از اين رو نظارت بر اصول و مقررات در اين
زمينه ننيز راحت تر است ءامادر باره ارزش زيبايى ساختمان»
كسانى هستند كه حتى ثانوى بودن اين ارزش را انكار مى كنند»در
اين صورت نظارت در اين زمينه با مشكل مواجه مى شود.اين
مشکل در شرایطی که شهروندان برای ساخت مسکن با مشکلات
اقتصادى دست به كريبان هستندء تشديد مى شود.
صفحه 28:
با آموزش و راتقای سطح زیبا شناسی »علاقه عموم شهروندان به
Sewer pyres DD)
-ارائه ضوابط و مقررات دست وياكير »اجراى نظارت را مشكل مى
ern ا اا 00
لا ار
-امکانات اقتصادی مردم برای ضوابط و مقررات مربوطه مورد توجه
قرار گیرد.
-در تعيين ضوابط و مشخصات ساختمانى هماهنك »در هر بخش از
شهر »عناصر مثبت در وضع موجود بناها شناسايى شده و از ان
RE ۳
و ۱
گوناگونی هستند و طبیعتا نمای هر ساختمان با توجه به کار کرلد و
ابعاد آن طراحى مى شود
صفحه 29:
2- كنترل تراكم و ارتفاع ساختمان
سطح ثابت و مشخصى از زمين با كاربرى مسكونى »يذيراى ميزان
متفاوتى از جمعيت است.بديهى است كه اندازه قطعات زمين
مسكونى »مساحت زيربناءسطح فضاى بازءتعداد واحدهاى مسكونى
در هر ساختمان و تعداد طبقات بر ميزان جكعيت يذيرى مناطق
مسکونی موتر است.اين مساله یکی از بحث هاى مهم و اساسى در
برنامه ريزى شهرى و تهيه طرح هاى توسعه شهرى است.
دربرنامه ريزى كالبدى هر شهر »كنترل تراكم از جهاتى جند اهميت
دارد.توزيع فضاى مناسب با خدمات از مهم ترين اين موارد
است.در صورتى كه بر جكونكى توزيع و اسكان جمعيت در
مناطق مختلف شهرى نظارت نشودءبا متراكم شدن جمعيت در
بخشى از شهر »تعادل مورد نظر بين امكانات و جمعيت به هم مى
خورد.
صفحه 30:
کنترل تراکم مسکونی با نظارت بر موارد زیر صورت می گیرد:
1-2)-حداقل مساحت قطعات تفكيك
اگر چه تفکیک زمین مستقیما یک فعالیت ساختمانی و فیزیکی
نيستءولى بدون ترديد عامل اصلى و مقدمه كار ساختمان است و
در صورتى كه تفكيك اراضى در شهرها به نحو صحيحى انجام
نشودءكنترلهاى ساختمانى هم بى نتيجه خواهد بود و يا حداقل نتايج
جشم كيرى در بر نخواهد داشت.
در بخش ضوابط و مقررات طرحهاى توسعه شهرى ,حداقل قطعات
تفكيكى در تراكم هاى مختلف شهرى مشخص مى شود.اين ضوابط
موجب مى شود كه از تفكيك زمين به قطعات بسيار كوجك كه
افزون بر بالا رفتن ميزان جمعيت يذيرى در هر قسمت شهرء
مشكلات ناشى از ازدحام بى رويه را نيز در يى داردءجلوكيرى
st
صفحه 31:
۱ Peo Ree ca
لا y
تفعیکی .دارای تفاوت چشم گیری با ضو ابط نباشد » و تفکیکی پایین
تر از حد نصاب موجب بروز مشكلات فنى هاص نشودءشهردارى
ele ل ل ل ل
شهرسازی و معماری و پا کمیته فنی طرح های هادی مطرح نموده
و در آن باره تصمیم گیری می کند.
در تعيين حداقل مساحت قطعات تفكيكى »قيمت زمين در منطقه و
همجنين وضعيت اقتصادى ساكنان از اهميت ويزه اى برخوردار
است. حداقل قطعات تفکیعی باید به گونه ای تعیین شود که ساکنان
منطقه قادر به خرید آن باشند.
صفحه 32:
©-2-ميزان فضاى آزاد نسبت به كل سطح زمين
در بخش ضوابط و مقررات احداث ساختمان »تمامى طرح هاى توسعه
شهری »حداکثر سطح زیر بنا در طبقه همکف و حدافل فضای آزاد
قطعه زمین بعد از احدات بنا در آن مشخص می گردد.تعیین حداقل
فضاى آزاد در هر قطعه زمين و نظارت بر اجراى آن توسط
سازندكان بنا از جند جهت داراى اهميت است:
[)-كنترل تراكم جمعيت در مناطق مختلف شهر
©-تامين نور و هوا و آرامش مطلوب براى سكنه
3-تفليل خطرات آتسش سوزى و تامين ايمنى و محيط سالم براى
زندگی مردم.
صفحه 33:
در شرايطى كه كه به دليل كمبود زمين و همجنين تامين آسان امكانات
ا ا ل
فضاى آزاد از اهميت حياتى برخوردار است.
در نيمه اول قرن كنونى با توجه به ضوابط ياد شدهفدر بعضى از
كشورها نظارت دقيق ساخت وسازهاى شهرى با سخت كيرى هاى
شديدى همراه بود و دقيقا اندازه حياط هاى جلو ساختمان »كنار
بن ارتفاع دقيق ساختمان تعيين مى
كرديد و به هيج كس امكان تخلف داده نمى شدءولى به تدريج
ضوابط مذكور بر اثر اعتراض و نارضايتى مردم و عدم امكان
اعمال سليقه توسط مالكان و معماران مهندسان ساختمان تعديل
گردید.در حال حاضر فقط اهداف کلی در تامین رفاه و آسایش مردم
De ee ار ee
ا ا 0 0 ROT
صفحه 34:
روشی که هم اکنون برای کنترل اندازه و وسعت مورد عمل قرار می
کر ۱ ۱ 2
تکیه دارد و مالک می تواند با رعایت ضوابط مذکور و همچنین
ضابطه ى حداقل فضاى باز »ساختمان خود را طرج ريزى كندءبه
ا ا ا 00
2-2 حداكثر تعداد طبقات
رن خرن رای نی رسای لسن رت رن سرا
۱ res Ca kes 8
توان جند هزار نفر جمعيت را در داخل يى برج جاى دادء تعيين
ارتفاع ساختمانها و حداکثر تعداد طبقات نقش قابل توجهی در
نظارت بر تراكم و توسعه منطقى شهرها دارد.
صفحه 35:
در تعیین حداکثر تعداد طبقات در بخش های متفاوت شهر و ارتفاع
ساختمانه ee eat tp از ۳
اه رت در ار در را
رد ۱
-مساله طبقات ساختمان و زندكى در آنها از نظر اجتماعى و در رابطه
و
۳
۱ ال ار رل سر oe)
به ساختمانهاى مرتفع مى تواند موجب بروز تخلفات ساختمانى به
صورت افزايش غير قانونى تعداد طبقات و يا افزايش سطح زيربتا
شودء همجنين بى توجهى به عدم تمايل شهروندان به زندكى در
ساختمانهای مرتفع نیز می تواند به گسترش افقی شهر در زمینها و
سد يان ار
صفحه 36:
-به طبقات ساختمانها در رابطه با مشرف بودن ساختمان ها بر نواحى
up peepee Fee Cra er ا ۳
توجه شود.
در طرح های توسعه شهری گاه کنترل مورد نظر از طریق تعیین
eey ل ل ا ا ا
كه ضابطه ارتفاع بر حسب مترازتعيين مى شودء بايد مشخص شود
( 9( ال ا ا BENS <r Pr ew We
ieee ne ا ا ل ا ا ات الت
برای ایجاد تعداد طبقات بیشتر »ارنفاع خیلی کمی بر ای هریک از
eee) ل
صفحه 37:
كت
«سعيدنياءاحمد»ساخت وسازهاى شهری ۰ سازمان شهرداری ها
و دهیاری های کشور»195)
«مزينى » منوجهر » مقالاتى در باب شهر و شهرسازى »
رس زج ور
ل ا Pe Oe arse aie orice Cera
مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازى و معماررى
ايران »0م 0©7.
