صفحه 1:
0
در برستارى
تهيه و تنظيم : سيد صالح صادق زاده
صفحه 2:
قوانين ومقرارت حرفه اي
در پرستاري
صفحه 3:
اصولی که برای پیشگیری از درگیریهای قانونی
باید توسط پرستاران رعایت شود:
60 FEB ne Ree CB Tce Resa)
ارتباطات و ارتباطات حرفه ای
رعايت اصول اخلاق و اخلاق حرفه اى
آموزش به بیمار(مددجو)
اصول ثبت و گزارش نویسی
صفحه 4:
استانداردهای خدمات يرستارى (حرفه اى)
تعريف: استانداردهاى برستارى توافق هايى هستند كه جهت سنجقن
فعاليت ها به كار مى روند و موجب تعيين انتظارات براى مراقبت
هاى برستارى موثر و ايمن مى شوند.
صفحه 5:
* اصول توسعه استاندارد های حرفه ای:
reer arte est ea ۳
۹(
مددجویان کانون مرکزی خدمات حرفه ای پرستاران و مشارکت
كننده در فرآيند تصميم كيرى هستند.
LJ هدف از كار حرفه اى دستيابى به بهترين برآيند ممكن (احتمالى)
براى مددجو است كه با هيج عامل خطرسازى مواجه نباشد.
0 ل ES Oey Ere Dene is
آرزشیابی نهایی ارتقاء می بخشند.
۹ liebe HU Gr he « ayfailial Sy
اى و قانونى كار يرستارى را تشكيل ميدهد.
استانداردها معیارهای عملی را برای پرستاران نشان میدهد
۱ ۹ Te SLE ene ep Rech rex EyS)
مکمل پرستاران کمک می کنند.
صفحه 6:
استتانذاردهای حرفه ای
Accountability 2844 =
ل ا 6016©
Competece
اخلاق حرفه ای ۶1۳۱165
Knowledge دائش .
Knowledge Application کاربرد دانش .
Leadership رهبرى .
. اريتباطات و ارتباطات حريفه اى © 58613181051105
Professional Relationships
صفحه 7:
OORT Se SS ONO WoNs DNS ee eer
آنها هستند.
# كسب صلاحيت مداوم: يرستار بايد صلاحيت خود را حفظ
کرده و به طور مداوم بهبود بخشد.)با همکاری و مشارکت
در برنامه های تضمین کیفیت و استانداردسازی)
8 اخلاق حرفه ای: هر پرستار. باید عقاید » رفتار و باورهای
ار ۱
كرده و ارتقاء بخشد.
"ا دانش: يرستار از طريق آموزش يايه » آموزش مداوم و
دانش مرتبط با عملكرد حرفه اى خود را دارا ميباشد.
"ا كاربرد دانش: كيفيت عملكرد بالينى يرستار » كاربرد دانش
yy ebogn ۱0
صفحه 8:
"ا رهبرى: رهبرى نياز به دانش از خود ( درك عقايد شخص
و ارزشها و آكَاه بودن از جكونكى اثرات رفتارهاى فردى
بر دیگریان) » احترام » اطمینان » صمیمیت ۰ دید مشترک و
یادگیری دارد. ریهبری تنها محدود به پرستاران در جایگاه
رسمی رهبری نمیباشد.کلیه پرستاران بدون در نظر گرفتن
موقعيت هاى كارى خود فرصت هايى براى رهبرى دارند.
8 ارتباطات و ارتباطات حرفه ای: ارتباطات شامل ارتباطات
ا nS eo ك5
همکاران و اعضاء تیم مراقبت و سایر گروههای درمانی
می باشد.
صفحه 9:
ا ل سر
ل ا 0 ce
"ا آكاهى از قوانين استخدامى»شرح وظايف و اهدافه سازمان
" آكاهى از مواردى كه بعنوان قصور در حريفه يريستارى
شناخته شده اند.
"ا آكاهى از مواردى مثل شهادت دادن در مورد حوادث »
وصيت و اطلاع رسانى مواريد مشكوك.
شناخت مسائل قانونی پرستاری.
"" آكاهى از مسائل مربوط به خوددارى از مراقبت و درمان.
صفحه 10:
آگاهی از استانداردهای مراقبتی پرستاری.
کنترل هزینه های درمان بیمار با صرفه جویی در وسایل و
serra
آشنايى با ابزار و تجهيزات مورد نياز .
5
آشنايى با استاندارد محيط فيزيكى.
حضور مداوم بر بالين بيمار.
"ا كنترل هزينه ها با صرفه جويى در وسائل و امكانات بيمارستان.
Ce ا ل
ارتباطات حرفه اى.
صفحه 11:
9
SOL ا ال لت
رعايت شود و مورد حمايت قرار كيرد.
|
مراقبت مربوط به خود مشارکت کنند.
تمامى بيمارانى كه براى مشاركت در طرح تحقيقاتى ويزوهشى
دعوت مى شوند بايد از منافع مورد انتظار » خطرهاى احتمالى
و ... آگاه شوند.
۳ te rer oe eer ES es tas Cre esc
بیمار خود مشارکت کنند.
8 بیمارستان باید از ارائه هر گونه راهنمایی پی پیش از انجام مراقبت به
بيمار دريغ نورزد.
صفحه 12:
Deer os
"" بیمارستان باید مراقبت در پایان زندگی بیمار را مورد توجه
قرار دهد.
"ذا بيمارستان بايد نسبت به رفع نيازمنديهاى بيمار (محرمانه
بودن » حریم بیمار » ایمنی » حل و فصل شكايات » خدمات
مذهبى و ساير خدمات روحانى »ارتباطات لازم و ...)توجه
CS ا رك
"ا هر نوع محدوديت در ارتباطات بايد بطور كامل به بيمار و
خانواده او توضيح داده شود.
ا ا ا ا ا د65
۳۳
صفحه 13:
حقوق يرستاران
calpain ee) EG انك
به طور قانونى به وى اجازه داده شده است.
©- محيط ايمن كارى كه سازكار با مراقبت كافى از بيمار و مجهز
به نیازهای فیزیکی » پرسنلی و تجهیزاتی مناسب است.
آشناسازی مناسب و آموزش داخل مجموعه مبتنی بر هدف در
Sei Ee EE ۱۳
مداگره با کار فرمادر مواودی ماد آموزش مذاوم حرف ای که
بطور مستفیم به مسئولیت حرفه ايش مربوط می شود.
صفحه 14:
حقوق پرستاران
ره را
Sener Sole pn TOS ei" boner Cece nee
7 ener neti prwr cCOpmLny tary pe tren Cee rent eee)
سيرده شده است.
م اعتراض بجا بشكلى كه:
كارفرما بموقع و بطور كتبى از آن آكاه شده باشد.
1 Rerep ee Rech is One P|
كسيختكى درمان و يرستارى بيمار نشود.
صفحه 15:
حقوق پرستاران
۳3 ان i ee SESE)
يرستار است (آموزش ناكافى ومهارت ناكافى). )
©- حق عدم مشاركت در اقدامات غير اخلاقى وناشايست.
eis a= CCD را ار رز
مربوط به اداره محيط كارى.
60- رد انجام كارى كه در شرح وظائف وى مى باشد عليكن
ل ل
صفحه 16:
حقوق يرستاران
©0- آكاه شدن يرستار از تشخيص
ter Carley ل |
داستن محیط کار ی عاری از ا اك
<-0)- حمايت يزشكى يا سيستم ارجاعى براى ان عهده برآئى
Pee) ل لل
صفحه 17:
موارد رايج غفلت :
1
ere gern Me st koe SESE ETOH DE Te ete)
Peg ERO ل ا ال ل Ce EL |
ae
er eres ۰
PES Cee
[۱ Me MOTs TOO eS Se Dewi nei
"ا كوتاهى در ارائه كزارش يا تحويل كزارش ناقص به شيفت بعدى
"" كوتاهى در كنترل كامل وضعيت بيمار
کوتاهی در گزارش تغیبرات مهم وضعیت مددجو به پزشک
صفحه 18:
۱9۳ رس odie
(دستور اشتباه یا صدمه زننده به بیمار)
صفحه 19:
اخلاق حرفه اي
رس رس نا
ردك ی
1
شرائط و فضاي هر حرفه خاص تعريف مي شود.
"ا اصول اخلاق حرفه اي بعنوان استاندايد هاي مورد توافق و
رفتار هاي مورد انتظار از افراد هر حرفه مي باشد.
Professional code of ethice ®
صفحه 20:
Professional code of ethice
"ا به بيمار ومددجو بعنوان يك فرد
احترام بگذارید.
قبل از. اربائه دیمان یا مراقبت » رضایت نامه بگیرید.
PNG REN IE) MUG repens Oey |
در تيم بهداشتي با ديكران همكاري كنيد.
ED ا ۱
ل ا ا 2
صفحه 21:
وت
4i)=:Professional ® 1
افو ا ۱ ۱۳ 0 ۳7۳ ۳۱ ۱9
( رله و رسم و روشو منشدائميو ويزكيهائيكاه يكشاغحرفه لهرا از يكتازه كار يا
غیر حرفه لوق ابل 000
Cul lage 3 SUL le: Professionalism #
که لفراد يكحرفه در قبالهمردم و جامعه ليکه در آن
er) ۳
صفحه 22:
مرا روت ۳9۳۳
CCI TE IES ts 7
(قیم مابانه بپدر سالانه)
"! اختیار تصمیم گيري پزشکان و تیم درماني براي درمان
pet
"ا سود رساني يزشك (سزارين...)
"" اعتقاد بر اينكه بيمار از عملكرد يزشك منتفع ميشود.
0 يزشك
صفحه 23:
رضايت آكاهانه
"" داوطلبانه » آزادانه » فرد واجد صلاحيت (بيمار) بدنبال
دريافت اطلاعات كافي بصورت مشاركتي در تصميم كيري
ديمان خود عمل مي نمايد.
"ا قوانين اخلاق يزيشكي بر اهميت حفظ اتونومي بيمارٍ تاكيد
۳
9۳۳ ere SCL
"1 مسئول دادن اطلاعات و گرفتن رضایت » پزشك است.
صفحه 24:
براي
oy
ros)
۱
سه
a باشد.
qd
7 اطلا :
BEN pero cece
Galas lay
4
6 رم را بر اي دا ۳
9۳
eee a
ORE د 0
1 ادن رصايت
ضایت ute)
شته
تصمیم
بيمار داوطلبانه و اخ
اختیار
ي باشد.
صفحه 25:
باورهاي متداول براي بي توجهي به رضايت
ك0
_ بيماران عمدتا متوجه اطلاعات يزشكي نمي شوند.
. معمولا بیماران نمي خواهند در تصمیم گيري شرکت
eae
©. بعضا بيماران تصميم هائي مي كيرند كه به مصلحت آنها
نيست
. كريفتن رضايت آكاهانه عملا مشكل است.
صفحه 26:
استثنائات رضايت آكاهانه
GO ale) Cuil Fy! aul se قانون مجازات اسلامي)
"ا بيماران بيهوش
" عقب افتادكي ذهني و بيماران رواني
و۳
"ا برخي شرائط خاص(قرنطینه مرزي معاینه رانندگان»
eee rer erery 600
صفحه 27:
رازداري
Rew eG re Sep TErs orCEn wry
00 Pee Bowe SPN keen perlen Ep ree en rele)
محرمانگي و راز داري است.
00 Ones ep)
5 awd
استثنائات رازداري
هشداردادن (قصد آسيب به ديكران)
ات ا تت Bee
STEN] ل ا ا ا 0
افشاء به منظور محافظت (رانندكي بيماران مصروع »کودك آزاري و...)
صفحه 28:
eT Sere
ص۱9۰
* از دروغ گفتن به بیمار پرهیز شود
"ا در موارد خاص حقیقت با تاخیر بیان شود.
صفحه 29:
ALPS Eo CesT es Disb wee Ss!
شده اند و قانون نیز قابل اجراء است,
Pere POPS YOY CE ES PL
صفحه 30:
۰ کارهایمان بينديشيم
صفحه 31:
انواع قصور پزشكي
بي احتياطي
Beery pee nr fev ecient
آسیب برساند يا منجر به فوت او شوند(پاره شدن رحم حین کورتاژ).
بي مبالاتي
1
ere Ss eye Sree] ۱[
عدم مهارت
عدم دقت و بكاركيري مهارت در انجام كار(عدم بكاركيري تكنيك صحيح در
جراحي ارتويدي)
عدم رعايت نظامات دولتي
ie ا ا ا eee LIS SS)
et)
صفحه 32:
SS le Te Si
صفحه 33:
تبصره 2 ماده ©©2 از قانون مجازات
اسلامي
" ماده ©©© قانون مجازات اسلامي:
A ae TS) ا ی
در حكم قتل شبه عمد خواهد بود.
oC OKC.
| ee ew Or Dd
م
صفحه 34:
[۳ CO yes tt ei Bee Sad
يرسنل درمان باشد.
"ا منظور از برائت يعني اكر اتفاقي افتاد كه ناشي از خطاي من نبود
. من بري هستم
ل گرفتن رضایت و برائت باید آگاهانه باشد.
"ا تعريف جرم :هر فعل يا ترك فعلي كه در قانون براي آن مجازات
تعیین شده باشد
مجازات جرم
60 eS
ان
در
ارش
صفحه 35:
PSST ا
| اقدامات يزشك يا تيم درماني قانوني باشد.
"ا قصد درمان داشته باشد (عدم سوءنیت).
ل ۳
موازین علمي پزشكي در انجام اقدامات رعایت شده باشد.
"ا اخذ رضايت از بيمار يا اولياء يا سريرستان وي
"1 برائت نامه كرفته باشد.
صفحه 36:
ane ee
le مراجع رسيدكي به تخلفات انتظامي حرف يز
مراجع قضائي (محاکم دادگستري )
تظامي سنفی (نامپزیشکی)
نگ مراجع انتظامي صنفي (
صفحه 37:
Nursing Malpractice
8 خطاهاي مهارتي : آسیب به بیمار بهنگام تزریق دارو يا رگ
ee
"ا خطاهاي مربوط به دانش : عدم اطلاع از دوز دارو و روش
تزريق داروها
"ا خطاهاي قانوني : نقص در 1566010160 Reporting
صفحه 38:
براي آنکه بتوان گفت فردي مرتکب قصور شده باید:
a
فرد وظیفه یا مسئوليتي در قبال بیمار داشته باشد.
. باید در اجراي وظیفه یا مسئولیت فوق كوتاهي شده باشد.
0
در نتيجه كوتاهي نمودن در مسئوليت » بيمار دجار آسيب
و ضرر شده باشد.
صفحه 39:
Ewe er)
۱
|
Pp ا
و
پزشك مسئول
م
بكارگيري افراد غیر حرفه اي براي انجام كارهاي
=
صفحه 40:
Ewe er)
ده ثبت تماس ها با پزشكك(ساعت , تاریخ»
۳ اطمینان از صحت دستور پزشك
"ا يذيرفتن مسئوليت هائي كه تبحر ندارد
Ml امضاي موارد مشکوك
عدم گزارش دهي هر گونه دستور مشکوك
جدي نگرفتن شکایت بیمار از درد
ل عدم استفاده از محدودیت هاي فيزيكي
عدم گزارش وسائل معیوب
صفحه 41:
در هنگام تعویض شیفت ها ایجاد میگردد.
صفحه 42:
#اتسكين درد » حق قانوني بيمار و يك الزام
اخلاقي است.
صفحه 43:
اقدامات يرستاري در مواجه با درد بيمار
لا همدلي يرستار
"ا در دسترس بودن پرستار
"" آكاهي يافتن از روند بهبودي و تسكين داروئي درد
"ا در حالي كه مراقبت از بيمار از جمله تسكين درد يايه
اخلاقي پرستاري را تشکیل مي دهد و اين مسئله در اغلب
كدهاي اخلاق يرستاري مشخص كرديده است.
"ا جارجوب اخلاق يرستاري در زمينه درد به مسئوليت خطير
يرستار در تسكين درد و رنج بيمار اشاره دارد.
صفحه 44:
"ا در سال NS SOOOD 3) « COOS مركها (0<00000:)مورد
مرك ناشي از خطاهاي يزشكي است. هشتمين عامل مرك و مير در
امريكا ناشي از خطاهاي يزشكي است.
"ا خطاهاي داروئي شايعترين خطاي بيمارستاني است.
" مراع روزلنه يكنفر در ليا_لدمتحدم لمريكا بر لثر خطايداروئي
خطاهاي داروئي : تجویز » اجرا » مانیتورینگ
edi فصل زمستان (شب طولاني تر از روز) و ساعات
eee ا ا 0
((Maladption Night work syndrom
"ا شايعترين خطاي داروئي عامل انساني است بعد تشابه داروئي.
صفحه 45:
5 52 5 5
مزاياي Eee BS
9
"ا كاهش عوارض خطاي بيش آمده
8 آرامش رواني فرد خاطي
"ا كمك به مديريت خطاها
"ا افزايش اعتماد بيمار به كادر درمان
* افزایش رضایت بیماران
افزنایش کیفیت مراقبتي درماني
0
صفحه 46:
اقدامات صحيح براي ييشكيري از خطا
"ا ثبت و مستند سازي كليه اقدامات انجام شده » كزارش دهي
به موقع و صحيح
"ا بيمه مسئوليت مدني براي تمام افراد تيم درماني
ا آكاهي از قوانين و مقررات موجود و رعايت آن در تمام
موارد(صدور كواهي فوت قبل از 6 © ساعت)
"" ارائه خدمات استاندارد و ايمن
"ا به روز بودن دانش و قبول كارها در حد وظائف با رعايت
5
صفحه 47:
"ا كار در محدوده شرح وظائف
۳ مد
عب استاندارد در انجام كار
حداكثر كوشش در انجام وظائف
صفحه 48:
امام صادق(ع) مي فرماید
Cee Yer Mayes rarer) ل ل
صفحه 49:
انواع تخلفات انتظامي حرف يزشكي
" اعمال تبعيض بر اساس مليت نزاد مذهب موقعيت اجتماعي
سياسي اقتصادي ميان بيماران 7
"ا عدم رعايت موازين علمي شرعي و قانوني نظامات دولتي صنفي و
ght
سهل انگاري در انجام وظائف قانوني
ee eee 6ت
يذيرش بيمار بيش از حد معمول
انجام امور خلاف شوؤن يزشكي
OD ا eke)
تشريح غير قانوني وخامت بيماري يا وخيم جلوه دادن بيماري و
ايجاد رعب و هراس در بيمار
صفحه 50:
انواع تخلفات انتظامي حرف يزشكي
عدم رعایت تعرفه هاي مصوب مراجم قانوني در خصوص خدمات پزشكي و
ارس
عدم همكاري با مراجع قانوني در مواقع بروز بحران و سوانح طبيعي
Pie ا ا ل ا ل en nec
بالعكس
انجام هر گونه تبلیغات گمراه کننده در جذب بیمار
عدم كمك به مصدومين و مجروحين در مواقع اورزانس
عدم حضور مسئول فني در ساعاتي كه بايد حضور داشته باشد
ee BC) ل ا ا ا ا م
عدم رعايت آئين نامه ها و مصوبات وزارت بهداشت درمان آموزش يزشكي
ل
صفحه 51:
علل انجام خطاهاي پرستاري
PRCA CCS
9 ساعات كار طولاني و مسئوليت بيش ان حد
eS roel
> عم بكاركيري نيروي انساني كافي در روزهاي تعطيل و
اتخاذ تصميماتي بدون دانش كافي
Sh يريستاران
eigrrare. ار را
صفحه 52:
eee Ley Neral ا E
شاغلان حرف پرستاري بدلیل ساعات کار طولاني و
BB ee ese eae re Ce Sens
بروز خطا
ا ساعت در هفته کار میکنند.
8 ۷ پیشنهاد ©2ساعتكار در هفته را پیشنهاد میکند.
Ca 303)! 0 برابر
"ا شيفت شب دو برابر
"ا © روز مرخصي در هفته
* اضافه کار اجباري ندارد
صفحه 53:
ارتباطات cee ای
"" ارتباط يى فرآيند آموختنى در طول زندكى يرستار است.
"ا يرستار با مددجويان » خانواده ها و همكاران تحت شرايط
استرس زا ارتباط دارد.
صفحه 54:
وجود ارتباط بين يرستارو مددجو بدلايل زير
ضروری است 9
_ ارتباط وسیله ای برای رسیدن به اهداف درمانی است.
©. اين ارتباط بدان معناست كه يك فرد ميتواند بوى رفتار
دیگری تأثیر بگذارد ۰ که اين مسئله باعث به ثمر رسیدن
مداخلات پرستاری می گردد.
صفحه 55:
توسعه مهارتهاى برقرارى ارتباط :
"ا تفكر انتقادى
"ا حس كنجكاوى
"ا يشتكار و خلاقيت
لا 20
"" برخورريد حاكى از استقلال
"ا رفتار توأم با انصاف
او طلست
Re ل
صفحه 56:
ارتباط غير كلامى
* ارتباط غیر کلامی دربر گيرنده حواس پنجگانه و هر چیزی
است که در آن از کلمات گفته شده با شنیده شده استفاده
شود.
"! تخمين زده ميشود كه 722 دريصد از معانى به وسيله كلمات»
0 درصد توسط حرکات گفتاری و 66 درصد با
حركات بدن انتقال مى يابد.
صفحه 57:
وضعيت جالش زا در برقرارى ارتباط:
سکوت و گوشه گیری فردی( هیچ حس ونیازی بیان نمیکند)
غم و اندوه و افسردكى فردى كه كندى روانى-حركتى دارد.
عصبانیت و خشم فردی ( به توضیحات شما گوش نمیدهد )
ناراحتى و عدم همكارى فردى (در خواست انجام كار )
"ا ير حرفى و مى خواهد هميشه يك نفر در كنار او باشد.
"! اختلال حسى فردى (ضعف در ديدن و شنيدن ).
اختلال كلامى فردى.
FEE ree
سوگواری و گریه کردن
كما
صفحه 58:
گوش کردن فعال
ا ا 7 ا 0
( كلامى و غير كلامى ) توجه كامل داشته باشيم.
مهارتهای غیر کلامی بسیاری برای تقویت گوش كردن فعال
0
6 51 (رو در روعمددجو )
( JU.) Observe and open posture ®
"" 0ع | (متمايلبه سمتمددجو )
ا 22
"" عاجاع (لحساسآرلمشو رلحتى)
صفحه 59:
eee ve SOL eerste,
EPenlE LOWE ا to Wer Nee ا ett]
۳ Etre eyo
oN pet were Cee enti ete Ne SPs:
اى اجرا شود.
صفحه 60:
0
مسئولیتها و اصول آموزش به بیمار و خانواده :
ا ie SS tes oh 1۳
های آموزشی و آمادگی برای یادگیری ۰ آموزش را دریافت کند.
چگونگی استفاده موّثر و روشهای درمانی
مداخلات تغذیه ای ۰ رژیم متعادل و بهداشت دهان.
چگونگی استفاده موثر و ایمن از تجهیزات پزشکی.
آموزش در مورد درد و کنترل آن.
تکنیکهای توانمند سازی و بازتوانی.
fet eee eee roe
آموزش قبل از ترخيص (بيمار خود را مسئول ييكيرى درمان
(la
بيمارستانها در مواقع مناسب », برنامه هاى أكادميك براى
کودکان و نوجوانان مهیا کنند.
صفحه 61:
ثبت و كزارش نويسى
انتقال اطلاعات مربوط به بیمار از طریق گزارشهای
شفاهى » ثبت كتبى يا انتقال الكترونيكى صورت ميكيريد.
صفحه 62:
جهار مشكل اساسى در سهل انكارى يرستار
بدنبال عدم ثبت درست وقايع بوجود مى آيد:
عدم ثبت زمان دقيقى كه يى حادثه اتفاق افتاده است.
کوتاهی در ثبت دستورات شفاهی یا به امضاء رساندن
دستورات شفاهی.
ee ee Tweeters roe gener gent 20-0
a ESS
ثبت اطلاعات نادرست.
صفحه 63:
00 Ce wpeeve ace
رهنمودها عملکرد صحیح
10011 ar ey) Paras a ete pen ren oy
0 CNN -1 ago] aCe D her wen lerw ante ema NS
كنيد اسم خود را نوشته امضأ كنيد.
قضاوتها و را ذكر نكنيد. توصيفات عينى از رفتار بيمار يا
بیانات وی باید ثبت شود.
صفحه 64:
خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 6
رهنمودها
همه خطاها را بطور كامل اصلاح
كنيد. ( وجود خطا ممكن است به
IT ETInTEY 0
همه حقایق را گزارش کنید.
را(
باشد. )
عملکرد صحیح
از عجله برای کامل کردن گزارش
و
دقيق است.
ساد نظالت حسف ery
از كزارش حدس و كُمان خود
اجتناب کنید.
صفحه 65:
خط مشى هاى قانونى براى ثبت كزارش دهى ©
رهنمودها
|
نكذاريد.
همه مطالب را با خودكار مشكى
و خوانا بنويسيد.
عملكريد صحيح
كزارش را خط به خط نوشته و
reat S| ا 7 4 د
افقى ذر أنجا بكشيد نام خود را
نوشته امضاً کنید.
به هیچ وجه از مداد » پاک کن و
لاک غلط گیر استفاده نکنید.
صفحه 66:
خط مشی های قانونی برای ثبت گزارش دهی 6
رهنمودها
در صورتی که دستور داده شده
سئوال بر انگیز است تمام
توضیحات دریافت شده را ثبت
Prep Ce =r) ا ل لت
0 |
nan ا م
عملكريد صحيح
بنويسيد« براى روشن شدن دستور
1-0 ان
منبع اطلاع ككزارش و نحوه
كزارش (مثلا تلفنى ) را ثبت كنيد.
صفحه 67:
خط مشى هاى قانونى براى ثبت كزارش دهى ©
رهنمودها
از كلمات عمومى (وضعيت بيمار
تغيير نكرده - بيمار روز خوبى
داشته است ) استفاده نكنيد
در يايان كزارش ٠ زمان (تاريخ
و ساعت ) و عنوان خود را وارد
كرده امضأ كنيد.
عملكريد صحيح
وضعيت بيمار را بطور كامل و
واضح شرح دهيد.
ا ل 00
كزارش ثبت كرده و به يايان شيفت
موكول نكنيد.
صفحه 68:
خط مشى هاى قانونى براى ثبت كزارش دهى ©
رهنمودها عملكرد صحيح
2 cep pepe eciey
براى ثبت كامييوترى يك رمز
كه حضور نداريد باز نكذاريد.
ورود ( مطمئن ) مخصوص به
a 58 0
صفحه 69:
گزارش با کیفیت دارای 6 ویژگی مهم میباشد :
۳
. سازماندهی شده.
حقیقی بودن.
كامل بودن.
داشتن زمان مناسب.
صفحه 70:
خط مشی های اخذ دستورات تلفنی و شفاهی:
"ا يريسيدن درست و واضح نام بيمار » شمارره اتاق و تشخيص
"ا تكرار مجدد تمامى دستورات يزشك.
2 0
"ا ثبت دستورات تلفنى (10 ) يا دستورات شفاهى (1/0) بايد
حاوى تاريخ و ساعت » نام بيمار » دستور كامل » امضأ و
نام پزشک و پرستار باشد.
* بر اساس سیاست مرکز مرور این دستورات باید توسط دو
Op Greve Wee pena
"ا پزشک باید بطور معمول تا 06۶ ساعت این دستورات را
امضاً نماید
صفحه 71:
آیا میتوان مانع ترخیص بیمار شد؟
خوار (0) ماهه اى به 1131013 1630] دربخش [6101 يك مركز درمانى بسترى
مى باشد و انتوبه است و وابستكى كامل به دستكاه رسييراتور دارد يدر بيمار تقاضاى ترخيص
بیمار را از مرکز درمانی دارد و علیرغم تمامی توصیه های کادر درمانی »حاضر به پذیرش
ee Sy ere ran م oe را تكرار مى نمايد مشكل
اصلی این است که ترخیص چنین بیماری مساوی با مرگ وی می باشد. لیا کادر درمانی اجازه
دارند مانع خروج جنين بيمارى كردند؟
به طور كلى مى توان اين مشكل را جنين جمع بندى نمود كه اكر بيمار قابل ترخيص باشد به
گونه ای که حیات وی با ترخیص تحدید نگردد می توان خود وى يا بستكانى كه
شرعاً و قانوناً وولایت و قیوه وى را بر رعهده دارتدءاقدام بدراين امر تمود آم كر ترخيص
ار باعث ایجاد عوارض جدی برای وی گردد و یا باعث مرگ وی شود. کادر درمانی این
حق را دارند در برابر درخواست ترخیص بیمار مقاومت نماید و در صورتی که بیمار يا
همراهان وى قائع نشدئد و بر درخواست خود لصرار ورزيدئد لازم است مسئولين مركز
مت مس سم تا رادر جريان امر قرار دهد تا آز أن طريق لقدامات قانونى
درم ضورت کیرد از جمله این موارد می توان به تصامی اورزانسهای پرشحی اشاره نمود.
ه كرد كه" بيمارستان زندان نيست” و نمى توان بدون دليل
مه وی سار م ا ا ا
برای وی گردد همینطور اگر ترخیص بیمار با خطر آسیب رساندن بیمار به اطرافیان وی
نی Griet elt Eta ee, eae ۱
7 ۱
222007
صفحه 72:
آیا میتوان مانع انتفال بیمار شد؟
بيمارى دربخش مراقبتهاى ويزه ل101 يك بيمارستان خصوصى جند روزى است كه بسترى
Cte UU ARVN Ci ا ااا 010110
tee Le ee ere ee Sey
Pe EBS eae Lt ito ees
ی در مان نی وظیه در درمتی چیست؟ و با ین مرگز درمقی می تاد
۱۳ ۳۳۰ Se ب
. م FT ارائه دهنده خدمات
eee Ese 9[
ن مواردی مسئولین بیمارستان باید از رزرو تخت لان) آدر مرکز درمانی دیگر اطمینان
حاصل نموده و نيز لازم است كه آمبولاتس واجد امكانات ل)! جهت انتقال بيم
oT) ا ا ا ل 0
اگر شرلیط یاد شده فراهم نباشد و بیمار بدون هماهنگی قبلی با مرکز درمانی دیگر ویا با
آمبولانس فاقد امکانات لازم جایجا شود مسلماً مرکز درمانی اول در بروز هرگونه عارضه ای
ك2 0 مقصر خواهد بود.
| 0 Cree rn
eee See Eee به مرکز درمانی دولتی بدون ۳ ل
دولتی آورده اند و آن مرکز به دلیل نداشتن امکانات کافی از پذیرش چنین بیماری معذور بوده
Pye ار SPST ee Ie
Se ee eee he hn eet ae series
صفحه 73:
انتقال بيمار ان مركز درمانى به مركز ديكر
nen cicero) ام و مت و ی بو
ROR eres rn ere e CIS r ۰
درمانی چیست؟ ومسئولیت کادر درمانی در مورد این بیمار تا چه حد می باشد؟ و گر به دلیل عدم بسترى شدن بيمار »
PONE ا orn ل
این سوال را باید در دو قسمت پاسخ داد
۳
0 einen Ces errs ie) Wepre eee hese rere)
SoS Sete ee See ree ear e Renee Ieee
ای که یه ار در lp FEC 000
أندام مذکور تدارد و پزشک این اندام را توسط ال فیکس نموده و اطلاعات لازم را به بیمار و همراهان وی داده امت
ieee Stree soe eles ey ۳[
Ieee eS | ECHR Dee Ot CTOs BYPPICES aT kOe Deane Oy Is Orso T =)
شیرخواری که به دابل تب بالاً دچار تشنجهای مکرر شده است. پزشک درمانگاه نمی تواند مانند وضعیت بالابیمار را
etm never ese a EEE it ee ene |
قل از ارجاع وى به مركز درمانى مجهزترى كه از أئجا بذيرش كرفته شد است آز وجون امکلات پزشگی لازم جهت
ال وى اطمینان حاصل تما سايل لازم) و أكر اين امكان وجود نداشته و انتقال فورى بيمار
ضرورت داشته باشد بید خود پزشک با يكي از کادر درمشی واجد تبعر لازم به همراه امکاتات متتاسب با وضعیت
EN UN SIC eer nie reer NEES
اين ترازدى كه بيمار بد حالى بدون امكانات درمانى لازم از يك درمانكاه يا بيمارستان به مركز ديكرى انتقال يافته
اسث و در حين جابجايى دجار عوارض شده «مكرراً در مراجع قانونى مورد بررسى قرار گرفته است و در بسیاری
ازاین موارد پزشک معالح به دلیل عدم فراهم نمودن امکانات لازم جهت ارجاح بیماربدحال به مرکز درمانی مجهزتر و
نیز ندادن اطلاعات لازم به یمار و همراهان وی و همچنین عدم همراهی با وی و رها نمودن بیمار» محکوم شده است
صفحه 74:
درسى از يك يرونده (شيفتهاى طولانى)
همه ميدانيم كه تعدا قابل توجهى از كادر درمانى خدمات + كه
gee ۱ ا ا ل
eee در هیقب کار ميکند. از طرف یگ دز وا رتیل ا
درخواست مرخصى همكاران؛ كادر برستارى شيفتها. 522 طولانی صبح و عصر و یا عصر و شب و یا شب
neu one رن 0
بسیار پایین خواهد آمد. چنین حالتی ممکن است به درخواست کادربا هدف داشتن 0۴های طولانی
9 فتهاى طولانى و يركارى؛ فرد از نظر جسمى و روحى بسيار فرسوده و
خسته خواه شد و اگر از Gy al Se SS BI Gs Sy PE GL S ek Ua
eI Oe COS 11111
نابذيرى مى شود به مثال زیر توجه تمابيد:
ترا تشر را لو رن الالح ب Spe Si See roe
0[ بعدی به دلیلی نمی تواند در
شیف شب حاضر گردد و پرستار مذکور علی رغم تمایل خود مجبور به ادامه حضور خود در سر کار
برای 46 ساعت دیگر در شیفت شب می گردد در ساعات ابتدايي بامداد پرستار به دستور پزشک قرار
است که یک ویال بی کربنات به صورت 1۷ به بیماری که اختلال اسید و باز دارد تزریق نماید پرستار به
ae ee بزركى شده و به جاى ويال بى كربنات » يك ويال يتاسيم به 0 ۲ ۲۳
می کند و .
حال سوال اين است كه آيا در جنين حالتى تنها يرستار مقصر است و يا فرد يا افراد دیگری نیز باید به دی
عدم برنامه ریزی صحیح در شیفتهای پرستاری مور مؤاخته و بازخوامنت 7
prea ry eo 0 بل ور وت دود توف
ee oie pee ESS: Ete at eae een
RET EW rept: ET LEE ees oe Sel nee bey
Peon are eee es Erie es ENG TIMI IpaN ING Ore
براى بيمارايجاد كرد ؛ قانون جدى و قاطع با ما برخورد خواهد نمود
صفحه 75:
کدام مورد منطقی تر است؟
کردک (10) له ای به عت سوختگی (06 9 با شدت0ر(م در یک بیمارستان دولتی بستری شده است. همه می دایم
جنين وسعت و شدت سوختكى در بهترين مراكز درمان سوختكى جهان نيز با مورتاليته بالابى همراه اسث.
کودک در طی مدت بستری در بیمارستان و علی رغم رعایت کلیه موازین بهداشتی جهت پیشگیری از عفونت و
همینطور تجویز صحیح و منطقی آنتی بیوتیکهای لازم دچار عفونت جراحات سوختگی مي گردد.پدر بیمار چنین
احساس می کند. که چون توانایی پرداخت هزینه های درمان کودک خود را ندارد به فرزندش رسیدگی مناسبی نمی
شود؟! و مکررا درخواست ویزیت بیمارش توسط پزشک و انتقال کودکش به [6| را دارد
hoeey eer treey COBY Sy ee Eee Ow fee er htecn ae ber tics ۳
ادر بخش بر بالين بيمار فراهم مينمايد ولى كسى ياسخكو به سوالات و نكرانيهاى يدر كودك نيست. كادر درماني در
ce iey Ce SE art) Totes 00000000
حالت دوم: دستیار کشیک در اسرع وقت بر بالین بیمار حاضر می گردد و در کمال حوصله به درد دل پدر کودک
ea tle ere ee tere ee ia eS ee reer) ۱
De ees te eek tor ene om ere aeeeE Crm AID PEI eN (oll Tees
لل اك
00
مار ملکورپس از (06) ساعت که از ایجدمتیسمی ات
مى كند .
PRTC cS See EO Benen کر
است و در تمامی مراجع انتظامی و قانونی طرح شکایت می کند.
rn ee ا te eT OTe OS Ee 1
خرچ داده اند ولی شدت سوختگی باعث فوت فرزندش شده است او حتی از کادر درمانی به دلیل توجه و دلسوزی
نسبت به يسرش سياسكذارى مى كند
۱
00 ee
صفحه 76:
fete Je
پاره ای از همکاران معتقدند که احراز هویت بیماره وظیفه پزشک نیست و ما تنها وظیفه درمان بیماران را بر عهده
Ce pa eer eS or EAI ار
ضرورى است از جمله در زمان صدور كواهى كه لزوماً بايد از هويت فردى كه براى وى كواهى صادر مى كُردد آكاه
tee اال ek ee eee |
een کلمت درنتی را بزای ری انجام دهند. این آمر درموا دی بسیر مهم و جیقی نت به گنه ای که
Steg erat Ty بر تج BSE
به دو مثال زیر توجه نمایید:
ل ل ۱
0
بيمار أول توسط تكنسين به بيمار دوم داده ميشود و بر اثر اين اشتباه بيمار دجار هيبوتيروئيدى مى كرد و بيماربعد از
0 الا ا PSOE On Se IN)
EE Pe Seng tote cr Bete PoC Sere Ie TUF
Soe ee ee eet ee Sees ene Tee meee Soe ter Nee ia)
دقيق به شماره تخت و هويت بيماران و نوع بيمارى آنها به اشتباه كيسه هاى خون را جابجا وصل می کند و یک فاجعه
وخ مى هد
5 alan ar meena
۱ i Avra vag peti ey rcs ON ree PPPEEN CeO Cn Ey RIPEN
ERA PNE TSS Pree ree ers Sere Dine er ery Sen ote |
ناذیر جلوگیری نماد
پرای مثال وقتی بر بالین بیماری که نام وی در پرونده بلینی "حسن حسینی" ثبت شده است حاضر می شویم چنین میٍ
گوییم: سلام آقای حسینی | و بعد از خوش و بش اولیه ادامه می دهیم :خوب آقای حسن حسینی؛ حال شما چطور است؟
صفحه 77:
قانون یا اخلاق کدام برنده اند؟
ea eran ی رل زر ار رات
من باقى ماند و آن سوال اين است كه اكر در امور يزشكى بين قانون و اخلاق
ا ا ا ا ل ا ل ل ا ا سس
بر ديكرى نمود؟ آيا بايد به اصول اخلاقى حرفه يزشكى بايبند بود و قانون رأ
زیر پا نهاد و یا بید قائون را ارج نهاد و اخلاق پزشکی را به کناری گذاشت؟.
ا ۱۳۱
ert ane ۱
اخلاق صرفاً بر مسیر قانون گام برداشت
به راستى جه بايد کرد قانون را مقدم بدانیم يا اخلاق پزشکی را ؟
نظر علماى بزرك علم حقوق بر اين اساس استوار است كه "هركاه قانون و
IED ES) ا ا ا ع ا ا ا 0
شود" اما سوال اساسی این است که آیا قانون تاب مقاومت در برابر اخلاق
پزشکی و قسم نامه بقراط را دارد یا خیر؟
صفحه 78:
بنویسید» بنویسید و بنویسید!
Gre eyerry Cone PN ی
EPCOT ST eS SC Dene ey or Yee rece OL Ee TUT
يدر ذكر مى كند كه جند ساعت قبل Yay placer ef Payee ree pars ergs Sey PPR Ry
s 1
امارغ كيد ee ey ل
es he Soret We eben ry reomey ل 0
an an شم نی ما 5
1 Pay WE rE are ye
اتوميل خود در اسرع وفت به بيمارستان مجهز مركز استان خواهذ بردو على رغم اصرار و مخالقت
يزشك به دليل احتمال وخامت حال کودک» باز يدر كودك بر تصميم خود بافشارى مى كند .در نهايت
PRS Ice SOS are نی بیمار
7 شك
ee ee)
در زمان انتقال كودك توسط يدرش به مركز استان ءو در ميانه هاى راه» اتومبيل وى خراب شده وايشان
eres ؟ذر مون ران مى مالند اولان" إن أبن ۳
دسترسی به رشكى مى ميرد.
ee nee 0 ح شكايت مى
ee) eS ee د
به آن و آطهارات سایرکادر درمائیبه عنوان شاهد ) تبرنهمی
meme هو روم راون دوه و سرا
صفحه 79:
هركسى را بهر كارى ساختند!
ادر يكى از شهرستانهاى كشور يزشك محترمى مطب دارد كه سالهاست در اين شه مشغول به طبابت اث و آقاى
بهيارى نيز مدتهاست كه در كنار اين طبيب مشغول به كار است و هم به عنوان منشى مطب كار مى كند و هم تزريقات
ا eA Ieee
با توجه به اينكه مراجعين مطب اين همكار بسيار زياد مى باشند و با عنايت به تجربه طولانى بهيار مذكور ؛ بزشى
ics rer Neen ony ernie m Weer err ne wr SCSI red 00
آنجام می دهد. و در تمامی اين سالها نیز هیچ مشکلی پیش نیامده است.
روزی پدری فرزند خود را جهت ختنه به نزد پزشک مذکور می آورد و طبق معمول بهیار این عمل را انجام مي دهد
اما دست بر قضا عمل جراحی مذکور منجر به ایجاد عارضه در کودک می گردد و چرن این عارضه با مراجماث
مكرر بيمار به يزشك رقع نمى شوده در انتها بدر كودك از أقاى دكتر و بهيار مذكور شكايت مى كند.
و
م ESIC aca ine coh ou hem enit ey LOS PT SEIT
وی وتحت نظارت او انجام گرفته است 0
mee 7 1
Soa ae ee ee ore شرعي و فانوني» صلفي و حرفه اي انجام وظیفه کزده
۳
fetes tet ete eS ale oS ele ee pn melee Soe) 0.1
Se nee eS Tee eee Teenie et is ees Tee Tees soe ere i
امور بزشكى نمود
از نظر قضایی:
۱ oe eee et ka ere Dies fer fete Eee)
SS ase irre Deere tes Pert fee Bl ere Ia pet
ا ا ل ا
صفحه 80:
اشكال در اطلاع رسانى به بيماران و همراهان ايشان:
eae ieee be ere tee SE Bleak Soe Ten eee ree
به موقع و همچنین اطلاع رسانی غلط و غیر اصولی به بیمار يا همراهان وی
به اصل ماجرا توجه فرمایید:
در بخش مراقبتهای ویژه یک مرکز درمانی که معمولاًبیماران بدحال بستری می شوند:دو بیمار با اسم کوچک
he yee a ۳9 ۳
9 سیستم اطلاع رسانی بیمارستان از طریق پرستار بخش مرا ره ودر نهايت
Gy ha ST Mg BG lay Cah aL) Ay «ct Joe cs Sige 0 ۳ 0 و ۳ ۱۳۱
كريه كنان و ملبس به لباس مشكى به بيمارستان مراجعه مى نمايند و با كمال تعجب با بيمار زنده ولى بدجال خود در
۱ ۱ و ا ا ۱۷۲۱۳7 ۳۳۹۷ 7
011000 ا GN BD gp coal igh Jaw al hd 5 la pee
کنند که در روی تخت بیمار خود, فرد دیگری را می بیند و بعد از پرس و جو + یکی از کادر درمانی خبر فوت
[0 prrpgs eee
Perr eS es ae ae ae Soke sO ee Serre rae rey Teh eres
eee Ae ee ie ee ela eee te eed
بیمارستان شاکی شده و به مراجع انتظامی شکایت می برند(خوشبختانه به علت فعالیت گروه قبلی ۰ شیشه سالمی برای
5
000 ااا ااا Orene STE NE enn BN
ل و ا 7 كر ray) NG
اثوآن به راحتى و بدون هيجكونه هزينه أى از أنها بيشكيرى نمود
در چنین مواردی سیستم نظارتی دقیق پرستاری از جمله سوپروایزر بیمارستان می تواند نقش بسیار مهم و کلیدی را
1 اقا ماید.برای مثال متوان چنینمقرر نمود که فوت بیمار در هر بخش, در ادا توسط سرپرستار بخ
ee و در صورت تأييد و احراز هويت فرد فوت شده به صورت كتبى به سيستم اطلاع
291 مواردی معمول ف را اطع داه شود تا اطلاع رسانی کر اسرح وقت
صفحه 81:
دو يرونده» يك درس بزيرك
در پاره ای از موارد افرادی که دچار تروما و خصوصاً حوادث ترافیکی میگردند علاوه بر آسیبهای
EYES ا FOS Per ecm eee cy ea enn Pum I Ore orcs
Oe Prev eer pees Betas BRED PME rE P HOE DOCnE TON ees I O59
آیجاد می نماید به مثالهای زیر توجه كنيد:
۱
مى شود اقدامات اوليه انجام مى كيرد و مقرر مى شود كه بيماربه سرد یک مرگ مجیزجراحی
منتقل شود 0000100 يون انج كارت پیشگیرانه جهت ایجاد حمایت لازم از
كردن أ. ده جار وح 1 شم مب جدی نا کرش رت 1[
واین جابجا نمودن غیر علمی 11111 21111111
ا 0 ۳ کلر درمتی ی قوف برش
معالج به دلیل عدم ارائه 68۲6 مناسب به بیمار و عدم فراهم آوردن وضعیت انتقال مناسب جهت
بیمار.محکوم می شود
0. فردی به علت تصادف اتومبیل دچارشکستگی فمور راست می گردد و توسط مردم به بیمارستان
أورده شده و در اين مركز رزيدنت ارتويدى ی 1056 شکستگی مذکور می نماید؟!
كه در طى ابن اقدام شريان فمورال بيمارنيز دجار أسيب مى شود و بيمار دجار د ی داخلی شدوو
اندام تحتانی راست وی شدیدآمتورم می گردد که به اين تورم توجه نمی شود و آن را از شكستكى
Crary rey rc Pp CN ICON on Ser es he tee ee OTE PIT) |
كرفته و درنهايت بعد ازكذشت مدت نسبتاً طولانى و دريافت جندين واحد خون يزشك معالج متوجه
ee eres Tee TICs ee ere Te ore ie Renee ores
rab ge epee erie ۱
Byer < a ce ICS tee Cie es LO We Cer ee Igy) ۱ ۱۳۳۳
ATG ae IER IY Ol a lanier Gay AemrarEs”
براى بيمارترومايى ا De TE كه كاه بى احتياطى و بى
0 لا ا ال
صفحه 82:
منابع
لاكتاب استانداردهاى حرفهاى يرستارى
ا ةم
ااآمو سسه ۹ يزشكى حامى طب Bele)
لاني زرسرر
صفحه 83:
با تشكر » تقديم به شما
موفق باشيد
صفحه 84: