تعداد اسلایدهای پاورپوینت : ۵۳ این پاورپوینت یک پاور کامل و علمی با صرف وقت بسیار تهیه شده درباره قیر ؛ نحوه تهیه آن ؛ ویژگی های آن ؛ کاربرد آن و انواع آن می باشد که به صورت دقیق به هرکدام پرداخته شده و همراه با تصاویر گویا و کاربردی می باشد.

Elyasfaryabi76

صفحه 1:
A دانشجو : الیاس فاریابی ش.3 : 94531401 استاد : دکتر آدرسی پاییز 139

صفحه 2:
در راهسازی برای اندود کردن دانه های مصالح سنگی و چسباندن آن ها به یکدیگر از چسبهای هیدروکربوری ( قطران و قیر ) استفاده ممی شود. از تقطیر گازهای حاصل از حرارت دادن ذغال سنگ برای تهیه کوک به دست می آید. این نوع قطران خام است و بعد از تصفیه قطران راهسازی حاصل می شود.

صفحه 3:
جرا در ایران از قطران 0 ® قير نفتى به مقدار زياد در Pe ole cee MG

صفحه 4:
ماده ای هید روکربوری به رنك سياه يا قهوه اى تيره قابل حل درسولفور كربن با افزايش درجه حرارت از جامد به خميرى و سپس از خمبری به ماد

صفحه 5:
کاربرد قير در راهسازى: اندود كارى تهیه مخلوط های قیری ( در ایران معروف به آسفالت ) مواد مخلوط های قیری؟ مصالح سنگی قير استفاده مخلوط هاى قيرى؟ ساختن لايه هاى روسازى

صفحه 6:
3 * قیر یا به صورت طبیعی از معادن قیراستخراج می شود (قیر طب پس مانده تقطیرنفت خام به دست می آید 7 0 در ایران) قیر طبیعی يا در سنك هاى قيرى يافت مى شود ويا از درياجه هاى قيرى به دست مى آيد. لا قیر طبیعی دراثرتبخیر روغن های سبک نفت خامی که از منابع نفت زيرزمينى به طرف بالا نفوذ می کند و در مجاورت هوا و تابش فتاب قرار می گیرد. به وجود می آید. ل قبر طبيعى را در زمان هاى باستان نيز مى شناختند و از آن در نيه و هم جنين براى استفاده مى كردند.

صفحه 7:
مهم تری خاصیت قیر کدام است؟ ‎TOLD TOON‏ سس ل ”7

صفحه 8:
3 تريخجه قبر تاریخ نویسان. قدیمی ترین معادن قیر طبیعی را در کشور عراق این معادن توسط بابلی ها که در دره فرات در بین النهرین زندگی میکردن (۳۸۰۰ سال قبل از میلاد) مورد بهره برد ی قرار می گرفت. نیز قیر را ممی شناختند وازقیری که ازپیرامون از قیری که ازمعدنی نزدیک رودخانه اردن به دسث می آمد برای آب بندی کردن ‎٠‏ مومیایی کردن.

صفحه 9:

صفحه 10:
* جزیره ترینیداد در آمریکای جنوبی * دریاچه قیربرمو ونزوئلا قیراین معادن حالت خمیری است و کم کم پس از بیرون آمدن در مقابل هواسفت می شود.

صفحه 11:
ل ل ل ا مساحت درياجه( كيلومتر مربع) 0.5 عمق( متر) 0 در مرکز ) میزان تقریبی قبر موجود ( میلیون تن ) 10-15 درجه نفوذ قير صاف شده 15-4 قابليت شكل يذيرى قير صاف شده 3 درجه نرمی قیر صاف شده ( روش حلقه و گلوله) 97 63-71 درجه خلوص قير صاف شده ( روش سولفور کربن ) 1 92-7

صفحه 12:
لفو ( كربن فور 1 سو ۱ ۳ درجه خلو = 1 ۱ — ۱ پذیری ( خاصیت 01 دير نگمی هك جه اشتعال در الت اس در163 سلسيو. يدن كرما دي اعت سا 5 از 5 پس افت وزنی پ

صفحه 13:

صفحه 14:
7 از پس مانده ی پالایش نفت خام در برج های تقطیر به دست می آید. = در حين نفت خام روغن های سبک تر در درجه حرارت های پایین تر تبخیر شده و با بالا رفتن درجه حرارت روغن های سنگین تر جدا می شوند. آنچه که در ته اين برج ها باقی می ماند قیرخالص است. 7 با تنظیم درجه حرارت و فشار داخل برج های تقطیر می توان قیرهای با درجه سختی متفاوتی به دست آورد.

صفحه 15:
دراغلب تصفیه خانه ها . در مرحله اول عمل تقطیرنفت خام. معمولا 5 نوع مواد که عبارت اند از: بنزین. نفت چراغ. سوخت دیزل. روفن قیر به دست می آید. با ادامه عمل تقطیر هریک از این مواد ممکن است به چند ماده دیگر تقسیم شود شكل ها مراحل تهيهانواع قيربراى مصارف راهسازى

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:
بت سوخت دیزل روغن موتور قير 40 - 200 180 - 300 220 - 370 بیش از 370

صفحه 19:
ساختمان شیمیانی قیر پیچیده بوده وازتعداد زیادی مولکول های هیدروکربوری که به صورت کلوئیدی در یکدیکر معلق هستند تشکیل می شود. با توجه به جدول زیر خصوصیات یک قیرتابعی ازکمیت و کیفیت هیدروکربورهای تشکیل دهنده لن است که خود تاببی ست ازجنس نفت خام وهم چنین نحوه تقطيران هيد روكربور هاى تشكيل | نسبت كربن به هيدروزن ۳ دهنده قير اسكلت ساختمانى قير جسبندكى و قابليت شكل يذيرى کند روانی

صفحه 20:
لا هرقدر مواد پارافینی قیری کمتر باشد آن قیر از نظر راهسازی مرغوب تر بوده و عملکرد لن بهتر خواهد بود. نیری که ازنفت خام آسفالتیک به دست می آید مناسب ترين نوع قير برای راهسازی است. هاى ويزه اى جدا مى كنند تا قير لن قابل استفاده در راهسازى شود " اغلب منابع خام ايران از نوع ‎T‏ ‏پارافینیک است. ۳ 1 7 آسفالتیک ‏ پارفینیک

صفحه 21:
قیرهای دمیده - قیرهای دمیده از به در مرحله آخر عمل تصفیه به دست می آ ‎a‏ - نحوه تهیه: به این ترتیب است که قير خالص را که در حالت مایع و با درجه حرارت زیاد است وارد محفظه مخصوص کرده و از قسمت پایین | ن محفظه به کمک لوله های سوراخ دار هوای داغ با گرمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد به آن دمیده می شود تا اینکه قیرخصوصیات مورد نظر را پیدا کند. - اتم های هیدروژن موجود در مولکول های هیدروکربورهای قیر دراثردمیدن یل به آب و هیدروکربورهای

صفحه 22:
v ‏دارای د:‎ ‏اراى نغ‎ ‏رجه نفوذ كمتر از ق‎ قير خا الص اولیه v > ‏'رجه ذ‎ < ‏فرمی بیشتری از قیر‎ ‏خالص اولیه‎ ” قير دميده حساسيت نسبت ‎ma‏ حسا خرارت دا 2 ‎aa‏ ‏: 1 ولذا : ترحفظ 5 ‎Ne‏ > = ‎Peed‏ اولیه ‎so 17‏ خودرا 18" ی در راهسازی از سب از قیرها ‎ie La bad‏ = فضاهاى خا زیر 5 ‎oe‏ ‏2 0 = 0 بر كردن ترک ‎sly 8 :‏ بتنی استفا نج : 5 حفرات ناده مي شود 2

صفحه 23:
اضافه کردن کاتالیزورهای مخصوص به قیرهای دمیده شده در موقع ساخت آن ها سبب می شود که قیرحالت خمیری پیدا کرده و این حالت را حتی در درجه حرارت های پایین که قبرها خالص در آن درجه حرارت ها حالت شکننده دارند حفظ کنند. کاربرد: ازاین قير دمیده که تا حدودی شبیه به لاستیک است برای پوشش کف کانال ها استفاده می شود. قیرهای دمیده ساخت در درجه نرمی ایران

صفحه 24:
كدام عبارت براى قير دميده حاصل از قير خالص صحيح است؟ 1) درجه نفوذ بیشتر ۰۰ 2) نقطه نرمی بیشتر ۰ ال ‎cle eo‏

صفحه 25:
از حل کردن قیرهای خالص در روغن های نفتی نظیر بنزین . نفت . نفت كاز يا نفت کوره و نظایر آن به دست می آید. نوع وخصوصيات قير محلول بستگی به نوع و نسبت درصد روغن به کار رفته برای حل كردن قير خالص در آن دارد. هراندازه مقدار روغن نفتى در قير محلول بيشتر باشد روانى آن بيشتر وكند روانى ‎OF‏ ‏كمتر خواهد بود. درصد روغن هاى نفتى موجود در قيرهاى محلول حدود ۱۰ تا ۵۰ درصد است

صفحه 26:
۳ it ‎metriceton peryeat)‏ مالالا

صفحه 27:
۱ L Nee em Lenn fener er] ‏ی‎ See lem Let ale ae at esas) اگر از نفت برای حل کردن قبر استفاده شود, به علت آنکه نفت دیرترازبنزین می پرد قیر مایع حاصل 1 ۱ eh ee Reet Speter) BL nen ge efor ceTt SSPE ey Re Pe aera TOT ICN Me toy Sere ele ere ‏كند كه مدث زمان زيادى كرفتن آنها طول ميكشد.‎ قيرهاى محلول ديركير را مى توان نظير قيرهاى خالص ازتقطيرنفت خام نيز به دست آورد. اين نوع قير که به روفن راه موسوم است همان پس مانده تقطیرنفت خام است که هنوز جزم خام از آن جدا نشده است.

صفحه 28:
كار برد قیرهای 9 محل های سردوخشک که گرم کردن مصالح سنگی مقرون به صرفه يست درجه بندى قيرهاى محلول در گذشته بر اساس کندروانی شان درجه بندى مى شدند. قبلا كندروانى قير هاى محلول با استفاده از اعداد صفر تا ينج مشخص مى شد. جديدا كند روانى بر اساس كند روانى كينماتيكى ( بر حسب سانتى استوكس ) يا كندروانى سى بولت - فيورول ( بر حسب ثانيه) مشخص مى شود. قير 125 - 5 در ايران علاوه بر قير هاى فوق ‎SH‏ نوع ديكرى به اسم 125 5 موسوم است. كه با 90/ قير خالص ۸۲680/100 ساخته مى شود و در راهسازی برای اندود سطحی و اندود نفوذی به کار می 935+

صفحه 29:
هرگاه از امولسیون 3 برای آب بندی استفاده شود باید امولسیون را قبل از مصرف رقیق(با اضافه کردن حد اکثر 65 درصد آب) کرد. قبراين نوع مخلوط دركب حل نشده بلكه به صورت كلبول يا كره هايم به ‎on 0 Boyer Weed Ne Ma el ey Sw Ma epe ot‏

صفحه 30:
به مخلوطی از دو یا چند مایع گفته می شود که مخلوط types of emulsions oil-in-water ow

صفحه 31:
امولسیونهای ساخته شده با استفاده از املاح قليايى يا اسيدهاى آلى امولسیونهای ساخته شده با استفاده از نمک آمونیوم یا نمک آمین برای افزايش پایداری امولسیونهای قیر در برابر لخته شدن و به هم پیوستن دانه های ق امولسیونهای قیر در اوایل برای بکار بردن در مناطق با آب و هوای مرطوب و بکار بردن با مصالح سنگی مرطوب بوجود آمده و مورد استفاده قرار گرفت. ولی اکنون امولسیون های قیر در هر آب و هوایی و با هر نوع مصالحی قابل مصرف است. امولسیون های آنیونی به علت بار منفی موجود در سطح دانه های قیر آن بسیار مناسب برای بکار بردن با سنگهای آهکی و دولومیتی هستند. امولسیونهای کاتیونی که دارای بار مثبت هستند بسیار مناسب برای

صفحه 32:
Cationic Anionic + - 5 Repulsion Repulsion Never Mix Emulsions ae ۳ Attraction

صفحه 33:
باهم زمان با جريان آ-ب كه داراى املاح قليايى است وارد محفظه مى شود ج اقیرمذاب وب به کمک پروانه های داخل محفظه که سرعت زیادی دارد مخلوط می نکته:اندازه گلبول های امولسیون قیر به دست آمده در این روش بین 1 تا 10 میکرون بوده و امولسیون حاصل در مقایسه با روش دیگر کاملا یکنواخت نیست. _ اب آقیر مورد نظر به اندازه ی کافی گرم می شود. ب) جریان باریکی ازقیر به همراه جریان آبی که قبلابه گن ماده امولسیون ساز اضافه شده است از بین 2استوانه یا 2 مخروط هم محور که یکی ثابت بوده و دیگری به فاصله ی بسیار کمی ازآن قراردارد وباسرعت زیادی میچرخد عبور داده می شود 7 در اثر ایجاد تتش برشی شدیدبین ذرات باعث مخلوط شدن می شوند. نکته: این روش دارای کاربرد وسیع تری است و | قابل استفاده با هر نوع قبری می باشد._

صفحه 34:
‎rae‏ سود ‎\Housin‏ ‎

صفحه 35:

صفحه 36:
۰ امولسیونهای قیر پس از مصرف و تماس با مصالح سنگی ش قير كن به صورت لایه نازکی سطح دانه ها را اندود کرده و آب ن تبخیر شده و یا جریان پیدا می کند. 0 _نشانه شکستن امولسیون قبر تغیبر رنگ آن از قهوه ای به سیاه است. 1 " نوع ماده امولسیون ساز.جنس و عوامل موثردرسرعت خصوصیات مصالح سنگی, درجه حرارت ۱ هواء رطوبت نسبی محیط, سرعت باد و ۱ عوامل مکانیکی نظیر آمد و شد وسایل نقليه : ۱ انواع امولسيون قيربر آساس سوعت. شمیت

صفحه 37:
نامكذارى امولسيونهاى قير در سيستم امريكايه * حرف ) در این سیستم نامگذاری مشخص از نوع كا نی است. ** حرف ‎١‏ معرف كن است كه قير خالص به كاررفته در تهيه امولسيون تا حدی سخت تر از نوع مشابه آن است. نشانه ای از کندروانی امولسیون قیر است. هر اندازه عدد بزرگتر باشد امولسیون قير کندروانتر است. علاوه بر حروف 115و 13و که قبلا معرفی شدند. ** حروف 117 معرف امولسیون با زمان لازم بیشتر در آزمایش پیاله شناور است.

صفحه 38:
كار برد امولسيون هاى قيردر راهسازى تهيه مخلوطهاى قيرى براى لكه كيرى روسازى ها تثبیت خاک و ماسه (ماسه بادی) اندود کاری قیرپاشی سطح راه های خاکی به منظور جلوگیری از گرد و خاک مزایا: برتری بر انواع دیگر قیرها از اقتصادی و ایمنی به دلیل مصرف شدن بصورت سرد معایب: 1. دفع آدب ناشى از شکستن امولسیون ها در صورت ضخیم بودن لایه روسازی 2 حمل بیهوده اب امولسیون بخصوص در فواصل دور -برودت. ورود اتفاقی مصالح سنگی يا مواد شیمیایی و یا مخلوط کردن دو امولسیون با بار ذره ای مخالف یکدیگر - بطور کلی از انبار کردن امولسیونها در دمای زیر 2 درجه سانتى كراد بايد خوددارى شود.

صفحه 39:
Soe re Chea نوع و شدت آمد و شد وسایل نوع روسازی جنس و دانه بندی مصالح سنگی و نحوه اجرای روسازی میزان تخلخل و خلل و فرج سطحى كه بايد با قير اندود شود هر اندازه درجه حرارت متوسط ساليانه منطقه اى بيشتر باشد بايد از قير كندروان ترى براى ساختن روسازى آسفالتى استفاده شود. هر اندازه تعداد و وزن وسايل نقليه بيشتر باشد بايد از قير كندروان ترى براى سا. مخلوطهاى قيرى استفاده شود. هر اندازه ميزان تخلخل سطح بيشتر باشد بايد از قير محلول كندروان ترى براى اندود كارى استفاده شود. بتن آسفالتی سرد از قيرهاى محلول ويا امولسيون هاى قير استفاده مى شود. در مناطق با آب و هواى سرد و خشك بهتر است كه از قيرهاى محلول و در مناطق پا آب و هوای مرطوب و یا با مصالح سنكى مرطوب بهتر است كه از امولسیونهای قبر استفاده شود.

صفحه 40:
‎Pcie‏ ا ا ل ا ا با ‏قير با درجه نفوذ كمترى براى راهسازى در آن منطقه استفاده كرد. ‎0 ‏سردتر - پیشتر‎ 3 oe) AC tea

صفحه 41:
85/100 120/150 85/100 85/100 85/100 85/100 آمد و شد سنكين ‎ya‏ ‏آمد و شد سنگین آمد و شد سبك فرودكاء ( باند ' تاكسى وى و توقفكاء ) 7005

صفحه 42:
۱ 1) قير خالص با كندروانى بين 60 تا 70سانتى استوكس 2 قیر محلول با کندروانی بین 60 تا 70سانتی استوکس 3)_قیر خالص با میزان نفوذ 6 تا 7 میلیمتر تحت آزمایش نفوذ استاندارد 7 CAL EPI peed ges eC

صفحه 43:
جنائجه در منطقه اى سردسير در صدد اجراى آسفالت باشيم ؛ كداميك از انواع قیر خالص را توصيه مى كنيد؟ الل ل لل لل 3 قیر 60/70 4 قیر 100/120

صفحه 44:
نوع قير مورد ازماية ) نوع اين آزمايشات متفاوت است. دستور العمل کامل انجام اين آ ويا شرح داد دقيقا رعايت شود تا نتايج ‎,١‏ ايش قابل استفاده ‎“ASL‏

صفحه 45:
~ کندروانی ثر درجه حرارت فت وزنی 2 در اثر درج افت وزنی ق 99۳ لدت كل 2 درجه خلو جكالى درجه نرمی

صفحه 46:
اتواع قیر درراه‌سا أقبرها ىخالى] قبرهاى محلول (درجه بندى جد, ‎HE Sas] as‏ لداع 8 Jeep py ted تفوذي ( مطح با تظخل زياد ) تفوذى ( مطح با تظغل كم ) | و الكدكيرى با الثالت ملية م ل A pita ‏نانسا و‎ Rt re

صفحه 47:
جدوله-؟ موارد استفاده نا ی در اهسازی (سازمن باه _ تیان ما (درجیدی ‎Cie‏ Nets | nox رد ید len Fal ‏سیک‎ sel ee 9 oF sin ‎gad amas guy‏ قرهای رل مانب بای آستانت سطعی عبرتاد ان ۵۸9.۱1۵ و۳ و۳ و۲ و کال ۵ و۲ و۳ 306 ۵ و136۳ ‏1 غير خالعی ۸۲۰۰۳۰۰ آسفالت سطحی در مناطق گرم نپستم ‎net tine ple‏ اسب با نود ‎pnb‏ عبااد ان .106 و اس ‏۴ ماس درجمیدی قدیمی, قيرقاى ‎oly a iw‏ اندود ‎Ty) Behe Use‏ و :۲,۱6 و ۱ 7.۸16۳۰ و 5-۱ قیرهای 246۱ و ۱۸6۵.۲ مصولتین ترا ی ‎PRA‏ ‏تقو بای له اسان با تلحل کم فر ۸۸6 بای له امس با ‎ej Jat‏ یرود ‏6 باساس درجهبتدی قتیمی, قيرهاى معلول. مناسب بيإى الدود أببندى عبارثانه از ۵و ۴ و ۳ و1 و ‎1440-١‏ ۵ و ۲ و۳ و ؟ ‎MON,‏ ‎J ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 48:
آزمایش درجه نفوذ هدف: تعیین سختی نسبی قیرهای خالص و قیرهای دمیده درجه نفوذ: مقدار طولی(بر حسب دهم ) است که سوزن استانداردی با شکل معین در مدت زمان 5 ثانیه تحت اثر یک وزنه 100 گرمی در قیر مورد آزمایش که در درجه 25 درجه سانتی گراد است فرو رود. قیرهایی که معمولا در راهسازی بکار می روند دارای درجه نفوذ 50-40 70-60 100-85 و در برخی موارد150-120 و 300-200 هستند.

صفحه 49:

صفحه 50:
مقدارى قير را حدود 60 درجه يا تا دمایی بالاتر از نقطه نرمی گرم می نمایيم و سپس درون ظرف مخصوص می ریزیم. این ظرف دارای 5.5 سانتیمتر قطر و 3.5 سانتیمتر ارتفاع می باشد. باید دقت شود که سطح قیر کاملا صاف و بدون حباب باشد. جهت صاف نمودن سطح قیر مى توان از کاردک استفاده نمود. ظرف حاوی قير را در معرض هوای آزمایشگاه قرار می دهیم تا قير سرد شود. سپس ظرف قیر را در داخل حمام آب گرم با درجه حرارت 25 درجه قرار می دهیم تا پس از یک ساعت و نیم قير با آب داخل حمام به تعادل برسد. ظرف را از درون حمام آب گرم خارج کرده و سطح آن را با دستمال نخی خشک می نماییم. طوری ظرف را زیر دستگاه درجه نفوذ قرار می دهیم که نوک سوزن و نوک تصوير آن در سطح براق قیر بر روی هم ال درجه دستگاه را صفر می نماییم و با زدن کورنومتر, سوزنی که وزن تش 100 گرم می باشد رها می شود و طی 5 ثانیه مقدار نفوذ سوزن روی صفحه مدرج قرائت می شود و یادداشت می شود. این آزمایش برای هر نمونه ( هر ظرف ) 5 تا 10 بار انجام می شود و مقادیر بدست آمده یادداشت می شود. توجه نمایید که مقادیر بدست آمده بر حسب دهم میلیمتر می باشد. باید دقت نمایید که 1 3 خطای آزمایش کم شود. . 1 این تعداد آزماايش سبب می شود که خطای از مایش کاهش یابد. اعداد بدست آمده همان میزان درجه نفوذ قیر خواهد بود.

صفحه 51:

صفحه 52:
در شکل زير که در مورد شرایط انجام آ ۱0 ‎re‏ ‎ry‏ FCF بعد از ۵ ثانیه(۲)

صفحه 53:
0 ‏ا‎ ‎Spire Opie ‏مره ال‎ ۱ ۱ ‏و‎ ‎1 Wes OP Po | 38 Co ۵ oe ۳ Oe, ore ‏بات‎ SN! ee oe

39,000 تومان