صفحه 1:
كاروانسراهاء مهمانفانه های بین راهی کشور ایران در طی قرون متمادی گذشته بوده و سابقه آن به دوره هفامئشی یعنی بیش از دو هزار و يانصد سال قبل مى رسد. در مسير راه هاى مهم بين شهرى. کاروانسرا ها به فاصله مسافتى كه كاروان در يك روز مى توانسته طى كند. سافته مى شده است. 6 دليل فشكى نسبى آب و هوا در بخش عمده اى از كشور ايران و دور بودن شهر ها و آبادى ها از يكديكن. ومود نقاطی جهت استرامت و تهیه آذوقه در بین راه. امری میاتی و ضروری بوده و بدون ومود این آیستگاه ‎de‏ طی طریق و ارتباط بین مناطق مختلف کشور غیرممکن بوده است. از آتجایی که در دوره پیش از اسلام. فصوصاً در زمان پادشاهی هفامنشی: وسعت مملکت ایران بسيار زياد بوده و کنترل این امپراطوری وسیع اهتیاج به خطوط ارتباطی منظظم و مطمین داشته. مورفین یونان باستان مانند هرودت و گزنفون از ومود راه های امن و کاروانسرا های خوب در ایران خبر می دهند. هرودت در مورد راه های امپراطوری هضامنشی می نویسد: «وامد مقیاس راه ها پرسنگ است و به مسافت هر چهار پرسنگ منزلی تهیه شده موسوم به ایستگاه؛ در این منازل مهمان خانه های خوب بر پا گردیده.

صفحه 2:
در دوره حکومت اشکانی و ساسانی نیز وجود راه های امن و کاروانسرا های مناسب امری ضروری برای آداره کشور پهناور ایران در این دوره تاریخی بوده است. خصوصاً از آنجايى كه ايران در مسیر تجارت بين المللى بین خاور دور از یک سو و سواهل مدیترانه و اروپا از طرف دیگر قرار داشته و بخش عمده ای از مسیر تجاری جاده ابریشم از سرهدات شمالی ایران می گذشته. تامین امنیت و رفاه بازرگانان در این مسیر طولانی که مثبع درآمد مهمی برای دولت بوده. امری لازم و ضروری بوده است. از دوره پادشاهی هفامنشی و اشکانی کاروانسرای شناخته شده ای در ایران باقی نمانده است. ‎ols} jl Gly‏ ساسانیان تعداد معدودی کاروانسرا باقی مانده که الگوی کاروانسرا های بعدی در دوره اسلامی قرار گرفته است. از قدیمی ترین کاروانسرا های ایران می توان از کاروانسرای دروازه گم نام برد. پایه ها و بخشی از دیوار های این کاروانسرا که با سنگ و آهک سافته شده هنوز باقی است. این بنا دارای یک قياط مرکزی و تعدادی دالان در اطراف حیاط استد

صفحه 3:
ماکسیم سیرو در کتاب خود به نام «کاروانسرا های ایران و ساختمان های کوچک میان رآه» می ویسد: «در اواخر دوران ساسانی دو نوع کاروانسرا در سرزمین ایران شناخته می شد. یکی از آنها شامل هیاطی بوده که در اطراخش یک نوع دالان عریضی برای چهارپایان سافتم . نوع دوم شامل تالار های مستطیلی است که در اطراف هیات مرکزی قرار گرفته اند و این از خصوصات کاروانسرا های ایرانی است .... در تن کاروائسر[ های نوع اول مسیله اقامت. مسافران ت بودتد مانند کاروانسرای دروازه گم ا نادیده گرفته شده اسحد دز دوره اسلامی پلان این دو نوع ک/روانسرا به نمو بسیار منطقی ای تلفیق می شود به صورتی که در اطراف حياط مركزى. اطاق هاى كاروانيان و در يشت آنها دالان های عریضی برای نگهداری جهاريايان احداث مى كردد و مانند بناى كاخ هاى اشكانى و ساسائى. در اغلب كاروانسرا ها در اطراف حيات مركزى دو و يا جهار ايوان مى سازند. اين سبک کاروانسراهای ایرانی مورد تقليد بسيارى از كشورها مانند ياكستان؛ افقانستان. هند و تواهی آسیای میانه قرار گرفته است.

صفحه 4:
کاروانسرای قلعه خرگوشی جاده يزد - اصفهان

صفحه 5:

صفحه 6:
فرگوشی یکی از مهم ترین کاروانسراهای دوره صفوی است که بناى كن را به زمان حكومت شاه‌عباس صفوی نسبت می دمند. در واقع. قلعه خرگوشی یکی از همان ۹99 کاروانسرایی است که به دستور شاه‌عباس در مسیرهای اصلی آن زمان سافته شده است. تمام این بنای ۸۰۰۸۰ متر از سنگ گرانیت و آجر سافته شده است. متی صفه هاء حجره هاه و اصطبل با هم سنگی هستند و این شاید مهم ترین دلیل استوار ماندن قلعه خرگوشی تا امروز باشد. در ‎Glo HLL‏ آین منطقه, معادن گرائیت زیادی وجود دارد و کارگران عصر صفوی, وقتی کاروانسرای قلعه فرگوشی رآ می سافتند از گرانیت های کوه‌های اطراف استفاده کردند. مم عورم لاا

صفحه 7:
این بنا که در هوزه استمفاظی اردکان قرار دارد به شماره ثبتی ۲۲۳۶ تا سال ۱۳۸۶ در شهرست آثاز ملى. ندوشن ثبت گردیده بود که با تلاش نمایندگی میراث فرهنگی اردکان به فهرست آثار این شهرستان منتقل گردید. این رباط چهار ایوانی بوده و در افنلاع شرق و غرب خود هفت طاق پوش دارد که مرکز ایوان و ‎js‏ هر سوی ایوان سه اتاق دیگر می باشد. در اضلاع شمالی و جنوبی هفت طاق نما دارد که که در مرکز آیوان ها و در طاق نمای های انتهایی به طویله های پشت اتاق ها راه می یابد.

صفحه 8:
ذا ت بکر و وسط کویر قرار گرفته و می‌توان از آن به عنو دب استفاده كرد.نزديكترين آبادى تا اين كاروانسرا در فاصله /

صفحه 9:
شاید جللب ترین تزئین بنا که در نگاه اول نظرتان را جلب می کند. کتیبه ای است که بر سر در ورودی را ‎es)‏ (قتا عباسی " خطاطا معروف عصر واه عباس " نوشته شده است. این کتیبه. روی پانزده قطعه سنگ سبز رنگ به طول هشت متر 2 و عرض متره دس مسج 97 ضلع مدفل نصب شده است.

صفحه 10:

صفحه 11:
ایوان فلع جنوبی دارای مهراب بوده و این نکته ای است که قابل اهمیت می باشد. تا ارتفاع دو مترى و تا پای طاق قوس ها و سقف ها بنا از سنگ لاشه منطقه سافته شده و ارتفاع بالا با آجر می توان دلیلش دوری را کوره های آمر پزی به بنا باشد و نیز سيل هاى احتمالى كه از منطقه می گذشته. زر 4 SSK Sy

صفحه 12:
آين رباط را اأسوى مى توان به كارباط يا خان هم نامید وجود ينج برج نما در هر ضلع و حفره هاى تير انداز در بالاى ديواز ها خود يكى از اين دلايل است كه اين رباط علاوه بر کاربری خدماتی کاربری نظامی هم داشته است. یکی دیگر از دلایل مجود شاه نشین بر سر درب ورودی می باشد که هم ممل اقامت بزرگان بوده و هم در زمان نبود کاروانی در کارباط محل اقامت کاروان دار و کسانی که از بنا ممافظت می کردند.

صفحه 13:
فاصله بين اين ' و عقدا مدود ۰ کیلومتر است و این بنا از آثار دوره صفوی است. ۶صر معماری: این کاروانسرا شامل صفه‌ها. مجره هاء اصطبل و دیواره‌ای روی پشت بام. ‎BIE He PL‏ است. ویژگیهای معماری: این کاروانسرا ۲ طبقه و طبقه دوم آن شاه نشین است. در داخل رباط ۱۸ صفه وجود دارد. صفه بزرگ‌تر و صفه دیگری که در 0-1١ قسمت جنويى قرار دارد. داراى محراب و نماز كاه است. او ماو ةمول

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
عناصر معماری

صفحه 18:
عناصر معماری درون کرایی پر نورکیری از دأقل بنا 7

صفحه 19:

صفحه 20:
عناصر معمازی فضای چهار ایوانی. مطابق با معماری روز صفویه

صفحه 21:
عناصر معمازی تیازش (استفاده از کنبدهای کوچک برای استاتیک بنا)

صفحه 22:
عناصر معمازی تعبیه موض در مرکز بنا (یکی از عناصر چهارگانه مقدسر

صفحه 23:
ی سح ‎Cee‏

صفحه 24:
کاروانسرای قصریهرام جاده كرمسار - ورامين

صفحه 25:
کاروانسرای قصربهرام گاروانسرای قصر بهرام در ۱۵۲۴ کیلومتری جنوب تهران و بر سر راه جاده سنگی قدیمی و کاروانروی کویری اصفهان - کاشان - گرمسار قرار دارد. این جاده در طول مسیر خود از کار کاروانسرای عین‌الرشید می‌گذرد و به جاده سنگفرش نیز معروف است.

صفحه 26:
کاروانسرای عین‌الرشید در ۴ کیلومتری ‎J mre‏ yd ‏سار كاروالشراى قصر يورام واشع > رز نمی‎ Ea شده است. کاروانسرای شاه عباسی ‎(ya‏ ‏بهرام یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه. است. ‎fam‏ ‏این بنا که بیشتر شبیه کاروانسراهای شهری ۳ ‎aia)‏ 2 ‎te‏ ‏است و شب امت آن به کاروانسراهای ۳3 میان راه کمتر است. به گفته برفی از ‎ty vty‏ ‎ates‏ جن ۲ کارشناسان ‎bilby‏ نامش سافتمانی ‎Gly‏ 9 pe = ۹ 4. A ‏آقامت سلاطین صفوی حر مواقع شکار و 7 سا کود.‎ "سفرهای شاهانه بوده است. ‎ss‏ wwwprozhe.com

صفحه 27:
پس از مسجد جامع ورامین که الگوی کاملی از مساجد چهار آیوانی بنا شده در قرن هشتم هجری است روستای قلعه بلند قرار دارد. وجه تسمیه قلعه بلند به دلیل ومود یک قلعه تاریفی مریوط به قبل از اسلام در این روستاست که فقط بفشی از تن باقی مانده است,

صفحه 28:
در شمال این روستا قلعه‌ای معروف به کاظم آباد وجود دارد که با فشت و گل بنا شده و به عنوان یک مجموعه دامپروری و کشاورزی در دوره قاجار و پهلوی اول مورد بهره‌برداری بوده است. این قلعه که پلان مربع مستطیل دارد دارای ۴ برج در چهارگوشه خود است و تنها مرودی آن در ضلع شرقی قرار دارد؛ ومود همام عمومی در مجاور بخش مسکونی نشان از اهمیت این قلعه دارد. این مجموعه یکی از معدود اتتگاه‌های زیستی و فعالیتی بر مبنای مناسبات فان محور است که به عنوان نمونه‌ای ‎ello Gus‏ قابل بازسازی و بهره‌یرداری با اهداف گردشگری است. بعد از تماشاى اين قلعه و يس از عبور از سياه كوه و يشت سر گذارد بيج و خم‌های مسیر. قصر بهرام. در میانه تیه ماهورهایی پراکنده در دامنه کوه. خودنمایی می‌کند و بالافره قصر پیدا می‌شود. این كاروانسرا كه نام عجيب ولى با مسماى قصر بهرام را بر آن نهاده‌اند با سنگ‌های سفید مایل به کرم رنگ پوشیده شده است. بروهاى هند وجهى تعبيه شده در كوشههاى بنا و سردر ورودى كن كه به سمت شمال باز شده و به شکلی استادانه با سنگ تراش خورده نماسازی شده است. میاط مرکزی. حجرات در اطراف و اصطبل‌ها در پشت آن همان پلان قالب کاروانسراهای ایران است که البته در این کاروانسرا از ایواق جذوبی نیز به عنوان ورودی به منظور امکان دسترسی سریع به کوه استفاده می‌شده است که از ویژگی‌های این بنا به شمار می‌رود. =

صفحه 29:

صفحه 30:
کاروانسرایی ۴ ایوانی که ایوان غربی تن جایگامی شامانه دارد: جوی تب تراشيده شده از سنگ که از چشمه‌ای در دل کوه آب را به حوض وسط ‎bls‏ می‌رسانده و هدود ۵ کیلومتر تا سر چشمه امتداد یافته است. (هماتی که برای سافتن این بنا در این مکان انمام گرفته است کاخ آپادانا را با باغ‌های افسانه‌ای‌اش تداعی می‌کند. آپادانایی کوپک که باغش طبیعت است و با امکانات آندک مومود دز پیرآمونش ایجاد شده است. سنگ از کومی در همان نزدیکی استفرام شده است و در گرما و سرمای طاقت‌فرسا آن را تشه کاری کرده‌اند.

صفحه 31:
در بین شیوه‌های استفاده از تب برای خنک کردن هوای گرم و فشک که در معماری ایران به تناسب اقلیم‌های مختلف مرسوم بوده است این مورد نمونه‌ای استئنایی است. در مواردی تعبیه موضچه آب در ‎ps)‏ بادگیرها مشاهده می‌شود اما استفاده از آب با حجم زیاد و به صورت روان و یا چند کاربری, متعصر به قصر بهرام است.در نزدیکی قصر بهرام کاروانسرای دیگری به نام «عین الرشید» وجود دارد که به مز قسمت از راه که با سنگ سافته شده بقیه بنا با استفاده از آجر شکل گرفته است. آب انبار بزرگی در گوشه شمال شرقی این بنا ومود دارد که کنبد تن فروریفته است. مجم بالای ذفیره تب این آب انباز نشان از تردد بلاق کاروائیان از اين مسیر دارد. ene

صفحه 32:
اهمیت این بنا علاوه بر استفاده از سنگ در نمای بنا - تنها مورد باقی مانده از دوره صفوی که به اين روش سطوح دافل و بیرون آن نماسازی شده است و به این دلیل متمصریه فرد است - آفریدن امکانات رفاهی در گثاره کویر سوزان است که کاره‌انسرا را به قصر شبیه می‌سازد. بثای قصر بهرام که به بهرام گور ساسانی اشاره دارد دارای ویژگی‌های خاصی است که این بنا را از سایر کاروانسراهای دوره صفوی متمایز ساخته است. مهم‌ترین ویژکی این بناء هدایت آب از دوردست و آوردن آن به درون کاروانسرا و ساختن شگفتانگیزترین گولر آتبی جهان برای استرامت پادشاه پرتلاش ایران مین است که در دوره او معماری ايران به اجچ افتفارات و شکوه خود بازگشت.

صفحه 33:

صفحه 34:
طرف شرقى اين كاروانسرا وجود دارد. بى حياط مركزى. تالارى وسيعى قرار دارد كه داخل تن داراى قسمت شادنشين و تاقچه

صفحه 35:
151 کاروانسراها. یک بنای مستطیل یا مربع‌شکل هستند. با یک هیاط بزرگ در مسط و یک سری اتاق (معمولا با کمی ارتفاع از سطم) دور تا دور این هیاطء «فان خوره» هشت ضلعی است: چهار تا هشت ضلعى تودرتو را در نظر بکیرید. داخلی‌ترین هشت ضلعی می‌شود هیاط وسط کاروانسرا 9 بیرونی‌ترین می‌شود دیوار غارجی آن.

صفحه 36:
هالا کمی با فضاهای ناشی از این هشت ضلمی‌ها بازی کنیم. اول به چهار فلع روبروی هم. چهار مستطیل اضافه کنیم. یکی‌شان می‌شود ورودی کاروانسرا و سه‌تای دیگر می‌شوند سه اتاق بزرگ و تراس این اتاق‌ها و کنارشان هم دو اتاق کوچکتر. ذو طزف وزودى هم ذو دايردى سياه بكذاريم به جاى دو برج نگهبانی. |

صفحه 37:
توی هر ضلع خالی مانده, سه" مشرف به حياط هست. % www. prose. €or ت (آتنت اتاق‌اند. سمت چپی یک راهرو است

صفحه 38:
مالب‌ترین فضای کاروانسرا. پشت این اتاق‌هاست و بجز یک ورودی کوچک که به میاط باز می‌شود راهی به بیرون ندارد. (مواکش‌های توی سقف راه به بیرون مساب نشده است)

صفحه 39:

صفحه 40:
OS ills ‏از فضای‎ Cooke موه سیر

صفحه 41:
بنای دیگری که به «مرمسرا» موسوم است و هدود ۳۰ کیلومتر جاده سنگ فرش که بر روی زمین‌های باتلاقی فاصله بين قصر بهرام تا كرمسار سافته شده است مجموعه ای شکفت انگیز را در طبیعت زیبای کویر با آسمان پاک تن ایجاد کرده است چنان که می‌توان ستاره‌ها را که همچون دانه‌های الماس از آسمان شب‌های کویر آویزان شده‌اند. از این مکان به نظاره نشست.

صفحه 42:
عکس از فرابه های مرمسرا

صفحه 43:
کاروانسرای شاه عباسی قصر بهرام که به کاروانسرای عباس‌آباد نیز مشهور است و در حال حاضر به عنوان پاسگاه شکاربانی پارک ملی کویر و نیز مهمانسرایی برای اقامت گردشگران و مهققین مورد استفاده _ قرارمی‌کیرداین کاروانسرای سنگی توسط ‎piel‏ مفاظت نظارت.

صفحه 44:
کاروانسرای افضل شوشتر

صفحه 45:
ین بنا در شهر شوشتر و در ضلع غربی خیابان طالقانی-کوچه سنگ فرش. واقع است. این کاروانسرا در دوزه قاجاریه سافته شده است. در گذشته مرکز توزیع غله بوده است. ین کاروانسر! به سیک معماری سنتی بصورت دوره ساز بنا شده و شامل یک طبقه یا شبستان (زیر (مین) می‌باشد. مسامت کل ‎Ly‏ ۱۰۰۰ متر مربع و بخش آجری نوساز در ضلع جنوبی ۳۵۰ مقر است. گاروانسرای افضل یکی از سالمترین کاروانسراهای شوشتر بوده و تا هد زیادی از دفل و تصرفات مصون. مانده است. این بنا با شماره ۷۹۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای مالکیت خصوصی است.

صفحه 46:
اهميت معمارى: آهمیت اصلی این بنا در معماری و به نوعی می توان گفت در شهرسازی این است که اولین کارواتسرایی به مساب می آید که در دافل شهر بنا شده به نوعی دیگر مى توان كن را به عنوان اولین مهمانسرا و يا هتل در شهرسازی ایران به شمار آورد.

صفحه 47:

صفحه 48:

صفحه 49:
شاخصه های معماری: طرامی راهرو به صورت غلامگرد در اطراف میاط مرکزی مطابق با اقلیم گرم و مرطوب. ۱ a,

صفحه 50:
شاخصه های معماری: تعبیه میاط مرکزی به صورت کودال در داخل زمین برای فرار از گرمای هوا مطابق با اقلیمهای گرم

صفحه 51:
نتفاد کنار آجر کاری در نماهای داخلی

صفحه 52:
شاخصه های معماری: تعبیه دریچه های در زیر ایوانها برای ارتباط با زیر زمین آن ین زیرزمینها محل نگهداری گندم و غلات بوده و از سرمای آن استفادهمینه می شده است.

صفحه 53:

صفحه 54:

صفحه 55:
شاخصه های معماری: و البته کالا واضم و قابل انتظار است و نیازی به توضیم تاکیدی ندارد: ‎(I‏ استفاده از فرم ایده آل ایرانیها یعنی میاط مرکزی ۲ طرامی پلان به صورت دو فضای تابستان نشین و زمستان نشین ) دز نظر گرفتن اصول درونگرایی و محرمیت. ۴ و فودیستدگی و استفاده از مصالع بوم آورد

صفحه 56:
کاروانسرای مادرشاه اصفهان

صفحه 57:
شاخصه های معماری: سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است. ازفظر تناسب معماری و زیبایی طرح کاشی‌کاری, کنبد مدرسه چهارباغ بعد از مسمد شیخ لطف الثم قراز دارد ولی در نظر استادان بزرگ این فن, در مجتّل اين بنا كه با طلا و نقره طلاگاری, طراهی و قلمزنی, شاهکاری از صنایع ظریفه است و نظیر ندارد. مدرسه چهار باغ از ‎bla)‏ کاشی‌کاری هم دارای اهمیت است و انواع مختلف این فن را مانند کاشی هفت ن شده از ‎Bla)‏ زرگری» رنگ. معرق. گره چینی. پیلی و معقلی را در خود جای داده و در حقیقت موزه کاشی‌کاری اصفهان می‌باشد. محراب و منبر یکپارهه مرمری. حجره مخصوص شاه سلطان هسین. کاشی‌کاری بی‌نظیر مدضل مدرسه, خطوط نستعلیق کتیبه‌ها و پنجره‌های چوبی آلت‌بُری شده از قسمت‌های بسیار جللب و تماشایی این بنای تقیس تاریخی است. درفتان چنار کهنسال و جوی آبی که در آتن جریان دارد. بر زیباتی تزئینات نفیجن گاشی‌گاری این بنای تاریفی افزوده و این مکان را بسیار فرم‌بخش و رومنواز کرده است

صفحه 58:
كاروانسرا ۵

صفحه 59:
کاروانسرای مادر شاه که مجلل‌ترین اقامتگاه مسافرین سه سده پیش بوده 9 متصل به سافتمان‌های مدرسه چهارباغ. در فلع شرقی آتن است. هم اکنون تبدیل به مهمانسرایی به نام مهمانسرای عباسی شده و ‎bla) jl‏ سبک معماری در بین هتل‌های درجه اول دنیا در زمان حاضر بی‌نظیر و متحصر به قرد است. تنها کاروانسرایی است که در حال حاضر نیز پذیرای مسافرین است.

صفحه 60:
هیچ کتیبهای برای تعیین قدمت در بنا ومود ندارد. سیرو بنا را به شاه عباس دوم و یا شاه سلیمان اول صفوی نسبت داده است. اکثر مهانگردان این بنا را از کاروانسراهایی میدانند که به امر مادرشاه عباس سافته شده است ولی مشخص ئیست که منظور شاه عباس اول است یا شاه عباس دوم. ومه تسمیه بنا نیز به همین دلیل است.در این بنا خصوصیات و پیشرفتهایی دیده میشود که نشاندهنده انتساب آن به اواخر دوره صفویست.

صفحه 61:
سیر تمولات: با شکوفایی اقتصاد ایران در عصر صفوی . ساختن بناهای عظیم و سودمند چون بازار, مدرسه. پل, سد. آب آنبار, مسجد و برج كبوتر رواج یافت اما شاخص ترین بناهای آن دوره مجموعه کاروانسراهاست. مهمائسرای عباسی ‎aldol‏ با ۳۲۰ سال قدمت تاریخی. در سال هاى حكومت آخرین پادشاه صفوی شاه سلطان مسین سافته شد. شاه سلطان هسین این مجموعه ا به مادرش پیشکش کرد از این رو به کاروانسرای مادرشاه مشهور شد. مادر شاه سلطان هسین هم کاروانسرا را وقف مدرسه چهارباغ کرد كه عواید آتن برای نگهداری از مدرسه و معاش طلاب استفاده شود. از کاروانسراها علاوه بر اقامت کاروانیان و بازرگانان به عنوان فضایی برای نگهداری کالا و مبادلات بازرگانی هم استفاده می شد. سادگی و در عین حال زیبایی کاروانسرای مادرشاه با خضایی دلگشا و آرام شکوه و زیبایی را به یاد می آورد. هم اکنون مهمانسرای عباسی امشهان به لماظ پیشینه تاریفی سیصد ساله و ویژگی کاربردی و نیز آثار هقزی ارزشمندی در قالب هنرهای اسلامی و ایرانی به عنوان یک مبزه گرانبها و کهن ترین تل دیا شهرت دارد.

صفحه 62:
تاریخچه: تا سال ۱۳۰۲ هجری این محل کاربری نظامی داشت و سپس به عنوان انبار قند و شکر از آن استفاده شد. بین سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۳۰ در نزاعی که بین طلاب مدرسه چهارباغ و آقای پاقلعه ای در گرفت. موقوفه مدرسه به تملک سیدالعراقین درآمد و بعد از آن یکی از تجار اصفمان به نام مثقالی با ارلیه اسستاد جعلی ادعای مالکیت کاروانسرا را مطرح کرد.

صفحه 63:
آرزشهای معماری: این کاروانسرا در دو طبقه و صحمن وسیع سافته شده که از میان آن نهر فرشادی می گذرد و هنوز وضع بنا استهگام و فضای آتن هر بیننده ای را هیران می کند. پس از همله ‎Lo oles!‏ به اصفهان در سال ۱۱۳۷ ههری قمری و انقراض دولت صفوی این کاروانسرا آسیب زیادی دید ولی در زمان ظل الستطان هاکم وقت قاجار در اصفهان. این بنا بازسازی و برای استقرار سواره نظام سربازان وی از آن استفاده شد.

صفحه 64:
ارزشهای معماری: اصول کامل باغسازی ایرانی در این بنا دیده می شود: ‎)١‏ تقارن ۲) سلسله مراتب ۳) مرکزیت۴) ریتم ‏۵) تنوع دز وحدت. وحدت در تنوع ) تقسيم باغ غالبا به جهار بخش ‏۷) استفاده از خطوط راست در طرامی (هندسه مستطیلی)۸) استفاده از یک جوی اصلی 4( استفاده از استفرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز مقابل کوشک ‏۰ کاشت درفت میوه در قسمت بزرگی از باغ ۱۱) فقدان فضای سبز بیهوده ‏۲ نظم و تناسب ۰۰ ۱۳) برفوردار از مرمت و محرمیت ۱۴ تقدیس آب ‎ ‏۵ منزه ادگی و افراط و تفریطب۱) مساعد با قناعت و صرقه جویی ‏۷ مجهز به پایداری ۱۸ محورهای آب ۰ ۱9 پرسپکتیوهای تشدید شونده ‎

صفحه 65:
۳ ‏معماری:‎ call باغسازی ایرانی

صفحه 66:

صفحه 67:
در سال ۱۳۳۶ شمسی دملت وقت تصمیم گرفت تا با توجه به افزایش سفر جهانگردان و گردشگران فارجى به اصفهان و نبود امكانات اقامتى مناسب در اين شهر. اين كاروانسرا را به يك هتل بين المللی تبدیل کند. بر این اساس اجاره نامه ای ‎Gay‏ بیمه ایران و اداره اوقاف اصفهان در اسفندماه این سال منعقد شد گه بر اساس آن, بیمه ایران موظف شد به هزینه خود مهمانفانه ای در مورد اجاره بسازد. در اجاره نامه این کاروانسرا تاکید شده که تمام اعیانی که به وسیله شرکت بیمه سافته شود متعلق به شرکت مذکور است. علاوه بر اين نقشه مهمانفانه و عملیات سافتمانی باید با قانون هند ماه بعد از قرارداد مراسم کلنگ زنی این مجموعه با نام «هتل شاه عباس» انجام و عملیات سافتمانی آن شروع شد كه با اين كاز اين بناى تاريفى از تخريب و انهدام جدی نجات یافت. در بازسازی کاروانسرا دو هدف حفظ و اصالت نماى بيرون و تبديل حجره هاى كاروانسرا به اتاق اقامتى مناسب مورد توجه قرار كرفت. بر اين اساس ابتدا ديوارها و سقف ها بازسازى و اجزاى آسيب ديده مهارو قالب بندى شد.

صفحه 68:

صفحه 69:
از فشت فام و آجر و بتون برای تقویت استمکام بنا و برای بازسازی بنا از طرم های اصیل ایرانی استفاده شد. آرایش داغلی بنا نیز به گونه ای طرامی شد که بیانگر جلمه های اصیل هنر ایرانی باشد. از فشت فام و آمر و بتون برای تقویت استمکام بنا و برای بازسازی بنا از طرم های اصیل ایرانی استفاده شند. آرایش دافلی بنا نیز به گونه ای طرامی شد که بیانگر جلمه های اصیل هنر ایرانی باشد. تزئين نماى داخلى مهمانسرا (آ كزوهئ ۵۰انفری به نام گروه هنری مهر که زبده ترین و بربسته ترین هنرمندان طرام. نقش پرداز که بر مشبک ساز و آیین» کار اصفهانی بودند. انجام دادند و سرانجام بازسازی کاروانسرا در سال ,۵ ۱۳۴ خورشیدی به پایان رسید.

صفحه 70:
مهمانسرای عباسی با ۲۳۱ اتاق. سوئیت و آپارتمان که مطابق با استانداردهای بین المللی سافته شده ‎si}‏ سالانه پذیرای هزاران مهمان و گردشگر داخلی و خارجی از اقصی نقاط جهان و همچنین دهها هیات از میهمانان عالی رتبه سیاسی و شخصیت های بین المللی است. در 1۴۰ سال گذشته بیش از ۱۵۰ شخصیت مطرح جهان در این هتل اقامت داشتند که قرار است مجموعه آين اطلاعات به صورت کتاب منتشر شود. سوئیت های این هتل به سبک معماری صفوی و قاجار با فضایی رویایی. مقرنس های یبا دیوارنگاری و مذهب است كه معمارى عصر فود را براى مهمانان. تداعى ف كند. FarsiCad.com

صفحه 71:
از بش ها ‎MEE‏ 1 از بغش هاى قابل توجه اين مهمانسرا رستوران ها و تالارهاى متعدد لَن است كه براى هر يك به نام یکی از بناهای مشهور اصضهان نامگذاری و تزت 3 تالارها 0 ن ‎iB)‏ ای چهلستون. عالی قاپو. زرین. نقش جهان و فیروزه از جمله تالارهای پذیرایی این مهمانسرا هستند.رستوران و ممیط باز چشم انداز به گونه ای است که میهمانان می توانند علاوه بر استفاده ا ‎in.‏ : امکاثات رستوران. از بام مهمانسرا شهر زیبای اصفهان و بنای باشکوه آن را نظاره کنند ات هر یک شبیه به آن اثر انتخاب شده است. ‎Tiny‏ نیت ‎Renn 0‏ ‎ue ‎ ‎

صفحه 72:
خشت و کل آمر آمر گرم و فشک گرم و فشک گرم و مرطوب گرم و فشک ۰ متر ‎ay‏ ۰۰ متر مريع ‎٠٠١‏ مكر مريع ‏۰ مت مريع ‏صفوی ‎soho ‏قاماریه ‏صفوی ‏موقعیت | نام کاروانسرا ‏جاده يزد - قلعه فركوشى اصفهان ‏جاده گرمسار قصر بهرام. ‏- ورامین شوشتر افضل اصفهان مادرشاه ‎www. prozhe.com

صفحه 73:
hal aed ‏اس‎ آجربندی چهار ایمانی با قلعه خرگوشی حياط مركزى آجريندى و جهارايوانى با سنگکاری حياط مرکزی گهکاری و شبستانی با جويكارى به کودال باغچه سبکهای عربی زرگری. قلمزنی. چهار ایوانی با كاشيكارى 9 حياط مركزى و چویبری باغسازی ایزانی

51,000 تومان