اخلاقسایرتحقیق و پژوهشعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

كليات مباحث مطرح در موضوع اخلاق در پژوهش

صفحه 1:

صفحه 2:
10ل 1000 0 ۱۱۱۱ ۱9۱۱۱۱۱۸ 4

صفحه 3:
تعريف اخلاق اخلاق به این سوال پاسخ مي گوید : What should | do in this 22۱09 eM PO PSR e Peron eet res)

صفحه 4:
" آيا اكر يزوهشكران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند» بر موضوع مورد نظر تسلط چنداني نداشته باشند» انجام طرح اخلاقي است ؟ ۴ آیا اگر طرح پيشنهادي از نظر علمي و متود و لوژي ناقص باشد» انجام آن اخلاقي است ؟ در چه صورت صدمه جسمي و زیان مالي ناشي از پژوهش باید جبران شود؟

صفحه 5:
> ut " يزوهشكري جهت بي بردن به شيوع نزديك بيني در كودكان دبستاني, در نظر دارد يس از كسب موافقت ‎SIPC Se Peo ese‏ به بررسي شيوع اين عايضه در مداريس شهر كرمان ا ‎En‏ ا 0ت ل فقط براي والدين كودك ارسال شود .

صفحه 6:
و مر مس سر مر مراحل تحقيق به فكر أازمودن فرض خود استء نه اثيات آن!

صفحه 7:
9 ‎Autonomy ®‏ اا ا 9 6 ‎Beneficence ®‏ الو ا 1 | ‎Nonmaleficence ®‏ پژوهشگی به نحوی‌عل نماید که حدلقل‌زیان‌به لشخاص‌ب رسد ‎Justice #‏ عداو لنصاف ‎7

صفحه 8:
احترام به فرد و اختیاراو اخذ رضایت آگاهانه مبتني بر این اصل است. ‎Goir jl cablar a: jug az53 2?‏ 1 أسيب يذير از مباحث مهم دراين حيطه ا ل ا ” فقدان اطلاعات كافي آزمودنى ها ۷ فقرو مشکلات اقتصادي

صفحه 9:
سود مندي و عدم ضررر ساني 3 ۳ شركت كتيده 0 بزوهشٍٍ | اين امر ا ۹.3۹ * ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل رسانده شود. ‎a>gi ub ®‏ 7[ كنندكان در يزوهش ارجحيت دارد به: ‎Senre ai‏ ا ‎rnc pent ree et CC ee‏ ۱9| - خواستدها و علائق حرفهاي يا شخصي محقق

صفحه 10:
عدالت 2 جنبه مورد نظر مي‌باشد: plas 7 a jai * يروهش < عدالت در 2 شركت كنندكان 9 مطالعه 0 ‏ل ا ل‎ oe ee

صفحه 11:
علل توجه ویژه به للا نالا ۱۱۱۱۱۱ در ضُرن اخيس

صفحه 12:
تاریخچه برخی مسائل اخلاقی در تحقیقات ا ا ۱۳ ا

صفحه 13:
Nazi Experiments

صفحه 14:
Two Nazi doctors at Dachau preside over a ely water immersion experiment on a. 3

صفحه 15:
Doctor s Trials = From about September 1942 to about December 1943 experiments were conducted at the Ravensbrick concentration camp to study bone, muscle, and nerve regeneration, and bone transplantation from one person to another. Sections of bones, muscles, and nerves were removed from the subjects

صفحه 16:
Nuremberg Trials

صفحه 17:
۱۹((

صفحه 18:
" يكى از شوك آورترينٍ آزمايشات؛ از سوى روانشناس اجتماعى ل ال 2 ا ‎LIA Pee Lat! gale Cad‏ ا ۱[ مارح ا لل ‎Poe‏ ۳۹۳ میلگرام به این صورت بود که افراد مورد آزمایش طا ابه دو تقسیم مي شدند» یک دسته "معلم" و یک دسته " شاگرد" (که البته شته شاگرد" جزو همکارال قود میلگرام بودند» ولی افراد مورد آزمايشاين را نمى دانستند) 2۹ ‎it heer nee)‏ 0 ۳ نشستند» دست و پای آنها به صندلی بسته میشد » و به دستهای آنها (ظاهرا) الكترودهايى وصل مى شد كه به يك دستكاه الکتریکی در اطاق گروه "معلم" متصل بود. جایی که شخص ‎oy‏ ل 0 دستگاه الکتریکی در برابر "معلم" راز دی کرت کبس تست از هم ظاهرا) شوک الکتریکی بین ۱۵ و ۴۵۰ ولت تولید

صفحه 19:
نتایج اين آزمایش شوک آور و تاسف بر انگیز بود. با اينکه افراد مورد آزمايش فريادهاى درد شخص روى صندلى را مي شنيدند و می دیدند که با رسیدن به ۳۳۰ ولت از فرط درد ساكت (و شايد بيهوش ) شده است » ‎72٠‏ از آنان شدت برق 77 ۰ ولت بالا بردند. ا 7 00 0 اكرفتند» ولى انجام آزمايش را با اين وجود قطع نكردند و جرات سربيجى را به خود ندادند. اين آزمايش نتايج شوك آور ترى داشت» زمانی که دریچه شيشه ای به روی اطاق فرد روی صندلى بسته مي شد و شخص "معلم" نمى توانست او را در حين ‎emtern sp)‏ 121100007 ا ا ‎cS Ts Ye‏ ‎whe G5)‏

صفحه 20:
USPHS Syphilis Study, 1932-72 =

صفحه 21:
The Tuskegee trials (1932 — 1972) ® Initially supposed to last for six months! = 13 research reports & several generations of PHS and CDC researchers = 399 men with syphilis and 201 controls thought that they were being “treated”! = “As | see it, we have no further interest in these patients until they die!” (Dr Oliver Wenger 1933) 8

صفحه 22:
Research Ethics Milestones __Dhgger Aes RY Ethics Milestones From “Protecting Study Volunteers in Research”, Dunn* & Chadwick

صفحه 23:
by Abby Shields, M.Ed. ses

صفحه 24:
مسئولیتهای پخ‌وهشگر (ادامه) Researcher's Human Qualities = Integrity ‏(دیستیو رلست)‎ = Respect (en) = Compassion (sk. ¢ai+) = Professionalism (cui,» lec) = Courtesy i Pre crt) = Sensitivityé.)

صفحه 25:
ساختار كميته هاي منطقه اي اخلاق در يزوهشهاي علوم بزشكي * رئیس دانشگاه یا مرکز تحقيقاتي " معاون بزوهشي دانشكاه يا مركز " يكي از مدرسين اخلاق بزشكي و يا اساتيد مرتبط * مسئول یا مشاور امور حقوقي ‎eye‏ لمي مدهي مسلط به مسائل فقهيرو آشتاً ‎ews eye te Seok]‏ ‎eS STS eS Roe Te: owe EP al ‎35

صفحه 26:
آثين نامه * کلیه پایان نامه هاي دوره دكتري تخصصي و فوق تخصصي و (]8 دوره هاي مختلف يزشكي كه وات رو دا ا ا "" ساير يايان نامه هاي دانشجويي داراي سوزه هاي انساني با نظر شوراي يزوهشي مربوطه در صورت 9

صفحه 27:
آثين نامه ی ملي يذيرفته مي شود و طرحهايي كه داراي همكار (جه از نظر تامين منابع مالي و يا نيريوي انساني) با ‎tee on‏ ل ل ل ل ا سس 0-7 00 اخذ موافقتنامه كميته منطقه اي» مي بايست تاييديه كميته كشوري اخلاق در يزوهشهاي علوم پزشكي را نیزکسب نماید

صفحه 28:
آثين نامه ‎Se ae‏ ا اك مي گیرند لازم است علاوه بر کسب اخذ موافقت کمیته اخلاقي ‎ern oN‏ 0 ۳ ‎COTE PCT‏ ۱ ‏* کمیته منطقه اي اخلاق مي بایست نتیجه راي خود را به طور ‎eS OR Te VPs eee we SMe Cr)‏ ‎Me Sleek SY ee Eee‏ 0 برونده راجهت بازنكري به كميته كشوري اخلاق ارسال

صفحه 29:
آثين نامه " - در صورتيكه هرريك از اعضاي كميته منطقه اي به عنوان مجري يا همكار در طرحهاي يزوهشي مطرح باشند در جلسه مربوط به ارزشيابي طرح مذكور در كميته حق راي ندارند ا ل ل 2 06 يزشكي مي بايست با لحاظ شرايط اخلاقي لازم (از ‎ES‏ ا ا ا ا 0 اق و با حضور دو سوم اعضا رسميت يابد

صفحه 30:
عکاس کانادایی خبرگزاری رویترز به خاطر عکسی که قحطی در نیجریه را یه تصویر کشیده, برنده جایزه «ورلدیرس فتو» در سال ۵ شد. این عکس انگشتات چروکیده يك کودك يك ساله را تشان می دهد که در يك مرکز اضطراری برای گرستگان دهان مادرش را لمس می کند. فیتار اوریلی این عکس را در طاحوا در شمال غرب نیجر گرفنه است. جیمز کولنون رئیس هیات داوران: گفت: «از نخستین باری که ۲ هفته بیش این عکس را مشاهده کردم به لرزه درآمدم. این عکس در ذهن من نقش بست حتی پس از اينکه هزارات عکس دیگر مسابقه را دیدم, نتوانستم اين عکس را از ذهنم پاك کنم. این عکس همه چیز دارد. زیبایی, وحشت و ناامیدی.» عکاس کانادایی جایزه معتبر «ورلدپرس فتو» به همراه جایزه نقدی ۰ ۱هزار بوروبی را در جريان مراسمی رسمی در ۲۳ آوریل در آمستردام دریافت می کند

صفحه 31:
ده ۱ (9۱۱۱۱ 22 را

صفحه 32:
كدهاى حفاظت آزمودنى انسانى در بزوهشهاى علوم يزشكى ‎er‏ كميته كشورى اخلاق در بزوهشهاى علوم بزشكى در 8 برك شامل يك مقدمه و تاريخجه و 8" كد2_بند ماده قوصيه 200 زر

صفحه 33:
> ut SSE ene gen rere nee are eee) سلول هاي تالاموس مغز موش در نظر دارد, در شرايط استاندارد ضمن نمونه كيري از محل مذكور .)5 ا ل | تحت شرایط استاندارد نگهداري شده و کلیه اقدامات تهاجمي تحت بيهوشي و حيوان يس از اتمام عمل جراحي بصورت بدون درد معدوم مي شود .

صفحه 34:
3۳ = All proposals for research that involve human subjects, or laboratory animals, must be submitted to independent ethical review. = Ethical review is directly linked to scientific review

صفحه 35:
" آيا اكّر يزوهشكران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند, بر موضوع مورد نظر تسلط جنداني نداشته باشند, انجام طرح اخلاقي است ؟ = Investigators and sponsors must also ensure that all who participate in the conduct of the research are qualified by virtue of their education and experience to perform competently in their roles. These considerations should be adequately reflected in the research protocol submitted for review

صفحه 36:
CUT Qe OEY) ro up — a ۳ 4 ‏اخ‎ ‎i‏ از نكات اصلي است. احل اجرايي يزوهش 5

صفحه 37:
ESE TES ESP ee et ve See Te STS i ‏سوالي مطرح كرد: استادءشما كه از جهان سوم مي آييدءجهان سوم‎ ‏كجاست ؟؟‎ ا ل ا ل ‎eee‏ ‏البداهه كفتم كه روز به روز بيشتر به آن اعتقاد بيدا مي كنم. 8 به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كندءخانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد ‎ay aly) 6‏ بان در تكرين معلکش بکوشد. (es 5 ‏رز‎

صفحه 38:
كدهاي اخلاقي حفاظت از آأزمودني 2 ne ‏داق‎

صفحه 39:
ZO) در كدام يك ان مواريد ذیل کسب رضایت آگاهانه از آزمود ضرورت دارد؟ بررسي رضایت مراجعین به درمانگاه بیمارستان شهید باهثر کرمان از کیفیت خدمات ‎Dale ere eS‏ ا ا مه ‎Tos a cTe Sy Te Enea: errs)‏ كت خارش هاي يوستي در بيماران مبتلا به اكزما

صفحه 40:
لك كسب رضايت آكاهانه در كليه تحيقاتي كه بر ‎CED)‏ ل ا ا ۱۳ است. در مورد تحقيقات مداخله ايا, 525 ‎pecan PEN ete‏ 7[

صفحه 41:
۹ | Te eS TCS Eo لازم است اين واكسن بر روي (0© نفر آزمون شود. احتمال آن مي رود با درصد بسيار كم اين واكسن ايجاد عوارض تانویه غیرقابل پیش بيني براي اشخاص نماید. ‎ees eee ne Tee SS te me eras‏ تواند باشد؟ ارجحیت منافع جامعه بر منفعت شخص اولويت ييشرفت علم بر منفعت شخص

صفحه 42:
‎Se]‏ ل ا اب۳9 ‎ne Srey ‏ل‎ e Tse Sb Ire. ‏غیرمعقول باشد و يا محدوديتي در اعمال اراده و اختیار او‎ ‏ايجاد نمايد.‎ ‎A‏ اكت ‎Well- being of the human subject should take precedence over the interests of science and society

صفحه 43:
Erm Sew ce PPB Sete en Gen Oe See est eee) PCE SE ‏عصاره شوید با رضایت آگاهانه داده مي شود و قبل و‎ ‏بعد از مداخله نیز يك ۱۱0۷ يا آزمون سرعت هدایت‎ ‏عصبي از بیمار مي شود. با توجه به دردناك بودن اين‎ ‏آزمون جهت ترغيب شركت كنندكان در مطالعه به‎ ‏آنان 600 هزار تومان يول نقد نيز داده مي شود. به‎ ‏نظر شما آيا اين طرح مشكل اخلاقي دارد؟‎

صفحه 44:
©- كسب رضایت آگاهانه بايستي فارغ از هرگونه لي ا ل اك صورت رضايت اخذشده باطل و هيج اثر قانوني بر آن مترتب نيست و در صورت بروز هركونه | ‏ل ا ا‎ ere ier

صفحه 45:
+ " - در نظر دارريد به عنوان مسئول واحد الف كه 00)© نفر كارمند در زير مجموعه خود داريد, ارتباط ريضايت شغلي با سلامت روان كارمندان را بسنجيد. آيا لازم است اين طرح به كميته اخلاق ارجاع شود؟

صفحه 46:
<6- در مواردي كه به لحاظ تشكيلاتي, محقق موقعيتي بالاتر و موثرتر نسبت به آزمودني داشته باشد, علت انتخاب آزمودني بايد به تاييد كميته اخلاق در يزوهش رسيده و توسط فردي ثالث, رضايت آكاهانه كسب 0 +

صفحه 47:
Informed consent 7 ‏رضايت آكاهانه جه اجزايي دارد؟‎ " ‏به عبارتي در فرم رضایت آگاهانه چه مواردي باید‎ " ذکر گردد ؟

صفحه 48:
فرم رضایت نامه آگاهانه * فرم رضایت نامه آگاهانه دو بخش دارد: الف ) بخش آكاه سازي ب) بخش گواهي "" در تنظيم فريم بايد فونت حداقل شماريه © و در سطحي ا ا ا ل ۹ ‎net‏ " در تدوين فرم يضايت نامه موارد ذيل ريا رعايت فرماييد: ‎ *‏ 200 8 > نام حمایت گر مالي

صفحه 49:
فرم رضایت نامه آگاهانه ©- خود را معرفي كنيد (نام و نام خانوادكي و شغل) “6- هدف تحقيق را به زبان ساده بيان كنيد. ©- كليه اقداماتي كه بر روي بيمار انجام مي شود (از جمله نحوه ‎Procedure, Placebo, Randomization‏ & 4 ‎OLY‏ ل ا ا ا كت ©- هر كونه خطر احتمالي و ناراحتي ها و عواقب جسمي» ‎vee eee)‏ ا كت 2 مزاياي تحقيق به تفكيك در دو بخش (براي بيمار و سايرين ‎er)‏ ا ا ا شود

صفحه 50:
فرم رضایت نامه آگاهانه ا ا 0 الوم ©- در مورد محرمانه بودن اطلاعات و جكونكي حفظ سر بيمار ‎De Suen wee ae ee ere EES Sr Ie i (0)‏ مطالعه و پا منصرف شدن در هر زمان که اراده کرد در ضمن ‎Eap try Nee ee‏ ات ‎Bee‏ ‏روند خدمت رساني به وي نخواهد داشت. ‏0- در مورد اطلاعات تماس يرّوهشكران اصلي (تلفن تماس» آدرس محل كار)

صفحه 51:
* در مقایسه داروي ۸ و داروي 8, حدس مي زنید که 1 به درمان متفاوت خواهد بود. أيا تيبس از مخدوش شدن نتايج دليل بر آن مي شود كه اين اطلاعات در اختیار آزمودني قرار نگیرد؟

صفحه 52:
"ا يس از اتمام تحقيق شما با عنوان "بررسي ارتباط اعتقادات مذهبي با مصرف مواد در دانشجويان" يكي از آزمودني ها از شما شكايت مي كند كه از آنجايي كه وي توجيه نشده بوده است, شماره دانشجويي خود را ‎eee)‏ ل ‎Eee‏ ا ‎PES‏ ‏دغدغه خاطر ایجاد کرده است, مسئولیت عدم توجیه آزمودني بر عهده شما كه يرسشنامه ها را توزيع و ‎ES See TeeE hos‏ ا ‎Saree‏

صفحه 53:
(0)- مسئولیت تفهیم اطلاعات به آزمودني به عهده محقق است. در مواردي که فرد ديگري این اطلاعات را به آزمودني بدهد از محقق سلب مسئوليت نمي كر +

صفحه 54:
+ " در جه شرايطي در صورتي كه ضرر و زيان كارازمايي باليني بيشتر از نفع آن باشد, يزوهش قابل انجام است؟

صفحه 55:
* - در پژوهش هاي پرسشنامه ای (/5۱1۲۳۷6۱) ملاك سر تس

صفحه 56:
" 9- در تحقيقات درماني ميزان ضرر و زيان 2 gilis 3! 8 Saul (Risk) ‏باشد. مرجع تشخيص نفع و ضرر, كميته اخلاق در‎ ‏يزوهش مي باشد كه يس از مشورت با متخصصان‎ 0 Kes POngyTCr erry

صفحه 57:
" <06)- در تحقيقات غيردرماني ميزان ضرر قابل يذيرش نبايستي ان ميزان ضرري كه آزمودني در ا ا ل ‎Reap‏ لم ‎ESS ESTOS ee Se Lene we ECS‏ ريوزمره, ضرورت دارد أن دسته از ضرر و زيانهايي ‎ES‏ ل ل ا اك ‎Eee‏ ا ا ل م كرا

صفحه 58:
" در جه صورت درك صحيح آزمودني ها از زيان هاي احتمالي يزوهش بايد به تاييد كميته اخلاق در يزوهش ۳

صفحه 59:
tees eye ere STB ere C oC Col 1۱۳ we te ‏ا‎ ‏اجتماعي و يا مالي هستند, لازم است درك صحيح آزمودنيها از‎ ‏اين زيانها, مورد تاييد كميته اخلاق در يزيوهش قرار كيريد.‎

صفحه 60:
- در جه صورت صدمه جسمي و زيان مالي ناشي از يزوهش بايد جبران شود؟ نب ۱[ 1 قوانين موجود جبران كردد.

صفحه 61:
متن كواهي "ا من تمام اطلاعات فوق را مطالعه نمودم (يا برايم 1 Torrey Cerne Cree Oe ETC SE we eos ‏توضيح كامل داده شد. من در كمال آكّاهي و اختيار‎ ‏موافقت خود را با شركت در اين تحقيق اعلام مي كنم‎ Se STIS ‏ا‎ Eee eran ee) ‏مي توانم از شركت در مطالعه انصراف دهم بدون‎ ‏آنكه بر كيفيت مراقبت هاي درماني من اثري بكذارد.‎

صفحه 62:
در صوريتي طرح بزوهشي اخلاقي است كه شرايط ذيل :5< .0 9 © Oo) 00 مشروع بودن طرح تحقيقاتي: خلاف موازين شرعي نباشد مطابقت طریح 2 علمي و نظامات دولتي: استانداردهاي لازم جهت رعايت اصول علمي و ايمني آزمودني ها . اخذ رضايت آزمودني POS REESE eSB) ‏ا ا ا‎ 0 a

صفحه 63:
+ Publication Ethics

صفحه 64:
Why Publish? “1+4 Ps "Rule ™ Production of knowledge = Promotion ™ Prestige ™Pelf

صفحه 65:
Authorship ۳

صفحه 66:
2-6 " اولين 01011131[ 117 ©7100 در 2۵( در لندن "ا تعداد مقالات تا اواسط قرن (0© خيلى كم بود. * نیوتون هيج مقاله اى نداشت. * اینشتین در حد چند عدد ۴ اراط ر0 9 که صحبت از ارثقا و امتیان یه ‎vi ees‏

صفحه 67:
520,00 480,00 440,00 400,00 360,00 320,00 280,00 240,00 200,00 160,00 No. Cited 1970 1975 1960 1985 1990 1995 2000 Year Fig. 1. Number of PubMed cited articles by yearof their publication for the years 196-2002. Search performed during May 2003.

صفحه 68:
‎Nees erotic)‏ ©0151 لالم ‏20 ‎as We eNrS,‏ ا 2 مي شود که هر سه معیار زیر را داشته باشد: سهم قابل توجهي در حداقل يكي از فعاليتهاي زیر داشته باشد: 1 ©. آناليز و تفسير ‎hoe ۳2‏ 0

صفحه 69:
) در نوشتن مقاله به صورت نوشتن پیش نویس مقاله ويا مرور نقادانه آن كه منجر به اصلاح ا ا 6 0 ‏ا ا ا‎ Co)

صفحه 70:
1۱ Peete ere Ne POT CHPD De Prey ‏دارند بايد به عنوان مولف در ©117لا مقاله آوريده‎ ‏شود. حتي اگر همكاري خود را با مرکز. تحقيقات قطع‎ ‏كرده باشد.‎ ج) افرادي كه سهم موثري در مطالعه داشته اند اما تمام معيارهاي مالكيت معنوي اثر را ندارند نبايد به عنوان لكا رفي دوند. عرلت افتخاري غين الخلاقي بوده و پذیرفته نیست.

صفحه 71:
ترتیب نام مولفین الف) ترتیب نام مولفین در 0۱/۱/6 مقاله از طریق توافق جمعي كليه مولفين مشخص خواهد شد و در فرم مشاركت در مالكيت معنوي اثر تصديق خواهد شد. ب) فردي كه بيشترين سهم را در مطالعه داشته است, مولف اول خواهد بود كه نكارش بيش نويس مقاله را انجام خواهد داد. ج) دانشجو در مقالاتي كه از يايان نامه خود به انتشار رسانده و بيشترين سهم را در تحقيق موردنظر و نكارش مقاله داشته ‎ere‏ ل ‎mee‏

صفحه 72:
‎Oov gent We Rey ONE WES Oe PTT (‏ ل ل ا م پژوهشگر اصلي مطالعه مي باشد. پژوهشگر اصلي در صورت داشتن ‎Bee Ss Poa slg Ae Ses lh je ols‏ سهم را در مطالعه داشته و ييش نويس مقاله را نكاشته باشد, مولف اول خواهد بود. ‎The first author has made the greatest ® contribution to the project (empirical work) ‎the last author listed is the senior scientist " of the team, the team leader (intellectual force) ‎2

صفحه 73:
تقدیر و تشکر ‎(Acknowledgment)‏ کلیه افرادي که سهم محدودي در مطالعه داشته اند و پا نقش آنها محدود به بخش تكنيكال مطالعه مي شود, در يايان مقاله بعد از بخش محققين مشاركت كننده در ey Ce oie ee ‏ا‎ ‏ا‎

صفحه 74:
Authorship :Coercion authorship ® نوشتن اسم ررييس يا كسى كه كار دستش داريم ‎:Admiration authorship #‏ 22 بستان ‎a eres eM 11-1014 0016-101] OMe‏ ‎:Ghostwriting ®‏ لفزیودن لسم یس شناس‌جهتچاپ

صفحه 75:
"ا دكتر ۲۱.5.[ در فیلد نانو تکنولوژیی " بيش از (0© مقاله - ©) ‎Nature,Science_» "‏ " استفاده از نتايج در 00000 آزيمايشكاه 3102

صفحه 76:
كل ال ا ا لول له ‎falsifyinganinsignificant finding‏ ‎but then it will surely become‏ ... ‎exposed.‏ دل

صفحه 77:
Misconduct Definition "| Research misconduct or fraud means fabrication, falsification, plagiarism, or deception in proposing, carrying out or reporting results of research and deliberate, dangerous or negligent deviations from accepted practices in carrying out research. It does not include honest error or honest differences in the design, execution, interpretation or judgement in evaluating research methods or results 5

صفحه 78:
TYPES OF RESEARCH = PAE OMBN ST is the invention of data or information. ١ Falsification is the alteration of the observed result of a scientific ‏.جاع مازع مكاع‎ " Plagiarism is taking someone else’s work without attributing the source and claiming it to be one’s own. Several definitions of plagiarism exist. One is the repetition of 11 words, or even seven to 10 words

صفحه 79:

1 در مباحثم ط ر ح كلياتم باح ث ك ليات مطرحدر درپژ و ه ش ‏اخ ل اق پژوهش اخالقدر 2 تعريف اخالق اخالق به اين سوال پاسخ مي گويد : ‏What should I do in this ? situation اخالق رعایت حقوق دیگران است 3 آيا اگر پژوهشگران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند ،بر موضوع مورد نظر تسلط چنداني نداشته باشند ،انجام طرح اخالقي است ؟ آيا اگر طرح پيشنهادي از نظر علمي و متود و لوژي ناقص باشد ،انجام آن اخالقي است ؟ در 6چه صورت صدمه جسمي و زيان مالي ناشي از پژوهش بايد جبران شود؟ 4 پرسش پژوهشگري جهت پي بردن به شيوع نزديك بيني در كودكان دبستاني ,در نظر دارد پس از 6كسب موافقت والدين ,اولياء مدر6سه و حراست آموزش و پرورش به بررسي شيوع اين عار6ضه در 6مدار6س شهر كرمان بپردازد .مقرر گرديد كليه نتايج به صورت محرمانه فقط براي والدين كودك ارسال شود . 5 محقق مؤمن و متعهد در تمام مراحل تحقیق به فکر آزمودن فرض خود است ،نه اثبات آن! 6 اصول اخالق در پژوهش هر ش66خصيا6ينحقرا دارد ك6ه 6در ‏Autonomy  ا6نتخابآزاد ب666اشد(ب666ا علم)6 پ666ژوهشگر ب666ه 6ن66حويعملن66مايد ك6ه6 ‏Beneficence  ح6دا6كثر ن66فع 6ب666ه 6ا6شخاصب666رسد پ666ژوهشگر ب666ه 6ن66حويعملن66مايد ‏Nonmaleficence  ح6دا6قلزيانب666ه 6ا6شخاصب666رسد ك6ه6 ع6دا66لتو ا6نصاف ‏Justice  7 احترام به فرد و اختياراو اخذ رضايت آگاهانه مبتني بر اين اصل است. توجه ويژه به حفاظت از حقوق گروههاي آسيب پذير از مباحث مهم دراين حيطه ميباشند. ‌ همچنين توجه اختصاصي در موارد: فقدان اطالعات كافي آزمودنی ها فقرو مشكالت اقتصادي 8 سودمندي و عدم ضرررساني ‏ ‏ ‏ محقق ،مسئول حفظ سالمت جسمي، رواني و اجتماعي شرك3ت كننده در پژوهش است .اين امر اولين وظيفه پژوهشگر است. ضرر ناشي از پژوهش بايستي به حداقل رسانده شود. بايد توجه نمودكه حفاظت از شركت كنندگان در پژوهش ارجحيت دارد به: 9 – جستجوي علوم جديد – فوايد تحقيق براي پيشبرد دانش – خواسته‌ها و عالئق حرفه‌اي يا شخصي محقق عدالت عدالت در پژوهش بطور عمده در سه جنبه مورد نظر مي‌باشد: توزيع مناسب و عادالنه فوايد و مضار پژوهش عدالت در انتخاب شركت كنندگان در مطالعه حمايت از حقوق گروههاي آسيب پذير 10 ويژهبهبه توجهويژه عللتوجه علل پژ ووههشش درپژ اخ لل اقاق در اخ اخير قرناخير درقرن در 11 تاريخچه برخي مسائل اخالقي در تحقيقات ‏مسائل اردوگاههاي آملاهنا در سال 1943 – 1945 (واكسن تيفوس و مرگ 1000نفر) 12 Nazi Experiments 13 Two Nazi doctors at Dachau preside over a cold water immersion experiment on a 14 Doctor`s Trials  From about September 1942 to about December 1943 experiments were conducted at the Ravensbrück concentration camp to study bone, muscle, and nerve regeneration, and bone transplantation from one person to another. Sections of bones, muscles, and nerves were removed from the subjects 15 Nuremberg Trials 16 Milgram Shock Box 17  18 يکی از شوک آورترين آزمايشات ،از سوی روانشناس اجتماعی آمريکايی ،استنلی ميلگرام ( ) Stanly milgramدر دهه شصت میالدی انجام شد و نشان داد که با چه سرعتی انسانهای کامال نرمال ،تبدیل به ماشينهای شکنجه مي شوند .آزمايش میلگرام به اين صورت بود که افراد مورد آزمايش ظاهرا به دو دسته تقسيم مي شدند ،یک دسته "معلم" و یک دسته " شاگرد" (که البته دسته "شاگرد" جزو همکاران خود ميلگرام بودند ،ولی افراد مورد آزمايش​اين را نمی دانستند) .نفرات دسته "شاگرد" باید به نوبت به اطاق پهلويی مي رفتند و روی يک صندلی مي نشستند ،دست و پای آنها به صندلی بسته ميشد ،و به دستهای آنها (ظاهرا) الکترودهايی وصل می شد که به یک دستگاه الکتريکی در اطاق گروه "معلم" متصل بود ،جايی که شخص​ "معلم" می توانست آنها را از بین شيشه ای ببيند .دستگاه الکتريکی در برابر "معلم" قرار می گرفت ،که می توانست با آن(باز هم ظاهرا) شوک الکتريکی بين ۱۵و ۴۵۰ولت توليد کند .  19 نتايج اين آزمايش شوک آور و تاسف بر انگيز بود .با اينکه افراد مورد آزمايش فريادهای درد شخص روی صندلی را مي شنيدند و می ديدند که با رسیدن به ۳۳۰ولت از فرط درد ساکت (و شاید بیهوش ) شده است ٪۶۰ ،از آنان شدت برق وارده را تا ۴۵۰ولت باال بردند .البته آنان تحت فشار سخت احساسی قرار گرفتند ،ولی انجام آزمايش را با اين وجود قطع نکردند و جرات ش نتايج شوک آور تری سرپيچی را به خود ندادند .اين آزماي ​ داشت ،زمانی که دريچه شيشه ای به روی اطاق فرد روی صندلی بسته مي شد و شخص "معلم"​ نمی توانست او را در حین آزمایش ببيند .با اين شرايط ،تقريبا همه افراد مورد آزمايش تا ۴۵۰ولت پيش رفتند ،بدون در نظر گرفتن خطر جانی برای فرد روی صندلی. USPHS Syphilis Study, 1932-72 20 The Tuskegee trials (1932 – 1972)     Initially supposed to last for six months! 13 research reports & several generations of PHS and CDC researchers 399 men with syphilis and 201 controls thought that they were being “treated”! “As I see it, we have no further interest in these patients until they die!” (Dr Oliver Wenger 1933) 21 Research Ethics Milestones Trigger Events Ethics Milestones *Syphilis Study Begins *The Nazi Experiments *Human Radiation Experiments *The Thalidomide Tragedy Nuremberg Code 1947 Amendments to the Food, Drug, Cosmetic Act 1962 *Milgram Study Declaration of Helsinki 1964 From “Protecting Study Volunteers in Research”, Dunn* & Chadwick 23 )مسئوليتهاي پژوهشگر (ادامه  Researcher’s Human Qualities  Integrity ()در(س(يتو را(س(يت  Respect ((رت(م )ا(ح ا  Compassion()ش((فقتو م(ه(رباين  Professionalism( )ع(ملكرد ح(رف(ه(‌ا(ي  Courtesy (()ر(ف(تار م(ؤد(بان(ه Sensitivity(يت ()ح(ساس(يت 24 ساختار كميته هاي منطقه اي اخالق در پژوهشهاي علوم پزشكي رئيس دانشگاه يا مركز 6تحقيقاتي معاون پژوهشي دانشگاه يا مركز يكي از 6مدرسين اخالق پزشكي و يا اساتيد مرتبط مسئول يا مشاور امور حقوقي يك نفر 6از علماي مذهبي مسلط به مسائل فقهي و آشنا با موازين حقوقي و پزشكي يكي از محققين برجسته در 6علوم پزشكي 25 آئين نامه كليه پايان نامه هاي دوره دكتري تخصصي و فوق تخصصي و PhDدوره هاي مختلف پزشكي كه داراي سوژه هاي انساني مي باشند ساير پايان نامه هاي دانشجويي داراي سوژه هاي انساني با نظر 6شوراي پژوهشي مربوطه در صورت نياز 26 آئين نامه كليه طرحها و پايان نامه هايي كه به صورت طرح ملي پذيرفته مي شود و طرحهايي كه داراي همكار (چه از نظر تامين منابع مالي و يا نير6وي انساني) با اشخاص و يا مراكز حقيقي يا حقوقي خارجي ميباشند، عالوه بر اخذ موافقتنامه كميته منطقه اي ،مي بايست تاييديه كميته كشوري اخالق در پژوهشهاي علوم پزشكي ر6ا نيز6كسب نمايد 27 آئين نامه ‏ ‏ 28 كليه طرحهايي كه به صورت چند مركزي مورد پذيرش قرار مي گيرند الزم است عالوه بر كسب اخذ موافقت كميته اخالقي دانشگاه يا مركز تحقيقاتي از كميته يا كميته هاي اخالق ساير نهادهاي پژوهشي همكار نيز موافقت نامه اخذ نمايد. كميته منطقه اي اخالق مي بايست نتيجه راي خود را به طور شفاف و با ذكر دليل به اطالع مجري و يا سازمان باني برساند و در صورت اعتراض مجري ،و تمايل نامبرده، پرونده راجهت بازنگري به كميته كشوري اخالق ارسال نمايد. آئين نامه - در 6صور6تيكه هر6يك از اعضاي كميته منطقه اي به عنوان مجري يا همكار در طرحهاي پژوهشي مطرح باشند در جلسه مربوط به ارزشيابي طرح مذكور در كميته حق راي ندارند جلسات كميته منطقه اي اخالق در پژوهشهاي علوم پز6شكي مي بايست با لحاظ شر6ايط اخالقي الزم (از نظر تخصص و جنسيت) حداقل يك بار در ماه تشكيل و با حضور دو سوم اعضا ر6سميت يابد 29 30 وضعيت وضعيت پژ ووههشش درپژ اخ لل اقاق در اخ ايران درايران در 31 كدهاي حفاظت آزمودني انساني در پژوهشهاي علوم پزشكي مصوب كميته كشوري اخالق در پژوهشهاي علوم پزشكي 1379 در 6برگ شامل يك مقدمه و تاريخچه و 26كد بند ماده توصيه /364/7پ 3/1379/ 32 پرسش پژوهشگري جهت پي بردن به غلظت ماده × در سلول هاي تاالموس مغز موش در نظر دارد ,در شرايط استاندارد ضمن نمونه گيري از محل مذكور اندازه گيري هاي الز6م ر6ا انجام دهد .تمامي حيوانات تحت شرايط استاندارد نگهداري شده و كليه اقدامات تهاجمي تحت بيهوشي و حيوان پس از اتمام عمل جراحي بصورت بدون درد معدوم مي شود . 33 ل6دو اص  All proposals for research that involve human subjects, or laboratory animals, must be submitted to independent ethical review.  Ethical review is directly linked to scientific review 34 , آيا اگر پژوهشگران اصلي كه طرح مطالعه را ارائه مي دهند انجام طرح,بر موضوع مورد نظر تسلط چنداني نداشته باشند اخالقي است ؟  Investigators and sponsors must also ensure that all who participate in the conduct of the research are qualified by virtue of their education and experience to perform competently in their roles. These considerations should be adequately reflected in the research protocol submitted for review 35 آيا در صورت تصويب طرح توسط كميته اخالق ,كار كميته اخالق تمام است ؟ پايش مر6احل اجرايي پژوهش از نکات اصلي است. 36 ر6وز6ي در آخر ساعت درس يك دانشجوي دوره دكتراي نروژ6ي ، سوالي مطرح كرد :استاد،شما كه از جهان سوم مي آييد،جهان سوم كجاست ؟؟ فقط چند دقيقه به آخر 6كالس مانده بود.من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم كه روز به روز بيشتر به آن اعتقاد پيدا مي كنم. به آن دانشجو گفتم :جهان سوم جايي است كه هر كس بخواهد مملكتش را آباد كند،خانه اش خراب مي شود و هر كس كه بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در 6تخريب مملكتش بكوشد. (( پروفسور محمد حسابي)) 37 كدهاي اخالقي حفاظت از آزمودني انساني در پژوهش هاي علوم پزشكي 38  .1 .2 .3 در كدام يك از 6موار6د ذيل كسب ر6ضايت آگاهانه از آزمودني ضرورت دارد؟ بررسي رضايت مراجعين به درمانگاه بيمارستان شهيد باهنر كرمان از كيفيت خدمات بر6رسي سطح سرمي آهن در خون بند ناف نوزادان مقايسه اثر عصاره گل گاوزبان با هيدروكسي زين در رفع خارش هاي پوستي در بيماران مبتال به اگزما 39 -1 كسب رضايت آگاهانه در كليه تحيقاتي كه بر روي آزمودني انساني انجام مي گيرد ,ضروري است .در مورد تحقيقات مداخله اي ,كسب رضايت آگاهانه بايد كتبي باشد. 40  .1 .2 41 براي بررسي تاثير واكسني جديد براي بيماري سالك,الزم است اين واكسن بر روي 30نفر آزمون شود. احتمال آن مي رود با درصد بسيار كم اين واكسن ايجاد عوارض ثانويه غيرقابل پيش بيني براي اشخاص نمايد. كدام يك از 2مورد ذيل توجيه انجام اين مطالعه مي تواند باشد؟ ارجحيت منافع جامعه بر منفعت شخص اولويت پيشرفت علم بر منفعت شخص -2ارجحيت منافع جامعه يا پيشرفت علم نمي تواند توجيهي براي قراردادن آزمودني در معرض ضرر و زيان غيرمعقول باشد و يا محدوديتي در اعمال اراده و اختيار او ايجاد نمايد. در هر صورت ‏Well- being of the human subject ‏should take precedence over the ‏interests of science and society 42 - براي مقايسه اثر عصاره شويد بر بهبود عالئم نور6وپاتي (بي حسي انتهايي اندامها و )...به يك گروه عصاره شويد با ر6ضايت آگاهانه داده مي شود و قبل و بعد از مداخله نيز يك NCVيا آزمون سرعت هدايت عصبي از بيمار مي شود .با توجه به دردناك بودن اين آزمون جهت ترغيب شركت كنندگان در مطالعه به آنان 50هزار تومان پول نقد نيز داده مي شود .به نظر شما آيا اين طرح مشكل اخالقي دارد؟ 43 -3 كسب رضايت آگاهانه بايستي فارغ از هرگونه اجبار ,تهديد ,تطميع و اغوا انجام گيرد ,در غير اين صورت رضايت اخذشده باطل و هيچ اثر قانوني بر آن متر6تب نيست و در صورت بروز هرگونه خسار6ت ,مسئوليت آن متوجه پژوهشگر 6خواهد بود. 44 - در 6نظر 6دار6يد به عنوان مسئول واحد الف كه 30 نفر كارمند در زير مجموعه خود داريد ,ارتباط ر6ضايت شغلي با سالمت روان كارمندان را بسنجيد. آيا الزم است اين طرح به كميته اخالق ارجاع شود؟ 45 -4 در مواردي كه به لحاظ تشكيالتي ,محقق موقعيتي باالتر و موثرتر نسبت به آزمودني داشته باشد ,علت انتخاب آزمودني بايد به تاييد كميته اخالق در پژوهش رسيده و توسط فردي ثالث ,رضايت آگاهانه كسب شود. 46 Informed consent رضايت آگاهانه چه اجز6ايي دارد؟ به عبارتي در فرم رضايت آگاهانه چه مواردي بايد ذكر گردد ؟ 47 فرم رضايت نامه آگاهانه فرم رضايت نامه آگاهانه دو بخش دار6د: ب) بخش گواهي الف ) بخش آگاه سازي در تنظيم فر6م بايد فونت حداقل شمار6ه 12و در سطحي نوشته که شخصي که پنج کالس سواد دارد مفهوم آن ر6ا درک کند . در 6تدوين فرم ر6ضايت نامه موارد ذيل ر6ا رعايت فرماييد: ( -1 نام سازمان متبوع) -2 نام حمايت گر مالي 48 فرم رضايت نامه آگاهانه -3خود را معرفي کنيد (نام و نام خانوادگي و شغل) -4هدف تحقيق را به زبان ساده بيان کنيد. -5کليه اقداماتي که بر روي بيمار 6انجام مي شود (از جمله نحوه Procedure, Placebo, Randomizationها و مدتي که طول کشد) توضيح داده شود. -6هر گونه خطر احتمالي و ناراحتي ها و عواقب جسمي، رواني و اجتماعي توضيح داده شود. -7مزاياي تحقيق به تفکيک در دو بخش (براي بيمار و سايرين ودر صور6ت وجود) توضيح داده شود 49 فرم رضايت نامه آگاهانه -8در مورد هديه و يا پولي که احتماال ٌ به اشخاص داده مي شود - 9در مورد محرمانه بودن اطالعات و چگونگي حفظ سر بيمار -10در مورد آزاد بودن شخص در خصوص عدم شرکت در مطالعه و يا منصرف شدن در هر زمان که اراده کرد ،در ضمن به وي اطمينان خاطر داده شود که عدم مشارکت وي تأثيري بر روند خدمت رساني به وي نخواهد داشت. -11در مورد اطالعات تماس پژوهشگران اصلي (تلفن تماس، آدرس محل کار) 50 در مقايسه داروي Aو داروي ,Bحدس مي ز6نيد كه اگر بيمار 6از ماهيت دار6و اطالع داشته باشد ,پاسخ وي به درمان متفاوت خواهد بود .آيا تر6س از مخدوش شدن نتايج دليل بر آن مي شود كه اين اطالعات در اختيار 6آزمودني قرار نگيرد؟ 51 پس از اتمام تحقيق شما با عنوان "بررسي ارتباط اعتقادات مذهبي با مصرف مواد در دانشجويان" يكي از آزمودني ها از شما شكايت مي كند كه از آنجايي كه وي توجيه نشده بوده است ,شماره دانشجويي خود را روي برگه يادداشت كرده است و اين مسئله براي وي دغدغه خاطر ايجاد كرده است ,مسئوليت عدم توجيه آزمودني بر عهده شما كه پرسشنامه ها را توزيع و جمع آوري مي كرده ايد مي باشد يا مجري طرح؟ 52 -10مسئوليت تفهيم اطالعات به آزمودني به عهده محقق است .در مواردي كه فرد ديگري اين اطالعات را به آزمودني بدهد از محقق سلب مسئوليت نمي گردد. 53 در 6چه شرايطي در صورتي كه ضرر و زيان كارآزمايي باليني بيشتر از نفع آن باشد ,پژوهش قابل انجام است؟ 54 - در پژوهش هاي پرسشنامه ای ( )Surveyمالك ضرر 6چيست؟ 55 -13 در تحقيقات درماني ميزان ضرر 6و زيان ( )Riskبايستي كمتر 6از منافع ( )Benefitsتحقيق باشد .مرجع تشخيص نفع و ضرر ,كميته اخالق در پژوهش مي باشد كه پس از مشورت با متخصصان حرفه اي ر6شته مربوطه اعالم نظر مي نمايد. 56 -14 در تحقيقات غير6درماني ميزان ضر6ر قابل پذيرش نبايستي از 6ميزان ضرري كه آزمودني در زندگي روزمره با آنها مواجه است ,بيشتر باشد. توضيح آنكه در محاسبه ضر6ر و زيان در 6ز6ندگي ر6وز6مره ,ضرورت دارد آن دسته از ضرر و زيانهايي كه آزمودني به اقتضاي موقعيت و شرايط شغلي, سني ,زماني و مكاني با آنها مواجه مي باشد ,مستثني گردد. 57 در چه صورت درك صحيح آزمودني ها از زيان هاي احتمالي پژوهش بايد به تاييد كميته اخالق در پژوهش بر6سد؟ 58 -16 در تحقيقاتي كه داراي زيان احتمالي بوده و آزمودنيهايي در 6آنها مور6د پژ6وهش قرار مي گيرند كه دچار فقر فر6هنگي يا اجتماعي و يا مالي هستند ,الزم است درك صحيح آزمودنيها از اين ز6يانها ,مورد تاييد كميته اخالق در 6پژ6وهش قرار گير6د. 59 در 6چه صورت صدمه جسمي و زيان مالي ناشي ازپژوهش بايد جبران شود؟ -19هرگونه صدمه جسمي و ز6يان مالي كه در پي انجام تحقيق بر آز6مودني تحميل شود بايستي مطابق قوانين موجود جبران گردد. 60 متن گواهي من تمام اطالعات فوق را مطالعه نمودم (يا برايم خوانده شد) به من فرصت کافي داده شد تا سؤاالتم را بپر6سم و در هر موردي که سؤال پرسيدم به من توضيح کامل داده شد .من در کمال آگاهي و اختيار موافقت خود را با شرکت در اين تحقيق اعالم مي کنم و به اين موضوع آگاهي دارم که هر موقع که خواستم مي توانم از شرکت در مطالعه انصراف 6دهم بدون آنکه بر کيفيت مراقبت هاي درماني من اثري بگذارد. 61 اخالقي بودن طرح پژوهشي در 6صور6تي طرح پژوهشي اخالقي است كه شرايط ذيل احراز شود: .1صالحيت پژوهشگر .2مشروع بودن طرح تحقيقاتي :خالف موازين شرعي نباشد .3مطابقت طر6ح تحقيقاتي با موازين علمي و نظامات دولتي: استانداردهاي الزم جهت رعايت اصول علمي و ايمني آزمودني ها .4اخذ رضايت آزمودني .5مسئوليت هاي قانوني پژ6وهشگر :6جبر6ان خسارتهاي وار6ده ,عدم افشاء سر 62 Publication Ethics 63 Why Publish? “1+4 Ps ”Rule  Production of knowledge  Promotion  Prestige  Pelf 64 Authorship مالكيت معنوي اثر 65 تاریخچه اولین modern journalدر 6سال 1665در6 لندن تعداد مقاالت تا اواسط قرن 20خیلی کم بود. نیوتون هیچ مقاله ای نداشت. اینشتین در حد چند عدد از اواسط 1970که صحبت از ارتقا و امتیاز به عمل آمد: 66 67 مالكيت معنوي اثر ‏Authorship الف) مطابق با معيارهاي كميته بين المللي ويراستاران مجالت پزشكي ,كسي مولف 6مقاله يا اثر 6محسوب مي شود كه هر سه معيار زير 6ر6ا داشته باشد: .1سهم قابل توجهي در حداقل يكي از فعاليتهاي ز6ير داشته باشد: .1 .2 .3 68 ايده پژوهشي و طراحي آناليز و تفسير جمع آوري داده ها )2در نوشتن مقاله به صورت نوشتن پيش نويس مقاله و يا مرور 6نقادانه آن كه منجر به اصالح محتواي علمي مقاله گردد ,نقش داشته باشد. )3مقاله نهايي شده را مطالعه و تصويب نموده باشد. 69 ب) نام تمامي افرادي كه معيارهاي مالكيت معنوي اثر را دارند بايد به عنوان مولف در bylineمقاله آور6ده شود .حتي اگر همكاري خود ر6ا با مر6كز 6تحقيقات قطع كرده باشد. ج) افرادي كه سهم موثري در مطالعه داشته اند اما تمام معيار6هاي مالكيت معنوي اثر را ندار6ند نبايد به عنوان مولف معرفي شوند .مولف افتخاري غيراخالقي بوده و پذيرفته نيست. 70 ترتيب نام مولفين الف) ترتيب نام مولفين در bylineمقاله از طريق توافق جمعي كليه مولفين مشخص خواهد شد و در فرم مشاركت در مالكيت معنوي اثر تصديق خواهد شد. ب) فردي كه بيشترين سهم را در مطالعه داشته است ,مولف اول خواهد بود كه نگارش پيش نويس مقاله را انجام خواهد داد. ج) دانشجو در مقاالتي كه از پايان نامه خود به انتشار رسانده و بيشترين سهم را در تحقيق موردنظر و نگارش مقاله داشته است ,مولف اول خواهد بود. 71 د) پژوهشگري كه نظارت و هدايت مطالعه را بر عهده داشته است, پژوهشگر اصلي مطالعه مي باشد .پژوهشگر اصلي در صورت داشتن تمام معيارهاي مالكيت معنوي اثر ,مولف آخر و در صورتي كه بيشترين سهم را در مطالعه داشته و پيش نويس مقاله را نگاشته باشد ,مولف اول خواهد بود. ‏The first author has made the greatest  )contribution to the project (empirical work ‏ ‏the last author listed is the senior scientist ‏of the team, the team leader (intellectual )force 72 تقدير و تشكـر ()Acknowledgment كليه افرادي كه سهم محدودي در مطالعه داشته اند و يا نقش آنها محدود به بخش تكنيكال مطالعه مي شود ,در پايان مقاله بعد از بخش محققين مشاركت كننده در پار6اگرافي تحت عنوان "تقدير و تشكر" نام و نوع مشاركتشان خواهد آمد. 73 Authorship :Coercion authorship  ییس یا کسی که کار دستش داریم6نوشتن اسم ر ستان666 ب6ده666 ب:Admiration authorship  رفت6دوستیو مع :Gift authorship  اپ6رشناسجهتچ66 یکس6سم6ودنا6فز6ا :Ghostwriting  74 دکتر J.H.Sدر فیلد نانو تکنولوژ6ی بیش از 90مقاله – 15 تا درNature,Science استفاده از نتایج در 100آز6مایشگاه کاندید جایزه نوبل 75  You Youmay mayescape escapedetection detectionby by falsifying falsifyingan aninsignificant insignificantfinding finding … but butthen thenit itwill willsurely surelybecome become exposed. exposed. D. D.Koshland Koshland 76 Misconduct Definition   Research misconduct or fraud means fabrication, falsification, plagiarism, or deception in proposing, carrying out or reporting results of research and deliberate, dangerous or negligent deviations from accepted practices in carrying out research. It does not include honest error or honest differences in the design, execution, interpretation or judgement in evaluating research methods or results 77 TYPES OF RESEARCH MISCONDUCT  Fabrication is the invention of data or information.  Falsification is the alteration of the observed result of a scientific experiment.  Plagiarism is taking someone else’s work without attributing the source and claiming it to be one’s own. Several definitions of plagiarism exist. One is the repetition of 11 words, or even seven to 10 words 78 79

51,000 تومان