جغرافیا و نجومسایرعلوم پایهسفر و گردشگری

لباسهای سنتی مردم گلستان

صفحه 1:
ی موضو ع تحقیق : لباسهای سنتی مردم کلستان کرد آورندگان : ea

صفحه 2:
6 مورمم لباس های سنتی استان گلستان بسته به منطقه ای که مردم در آن زندگی می کنندبا نام هر محله شناخته می شود. زنان در نواحی مختلف از زمان های بسیار دور نوارهای تزئینی را با دستگاه های خانگی می بافتند تا پارچه های ابریشمی و دستبافی را که با قیچی می بریدند و با سوزن یا با چرخ های خیاطی می دوختند تزئین کنند. سکه. منجوق و گلدوزی جزو جدلیی ناپنیر لباس ها بود چرا که زن پدید آورنده زیبایی است.

صفحه 3:
۹ مورمم کارشناسان برلین عقیده لند که شناسایی لباس های سنتی مناطق مختلف‌نه تنهابه احیا و ماندگاری آنها کمک می کند بلکه رشته های وابستهبه آن همچون نوار دوزی. سوزن دوزی. سنگ دوزی و ... كه در خطر فراموشی قرارگرفته اند دوباره احيا مى شود. به تاکید کارشناسان. شناخت لباس های محلی هر منطقهبی گمان سبب شناسایی اعتقادات. آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی هر قوم می شود. از سویی احیای البسه محلی. دیگر رشته های صنایع دستی هر قوم را معرفی می کند. هنگامی که در مکان های مختلف حضور یابند. ذهنیت همگان در خصوص رشته های وابسته دیگر بازمی شود. به همین سبب شناخت لباس های محلی هر استان و به یاد سپردن آنها در حفاظت از میراث باارزش صنایع دستی اهمیت دارد.

صفحه 4:
49 و 1 مرو 7 كن ‎wel‏ احياى البسه محلی, د. رشته هاى صنايع دستى هر قوم 7 ‎uw‏ ‏معرفی عی کند. هنگلمی که مردمان رامیانبا لباس های محلی ابربشمی و مردمان ترکمنبا لباس قرمزرنگ و تزئینات سوزن دوزی در مکان های مختلف حضور یابند. ذهنیت همگان در خصوص رشته های وابسته دیگر بازمی شود.به همین سبب شناخت لباس های محلی هر استان و به یاد سپردن آنها در حفاظت از میراث باارزش صنایع دستی اهمیت دارد.

صفحه 5:
زنان این منطقه از زمان های بسیار دور لباس های ابریشمی خوشينك و دستباف مزين به نوار حى يوشيدند. نوارهاى دستباف در قسمت عج و يايين بيراهن. لباس آنان را که بر دامن های پرچین بلند می افتاد زینت می داد. اما ن لباس ها تنهانبا نوارها نبود. از سکه های قدیمی نیز که از بقه شروع می شود و تا پایین پیراهن ادامه حی یابد از تزئینات لباس محلی رامیان است کمبه آن " پیش جامه "ياه زبان رامیانی " الق" می گوبند.

صفحه 6:
0 دا لگ ‎gel ey‏ زنان رامیان با لين لباس كردنبندى مى 3 که برای تزئین پیش جامه است. گردنبندی با سکه قدیمی که با نخ های دولای به هم بافته. آویخته می شود. چادر ش ب پارچه ای‌با طرح چهارخلنه به رنگ های متنوعبا عرض سانتیمتر که‌به شکل گوش روی پیراهن بسته می شود. در لباس محلی رامیان و روستاهای اطراف کاربرد دارد. روسری زنان رامیان نیز که " نومال" نام دارد. پارچه های دستبافبا رنگهای آبی. بنفش یا مشکی و قرمز است و قبه یا کلاهی که برای تزئین بر سری می نهند با منجوق و دانه های تسبیح تزئین می شود.

صفحه 7:
زنان قزاق از قسیم الایام از لباس سنتی خودبا زیورآلات خاص استفاده می کردند. آنها جلیقه ای بلند از جنس جیر روی پیراهن بلند که بیشتراز پارچه های کتان سفید است حی پوشند. لباس های آنان نیز با نخ های رنگین ابریشمی و اغلب با رنگ قرمز شرابی سوزن دوزی می شود. علاوه برلین زنان و دختران قزاق گاه کلاهی خاص به جای روسری بر سر می گذارند. اين كلاه از جنس پارچه های نغی آهاردار و دارای تزئینات گلدوزی شده‌با ینگ های قرمز. نارنجی. آبی و سبز است وبه صورت گوش روی سر بسته می شود. قسمت جلوی کلاه را روی پیشلنی عی بندند و آن را از پشت سر گره

صفحه 8:
۳ » 3 سال كل مردم روساى ادك ۰ 49 لباس زنان زبارت در گذشته دور عبارت بود از پیراهن, دامن. نیم تنه. انواع کت. جلیقه. شلوار. روسری و کفش. زنان در گذشته از لین نوع لباسبا فرم و تزئینات متنوع در جشن ها استفاده می کردند. لما امروزه آنها بیشتر لباس های ساده می “22 پوشند وبه همین سبب به گفته مسئولان صنایع دستی گلستان لباس محلی زیارت از جمله صنایع دستی در حال ‎J‏ ‏منسوخ شدن است. لباس محلی زیارت در ولقع وییّه مردمان لین روستا است و در دیگر مناطق استان گلستان دیده نمی شود. پیراهن آنها بلند و از پارچه های طرح داربا بقه های چندسانتی ایستاده و آستین بلندیبا چاک طرف است که دور تا دور نين می شود. دلمن از جنس کرباس سفید ینگ‌با نام شلیته که زیر آن شلوار مشکی به تن می کنند و روی پیراهن نیز جلیقه کوتاه می پوشند و با کمربند مثلث شکل به فرم روسری کمر را می بندند. نوار

صفحه 9:
بو دگل ‎Ve‏ ان زارت لباس مردان پیراهنی از جنس کرباس‌به ینگ آبی و دکمه دار بود وبا توف‌یا نوار تزئین حی شد. برای آنها با پارچه های پشمی دستباف خودینگ جلیقه. کت. شلوار و پالتو دوخته می شد. کفش مردان زیارت در گذشته چاروق بود. شال‌یا آنگونه که محلی هاحی گویند عملمه نیز پارچه ای سفید ونگ. پنبه ای و دارای نقش بود که به صورت دستار استفاده می شد. علاوه بر آن مردان کلاه پشمی به ینگ شتری‌با لبه های برگردان بر سرمی گذاشتند که هنوز هم این کلاه ها را می توان در بازارها یافت.

صفحه 10:
4 ; نی سر ون مال كل نان و مروان على اباد لول ‎gl}‏ لين منطقه از هير باز لباس هاى مزين به نوارهاى دستباف. سكه و یراق می پوشند. لباس محلى آنان ييراهن. دلمن برجين. كلاه. روسرى و بيش جامه است. خلنم ها در كذشته از لين نوع لباس ها بطور كامل در جشن ها استفاده می کردند و در زندگی روزمره تنها پیراهن, دامن و روسری می پوشیدند. ‎ ‏تزئینات روی لباس برای طبقه اشراف نوارهای دستباف بیشتر بود و علمه مردم ازنوار های کمتری استقاده می کردند. پیراهن بلند با آستین هلیی که بر لبه آن دوخته می شود روی دامن از پارچه شال پشمی گلدار. لباس علی آبادی ها را تشکیل می دهد. آنها کلاهی که زیر ساخت آن مقوای ضخیم است و از پارچه مخمل و قرمزینگ استفاده می شودبا تزئینات یراق زیر روسری برسرمی گذارند. ‎ ‏روی لباس پیش جلمه ایپر از سکه های قدیمی از پارچه مخمل با عرض چند سانتیمتر و طول حدودیک متر دوخته می شود. ب جامه دارای يقه است و مانند گردنبند به گردن آویخته می شود. ‎

صفحه 11:
Mit, ‏بان‎ اس های محلی که خاطره کمینگ آنهافقط در روستاها باقيمائده, امرزه در انبار يشت بام ها و در بقجه ها جاى كرفته. نشانه و سمبل قوميت مردمان است. حد واسط بین منطقه فندرسک و قلک. بیلاق و قشلاق آنها در دشت کمالان و روستاهای دهنة محمد آباد تول و در دهنه زرین گل روستاهایی چون افرانخته وشیرین آباد(دهنه به معنی دره سرسبز که رودخانه در ان جاریست می باشد. زنان لین منطقه از حیر از باس های میب نورهای دستباف, سکه و یراق می پوشند. باس محلی آنانپیراهن. دامن پرچین. کلام روسری و پیش چامه است. خلنم ها در گذشته از لین نوع لباس ها بطور کامل در جشن ها استقاده می کردند و در زندگی روزمره تنها پیراهن, دامن و روسری می پوشیدند. نزئینات روی لباس برای طبقه اشراف نوارهای دستباف بیشتر بود و عامه مردم ازنوار های کفقری استفاده فی کردند. بيراهن بلند با آستین هلیی که تزئينلنى بر لب آن دوخته حی شود روی دامن از پارچه شال پشمی گلدار. باس علی آبادی ها را تشکیل عی دهد. آنها لاهی که زیر ساخت آّن مقوای ضغیم است و از پارچه مخمل و قرمزینگ استفاده می شود با تزئینات براق زیر روسری برسرمی گذارند. روی لباس پیش جامه ای پر از سکه های قدیمی از پارچه مخمل‌با طول حدودیک متر دوخته عی شود. پیش جامه دارای بقه است و مانند گردنبند به گردن آويخته می شود.

صفحه 12:

39,000 تومان