صفحه 1:
به نام خدا مبانی فناوری اطلاعات

صفحه 2:
تاثیر فناوری اطلاعات بر اقتصاد و تجارت

صفحه 3:
مقد مه ۰ در استرالیا نرخ رشد شاغلان در این بخش در سالهای 2 تا ۲۰۰۰ بیش از ۳۰ درصد بوده است. ۰ در ایرلند این نرخ برابر ۱۸ درصد در فاصله سالهای ۲ می باشد. ۰ این همه حکابت از تثبر مثبت فناوری اطلاعات بر اقتصاه دارد.

صفحه 4:
اقتصاد دیجیتالی در اقتصاد جدید که مبتنی بر شبکه های کامپیوتری است محيط كسب و کار در حال تبدیل به محیطی دیجیتالی است. ۰ واژه های : اقتصاد دیجیتالی "اقتصاد اینترنتی “اقتصاد مبتنى بر شبكه "7" اقتصاد مبتنی بر وب

صفحه 5:
بازارهای الکترونیکی فضاهلیی است که امکان تعاملات تجاری بین خریداران و فروشندگان را به صورت تحت وب ایجاد می کنند. پس اقتصاد دیجیتالی : ۰ ارتباط بين تولید كنندكان و مصرف کنندکان ببشتر و فاصله بين آنها كمتر مى شود زیرا فناوری اطلاعات مرزهای جغرافیایی را از بين خواهد برد. ‎٠‏ مفاهيمى جون كسب و كار الكترونيكى » تجارت الکترونیکی و بازاریلبی بلادینگ تعریف مى شود.

صفحه 6:
تجارت الكترونيكى ( © !1 15-001111116) تجارت الکترونیکیبه معنی انجام تجارت کالا و خدمات با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مبتنی برکن می باشد. سبه طور کلیعی توان گفت تجارت الکترونیکی بر سه جنبه خرید» فروش و مبادله با استفاده از روشهای الکترونیکی تاکید دارد.

صفحه 7:
كسب و کار الکترونیکی(-] ‎(Business‏ ‏به اجرای کسب و کاربا استفاده از ارتباطات راه دورحی باشد. به عنوان منال ثبت و صدور مجوز مبتنى بر اينترنت» ثبت نام اینترنتی. كسب و كارالكترونيكى از معناى وسيعترى نسبت به تجارت الكترونيكى برخوردار است و شامل هر فوع كسب و كار الكترونيكى مى شود. EC + BI + CRM + SCM + ERP ‘lectronic Business Electronic Commerce jusiness Intelligence ‘ustomer Relation Management SCM=Supply chain management ERP=Enterprise Resource Planning

صفحه 8:
تاریخجه تجارت الکترونیک ۰ از اواخر دهه ۱۹۷۰ مورد توجه قرار گرفت ۰ ایتدا (۲۲۵05۲6۲ ۴۱۷۷۵ ۲)۲۱۵6۲۲۵۲۱ ۲۳مطرح گردید و ‎«Mt 7 yo EDI(Electronic Data Interchange) ju‏ ۰ بالاخره د ر ۱۹۹۰ به معنای فعلی گردید.

صفحه 9:
ابعاد تجارت الکترونیک Electronic The Core of Commerce Electronic Areas Commerce I 1 8 3 = = Traditional Commerce Digital Process Physical Process Physical Agent info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi

صفحه 10:
انواع سازمان از حیث بهره مندی تجارت الکترونیک (Brick 300 ‏سازمان سنتی(۷۱۵۲۲۵۲‎ ۰ (Click and Mortar) sai ‏سازمان نیمه‎ * (virtual) 5 jee glojlw °

صفحه 11:
انواع تجارت الکترونیک ‎٠‏ تجارت الکترونیک مبتنی بر شبکه ارتباطی عمومی ‏۰ تجارت الکترونیک مبتنی بر شبکه خصوصی

صفحه 12:
انواع تجارت الکترونیک ‎B2B(Business to Business)‏ ‎B2C(Business to Consumer) or C2B‏ ‎B2A(Business to Administrator)‏ ‎C2C(Consumer to Consumer)‏ G2C(Government to Citizen)

صفحه 13:
انواع تجارت الکترونیک ‎MC(Mobile Commerce)‏ * * G2G(Government to Government)

صفحه 14:
مزایای تجارت الکترونیک گسترش بازارهای محلی به بازارهای ملی و بين المللی دسترسی سریع به اطلاعات دقیق تجاری و حذف تلفات زمانی کاهش هزینه های تبلیغات و سربار ارتقای رفاه عمومی مردم افزایش رقابت و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات افزایش سرمایه گذاری و در آمد کاهش هزینه های تولیده پردازش, توزیع»ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات

صفحه 15:
مزایای تجارت الکترونیک ایجاد فرصت های شغلی جدید امکان خرید محصولات و خدمات از سراسر جهان و در مدت زمان محدود کسترش فضای انتخاب برای مشتریان افزلیش سرعت تحویل محصولات و خدمات جه ویژه فرآورده های دیجیتالی و بهبود زنجیره عرضه امکان شرکت در حراج های مجازی امکان ارتباط مشتریان در فضای الکترونیکی و تبادل ایده و انتقال تجربیات تجاری بهینه سازی ارتباط خریداران و فروشندگان از طریق حذف واسطه ها

صفحه 16:
معایب تجارت الکترونیک مشکلات امنیتی تعاملات تجاری از طریق شبکه های کامپیوتری. کاهش حجم فروش و سطح در آمد مردم. تضعیف بازارهای داخلی و انتقال فوری تقاضایهای داخلی به رقبای خارجی. کاهش نیروی شاغل و افزايش فرخ بیکاری.

صفحه 17:
چرخه تجارت |« فعالیت های پیش از فروش(۳۲6-5۵۱65) ‎(Execution )aloles pleut .¥‏ ‎(Settlement) lar aqui .Y‏ ۴ خدمات پس !3 ‎(After-Sales) i993‏

صفحه 18:
ECommerce Transactions 4-Phase Model 4. Request 2. Negotiation Dealer Performer Customer Seller Buyer Shop 4, Feedback 3. Performance 1st phase: Customer finds a business partner 2nd phase: Customer and performer negotiate and finally commit transaction details (products, quantity, quality); commit might include payment

صفحه 19:
ECommerce Transactions 4-Phase Model 4. Request 2. Negotiation Dealer Consumer @ Performer ustomer Seller Buyer Shop 4. Feedback 3. Performance 3rd phase: Performer carries out the service / manufactures and delivers the goods 4th phase: Customer gives feedback; pays for the service / for the goods Feedback is important for long-term positive customer relationship Payment: Depending on the business model, payment might be moved to end of 2nd phase (pay before performance) or to the end of 4th phase (pay after delivery)

صفحه 20:
ECommerce Transactions 4-Phase Model 1, Request 2. Negotiation Dealer Consumer 8 Performer Custome: Seller Buye Shop 4, Feedback 3. Performance Structure: An electronic transaction phase itself might be composed of subordinated electronic transactions.

صفحه 21:
Business to Customer (B2C) Request Negotiation e Enterprise Private Software Person System Feedback Performance Examples: Online - Shops (Amazon, BOL, etc.) 2 Local services (e.g. traffic information service) a News, publication services

صفحه 22:
Business to Business (B2B) Employee 1 Request Negotiation 1 Employee Enterprise Enterprise System System Feedback | Performance Examples Supply chain Electronic procurement 2 Vertical industry tendering and bidding systems (e.g. in the maritime industry)

صفحه 23:
طبقه بندی سیستم پرداخت ۱ ۱ ‏پرداخت مستقیم‎ ٠ slo AG ‏اه وه وه تفه رید‎ 3 ‏فروشنده ب‎ ۱ ‏پرداخت غیرمستقیم‎ ٠ ۲ نک از پذیرد. از طریق حسابهای بانکی و با واسطه بانک انجام می يذير زطرد ۲

صفحه 24:
روشهای پرداخت الکترونیکی ‎٠‏ استفاده از کارت الکترونیکی ‎0 ‎0 ‎0 ‎0 ‎(Visa-Master) 6 Wel oS ‏شارژ کارت(۳۰ تا ۴۵ روز) ۴۷۵0۲655 ۸۳6۲۱6۵0 ‏کارت بدهی(مستقیمً از حساب جاری شخص برداشت می شود) کارت خرید ‏۰ روش پرداخت شخص به شخص چک های الکترونیکی

صفحه 25:
‎ta wo 3‏ ره روشهای پرداخت الکترونیکی ‎٠‏ کارت هوشمند ۰ _ از نظر ارتباط کارت با کارتخوان ۰ کارت هوشمند تماسی ۰ کارت هوشمند غیرتماسی ‎٠‏ کارت هوشمند ترکیبی(تماسی و غیرتماسی) 0 از نظر نوع تراشه به كاركيرى شده در كارت کارت با حافظه ساده(فقط از حافظه برای نگهداری اطلاعات استفاده می نماید) کارت با حافظه هوشمند(علاوه بر حافظه +سخت افزار هم دارد) کارت هوشمند میکرو کنترلی(از پردازشگر با پروسسور برخوداراست) کارت هوشمند کریپتوکنتیلی(علاوه بر پردازشگر از عملیات رمزنگاری نیز برخوردار ‎(emt

به نام خدا مبانی فناوری اطالعات info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi تاثير فناوري اطالعات بر اقتصاد و تجارت ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi مقدمه • در استراليا نرخ رشد شاغالن در اين بخش در سالهاي 1996تا 2000بيش از 30درصد بوده است. • در ايرلند اين نرخ برابر 18درصد در فاصله سالهاي 92تا 99مي باشد. • اين همه حكايت از تاثير مثبت فناوري اطالعات بر اقتصاد دارد. ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi اقتصاد ديجيتالي در اقتصاد جديد كه مبتني بر شبكه هاي ك>>امپيوتري اس>>ت محيط كسب و كار درحال تبديل به محيطي ديجيتالي است. • واژه هاي : اقتصاد ديجيتالي اقتصاد اينترنتي اقتصاد مبتني بر شبكه اقتصاد مبتني بر وب ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi بازارهاي الكترونيكي فضاهايي است كه امكان تعامالت تجاري بين خري>>>داران و فروشندگان را به صورت تحت وب ايجاد مي كنند. پس اقتصاد ديجيتالي : • ارتباط بين توليد كنندگان و مصرف كنندگان بيشتر و فاصله بين آنها كمتر مي شود زي>>را فناوري اطالعات مرزهاي جغرافيايي را از بين خواهد برد. • مفاهيمي چون كسب و كار الكترونيكي ،تجارت الكترونيكي و بازاريابي بالدرنگ تعريف مي شود. ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi تجارت الكترونيكي()E-Commerce تجارت الكترونيكي به معني انجام تجارت كاال و خ>>>دمات با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهاي مبتني ب>>رآن مي باشد. به طور كلي مي توان گفت تجارت الكترونيكي بر سه جنبه خري>>د ،فروش و مبادل>>ه با اس>>تفاده از روش>>هاي الكترونيكي تاكيد دارد. ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi كسب و كار الكترونيكي(E- )Business به اجراي كسب و كار با استفاده از ارتباطات راه دور مي باشد .به عن>>وان مث>>ال ثبت و صدور مجوز مبتني بر اينترنت‌،ثبت نام اينترنتي. كسب و كارالكترونيكي از معناي وسيعتري نسبت به تجارت الكترونيكي برخوردار است و شامل هر نوع كسب و كار الكترونيكي مي شود. ‏EB= EC + BI + CRM + SCM + ERP ‏EB=Electronic Business ‏EC= Electronic Commerce ‏BI=Business Intelligence ‏CRM=Customer Relation Management ‏SCM=Supply chain management ‏ERP=Enterprise Resource Planning ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi تاريخچه تجارت الكترونيك • از اواخر دهه 1970مورد توجه قرار گرفت • ابت>>>>دا )‌EFT(Electronic Fund Transferمطرح گردي>>>>د و سپس ) ‌EDI(Electronic Data Interchangeمطرح شد. • باالخره د ر 1990به معناي فعلي گرديد. ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi ابعاد تجارت الكترونيك info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi انواع سازمان از حيث بهره مندي تجارت الكترونيك • سازمان سنتي()Brick and Mortar • سازمان نيمه سنتي()Click and Mortar • سازمان مجازي()virtual ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi انواع تجارت الكترونيك • تجارت الكترونيك مبتني بر شبكه ارتباطي عمومي • تجارت الكترونيك مبتني بر شبكه خصوصي ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi انواع تجارت الكترونيك • B2B(Business to Business) • B2C(Business to Consumer) or C2B • B2A(Business to Administrator) • C2C(Consumer to Consumer) • G2C(Government to Citizen) info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi انواع تجارت الكترونيك • MC(Mobile Commerce) • G2G(Government to Government) info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi مزاياي تجارت الكترونيك • گسترش بازارهاي محلي به بازارهاي ملي و بين المللي • دسترسي سريع به اطالعات دقيق تجاري و حذف تلفات زماني • كاهش هزينه هاي تبليغات و سربار • ارتقاي رفاه عمومي مردم • افزايش رقابت و ارتقاي كيفيت محصوالت و خدمات • افزايش سرمايه گذاري و درآمد • كاهش هزينه هاي توليد ،پردازش ،توزيع‌،ذخيره سازي و بازيابي اطالعات ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi مزاياي تجارت الكترونيك • • • • • • • ايجاد فرصت هاي شغلي جديد امكان خريد محصوالت و خدمات از سراسر جهان و در مدت زمان محدود گسترش فضاي انتخاب براي مشتريان افزايش سرعت تحويل محصوالت و خ>>دمات ب>>ه وي>>ژه فرآورده هاي ديجيتالي و بهبود زنجيره عرضه امكان شركت در حراج هاي مجازي امكان ارتباط مشتريان در فضاي الك>>ترونيكي و تبادل اي>>ده و انتق>>ال تجربيات تجاري بهينه سازي ارتباط خريداران و فروشندگان از طريق حذف واسطه ها ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi معايب تجارت الكترونيك • مشكالت امنيتي تعامالت تجاري از طري>>>>ق شبكه هاي كامپيوتري. • كاهش حجم فروش و سطح درآمد مردم. • تضعيف بازارهاي داخلي و انتقال فوري تقاضايهاي داخلي به رقباي خارجي. • كاهش نيروي شاغل و افزايش نرخ بيكاري. ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi چرخه تجارت )Pre-Sales( فعاليت هاي پيش از فروش.1 )Execution( انجام معامله.2 )Settlement( تسويه حساب.3 )After-Sales( خدمات پس از فروش.4 info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi طبقه بندي سيستم پرداخت • پرداخت مستقيم • پرداخت غيرمستقيم فروشنده بدون واسطه مستقيمًا با خريدار ارتباط دارد. از طريق حسابهاي بانكي و با واسطه بانك انجام مي پذيرد. ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi روشهاي پرداخت الكترونيكي • استفاده از كارت الكترونيكي ‏o ‏o ‏o ‏o كارت اعتباري()Visa-Master شارژ كارت( 30تا 45روز)American Express كارت بدهي(مستقيماً از حساب جاري شخص برداشت مي شود) كارت خريد • روش پرداخت شخص به شخص • چك هاي الكترونيكي ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi روشهاي پرداخت الكترونيكي • كارت هوشمند ‏o از نظر ارتباط كارت با كارتخوان • • • ‏o كارت هوشمند تماسي كارت هوشمند غيرتماسي كارت هوشمند تركيبي(تماسي و غيرتماسي) از نظر نوع تراشه به كارگيري شده در كارت • • • • كارت با حافظه ساده(فقط از حافظه براي نگهداري اطالعات استفاده مي نمايد) كارت با حافظه هوشمند(عالوه برحافظه ‌+سخت افزار هم دارد) كارت هوشمند ميكروكنترلي(از پردازشگر يا پروسسور برخوداراست) كارت هوشمند كريپتوكنترلي(عالوه بر پردازش>>گر از عمليات رمزنگ>>اري ن>>يز برخوردار است) ‏info@vdsoft.ir - Hamidreza Talebi

51,000 تومان