مبانی مدیریت زنجیره تامین
اسلاید 1: مبانی مديريت زنجيره تامينseifollahy@irantraining.orgتهيه و ارائه: رضا سيف اللهی
اسلاید 2: سرفصلها1. تعاريف و مفاهيم، زنجيره تامين چيست؟2. تاريخچه و زنجيره ارزش 3. زنجيره ارزش، نقش تدارکات و اينترنت 4. مثالهای عملی برای بکارگيری اينترنت 2دوره زنجيره تامين
اسلاید 3: چند مثال از کارکرد مدیریت زنجیره تامینشرکت HP به کمک مدلهای موجودی هزینه های عرضه خود را تا 25 درصد کاهش داد.شرکت کمپل سوپ، موجودی های خرده فروشی خود را به طور متوسط 66% کاهش داد. شرکت IBM ابزار مدیریت دارائی در مورد بخش سیستم های کارکنان خود اعمال کرد و در سال 1998 باعث شد بیش از 750 میلیون دلار در هزینه های موجودی و حفاظت از قیمت صرفه جویی شود. شرکت BISF .به کمک یک سیستم برنامه ریزی پیشرفته،امکان افزایش نرخ باز پر سازی موجودی مشتری تقریبا 100% افزایش یافت.3دوره زنجيره تامين
اسلاید 4: تاریخچهدر دو دهه 60 و 70 ميلادى، سازمانها به دنبال افزایش کارایی بودند.در دهه 80 ميلادى، انعطافپذیری مطرح شد.در دهه 90 ميلادى، رويكردهاى زنجيره تامين و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد.41960197019801990کاراییمدیریت زنجیره تامینانعطاف پذیریدوره زنجيره تامين
اسلاید 5: تعریفتمام فعالیتهای موردنیازبرای ارائه یك محصول به مشتری نهایی بوده و مدیریت زنجیره تامین در واقع ، مدیریت این فعالیتها در زنجیره تامین است.مديريت زنجيره تامين (supply chain management) شامل هماهنگ ساختن توليد , موجودي و ترابري مابين اجزا يك زنجيره تامين مي باشد تا بهترين تركيب ممكن از پاسخدهي(responsiveness) و كارايي(efficiency) براي بازاري كه آن را تغذيه مي كند بدست آيد .5دوره زنجيره تامين
اسلاید 6: زنجيره تامين كليه فعاليّتهاي است كه تامين کنندگان موّاد اوّليه و يا خدمات را به توليد کنندگان محصول يا خدمات و نهايتا مصرف کنندگان يا مشتريها ارتباط ميدهد. چگونگي مديريت زنجيره تامين تاثير بسزايي در هزينه تمام شده خدمات و محصولات دارد. هر محصول زنجيره تامين مختص به خود دارد.زنجيره تامين معمولا چند سطحي است.زنجيره تامين6دوره زنجيره تامين
اسلاید 7: زنجيره تامين7دوره زنجيره تامين
اسلاید 8: مصرف کنندۀ نهايي در سمت خروجي سازمان، محصول نهايي توسط عوامل توزيع در چند سطح، به مصرف کننده يا مشتري ميرسد.مشتريان همواره مصرف کننده نهايي نيستند و خود ميتوانند در سطحي معين در حلقه مصرف قرار گيرند.( مثال بياوريد؟! (8دوره زنجيره تامين
اسلاید 9: 9دوره زنجيره تامين
اسلاید 10: مديريت زنجيره تامين SCM ايجاد يک جريان قابل اطمينان در انتقال مواد، خدمات و اطلاعات از ابتدا تا انتها زنجيره تامين به بهترين روش ممكنهدف : چه كالا - خدماتي را از كدام تامين كننده، به چه قيمت، به چه مقدار و در چه زماني تهيه نماييم؟؟متغييرهاي تصميم: کميت، کيفيت، قيمت، زمان تحويل 10دوره زنجيره تامين
اسلاید 11: ارتباط با تامين کنندگاننحوه ارتباط با تامين كنندگان تاثير بسزايي در كيفيت و هزينه هاي تامين دارد.امروزه با توجه به پيشرفت فن آوري اطلاعات چگونگي مديريت زنجيره تامين تحولات وسيعي داشته است.ساير عوامل موثر:تاثيرات ملّي ميهنيعوامل استراتژيکعوامل زيست محيطي11دوره زنجيره تامين
اسلاید 12: اهدافهدف هر زنجیره تامین،حداکثر کردن ارزش کل تولید شده است.هدف كوتاه مدت: افزايش بهره وري، كاهش موجودي و زمان سيكل كلهدف بلندمدت: افزايش رضايت مشتري، سهم بازار و سود براي همه سازمانهاي درگير در زنجيره تامينعرضهكنندگان و مشتريان بايد اهداف يكسان داشته باشند. چرا؟12دوره زنجيره تامين
اسلاید 13: طرح کلی زنجیره تامینروابط ميان خريدار و فروشندهشبكه تامينکنندگاننگرش زنجيره ارزش پورتر است كه در آن زنجيره تامين شامل تمام فعاليتهاى مورد نياز براى ارايه يك محصول يا خدمت به مشترى نهايى است.13بااين ديد، زنجيره تامين شامل سه حوزه تدارك (PROCUREMENT) ، توليد (PRODUCTION ) و توزيع (DISTRIBUTION ) است .دوره زنجيره تامين
اسلاید 14: اجزای اصلی مدیریت زنجیره تامینبرنامه ریزی(Plan): این بخش استراتژیک مدیریت زنجیره تامین میباشد.منبع(Source): تامین کنندگان، تحویل و پرداخت، مدیریت انبار، بازبینی وانتقالتولید(Make): فعالیتهای لازم جهت تولید کنترل کیفی , بسته بندی و آماده سازی جهت ارسالارسال(Deliver): تدارکات، روشهای حمل کالا به مشتری و پرداختبرگشت(Return): کالاهای معیوب14دوره زنجيره تامين
اسلاید 15: نمونه هائی از زنجيره تامين15دوره زنجيره تامين
اسلاید 16: 16دوره زنجيره تامين
اسلاید 17: زنجيره تامين پخش دارووارد کنندگانتولید کنندگانشرکت پخش 1شرکت پخش 2شرکت پخش 3داروخانه هادرمانگاه هابیمارستان ها17دوره زنجيره تامين
اسلاید 18: زنجیره تامین پخش مواد داروییهدف این زنجیره تامین و توزیع دارو و مواد بهداشتی در سطح بازار می باشد.لایه تامین کنندگان تشکیل شده است از تولید کنندگان و وارد کنندگاندر لایه بعد عده ای توزیع کننده و خریدار عمده وجود دارد که تامین کنندگان می توانند کالای خود را به این خریداران بفروشند و یا به طور مستقیم در انبار ها ذخیره سازند.لایه بعد را انبار ها و محل های ذخیره سازی موقت دارو تشکیل می دهدآخرین لایه مربوط می شود به سه دسته نهایی خریدار و مصرف کننده دارو یعنی داروخانه ها، درمانگاه ها و بیمارستان هادر نهایت یک لایه مشتریان نهایی یا همان بیمارها را نیز می توان به این زنجیره اضافه نمود که در این جا از آوردن آنها صرف نظر کرده ام.18دوره زنجيره تامين
اسلاید 19: زنجیره خدمات پس از فروش کالاهای صوتی و تصویریتعمیر کار 2شرکت نمایندگی 1شرکت نمایندگی 2شرکت نمایندگی 3مشتریمشتریمشتریتعمیرکار 1تعمیر کار 319دوره زنجيره تامين
اسلاید 20: زنجیره خدمات پس از فروش کالاهای صوتی و تصویریهدف این زنجیره ارایه خدمات پس از فروش برای کالاهای صوتی و تصویری در سطح بازار می باشد.شرکت های تولیدی مختلف می توانند نمایندگی محصولات خود را به شرکت هایی که نمایندگی می پذیرند اعطا نمایند. نمایندگی ها با تعمیر کاران مختلفی می توانند در ارتباط باشند که این تعمیر کاران می توانند دارای خصوصیات و توانایی های یکسان و یا متفاوت باشند.در لایه آخر نیز مشتریان قرار دارند که با ارتباط با نمایندگی ها تقاضای ارایه سرویس کرده و نمایندگی ها بسته به نوع مشکل آنها تعمیرکار مناسب را برای آنها می فرستند.20دوره زنجيره تامين
اسلاید 21: زنجیره تامین قطعات یدکی خودروایساکوسایپا یدکانبارانبارانبارتعمیرگاه 1تعمیرگاه 2تعمیرگاه 3تولیدکننده Xایران خودروسایپاتامین کننده مواد اولیهتامین کننده مواد اولیهتامین کننده مواد اولیه21دوره زنجيره تامين
اسلاید 22: زنجیره تامین قطعات یدکی خودروهدف این زنجیره تولید و تامین قطعات خودرو می باشدتامین کنندگان مواد اولیه مانند آهن آلات و پلاستیک محصولات خود را به شرکت های تولید کننده قطعات خودرو می فروشندشرکت های تولید قطعات یدکی پس از تولید قطعات مورد نظر یا آنها را به شرکت های خودرو سازی ارسال کرده و یا برای پخش به عنوان قطعات یدکی در سطح بازار به انبار ها یا توزیع کنندگان می فروشند.در نهایت تعمیرگاه های از طریق انبار ها قطعات مورد نیاز خود را تامین خواهند کرد.22دوره زنجيره تامين
اسلاید 23: زنجيره تامين شلوار جين 23دوره زنجيره تامين
اسلاید 24: زنجيره تامين شلوار جين(ادامه) 24دوره زنجيره تامين
اسلاید 25: زنجیره تامین بلیط هواپیماهماایران ایربانک اطلاعاتی کشوریآژانس هواپیمایی 1آژانس هواپیمایی 2آژانس هواپیمایی 1مشتریمشتریمشتریماهان25دوره زنجيره تامين
اسلاید 26: زنجیره تامین خدمات حمل و نقل هواییهدف این زنجیره تامین تهیه و توزیع بلیط های هواپیما در بازار می باشدبدین منظور شرکت های هواپیمایی تحت عنوان اولین لایه تامین کننده گان، ظرفیت هواپیما ها و زمان پرواز های خود را به بانک اطلاعاتی کشوری اعلام می نمایندآژانس های مسافرتی با مراجعه به این بانک از اطلاعات موجود استفاده کرده و در صورت مراجعه مشتریان، در صورت امکان و وجود بلیط، برای آنها بلیط صادر می کنند.26دوره زنجيره تامين
اسلاید 27: 27زنجیره تامین لبنیات و فرآورده های لبنیدوره زنجيره تامين
اسلاید 28: فرض های زنجیره28فرآیند مدیریت زنجیره از دید خود کارخانه تولید کننده در نظر گرفته شده استبخش فروش توسط خرده فروشان (در حالت معمولی) خارج از وظایف و برنامه ریزی زنجیره اصلی در نظر گرفته شده است و بجای آن فروش آنلاین (جزئی و کلی) زیر نظر کارخانه انجام میشود.بخش فروش و مدیریت آنلاین به منظور تمرکز بهتر بر روی مدیریت زنجیره بصورت الکترونیکی بعنوان فعالیت ماموریتی خود کارخانه در نظر گرفته شده است.دوره زنجيره تامين
اسلاید 29: فرض های زنجیره29با توجه به اینکه نمایندگی ها در سطح کشور پخش هستند، بنابراین سفارش های دریافت شده از سیستم الکترونیکی بطور واحد توسط کارخانه مدیریت میشود و سپس به نزدیکترین نمایندگی ارجاع داده میشود.کلیه سفارش ها توسط مشتریان قابل پیگیری بوده و توسط کارخانه و نمایندگی کنترل میشود.نمایندگی ها میتوانند تقاضاهای خود را نیز به طور الکترونیکی در سیستم ثبت کنند.دوره زنجيره تامين
اسلاید 30: زنجيره ارزش و زنجيره تامينزنجيره ارزشهر قدم از تهيه مواد اوليه تا ارائه محصول به مشتری را در بر می گيرد.هدف نهائی ارائه بیشترين ارزش به مصرف کننده نهائی است. زنجيره تامينفعاليتهائی که مواد خام و قطعات نيمه مونتاژ را به عمليات توليدی برساند.اين دو تعبير به جای يکديگر به کار گرفته می شود.30دوره زنجيره تامين
اسلاید 31: فرآيندها و انواع زنجيره تامين31دوره زنجيره تامين
اسلاید 32: فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تامینمديريت اطلاعات مديريت لجستيك (Logistic) مديريت روابط(Relationship Management) مديريت اطلاعات :گردش مناسب و انتقال صحيح اطلاعاتهماهنگى در فعاليتهاسرعت، دقت، كيفيتمديريت اطلاعات در بخشهاى مختلفى تاثيرگذار خواهد بود.32دوره زنجيره تامين
اسلاید 33: فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین (ادامه)مديريت لجستيك در تحليل سيستم هاى توليدى (مانند صنعت خودرو)، موضوع لجستيك بخش فيزيكى زنجيره تامين را در بر مى گيرد. مديريت روابطمهمترين بخش مديريت زنجيره تامينرفتارهاي بين طرفين درگيرارتباط مطمئن ميان شركا، توسعه اطمينان و اعتماد33دوره زنجيره تامين
اسلاید 34: فرآیندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین (ادامه)تقسیم بندی دیگریمديريت روابط مشتريمديريت سرويس مشتريمديريت تقاضا تكميل سفارشمديريت جريان توليد مديريت روابط تامين كنندگانتوسعه و تجاري نمودن محصولمديريت برگشت34دوره زنجيره تامين
اسلاید 35: ساختارهای مختلف روابط زنجیره تامین35شبكه Republicشبكه Kingdomشبكه Baronyدوره زنجيره تامين
اسلاید 36: ساختار شبکه Kingdom36تأمین کنندگان رده های بالاترتأمین کنندگان رده سومتأمین کنندگان رده دومتأمین کنندگان رده اولKingتأمین کنندگان رده های بالاترتأمین کنندگان رده سومتأمین کنندگان رده دومتأمین کنندگان رده اولKingدوره زنجيره تامين
اسلاید 37: ساختار شبکه Barony37BaronBaronBaronBaronتأمین کنندگان رده اولتأمین کنندگان رده دومتأمین کنندگان رده سومتأمین کنندگان رده چهارمدوره زنجيره تامين
اسلاید 38: ساختار شبکه Republic38شرکتشرکتشرکتشرکتشرکتشرکتشرکتشرکتدوره زنجيره تامين
اسلاید 39: شبكه Kingdomرقیبی برای King (پادشاه) وجود ندارد .تامین كنندگان رده اول ، دوم ، سوم و... در این شبكه ، مختص همان شبكه بوده و با Kingدیگری كار نمی كنند.خلاقیت در سطوح مختلف شبكه تامین در ساختار مذكور، مختص همان شبكه است. به اشتراك گذاری دانش ، اطلاعات و نوآوریها محدود به همان شبكه است.هر King بادیگر Kingها در شبكه های مجاور رقابت می كند.رقابت دردرون ساختار Kingdom، میان تامین كنندگان همسطح39تأمین کنندگان رده های بالاترتأمین کنندگان رده سومتأمین کنندگان رده دومتأمین کنندگان رده اولKingتأمین کنندگان رده های بالاترتأمین کنندگان رده سومتأمین کنندگان رده دومتأمین کنندگان رده اولKingدوره زنجيره تامين
اسلاید 40: شبكه BaronyBaronها كارخانجات دیگر را هدایت می كنند.خلاقیت، دانش ، اطلاعات و نوآوریها به سرعت بین تامین کنندگان به اشتراک گزارده می شود.Baronها با رقبای استراتژیك دیگر (Baronهای دیگر درشبكه خودشان ) رقابت میكنند.تامین كنندگان مشترك ، خدمات یكسانی را در اختیار Baronها قرار می دهند.40BaronBaronBaronBaronتأمین کنندگان رده اولتأمین کنندگان رده دومتأمین کنندگان رده سومتأمین کنندگان رده چهارمدوره زنجيره تامين
اسلاید 41: انواع مدلهای تجاری زنجیره تامینساخت تجمعي براي ذخيره كردنذخيره كردن مستمرساخت براي سفارشمونتاژ كاناليزنجيره تامين جهاني41دوره زنجيره تامين
اسلاید 42: سود آوری زنجیره تامینسودآوری زنجیره تامین ((Supply Chain Profitability کل سودی است که میان همه مراحل زنجیره تامین تسهیم می شود.مدیریت زنجیره تامین به جای انتقال دادن هزینه ها به بخش های بالایی یا پایینی زنجیره، جریان را در کل زنجیره بهینه میسازد و با تفکر مشارکتی کل زنجیره را بهبود میدهد.42دوره زنجيره تامين
اسلاید 43: مشارکت(Partnership) در زنجیره تامیننبود همکاری یا ضعف همکاران در طول زنجیره تامین می تواند مشکلات متعددی برای کل زنجیره تامین و اجزاء ان ایجاد نماید:سرمایه گذاری بیش از حد در موجودیضعف در خدمات مشتریاز دست دادن درآمدهابرنامه های نادرست برای ظرفیت هابرنامه های حمل و نقل ناکارابرنامه های تولید نادرست43دوره زنجيره تامين
اسلاید 44: فنآورى اطلاعات و مديريت زنجيره تامينارتباط به موقع و كامل بين همه عناصر زنجيره براى اطلاع از نيازهاى مشترى و ميزان تامين نيازها از ضروريات زنجيره است.شبكه هاى اكسترانت و اينترنت سیستم های فن اوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامینموانع نصب نرم افزار44دوره زنجيره تامين
اسلاید 45: جايگاه مديريت زنجيره تامين در پيادهسازى تجارت الكترونيكتوليد كننده خود خريدار كالا از تامين كنندگان خود و فروشنده كالايى جديد به خريداران خود استيكى از عناصر مهم مديريت زنجيره خودكارسازى امر خريد و فروش بين اعضاى زنجيره است. 45دوره زنجيره تامين
اسلاید 46: دوره زنجيره تامين10-46فن آوری اطلاعات توانمند ساز زنجيره تاميناطلاعات تمامی ابعاد زنجيره تامين را به يکديگر متصل می کند. کسب و کار الکترونيک:جايگزينی فرآيندهای فيزيکی کسب و کار با جايگزِن های الکترونيک آنتبادل داده های الکترونيکی (EDI)تبادل اطلاعات تجاری از يک رايانه به رايانه ديگر خط رمز و بارکدداده ها يک رکورد فروش رايانه ای ايجاد می کنند.شناسائی از طريق فرکانس راديوئی (RFID) فنآوری که می تواند داده های محصول را از يک قطعه يا محصول از طريق امواج راديوئی به يک گيرنده بفرستد.اينترنتبه شرکتها اين امکان را می دهد تا با تامين کنندگان، مشتريان، حمل کنندگان و ساير کسب و کار ها در سراسر دنيا بطور لحظه ای ارتباط داشته باشند.
اسلاید 47: دوره زنجيره تامين10-47کسب و کار الکترونيک و زنجيره تامينصرفه جوئی در هزينه ها و کاهش قيمتکاهش يا حذف نقش واسطه هاکوتاه کردن پاسخ زنجيره و زمان مبادلاتحضور گسترده تر و افزايش قابليت ديده شدن برای شرکتهاانتخاب های بيشتر و اطلاعات بيشتر برای مشتريان
اسلاید 48: دوره زنجيره تامين10-48کسب و کار الکترونيک و زنجيره تامينبهبود خدمات به علت دسترسی آنی به خدماتگردآوری و تجزيه و تحليل اطلاعات قابل ملاحظه از مشتريان و ترجيحاتشان ايجاد شرکتهای مجازیبوجود آمدن فضای رقابت برای شرکتهای کوچکدسترسی جهانی به بازارها، تامين کنندگان و کانالهای توزيع
اسلاید 49: دوره زنجيره تامين10-49قابليتهای شناسائی بوسيله فرکانسهای راديوئی
اسلاید 50: دوره زنجيره تامين10-50قابليتهای شناسائی بوسيله فرکانسهای راديوئی
اسلاید 51: دوره زنجيره تامين10-51Build-to-order cars over the Internet
اسلاید 52: دوره زنجيره تامين10-52SuppliersProcurementpurchase of goods and services from suppliersOn-demand (direct response) deliveryrequires supplier to deliver goods when demanded by customerContinuous replenishmentsupplying orders in a short period of time according to a predetermined scheduleCross-enterprise teams coordinate processes between company and supplier
اسلاید 53: دوره زنجيره تامين10-53OutsourcingSourcingselection of suppliersOutsourcingpurchase of goods and services from an outside supplierCore competencieswhat a company does bestSingle sourcinga company purchases goods and services from only a few (or one) suppliers
اسلاید 54: دوره زنجيره تامين10-54 Original Equipment Manufacturer(OEM) Maintenance Repair andOperation (MPO)CorporateServices
اسلاید 55: دوره زنجيره تامين10-55تدارکات الکترونيکیخريد مستقيم از اينترنت از طريق اينترنتبازار الکترونيکیوب سايت ها محل تجارت برای فعاليتهای B2Bحراجیهاشرکتها محصولاتشان را برای قيمت دادن ديگران روی اينترنت به حراج می گذارند.
اسلاید 56: دوره زنجيره تامين10-56فرآيند تدارکات الکترونيکی
اسلاید 57: دوره زنجيره تامين10-57
اسلاید 58: دوره زنجيره تامين10-58Online Sourcing/ Procurement Process (cont.)
اسلاید 59: دوره زنجيره تامين10-59Source: Adapted from Garrison Wieland for “Wal-Mart’s Supply Chain,” Harvard Business Review 70(2; March–April 1992), pp. 60–71.Relationship between Facilities and Functions along the Wal-Mart Supply Chain
اسلاید 60: دوره زنجيره تامين10-60Amazon.com
اسلاید 61: انبارداریدوره زنجيره تامين10-61
اسلاید 62: موانع پيادهسازي مدیریت زنجیره تامینتعدد مراكز تصميم گيرىعدم اطمينان زنجيره تامين از پيش بيني تقاضاعدم اطمينان زنجيره تامين از زمانهاي تحويل زمان طولاني پاسخدهي ابداعات کم پيچيدگي:زنجيره تامين يک شبکه پيچيده است.تطبيق عرضه و تقاضا سخت است. بيثباتيهاي سيستم در طول زمان يک مساله مهم است. تعداد زيادي از زنجيرههاي تامين، جديد هستند و درک روشني از موضوعات مربوطه وجود ندارد. 62دوره زنجيره تامين
اسلاید 63: موانع پيادهسازي مدیریت زنجیره تامینعدم هماهنگي؛ يك بخش شركت با ديگر بخشها ارتباط خوبي ندارد./مشکل بودن هماهنگسازيحاصل کار ميتواند موجودي زياد، از مدافتادگي زياد، واکنش ضعيف به تغييرات و ابداعات کم باشد. اثر شلاق گاوی (The Bull Whip Effect)؛ تغييرات نامنظم در سفارشاتپایداری زنجیره تامین؛ بنگاههاى اقتصادى بزرگ در كشور بسيار كم است63دوره زنجيره تامين
اسلاید 64: اثر شلاق گاوی (Whipbull effect)64دوره زنجيره تامين
اسلاید 65: اثر شلاقگاوي (Bullwhip Effect) لايه 2 تامين کنندگانلايه 1تامين کنندگانتوليدکنندهتوزيع کنندهمشتريانسفارش(موجوديهای بزرگتر)اندازه موجودی=65دوره زنجيره تامين
اسلاید 66: اثر شلاقگاوي (Bullwhip Effect)66دوره زنجيره تامين
اسلاید 67: علل وقوع اثر شلاقگاوي نوسانات قيمت سياستهاي سفارشدهي دورهاي بازي کمبود/سهميهبندي (Rational/shortage gaming): به علت اينکه توليدکنندگان در زماني که کمبود عرضه وجود دارد اقدام به سهميهبندي ميکنند، مشتريان در هنگام سفارشدهي بيش از نياز واقعي سفارش ميدهند. زمانبندي توليد بر مبناي پيشبيني تقاضاي عمدهفروشان به جاي پيشبيني تقاضاي مشترينوسان تقاضا، مشکلات کيفي، اعتصابات، آتشسوزي کارخانه زمان تحويل بروز کردن پيشبيني تقاضا 67دوره زنجيره تامين
اسلاید 68: اقداماتي براي مقابله با اثر شلاقگاوي کاهش نوسان در تقاضا قيمتهاي پايين روزانه کاهش زمانهاي تحويل سفارش و زمان تحويل اطلاعات شرکاي استراتژيک/تغيير نقشها آسانسازي دسترسي و تقسيم اطلاعات تقسيم نقشهاحذف قماربازي در مواقع کمبود اقدامات متقابل دسته بندي سفارشات اقدام متقابل به بازي کمبود اقدام متقابل قيمتهاي نوساني اقدام متقابل عدم دقت در پيش بيني تقاضا سياستهاي مستقل بازگشتي کاهش عدم قطعيتهامتمرکز کردن اطلاعات تقاضا 68دوره زنجيره تامين
اسلاید 69: نتيجهگيرىبخش خرید سازمانها در اى در افزايش كارآيى و اثربخشى آنها موثر است.برنامه ريزى استراتژيك خريد و ارزیابی مستمر عملکرد تامین کنندگانبهینه سازی سودآوری در تمامی بخشها زنجیره تامیناستفاده مناسب از مدلهای پیاده سازی زنجیره تامینتوسعه و بهبود روابط تامین کنندگانایجاد رویکرد مشارکتی در زنجیره تامینتوسعه فناورى اطلاعات و كسب و كار الكترونيك69دوره زنجيره تامين
اسلاید 70: معرفی پایگاه های اطلاعاتی مرتبط با مدیریت زنجیره تامینwww.supply-chain.orgwww.supplychain.ittoolbox.comwww.manufacturing.net/scmwww.ascet.comwww.industryinfobase.ir70دوره زنجيره تامين
اسلاید 71: seifollahy@irantraining.orgبا تشکر از توجه شما!رضا سيف اللهی
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.