مبحث ورودی در شهرهای ایرانی
اسلاید 1: به نام خدا نام درس :تاریخ شهرهای اسلامی موضوع:ورودی ها دانشجویان:
اسلاید 2: تعریف دروازه(ورودی)دروازه شهر: (حصار شهر، برج و بارو، قلعه و مانند آن) به هر مدخل یا دروازهای که در دیوار شهر قرار دارد گفته میشود. درگاه یا پورت هم به همین معناست.يکي از عناصر کالبدي درساختار شهر، براي تقويت کيفيت نمادين و هويت آن دروازهها بودهاند دروازه شهر قديم به عنوان يک «نشانه شهري» در «شبکه نمادين شهر» که از عناصر اصلي ساختار شهر است، مي تواند مطرح شود. اين عناصر اصلي، ابزارهاي هويت دهنده و نقاط عطفي در سطح شهراند که با سازمان فضايي خود در اجياد خاطره ذهني از شهر و خوانايي آن به کار ميآنيد به کارگيري نمادين و کارکردي اين عنصر نشانهاي در شهرسازي معاصر، چه به صورت احياء و مرمت دروازههاي قديمي و چه با کاربست شکلي و مفهومي عنصر دروازه، گاه به عنوان مفصل و گاه به مصداق پنجرهاي گشوده بر افقهاي نو، بيانگر اهميت و امکان استفاده از اين عنصر در فرايند طراحي و معاصرسازي شهري است.ميتوان از سه جنبه به تعريف دروازهها پرداخت جنبه معناشناسانه، تاريخي و نمادين و کارکردي
اسلاید 3: تعریف دروازه از جنبه های گوناگونجنبه معنا شناسانهاصطلاح سنتي باب چه با عطف به شهرسازي و چه به ادبيات، دلالت بر حرکتي از ميان فضاي متعين دارد که در مدت زمان معيني انجام مي گيرد دروازه، نقطه ورود به يک فضاي محصور به وسيله ديوار يا يک فضاي باز محصور با حصار است دروازه محل گذر است، گذر از حالتي به حالت ديگر و به ويژه گذر از حالت بيروني به وضعيتي دروني. در منابع موجود معان ياصلي مرتبط با موضوع دروازه به اين ترتيب قابل بازيابي است: در لغتنامه دهخدا ذيل لغت دروازه باب، در بزرگ شهر و قريه و کاروانسرا و مانند آن در بزرگ مداخل شهر محل ورود به شهر يا قلعه يا قصبه و ده در فرهنگ معين در بزرگ درب آمده است. در فرهنگ لغات فرانسه هم مي بينيم: در گذشته ،ورودي مخصوص ساخهت شده در حصار شهر بوده است براي ورود به آن، نيز در لغتنامه انگليسي داريم دروازه محل ويژه ورود که از ميان يک ديوار يا حصار مي گذرد.دروازه شهر و فصل کتاب هر دو به باب معروفند و هريک سرآغاز يا سرانجام يک سفرند. وروديها و دروازهها و جلوههاي فضايي گذار و اتصال هستند و به طور مستقل نقطه وصل و گذار را در انواع اتصال فضاهاي باز به فضاهاي پوشيده و بسته شکل ميدادهاند به طور کلي ميتوان چهار خاصيت را براي دروازهها برشمرد: تعريف فضا، تشخيص فضا، جهتبخشي و هدايت
اسلاید 4: جنبه تاریخی ونمادیندر گذشته دروازههاي شهر و فضاهاي پيرامون آنها، مکانهاي باارزش و مقدس به شمار مي آمدند. آيين گشودن و گذر از يک دروازه، مراسم ويژهاي را طلب ميکرد همچنين دروازه در گذشته شاهدي بر وضعيت اجتماعي شهر به شما ر ميآمده است. و فرهنگ هاي کهن شرق مکانهاي داوري را د رهمين جا بنا مينهادند بنابراين عمل ورود از يک دروازه، يک عهد و پيمان است با آنچه درون شهر قرار دارد و نقش دروازه در اين ميان، هدايت گري است.دروازه شهر اشکارا اشارتي نمادين به شمار ميآيد. آستانه و دروازه نشان دهنده جهت و راه حلي ملموس و بلادرنگ براي پيوستگي فضا هستند شهر محصور يادآور و نمادي از کيهان و جهات آن است در شهر ايران باستان،شارساساني چون شار پارسي، بر مبناي باورهاي ديني و متأثر از مقوله جهانبيني معمولاً به حصاري ختم ميگردد که براي يادآوري جهات و عناصر اربعه چهار دروازه به چهار سوي عالم داشته باشد. در شهر اسلامي دروازه در مقياس بناهاي مهم، فضاهاي باز عمومي،در معماري شهرهاي قديم ايران، دروازهها و فضاهاي ورود به بناها به ويژه بناهاي مذهبي، از تسلسل و تنوع بسيار غني برخوردار بوده اند. مراتب و توالي فضايي مفهومي ماندگار براي گذار از يک فضا به فضاي ديگر است
اسلاید 5: نقش کارکردیدروازهها ميتوانند نقش هاي کارکردي متفاوتي داشته باشند ابعاد کارکردي دروازه ها را ميتوان به شش دسته تقسيم کرد: نقش ارتباطي، دفاعي و امنيتي، اقتصادي، اجتماعي، يادماني و بصري. از آنجا که در شهر معاصر کالبد دروازههاي باقيمانده چه به جهت کالبد و چه به جهت خاطره اي تنها جنبه يادماني و بصري آنها مي تواند به طور خاص مطرح باشد. در اين صورت دروازه ماوراي يک عملکرد ساده ميتواند در ساختار شهر به عنوان عنصر نمادين مطرح گردد
اسلاید 6: دروازهها در خاطره جمعي معاصر شهرنمادها و نشانهها در معماري از گذشته تا امروز طيف وسيعي از بناها را شامل ميشود دروازهها نيز به عنوان يکي از انواع برجسته بناهاي نشانهاي، جلوههاي گوناگون داشتهاند برخي از ارزشها و مفاهيم نشانهاي و نمادين دروازهها همچنان قابل تبديل به مصداقهاي معماري امروزي هستند تداوم خاطره اي مکان دروازهها در هر زمان نمود ويژهاي داشته است شکل کالبدي دروازهها به تدريج با تغيير نام آنها در طول دورههاي مختلف تاريخي به کالبدي ذهني و با اضمحلال برخي از آنها در شهر امروز،به صورت ذهني - خاطرهاي در آمده است.در شهرنشينيي ايراني علاوه بر مرزهاي طبيعي، حصارهاي منظم، باروها و دروازههاي معدود براي ورود به شهر قلمرو شهر را تعيين مينمود. در دوران معاصر عناصر دفاعي شهرها تغيير يافتهاند، و حصارهاي فيزيکي جاي خود را به روابط سياسي و تجهيزات الکترونيکي و ماهوارهاي دادهاند. به اين ترتيب، مکان دروازه، مکاني است براي القاء حس گذار و انتقال از قلمروي شهر جديد به قلمرو شهر قديم و اين گذاري است دوسويهتوجه به نقش دروازه به مفهوم معاصر و نه کارکردي آن مطرح است: دروازه دراين مفهوم، درواقع نقطه عطفي نمادين است براي ورود به قلمرو بافت قديم. معاصرسازي، به مفهوم شيوه زندگي امروز را به جاي زندگي ديروز گذاشتن است؛ درک اين واقعيت که چيزهايي از زندگي کهنه در زندگي نو باقيمانده و در عين حال داشتن رويکردي عقلايي که بازتاب آن حرکت پيوسته به جلو مي باشد.مهمترين عامل در اين کار پويايي و تحرک فضايي است بدين منظور طراحي دروازه با فضاي پيرامون آن به عنوان بخشي از فضاي شهري در ارتباط با فضاهاي ديگر در جهت زنده کردن خاطره جمعي و تداوم رشتههاي خاطرهاي آن مکان مي بايد انجام گيرد. از اين طريق نوعي خوانايي در سيماي کلي شهر پديدار خواهد شد بنابراين مي بايد پس از شکلگيري ساز کار فضايي وفعاليتي، عناصر نماديني طراحي و مستقر شود تا نشانهاي هويت دهنده باشد و در همين حال،زنجيره يادماني اين رشته تاريخي را متناسب با روح زمانهتکميل کند اين استقرار به گونهاي است که در هر زمان ديگري پس از گذر واقعه، مکان معنا پيدا ميکند
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.