صفحه 1:
#الإ[| استانداردهاى فيزيكى مدرسه ابتدايى
صفحه 2:
مكان احداث
مدرسه :
در شهر ها . ساختمان مدرسه بايد هسته يك مجتمع مسكونى باشد . از نزديكى
Pe ar eae weer ا الا ا ee Perc
سوانح رانندكى بايد برهيز كرد .
مدرسه باید حداقل یکصد متر از خیابان اصلی فاصله داشته باشد
(Rees Can eT Ay Bec ec Seer mee ا Scmr ira var cowe rrr
0 recite SO ure oe 0 الو
مدرسه باید با ساختمان های اطراف خود حداقل بیست و پنج متر فاصله داشته باشد
تا روشنايى و تهويه مطلوب را داشته باشد .
۱ ا arose Fey espe)
. ساختمان مدرسه باشند
مدرسه را در بلندی یا پستی زیاد نباید احداث کرد ( بخاطر وزش باد زیاد یا مه آلود
0
صفحه 3:
موقعیت ساختمان:
موقعیت ساختمان باید طوری باشد که کلاسهای درس در معرض مستقیم روشنایی نور خورشید
Oca Ws Pye Fa Yuen Se Ip spew en rece Cerone eae YF 0
Reeve Br yea Pear En Fors Niet Pea Spear Parveen Were arenes ae ey
Ce re et Ter ete ard
م 00
نحوه ساخت و شکل ساختمان
مدرسه:
* آندازه ساختمان بستگی به تعداد دانش آموزان و نوع مدرسه دارد .
مدارس ابتدایی و راهنمایی در روستا ها بهتر است که يك طبقه باشند .
cae yrearel bene tr rere aN ree 1۹
**در مدارس ابتدايى و راهنمايى بايد به ازاي هر دانش آموز 3 تا
5 صدم متر مربع ساختمان ( کلاس درس . آزمایشگاه , کارگاه , اتاق
معلمان) وجود داشته باشد .
1 ie need er er
10 ane Perm me Thee wee ne ERO Une viernes)
Beret: 0h ROS pemC] pee م ا ا ery ey
rome Sy BIO ESE eee ers] Pees | Cer]
صفحه 4:
Fi ا ل pe ne Poe eer wee Pee)
Ber اا
كلاس هاف درس - SCSI ارمايشكاء - سال EU SAE | od ren
م101
2. فضاهاى رفاهى خدماتى :
سرویس های بهداشتی - سلف سرویس - انباری و موتورخانه - زمین و
ل 0
000 near)
آتاق های اداری - مدبریت و معاونین آرشیو و بایگانی اناق های مشاوره
تحصيلى - اتاق اساتيد و معلمان - اتاق جلسات - بخش سرايدارى و
نگهداری نیز می باشد.
4 بخش آموزشی و پژوهشی :
۱ yey PO cP segnes nT
كدام از آنها بسته به شمار افراد استفاده كننده از آنها متغير و متفاوت
ار
و ... مناسب با نوع اجتماع و محیط در استاندارد های طراحی فضاهای
. آمورش تاثیر گذان است
صفحه 5:
صفحه 6:
a
POCA 001001 CoP PRY PRS CTC rN 2
pe anes eee omen ener espe ae een eI Oe 1
های درس تظری ۶۵ در ۸۵ متر مربع بوده است در لین کلاس ها که اصطلاحا کلاس های درس سنتی
از آنها ياد مى شود فضاهاى لازم به ازاى هر دانش أموز ؟ متر مربعبوده است. و لین درحالی است که
Tree ie enn rani teen In tees ae ie rene 20
ل
2
ارتفاع
0 eS TCD
OR OSe Ss een irs oh Ene Cae LES iuere Senee Pee ener Care]
سنگ پوشید شود و ازاتفاع ۱۵ مت به بعد با زنگ های روشن وبراق پوشیده شود و
سس
0 ار gery
که در کف کلاس به کار می رود باید غیر قابل نفوذ بوده و لغزنده نباشد که به
صفحه 7:
.5 | نور و پنجره در فضای آموزشی :
نور و روشنايى از عوامل بسيار مهم در طراحى هر نوع فضاى معمارى اسست .موقعيت ٠ اندازه . و نوع
پنجره تعیین کننده مقدار nem ese e ee yes) ۱
ene ee pr |
عين حال جهت كلاس به سمت شمال و جنوب بوده واز ورود اشعه مستقيم خورشيد به درون فضأ
0
ل ا ۱
بت ی سر ی ارت ها و ee I كف ریت رح
6 سنانتى متريوده ودر غير ايتصورت بايد داراى نرده جويى :يا فلزى مناسب باشق
حداقل ابعاد بازشو پتجره باید دارای ۵۰ سانتی متر عرض و ۶۰ سانتی متر ارتفاع بوده باشد
فضای ما بین دو پنجره در کلاس باید حداقل ممکن باشد تا از ایجاد سایه در وسط کلاس جلوگیری
ot
er Ce eee eS eres sr) 00ص
Pesan Mle)
9 Ee ener it ot eB LT Rene aS a eer ee)
Peon on ears
صفحه 8:
در کل برای کلاس های درس به طور کلی پنج
درصد مساحت کلاس مناسب است
بهتر است طراحی کلاس ها به طوری باشد که نور از سمت چپ بتبد.پنجره های کلاس نباید طوری ساخته
oe ee peel Pr come Cn |
لي ال مس بت
۱ ا ا me
صفحه 9:
دیورها بای با رنگهای روشن و آرام و سقف به رنگ سفید برنگ آمیزی شوند. گوشه های کلاسها را بید به
صورت كرد ساخت تا ياك نمودن لن أسانتر و در ضمن مطمكن قر باشد . به همين دليل ذيوار را تا ١8 از
سطح زمین بای با رنگ روغن , رنگ آمیزی کرد .کف اناق بید از موادی باشد 20000
و تمیز کرد و علیق خوبی باشد و لغزاننباشد. هم چنین دارای درز و شکاف نباشد .تمیز کردن کف اتاق باید
دیوار:
با جارو برقى صورت كيرد تا كردو خاك بلند نشود.
تهويه:
۱
بايستى ؟ بار تعویض GIG
|
بالاى آن به طرف داخل نيم باز است و يا با Re comer RU ge Sn re yess يك
تهویه مناسب می توان دست یافت .در تهویه مصنوعی که مکمل تهویه طبیعی است . در کارگاه و
آزمایشگاه وجود آن اجباری و الزامی است . باید در نظر داشت که در بحث تعویض هوای اتاق ۰ بیش
۱۲-۸۵ متر مکعب در ثانیه نباشد.
صفحه 10:
it [IZ
۷ tes Sch res ede
Peace Sore voce deere eee Deedee ay eee ren oat) eres pete
0 7۱ ا es ee i
۱
1 7 eft cee cenc Resto
می تون از کولرهای گازی نیز استفاده کرد .
00 eee nnn ee es
نبود ساير وسايل نامبرده كمك كتنده است.
صفحه 11:
0 Bee) Nt Preece see) 5
صفحه 12:
1 ارتقاع تيمكت.
ارنقاع پعکت پاید طوری باشد که دانش آموز هنگام نشستن , تمامی کف
Ke Meer CeIn necerion wal hie Perret yah 5
0 mr sree en tore ume vera aE | MOV A pe poet
rl
2 عرص تپمکت
عرض نيمكت بايد دو سوم طول ران دانش آموز باشد , یعنی 20 درصد
ار ی
شود . حاشیه جلوی نیمکت باید مدور بوده و حدود 2 تا 3 سانتی متر بالا
تر از حاشیه عقب آن باشد .
3 طول نیمکت
sy ا ل Bere
تن
Perey ا gear ewe aN)
باید نیمکت در قسمت کمری ستون فقرات کمی تحدب به طرف جلو داشته
10 باشد . تکیه گاه باید تا حاشیه پایینی استخوان کتف برسد و خمیدگی کلی
. تا 15 درجه به طرف عقب داشته باشد
صفحه 13:
| تسد
CROP Re ao ete ev REY pcre Y rive a Ave eerie ee PLC rcl hd
تخته3 متر فضا بايد باشد- تابلو كلاس درس بايد در محلى مناسب كه نور كافى به آن
مىرسد قرار داشته و در معرض ديد كامل دانش آموزان و به رنك سبز مناسب و غير
ا ۱[
جوب
لباسی :
1۱ Coe ee Pam nee eC are’ RUC tse
۳ : چند روش می توان حل کرد
1
rE ا ا ا Seen er ne nea ie Re ores
. گرفته شود
3.ميان دو كلاس فضايى براى اين كار در نظر كرفته شود .(به ازاى هر دائنش آموز 3/
0
صفحه 14:
۱
آزمایشگاه ها :
ق |
آزمایشگاه می باشد تا دانش آموزان علاوه بر اینکه به صورت تشوری درس را فرا می گیرند در آزمایشگاه و
کارگاه با فرآیندآزمون و خطای دروس آشنا شوند
کارگاه زبان : در استاندارد های جهانی دو نوع کارگاه زیان انگلیسی مطرح است
و ۳
کارگاه 1:6٩ با: گوش دادن صحبت کردن و ضبط کردن
این دو کارگاه در کنار هم فضایی نزدیک به ۸۰ متر نیاز دارد و سرانه هر نفر برای کارگاه و آزمایشگاه
6ل متر مربع است
از لحاظ نوربردازى كاركاه ها و آزمايشكاه ها در صورتى كه نور طبيعى به آنها ترسد اشكالى ندارد اما بايد
حتما نور مصنوعی برای آنها 010
صفحه 15:
ال |
* ۱ تعددپله هر پکان ید از ۳ پله کمتر باشد ( وجود ۱ با ۲ پل باعت برهم خوردن نم و تعادل حرکتی در بین
افراد می شود و به اصطلاحپلهدیک وان دایک ایجاد می گردد.)
1- براى بلكان بيش از " بله بايد نرده طراحى و اجرا شود.
52511011111 Yee وري te
* *- فاصلة ميان يله سقف أن تبايد از ؟ متر كمتر باشد لابن فاسله ممودى اندازه كبري مى شوق
زر
ene ed eee ere
cept ree rar epee
* عرض راهروهای فضای آموزش برای ۴کلاس۴۰.متر و به ای هر کلاس بیشتر از ت7۰ سانتی متراضافه می شود
ec ares Cereal 1
* در خروجی کلاس ها باید رو به بیرون باز شود و عقب رفتگی نسب به دیوار داشته باشد.
صفحه 16:
| .<
ال ا ا اا Re
كيرد و يا اينكه اكر ديد و منظر خوبى رو به ساختمان داريم آن را در بالاترين طبقه و مشرف به منظره
Pe Oe al aac ae al Ol ne et a ad
ل eee ie NE ee
کتابها در سال تعیین می گردد.فضای مورد نیازبرای محاسبه ی زیر بنای یک کتایخانه طبق فرمولی به
م ec hn cs ul perom 1
AED CAT Eres] ا 0
شودمحل تشستن یک خواننده ۷۲/۲متر است.
1 Ce ne eens ee ron ere)
Perec eer Pom eee erp ay etn enone ir he ere rp pecanes
Res Fer ere rer es 5 perro ee ae ey POE RC ا
fee pee oe ey eter sie ere Pree ee eer
گیرنداز این رو محل قرار گیری فهرستها معمولا فضایی باز است که در نزدیک ورودی قرار دارد و بوسیله
۱ ood eee aed
محلی برای چهار ردیف قفسه های دو طرفه در حدود ۱۲ متر مربع برآورد می شود.
صفحه 17:
1
* در اغلب کتابخانه ها حداقل ۰٩/کتابها دارای عرضی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر هستند و عملا می توان
Re a Roe Og en CEI ra PP Oa) 1
ence nee tee sre ae Recs oe EC
ابعاد کمی بزرگتر مرد نظر باشد عم ۴۹۰میلیمترجوابگوست.طبق یک قاعده تجربی در یک کتابخانه
۸۰قفسه ها ۲۰۰میلیمتری,۱۵/آنها ۲۵۰ ری و 1۵ آنها ۳۰۰ میلیمتری هستند.
* طول قفسه ها:
* طول استانداردسالها برابر۱۹۴۰میلیمتر بوده است.زیرا که پذیرفته شده بود که چشم خواننده توانایی
eases crea epet OMmn Rete ceib ry TU) eM | veece eens ۱
ایید کرد.
اع قفسه ها:
* ارتفاع کتابها بر فاصله ی میان طبقات و در نتیجه تعداد طبقات تاثیر می گذارد.در اکثر کتابخانه ها
ak 7 Cea ee Ber SCI naa sm Che 1۱
يك با خور 18٠ ميليمترى مجموعا ارتفاع 1170 ميليمتر را براى قفسه ها بوجود مى آورند كه
eee) م 0
مناسب و دسترسی ۱۳۷۰ میلیمتر برای زنان و ۱۵۰۰ میلیمتر برای مردان می باشد.پایین ترین
در ارتفاع ۳۰۰ میلیمتری است و چهار طبقه ۲۸۰ میلیمتری (۳۰۰ میلیمتری)به روی آن می باشد.
" استاندارد ميزها.
* میز ها از جمله مهم ترین وسائل فضاهای مطالعه هستنداستاندارد میز ها برای میز های مختلف به شرح زیر است:
نيز
صفحه 18:
" میز های ۱ نفره:
* رقم قابل قبول برای این میزها ٩۰۰«۶۰۰ میلیمتر می باشد.این رقم گاهی برای راحتی بیشتر خواننده تا یک
ies yey aero ear ea Y Pereee eras ۱
0 See
میزهای ۲ نفره ای که از هم جدا نشده اند ظاهرابرای خوانندگانی که روبروی هم قرار می گیرند جذابیت *
010 Pe TOE ITO aE on
" ميزهاى طولاتى:
ل 00
عین حال نحوه ی قرارگیریآنها جذاب و انعطاف بذير استءعرض أنها نبايد از 1٠٠١ ميليمتر كمثر
باشد.فضای جانبی میان خوانندگان نیز لازم است حداقل ٩۰۰ میلیمتر باشدبین میزهای موازی باید حداقل
۰۰ میلیمتر فاصله پیش بینی شود.در عین حال نباید در انتهای این میزها محلی را برای نشستن در نظر
ois
* تور پردازی:
چا را و
ندهد وبه جلوه ى ساختمان بيفزايد.جهت بر أوردن موارد ذكر شده دو نوع نور وجود دارد:
۱*۴ نور مصنوعی ۲- نور طبيعى.
Sl Rene eee eee eis Se re
* اتاق ها مطالعه(رزنمه و مجلات) ۰۰ میزهای مطالع(کتابخانه های امانی) ۰ ۴۰میزهای مطلعه(کتابخانه های
رح وتا ها مس همان enon Geen
صفحه 19:
سالن اجتماعات:
| ned
" ازپشت صندلی ردیف اول تا سن "متر فضاء
ae Lee eee
DES ove sae al
Bey rene عمق *
* دارای ۲ راهرو فرارو عرض آن برابر ۱.۲۰است. عرض در رلهرو های فرار مطابق با جمع
بازشو های مربوط به راهرو می باشد.
" براى ديد مناسب به سن به ازائ هر رديف صندلى 1 سانتى مثر كد ارتفاعى لفزايش بيدا
SES
صفحه 20:
سرویس بهداشتی و آبخوری:
* ۱- کف محوطه آبخوری قابل شستشو ودارای شیب کافی و مناسب به طرف مجرای فاضلاب باشد.
* 1- ديوار لبه آبخورى بايستى از جنس قابل شستشو (نظير كاشى) بوده و داراى شيب مناسب بطرف
2111100
0
* ۴ آبخوری عمومی دانش آموزان باید با شیرهای مناسب با آب سردکن مجهز گردد. ارتفاع شیر آن
ACT ا de ee Sar Ayer seen Ripeniroen
* ۵ - آبخوری باید خارج از سرویسهای بهداشتی و با رعایت شرایط بهداشتی وبا فاصله حداقل ۱۵
متر احداث گردد.
0000
انر كرقده شود
* ارتفاع دستشوییها متناسب با سن دانش آموزان در دوره های مختلف تحصیلی ۷۵ - ۶۰ سانتیمتر از
سطح زمین باشد.
هر ۴۰ نفر حداقل یک چشمه توالت و هر ۶۰ نفر یک دستشویی در
صفحه 21:
موجب آلودگی خاک های سطحی نشود.
در معرض یاد غالب قرار نگیرد.
1۱ oe Poe ae nA)
Relea eter pean eee Me oe mele ee Eero a)
استقرارآبخوری در داخل فضای سرویس های بهداشتی مطلقا ممنوع است.
۹ eco ee ECCS Res CON SPT Poe oe
در صورتى كه تعداد سرويس هاى توالت بيش از ؟ جشمه باشد.تعبيه دو ورودى وخروجى الزامى
ات
عرض دهنه ورودى /1١ ١متر نباشد.
محل تعبيه ورودى در دسترس مستقيم با فضاى دستشويى ها بوده وداراى ديد مستقيم به فضاى
توالت ها نباشد.
|
مطابق با مشخصات مندرج در استاندارد ملى ايران الزامى است.
صفحه 22:
cel GN
eee Sees sce Ase vote nv eco SSE eel ens RCL Sees Soe
و حستقل زر قواعل نوات شور اش
*آموزش هاي لازم جهت استفاده مناسب و اصولی از امکانات و تجهیزات آیمنی
برای کادر آموزشی ودانش آموزان در سطوع مختلف الزامی است. همچنبن عاطر
ری 7
ايمنى از آنش نشائى مي توائد در ارتقاء ايمنى مدرسه نقش يسزايى ايقا نسايد.
با را ی
HUES SISter lee etre once
iS
* در مدارس باید خاموش کننده های دستي OS Unni lisp
کیلوبی به تعداد لازم حداکثر به فاصله هر ۲۲ متر یک دستگاه در نظر گرفته شود.
صفحه 23:
10 0 5 Pe
" وسايل كرمازا مانند بخارى ها را در نزديكى وتماس نزديك با يرده ها وساير اجسام قابل اشتعال نصب
| ا ee
دستگاه را قطع کرده وابتدا سازمان آتش نشانی را مطلع نمائید.
FEATS Pee res eae Es PA epoca Foo ene oe Peo
Fe ree eC eRe Serenata Sean yee eee]
پاکسازی شود.
حتی المقدور از استفاده از سقف های شیروانی با خرپاهای چوبی احتراز شود
صفحه 24:
SO ate a Deas ee hee ee he nes tae
. طور کل افرادی که در فضای آموزشی رفت آمد می کنند را مد نظر قرار دهند
* جاگیری کلاس های درس با توجه به پایه تحصیلی متفاوت است در مقطع ابتدایی بهتر است که
ee DR eaec a cee Pc oe ec 1
Ne ree Nee se foe eee een eee
Fern OpESSON perv Ves ERC SON KONEEP NN POOR coe OP eae CCP
. پائینی و زیر زمین تعبیه شود
۱ ren edi
eS ea Te ee eee Se ee ic
. طبقه و مشرف به منظره طراحی کنیم
Pern eel ey ا me esse fe fon elon br ear i
خارج از فضاى آموزشى در حياط تعبيه شود و همجنين سالن امتحانات و اجتماعات بايد در
Saree nen rn nte ss
صفحه 25: