صفحه 1:
سك باهاوس
مدر
=x 1 +
Puture
_orchiert@
صفحه 2:
باهاوس:
مدرسهاي كهيك مکتب معماري شد
باهاوس نام يك مکتب معمازري jl aS cowl نام مدرسه
هنر و معماري باهاوس در آلما,گرفته شده است. این
مدرسه معماري که از سال 1919 تاب1933 فعالیت
ميکرده است, پیشگام مدرنیشم در معقاري بود و
دستاوردهاي اق»هنوز نیز در رشتههاي هنر و معماري به
دانشجویان تدریس ميشود. ساختمان و کارگاههاي این
مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار المان از سال
6 در فهرست میرات جهاني یونسکو ثبت شده
صفحه 3:
* مدیریت این مدرسه نیرّ#په ترتیب بر عهده والترگروپیوس
(909) تا 99 ماتیّس مدير (©0996 تا
00 و میز وا دروهه 990 تا 955) بود.
* باهاوس در سال 009 توسط والتر گژوپپوس در شهر
سنتي و قديمي,وایمار تأسیس شد. هدف اولیه از,تأسیس
مدرسه باهاوس. ایجاد مكاني بود که تركيبي از مدارس
معماري» صنایع دستي (چون نجاري؛ آهنگري و.) و
آكادمي ,هنري بود.
صفحه 4:
مدرسه معماري باهاوآت که در زبان آلماني به معني «خانه
معماري» است. در دور ان فعالیت چهارده ساله خود در آلمان» در
سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتکت بزرگ که مدیریت
باهاوس را نیز بر عه۵ه داشتهاند» فعالیت, کرده است. اين مدرسه
ابتدا از سال 909 تا 1968 در شهر وّایمار سپس از سال
0 نا 806 در دسائو و بالاخره از سا 99 تا
999
يعني زماني که این مدرننته به دستور حکومت نازي آلمان تعطیل
شده در برلین فعالیت ميکرد
صفحه 5:
گروپیوتس اعنقاد داشت که با پایان جنگ جهاني اول» دوره جديدي
از تاریخ آغازه یه است و قصد داشت در مدرضه باهاوس. سبگ
معماري جديدي را که,پارتابي از اين دوران باشد» به وجود بیاورد.
به اعتقاد گروپیوسء این سك معماري که ميشد اصول آن را به
تمام كالاهاي مصرفي تعمیم داد؟/باید ارزان» کارکزدگرا و سازگار با
تولید انبوه ميبود. گرّپپوس براي دسْتيابي به اين هدفت. ميخواست
هنرمندان و صنعتگران را با هم متحد کندآتاربه محصولي كاركردي
و قابل استفاده| و در عین؛حال با اروش از لحا»منري دست يابد.
اين ايده در بيائتته:افتتاحيه مدرسه باهاوس به خوبي ان است:
«ما در پي
آنها دیگر تعصب حرفهاي که اکنون چون ذيواري بلند هنرمندان و
صنعتگران را از هم جدا ميسازد. وجود نداشته باشد.»
آنیم که جامعه تازهاي از هنرمندان پدید آوریم تا در ميان
صفحه 6:
برنامهریزان مدرسه باهاوس هنرهاي زییا را از صنایع دستي
كاربردي ممتاز وّپمتفاوت نميدانستند و بر این باور بودند که هنر و
معماري مدرن باید پاسخگوي نیازها و اقتضائات جامعه ضنعتي
مدرن باشد و طراحي خوب باید,از عهده آزمونهاي زيباشناختي و
مهندسي برآید. ویژگی,عمده سبك باهاویس تکیه هر چه بیشتر بر
کاركردگرايي» بهرهگيري بهبثه از خواص مود و مصالح صنعتي»
احتراز از تزئینات تجملي در نماي ساختمانها و فرّآوردههاي
صنعتي بود.
صفحه 7:
+ دستيابيبیه نوعي هماهنگي بین ضرورتهاي كاركردي و
کیفیت زيباشناختي» خوشساختي و خوش تركيبي
محصولات صنعتي از دیگر اهداف موسسان AG pds
باهاوس بود.
* استادان باهاوس به شاگردان خویاد ميدادند که همه چیز
را بر مبناي نیازها طراکي کنند و اژ/#هیچ عنصري که فاقد
کارکرد باشد و تنها جنبه زیباشناسانه داشته اد استفاده
نکنند. در مدرسه باهاوس تاریخ معماري جايي میان دروس
دانشجویان نداشتند» چرا که در باهاوس قرار بود همه چیز
بر مبناي اصول اولیه معماربي و بدون توجه به آثار
گذشتگان ساخته شود.
صفحه 8:
+ باهاوسدر ابتدا براي تأمین بودجه خود به سوبسيدي که از
جمهوري و ایعاژمميگرفت وابسته بود. اما بعد از ایجاد تغييراتي ذر
حکومت محلي و ایمار»راین مدرسه در سال 1966 به ثتهر دسائو
كه بافت صنعتي و شهري#يشتري داشت و با ايدههاي هدرن
مدرسدي باهاوسن همخوان بودء مَنتقل شد. پس از انتقال مدرسه
باهاوس به دسائو» بخثق,طراحي صنفتيي, این مدرسه که مشکل
كمتري با حکومت محافظهکار محلي داشتند,در وایمار باقي ماندند.
مدرسه طراحي صنعتي باهاوس بعدها نام خود را/به دانشکده فني
معماري و مهندتتي عمران تغییر داد و از سال 96 به بعد نیز
به نام دانشکده باهاوس آلمان خوّانده ميشود.
+ در سال 78 ©©0 سبك باهاوس و آثار آرشيتكتهاي مشهور آن
نمایشگاهمعماري اشنونگارت را که با موضوع خانهسازي برگزار
ميشد. به شدت نحت تأثیر خود.قرار داد.
صفحه 9:
uous sS Gl ow, ° مدیریت باهاوس را Sn مهیر و
سپس میزوّان دروهه به عهده گرفتند. با قدرت
رسیدن رژیم نارّقها در آلمان و افزایش فشاز
سياسي بر اين درس باهاوس در سال 1933
تعطیل شد: vie نازي والايكر كروههاي فاشيستي
آلمان از ابتدا با قعالیت مدرسَه,یاهاوس مخالف بودند
و آن را ٩ 07 ادا ييويسندكان نازي
چون ویلهلم فريك و آلفرد روزنبرگ نیزدر
لا 8 «9۳ ]#1 مگاهیدند و
سبك مدرن آن را به باد انتقاد ميگرفتند. در واقع
باهاوس يكي از مظاهر «هنر منحظ» بود كه هيتلز و
خزب نازي آلمان کمر به نابودي Yl بسته بودند.
صفحه 10:
پس اب قدرت رسیدن نازيها و تعطيلي مدرسه باهاویل؛
مدیران و استادان مدرسه که همه از معماران Shy اول آن
زمان بودند» به کثقور هاي مختلف در اروپاي غربيٍ» آمریکا
و همچنین اسرائیل مهاجّوت کردند. همچنین شمازي از
معماران باهاقس که به شیگاگو, رفته بودند باهاوس جدید را
در اين شهر تأسیس کردند و به ترّابیت معماران جوان ادامه
دادند.
اين مسئله كمك قابل توجهي به ترويج سبك تَّعماري باهاوس
در سراسر جهانّ كراد.و.آن را به كفتمان مسلط در معماري
و طراحي صنعتي مدرن تبدیل کزد»,چنان که این مکتب
هنري امروز نیز همچنان نفوذ جهاني خود را حفظ کرده
ail
صفحه 11:
* از جمله,مهمترین ساختمانها و آثاري که در طول فعالیت
مدرسه باهاوس,عمدتا به دست استادان و مدیران مدرسه
ساخته شد ميتوانگ,عمارت سامرفیلد و خانه اوق در
برلین» خانه اونرباخ در ابر برج تریبیون درد شیکاگو (که
مدرسه باهاوس پل از. برینده شگن,در يك. مسابقه بينالمللي
طراحي آن را بر عهده گرفت) اشارةکرد. اما مهمترین
بنايي که سبلٍ معماري باهاوس ذر اين دوره,در آن متجلي
شده است. شناختمان خود مدرسه در دسائو است که توسط
والتر گروپیوس, مدیر. وقت اهاوس» طرياحي شده است.
صفحه 12:
پلان ساختمان مدرسهپاهاوِ
تا دو سال به همین منوال گذشت ابید از دو سال یعنی در سال ۱۹۳۰ مه یر» که ade مذ رسي بودااز سمت
خود کناره گرفت و معمار آلمانی میت اذیر روهه جانشین وی شد.
با وجود تلاش های بسیاری که میس اندرر وه رای نگهداری باهاوس انجام دادم دلیل مشکللات سیاسی
از طرّف نازی ها مجبور به میتقل کردن مدرسه به کاورخانه ای مترروک در شلهس برلین شده اما بالاخضره در
آوریل ۱٩۳۳ نازی ها مدرسه را به تصرف خود در آوردتل3و تا مدتی از فعالیت مدرسه جلوگیری نمودند.
ساحتمان مدرسه باهاوس
اولین آرم مدرسه باهاوس طرحی بود در قالب دایره با تصویرری شبیه به انسان که روی دستهایش مثللی
راه ره را بالای سر خود نگه داشته. اما بعدها در سال ۱۹۲4 این آرم عوض شد و یکی از کارمندان باهاوس
به ناماشتکاوه|شلمم طرجی در قالب دایره زد که نیم رح ی از ضورت انسان را نشان می داد
ساختمان بسیار:
به موزه هنرهاى زيباى تهمران است
صفحه 13:
مدراسه طراحی باهاو آن که "#6 ۱۹۱۹ در ویمر آلمان تاسیس شد بل نمدار بسیاوی از
ايده های جنبش مدرن بود. هدف مدیراین مدرسه» والتر گروپیوس (۱۹۶۹- ۱۸۸۳) ایجاد
ارتباط میان همه آموزشلهای هنری» معماری,و طراحی بود. مغماری حاصل از این تجمع
به صورت ساختمان های مکعتب مانندی با سقف آهای مسطح با ردیف های عمودی و افقی
پنجره های بزرگ با قاب های فلزوی برأی راه یافتن,نور طبیعی فراوان به داخل بود.
نوگرایی کارایی و بهداشت جوهر اصلی نتبك جدید بود/ررنگ سفید رنگ ارجح برای
دیوارها بود که عاري از تزئینات زوارها و گچبری های پیشینٌْ,یطوحی صاف و ساده
بودند. درها بدون قاب بثدی" های سنتی و تنها پوشیده از سطوح تخته سه لای رنگ شده
بونشد. فرم ها Sh تب ۷/۷۱ كردن أناق جواب» اتاق نشيم
و آشپزخانه با وسایل توگار منداول شد.
صفحه 14:
صفحه 15:
--
ieee
workshop build ing
|| “
students’ ie eet 1
ou |
er
dining hall / ی واه
. |
صفحه 16:
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
۳
۳
-~
صفحه 30:
صفحه 31:
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
Vere ed
اا |
صفحه 39:
صفحه 40:
ES
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
*
©} Dessau Bauhaus School of Design studios being repaired لقن
» albums » Dessau- Bauhau
fon
صفحه 46:
صفحه 47:
Dessau Bauhaus School of design زک
hmwmée » albums > Dessau- Bauhaus design school
۳
Ton ۳
CT
صفحه 48:
© Dessau Bauhaus School of Design 01 Li sik
bmymSe > albums = Dessau- Bauhaus design school
صفحه 49:
© Dessau Bauhaus School of Design - pictures of the school تا 0
brwenSc = albums » Dessau- Bauhaus design schoo!
صفحه 50:
صفحه 51:
صفحه 52:
صفحه 53:
صفحه 54:
are-076 www.fotosearchcom
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61:
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
صفحه 70:
صفحه 71:
¢b0629324 www.fotosearchcom
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
Tabesit wwnw.totosearchcom
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
۱۱
students’ tet ie TT i |
|
]ا 11
dining hall stage / auditorium 0
صفحه 85: