صفحه 1:
سك باهاوس مدر =x 1 + Puture _orchiert@

صفحه 2:
باهاوس: مدرسه‌اي كهيك مکتب معماري شد باهاوس نام يك مکتب معمازري ‎jl aS cowl‏ نام مدرسه هنر و معماري باهاوس در آلما,گرفته شده است. این مدرسه معماري که از سال 1919 تاب1933 فعالیت مي‌کرده است, پیشگام مدرنیشم در معقاري بود و دستاوردهاي اق»هنوز نیز در رشته‌هاي هنر و معماري به دانشجویان تدریس مي‌شود. ساختمان و کارگاه‌هاي این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار المان از سال 6 در فهرست میرات جهاني یونسکو ثبت شده

صفحه 3:
* مدیریت این مدرسه نیرّ#په ترتیب بر عهده والترگروپیوس (909) تا 99 ماتیّس مدير (©0996 تا 00 و میز وا دروهه 990 تا 955) بود. * باهاوس در سال 009 توسط والتر گژوپپوس در شهر سنتي و قديمي,وایمار تأسیس شد. هدف اولیه از,تأسیس مدرسه باهاوس. ایجاد مكاني بود که تركيبي از مدارس معماري» صنایع دستي (چون نجاري؛ آهنگري و.) و آكادمي ,هنري بود.

صفحه 4:
مدرسه معماري باهاوآت که در زبان آلماني به معني «خانه معماري» است. در دور ان فعالیت چهارده ساله خود در آلمان» در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتکت بزرگ که مدیریت باهاوس را نیز بر عه۵ه داشته‌اند» فعالیت, کرده است. اين مدرسه ابتدا از سال 909 تا 1968 در شهر وّایمار سپس از سال 0 نا 806 در دسائو و بالاخره از سا 99 تا 999 يعني زماني که این مدرننته به دستور حکومت نازي آلمان تعطیل شده در برلین فعالیت مي‌کرد

صفحه 5:
گروپیوتس اعنقاد داشت که با پایان جنگ جهاني اول» دوره جديدي از تاریخ آغازه یه است و قصد داشت در مدرضه باهاوس. سبگ معماري جديدي را که,پارتابي از اين دوران باشد» به وجود بیاورد. به اعتقاد گروپیوسء این سك معماري که مي‌شد اصول آن را به تمام كالاهاي مصرفي تعمیم داد؟/باید ارزان» کارکزدگرا و سازگار با تولید انبوه مي‌بود. گرّپپوس براي دسْتيابي به اين هدفت. مي‌خواست هنرمندان و صنعت‌گران را با هم متحد کندآتاربه محصولي كاركردي و قابل استفاده| و در عین؛حال با اروش از لحا»منري دست يابد. اين ايده در بيائتته:افتتاحيه مدرسه باهاوس به خوبي ان است: «ما در پي آن‌ها دیگر تعصب حرفه‌اي که اکنون چون ذيواري بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا مي‌سازد. وجود نداشته باشد.» آنیم که جامعه تازه‌اي از هنرمندان پدید آوریم تا در ميان

صفحه 6:
برنامه‌ریزان مدرسه باهاوس هنرهاي زییا را از صنایع دستي كاربردي ممتاز وّپمتفاوت نمي‌دانستند و بر این باور بودند که هنر و معماري مدرن باید پاسخگوي نیازها و اقتضائات جامعه ضنعتي مدرن باشد و طراحي خوب باید,از عهده آزمون‌هاي زيباشناختي و مهندسي برآید. ویژگی,عمده سبك باهاویس تکیه هر چه بیشتر بر کاركردگرايي» بهره‌گيري بهبثه از خواص مود و مصالح صنعتي» احتراز از تزئینات تجملي در نماي ساختمان‌ها و فرّآورده‌هاي صنعتي بود.

صفحه 7:
+ دستيابيبیه نوعي هماهنگي بین ضرورت‌هاي كاركردي و کیفیت زيباشناختي» خوش‌ساختي و خوش تركيبي محصولات صنعتي از دیگر اهداف موسسان ‎AG pds‏ باهاوس بود. * استادان باهاوس به شاگردان خویاد مي‌دادند که همه چیز را بر مبناي نیاز‌ها طراکي کنند و اژ/#هیچ عنصري که فاقد کارکرد باشد و تنها جنبه زیباشناسانه داشته اد استفاده نکنند. در مدرسه باهاوس تاریخ معماري جايي میان دروس دانشجویان نداشتند» چرا که در باهاوس قرار بود همه چیز بر مبناي اصول اولیه معماربي و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود.

صفحه 8:
+ باهاوسدر ابتدا براي تأمین بودجه خود به سوبسيدي که از جمهوري و ایعاژممي‌گرفت وابسته بود. اما بعد از ایجاد تغييراتي ذر حکومت محلي و ایمار»راین مدرسه در سال 1966 به ثتهر دسائو كه بافت صنعتي و شهري#يشتري داشت و با ايده‌هاي هدرن مدرسدي باهاوسن همخوان بودء مَنتقل شد. پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو» بخثق,طراحي صنفتيي, این مدرسه که مشکل كمتري با حکومت محافظه‌کار محلي داشتند,در وایمار باقي ماندند. مدرسه طراحي صنعتي باهاوس بعدها نام خود را/به دانشکده فني معماري و مهندتتي عمران تغییر داد و از سال 96 به بعد نیز به نام دانشکده باهاوس آلمان خوّانده مي‌شود. + در سال 78 ©©0 سبك باهاوس و آثار آرشيتكتهاي مشهور آن نمایشگاهمعماري اشنونگارت را که با موضوع خانه‌سازي برگزار مي‌شد. به شدت نحت تأثیر خود.قرار داد.

صفحه 9:
‎uous sS Gl ow, °‏ مدیریت باهاوس را ‎Sn‏ مه‌یر و سپس میزوّان دروهه به عهده گرفتند. با قدرت رسیدن رژیم نارّق‌ها در آلمان و افزایش فشاز سياسي بر اين درس باهاوس در سال 1933 تعطیل شد: ‎vie‏ نازي والايكر كروههاي فاشيستي آلمان از ابتدا با قعالیت مدرسَه,یاهاوس مخالف بودند و آن را ‎٩‏ 07 ادا ييويسندكان نازي چون ویلهلم فريك و آلفرد روزنبرگ نیزدر ‏لا 8 «9۳ ]#1 م‌گاهیدند و سبك مدرن آن را به باد انتقاد مي‌گرفتند. در واقع باهاوس يكي از مظاهر «هنر منحظ» بود كه هيتلز و خزب نازي آلمان کمر به نابودي ‎Yl‏ بسته بودند.

صفحه 10:
پس اب قدرت رسیدن نازي‌ها و تعطيلي مدرسه باهاویل؛ مدیران و استادان مدرسه که همه از معماران ‎Shy‏ اول آن زمان بودند» به کثقور هاي مختلف در اروپاي غربيٍ» آمریکا و همچنین اسرائیل مهاجّوت کردند. همچنین شمازي از معماران باهاقس که به شیگاگو, رفته بودند باهاوس جدید را در اين شهر تأسیس کردند و به ترّابیت معماران جوان ادامه دادند. اين مسئله كمك قابل توجهي به ترويج سبك تَّعماري باهاوس در سراسر جهانّ كراد.و.آن را به كفتمان مسلط در معماري و طراحي صنعتي مدرن تبدیل کزد»,چنان که این مکتب هنري امروز نیز هم‌چنان نفوذ جهاني خود را حفظ کرده ail

صفحه 11:
* از جمله,مهم‌ترین ساختمان‌ها و آثاري که در طول فعالیت مدرسه باهاوس,عمدتا به دست استادان و مدیران مدرسه ساخته شد مي‌توانگ,عمارت سامرفیلد و خانه اوق در برلین» خانه اونرباخ در ابر برج تریبیون درد شیکاگو (که مدرسه باهاوس پل از. برینده شگن,در يك. مسابقه بين‌المللي طراحي آن را بر عهده گرفت) اشارةکرد. اما مهم‌ترین بنايي که سبلٍ معماري باهاوس ذر اين دوره,در آن متجلي شده است. شناختمان خود مدرسه در دسائو است که توسط والتر گروپیوس, مدیر. وقت اهاوس» طرياحي شده است.

صفحه 12:
پلان ساختمان مدرسهپاهاوِ تا دو سال به همین منوال گذشت ابید از دو سال یعنی در سال ۱۹۳۰ مه یر» که ‎ade‏ مذ رسي بودااز سمت خود کناره گرفت و معمار آلمانی میت اذیر روهه جانشین وی شد. با وجود تلاش های بسیاری که میس اندرر وه رای نگهداری باهاوس انجام دادم دلیل مشکللات سیاسی از طرّف نازی ها مجبور به میتقل کردن مدرسه به کاورخانه ای مترروک در شلهس برلین شده اما بالاخضره در آوریل ‎۱٩۳۳‏ نازی ها مدرسه را به تصرف خود در آوردتل3و تا مدتی از فعالیت مدرسه جلوگیری نمودند. ساحتمان مدرسه باهاوس اولین آرم مدرسه باهاوس طرحی بود در قالب دایره با تصویرری شبیه به انسان که روی دستهایش مثللی راه ره را بالای سر خود نگه داشته. اما بعدها در سال ۱۹۲4 این آرم عوض شد و یکی از کارمندان باهاوس به ناماشت‌کاوه|شلمم طرجی در قالب دایره زد که نیم رح ی از ضورت انسان را نشان می داد ساختمان بسیار: به موزه هنرهاى زيباى تهمران است

صفحه 13:
مدراسه طراحی باهاو آن که "#6 ۱۹۱۹ در ویمر آلمان تاسیس شد بل نمدار بسیاوی از ايده های جنبش مدرن بود. هدف مدیراین مدرسه» والتر گروپیوس (۱۹۶۹- ۱۸۸۳) ایجاد ارتباط میان همه آموزشلهای هنری» معماری,و طراحی بود. مغماری حاصل از این تجمع به صورت ساختمان های مکعتب مانندی با سقف آهای مسطح با ردیف های عمودی و افقی پنجره های بزرگ با قاب های فلزوی برأی راه یافتن,نور طبیعی فراوان به داخل بود. نوگرایی کارایی و بهداشت جوهر اصلی نتبك جدید بود/ررنگ سفید رنگ ارجح برای دیوارها بود که عاري از تزئینات زوارها و گچبری های پیشینٌْ,یطوحی صاف و ساده بودند. درها بدون قاب بثدی" های سنتی و تنها پوشیده از سطوح تخته سه لای رنگ شده بونشد. فرم ها ‎Sh‏ تب ۷/۷۱ كردن أناق جواب» اتاق نشيم و آشپزخانه با وسایل توگار منداول شد.

صفحه 14:

صفحه 15:
-- ieee workshop build ing || “ students’ ie eet 1 ou | er dining hall / ‏ی واه‎ . |

صفحه 16:

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:

صفحه 20:

صفحه 21:

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:
۳ ۳ -~

صفحه 30:

صفحه 31:

صفحه 32:

صفحه 33:

صفحه 34:

صفحه 35:

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:
Vere ed ‏اا‎ |

صفحه 39:

صفحه 40:
ES

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:

صفحه 44:

صفحه 45:
* ©} Dessau Bauhaus School of Design studios being repaired ‏لقن‎ ‎» albums » Dessau- Bauhau fon

صفحه 46:

صفحه 47:
Dessau Bauhaus School of design ‏زک‎ ‎hmwmée » albums > Dessau- Bauhaus design school ۳ Ton ۳ CT

صفحه 48:
© Dessau Bauhaus School of Design 01 Li sik bmymSe > albums = Dessau- Bauhaus design school

صفحه 49:
© Dessau Bauhaus School of Design - pictures of the school ‏تا‎ 0 brwenSc = albums » Dessau- Bauhaus design schoo!

صفحه 50:

صفحه 51:

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
are-076 www.fotosearchcom

صفحه 55:

صفحه 56:

صفحه 57:

صفحه 58:

صفحه 59:

صفحه 60:

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:

صفحه 65:

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:
¢b0629324 www.fotosearchcom

صفحه 72:

صفحه 73:

صفحه 74:
Tabesit wwnw.totosearchcom

صفحه 75:

صفحه 76:

صفحه 77:

صفحه 78:

صفحه 79:

صفحه 80:

صفحه 81:

صفحه 82:

صفحه 83:

صفحه 84:
۱۱ students’ tet ie TT i | | ‏]ا‎ 11 dining hall stage / auditorium 0

صفحه 85:

مدرسه باهاوس :Telegram channel future_architect@ باهاوس: مدرسهاي كه يك مكتب معماري شد ‌ باهاوس نام يك مكتب معماري است كه از نام مدرسه هنر و معماري باهاوس در آلمان گرفته شده است .اين مدرسه معماري كه از سال 1919تا 1933فعاليت ميكرده است ،پيشگام مدرنيسم در معماري بود و ‌ رشتههاي هنر و معماري به ‌ دستاوردهاي آن هنوز نيز در كارگاههاي اين ‌ دانشجويان تدريس مي‌شود .ساختمان و مدرسه در دو شهر دسائو و وايمار آلمان از سال 1996در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده است. • مديريت اين مدرسه نيز به ترتيب بر عهده والتر گروپيوس ( 1919تا ،)1928هانيس مه‌ير ( 1928تا )1930و ميز وان دروهه ( 1930تا )1933بود. • باهاوس در سال 1919توسط والتر گروپيوس در شهر سنتي و قديمي وايمار تأسيس شد .هدف اوليه از تأسيس مدرسه باهاوس ،ايجاد مكاني بود كه تركيبي از مدارس معماري ،صنايع دستي (چون نجاري ،آهنگري و )...و آكادمي هنري بود. مدرسه معماري باهاوس كه در زبان آلماني به معني «خانه معماري» است ،در دوران فعاليت چهارده ساله خود در آلمان ،در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشيتكت بزرگ كه مديريت باهاوس را نيز بر عهده داشته‌اند ،فعاليت كرده است .اين مدرسه ابتدا از سال 1919تا 1925در شهر وايمار ،سپس از سال 1925.1تا 1932در دسائو و باالخره از سال 1932تا ،1933 يعني زماني كه اين مدرسه به دستور حكومت نازي آلمان تعطيل شد ،در برلين فعاليت مي‌كرد • گروپيوس اعتقاد داشت كه با پايان جنگ جهاني اول ،دوره جديدي از تاريخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس ،سبك معماري جديدي را كه بازتابي از اين دوران باشد ،به وجود بياورد. به اعتقاد گروپيوس ،اين سبك معماري كه مي‌شد اصول آن را به تمام كاالهاي مصرفي تعميم داد ،بايد ارزان ،كاركردگرا و سازگار با توليد انبوه مي‌بود .گروپيوس براي دستيابي به اين هدف ،مي‌خواست هنرمندان و صنعت‌گران را با هم متحد كند تا به محصولي كاركردي و قابل استفاده ،و در عين حال با ارزش از لحاظ هنري ،دست يابد. اين ايده در بيانيه افتتاحيه مدرسه باهاوس به خوبي مشخص است: «ما در پي آنيم كه جامعه تازه‌اي از هنرمندان پديد آوريم تا در ميان آن‌ها ديگر تعصب حرفه‌اي كه اكنون چون ديواري بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا مي‌سازد ،وجود نداشته باشد». • • • • • • • • برنامه‌ريزان مدرسه باهاوس هنرهاي زيبا را از صنايع دستي كاربردي ممتاز و متفاوت نمي‌دانستند و بر اين باور بودند كه هنر و معماري مدرن بايد پاسخگوي نيازها و اقتضائات جامعه صنعتي مدرن باشد و طراحي خوب بايد از عهده آزمون‌هاي زيباشناختي و مهندسي برآيد .ويژگي عمده سبك باهاوس تكيه هر چه بيشتر بر كاركردگرايي ،بهره‌گيري بهينه از خواص مواد و مصالح صنعتي، احتراز از تزئينات تجملي در نماي ساختمان‌ها و فرآورده‌هاي صنعتي بود. • دستيابي به نوعي هماهنگي بين ضرورت‌هاي كاركردي و كيفيت زيباشناختي ،خوش‌ساختي و خوش تركيبي محصوالت صنعتي از ديگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود. • استادان باهاوس به شاگردان خود ياد مي‌دادند كه همه چيز را بر مبناي نيازها طراحي كنند و از هيچ عنصري كه فاقد كاركرد باشد و تنها جنبه زيباشناسانه داشته باشد استفاده نكنند .در مدرسه باهاوس تاريخ معماري جايي ميان دروس دانشجويان نداشتند ،چرا كه در باهاوس قرار بود همه چيز بر مبناي اصول اوليه معماري و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود. • باهاوس در ابتدا براي تأمين بودجه خود به سوبسيدي كه از جمهوري وايمار مي‌گرفت وابسته بود .اما بعد از ايجاد تغييراتي در حكومت محلي وايمار ،اين مدرسه در سال 1925به شهر دسائو كه بافت صنعتي و شهري بيشتري داشت و با ايده‌هاي مدرن مدرسه‌ي باهاوس هم‌خوان بود ،منتقل شد .پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو ،بخش طراحي صنعتي اين مدرسه كه مشكل كمتري با حكومت محافظه‌كار محلي داشتند ،در وايمار باقي ماندند. مدرسه طراحي صنعتي باهاوس بعدها نام خود را به دانشكده فني معماري و مهندسي عمران تغيير داد و از سال 1996به بعد نيز به نام دانشكده باهاوس آلمان خوانده مي‌شود. • در سال 1927سبك باهاوس و آثار آرشيتكت‌هاي مشهور آن نمايشگاه معماري اشتوتگارت را كه با موضوع خانه‌سازي برگزار مي‌شد ،به شدت تحت تأثير خود قرار داد. مهير و • پس از گروپيوس ،مديريت باهاوس را هانس ‌ سپس ميز وان دروهه به عهده گرفتند .با قدرت نازيها در آلمان و افزايش فشار ‌ رسيدن رژيم سياسي بر اين مدرسه ،باهاوس در سال 1933 گروههاي فاشيستي ‌ تعطيل شد .حزب نازي و ديگر آلمان از ابتدا با فعاليت مدرسه باهاوس مخالف بودند ميدانستند .نويسندگان نازي و آن را سنگر كمونيسم ‌ چون ويلهلم فريك و آلفرد روزنبرگ نيز در ميناميدند و نوشتههاشان باهاوس را «غيرآلماني» ‌ ‌ ميگرفتند .در واقع سبك مدرن آن را به باد انتقاد ‌ باهاوس يكي از مظاهر «هنر منحط» بود كه هيتلر و حزب نازي آلمان كمر به نابودي آن بسته بودند. • پس از به قدرت رسيدن نازي‌ها و تعطيلي مدرسه باهاوس، مديران و استادان مدرسه كه همه از معماران طراز اول آن زمان بودند ،به كشورهاي مختلف در اروپاي غربي ،آمريكا و همچنين اسرائيل مهاجرت كردند .همچنين شماري از معماران باهاوس كه به شيكاگو رفته بودند ،باهاوس جديد را در اين شهر تأسيس كردند و به تربيت معماران جوان ادامه دادند. • اين مسئله كمك قابل توجهي به ترويج سبك معماري باهاوس در سراسر جهان كرد و آن را به گفتمان مسلط در معماري و طراحي صنعتي مدرن تبديل كرد ،چنان كه اين مكتب هنري امروز نيز هم‌چنان نفوذ جهاني خود را حفظ كرده است. • از جمله مهم‌ترين ساختمان‌ها و آثاري كه در طول فعاليت مدرسه باهاوس عمدتًا به دست استادان و مديران مدرسه ساخته شد مي‌توان به عمارت سامرفيلد و خانه اوته در برلين ،خانه اوئرباخ در يانا و برج تريبيون در شيكاگو (كه مدرسه باهاوس پس از برنده شدن در يك مسابقه بين‌المللي طراحي آن را بر عهده گرفت) اشاره كرد .اما مهم‌ترين بنايي كه سبك معماري باهاوس در اين دوره در آن متجلي شده است ،ساختمان خود مدرسه در دسائو است كه توسط والتر گروپيوس ،مدير وقت باهاوس ،طراحي شده است. پالن ساختمان مدرسه باهاوس تا دو سال به همین منوال گذشت و بعد از دو سال یعنی در سال 1930مه یر ،که مدیر مدرسه بود از سمت خود کناره گرفت و معمار آلمانی میس اندر روهه جانشین وی شد. با وجود تالش های بسیاری که میس اندرروهه برای نگهداری باهاوس انجام داد ،به دلیل مشکالت سیاسی از طرف نازی ها مجبور به منتقل کردن مدرسه به کارخانه ای متروک در شهر برلین شد ،اما باالخره در آوریل 1933نازی ها مدرسه را به تصرف خود درآوردند و تا مدتی از فعالیت مدرسه جلوگیری نمودند. ساختمان مدرسه باهاوس اولین آرم مدرسه باهاوس طرحی بود در قالب دایره با تصویری شبیه به انسان که روی دستهایش مثلثی راه راه را باالی سر خود نگه داشته .اما بعدها در سال 1924این آرم عوض شد و یکی از کارمندان باهاوس به نام اسکار اشلمر طرحی در قالب دایره زد که نیم رخی از صورت انسان را نشان می داد. ساختمان بسیار شبیه به موزه هنرهای زیبای تهران است مدرسه طراحى باهاوس كه در سال ۱۹۱۹در ويمر آلمان تاسيس شد سردمدار بسيارى از ايده هاى جنبش مدرن بود .هدف مدير اين مدرسه ،والتر گروپيوس ( )۱۸۸۳ -۱۹۶۹ايجاد ارتباط ميان همه آموزش هاى هنرى ،معمارى و طراحى بود .معمارى حاصل از اين تجمع به صورت ساختمان هاى مكعب مانندى با سقف هاى مسطح با رديف هاى عمودى و افقى پنجره هاى بزرگ با قاب هاى فلزى براى راه يافتن نور طبيعى فراوان به داخل بود. نوگرايى ،كارايى و بهداشت جوهر اصلى سبك جديد بود .رنگ سفيد رنگ ارجح براى ديوارها بود كه عارى از تزئينات ،زوارها و گچبرى هاى پيشين ،سطوحى صاف و ساده بودند .درها بدون قاب بندى هاى سنتى و تنها پوشيده از سطوح تخته سه الى رنگ شده بودند .فرم ها بيشتر به سوى آيروديناميك شدن متمايل و مبله كردن اتاق خواب ،اتاق نشيمن و آشپزخانه با وسايل توكار متداول شد.

51,000 تومان