سایر

مدرسه هوشمند

صفحه 1:
۳۴ ۸ ‏تفه‎ ‎a ) جمهوری اسلامی ایران وزارت آموزش و پرورش i, <

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ار واه دها ر خط مش ها ‎EDI GOI TES,‏ * ویژگیهای ارکان مدرسه هوشمند . 7 * انواع ارزشیایی . ‎y‏ ‏* مدیریت مدارس 000 ال I Meg ho ‏کر‎ اوليا دافش_اموزان در دار ‎YI‏

صفحه 5:
@ تعریف مفهومی: مدرسه هوشمند مدرسه آی است ووو ور كه جهت ايجاد محيط ياددهى - يادكيرى و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان ار تعريف: مدرسه هوشمند مدرسه فيزيكى است كه كنترل و مديريت آن مبتنى بر فناورى رايانه و شبكه مى باشد و محتواى اكثر دروس أن الكترونيكى و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است,

صفحه 6:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ٩ rn lee ew, VES Cogs COS Oda) تربیت نیروی انسانی متفکر و آشنا به فناوری.

صفحه 7:
0 ee Le ا ا ۱ ‎ere)‏ ا ا ااا فراهم كردن انواع شيوه هاى آموزشى براى استعدادهای مختلف. آگاهی دادن به اولیاء در مورد آنچه در مدرسه واقع شده است. رد سر ار سس رس

صفحه 8:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ منابع و فرآیندهای مورد نیاز محیط یاددهی - یادگیری را پشتیبانی ‎nee‏ مى ند مسئوليتهاى افراد و مهارتهاى مورد نياز:در اين مدرسه نقش مدير. معلم. دانش آموز و والدين تغيير خواهد كرد و با توانایی ها و دانش خود نقش مزثری در مدرسه خواهند داشت.

صفحه 9:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ این محیط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار می دهد: ال لل لك د محتوا ايجاد محیط یاددهی - بادگیری» مدیریت و ارتباطات ا ال ل 0

صفحه 10:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ eee ‏برنامه ال‎ yy ey # طراحی برای کمک به دانش آموزان برای رشد همه جانبه و ‎eee‏ یکپارچه سازی دانش آموزان برای رشد همه جانبه و متعادل. ارجه سازى دانشء مهارتها و ارزشها از طريق برنامه درسى (بايروزه اى نمودن فعاليتهاى مربوط به محتوا). # نظم و تداوم در آموزش, * ایجاد نگرشها ی مناسب در استفاده از فناوری.

صفحه 11:
0 ee Le #معنی دار بودن: همه دانش آموزان مفاهیم آموزش را درک مى کنند تا مقصود از آموزش خود را بدانند. #مسئولیت اجتماعی: از وظایف و مسئولیتهای خود در جامعه آگاه می شوند» نسبت به مردم احساس مسئولیت می کنند, #باز خورد برنامه درسی: برنامه درسی باید در دانش آموز مهارت و نگرش نقادانه و خلاقیت مثبت ایجاد کند. #همه جانبه بودن: بر روی رشد همه ابعاد انسانی تاکید می كند و به دانش أموز كمك مى كند كه روابط بين موضوعات ترا

صفحه 12:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ‎at‏ 0 اولا دائما" برنامه های موجود بازنگری می شود. ثانیا" به دانش آموزان اجازه می دهد از برنامه درسی خود فراتر گام بردارند. ‏#هدفدارى: برنامه درسى از فناورى به عنوان يكى از وسايل را استفاده از فناوری را برای رفع نیاز خود را می آموزد.

صفحه 13:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ‎ess)‏ بر 2 ‎a yyy)‏ پل اصول حاكم بر روش شرح ذیل می باشد: * فراهم كردن تركيبى از روشهاى برای اطمینان رشد همه جانیه استعداد ها و ‎eh‏ ‎Sree)‏ ‏ب دانش آموز محوری فعالبتها و ارتقاء توانایبهای فردی

صفحه 14:
@ ا ل ال ‎Sinn Ue ac‏ ‎eer‏ لا ل رس سس رس سمل و سر ۶ درتعییوا هدغ لموزشوولنش موز با رلهنماییمعلم خود ‎ee it‏ ۰ دلذشرلموز ار مر ‎I ta ea epee‏ ۱ ا ۳

صفحه 15:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ |) ed ee oO eee OS) ‏باد‎ re sree

صفحه 16:
wun, ema @ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ - اجرا در انواع شکلها - روشهاى جند كزينه لى وري - دانش أموز محورى - استمرار حيطه ارزيابى رم وت ‎Oe‏ ‏أرذ نی آمادگی و پیشرفت را نیز در بر می گیرد و این ما ‎Na‏

صفحه 17:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ < سنجش سطح دانش و توانایی. سر اس ‎WII‏ - با توجه به سیستم آموزشی حاضر این ارزشیابی به ار باه ری یر سود: ارزیابی در کلاس ارزیابی

صفحه 18:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ این نوع ارزیابی در حین آموزش و پس از زبابى مدرسه اى: اين نوع ارزيابى در يايان هربخش درسي سر موی که مر که

صفحه 19:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ خر اس مدرسه ‎LEU‏ ‏رد ره # محتوایی که معلم تولید می نماید. به طور كلى محتوا بر اساس جهار شاخص اصلى شكل مى كيرد: ال - كيفيت آموزشى - تطابق با برنامه درسی

صفحه 20:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ بت کارا و اثربخش که بتواند منابع و فرآیندهای مورد نیاز برای بانى تدريس و يادكيرى را هدايت نمايد. OCI OGG MOG SEO! # اداره آمر آموزش مدرسه. # افزایش مشارکت والدین و جامعه. # مدیریت معلمان توانمند و متخصص, # تخصيص منابع به نفع حداكثر دانش آموزان. سر * اطمینان از امنیت مدرسه و کارکنان آن * بهره برداری از فناوری و اداره آن به طور کارآمد و اثر بخش.

صفحه 21:
0 0 ‎LE‏ | که ‎Lee‏ مرت اسف و سدق ‎۷ ns LG ‏مدیریت برنمه .= ماسر‎ - ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ار ‏و ساده دانش آموزان و معلمان. ‏راف ‎a‏ مر ‎LEGGE,‏ وجا تاكاه 0 ل ا ‎ ‎

صفحه 22:
- بازرسى و كنترل جامع براى اطمينان از كاركرد درست نظام مدرسه. سل مر سس وزارت آمزش د يرود ار ‎Rg OD Oren Sooo‏ ‎Bde ect cee‏ مرخصی هاء مهارت آموزی). ONE eee oe nC oe UU Jpeg ‏ارم نامه کار‎ ينىء آموزشى. تحصيلات». LUI, ‏-تأمین امنیت.‎ - ایجاد ایمنی مناسب برای دانش آموزان با سنین و نیازهای مختلف, اس ‎MYA IO a‏ اس امس درک رات الال تمس امس فیریکی اقلا م مد رس

صفحه 23:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ مدير اين مدرسه در اداره مدرسه با اطلاعات و فرآیندهای هماهنگی سركار دارد. اثر بخشی مدیریت در مدرسه هوشمند از طریق استفاده از فناوری اطلاعات می باشد. مدیر مدرسه باید تحت آموزش مداوم فناورى اطلاعات باشد تا در اداره تجهيزات و فناورى و روشها توانمند كردد. نکته: منظور از مهارتهای اولیه ‎(NG) wy‏ ومهارتهاى استفاده از محيط 1/7188 مى باشد.

صفحه 24:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض - مهارتهای اولیه0010 ۰0016۲ ۰۳۵۲۵ 11 - نرم افزارهای چند رسانه ای مرتبط با آموزش (محتواهای درس). - نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی درسی (اطلاعات اولیه), - نرم افزارهای ویژه مدیریت (بانک های اطلاعاتی مرتبط), - نرم افزارهاى ادارى مانند (نرم افزارجامع مدرسه).

صفحه 25:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ تنظيم أهداف قابل حصول براى مدرسه با بررسى نيازهاى دانش آموزانءاولياء و مردم. - برنامه ریزی برای ارتقاء دائمی مهارتهای کارکنان اداری در زمینه ار ‎ee eee‏ و و ‏- تبادل نظر با معلمان در مورد جكونكى يهبود شيوه هاى ياددهى - یاد گیری در دنیای پر تحول امروزی, ‎ ‎

صفحه 26:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض Ly 0 ‏ل مر‎ Coo 0

صفحه 27:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ REN Mea Igy ce hes fare een age ACE ‏قراردادن منابع و تشویق داش آموزان و امر هدایت آموزش در مدرسه به‎ ‏عهده معلمان می باشد و دانش آموز یادگیری را خواهد آموخت. مهارتها و‎ آموزش دقيق و كارآمد معلمان عاملى مهم و نياز اساسى در مدرسه ار

صفحه 28:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ BVA Vernal ۰ )0۷۷۲ 0011 ‏مهارت‎ - - کاربرد فناوری در فرآیند یاددهی - یادگیری (برنامه درسی, ا ل ا - نوآورى در فعاليتهاى ياددهى _ يادكيرى.

صفحه 29:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ Ly ‏مدیریت فناوری آموزشی,‎ - - رسيدكى به وظايف تخصصى در محيط ياددهى - يادكيرى. - ارائه آموزش اثربخش.

صفحه 30:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض - طراحی آموزش. 7 فرآیند مدیریت کلاس: - ارزیابی یا گیری دانش آموز, - تخاب متا ماس با دی موز - استفاده مناسب از فناوری در امر آموزش:

صفحه 31:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ كا ركان اداری مدرسه که مسئولیت آنها شامل نگهداری پرونده های دانش ار مر رم ةر را ارال ار کارکنان می باشد, در مدرسه هوشمند این وظایف به کمک فناوری انجام می شود. ‎LS JOO OI Gy‏ ‎ee eo oar one ae)‏ صفحه گسترده ها) آشنا باشند.

صفحه 32:
wun, ema @ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ‎lene‏ هر ال - نرم افزار هاى مديريتى. ‎

صفحه 33:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ | ne ‏را‎

صفحه 34:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ 9 - کاربرد واژه پردازها: ور رو

صفحه 35:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض حضور يك نفر ‎ee‏ مدرسه الزامي لا ار كاركاه رايانه بايد معلمىء با توانايى استفاده از '11 در زمينه آموزشى و 00

صفحه 36:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض - مهارتهای پایه و تخصصی .17 ‎Lg Ie‏ - خلاقيت و نوآورى در فعاليتهاى ۰« یادگیری, - ایفای نقش به عنوان راهنما و پشتیبان آموزشی, کی ار ی - آشنايى با سخت افزار و شبكه.

صفحه 37:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض حل مشکلات فنی و شبکه و رایانه هاء 0 0 A LOG ee Oy راهنمایی و آموزش معلمان در آموزش کارآمد از ابزارهای فناوری: ‎ae ee‏ پشتیبانی فنی مدارس در خصوص تعمیره جایگزینی و ارتقاء فنى تجهيزرات در موارد لزوم, - حفظ همگامی با توسعه فناوری,

صفحه 38:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ - مهارتهای پایه تدریس, - مهارتهای پایه 11 - مهارت در بکارگیری ابزارهای فناوری برای جمع آوری اطلاعات, ‎ee)‏

صفحه 39:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ اساسی در دست بای به اعدا مدرنه و رشد متوازن و کلی دانش آموزان ایفاء مي کنند. افزایش مشارکت والدين در فرآيندهاى اموزشى اين مدرسه از اولويتهاى مهم مى ياشد. ال در فرآيند مادام العمر آنها نيز مفيد خواهد بود.

صفحه 40:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ey a Sy Cyd ey J ‏نمایش و ارائه دستاوردها.‎ - ‏بركزارى نشستهاى مستمر در مورد نقش والدين در فرآيند تربيت‎ - ‏فاش ور‎ ‏برگزاری دوره های 11 ور اك رو‎ - جلسه ماهانه و ‎CO‏ گروههای ب اردوعاى ‎Lo‏ ‏- تابلوی اعلانات ‎Lg a‏ - صفحه ویژه والدین در سایت مدرسه.

صفحه 41:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ - بیگیری مراحل پیشرفت فرزند خود. رامواى, ابجاد الكيرض شاور ء ‎LO‏

صفحه 42:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ نایی استفاده از پایگاه اطلاعاتی مدرسه, اک

صفحه 43:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ * شبکه رایانه ای * محتوای الکترونیکی (ae) tates wish yacoanrry Magne es ee pag ee ad

صفحه 44:
0 ee Le شبكه إى از رايانه ها كد در أن بتوان منايع را بد اشتراك گذاشت یکی از اساسی ترین بخش های مدرسه هوشمند ‎LEI Ie‏ مدرسه را تحت پوشش قرار می دهد. این بخشها شامل دفاتر مدیرء کارکنان اداری, معلمین و کلاسهای درس, کتابخانه و ‎CeCe er aia ooo‏ نظر به اهمیت شبکه توجه به امنیث چنین شبکه ای مهم و حیاتی است. امنیت شبکه چه در بعد محرمانه بودن و چه در بعد حفظ اطلاعات, باید با توجه به استانداردهای لازم تعریف گردد.

صفحه 45:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ محتوای الکترونیکی اصلی ترین بخش در آموزش الکترونیکی در یک مدرسه هوشمند می باشد. یک محتوای الکترونیکی بایدازاستاندارهای تسس رم تا 0 ‎OS Os‏ که د ره ردو مور رعات ا در ده ارم ‎ ‏است.

صفحه 46:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض 0 ee ee ee ae ‏اين بستر كه به صورت مدلهاى مجازى به كار كرفته مى شود‎ 0 نام دارد که برای مدرسه هوشمند با توجه به نیازها و شکل کار باید به طور مستقل تعریف گردد.

صفحه 47:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ ‎Wo >‏ - قوانین لازم برای مدارس هوشمند بانی از مدارس هوشمند ‎LIL ‎

صفحه 48:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ آموزش و يرورش به منظور ييشبرد اهداف آموزشى از طريق ‎yg oegeca‏ رلا ررس هوشمند به عنوان دک مدرسهلکترووک ‎TE A Oi‏ شيكد نرم افزارهلى مورت ار خود دست پیدا نماید

صفحه 49:
@ AAA ome وزارت آموزش و يرورض ee eee oe ae eee seelnet aD) LI SOG ‏ل‎ Aen eI ‏و‎ ‎LI MOGI IOI,

صفحه 50:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ در برخی از پخش های مدرسه هوشمند نیاز به تغییر قوانین و اعمال ‎Cl etc!‏ مر و رل ار ‎CO‏ ‏كه در آن نياز به تغيير قوانين مى باشد: الف)- بخش ارزيابى ب) -آموزش در بخش تربيت معلم ج)- ساماندهى تجهيز مدارس

صفحه 51:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ با توجه به ايدكه عدارس ‎IMI‏ ‏كشور مى باشند. حمايت از اين طرح داراى اهميت ويزرُه اى استء ير ل ل ل مى تواند قابليتها و استعدادهاى داش أموزان رايد منصد ظهور برصائدء

صفحه 52:
@ AAA ome ‏وزارت آموزش و يرورض‎ وظیفه مهم آموزش و پرورش ارزشیابی و اعلام نقصها و ضعفهای ‎iO >‏ سر ‎eee Se ee elect‏

مدرسه هوشمند • • • • • • • • • • • فهرست تعريف مدرسه هوشمند ....................................................................... اهداف مدرسه هوشمند ........................................................................ راهبردها و خط مشي ها ....................................................................... اركان مدرسه هوشمند ........................................................................... ويژگيهاي اركان مدرسه هوشمند ...................................................... انواع ارزشيابي .......................................................................................... مديريت مدارس هوشمند ..................................................................... معلمان مدارس هوشمند ....................................................................... كاركنان اداري مدارس هوشمند .......................................................... اوليا دانش آموزان در مدارس هوشمند .............................................. محتواي الكترونيكي ............................................................................... 5 6 7 8 10 17 20 27 31 39 45 تعريف مفهومي :مدرسه هوشمند مدرسه اي است كه جهت ايجاد محيط ياددهي -يادگيري و بهبود نظام مديريتي مدرسه و تربيت دانش آموزان پژوهنده طراحي شده است. تعريف :مدرسه هوشمند مدرسه فيزيكي است كه كنترل و مديريت آن مبتني بر فناوري رايانه و شبكه مي باشد و محتواي اكثر دروس آن الكترونيكي و سيستم ارزشيابي و نظارت آن هوشمند است. 5 اهداف : رشد همه جانبه دانش آموزان (ذهني ،جسمي، عاطفي و رواني( ارتقاء تواناييها و قابليتهاي فردي. تربيت نيروي انساني متفكر و آشنا به فناوري. افزايش مشاركت مردمي. 6 :راهبردها و خط مشي ها تأكيد بر مهارتهاي فكر كردن. تدريس ارزشها و زبان از طريق آموزش. فراهم نمودن محيط ياد دهي -يادگيري. فراهم كردن انواع شيوه هاي آموزشي براي استعدادهاي مختلف. آ گاهي دادن به اولياء در مورد آنچه در مدرسه واقع شده است. فراهم كردن فرصتهاي همكاري افراد جامعه با مدرسه. 7 اركان مدرسه هوشمند - 1مديريت: منابع و فرآيندهاي مورد نياز محيط ياددهي -يادگيري را پشتيباني و حمايت مي كند. مسئوليتهاي افراد و مهارتهاي مورد نياز:در اين مدرسه نقش مدير ،معلم ،دانش آموز و والدين تغيير خواهد كرد و با توانايي ها و دانش خود نقش مؤثري در مدرسه خواهند داشت. 8 -2محيط ياددهي -يادگيري اين محيط چهار حوزه را تحت پوشش خود قرار مي دهد: ج -ارزيابي الف -برنامه درسي ب -روش تدريس د -محتوا -3فناوري: ايجاد محيط ياددهي -يادگيري ،مديريت و ارتباطات بيروني راه حل هاي مبتني بر فناوري را الزامي مي كند. 9 ويژگيهاي اركان مدرسه هوشمند : محيط ياددهي – يادگيري الف -برنامه درسي :اصول حاكم بر برنامه درسي در اين مدرسه به شرح ذيل مي باشد: * طراحي براي كمك به دانش آموزان براي رشد همه جانبه و متعادل. * يكپارچه سازي دانش آموزان براي رشد همه جانبه و متعادل. * يكپارچه سازي دانش ،مهارتها و ارزشها از طريق برنامه درسي (باپروژه اي نمودن فعاليتهاي مربوط به محتوا). * نظم و تداوم در آموزش. * ايجاد نگرشها ي مناسب در استفاده از فناوري. * دسترسي همه دانش آموزان به آموزش مطلوب. 10 ديدگاه برنامه درسي : *معني دار بودن :همه دانش آموزان مفاهيم آموزش را درك مي كنند تا مقصود از آموزش خود را بدانند. *مسئوليت اجتماعي :از وظايف و مسئوليتهاي خود در جامعه آگاه مي شوند ،نسبت به مردم احساس مسئوليت مي كنند. *باز خورد برنامه درسي :برنامه درسي بايد در دانش آموز مهارت و نگرش نقادانه و خالقيت مثبت ايجاد كند. *همه جانبه بودن :بر روي رشد همه ابعاد انساني تاكيد مي كند و به دانش آموزكمك مي كند كه روابط بين موضوعات مختلف را درك كند. 11 *عدم محدوديت :برنامه درسي محدود كننده نيست .اوال" دائما" برنامه هاي موجود بازنگري مي شود .ثانيا" به دانش آموزان اجازه مي دهد از برنامه درسي خود فراتر گام بردارند. *هدفداري :برنامه درسي از فناوري به عنوان يكي از وسايل انتقال دانش استفاده مي كند و به دانش آموزان نيز مهارت استفاده از فناوري را براي رفع نياز خود را مي آموزد. 12 ب -روش تدريس روش تدريس در اين مدرسه ،دانش آموز محور خواهد بود. اصول حاكم بر روش تدريس به شرح ذيل مي باشد: * فراهم كردن تركيبي از روشهاي يادگيري براي اطمينان از رشد همه جانيه استعداد ها و قابليتهاي دانش آموز به منظور: الف -تشويق يادگيري و ارتقاء خالقيت. ب -دانش آموز محوري فعاليتها و ارتقاء تواناييهاي فردي. 13 فراهم نمودن انواع روشهاي آموزشي براي ارتقاء يادگيري* . * هدايت كالس با روشهاي مختلف ياددهي – يادگيري. با توجه به دانش آموز محور بودن مدرسه هوشمند نقش دانش آموز مهمتر مي باشد به صورتي كه: * درتعيين اهداف آموزشي دانش آموز با راهنمايي معلم خود اهداف را شكل مي دهد. * درتعيين وظايف آموزشي به پيشنهاد معلم وظايف توسط دانش آموز تعيين مي گردد. * در انتخاب منابع دانش آموز منابع خود را در نظر مي گيرد و از معلم در مورد آنها نظر مي خواهد 14 ج -ارزيابي ارزيابي در مدرسه به صورت هوشمند و در برخي دروس با توجه به نوع درس غير هوشمند مي باشد. 15 ويژگيهاي ارزيابي : ويژگيهاي ارزيابي : جامعيت اجرا در انواع شكلها روشهاي چند گزينه اي به موقع بودن دانش آموز محوري استمرارحيطه ارزيابي در مدرسه هوشمند جامع مي باشد و عالوه بر ارزشيابي پاياني آمادگي و پيشرفت را نيز در بر مي گيرد و اين روش اطالعات گوناگوني در مورد توانايي ها و نوع يادگيري دانش آموز ارائه مي دهد: 16 انواع ارزشيابي * ارزشيابي ورودي = سنجش سطح دانش و توانايي. * ارزشيابي مستمر = اندازه گيري پيشرفت دانش آموز براي سنجش قوت ها و ضعف هاي موجود. * ارزشيابي پاياني = با توجه به سيستم آموزشي حاضر اين ارزشيابي به صورت كتبي از ميزان يادگيري دانش آموز به عمل مي آيد. * ارزيابي به شكلهاي مختلف طراحي مي شود :ارزيابي در كالس ارزيابي مدرسه اي ارزيابي متمركز. 17 * ارزيابي در كالس :اين نوع ارزيابي در حين آموزش و پس از آموزش مي باشد. * ارزيابي مدرسه اي :اين نوع ارزيابي در پايان هربخش درسي مي باشد. * ارزيابي متمركز :اين نوع ارزيابي هر زمان كه دانش آموز اعالم آمادگي كند به صورت يك پروژه ارائه مي گردد. 18 د -محتوا در اين مدرسه محتوا به دو شكل مي باشد: * محتواي تهيه شده با استانداردهاي الزم (ازطريق آموزش و پرورش). * محتوايي كه معلم توليد مي نمايد. به طور كلي محتوا بر اساس چهار شاخص اصلي شكل مي گيرد: كيفيت فني جذابيت كيفيت آموزشي -تطابق با برنامه درسي 19 مديريت مديريت كارا و اثربخش كه بتواند منابع و فرآيندهاي مورد نياز براي پشتيباني تدريس و يادگيري را هدايت نمايد. اصول حاكم بر مديريت مدرسة هوشمند: * اداره امر آموزش مدرسه. * افزايش مشاركت والدين و جامعه. * مديريت معلمان توانمند و متخصص. * تخصيص منابع به نفع حداكثر دانش آموزان. * فراهم آوردن محيطي سالم در مدرسه. * اطمينان از امنيت مدرسه و كاركنان آن * بهره برداري از فناوري و اداره آن به طور كارآمد و اثر بخش. 20 وظايف مدير رهبري مدرسه. ارتباطات مناسب با والدين و جامعه. سياستگذاري در راستاي اهداف آموزش و تربيتي. مديريت برنامه آموزش متناسب با محيط ياددهي امور دانش آموزان. تهيه سيستم جامع اطالعات دانش آموزان به منظور ذخيره سازي بازيابيو گزارش دهي همه اطالعات دانش آموزان. تسهيل فرآيند ثبت نام. مشاوره و رسيدگي به امور آموزشي و تربيتي دانش آموزان. مديريت آزمون ( شكل ،نوع ،صحت نتايج). پيگيري امور بهداشت ،بيمه و غيره. منابع آموزشي. آشنايي با استفاده از پايگاه اطالعاتي جامع آموزشي براي دسترسي سريعو ساده دانش آموزان و معلمان. فراهم ساختن منابع متناسب با نياز معلم و دانش آموز به صورتالكترونيكي و چاپي (كتابخانه الكترونيكي و.)... آشنايي با نرم افزار هاي آموزشي.21 بازرسي و كنترل جامع براي اطمينان از كاركرد درست نظام مدرسه. بودجه ريزي ساالنه و برنامه ريزي بلند مدت. منابع انساني. برنامه ريزي معلمان (زمان بندي -ارزيابي). ايجاد سيستم جامع منابع انساني (كارگزيني ،آموزشي ،تحصيالت،مرخصي ها ،مهارت آموزي). ارتقاء نيروي انساني (مديريت برآموزش معلمان وكادر اداري). اداره برنامه كاري كاركنان بوسيله دسترسي آسان به اطالعات.تامين امنيت. ايجاد ايمني مناسب براي دانش آموزان با سنين و نيازهاي مختلف. ايجاد امنيت اطالعات و دسترسي محدود فقط براي پرسنل مسئول. تامين امنيت فيزيكي تجهيزات IT. تامين امنيت فيزيكي اقالم مدرسه. فناوري.22 مسئوليتها و مهارتهاي حرفه اي مدير مدير اين مدرسه در اداره مدرسه با اطالعات و فرآيندهاي هماهنگي سركار دارد .اثر بخشي مديريت در مدرسه هوشمند از طريق استفاده از فناوري اطالعات مي باشد .مدير مدرسه بايد تحت آموزش مداوم فناوري اطالعات باشد تا در اداره تجهيزات و فناوري و روشها توانمند گردد. نكته :منظور از مهارتهاي اوليه ITشامل آشنايي با))ICDL ومهارتهاي استفاده از محيط WEBمي باشد. 23 مديريت آموزشهاي مورد نياز مهارتهاي اوليه.)IT ،word ، power point نرم افزارهاي چند رسانه اي مرتبط با آموزش (محتواهاي درس). نرم افزارهاي آموزشي و كمك آموزشي درسي (اطالعات اوليه). نرم افزارهاي ويژه مديريت (بانك هاي اطالعاتي مرتبط). -نرم افزارهاي اداري مانند (نرم افزارجامع مدرسه). 24 مديريت نقش ها و مسئوليتها تنظيم اهداف قابل حصول براي مدرسه با بررسي نيازهاي دانشآموزان،اولياء و مردم. برنامه ريزي براي ارتقاء دائمي مهارتهاي كاركنان اداري در زمينهكاربرد رايانه در امور اداري. برنامه ريزي راهبردي براي فعاليتهاي محوله به مدرسه. تبادل نظر با معلمان در مورد چگونگي بهبود شيوه هاي ياددهي -يادگيري در دنياي پر تحول امروزي. 25 مديريت مهارت ها بكارگيري و عملياتي كردن تئوريهاي مديريت. مهارتهاي خود رهبري ،انگيزش ،نوآوري ،خالقيت ،كار گروهي. توانايي استفاده از فناوريهاي مربوط در اداره مدرسه. رهبري آموزشي. -كاربرد نرم افزارهاي چند رسانه اي و مديريتي. 26 معلمان معلمان در مدرسه هوشمند نقش هدايتگر را دارا هستند .در اختيار قراردادن منابع و تشويق دانش آموزان و امر هدايت آموزش در مدرسه به عهده معلمان مي باشد و دانش آموز يادگيري را خواهد آموخت .مهارتها و آموزش دقيق و كارآمد معلمان عاملي مهم و نياز اساسي در مدرسه هوشمند مي باشد. 27 معلمان آموزشهاي مورد نياز مهارت . IT،word) ، (power point كاربرد فناوري در فرآيند ياددهي -يادگيري (برنامه درسي،روش تدريس ،محتوا و ارزيابي). -نوآوري در فعاليتهاي ياددهي _ يادگيري. 28 معلمان نقشها و مسئوليتها برنامه ريزي و تدارك امور تدريس. مديريت فناوري آموزشي. رسيدگي به وظايف تخصصي در محيط ياددهي – يادگيري. -ارائه آموزش اثربخش. 29 معلمان مهارتها طراحي آموزش. فرآيند مديريت كالس. ارزيابي يادگيري دانش آموز. انتخاب منابع متناسب با دانش آموز. -استفاده مناسب از فناوري در امر آموزش. 30 كاركنان اداري كاركنان اداري مدرسه كه مسئوليت آنها شامل نگهداري پرونده هاي دانش آموزان ،كاركنان (آموزشي و غيرآموزشي) ،امور مالي ،روابط عمومي مدرسه ،انبار مدرسه و امور مربوط به رفاه دانش آموزان و كاركنان مي باشد. در مدرسه هوشمند اين وظايف به كمك فناوري انجام مي شود. كاركنان مدرسه بايد با نحوه اتوماسيون اداري آشنا باشند ،در واقع آنها بايد با مهارتهاي اوليه( IT،word ، excelو واژه پردازها و صفحه گسترده ها) آشنا باشند. 31 كاركنان اداري آموزشهاي مورد نياز مهارتهاي پايه . IT ، word، excel -نرم افزار هاي مديريتي. 32 كاركنان اداري نقشها و مسئوليتها امور مالي مدرسه. نگهداري پرونده دانش آموزان و كاركنان. -اداره امور مربوط به رفاه دانش آموزان و كاركنان. 33 كاركنان اداري مهارتها مهارت در .)IT)،word ، excel كاربرد واژه پردازها. -كاربرد نرم افزارهاي مديريتي. 34 مسئول كارگاه رايانه حضور يك نفر هماهنگ كننده امور رايانه و فناوري در مدرسه الزامي است .همچنين اين فرد مسئوليت راهنمايي و كمك به آموزش معلمان در آموزش كارآمد با استفاده از فناوري را بر عهده دارد .در نتيجه مسئول كارگاه رايانه بايد معلمي ،با توانايي استفاده از ITدر زمينه آموزشي و مديريتي باشد. 35 مسئول كارگاه رايانه آموزشهاي مورد نياز مهارتهاي پايه و تخصصي IT. بكارگيري ITدر فعاليتهاي ياددهي – يادگيري. خالقيت و نوآوري در فعاليتهاي ياددهي – يادگيري. ايفاي نقش به عنوان راهنما و پشتيبان آموزشي. كمك به برنامه ريزي ارتقاء فني مداوم مدرسه و اعضاي آن. -آشنايي با سخت افزار و شبكه. 36 مسئول كارگاه رايانه نقشها و مسئوليتها حل مشكالت فني و شبكه و رايانه ها. پاسخ به نيازهاي معلمان در مورد مسائل فني در كالس درس. همكاري با مدير در بكارگيري نرم افزارهاي مديريتي. كمك در انتخاب و ارزيابي محتواهاي الكترونيك. راهنمايي و آموزش معلمان در آموزش كارآمد از ابزارهاي فناوري. نظارت بر نگهداري همه تجهيزات فني ارتباط با ستاد پشتيباني فني مدارس در خصوص تعمير ،جايگزيني وارتقاء فني تجهيزات در موارد لزوم. حفظ همگامي با توسعه فناوري.37 مسئول كارگاه رايانه مهارتها مهارتهاي پايه تدريس. مهارتهاي پايه .IT مهارت در بكارگيري ابزارهاي فناوري براي جمع آوري اطالعات،آموزش ،فرآيند مديريت و ارتباطات. 38 اولياء دانش آموزان والدين دانش آموزان نقش اساسي در دست يابي به اهداف مدرسه و رشد متوازن و كلي دانش آموزان ايفاء مي كنند .افزايش مشاركت والدين در فرآيندهاي آموزشي اين مدرسه از اولويتهاي مهم مي باشد. والدين مي توانند به عنوان منابع آموزشي تلقي شوند و اين مشاركت در فرآيند مادام العمر آنها نيز مفيد خواهد بود. 39 اولياء دانش آموزان راهبردها و خط مشي ها برنامه كلي براي والدين دانش آموزان مدرسه رسانه ها ( چاپي -الكترونيكي ). نمايش و ارائه دستاوردها. برگزاري نشستهاي مستمر در مورد نقش والدين در فرآيند تربيتدانش آموز برگزاري دوره هاي ITبراي اولياء (به صورت محدود). جلسه ماهانه و تشكيل گروههاي پشتيباني. اردوهاي ITدر مدرسه. تابلوي اعالنات اولياء در سايت مدرسه. صفحه ويژه والدين در سايت مدرسه.40 اولياء دانش آموزان نقشها و مسئوليتها تامين نيازهاي آموزشي فرزند خود. پيگيري مراحل پيشرفت فرزند خود. راهنمايي ،ايجاد انگيزش ،مشاوره با فرزند خود. -پشتيباني از فعاليتهاي مدرسه. 41 اولياء دانش آموزان مهارتها توانايي استفاده از پايگاه اطالعاتي مدرسه. -آشنايي با فرآيندهاي آموزشي. 42 فناوري • شبكه رايانه اي • محتواي الكترونيكي • محيط ارتباطي بين اجزاء مدرسه هوشمند ()platform 43 شبكه رايانه اي شبكه اي از رايانه ها كه در آن بتوان منابع را به اشتراك گذاشت يكي از اساسي ترين بخش هاي مدرسه هوشمند مي باشد .شبكه در يك مدرسه هوشمند بخش هاي مختلف مدرسه را تحت پوشش قرار مي دهد .اين بخشها شامل دفاتر مدير ،كاركنان اداري ،معلمين و كالسهاي درس ،كتابخانه و محل ورود و خروج دانش آموزان مي باشد. نظر به اهميت شبكه توجه به امنيت چنين شبكه اي مهم و حياتي است ،امنيت شبكه چه در بعد محرمانه بودن و چه در بعد حفظ اطالعات ،بايد با توجه به استانداردهاي الزم تعريف گردد. 44 محتواي الكترونيكي محتواي الكترونيكي اصلي ترين بخش در آموزش الكترونيكي در يك مدرسه هوشمند مي باشد .يك محتواي الكترونيكي بايدازاستاندارهاي مشخصي برخوردار باشد تا بتواند ارتباط با مخاطب را به خوبي برقرار نمايد .توليد محتواي الكترونيك از طريق معلم يا سازمان آموزش و پرورش انجام مي پذيرد ،كه در هر دو صورت رعايت استانداردها الزم است. 45 محيط ارتباطي بين اجزاء مدرسه هوشمند )(platform مديريت آموزشي ،ارزيابي هوشمند ،محيطهاي گفتگوي دانش آموزان، معلم و مدير ،ارتباط با والدين ،نياز به يك بستر نرم افزاري دارد. اين بستر كه به صورت مدلهاي مجازي به كار گرفته مي شود platformنام دارد كه براي مدرسه هوشمند با توجه به نيازها و شكل كار بايد به طور مستقل تعريف گردد. 46 آموزش و پرورش تجهيز مدارس تهيه و استاندارد سازي محتوا قوانين الزم براي مدارس هوشمند پشتيباني از مدارس هوشمند -ارزشيابي از مدارس هوشمند با در نظر گرفتن مدارس گواه 47 تجهيز مدارس آموزش و پرورش به منظور پيشبرد اهداف آموزشي از طريق الكترونيك ،نياز دارد كه مدارس مجهز به فناوري داشته باشد ،مدرسه هوشمند به عنوان يك مدرسه الكترونيك كامل بايد از تجهيزات رايانه، شبكه ،نرم افزارهاي مورد نياز غني گردد تا بتواند به اهداف مورد نظر خود دست پيدا نمايد 48 تهيه و استاندارد سازي محتوا از وظايف آموزش و پرورش تهيه محتواي متناسب با اهداف و سياستهاي آموزشي كل كشور مي باشد .ايجاد استانداردهاي الزم در اين زمينه از اصولي ترين راهبردها است تا با ارائه اين استانداردها بتوان محتواهاي توليد شده در بخش خصوصي و دولتي را محك زد و از آن در مدرسه هوشمند استفاده نمود. 49 قوانين الزم براي مدارس هوشمند در برخي از بخش هاي مدرسه هوشمند نياز به تغيير قوانين و اعمال سياستها ي جديد مي باشيم كه اين كار دشوار ،بايد در طول زمان و با در نظر گرفتن شرايط فرهنگي كشور صورت پذيرد .از جمله بخشهايي كه در آن نياز به تغيير قوانين مي باشد: الف) -بخش ارزيابي ب) -آموزش در بخش تربيت معلم ج) -ساماندهي تجهيز مدارس 50 پشتيباني از مدارس هوشمند با توجه به اينكه مدارس هوشمند در حال تغيير ساختار آموزش در كشور مي باشند .حمايت از اين طرح داراي اهميت ويژه اي است ،پر واضح است كه استفاده از ابزار توانمند فناوري در زمينه آموزش مي تواند قابليتها و استعدادهاي دانش آموزان را به منصه ظهور برساند. 51 ارزشيابي از مدارس هوشمند وظيفه مهم آموزش و پرورش ارزشيابي و اعالم نقصها و ضعفهاي مدارس هوشمند مي باشد كه خود بايد داراي استانداردهاي الزم باشد كه بايد به بخش مربوطه در آموزش و پرورش ارجاع شود. 52

51,000 تومان