صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
سيستم» بد مساله است که سیستم را به اجزاء
أن تخزية كرده ويه بررسى عملكرد و تعامل اجزاء يا جمد بكر برلى
تحقق اهدافشان مى يردازد.
* طراحی سیستم يك تكنيك مكمل (براى تحليل سيستم) در حل
مسأله است که اجزاء سیستم را مجددا در کنار هم قرار داده و سیستم
بهبود يافته را ارائه می دهد. می تواند شامل اضافه کردپ حذف كردن
و یا تغییر اجزاء سیستم اولیه باشد.
صفحه 4:
* مدل ها را می توان به طرق مختلفی طبقه بندی کرد. یکی از انواع
طبقه بندی:
* فیزیکی (مثل ماکت ساختمان)
* گفتاری (گفتار و یا نوشتار در مورد پدیده ها
5 گرافیکی (مثل نقشه» (DFD
"" رياضى (مثل مدل هاى برنامه ريزى خطى)
صفحه 5:
۱ MT sie ne)
۱
سازماندهی و ‘es fs lak استفاده
می شود. یکی از رایج ترین انواع مدل های فرایندی»
نمودار جریان داده می باشد.
* نمودار جریان Data Flow) esis
0 یک مدل گرافیکی از سیستم است
که حرکت داده بین فرایندهاء موجودیت های خارجی و
مخازن دادة درون سیستم را نشان می دهد.
صفحه 6:
مثالی از یک نمودار جریان داده ((۳1)
صفحه 7:
۱0 (1
در يك نمودار جريان دادهء ۲ جزء زیر م
(Process) «|, ™
# جریان داده (Data Flow)
*مخزن (Data Store) osls
(External Entities) _ 6 cus5o50
صفحه 8:
SOBA و ری تون سس oe
ای وارذة انخام ام شود
* فرایند داده هاى ورودى را كرفته و به خروجى
تبديل مى كند.
"" در نمودار جریان داده برای نشان داده فرایند از
علائم مختلفی استفاده می شود. بیاد داشته
باشید که در کل پروژه از یک علامت استفاده
کنید.
بر اساس علامت گذاری
Oe vad Coser 8
صفحه 9:
جریان داده: مسیری است که داده را از
* مثل برداری است که جهت حرکت داده را
بین اجزاء نمودار جریان داده نشان می دهد.
* در نمودار جریان داده برای نشان داده فرایند
از علامت زیر استفاده می شود.
سفارش
صفحه 10:
و _ساعات کاری پرسنا
صفحه 11:
محزن داده: برای نشان دادن داده هایی
که سیستم ذخیره می کند» ذخیره می شود.
* برای نام گذاری مخازن داده» از اسم
(و نه فمل) استفاده کنید.
5 در نمودار جریان داده برای نشان داده فرایند
از علائم مختلفى استفاده مى شود.
Ot | ديه
بر اساس علامت گذاری
0 سوق لب -
صفحه 12:
موجودیت حارجی: در خارج از سیستم
قرار دارند و مبداء یا مقصد داده می باشند.
* موجودیت خارجی می تواند یک سازمان؛
یک فرد. یک سیستم اطلاعاتی و یا یک
واحد سازمانی دیگر باشد.
بر اساس علامت گذاری
oe م6 لج و02
صفحه 13:
زمینه ای ترسیم شده و سپس نمودارهای بر onl
(جزئیات سیستم) ترسیم می شود. مثل چتربازی که از
ارتفاعات به سطح زمین می رسد !
* استراتژی پایین به (Bottom-Up) Yt
بر اساس این استراتژی ابندا نمودارهای سطوح پایین و
سپس سطوح بالاتر ترسیم می شوند.
13
صفحه 14:
a Oca و
به نظر شماء استراتژی بالا به پایین بهتر است
یا استراتژی پایین به بالا؟
4
صفحه 15:
ما ترسیم biel ران داده:
۰ نمودار (Context Diagram) ol 4x2;
(Level n Diagrams) lx clu jbo505 .
نمودار زمینه ای» بالاترین سطح نگاه به یک سیستم اطلاعاتی می باشد. در
این نمودار مرزهای سیستم» موجودیت های خارجی و تعامل
اطلاعاتی آن ها با سیستم نشان داده می شود. در اين نمودار کل
سیستم» به عنوان یک فرایند درنظر گرفته می شود.
15
صفحه 16:
پس از ترسیم نمودار زمینه آی, نمودارهای سطوح پایین تر برای سیستم اطلاعانی
ا#ريسيم من شون
"" در هر مرحله جزئيات بيشترى از سيستم و فرايندهاى آن نمايش داده مى شود.
16
صفحه 17:
صفحه 18:
oF Gry ee Gia Co ia 2 رمال
a St طزیی وب یت ف کت سفارتی می دهد ی به ررس مزجود
بودن کالای مورد نظر در انبار شرکت می پردازد و گزارشی در این مورد به
مشتری می دهد. بعلاوه سیستم پس از ذخیره سازی سفارش, آن را به واحد
ابا ارسال می کند زمانی که کافی مورد نطر از سار یرای عشتری ارسال هد
انبار تاییدیه ارسال را به سیستم ارائه کرده و سیستم صورتحسابی برای مشتری
ارسال و ذخیره می کند. بعلاوه سیستم گزارشی از هر خرید و صورتحساب ایجاد
كرده و ية واحف جنا بدارئ شركت إرائه من كتد:
"" براى سيستم فوق» نموذار جريان داده زمينه اى (1(1018102 ews (Context
کنید.
* برای پپستم فوق. نمودار جریان داده سطح ۱ ترسیم کنید (راهنمایی: ۵ فرایند).
صفحه 19:
Gots Chippiay
] Order
Onder
Oates. Ghipptog OosPiewatios اس
4wvecions
@epons
OCOD MDB:
19
صفحه 20:
صفحه 21:
زخانه ارسال کرده و به کنترل موجودی می پردازد.
بعلاوه سیستم گزارشاتی برای مدیریت ایجاد می کند. لازم به ذکر است كه
سیستم» اطلاعات میزان موجودی و اطلاعات کالاهای فروخته شده را ذخیره
کرده و از آن ها در تهیه گزاشات مدیریتی استفاده می کند.
"" برای سیستم فوق, نمودار جریان داده زمینه ای (1(10۳610 20۳/6) ترسیم
و
* برای سیستم فوق, نمودار جریان داده سطح ۱ ترسیم کنید (راهنمایی: ۵ فرايند).
21
صفحه 22:
KITCHEN
Food Order
22
Food
Ordering
System
RESTAURANT
MANAGER
CUSTOMER
صفحه 23:
مثال. 10110 سطح ۱
customer KITCHEN
7 ea
سین oY
Tacolve and 00d Order
= تس
et Customer
| وت
Update Update
coeds Seid سس
3 ene
rormaned مر
costs Bold Das nears Sata
Goods Sold Thventory
pe | ۳ 91 | File
Day, Goods sot Day tnventony
ی Eom
<a.
management | Manageme
anager Reger" [ RESTAURANT
ین
23
صفحه 24:
"" اين سيستم, انتقاد یا شکایتی را که از سوی مشتری و یا کاربران درون سیستم
مطرح می شود دریافت کرده پرونده ای تشکیل داده و انتقاد یا شکایت
مطروحه را ثبت می کند. در اين سیستم روی پرونده های تشکیل شده, بررسی
اولیه صورت میگیرد. در این بررسی al به مجموعهی قوانین و مقررات استناد
می شود. توضیح اینکه مجموعهی قوانینی [ مثل ممنوعیت استعمال دخانیات )
وجود دارد که برای بررسی پروندهها از آن قوانین استفاده می شود. همچنین
برای این بررسی اولیه. مستندات و اطلاعاتی از واحد خارجی (که شکایت بر
علیه آن صورت گرفته است) مورد استفاده قرار میگیرد.
24
صفحه 25:
ابدكا دادر راح ی ann Coe Sie موی رو یبیل دب را
بازرسی ارسال شده » و نتیجه ی بازرسی دوباره به عنوان ورودی مورد استفاده
قرار میگیرد. پس از اتمام بررسی اولیه. نتیجه به اطلاع مشتری می رسد. در
واقع اعلام نتیجه تصمیمگیری نهایی بروی هر پرونده است. لازم به ذکر است
كه در اين سيستمء نسخه ای از شکایت و نتیجه ی آن, برای ثبت در یک
مخزن است. از اين دادههاى اين مخزن برای تجزیه و تحلیلهای آماری استفاده
می شود که نتیجهی این تجزیه و تحلیلهاء برای سازمان مدیریت و برنامپهریزی
کشور و وزارت راه و ترابری ارسال می شود. بدیهی است که برای مشتری
کاربر و واحد خارجی مربوطه ارسال می شود.
25
صفحه 26:
صفحه 27:
۱0۱ ۰ ۱ (7
سیستمی» کاربرد تلوری و مفهلوم سیستم
برای حل مسائل می باشد.
* نمودار جریان داده» ابزاری است که انجام تفکر
سیستمی را پشتیبانی و تسهیل می کند.
صفحه 28:
واحد روابط عمومی در یک کارخانه انومبیل سازی بدینصورت عمل می کن
این سیستم به دریافت نظرات و پیشنهادات از سوی مشتریان می پردازد.
همچنین به بررسی و مطالعه مطبوعات پرداخته و در طی این بررسی, پیامها و
مطالب مربوط به شرکت را انتخاب می کند. سپس سیستم به تفکیک و طبقه
بندی نظرات» پیشنهادات و مطالب مطبوعات میپردازد. پیشنهادات به كميته
تظام پیشنهادات ارسال میشود و انتقادات مطرح شذه توسظ واحد روابط عمومی
پیگیری میشود. اگر انتقاد مربوطه احتیاج به پیگیری تخصصی jl) واحد
سازمانی که از آن انتقاد شده است) داشته باشد تصمیم اتخاذ شده از آن واحد
i به tale) ENG) عفووی رس A Soo pets Cure تهب و
ارسال پیامهای تشکر به آن دسته از مشتریانی میپردازد که پیشنهادات انان
مورد تآیید قرار گرفته است.
a 1
صفحه 29:
زع بك كز ی أزرى لعو سد 0د إل
شركت خصوصی برای برآورد آماری می بردازد. شركت خصوصى نيز نتيجه
تحلیلهای آماری را به واحد روابط عمومی ارائه میکند. این تحلیلها در واجد
روابط عمومی بررسی شده و پیشنهادات و نظرات حاصله به واحد خارجی
مربوطه ارسال می شود.
29