صفحه 1:
ee ات
ساك اراب 85
مدل توسعه خوشه ها 3 اهميت
آن برای توسعه کسب و کارهای
کوچک ومتوسط
صفحه 2:
DOOD. ممت
صفحه 3:
معیارهای مطرح در تعربف صنایع کوچک:
معیارهای مطرح برای تعریف
a as
OOOO ۱28 ع
صفحه 4:
کشور تعریف صنایع کوچک و متوسط معیار طبقه بندی
eee | sisal کمتر از ۱۰۰ نفر کارمند تعداد کارمندان
کمتر از ۱۵۰ نفر کارمند و گردش فروش سالانه [ .
ساب واو تعداد كاركنان
مالزی متوسط كمتر از ۲۵ میلیون رینگیت (واحد پول زان Sad
aM و میزان فروش
صنايع غود مایهگذاری حداکثر ۵۰ هزار دلار
ندازه و میزان سرمایه
هند .| سناع تويك | ميزان سرمايكقارى بين +3 هزارتا ١ ميليون دبي |. اندازه و سيزان سوم
سیسوس |_ميزان سرمايهكذارى بين يك تا دو ميليون دلار
كمتر از ٠١ نفر شاغل و حجم كردش مالى سالانه كمتر از '١
ae میلیون لیر
ترعیه | مني عيبى | بين ٠١ تا +0 نفر شاغل و حجم كردش عالى سالانه كمتراز 6 | تعداد كاركنان و حجم
1 ِ ون ليره گردش مالی سالانه
سم برس | ین ۵۰ تا ۲۰۰ نفر شاغل. حجم كردش مالى سالانه كمتر از
۴۰ میلیون لبره
کمتر از ۵۰ نفر. حجم گردش سالانه کمتر ۰۵ ۷
سنابع كوجى | ميليون يورو و ارزش دارائیها و بدهیها کمتر از ۱۰ | تعداد کارکنان, حجم
تن ميليون يورو گردش مالی سالانه بنگاه
بین ۵۰ تا ۲۵۰ نفر, حجم گردش سالانه کمتر از ۲۰ | ومیزان دارایی و
صنابع متوسط | میلیون و ارزش دارائیها و بدهیهای کمتر از ۷۵ بدهیهای آن
میلیون بورو
ی او کمتر از ۵۰۰ کارمند تعداد کارکنان
موس
15 8ه Bl
صفحه 5:
© در ایران با توجه به شاخص تعداد کارکنان, بنگاه های زیر ۵۰ نفر شاغل چزو بنگاه های
کوچک و بنگاه های بین ۵۰تا ۱۵۰نفر شاغل جزو بنگاه های متوسط محسوب می شوند.
* (کارگاه یا بنگاه صنعتی مکان مشخص و ثابتی است که در آن ۰ مجموعه ای از سرمایه و نیروی کار به
منظور تولید یک یا چند محصول صنعتی به کار گرفته شده است)
«احبهای صت :.. و ۴۵ نيروى شاغل در ب به صنایع کوچک و متوسط است.
شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین - معاوفت صنایع کوچکٍ
صفحه 6:
|۱9 Yt heer ae
صنایع کشور,۶۷ نیروی شاغل بخش صنعت.۳۳// ارزش افزوده بخش
۱ ژاپن صنعت,۸۰/ارزش تولیدات و ۶۰/صادرات صنعتی متعلق به صنایع کوچک و متوسط است
صنایع کشور. ۷۰/ اشتغال صنعتی, ۵۰/ارزش افزوده بخش صنعت.۵۰ کل ارزش
1 تولیدات و 1/۶۷ کل صادرات کشور متعلق به صنایع کوچک و متوسط است.
۳ واحدهای صنعتی. ۸۲/ اشتغال صنعتی. رزش افزوده بخش صنعت. 700 كل
صادرات و 4۰ نوآوری های صنعت. متعلق به صنایع کوچک و متوسط است.
واحدهای صنعتی, ۸۷ اشتغال صنعتى. ۴۵:
۴ | اندونزی متعلق به صنایع کوچک و متوسط |
افزوده صنعتی,4۴۰/ تولیدات صنعتی
7 واحدهای صنعتی. ۷۶ اشتغال صنعتی. ۲۹/ارزش افزوده صنعتی و ٩۰ کل صادرات
۵ ل | متعلق به صنايع كوجك و متوسط است.
au | ¢ واحدهای صنعتی. ۸۳۸ ارزش افزوده صنعتی و 4۵۳ ارزش تولیدات صنعتی متعلق به
لزی صنایع کوچک و متوسط است.
کره ]۷۳/۸ واحدهای صنعتی, ۵۷ اشتفال صنعتی. ۴۳/ارزش افزوده بخش صنعت.1/۴۷ ارزش
۳ تولیدات و ۳۹/ صادرات صنعتی متعلق به صنایع کرچک و متوسط است.
000000 سيمت
صفحه 7:
*قدرت بالا در جذب و بومی کردن تکنولوژی
"برتری در صرفه جویی در مقیاس
*قابلیت تراکم دانش بیشتر درف ر آیند تولید
*قدرت بالا در تربیت کار آفرینان و مدیران اقتصادی
* کاهش عدم تعادل های بخشی و منطقه ای در اقتصاد
*قدرت تصمیم گیری سریع و انعطاف بذیری بالا در مدبربت و در
شرایط متغییر بازار
*ایجاد شبکه اقماری با صنایع بزرگ در جهت بهم پیوستگی بیشتر صنعتی
* قابلیت بالا در اسخگویی به نیازهای جدید توسعه صنعتی
DOOOs
صفحه 8:
* نداشتن قانون خاص حمایت از صنایع کوچک ( عدم ثبات قوانین, ناهماهنگ و نا
متقارن بودن قوانین و مقررات با ساختار صنایع کوچک در حوزه های مختلف
نظیر گمرک. تامراناعی کار ۱۳۰
* متفاوت بودن رویکرد و مدل های توسعه صنایع کوچک از صنایع بزرگ
* عدم همکاری بین این صنابع و صنایع بزرگ برای استفاده از مزایای هم افزایی
و تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تولید
* توان علمی و مدیریتی اندک صاحبان صنایع کوچک
* عدم تامین مالی مورد نیاز صنایع کوچک و نامناسب بودن ساختار بانکی و
تامین منایع مالی در کشور
* عدم وجود ساختار اطلاعاتی و آمار دقیق و به روز شده در حوزه صنایع کوچک
000000 سيمت
صفحه 9:
ابلاغ مقام معظم رهبری در زمينة ایجاد خوشه های صنجتی:
"در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی. سیاستهای
کلی بضش«صنعت» از سوی مقام معظم
رهبری(معظمله)مصوب و ابلاغ گردید که در بند٩ و
eC a a we eae Peg
کوچک و متوسط و برقراری پیوند آنها با صنایع
2121701111010
صفحه 10:
" مفهوم رایج خوشه های کسب و کار. به دهه ۱۹۹۰مربوط است.
* این اصطلاح با نام پورتر شناخته شده است:
که اعتقاد داشت. همه ی کشورها و مناطق
به مزیت رقابتی را نیز در همین راستا مطرح نمود
ابی در یک صنعت ویژه. به وقابت تمایل دارند.
* معتقد است که کشورها نه در صنایع مجزا از هم. بلکه در خوشه هایی از صنایع مرتبط. از طریق
روابط افقی و عمودی موفق می شوند.
* کشورها و مناطق جغرافیایی(استان ها) تمایل به تخصصی شدن در صنایع مرتبط دارند که در آن
مزیت نسبی دارند.
DOOD ۱28 سس
صفحه 11:
به محموعهی فعال در یک گرلیش از کسب وکار
گفته می شود که در یک منطقه ی جغرافیایی
متمرکز شده . امکان همکاری در تکمیل فعالیت
ها یکتیگ .ساشتا. ! حالد: ماوق
000000 سيمت
صفحه 12:
"رویکرد خوشهای مشکلات آنها را ناشی از اندازه نمیداند بلکه
آن را ناشی از ایزوله بودن و فداشتن ارتباطات مناسب و شبکهای
میداند.
"همکاری و فعالیت جمعی به عنوان یک ابزار کلیدی
"توجه به نقش ویژه نمادهای پشتیبان
"فهم منافع تمامی بازیگران
"دستیابی به اقتصاد مقیاس
"خوشه یک موجودیت مجازی است و رویکردی است برای حل
4
صفحه 13:
"نزدیکی به منابع و مواد اولیه
" وجود نیروی کار ماهر و بومی
* وجود و رشد مناسب خدمات توسعه کسب و کار
" رشد متناسب زیرساختها
" وجود تامین کنندگان کافی
* شرایط مناسب اقتصاد محلی.ملی و بین المللی
" پیشینه ی تاریخی تقریبا مشترک
#بسختی می توان خوشه را ایجاد نمود**
سس
صفحه 14:
چگونگی شکل گیری خوشه ها :
A
وم عمد مااي
oe @
©
>
خوشه
حلقه های زنجیره ارزش
بازاریابی و فروش
فرآوری و تولید
wie
تأمین نيادها و
عوامل تولید
صفحه 15:
یت
بازاریابی و فروش
فر آوری و تولید
تحقبق و توسعه و
طراحی
تأمين نهادها و
عوامل تولید
صفحه 16:
تمرکز جغرافیایی واحدهای کسب و کار
تمرکز واحدهای کسب و کار در تولید کالاهای
مشابه
وجود ارتباطات تکمیل کنندگی بین واحدهای کسب
کا
بط
came 3 صها مه حالشعام ela cS che هو احجلهام
صفحه 17:
57
<a
mee
خوشه توسعه بافته
جستجو برای حلقه مفقوده
صفحه 18:
افقی / عمودی
صنعت / خدمات/ صنایع دستی
جهانی شده/ خوشههای محلی
خوشههای شهری / غیرشهری
صفحه 19:
تولی و ارئه یک معصول با خدمت.
متايه
تمرکز جفرافیابی تلد نندگان
= ادق -
=
موسمات و نهادهای پشتیبان( دولتی و خصوصی). al
1
تأمین کنندگان
نمابندگی i
Fis ماد
مواد خام
تا
ones || iE
a ماشین آلات
اراثه دهند گان خدمات توسعه كسب و كار am
( طیاحان آنملیشگاهما حملو نةلموساللیو =
سس وروی
صفحه 20:
شهرکهای صنعتی!
نواحی صنعتی؟
پارکها و شهرکهای فناوری؟
رای مادر تخصصی و شر کتهای زیر محموعه
مجموعه ای متشکل از پیمانکاران اصلی و فرعی
صفحه 21:
اهمیت خوشه ها:
سیستمهای نسبتاً بهره ورتر اقتصادی هستند.
امکان نگاه کردن به کل سیستم به جای بخشهایی
از آن را فراهم می آورد.
امکان یکپارچه سازی حمایتها با تمرکز بر کل
سیستم را فراهم می آورد. ,
دسترسی به مقیاس را امکان پذیر می سازد.
امکان مواجهه بهتر با مسائل ريشه اى
صفحه 22:
مزایا و صرفه های خوشهها:
- صرفه های (50009051000) كه از تمر كز بنكاهها در یک
منطقه نشأت مى كيرد
جذب شرکتهای خدماتی
جذب حمایت نهادهای دولتی
ابجاد جذابیت برای مشتریان » تأمین کنندکان و نیروی کار
- صرفه های(901۳1006) که از همکاری بین واحدهای
کسب و کار نشأت می گیرد
بازاریابی مشترک
بر گزاری نمایشگاه
مبارزه با محدوديتهاى قانونی ملی و بینالمللی
صفحه 23:
دلایل عمده توسعه نیافتن خوشه ها:
نبود همکاری ین واحدها
وجوه رقابت شکننده در قیمت به جای رقابت در
کیفیت تولید و نوآوری
ناکافی بودن زیر ساخت ها وحمایت ها از کسب و
ىا
5
نبود گفت و گو و ارتباط با بخش دولتى /عمومى
صفحه 24:
مشخصه های خوشههای توسعه نیافته :
* در سطحی کمتر از سطح اسمی فعالیت دارند.
" رقابت متمرکز بر رقابت قیمتی است و نه روی نو آوری
" تولید کنندگان در یک بازی باخت - باخت در حال رقابت با
یکدیگر میباشند.
" توزیع نامتوازن سود در طول زنجیره ارزش
۰ ایزوله بودن بنگاهها و کمبودن تعداد ارتباطات
۰ سیستمهای ضعیف اطلاعات بین شرکتهای اصلی
4 ۰ عدم دسترسی به 00002 ها و شرکتهای مشاورهای کسب و
كا
از
۰ کمبود قابلیتهای نوآوری در خوشه
صفحه 25:
تولید در حداکثر ظرفیت
تأسیس و رشد کسبوکارهای جدید (شرکتهای
جدید)
تخصصی شدن پیوسته فعالیتها
وجود قابلیت نو آوری
افزایش فرصتها و کاهش تهدیدها
۲
صفحه 26:
* شرکتها و بازیگران با یکدیگر صحبت نمیکنند.
- عدم وجود اعتماد و عدم اشتراک اطلاعات
" کا رآفرینان همدیگر را نمیبینند.
- تعداد اندک نشست هار سمینارها و کنفرانسها
* سازماندهی کم بازده بين شرکتها
* عدم ارتباط بین شرکتهای اصلی و شرکتهای مشاورهای
* در خواست مشتر کی از دولت در مورد توسعه ندارند.
* اعتقادی به کار مشترک ندارند.
آو به طور کلی:
سرمایه اجتماعی توسعه نیافته است.
۳
صفحه 27:
صفحه 28:
در حوزة صادرات: كنسرسيوم صادراتي
* در حوزة اعتبارات: كنسرسيوم هاي اعتياري تضمين متقابل
در حوزة فناوري
- مبادلة تجربیات موفق
- مشارکت تأمین کنندگان ماشین آلات و صنایع
در حوزة نوآوري:
- بهود فرآیندها
- طراحي هاي جدید
در حوزة کاهش هزینه ها:
- کنسرسیوم هاي خرید مشترک
- اشتراک ظرفيتهايتوليدي
- تأمین کنندگان مشترک خدمات کسب و کار
صفحه 29:
* مطالعه شناختی
«
|* اعتماد آفر ینی و ایجاد سرماية اجتماعی
برنامه عمل
۰ پباده سازی برنامه عمل iy
* پایش و ارزیابی و خروج عامل توسحه iy
صفحه 30:
DOOD ۱28 سمت
صفحه 31:
بمنظور تحلیل وضعیت موجود خوشه و فضای ملی و جهانی حاکم بر کسب و کار مربوطه مطالعه
ای کتابخانه ای و میدانی صورت پذیرفته که صرفاً یک مطالعه تتوریک نبوده و می بایست دقیقً
معطوف به مختصات خوشه و مبتنی بر سرفصل های ذیل الذ کر جهت ارائه روش ها و راهکارهای
رفع مشكلايشيم إرتقا
د ى خوشه به سطج نابي از تيه م افنگی باشد
روندها: منطقه لعدر -] بح بخش
a: ۱ کدد ۳ « لک سوه کار ۳
DSSS oo ge ergo 09 تجویزی
‘ome ei ce ا عمل-0
شرفي دده تسحلي ل سرمايه لجتماعى نوش د SF 1
ec تحليزوضعيشهادىخوشه -© 1 oe 5
۳۲ ارلنه جدول-0 مت
نقشه فعلىخوشه -م”
a تحللن_ قاط فشار و مسائللسترلتژیک 6
خوشه
صفحه 32:
نظر به اينکه ف رآیند توسعه نیازمند سطح مناسبی از سرمایه اجتماعی و تعامل
مثبت بین اعضای خوشه و همینطور اعضای خوشه و سایر مراکز دولتی و
غیردولتی (مثل نهادهای پشتیبان) می باشد. ضروری است از طرق مختلف
علمی و عملی از جمله انجام پروژه های اعتمادساز و کوتاه مدت
مانند "حمایت ازشرکت در نمایشگاه و انجام بازدیدهای مشتر ک و ...۰۲
.نسبت به ارتقاء سطح اعتماد ذینفعان خوشه اقدام شود
.فوایند اعتمادسازی از زمان آغاز پروژه شروع و تا پایان آن ادامه خواهد داشت
صفحه 33:
برنامة عمل به جشم انداز» استراتژی ها و برنامه های عملیاتی کوتاه مدت خوشه که در
پایان مطالعه شناختی وسپس مقاطع حداكثر يكسالة بعدى از سوی عامل توسعة خوشه
تدوین و ارائه و تحت عنوان سند برنامه عمل به تأیید شورای راهبری خوشه می رسد
گفته می شود. پس از اتمام دور زمانی پروژ؛ توسعه و در خوشه های توسعه یافته» انجام
:اين فرآيند بر عهدة شبکة فراگیر خوشه میباشد که شامل مراحل ذیل مى باشد
*جمع بندی تحلیل های مطالعه شناختی
*تحليل نقاط فشار و مسائل استراتژیک خوشه
تدوین یک چشم انداز مناسب
*طراحی استراتژی مناسب جهت رسیدن به چشم انداز
تدوین شده
* استخراج برّنامه های عملیاتی همراستا با استراتژی
صفحه 34:
این فاز از فرآیند توسعه که پس-از مطالعه شناختی آغاز و بیشترین زمان پروژهُ توسعه را
به خود اختصاص می دهد. شامل اجرای عملیاتی هم ریز پروژه های تعریف شاه در
برنامةٌ عمل خوشه میباشد
از جمله اين ریز پروژه ها می توان به انجام پروژه های معطوف. به توسعٌ بازار» ارتقای
سطح تکنولوژیکک بهبود کیفیت» توسع منابع انسانی» تأمین مواد اولیه و ...۰ در قالب
.شبکه های ثبت شده و نشده اشاره نمود
و تائید شورای راهبری و با حمایت مالی و یا 6/10۸ کلیه ریز پروژه ها بنا به تشخیص
.غیرمالی نهادهای پشتیبان به اجرا در می آیند
صفحه 35:
در صورت حصول به سطح مناسبی از توسعه یافتگی و خود اتکایی
اعضای خوشه در تعریف و راهبری پروژه های مورد نیاز خوشه. 9۸
به تدریج و طی ۴ تا ۶ ماه يس از اعلام آن» از خوشه خارج می شود.
صفحه 36:
به کلیه سازمانهای دولتی و غیر دولتی دارای مأموریت ارائه خدمات و تسهیلات زیر ساختی؛
آموزشی؛ بازركانى و ... به واحدهای خوشه نهاد پشتیبان گفته می شود. کلیه سازمانهایی که
نقش توسعه ای در سطح استان ها و یا کشور دارند. می توانند این نقش را ایفاء نمایند.
:نهادهای پشتیبان می توانند به طرق مختلف در فرایند توسعه خوشه مشار کت نمایند
۱ همکاری موثر در زمینه فراهم آوردن اطلاعات صحیح و مورد نیاز برای
عامل توسعهی خوشه به ویژه درمرحلهی مطالعه شناختی
۲ مشار کت موثر در جلسات شورای راهبری خوشه
انار اتن تاك ای دنز رای قت های تعریف شده ذیل
۶ تسهیل فضای حقوقی و قانینی کسب و کار خوشه متناسببا مأموریت نهاد
پشتیبان
۵ سایر حمایسها بنا بهاقتضا و یاز خوشه و بنا به مأموریت ذاتی نهاد پشتیبان.
صفحه 37:
مدیریت و توسعه خوشه های صنعتی
مهارت های چندگانه مدیریت
توسعه خوشه های صنعتی
000 ۱28
صفحه 38:
مدیریت دانش مدیریت فرایند کسب و کار
مديريت 9
ce pao دارایی های فکری
مدیریت ارتباطات
DOOD ۱28 سس
صفحه 39:
مد پریتبسازایلبیو خوشه هایصنعتی-9
امدايريت تلاش عاق ای
Per
OOOO ۱28 ع
صفحه 40:
مدير
افراد را وادار م ىكند.
pol و نهی میکند.
کارها را تصحیح میکند.
ایدههای خود را مطرح ميکند.
در قضاوت سریع است.
Jol صحبت میکند.
ایجاد ترس میکند.
ن میکند چه چیز مورد نیاز
به مقام و اقتدارش وایسته آست.
رهبر
انگیزه میدهد.
ارشاد و تشویق میکند.
كارهاي صحيح ۳ تأييد و هدایت
wo ۳
باعث ایجاد ایده میشود.
در فهم مطلب و شرایط موفق
است.
اول گوش میدهد.
مهلت میدهد افراد برنامه ريزي
کنند.
CSE ایاده خود متكي
حمایت ی میکند
میپرسد چه چیز مورد نیاز۳۹
صفحه 41:
|] ey
Ae ۰
علمل جغرافیلهی از طریق بهبود زیرساختها و فراهم نمودن برخی شرلیط برای کاهش هزینههای زیرساختی. در تمرکز بنگاهها
نقش مهمى ايفا ميكند. ين زيرساختها ميتواند شامل زيرساختهاى فيزيكى و ارتباطى باشد.
" هر جه براى يك بنكاه. دسترسى به منلبع فيزيكى. مهم مينمايد. به همان مقدار نيز. براى آن بنكاه عامل هممكانى و دسترسى به ساير
بتگاههای همکار و ارتباط با ساير بنكاهها نيز. مهم ميباشد.
* تسهیل در دسترسی به مود اولیه و محصولات و خدمات مورد نیازبنگاهها و
هاء تنها در صورتى كه بنكاهها در يك مكان جغرايايى تمركز داشته باشند. قابليت توج
* همجواری جغرافيايى. دسترسى بنكاهها به يكديكر و بازارهاى هدف را فيز تسهيل ميكند.
حمل و تقل را ميتوان راهى براى دستيابى به بازازهاى دور داتست.
* موقعیت جغرافيايى و هممكانى بنكاههاء سرعت انتشار دلنش. اشتراككذارى منلبع. دلنش را افزليش و و قابليتهاى هر يك از بنكاهها را
اقتصادى بودن هزينهى برداختى براى درياقت آن
ss
alii dane اعتماد و سرمایه اجتماعی را تقویت میکند.
* كافش هزينهيهاى مبادلهاى به واسطهى مجاورت جغرافيايى.
* کار شدن بزاهای دستیای و اشتراک اطلاات در خوزهی بزار و
تكنولوزى.
7
DOOD ۱28 سس
صفحه 42:
* افزایش اعتماد به نفس و همبستگی اجتماعی میان عناصر خوشه و شاغلین بنگاه. از طریق تأمین نیروی کار از
مناطق و نواحی یکسان جفرافیایی.
* محیط اجتماعی و فرهنگی خوشههای کسب و کاره از طریق افزایش تماسهاء تعداد دفعات مراجعه. شهرت.
اعتماد قبلی (پیشینه اعتماد) تفسیر کارشناسی. مجموعه اطلاعات و مشارکت در پیوستگی با تولید و رقابت
در شبکه و..به بهبود روابط اجتماعی میان اعضاء و اعناصر خوشه کمک فراوانی نماید.
* وجود رویدادهای تاریخی مشترک میان بنگاههای خوشه و یا همکاریهای قبلی و نظلیر آن, میتولند پیوستگی
خوشههای کسب و کار را افزایش دهد.
* محیط فرهنگی و اجتماعی. امکانات آموزشی که تونایی تأمین منابع انسانی مطابق با نیاز بزلر را مهیا میکند.
* حرکت و جا به جایی نیروی کار بینبنگاهی, انتشار اطلاعات و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد.
* محیط فرهنگی و اجتماعی, در افزایش سرمایه اجتماعی خوشه, میتواند نقش به سزایی داشته باشد.
DOOD ۱28 سس
صفحه 43:
1
۰- عوامل موثر در توسعه خوشه های صنعتی
Se eee
پنج عنصر اصلی در خوشه های صنعتی
نهادی دولتی
یتگاه های خوشه
نهادهایی برای همکاری
۱۴0ه۱)
71 > متسین
نهادها و مقسسات
مالی
DOOD ۱28 سس
صفحه 44:
۰- عوامل موثر در توسعه خوشه های صنعتی
| ee
۱- نهادهای دولتی
اقدامات نهاد دولتی زمانی مفيد خواهد بود كه اولاً: مشترینگری واحدهای تولیدی را تقویت کند (یعنی کمک
که تولید شتری را بهتر و سریعتر تشخیص دهند). ثانياً از كردهمايى صنعتى بنكاه
هلیی حمایت کند که سازمان یافته است نه از بنگاههای پراکنده و ثالثاً ظرفیتسازی برای ارتقاء و بهبود
عملکرد صنعتگران صورت گیرد
* بر اساتقاقدامات: و مطالعات انجام شده, سیاستگذاری نهادهای دولتی» در زمینهی خوشه های کسپ و کار را
میتوان در سه قالب سیاست «توسعه دهنده». «هموار ساز» و «بستر ساز» مطالعه نمود
هدایت خوشه به مسپر
مطلوب
نوظهور است به بلوغ رساندن خوشه
ظاهر نشده مهيا كردن شرايط براى مناسبترین
است ظهور خوشه است
۱28 0000 سس
صفحه 45:
۲- نهادهای برای همکارید1۳0*ها)
*. لین بخش, شامل DOG دانشگاهها: مراکز تحقیق و توسعه» بانکها و مزسسات مالی, بنگاه ها و مشاوره
هاى غير دولتى و... مى باشد كه اقدامات لازم را جهت تکمیل برنامه های نهاد دولتی انجام می دهند.
" از جمله نهادهاى مهم در توسعه خوشه هاى كسب و كارء نهادهايى براى همكارى (10000) مى باشد. كه
عبارت از عاملان رسمی و غیر رسمی در خوشه است. که جهت افزلیش انگیزه عاملان مختلف و سازمان دهی
ن, فعالیت می کند. البته بسته به شرلیط هر خوشه. نقش 1662 هاء می تولند متغیر و متفاوت باشد. be gl
نه تنها در داخل خوشه فعالیت هلیی انجام می دهند. بلکه رایزنی ها و فعالیت هلیی را نیز در خارج از محیط
خوشه. می توانند بر عهد داشته باشند. 16*60" ها همچنین می توانند سازو کارهای کاملاً جدیدی را بنا گذارند
و یه تبع. سازمان های متفاوت و متعددی را تأسیس کنند. ن ها می توانند بسته به شرلیط هر خوشه. در
قالب های بدیع و جدید ظهور یابند یا در قالب نهادهای دیگر همچون اتاق های بازرگانی, اتحادیه های صنفیء
حرقه ای, تجاری. نهادهای متولی انتقال فناوری. مراکز کنترل کیفیت. رسانه هاء اتحادیه هیلت های علمی
دانشگاه ها و غیره فعالیت کنند.
۱28 0000 سس
صفحه 46:
۳- نهادهای آموزشی و تحقیقاتی
" این نهادهاء شامل تأمین کنندگان آموزش و تحصیل. موسسات (1860) مراکز فنی و حرفه ای» مراکز
كارورزى و أمورش نتروى اشاتى ی
با دركير كردن فناورى و اطلاعات و زمينه هاى نوآورى و خلاقيت. مى توانند در رشد و توسعه خوشه مؤثر
واقع شوند.
* از جمله ى اين نهادهاى مهم آموزشى و تحقيقاتى؛ مى توان به رهيافت و نقش دانشكاه ها در توسعه خوشه ها
اشاره نمود.
* به طور کلی هقف نهادهای آموزشی و تحقیقلتی؛ انجام تحقیقات و آموزش های صنعتی است که لین نهادها
می تولنند در عرصه های مختلف صنعتی و خوشه های کسب و کار کاژبرد پیدا کنند.
* به طور کلی نهادهای آموزشی و تحقیلتی, با تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی خود. مى توانند به ارزش
آفرینی و حلق تروت و درنهایت توسعه خوشه. کمک نمایند که در این راستا دو شیوه کلی وجود دارد
* واگذاری دستاوردهای تحقیقاتی به سرمایه گذاران مستقل یا صنایع موجود.
* فراهم کردن امکان تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی توسط خود محققان.
۱28 0000 سس
صفحه 47:
۴- نهادها و مؤسسات مالى
* نهادها و مقسسات مللی» شامل تأمین کنندگان مللی» بلنک هاء صندوق های حمایتی» سا
تجاری و پیونددهنده ی بنگاه ها می باشند .
های همیار
* نهادها و مژسسات مللی خوشه های کسب و کار برای منطقه از اهمیت ویچه ای برخوردار است. چرا که
لين نهادها جشمكيرتر از ديكر نهادها مى باشد و تأثيرات آن ملموس خر است. بر همين اساس از ابتدليى ترين
اقدامات براى ارزيابى موفقيت خوشه هاى كسب و كار. ستجش بار اقتصادى و ميزان رشد آن در طول دوره ى
مشخص خواهد بود.
DOOD ۱28 سس
صفحه 48:
۵- بنگاه های خوشه
* بنگاه هاء عناصر طبیعی و ضروری یا اجزاه سازنده ی خوشه ها هستند و در فرایند مدیریت توسعه ی خوشه
های کسب و کار با بتعاه تقل تنتعدد و زيلدى ارتباط لاريم
* فعالان خوشه های صنعتی بر اساس اهداف مختلف و گاهاً متضاد در فعالیت های توسعه خوشه ای شرکت می
کنند.بهعنوان مثال. ممکن است یک بنگاهبه علت وجود فرصت هایی جهت دسترسی به مهارت های مکمل
در بنگاه های اقتصادی دیگره یا حضور یک سیاست گذار منطقه ایبا رويكرد افزليش رشد علمى منطقه و يا
حضور یک سیاستمداربه خاطر انتظارافزایش شهرت و کسب آراپیشتره تشویق شود.
DOOD ۱28 سس
صفحه 49:
66
