صفحه 1:
foe ۳
7 Ce © 0. صقر 6201
5-0
صفحه 2:
1
3 سس و
م 6
مس ات
اه
7 0ه© يحرج 0 os
صفحه 3:
ak eee eae
۴ درسال ۱۹۲۴ در ایللت اوهلیو به دنیا آمد . دیپلم پرستاری خود را در سال ۱۹۴۷ در مدرسه پرستاری آکرون اوهلیو ب
پایان رساند . وی کارشناسی خود را دررشته پرستاری در سال ۱۹۵۷ و کارشناسی ارشد خود را در رشته بهداشت روان
در سال 122 و دكترى خود را در روانشناسى بالينى كسب نمود. 3
وى در سال 151١ براى اولين بار. نظريه ى خود را تحت عنوان مدل يرستارى سيستمى . بعنوان مدلى براى رين
يرستاران مواجه با مددجويان روان منتشر كرد. hs g
مع عجهع , © جومم )ف
صفحه 4:
Seat eC aie 40 م9 کر(
& |
Fe SLI LY oS CS [7-2 Fa oe yee ny Oe
و عوامل مهم بر توانایی سازگاری فرد در سازگاری با تتش و ایجاد تعادل تاکید میکند.
OTS ned شخور وامركر نظرية ee تحص
نیومن پرستار را بعنوان عاملی جهت کاهش تدش افراد از طریق بکارگیری پیشگیری های اولیه , ثانویه و ثالئیه میداند.
سوالات اصلی در این نظریه عبارت اند از
چگونه پرستاران میتوانند انش مورد نیاز برای مواجهه با موقعیت های پیچیده لنسانی که نیازمند مراقبت a 6
| و
4 سا al eae ee ل ا STU aS oak LS ato ay EO oe
صفحه 5:
Op SO ES PI Oi YO
اه برستاران ان با هر مددجو ب به عنوا 2 سك
05000006 كه استرس رل پیش بینی میکنند یابا آن دست ينجه نرم ميكند
عنوا eee پراش
ae j
©
!]. خانواده
اال گروه
117 ات
5 6 مس اما
صفحه 6:
2
IO Nhs O92 MEAIVES
صفحه 7:
کرک
4
بيشفرض هاى نئومن
مددجویان پرستاری پویا (داینامیک) هستند : آنها دایلی ویژگی های منحصربه فرد و همگلنی هستند و هميشه
ا ۱
av ay) ا ا ل ا ل
مکانیسم های دفاعی مددجو تاثیر میگذارند و عکس العمل های مددجو را مشخص میکنند .
۱ a ee Foae Co VLU gg UNO oven FQ JN vat Py esl eacvy
0 ne Se eres ca Tee ee Ree Coe ce ata peasant
7 eee)
صفحه 8:
ررم ج وعد es Oy Esa هل > رو
ل ا
ed ne يي
* _ شخص (فرد.خانواده .گروه یا اجتماع و مساله اجتماعی)
952
Salen 9 tye م ١
ا ا ل
* محيط: داخلى- خارجى (بين شخصى - خارج شخصى)- خلق شده
* استرسور ها: ١.درون فردى ؟.بين فردى ". بيرون فردى
Entropy - Negentropy °*
1م 2 عع 9 هر رج ود
صفحه 9:
-۷ 4 4 مه 2 ا bo
کر 2 Op SOL
سیستم مددجو 8
eC aN Se Te ee Ree ee een
Ree ec oe en a Parca Mr Cay Pei
فاکتورهای بقاء لساسی و همگانی:
* عوامل زنتيكى و ذاتى
ا ضعف های طبیعی سیستم
* محدوده طبیعی دما
eer ب
* ساختار خود 600
عواملى كه سيستم مركزى را از حمله استرسور ها حفظ ميكنند شامل موارد زير ميشوند:
* خط دفاعى قابل انعطاف
2
و
صفحه 10:
9 Ip ao) ( 305 0 rs eee |
Flexible line Of ee dy lbs! edo bs
۱ eeinonn ار ل ين =P ا ل ces CeCe a Rap SES
BI OO aga Pepe Oe ore Ee eared ee eT
Fee es Pea CERT Cogn ea Ppp mncon IF Pa pOn ep Pes Seomee Ps ee
يي سرت
Se eR eee Sb ee ha a oe Ce ا
و
فك
۱۱۵۲۴۸۵۱ ۱۱86 0۴ 6۲6۲56 خط دفاعی طبیعی
ا ا ل ا ا ا Se gO Ur a a Eee)
Om rear CS eS ro eee Crom
اين خط در محافظت از سیستم مرکزی و حفظ تمامیت Fe poe SONU CIS ee ieee
صفحه 11:
ay’
م ل in 1 0 .
خطوط مقاومت 186515131166 01 1165
خطوط مقاومت(018]) سه خط شكسته لمطراف مددجو هستند. هنكامى كه استرسور موفق به نفوذ به خط دفاع
اال Ree
Our Ce PEPE RIN Oy oO FE Te 1
را ی pl ea eye Rc را
نقش خطوط مقاومت در سيستم . ابفا و تبات در مقابل استرسور هاستد
هر كدام از خطوط دفاعى و مقاومتى داراى وظيفه مخصوص و بزركى هستند و ساختمان مركزى را از واكنش به
را 1
RO sae ae ees ee ee eee
صفحه 12:
و
سروس مس
ine of مها ملک
‘Selon
qronible LPO! Detonse,
OF Datana سم
Secondary prevention
* Early caso finding
[Treatment of symptoms
Tertiary provention
‘Hoadapiaton
1 Resdueation to prevent
future occurrences,
note
"Physiological, psychological, sociocultural,
<dovelopmental, abd spntual variables are
‘considored simultaneously in each cliont
‘Soncentns clo,
صفحه 13:
Or a Bs oars مد 20 GO لت
پیشگیری بعنوان مداخله 1۳06۳۷6۴۱۵۲ 6 ۳۲۵۷۵۱۲۱۵۴۱
1 eorney Cake nay Romer y Tol Pe omOnney hate nae Se pen NUM eet tome IESE Pee aey
۳۳
قبل یا بعد از خطوط دفاعی و مقاومت
220000
Las سس
مداخلات بر اساس موارد زیر است:
oon 0
صفحه 14:
م07 207 هد :2 رک
نئومن سه سطح مداخله را مطرح كرده است:
Fe Te ego (cee yep oa ea See Pe rR POP Pee cl err Oe pee See)
که تهدید سلامتی وجود دارد اما واکنش تهاجمی به استرسور اتفاق نیفتاده مثل محدودیت حرکتی. هدف ازین مداخله:
۹ Eps Praeger od Rupee pear ey heen pers peepee REE eg Pea]
Pep Ear el es Ra Pore ee eponoy Ee payee Pe Eyes herr Capen ERP Penge sce oy
بايد استفاده شود تا سیستم پایدار شود- خطوط داخلی مقاومت تقویت شوند- فاکتورهای مقاومت افزایش یاید.
پیشگیری ثالثیه : بعد از ا ا ا ا ا ال ل ل ل
FPN ec Ue UONNT oe 1
PU ree ey Eat cies Kr OL tay NEST MAIS CATS epee)
صفحه 15:
کت
فرآیند پرستاری
در مدل نیومن بررسی و شناخت استرسورها آغاز میشود. ۳
re ne melee بر فرد تاثير كذاشته لند باشد Cee ۳ بررسی و شناخت
cans)
فرآیند پرستاری از دیدگاه نتومن شامل سه مرحله است: =
5
| . تشخیص پرستاری 2
520055
ااا. نتایج 7
ام جع و نسم خی
صفحه 16:
0 رز ۳
در نخستین مرحله ی لین چارچوب تشخیص پرستاری تدوین میشود که تمرکز آن بر تعیین میزان انحراف از سلامتی است.
پرستار برای این کار باید تاریخچه ای از فرد تهیه کند و اطلاعات بدست آمده را تجزیه و تحلیل کند.
۱ ea ee ae Be oe eg
به عقیده نبومن تنها زملنی میتوان برنامه مراقبتی مناسبی ارلله داد که ادراکات مددجو کاملا شفاف شده باشند. لذا بدیهی
است که در مدل نتومن مصاحبه اصلی ترین روش جمع آوری اطلاعات است.
اهداف برستارى ©
a eae NC اه
FIP rege gut tr meer etc Oar EGR Ip POOP ERR Va EFL IpCIOE YS Pa eang EBS Op
مددجو در اهداف پرستاری متصور شده است. رتبه بندی اهداف براساس اهمیت انها ست. نتایج اهداف باید قابل اندازه گیری
باشند.
اولین و اصلی ترین هدف پرستاری ایجاد ثیات در سیستم مددجو و حفظ
0
صفحه 17:
Oe SMe Alb ore 22 ان وان كرد
2s
به وسیله مداخلات پرستاری از طریق یک یا چند نوع رو
د
aN ۳
۳ 00 0 ya لاست قط حاط RR pe ree are eave ar my Sen yr Oey
S روش های پیشگیری بدست. مي آیند و و ثانيا براساس اهداف تعیین شده قبلی سنجیده میشهند تا میزان تاثیر
4 00
EA ETN Ro ted
صفحه 18:
a 99 Se Mbt oars
نقد تئوری ٩
۳ se cane 29
a
صفحه 19:
a ve ل 5 ۳ ربص ی
Pe eek gh Kt)