کسب و کار اقتصاد و مالی

مدل پیش‌بینی ورشکستگی – z-score

167-z-score

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدل پیش‌بینی ورشکستگی – z-score”

مدل پیش‌بینی ورشکستگی – z-score

اسلاید 1: مدل پیش‌بینی ورشکستگیz-scoreMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانمدل پیش‌بینی ورشکستگینوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعمالی و سرمایه گذاریسطحسازمانیپیچیدگیکم

اسلاید 3: پس از دهه‌ی پنجم قرن نوزدهم در پی افزایش شرکت‌ها و موسسات بازرگانی و پیچیدگی در روابط اقتصادی و تجاری وظایف مدیر مالی نیز به صورت چشم‌گیری تغییر کرد. تاکید دولت‌ها بر رشد اقتصادی نیز به افزایش و گسترش شرکت‌ها و موسسات کمک کرد و این وظایف را پیچیده‌تر ساخت.امروزه پیشرفت سریع فن‌اوری و تغییرات محیطی وسیع، شتاب فزاینده‌ای به اقتصاد بخشیده است و رقابت روز افزون موسسات، دست‌یابی به سود را محدود و احتمال ورشکستگی را افزایش داده است. بدین ترتیب تصمیم‌گیری مالی نسبت به گذشته راهبردی‌تر شده است و خود را بلندمدت نموده و روش‌های جدید کنترل دقیق‌تر و گسترده‌تر را به کار گیرند. مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی یکی از فنون و ابزارهای پیش‌بینی وضع آینده‌ی شرکت‌ها است. در این مدل‌ها، احتمال وقوع ورشکستگی با گروهی از نسبت‌های مالی که با هم ترکیب شده‌اند تخمین زده می‌شود. ادوارد آلتمن نخستین فردی است که مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی را عرضه کرد. آلتمن برای بررسی وضعیت مالی شرکت‌ها و پی بردن به مشکلات مالی آنها از تجزیه و تحلیل چند ممیزی به عنوان روش مناسب آماری برای طبقه‌بندی هر متغیر در گروه‌های ورشکستگی و غیر ورشکسته استفاده کرد. وی در تحقیق خود با دو گروه شرکت‌های ورشکسته و غیر ورشکسته سر و کار داشت. بنابراین تابع ممیزی کننده‌ی آن به صورت دو بعدی بود. در این تابع مقادیر ضرایب ممیز (متغیرهای مستقل) و مقادیر متغیرهای وابسته‌اند. آلتمن سپس با استفاده از تجزیه و تحلیل چند ممیزی، از میان 22 نسبت مالی که به نظر وی بهترین پیش‌بینی‌گرها برای پیش‌بینی ورشکستگی بودند، 5 نسبت را انتخاب و مقدار z را به صورت تابعی از آنها ارائه نمود. آلتمن برای آزمون مدل خود، نمونه‌ای شامل 33 شرکت ورشکسته و 33 شرکت فعال را مطالعه کرد که پیش‌بینی او در مورد 31 شرکت ورشکسته و 32 شرکت فعال صحیح بود. معادله اصلی پیش‌بینی ورشکستگی عبارت است از: Z = 1.2X1 + 1.4X2 + 3.3X3 + 0.6X4 + 1.0X5 که در آن متغیرها به عنوان عوامل به شرح زیر محاسبه می شود: =X1 کل دارایی/ سرمایه در گردش = کل دارایی‌ها/(بدهی جاری-دارایی جاری) این عامل نقدینگی شرکت را اندازه‌گیری می‌کند. مقدار کم نقدینگی یک عامل پیش‌بینی‌کننده برای ورشکستگی است، زیرا توانایی شرکت را برای پرداخت صورت‌حساب‌های خود را اندازه‌گیری می‌کند.

اسلاید 4: = X2 کل دارایی/ سود انباشته این عامل سن و اهرم مالی را اندازه‌گیری می‌کند. سود انباشته به درصدی از سود یک شرکت سهامی اطلاق می‌شود، که به صورت سود سهام، به سهام‌داران پرداخت نشده است و شرکت مورد نظر، برای سرمایه‌گذاری مجدد در فعالیت‌های اصلی‌اش، یا پرداخت بدهی، آن را نگه داشته است. سود انباشته در سمت چپ ترازنامه و زیر ستون حقوق صاحبان سهام ثبت می‌شود. شرکت2های جوان‌تر که زمان کمتری برای حفظ درآمد داشتند (X2 پایین‌تر) بیشتر در معرض ورشکستگی هستند، به طور مشابه شرکت‌هایی که اهرم مالی بالاتری (X2 پایین‌تر) دارند، بدلیل قطره‌چکانی بودن کسب سود، بیشتر در معرض ورشکستگی اند.=X3کل دارایی/ درآمد قبل از بهره و مالیات این عامل بهره‌وری-قدرت درآمدزایی شرکت از دارایی شرکت را اندازه‌گیری می‌کند. قدرت درآمدزایی بر اساس ماهیت هر شرکت است. یک شرکت تنها با کسب درآمد زنده بماند. قدرت درآمدزایی بیشتر به معنای خطر کمتر ورشکستگی است. =X4کل بدهی/ ارزش بازاری حقوق صاحبان سهام این عامل توان پرداخت را اندازه‌گیری می‌کند. یک شرکت ناتوان از پرداخت، قادر نیست که بدهی‌های خود را بپردازد و ممکن است زمانی‌که بدهکاران تصمیم به بازپس‌گیری وام‌های برجسته خود کنند، ورشکسته گردد. یک شرکت ناتوان از پرداخت تنها زمانی پابرجا می‌ماند که بدهکاران شرکت بر این عقیده باشند که زمان اوضاع را بهتر می‌کند یا آنکه شرکت بتواند حقوق سهام خود را در نسبت با بدهی‌هایش بوسیله صدور سهام جدید افزایش دهد. ارزش بازاری حقوق سهام استفاده شده، از آن رو که با دقت بیشتری نسبت به ارزش دفتری ورشکستگی را پیش‌بینی می‌کند. =X5کل دارایی / کل فروش این عامل توانایی تولید فروش شرکت را اندازه‌گیری می‌کند و از این نظر تا حدودی شبیه قدرت کسب درآمد (X3) است. با این حال، موقعی که در ترکیب با درآمد قبل از بهره در این مدل استفاده می‌شود، این عامل یک قدرت بالایی را بدلیل رابطه آماری‌اش با دیگر عوامل ایجاد می‌کند. =Zشاخص کلی به طور کلی معیار رتبه‌بندی Zبین شرکت‌هایی که احتمالا در یک سال زمانی ورشکست می‌شوند و شرکت‌های سالم با استفاده از محدوده نمره شاخص کلی، تمایز قائل می‌شود: :Z < 1.81احتمال بالای ورشکستگی یک شرکت 1.81

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطپیش‌بینی بازار گاتنر Gartner Market Forecast پیش‌بینی جریان نقدینگیCash Flow Forecasting مزایااین مدل داشتن دقت پیش‌بینی بالایی را ادعا نموده است. سال‌ها بعد از توسعه اولیه مدل، آلتمن 25 شرکت جدید را با محدوده اندازه دارایی مشابه انتخاب نمود و دوباره مدل را اجرا کرد. مدل رتبه z هنوز هم دقت 80 تا 90 درصدی را در طول زمان نشان می‌داد. این مدل برای استفاده نسبتا ساده است. محاسبات ساده هستند و اطلاعات لازم را می‌توان از گزارش‌های سالانه در دسترس یافت. در سال 1977، آلتمن مدل ZETA را با دقت پیش‌بینی بالاتر و کاربرد وسیع‌تری توسعه داد. با این حال، این مدل برای محاسبه پیچیده‌تر است.معایبمدل برای صنایع خاص است. و بر روی مجموعه داده‌های اولیه شرکت‌های تولیدی ایجاد شده است. این شرکت‌ها سهم نسبتا بالایی از دارایی‌ها را در ترازنامه در مقایسه با دیگر انواع شرکت‌ها دارند. علاوه بر این، این فرمول از دارایی‌های مجموع شرکت‌ها به عنوان 4 تا از 5 متغیر استفاده کرده و تاثیر مهمی بر محاسبه رتبه z دارد. این مدل تناسب کمتری با دیگر صنایع از جمله بخش مالی دارد، از آنجا که شرکت‌ها سهم کمتری از دارایی‌ها را در ترازنامه خود نگه می‌دارند. بنابرای این مدل تناسب کمتری برای دیگر انواع صنایع با سهم کمتری از دارایی‌ها را در ترازنامه دارد. نمونه‌هایی از این شرکت‌ها در بخش مالی پیدا شده است. مجموعه داده‌های اولیه در مورد 66 شرکت کوچک بود. که از لحاظ آماری غیرمعمول است زیرا می‌تواند منجر به دقت پیش‌بینی پایین‌تری شود. پیش‌بینی در مورد آینده هرگز دقت 100 درصد ندارد. این مدل نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین تصمیمات سرمایه‌گذاری باید بیشتر از این مدل باشد.مدل‌های پیش‌بینی ورشکستگی یکی از فنون و ابزارهای پیش‌بینی وضع آینده‌ی شرکت‌ها است. در این مدل‌ها، احتمال وقوع ورشکستگی با گروهی از نسبت‌های مالی که با هم ترکیب شده‌اند تخمین زده می‌شود. این مدل بیشتر برای صنایع تولیدی کاربرد دارد و استفاده کمتری در صنایع مالی دارد. صحت این مدل بیشتر برای شرکت‌های کوچک ثابت شده است.کاربردها

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان