صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مدیریت بحران و پدافند غیرعامل
* پدافند غیر عامل با توجه به اصول حاکم در مدیربت بحران مجموعه از
تمهیدات. اقدامات و طرح هایی است که با استفاده از ابزار و شرایط حتی
المقدور بدون نیاز به نیروی انسانی و به صورت خود اتکاء از یک سو توان
دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش داده و از سوی دیگر پیامدهای
بحران را کاهش و امکان باز سازی مناطق آسیب دیده را با کمترین هزینه
فراهم می سازد.
* طرح های پدافند غیر عامل قبل از انجام مراحل تهاجم و در زمان صلح تهیه
و اجرا می گردند
* لین قبیل تمهینات و ملاحظات پدافند غیرعامل علاوه بر کاهش شدید هزینه
افلیتکار آبی دفاگگهوطرحها؛ اهداف و پروثه ها را در زمان تهاجم دشمن بسیار
افزايش خواهد,داد.
صفحه 4:
صفحه 5:
فابلیت های پدافند غیر عامل
* قابلیتهای پدافند غیرعاملی ایجاد بستر مناسب توسعه پایدار کشور» هم راستا با
سیاستهای تنشزدایی» پایدارترین و ارزانتریسن روش دفاع؛ مناسبترین راهکار
افزایش آستانه مقاومت ملی پشتوانه اقندار ملی» یکی از مهمترین ابزارهای بازدارندگی؛
بهترین و مناسبترین شیوه کاهش مخاطرات و کاهش آسیب پذیری؛ صلح آمیزترین
روش دفاع و فطریترین عنصر دفاعی بشر در برابر همه حوادث است.
.
ذکر این نکته ضروری اسّت که " کشورهایی که توسعه پدافند غیرعامل را به عنوان یک
سیاس کی مستمر در دار خود قرا میدهنده میجگاه در مظان انها تهدید
علیه کشورهای دیگر قرار نمی گیرند .
ل
باايين توضيح» » كشورهايى كه يدافند غيرعامل را به عنوان يكك راهكار اصلى
پرمی گزینند به شرایطی از نظر کاهش آسیب پذیری دست مییابند کهمطامع کشورهای
تهدید كنندة عليه آنها كاهش مى يابد.
صفحه 6:
اصول پدافند غیرعامل درطرح های حماس و حیاتی
۱- ایجاد بستر مستمر و پویا جهت اجرای طرح های پدافند غیر عامل
۴ ۲- قرار گرفتن اصول پدافند غير عامل در متن طرح های پدافند غیر عامل
* ۲-ایجاد ضمانت های اجرلئی و پاسخگو بودن بالاترین مقام اجرائی هر دستگاه
نسبت به رعایت اصول پدافند غیر عامل
Sel تین سامت بندى: متناسب با اهمیت و حساسیت نقاط هدف
(تاخی ها تانسسات. تحولات و شربان های اصلی کشور که ممک است در
معرض تهاجم قرار گیرند نقاط هدف نامیده میشوند.)
* ۵ تعیین سطوح ایمنی و معیارها و ضوابط فنی پدافند غير عامل متناسب با
ماهیت نقاط هدف و نوع تهدید.
* ۶- کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی. مستحدثات و مراکز حیاتی و حساس
مرجود و در درا | در دس تالم ه کشور از طریق اجرای طظرح های
يدافند غير عامل
صفحه 7:
صفحه 8:
بحران
بحران رویدادی است کهبه طور طبیعی یا بوسیله بشر. به
طور ناكهانى Le, (Emergency) بسه صورت فزاینده
(Crisis) بوجود آید و سختی و مشقتی را به جامعه
انسانی تحمیل کنتد که برای برطرف کردن آسن نیاز به
اقدامات اضطراری, اساسی و فوق العاده باشد.
صفحه 9:
درجه بندی بحران
* بحران درجه : عبارت است از هر رویداد پیش بینی نشده و غیر منتظره ای
که یک راكذا به تنهایی وبا امکانات معمول خود فادر به مقابله با آن باشد؛
مانتد آتش سوزى .
آتش نتوزيهاي که در منازّل as
شده و باعث آسیبٌ دیدن منزل یا
منازل اطراف خود مي شود .
صفحه 10:
* بحران درجه ۲: هرگونه رویداد غير منتظره ای که برای مقابله با آن دو یا
از حد معمول لازم باشد. مانند: تصادفات
بيش از دو نهاد با قابلي
جاده اى.
به رغم تمهیدات صورت گرفته از
طرق دستگاههای مرتبط با موضوع
حمل و نقل جاده ای اعم از پلیس
راه» وزارت راه و ترابری » امداد
جادهاق هلال احمر
آمار تلفات جاده ای,همچنان سیر
pe دارد.
صفحه 11:
* بحران درچه ۳: هرگینه رویداد غیر منتظره ای که ابعاد آن به حدی باشد
که برای مقابله با آنن نیاز به تجهیز کلیه امکانات و نهادهای مسئول در
سطح شهر و هماهنگ گردن و همکاری این نهادها و نهادهای دیگر خارج
از این حوزه باشد. مانند: جنگ
تجاوز عراق به میهن اسلامی در
شهریور.سال ٩ ۱۳۵شروع شد و
عراق رسما قر جنك 6/170
شناخته شد. این نجاوز تا سال ۱۳۶۷
به طول,انجامید. در طول اين مدت
Lal علي" عمليات برعليه
ثیروهای,متجاوز عراق انجام داد
صفحه 12:
* فاجعه: فاجعه به حادثه ای گفته می شود که همه آحاد چامعه را در بر
گرفته. مقابله پا آن به مهارتها و روش های ویژه ای نیاز داشته باشد. و برای
جبران خسارات وارده به امکانات فوق العاده ای نیاز است که نوعا مجبور به
استمداد از کشورهای دیگر می شویم.
فاجعهيم ,را می a Sopa
طی آمن زمیسایرزه در سال
۲ بیش از ۴۰۰۰۶ نفراز هم
وطنانمانجا و 2ر5 را اودسحت
دادند.
صفحه 13:
انواع بحرانها
بسح دای من بلایای eee
os PT is eee بحرانهای
انهاى 1
.. طوفان و بحرانهاى 0 شك
سس تکنولوژیک ae
ا ی
صفحه 14:
ايران يکي از ده کشور حانشه خیز
جين؛ جوارمين كشور بلاخيز به
شمار ميرود.
صفحه 15:
بحرانهای تکنولوژیک
۴ خطرات تکنولوژیک بر اثر فرایندها و مواد ناشی از زندگی در جهان صنعتی ایجاد
میشوند و شامل موارد زیر هستند:
نقل و انتقال مواد و انسانها (از راه جادههاء راهآهن: هوا یا دریا)
استفاده از ماشینآلات سنگین یا سربع
استفاده از الکتریسیته؛ دمای بالاء فشار بالا و ...
تولید انبوه. ذخیرهسازی, استفاده و دور ریختن مواد خطرناکك
صفحه 16:
* در دسامبر سال ۱۹۸۴ در شهر بوپال هند که مرکز فعالیت های شیمیلیی
شرکت آمریکایی پونیون است. به ناگاه ابری از گازهای سمی و کشنده
منيل ایزوسپانات در آسمان این شهر پراکنده شد که منجر به مرگ بیش
از ۳۵۰۰۰ نفر شد
* در یک مورد دیگر انفجار کارخانه اتمی چرنوبیل در سال 1۹۸۶ در اتحاد
جماهیر شوروی سابق نیز نمونه ای دیگر از بحران های تکنولوژیک است.
صفحه 17:
بحرانهای اکولوژیک
* بحران های اکولوژیک: این بحران ها در نتیجه اقدامات مستقیم بشر و
Cg ee ee el
و تخریب جو زمین گشته و بیش از آنکه نسل بشر را مورد تهدید قرار دهد.
اثر مستقیمی بر نابودی گیاهان, منابع طبیعی و جانداران دیگر خواهد
گذارد.
* تخریب جنگل ها و مراتع و بریدن درختان به منظور سوزاندن و استفاده
های ناشایست دیگر از محیط زیست. در زمره فاجعه های اکولوژیک
ناتوب می شون
#برخی از فاجعته های تکنولوژیک نظیر نشت ضایعات سمی و خطرناک و
يي ا ل ونان را
صفحه 18:
اقدامات آگاهانه و حساب شده انسان که موجب از بین رفتن جان انسانها و
تخریب کلی جامعه می شود به نام بحران های سیاسی شناخته می شوند.
جنگ آشفتگی سیاسی: آشوبهای اجتماعی و دیگر اقدامات مخرب آگاهانه
انسان در زمره حوادث سیاسی قلمداد می شود.
صفحه 19:
مشخصات و نتایچ بحرآنهای سیاسی
۴ ۱- کشته و زخمی شدن جمع کثیری از مردم
. ۳- نابود شدن اموال مردم
* ۳- نابسامانی های بلند مدت اقتصادی اجتماعی
* ۴- نابسامانی های بلند مدت اجتماعی
صفحه 20:
نمونه های از بحرانهای سیاسی
جنگ: طبق آمار رسمی دولت ایران ۰ طی ۸ سال دوران دفاع مقدس ۲۱۳ هزار نفر
شهید. ۳۳۵ هزار نفر معلول, ۴۰ هزار نفر اسیر و ۱ هزار میلیارد دلار خسارت به کشور
ایران وارد شده است.
تروریسم: تروریسم یکی دیگر از انواع بحران های سیاسی است که در صورت گسترش
دامنه آن می تواند به یک فاجعه سیاسی تبدیل شود. استفاده از سلاح های مخرب و
مرگبار در مقیاس کوچک نمونه ای از اقدامات تروریستی است که در گوشه و کنار دنیا
علی الخصوص در خاورمیانه هر روز اتفاقات ناگواری را رقم می زند.
فعالیتهای خرابکارانه
خا آرامی های سیاسی _اجتماعی : ناآرامی های سیاسی _اجتماعی در داخل مرزهای یک
کشور اگر به موقع پاسخ داده نشونده ممکن است موجب یک فاجعه بشود.
صفحه 21:
999
هزار نفر معلول» PO هزار تفر اسیر و 4 هزار میلباردد
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
مدیریت بحران
۴ مدیریت بحران در برگیرنده یکسری عملیات و اقدامات پیوسته
و پویا شامل برنامه ریزی. سازماندهی, تشکیلات. رهبری وکنترل
مى باشد.
* در واقع مدیریت بحران فرآیند کاهش خطرپذیری واقعه
رویداتهبا استفاده از متلبع ضد بحرانبه گونه ای کارا و اثربخش
است.
صفحه 25:
اهداف مدیریت بحران
* پیش بینی خطرات و فاکتورهای منجر به بحران
* برنامه ریزی و آمادگی برای مقابله با بحران های احتمالی
* مقابله با بحران ها و ارائه راهکارهای مناسب برای رفع
شرایط بحران زا
* ابجاد شرانط مناسب ژیست
صفحه 26:
همه ابعاد تهدیدات
۱۳ SORTS
oS See ere tee ee Me ad
راهبردی برنامه ریزی عملیاتی» آموزش وپژوهش
صفحه 27:
سند مدیریت بحران ودفاح غیرنظلامی درحوادث جنگی متعارف
١ . موشک باران مناطق مسکونی
۲ موشکت باران زیرساخت های حیاتی وحساس
صفحه 28:
سند مدیریت بحران ودفاع غیرنظامی در حوادث جنگی نامتعاروف
حوادث ببولوزيك
حوادث شیمیایی
حوادث رسانه ای
حوادث سایبر
حوادث کشاورزی وغدا
حوادث هسته ای ورادیولوژیکت
تدوادت مرور ۳۳
حوادث اشی از نفت ومواد ATU ad
حوادث فاجعه بار ملی
هه تب نا oS eer
صفحه 29:
اصول پایه برای مقابله با بحران ها
* شناخت دقیق مفهوم بحران در کلیه سطوح و طبقات
تعیین خطر ناشی از بحران
سیاستگذاری صحیح و کارا جهت تدییر بحران
وجود سیستم تشکیلاقی
برنامه ریزی
کاربرد بهینه منابع
استفاد از سیستم آموزشی
استفاده از تخصص های خاص
صفحه 30:
روندهای استخراج راهیردها
* برنامه دیزی براساس سناریوهای تهاجم
۴ برنامه ریزی کار کردی پدافند غیرعامل
* برنامه دیزی براساس توانمندی های پدافند غیرعامل
صفحه 31:
برنامه ریزی براساس سناریوهای تهاجم
انفجار هسته ای وحراقب آن
همه گیری یک بیماری بیرلوژیک: پاندمی آنظرآنزا
حمله بیولوژیک: آلودگی غذایی؛ بیماری های مشترک بین دام وانسان
حمله شیمیایی: موادشیمیایی صنعتی سمی
حلاثه طبيعى: زلزله با مقياس بالا
حمله رادیولوژیک: پراکندگی مواد رادیولوژیک دریک منطقه
حمله انفجاری: بمب گذاری با بمب های پیشرفته
حمله سایبری
صفحه 32:
راهبردهاي مدیریت بحران
تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره کشور.استان. شهر. دستگاه در بحران ناشی از جنگ
تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره صحنه حاده در شرایط جنگی
تدوین و نهادینه کردن الگوی اداره دفاع غیرنظامی و مردم باری
تدوین و نهادینه کردن الگوی آموزش مدیران » کارشناسان و مردم در زمینه تداوم خدمت دستگاه ها ء
مديريتبجران و دفاع غيرنظامى
> 99یهای راهبردی و عملیانی در زمینه داوم جدمت دستاه ها es OSs Salemi
مدیریت وان و دهای غیرنطاوی
تدوین و نهادینه سازی ارزیابی مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی با انجام مانوردر زمینه تداوم خدمت
EMS 9 Stes Cape okie یرای
تدوین ونهادینه کردن الکوی تهدید شناسی .ارزیابی آسیب پذیری ها وتدوین سناریوهای تهاجم
دشمن در شور
صفحه 33:
راهبردهای پدافند غیرعامل کشور
۸- توسعه فرهنگی و ارتقء اور مدیران و مردم و تقویت عزم و اقندار ملی نسبت به تأثیرپدفند شیر عامل در کاهش آسیب پذبریها
با استفاده از كل ظرفيتهاى ملى.
٩-تدوین و نهادينه نمودن طرح جامع مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی کشور در شرایط جنگی.
۰-توسعه شاخص های امنیت. ایمنی و پایداری در برابر تهدید در شبکه های اطلاعاتی و ارتباطی با ریش به فناوریهای بومی و
ace
۱-ایمن سازی وپایداری وموازی سازی امکا جایگزینیانرژی های زیر ساخت های حیاتی
۳ -کاهش آسيب بذيرى هاى استان ها در برابر تهديدات وايجاد بايدارى وقابليت بقاء ومديريت بهینه واداره امور مردم در شرایط
تهدید بصورت خود كفا از مركز
١-ساماندهى و ايجاد ساز و كار مناسب براى استفاده حداكثرى از توانابى ها وقابليت هاى نيروهاى داوطلب مردمى: سيج در
تمامى ابعاد و عرصه هاى پدافند غیرعامل
ش مستمرتهديدات وآسيب بذيرى ها و حفظ اشراف اطلاعاتى بر زير ساخت هاى ملى
0 -حفاظت و امنيت طرخ هاى يدافند غيرعامل ومحروم سازى دشمن در كسب اطلاعات از زيرساخت هاى طبقه بندى شده كشور
تین آنین نامه های حفاطتی متناسب با تهديدات و توسعه و فرهنک سازی آن.
صفحه 34:
بخشهای مختلف فرایند ارزیابی آسیبپذیری
الف- 7
یف پروژه: امداف حوزه فعالیت و زمینه ارزیابی آسیب پذیری» فعالیتهای لازم و منابع مورد نیاز برای انجام آنها
تس سک
آب- تشکیل گروه برنامه ریزی: این اقدام برای ارزیابی آسیب پذیری و برنمه ریزی شرایط اضطراری؛ ضروری است. بدون
تشکیل این گروه؛ جمع آوری اطلاعات لازم؛ تعهد گرفتن از افراد کلیدی و فراهم نمودن امکان مشار کت برای افراد جامعه
مشکل خواهد بود.
اج- شناسایی تهد.یدات: در اين مرحله: تهدیدات موجود در جلمعه آشکار میشوند (گرچه مشخص نمودن تمام تهدیدات
غرسكن ست
د- توصیف تهدیدات: در این مرحله: تهدیدات میجود در جامعه تحلبل میشیند. تهدیدات مشاب سمکن است در مناطق
مختلف به صورتهای متفاوتی تظاهر یبنده زيرا بين جوامع خاص؛ محبط اطراف و نهديدات موجود در آن؛ نداخل
یجید دارد.
صفحه 35:
بخشهای مختلف فرایند ارزیابی آسیبپذبری
ه- توصیف جامعه و محيط اطراف: اطلاعات مرتبط راج به اراد ویژگیها یا محیط اطراف را که میتواند بر
نهدیدات تأثبر گذاشته با تحت تأثیر آن قرار گیرد: مشخص میکند. در این مرحله ممکن است تهدیدات
اخته شوند.
و- توصیف اثرات تهدیدات بر جامعه: اين مرحله نیز جزء آسیب پذیری جامعه محسوب میشود وعبارت از آن
چیزی است که احتمالاً در یک تصادف. حادثه؛ فوریت یا فاجعهای که دارای یکك تهدید واحد با تهدیدات متعدد
اسث؛ روی خواهد داد.
ز- آولویتبندی تهدیدات : تهدیداتی را که در ابند باید مورد توجه فرار گیرند و آنهایی را که مینوال پرداختن
بدانها را به آينده موكول نموده يا حتى آنها را ناديده كرفت» بر اساس اثرات احتمالی و میزان آسیب پذییری جامعه
مشخص میکند.
ح- ثبت: تمام نتایج و تصمیم گیریها برای قضاوت درباره کارهای صورت گرفته و کارهایی که باید در آینده جهت
آماده سازی صورت گگگگووورات.
صفحه 36:
مشکلات فرایند ارزیابی آسیب پذبری
الف- اطلاعات:
عدم وجود اطلاعات در مورد برخی تهدیدات
عدم آگاهی راجع به صحت اطلاعات موجود
عدم وجود اطلاعات بسیار زیاد راجع به سایر تهدیدات
عدم وجود اطلاعات بسیار زیاد راجع به جوامع
مشکل بودن تعیین دادههای مرتبط
ب- آگاهی:
عدم آكاهى جامعه یا گروه برنامریزی راجع به روشهای ارزیایی آسیبپذیری
عدم آگاهی راجع به تهدیدات خاص
ج- نگرشها:
سازمانهاءبه خصوص سازمانهای پاسخ و که کار ارزیابی آسیبپذدیری
i Sass oad 8 3
صفحه 37:
مشتعلات فرایند ارزیابی آسیب پدبری
اد حوزه پروز
معرقی ضعیف ناحیهای که در پروژه ارزیابی آسیب پذدیری تحت پوشش قرار می گیرد
تلاش برای آنالیز بیش از حد
تعیین ميزان جزئيات لازم در توصيف جامعه و تهديدات
نشان دادن توصيههاى غيرقابل دسترسى و غيرواقعى
ه- سفت و سخت گرفتن فرایند:
گنجاندن توصیفات موجود درباره جامعه و قهدیدات درون یک چهارچوب بسیار سفت و سخت
پیگیری مراحل فرایند ارزیابی به صورت غیرقابل تغیبر و عدم امکان باز گشت به مراحل قبلی در صورت لزوم
و- ناكامى قرايند:
Sol Soe جامعه و كروه برنامه ريزى در فرايند ارزيابى آسيب بذيرى (آناليز مشكل)؛ ناموفق شوند و خواستار
شروع برنام ی رای شرایط اضطراری (-ل مشکل) بشند.
برثامهزیزی و انجام جربان کاهش آسیب پذیری در شرایطی که ارزیابی آسیب پذیری به طور رسمی آغاز شده
اما هنوز کا سامت نز میتواند آغاز فر3ة
صفحه 38:
انواع زيرساخت ها ومنايع كليدى كشور
زيرساخت هاى كشاورزى وغذا
زیرساخت های دفاعی
زبرساخت های انرژی
زیرساخت های بهداشتی درمانی
مراکز وکارخانجات پتروشیمی ومحصولات دیگر شیمیایی
3 مهم بازرگانی کشور
مراكز مديريت بحران كشوردردستكاه هاى مختلف
مراكز هسته اى كشور
مراكز مخابرات و فناورى اطلاعات كشور
مراکز پست وتلگراف کشور
سامانه های حمل ونقل کشور
مراکز دولتی کشور
صفحه 39:
اصول اساسی سامانه حفاظت زیرساخت ها
د 5 5 5 0 م و م م
برنامه ريزى مبتنى بر مديريت تهديدات
رعايت جارجوب وفرآيند مديريت تهديدات زيرساخت ها
توزيع وتشريك اطلاعات در سامانهإشبكه اى)
حفاظت امنیت اطلاعات(شبکه ای)
فرماندهی ولحد وتبعیت از سامائه ملی مدیریت سانحه
رعایت اصول هماهنگی
هماهنگی با سندهای جامع دیگر مرتبط با پدافند خیرحامل ومدیریت بحران ودفاع خبرنظامی
افزایش آگاهی عمومی درزمینه زیرساخت ها واهمیت آنها
اجرای برنامه های آمرزش ومالورمکرر دراین زمینه درکشور
0. هدایت تحقیق وتوسعه و فناوری دراین زمینه
0
توسعه» افزایش امنیت و نگهداری سامانه های داده ای
ا بهپود کیفیت مداوم در برنامه حفاالت زیرساخت ها
. تامین مدارم منابع مالی مطمثن وپایدار
صفحه 40:
عملیاتی نمودن چارچوب وفرآیند مدیریت تهدیدات
زیرساخت ها
بازخوردهای اجرایی
صفحه 41:
sits nails toch
صفحه 42:
پیش بینی بحران
* للف: پیش بینی از بحران: کلیه اقداماتی که موجب پیش بینی وقوع
بحران ها و همچنین باعث جلوگیری از اثرات مخرب آّن بر جامعه شود در
این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.
۴ احداث سدها و یا اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از طفیان رودخلنه ها
* مقاوم سازی ساختمان ها برای مقابله با زلزله و .
صفحه 43:
مزابای پیش بینی
- حفظ جان مردم و کاهش تعداد زخمی شدگان
- پیشگیری یا کاهش خسارت های le
- کاهش خسارت به ساختار اقتصادی
- به حداقل رساندن جابچایی های جمعیتی و فشارهای اجتماعی
- به حداقل رساندن خسارت په زمین های کشاورزی
- حفظ و آماده نگه داشتن امکانات و موارد مورد نیاز در زمان بحران
- حفظ امکانات زیربنایی از تخریب
- حفظ بهداشت فردی
- کاستن از بار تعهدات و مسئولیت های قانونی دولت و مسئولان دستگاه
های همگانی
- جلب حمایت ها و پیامدهای سیاسی مثبت برای اقدامات دولت
صفحه 44:
آملدكي
آمادكى عبارت است ازكليه عمليات و اقداماتى است كه دولت هاء جوامع و
همجنين افراد را قادر به انجام عكس العمل سريع و كارا در مواقع بروز بحران
مى نمايد. آمادكى شامل مجموعه اقداماتى است كه توانايى سازمان را در
انجام مراحل مختلف مديريت افزايش مى دهد.
اقدامات آماده سازی شامل:
تهیه یک برنامه ضد بحران
برآورد دقیق منابع
آموزش پرسنل
صفحه 45:
اولین گام در ننظیم برنامه آما دگی مدیریت بحران
* پیش بینی و تجزیه و تحلیل حوادثی که احتمال وقوع آنها وجود دارد
* ارزیابی نیازها
۴ تصورات و طرز تلقی چامعه
* برآورد مناپع و امکانات موجود
"" دست به كار شدن برای اجرای یک برنامه آموزشی همگانی
صفحه 46:
رعایت ضوابط زير درمکان یابی دارای آهمیت بوده و در
زمان بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات
ثربخش باشد
" از این رو رعایت ضوابط زیر درمکان یابی دارای اهمیت بوده و در زمان
بحران می تواند در کاهش صدمات و خسارات اثربخش باشد.
فاصله مناسب با مراکز ثقل مجاور
فاصله مراکز حیاتی از شهر
شکل ۰ حجم ؛ اندازه مراکز حیاتی و توجه به حجیم نبودن
امکان اجرای ماموریت
وسعت لازم مکان به منظور پراکندگی
همرنگی و هماهنگی با محبط طبیعی (کوهستانی» کویری. جنگلی»
روستایی شهری» ساحلی و ۰..)
صفحه 47:
دور بودن از مراکز تولید محصولات خطرزا ( مواد شیمیایی» انبارها؛ زاغه های مهمات
تا
امکان حفاظت فیزیکی باتوجه به شرایط ( سیاسی, امنیتی و ...)
قابلیت پدافند هوایی از مراکز
استفاده از عوارض طبیعی
كول سرزمیی
احتراز از نقاط شاخص ناوبری ( جاده اصلی اتوبان د کل فشار قوی» خط آهن و..)
فاصله مناسب از شهرهای بز رگ
عدم استقرار در دالان های هوایی
نبود در مسیر و پستر رودخانه ها و گسل ها
صفحه 48:
مکانیابی نبیر و گاهها از لحاظ ملاحظات پدافند غیر عامل
* - فاصله مناسب از مرز و استفاده از عمق سرزمینی مناسب جهت تعیین مکان نیروگاه
-سازه نیر و گا ه های برق - آبی از استحکامات مناسب برخوردار گردد
- تجهیزات الکتریکی نیروگاه در محدوده سرباز توسط چتر های محافظ از اثرات
تخریبی بمب های گرافیتی محافظت گردد
- سازه زیر زمینی نیرو گاه از سربار مناسب در برابر بمب های تخریبی طراحی گردد
.و رعایت پراکندگی نیروگاه در سطح با در نظر گرفتن اولویت قسمتها (هرقسمت با
و OE
2 > آپ انتقالی از طریق تونل انتقال به توربين هاى نيروكاه از نفوذآب آلوده مضاف به
مواد خورنده دتنتگاه ها و تجهیزات از جمله توربین ها و .. محافظت گردد
صفحه 49:
- پوشش گیاهی مناسب جهت استتار سازه زیر زمینی و همرنگی با محدوده
زمين های همجوار
- جلوگیری از انتشار امواج الکتریکی جهت جلوگیری از محل دقیق اجزاء
اصلی و قلب نیروگاه
- پیش بینی لازم جهت بازسازی سریع قسمت های از کار افتاده و يا فرسوده
پیش بینی کنترل و مدیریث بر صادرات به کشور همسایه
- پیش بینی صادرات و واردات برق با کشور همسایه» شناسایی و درگیری
منافع همسایگان خارجی و با گروهکهای داخلی
پیش بینی جایگزینی نیروگاه های دیگر در صورت از مدار خارج شدن
وكام
- ایجاد اتگیزه.جهت حفاظت مردم و مقامات محلی با اشتغال و طرح های
مختلف با منافع جانبی نیروگاه از جمله کشاورزی » دامپروری و ... احداث
صفحه 50:
مراحل قبل از بحران بیشترین اهمیت را در چرخه مدیریت بحران داشته و به
همین دلیل بلید بیشترین هزینه ها در لین مرحله انجام شود که ۳۰ درصد هزینه ها
ز ۰۱۰۰ هزینه ها را در بر می گیرد. هر اندازه که به مراحل قبل از بحران اهمیت
ی داده شود. هزینه های مربوط به مرحله حین و پس از بحران کاهش خواهد
تمودلر شماره 1 فرلیند مدیریت بحران.
مراحل مديريت بحران و
بيشكيري هو oa
96 هزينه 0 osu
خدمات لضطراري ©
me
بازسازي ©
a mle
مراحل مدیریت بحران
صفحه 51:
كاهش آثرات مخرب
* کاهش اثرات مخرب: کلیه عملیات و اقداماتی که تحت یک برنامه
منسجم و جامع جهت کاهش اثرات بحران در یک کشور و یا برای منطقه
خاصی انجام می گیرد را می توان به عنوان کاهش اثرات بحران نام پرد.
* تهیه و کاربرد کدهای ساختمانی به منظور کاهش خسارات و آسیب های
ناشی از زلزله پرای ساختمان ها
صفحه 52:
آمدادرسانیی
* امداد رسانی: فعالیت های مربوط به امداد رسانی معمولاً کلیه عملیات
و اقداماتی که قبل و بعد از وقوع بحران می باید صورت بگیرید را شامل
می و۴
عملیات و اقداماتی که در جهت حفاظت از جان مردم . تأسیسات و دارایی
های موجود صورت می پذیرد.
صفحه 53:
وظایف مدیر بحران» حین بحران
* اجرای برنامه های طراحی شده از قبل
* فعال نمودن سیستم های ضد بحران
* عملیات نجات و جستجو
* تمهیدات اگگطراری برای غذا ؟#شریناه و کمک های پزشکی و غیره
۴ بررسی, ارزیابی و برآورد فاجعه
* اقدامات مربوط په تخلیه جمعیت و مکان ها
صفحه 54:
زمانی! که بحران انفاق افتاده برای اتخاذ تصمیم صحیح, به داده هاء اطلاعات؛ (مکان
انا
S| Sealy 999 #عوبزکر دو مرحله قبلی بعتی پیش بینی | آمادگی » برنامه
ریزی/ آموزش انجام نداده بابك شاهد بروز بحران جدیدی در دل بحران رخ داده.
خواهيم بود كه مرتباً با تصميم هاى عجولانه و نسجيده نه تنها بر وخامت اوضاع
مى افزاييم بلكه بحران هاى جديدى مى آفرينيم كه حتى قابل شناسايى نيستند و فقط
عوارض ناشی اززنها مرتباً در كنترل بحران اصلى خلل ايجاد مى كندد
صفحه 55:
بهبودي
* بهبودی: این بخش از چرخه مدیریت بحران شامل کلیه عملیلتی است
که به منظور عادی سازی شرایط وقوع بحران صورت می پذیرد.
* مرحله بهبودی و عادی سازی اوضاع معمولاً تولم با بهسازی و باز
9
صفحه 56:
بازسازی
* بازسازی: توسعه فزاینده عمرلنی و مدرنیزه شدن جوامع دارای رابطه فی
مابين با بحران و مدیریت بحران می باشد چرا كه بحران به عنوان عامل
اصلی تهدید کننده برنامه های توسعه عمرانی کشورها همواره تأثیر
بازدارنده ای پر روند توسعه کشورها داشنه و پخشی از منابع و امگانات
کشورها را از مسیر تخصیص به برنامه های توسعه باز داشته و این منلیع
و امکانات را جهت مقابله با بحران ها و خرلبی های ناشی از آن اختصاص
می دهد.
صفحه 57:
هماهنگی و اطلاع زسانی در مدیریت بحران
* ۱- مرکز مدیریت بحران باید برآوردی نسبتاً درست از خطر داشته و منلبع
سازمانی موجود را برای اقدامی یکدست و هماهنگ در برابر خطر هم سو و
هم جهت نماید.
۴ ۲- مرکز مدیریت بحران باید از این موضوع اطمینان یابد که سازمان های
امدادگر به خوبی در کنار یکدیگر کار کرده و همه با وظلیف. مسئولیت ها و
رسالت یکدیگر آشنا هستند.
صفحه 58:
منایع اصلی کمک کننده در مراحل مختلف مدیریت بحران
صفحه 59:
نقش اطلاعات در مدیریت بحران
* اطلاعات همواره به عنوان مهمترین ale Cand تصمیم گیری در هر زمینه
ای و در هر کشوری, از جایگاه ویه ای برخوردار است. فناوری اطلاعات
یکی از پایه های اساسی اقتدار کشورها محسوب شده و زیر بنای ثبات
اقتصادی, سیاسی. فرهنگی کشورها را تشکیل می دهد.
* مدیریت بحران فرآیندی است که طی آن برای رویارویی با وضعیتی دشواره
همه برنامه ریزی هاه سازماندهی ها و کنترل های گروهی بسیج شده و با
توجه به وضعیت موجود و اطلاعات در دسترس بهترین و مناسب ترين
تصمیم توسط مدیران بحران اتخاذ می شود.
صفحه 60:
پیش نیاز هر یک از مراحل چها رگانه مدیریت
بحران
" تهیه اطلاعات جامع و کامل از وضعیت موجود
۴ رانک برآورد عملانی حمت ازاته انیت های امتادرسانی
۴ ایجاد یک شبکه ارتباطی جهت اطلاع رسانی سریج و صحیح
" با توجه به گسترش ]] در تمام زمینه ها و نیز فواید بی شمار
استفاده از لن» خصوصا در مواردی که حجم داده ها و پردازش آنها
بسیار بالا اتتت. استفاده از آمن در مدیریت بحران بسیار حیاتی
است.
صفحه 61:
اهميت استفاده از 7۱ در مدیریت بحران
صفحه 62:
kt ot hon CLD ud >| استها
صفحه 63:
مهمترین عناصر در پیاده سازی سیستم اطلاعاتی
۱- زیر ساخت ها: مدیریت بحران یک فعالیت اطلاعاتی و به شدت نیازمند ارتباط است»
زیرساخت اطلاعات. کلید اصلی تمام جنبه های مدیریت بحران می باشد.
۲- ذخیره . جسنجو و بازیابی اطلاعات : پروسه تصمیم سازی در تمام بخش های این
سیستم . بر پایه مقدار بسیار زیاد اطلاعات می باشد که همواره در حال افزایش و روزآمد
شدن می باشند .
۳- سازگاری با قللب ها: اطلاعات به اشتراک گذاشته شده می توانند با قالبهای مختلف ارائه
شوند. تفاوت در این قالبها به دلیل وجود قوانین و نیازهای مختلف در هر سازمان» تفاوت
معانی در آرائه های مختلف یک داده را بوجود آورد.
۴- اشتراک داده ها: استفاده از تکنولویی اطلاعات و نیز امکانات الکترونیکی. موانع موجود
در,همکاری» اشتراک داده ها و نیز ارتباطات را کاهش داده است.
صفحه 64:
اطلاعات مورد نیاز از پهنه مناطق بحران زده
۱- موقعیت منطقه
۳- بررسی اپعاد خسارات و محدوده خسارت دیده و میزان خسارات وارده
۳- بررسی راههای ارتباطی
۴-تعداد و وضعیت نیروهای امدادی در منطقه
۵- تعداد تخت های بیمارستانی
۶- اقدامات بهداشتی لازم جهت پیشگیری از توسعه بیماریها
۷- میزان کمکهای مردمی . پایگاههای امدادی
۸- تعداد جمعیت ساکن در منطقه
-٩ تیه نقشبه های مربوط به مناطق مسکونی
۰- بررسی راه های دسترسی؛
۱- بررستی منابم موجود در منطقه از قبیل آب . غذا ۰ پوشاک » چادر »
۲- تعیین محل الگگاووموفت خسارتآدندگان و س
صفحه 65:
مراحل مختلف یک سیستم اطلاعانی
صفحه 66:
سامانه جمع آوری . نمایش و تحلیل اطلاعات
as ات
صفحه 67:
نمایی از یک سیستم اطلاعات جغرافیایی
صفحه 68:
(CAD) 925 428 9 طراحی
نفسه كاريري اراضي
راهماي نقشه
صفحه 69:
GIS کاربردهای
تهیه نقشه های حوادث و بلابایب طبیعی
نقشه هاى مكان يابى( (101012 5168656166
فراوری های متنوع زمین شناسی
تحقیقات ا کتشافی در زمینه شناسایی روابط متقابل مکانی میان مجموعه داده ها
منابع آب و آبخیزداریم
کشاورزی و برنامه ریزی برای. کاربری اراضی
جنکلداری و مدیریت حیات وحش
تجارت
صنعت حمل و نقل؛ ارتباطات و .
سازماتها
سروسهاى. اضطراركه
نظامى
تعليم و ترييت
صفحه 70:
كاريرد تعاوبر ماهواره ا درجم آوري اطلاعات
صفحه 71:
صفحه 72:
نهیه تصویر نقشه های مختلف
ها