صفحه 1:
به نام خداوند جان و خرد
فصل چهارم
,1 ,مدبربت نیروی انسانی و مدیریت دانش
به سوی تولید بهتر نرمافزار: اصول مهندسی نرمافزار
نوشته: دکتر محسن صدیقی مُشکنانی
www.sadighim.ir
حم ۲
صفحه 2:
وین
* کار گروهی
* محیط کار
ابزار
* چرا عملکرد نامناسب؟
* چگونگی کنترل
آموزش
oll *
* قرارداد رسمی
" مديريت دانش و مهندسی دانش
صفحه 3:
mL تیمهای کاری
* نوع پروژه تخصص های مورد نیاز را مشخص می کند
* لازم است کارها و مسئولیتها به روشنی مشخص شوند
* محدودیت های زمانی و ضوابط پایاندهی مهم هستند
* تدوین روشن قواعد همکاری
* یک فرد میتواند چند نقش داشته باشد. بر اساس:
* شایستگی فردی
* نیاز پروژهارها
۴ افراد موجود
* نکته: تخصیص نامناسب کارها به افراد. عواقب نامطلوبی دارد؛
مثل .
رم
صفحه 4:
متخصص کاربرهای وب
متخصص بانکهای اطلاعاتی تخصصهای مربوط به کاربرد
تیمهای کاری در کار گرومی
صفحه 5:
و جلسات توجيهى
د
8 یرد ۰ ۵ رد 14
بخش بزرگی از مشکلات. به دلیل بد و کج فهمی است
* جلسات توجیهی این مشکل را کاهش میدهد
* و آموزش برای پذیرش مسئولیت جدید
صفحه 6:
* مهمتر از محیط فیزیکی
* کار از راه دور
بهعنوان یک فرصت خوب
صفحه 7:
رم ید مد رت دی زد
/ ری هی ری رگ ری مس
in ih Hb
صفحه 8:
ال بزا
=|
* ابزارها بخش مهمی از محیط کار هستند
* ابزارهای مختلف برای نیازهای مختلف
* برای کارایی بیشتر
برای همخوانی بیشتر
* مجتمعسازی سادهتر
* سازگاری در انتخاب ابزار
* نقش ابزارمند برای تدارک ابزار
صفحه 9:
AL !35 نیروما
TS
۴ آموزش برای
۴ نیروهای جدید
۴ نیروهای قدیم
دو نوع آموزش
* آموزش تخصصی
* آموزش آگاهیهای محیطی
صفحه 10:
اموزش نیروها
آموزش تخصصی
نیروهای قدیم
aad ها
دقتنا = نیروهای جدید
ك 1موزش آكاهى هاى محيطى
شکل ۳.۰-۴: آموزش نیروما
صفحه 11:
1" کنترل نیروها
* با انتخاب مناسب (کار فکری)
* با محيط رضایت و رشد (بهترین راه حل)
* نگاه برنده - پرنده
* خوشنودی
* پیشرفت
* کنترل آثار
* برگههای کاری
* برگههای کنترلی
* کنترل آگاهی
* کنترل هماهنگی
* روشهای مکانیکی (بدترین راهحل)
صفحه 12:
١. أستفاد از كتج قدرت فكر و عراست خوه فد
كمهزبنءترين و ماندكارئرين روف /
شکل۲۰-۴: کنترل تیروها
م موديو
صفحه 13:
aL كنترل نيروها
كنترل با تخاب مناسب
اکنترل با محیط رضایت و رشد
روشهای مکانیکی
کترل آثر
اکنترل - آگاهی
کتترل هماهنگی
nine
أاستفا.
أبى خاصيت ترين و بردردسرترين روش براى كنترل فعاليتهاى فكرى
برگههای کاری
ابرگههای کنترلی
جلسات ارائه
با جلسات
مزثرترین. کم هزینهترین. ماند گارترین روش
ه از گنج قدرت فکر و خواست خود فرد
اگزارشهای فرایند تولید
|جلسات تضارب اندیشه
دیدن محصول |جلسات دورهای
آموزش استفاده از الگو
با الگو و استاندارد
صفحه 14:
قبل از جلسه
۴ دستور جلسه
* صورتجلسه
بعد از جلسه
قالب مشخ
مشخص و بایگانی خوب (چرا؟)
صفحه 15:
تعامل نیروی انسانی. قواعد طلایی کار می کند
صفحه 16:
i> A کار کرد نامناسب؟
j= =
بد و کجفهمی
عدم اطلاع از موسسه یا پروژه
اهماهنگی با گروه
نداشتن توان تخصصی
عدم رضایت
۴ به نکات فرهنگی توجه كنيد
نيت بد
صفحه 17:
Slee Le) ues) نامناسب
شکل۱-۴ : دلایل عملکرد نامناسب نیروها و روشهای مقابله
ی ند ده سس ود
۳
صفحه 18:
* حاصل جلسات و توافقات شفاهی باید به صورت قرارداد مستند
شوند
* قرارداد باید شامل اقلام زیر باشد:
* طرفین قرارداد
* موضوع قرار داد
خواستهها (عملکردی و غیرعملکردی)
وظایف طرفین
محدودیتهای زمانی
بودجه و نحوهی پرداخت
جكوتكى حل مسائل احتمالى
فسخ قرارداد
شرایط استثنایی
* امضاء طرفین
۴ مشاورهی قضائی توصیه میشود
صفحه 19:
ار ترارداد: نکات مورد توحه
=
عنوان
معرفی طرفین
موضوع خواستههای عملکردی
مشخصات خواتههای فیرعملگرهی
a
مدت
قرارداد
/
أ مشاوردى حقوقى
شکل ۲-۴ : نکات مورد توجه در تدوين قرارداد
صفحه 20:
قرع ست زوفو |
ورین
(ae
Sp aga pte Shi ...يت عد مر .يه hg on et ge ID
| set dak مس فد سب reget ELD nd هس سسکا اج هو
ی را در روا مان يده مانو يه شرح زر سعد رو
لد ضوع زد
علوت a سس باس متخصات .لبون رای ری ری
مسجت ire ab oa بکترم اس
هنت ری
عدت ره زم فرات a a cae
Pa سرد
ملا لابه رود ید
قلخ بسا ایا وا شرفت یرد
سا 6 سل رز ی 3 شرع رجا ماع گر
یی ماه ی از زر بر مب رن ارو اد مسا نار ار AEA
عسورات فلو whe I ae gnc cate MDE ep
را i عوط ان وود بتكا یبابک وم مغ را اه سوت Cn
Df wi ag eae
wud pe to
اف را میس را مه ارو ری گرد
میات پم
علو اجام خرات ماق مندرج در مات a ge مار ید ik اد ۰ گرا را
مزر مرس کار کار معو
.میت کارا
کرد اس جعت تجا ووه کات رت وم ملق تاد اد و تعب و ما
مهرد ره ند
اه سل نت
نعي مر عل ب وده بن زو پا ری برع رد ری موز رای
خر tas oh eine كعد
ه٠٠ سح او
در صورت عدم رای .ای ا شراط مر هر ابن رات پیز ری فد راب سا
کید رز بش ار ماد بر سوت بیغرت زارد و مزا نیا عم ریک
اب رده دیرف ملس
Specie en
هر سرت و سرت شم خر فراع مق يس لوقع أن ی رطف ام ره
أي تراه مر et a وچ ی رز شخ يم رد اس رازم سپس رم[
وهای رین ری رش و ار وا ما
[ims a
Sore Dee
7
cay ون
صفحه 21:
بال در چهارچوب تصمیمات دراز مدت
=| =
۴ موضوعات دراز مدت:
* برنامهی استراتژیک
۴ دامنهی فعالیت (حاصل مهندسی دامنهی فعالیت)
* خطوط تولید (حاصل مهندسی کاربرد)
* هریک از توافقات باید در محدودهی تصمیمات دراز مدت
باشد
جرا؟
صفحه 22:
Mh + دانش
" دانش ياسخ سؤالات است: جقدر؟. SUS 8A Se Se
چهوقت؟
دانش. به عنوان مهمترین منبع در تولید نرمافزار
دارندگان دانش. آدمها هستند
دانش به عنوان مهمترین منبع بايد مديريت شود
مدیریت دانش. مبنای مدیریت ee دیگر است
صفحه 23:
BL فرايندهاى مدیریت دانش
==
* شناسایی و تعیین دانش
oat *
۴ توسعهی دانش
* توزیع/ اشتراک دانش
استفاده از دانش
نگهداری دانش
اهداف دانش
ارزیابی دانش
صفحه 24:
وا دای مدیریت داش
سر هر
آرزبابی دانش _ 2242+ BOG
7
شکل ۴-۴ : فرایندهای اصلی مدیریت دانش
صفحه 25:
grils و بهندسی
TS
* نوعی مهندسی نرمافزار است
* که توان تولید سامانههای مبتنی بر دانش را دارد
* و قابلیت کار صریح با دانش
* مهندسی دانش یک ابزار قطعی برای مدیریت دانش است
هی کار صریح با دانش / طلت | آگاهی مهندسی نرمافزا =( آگاهی مهندس
شكل 0-7 : مهندسی دانش و مهندسی نرمافزار
