مراقبت‌های بهداشتیپزشکی و سلامت

مدیریت ارجاع نمونه های بالینی در آزمایشگاه های پزشکی

صفحه 1:
درد

صفحه 2:
مدیریت ارجاع نمونه های ‎wll‏ ‏د رآزمایشگاههای پزشکی

صفحه 3:
Ce Se STS esl eT ‏ارجاعبا ارجاع دهنده‌با تدوین قرارداد»‎ ۳

صفحه 4:
نکات مهم در خصوص نحوه تدوین قرارداد ارتباط با ‎nl SU‏ م '* دو طرف قرارداد عبارت از آزمايشكاه ارسال كننده و ارجاع ا 1 * نحوه كسب اطمينان از نتايج در آزمايشكاه ارجاع و نحوه دسترسى آزمايشكاه ارجاع دهنده به اين مدارك مكتوب ‎PS‏ * نحوه و شرایط انتقال نمونه ها و مسئول یا مسئولین آن در تمام مسیر انتقال مشخص باشد و در قرارداد مسئولیت مفقود شدن نمونه يا از بين رفتن آن به طور آشكار قيد كردد.

صفحه 5:
ARIES) معیارهای رد نمونه از طرف آزمایشگاه ارجاع مشخص گردد. زمان مورد انتظار برای آماده شدن برای نتایج به طور جداگانه برای تمام آزمایش های درخواستی و با توجه به زمان چرخه کاری تعیین گردد. شرایط نگهداری نمونه ها پس از ارسال و پس از انجام آزمایش و مسئولیت | شرایط ٍرسال پاسخ و مدت زمان بایگانی گزارش های دریافت شده از 7 اه ارجاع مشخص گردد. ae See ene tes engelerar a) ‏نحوه ثبت‎ ‏درخواستى مشخص كردد.‎ ا ۱ نحوه رفع مشکلات. حل اختلافات و زمان بازنگری قرارداد

صفحه 6:
معیارهای انتخاب آزمایشگاه ارجاع این معیارها می تواند: ‎Perry Re Near ke een‏ ؟)كارايى ارائه خدمات توسط آزمايشكاه ارجاع eer Sal

صفحه 7:
كيفيت خدمات آزمایشگاه ارجاع مسئول آزمایشگاه ارجاع دهنده باید از کیفیت عملکرد آزمايشكاه ارجاع اطمينان حاصل نمايد. به اين منظور مى بايست ابتدا هنكام انتخاب و بعد از كن به طور مستمرء ازمايشكاه ارجاع را مورد ارزيابى قرار دهد. بين ارزيلبى به طرق مختلف ممكن است انجام شود به 79

صفحه 8:
ON er ee SHOP Eras lS s eS he ‏مرتبط(ارزيابى سيستم كيفيت در آزمايشكاه ارجاع)‎ 0 0 ‏ا‎ cae tector BK rer pci Ieper 7h ‏يزشكان يا ساير آزمايشكاههايى كه نمونه هاى خود را به ان‎ ‏آزمايشكاه ارسال مى نمايند.‎ 00 SORTER emer oa OO peecare rte eO | 1۱ EN wes SL ” ارزيابى نتيجه شركت آزمايشكاه ارجاع در برنامه هاى معتبر ارزيابى خارجى كيفيت

صفحه 9:
0 on SU ier een SEL ** تسهیلات و امکانات ** كاركنان توت * روش هاى اجرايى انجام آزمايش و همجنين روش هاى اجرايى قبل و بعد از انجام آزمایش می باید به حد کفایت تعریف و مکتوب شده و به کار کنان | EO ema See een) دريافت لوح كيفيت آزمايشكاه مرجع سلامت 010 PRO RN err SS Us SLI ene sy

صفحه 10:
FORT oe Sm epee Ree Fe 1 ne eT SIE A) ees ae STC a Tee nC Nee Ce Se See) Ree tea et Re Se need قالب گزارش دهی : در مواردی که قالب يا شکل گزارش دهی خاصی مد نظر آزمایشگاه ‎Se Se tei ee me we es See Le alo‏ ‎Be bre ee sions‏ ۱ eee nod | tere See eee ‏دهنده امکان خدمات مشاوره ای و تفسیر نتایج را فراهم آورد.‎ سيستم ارتباطى : تسهيلات ويذه براى ارتباط بين آزمايشكاه ارجاع و آزمايشكاه ارجاع ا ل ل ل ل ا ل لا سیب کار آیی بیشتر در روند ارانه خدمات توسط آزمایشگاه ارجاع می شود

صفحه 11:
هزينه اثربخشى اكرجه بحث كيفيت خدمات در آزمايشكاه ارجاع مسئله مهمی است ولی در انتخاب آزمایشگاه ارجاع می بايست به اثربخشى هزينه صرف شده توجه ويزه داشت.

صفحه 12:
الزامات آزمایشگاه ارحاع دهنده * جمع آورى و ارسال نمونه هاى آزمايشكاهى با مسئوليت و زير نظر ‎Cre me eee)‏ ل ل | لا ل ا ا ا ل 00 آزمايشكاه ارجاع. صلاحيت و توانايى انجام تعهدات توافق شده در قرارداد فيمابين را دارا مى باشد. ee ‏ا ا ار ا ل‎ eae ee ۱۳ ‏م ا‎ مورد درخواست, تاريخ و زمان ارسال و مشخصات بيمار مى باشد.

صفحه 13:
۱۳۳ * از آنجايى كه بسته بندى و انتقال نمونه اساساً به عهده آزمايشكاه ارجاع ال و لك بر ل تست بر ‎ee‏ ‏كرفته و در حين انتقال.به حفظ تماميت نمونه و ايمنى فرد حمل كننده و ا ا * نحوه دريافت نتايج و براكه كزارش بايد مشخص بوده و فرد مسئول اين کار تعیین شده باشد. * سوابق يذيرش و ارسالء نسخه اى از كزارش آزمايشكاه ارجاع بايد با مدت زمان مشخص در بايكانى آزمايشكاه ارجاع دهنده تكهدارى شود(حداقل ۲ سال پیشنهاد می شود).

صفحه 14:
|! on eel ERO EES onl SUM mere Weomepe mee ee Sim con] Sie ‏0ت‎ e IU ‏ا ا‎ peed ‏آزمایشگاه ارجاع باید دستورالعمل جامعی برای آماده سازی صحیح و‎ * ۱ RCS Mane TOL cece) ۱ SC oS ee RC ie cane) ‏آزمايشكاه ارجاع بليد دستورالعملهاى جامعى_در مورد نحوه جمع آورى‎ * Cee Ow Ie Sco ‏مال ا ا ل‎ aren) ارائه نمايد.

صفحه 15:
اين دستور العمل ها بايد حداقل شامل موارد ‎ee‏ باشد: الف) کمیت نمونه (مثلاً تعداد و حجم) مورد نیاز برای آزمایش های مورد نظر ب) نحوه صحيح جمع أورى نمونه | ر ت) نوع و ميزان ضد انعقادها يا مواد نكّهدارنده (د صورت لزوم) ۲ ی ماس بر چست گذاری و اطلاعات دورد )0 | ‎A‏ گ#سالینی سورد نیاز

صفحه 16:
* آزمایشگاه ارجاع بلید معیارهای واضحی برای نمهنه هاى غير قابل قبول و ‎Bet pCR eee al)‏ *آزمايشكاه ارجاع ملزم است به موقع وبه طريق مناسب نسبت به اطلاع ‎one] OS Le an eS)‏ ا ا 00007 ‎OPC Tess ners ene ed) Ake COBOL ee‏ ‎OE Se Pee rey errr ees men ce]‏ نتايجى كه در محدوده بحرلنى قرار دارند به بيمار و بزشك درخواست كننده اقدام نمايد.

صفحه 17:
*نحوه يذيرش آزمايش بايد به وضوح مشخص باشد. هركونه تغيبر در الزامات مربوط به بذيرش نمونه بايد بيشاييش به آزمايشكاه ارجاع دهنده اطلاع داده شود. *كزارشات آزمايشكاه ارجاع به هر صورت كه تهيه شود بايد حداقل حاوى اطلاعات زير باشد:

صفحه 18:
الف) نام آزمایشگاه ب) حداقل اطلاعات لازم براى شناسابى بيمار(مثل نام و ‎de a‏ ا ل 60 ب) نوع نمونه ت) نوع آزمايش و روش انجام آزمايش ث) واحد اندازه گیری و محدوده مرجع

صفحه 19:
**آزمايشكاه ارجاع بايد ساز و كارى كه از طريق آن آزمايشكاه ارجاع دهنده را از تغييرات محدوده مرجع ‎eS ne ee‏ ‎etl Cg el SS pe ee eRe pee ee YT‏ ‎Bee] SIMU Re eT eee eee Ii‏ موارد مقتضى بايد تعريف شده باشد. * آزمایشگاه ارجاع باید از سیستم ارتباطی مشخص و مورد قبول, ‎Meee er‏ بت

صفحه 20:
** تغيير و اصلاح برگه گزارش آزمايشكاه ارجاع بايد براى اصلاح و تغيير نتايجى كه قبلاً كزارش كرده است (تغيير در نتايج ممكن است در صورت تكرار آزمايش يا انجام 001 0 ‏ا ا‎ NT CPT OE ne SII ۱ en ere Reer TC BRS eT ee) آزمايشكاه 0

صفحه 21:
۱ ار ۱۳ ۱ Rope el Oe ere Serene Siero ‏آزمایش با فایل نرم افزاری آن باید در بایگانی آزمایشگاه ارجاع تا مدت‎ ‏زمان مشخصى تكهدارى شود (براى مستندات كاغذى حداقل دو سال‎ ‏پيشنهاد می شود).‎

صفحه 22:

34,000 تومان