مدیریت استراتژیک
اسلاید 1: مدیریت استراتژیک
اسلاید 2: ماهيت و ارزش مديريت استراتژيكمديريت استراتژيك عبارت است از مجموعه تصميمات و فعاليتهاي موجود، صورتبندي و اجراي استراتژي طراحي شده براي دستيابي به هدفهاي سازمان تعریف مدیریت استراتژیک
اسلاید 3: تفاوت حوزه امور استراتژیک از غیر استراتژیک چیست؟امور استراتژیک باید سه ویژگی داشته باشند:- بلند مدت می باشند- در محیط رقابتی می باشند- برای سازمان نقش حیاطی داشته باشند
اسلاید 4: برنامه ریزی استراتژیک چیست؟فرایند دستیابی به اهداف بلند مدت و حیاتی سازمان در محیط رقابتی
اسلاید 5: 1- تعيين رسالت شركت، شامل پيامدهاي كلي درباره مقصد و فلسفه و هدفهاي آن.2- تجزيه و تحليل شركت بهنحوي كه وضعيت و توانايي دروني آن را نشان دهد.3- ارزيابي محيط خارجي شركت برحسب رقابت و عوامل عمومي اوضاع و احوال. 4- تجزيه و تحليل گزينههاي ممكن كه از برابر نهادن وضعيت شركت و محيط خارجي نمايان شدهاند.5- تشخيص گزينه دلخواه، هنگامی كه امكانات در پرتو رسالت شركت سنجيده ميشوند.6- انتخاب استراتژيك مجموعه هدفهاي بلندمدت و استراتژيهاي اصلي لازم براي دستيابي به گزينه دلخواه .7- تدوين هدفهاي سالانه و استراتژي كوتاه مدت سازگار با هدفهاي بلندمدت و استراتژيهاي اصلي .8- اجراي تصميمات انتخاب استراتژيك براساس تخصيص منابع بودجه شده با تاكيد بر هماهنگي ميان فعاليتها، كاركنان، ساختار و تكنولوژي و نظام پاداش. 9- بررسي و ارزيابي موفقيت فرآيند استراتژيك براي استفاده در كنترل و به عنوان درون دادي براي تصميمات آينده .این کار شامل توجه به نه(9) حوزه پر اهمیت است:
اسلاید 6: 1- مسائل استراتژيك به تصميمات مديريت عالي نياز دارند .2- مسائل استراتژيك مستلزم تخصيص مقادير زيادي از منابع شركت است .3- مسائل استراتژيك اثرات عمدهاي بر رونق بلند مدت مؤسسه دارند .4- مسائل استراتژيك آيندهنگر هستند .5- مسائل استراتژيك معمولاً پيامدهاي عمده چند وظيفهاي يا چند كسب و كاري دارند . 6- مسائل استراتژيك در نظر گرفتن عوامل محيط خارجي مؤسسه را ضروري ميسازند .ابعاد تصمیمات استراتژیکمسائل استراتژیک معمولاً 6 بعد قابل تشخیص دارند:
اسلاید 7: استراتژی سطح مؤسسه کسب وکاراستراتژی های مالی / حسابداری استراتژی های روابط انسانی استراتژی هایبازاريابی استراتژی های توليد/ عمليات سطح وظيفه ای مؤسسه با یک کسب و کار
اسلاید 8: استراتژی سطح مؤسسه کسب وکار2کسب وکار3کسب وکار1استراتژی های مالی / حسابداری استراتژی های بازاريابی استراتژی های روابط انسانی استراتژی های توليد/ عمليات سطح مؤسسه سطح کسب وکارسطح وظيفه ای مؤسسه دارای چند کسب و کار
اسلاید 9: رسالت مؤسسه محيط خارجی – تجزيه و تحليل عملياتی، صنعتی و چندمليتی تجزيه و تحليل سازمان تجزيه وتحليل و انتخاب استراتژيك استراتژی اصلی هدفهایبلند مدت استراتژیهای وظيفهایخط مشیهانهادی كردن استراتژی كنترل و ارزيابی هدفهای ساليانه چه چيز امكان دارد؟ چه می خواهيم؟ بازخور بازخور مدل مدیریت استراتژیک
اسلاید 10: تعریف رسالتبیان کننده فلسفه وجودی سازمان است به گونه ای که مؤسسه را از سایر مؤسسات مشابه متمایز می کند.بیانیه رسالت سه مؤلفه اجتناب ناپذیر دارد: - محصول یا خدمت- بازار- تکنولوژی اصلی
اسلاید 11: سنجش محیط خارجیعوامل محیطیکلانخرد- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی- مشتریان- رقبا- تکنولوژی- صنعت
اسلاید 12: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:جهت گیری های اقتصادی آینده که در بازارهای شرکت مؤثرند کدام هستند؟چه تغییراتی در عوامل رشد اقتصادی از جمله تورم و نرخ بهره و .... قابل پیش بینی است؟تغییرات مختلف درآمدی در اقشار مختلف در مناطق مختلف کشور چگونه ارزیابی می شود؟تغییرات اساسی در تقاضای کالا و خدمات بیشتر در کدام نوع از آنها انتظار می رود؟
اسلاید 13: فرصت یا تهدیدتغییرات و تأثیرات آن در آیندهلیست عواملردیف1234از این جدول برای تجزیه و تحلیل اطلاعات می توان استفاده کرد:
اسلاید 14: سنجش محیط خارجیعوامل محیطیکلانخرد- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی- مشتریان- رقبا- تکنولوژی- صنعت
اسلاید 15: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:تغییرات ارزشی و نگرشی و رفتار اجتماعی در آینده شرکت چه تأثیری دارد؟تغییرات جمعیتی چه تأثیرات سیاسی و اجتماعی دارد؟و این تغییرات چه تأثیری بر روی شرکت دارد؟این تغییرات کدام فرصت و کدام تهدید برای شرکت خواهند بود؟میزان تأثیر گذاری کدام یک از تغییرات بیشتر است؟
اسلاید 16: سنجش محیط خارجیعوامل محیطیکلانخرد- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی- مشتریان- رقبا- تکنولوژی- صنعت
اسلاید 17: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:ساختار قدرتی در دولت چگونه است؟و چه تغییرات احتمالی خواهد داشت؟چه تغییراتی احتمال می رود که در سیاستهای دولت صورت پذیرد؟میزان موفقیت و یا عدم موفقیت دولت در آینده چگونه ارزیابی می شود؟ و چه تأثیراتی بر روی شرکت دارد؟
اسلاید 18: سنجش محیط خارجیعوامل محیطیکلانخرد- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی- مشتریان- رقبا- تکنولوژی- صنعت
اسلاید 19: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:نحوه ارزش گذاری مشتریان برای خرید محصولات چیست؟الگوی مصرف مشتریان چیست؟نحوه ارتباط با مشتریان چگونه است؟آیا فعالیتهای بخش تحقیق و توسعه در جهت پاسخگویی به نیازهای مشتریان سوق داده شده است؟
اسلاید 20: سنجش محیط خارجیعوامل محیطیکلانخرد- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی- مشتریان- رقبا- تکنولوژی- صنعت
اسلاید 21: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:احتمال ورود رقبای مهم به صنعت چقدر است؟در چه سطحی؟نقاط ضعف و قوت هریک از رقبا کدام است؟نظام رقابتی از چه نوعی است؟در مقایسه با رقبای اصلی، محصولات شرکت در چه موقعیتی قرار دارد؟
اسلاید 22: سنجش محیط خارجیعوامل محیطیکلانخرد- اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی- سیاسی- مشتریان- رقبا- تکنولوژی- صنعت
اسلاید 23: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند: تکنولوژی موجود در شرکت چیست؟و در مقایسه با رقبا در چه سطحی قرار دارد؟ احتمال تغییر تکنولوژی چقدر است؟و چه نوع تغییراتی ممکن است صورت گیرد؟از نظر چرخه عمر، تکنولوژی موجود در چه موقعیتی است؟سرمایه گذاری روی تکنولوژی محصول، فرایند تولید، خدمات و بازاریابی بصورت تفکیک شده چقدر بوده است؟
اسلاید 24: انواع استراتژی استراتژی فرعیاستراتژی وظیفه ایاستراتژی اصلیاستراتژی کلان
اسلاید 25: انواع استراتژی انواع استراتژی اصلیاستراتژی چهارگانه شرکتهای ژاپنیاستراتژی سه گانه پرتراستراتژی بزرگ-استراتژی ثبات-استراتژی کاهش-استراتژی توسعه-استراتژی تمایز سازی-استراتژی تمرکز-استراتژی رهبری هزینه-ایجاد برتری در چند بعد-جستجوی مناطق بی دفاع-تغییر شرایط درگیری و نفوذ-رقابت از طریق همکاری
اسلاید 26: انواع استراتژی استراتژی فرعیاستراتژی وظیفه ایاستراتژی اصلیاستراتژی کلان
اسلاید 27: انواع استراتژی انواع استراتژی های فرعی-استراتژی گسترش پیشرو-همکاری مشترک-استراتژی تنوع-استراتژی نوآوری-استراتژی گسترش بازار-استراتژی تعمیق بازار-استراتژی گسترش پسرو-استراتژی گسترش افقی-استراتژی گسترش عمودی-استراتژی حذف کامل-استراتژی حذف محدود-استراتژی گسترش محصول-استراتژی حفظ وضعیت موجود-استراتژی بازنگری
اسلاید 28: انواع استراتژی استراتژی فرعیاستراتژی وظیفه ایاستراتژی اصلیاستراتژی کلان
اسلاید 29: انواع استراتژی های وظیفه ایانواع استراتژی - استراتژی واحدهای عملیاتی یا تولید- استراتژی واحد مالی- استراتژی واحد تحقیق و توسعه- استراتژی واحد بازاریابی
اسلاید 30: انواع استراتژی استراتژی فرعیاستراتژی وظیفه ایاستراتژی اصلیاستراتژی کلان
اسلاید 31: انواع استراتژی های کلانانواع استراتژی - استراتژی برخورد با دولت- استراتژی ملی-تغییر- پرهیز- همراهی- اتحاد- استراتژی کاربر- استراتژی ارزش- استراتژی کم نظیر- استراتژی فصلی- استراتژی ارزش افزود- استراتژی صادرات مجدد
اسلاید 32: فرصت های متعدد محيطیضعف های داخلی بااهميت قوت های داخلی اساسی خانه يکم :استراتژی تهاجمی راتوصيه می کندخانه سوم:استراتژی تغييرجهت راحمايت می کندخانه دوم :استراتژی تنوع راتوصيه می کند خانه چهارم :استراتژی دفاعی راتوصيه می کندتهد يدات محيطی عمده نمودار تجزیه و تحلیل SWOT
اسلاید 33: رقبای صنعت رقابت درميان مؤسسات موجودخريداران تامين کنندگان جايگزين هارقبای بالقوه تهديد رقبای جديدقدرت چانه زنی تأمين کنندگان قدرت چانه زنی خريداران تهديدمحصولات ياخدمات جايگزين نیروهای محرک رقابت صنعت
اسلاید 34: ستاره علامت سوال انتخاب شده (مصرف کنندگان منابع )(تامين کنند گان منابع )گاوشيرده سگ زيادکم بالاپايين نگهدرای يا سلب مالكيت بهرهبرداري يا انحلال نرخ رشد بازار موقعيت نسبي رقابت ماتریس رشد و سهم بازار BCG
اسلاید 35: .سطح استراژي ويژگیمؤسسه كسب وكاروظيفه ای نوع .......................قابليت اندازه گيری ....تواتر......................قابليت سازگاری .......ارتباط بافعاليتهای فعلی ..خطر..........................احتمال سود..................هزينه ........................افق زماني ..................انعطاف پذيری .............همكاری لازم ...............مفهومی................قضاوتهای ارزشی .. دوره ای يامتفرق ....كم .......................ابتكاری ...............دامنه وسيع ...........زياد.....................زياد.....................بلندمدت ...............زياد.....................زياد..................... مختلط ................نيمه عددی...........دوره ای يامتفرق ....متوسط..................مختلط ..................متوسط .................متوسط .................متوسط .................ميان مدت ..............متوسط ..................متوسط ..................عملياتی.........معمولاعددی... دوره ای........ زياد.............ضميمه ........كم ..............كم .............كم ...............كوتاه مدت ...كم .............كم ............. ویژگی های تصمیمات استراتژیک در سطوح مختلف
اسلاید 36: نیمرخ شرکت
اسلاید 37: مراحل تدوین نیمرخ شرکتشناسایی عوامل درونی استراتژیک و فعالیتهای ارزشاین عوامل و فعالیتها در مقایسه با اطلاعات تاریخی و استانداردهای ممتاز داخلی چه وضعیتی دارند؟ این قوت ها و ضعف ها در مقایسه با موضوعات اصلی در مراحل مربوط به تکامل محصول/ بازار چگونه اند؟این قوت ها و ضعف ها در مقایسه با توانایی ها و منابع مربوط به رقبای کلیدی چگونه اند؟این قوت ها و ضعف ها در مقایسه با ضروریات کلیدی موفقیت در بخش صنعت/بازار مورد نظر چگونه اند؟مرحله چهار به دروندادی برای فرایند تدوین استراتژی تبدیل می شود.مرحله 1نامطلوبمطلوبقوت احتمالیضعف آشکارمرحله 2مرحله 3مرحله 4مهارت های لازم وجود نداردمهارت لازمحاشیه ای ایجاد می کندآسیب پذیری کلیدی کسب و کارضروریات اساسی کسب و کارمزیت رقابتی
اسلاید 38: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 39: از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:دیدگاه مدیریت استراتژیک در شرکت بکار گرفته می شود؟ از چه زمانی؟آیا تفویض اختیار در مدیریت ها صورت می گیرد؟ در چه حدی؟اهداف سازمانی کاملاً روشن و واضح هستند؟ آیا قابل اندازه گیری نیز هستند؟آیا تهیه شرح شغل و طراحی شغل مناسب در شرکت انجام شده است؟
اسلاید 40: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 41: آیا تقسیم بندی بازار به نحوه خوبی انجام شده است؟آیا استراتژی گسترش بازار و آگهی مناسب است؟آیا بازار هدف مشخص است؟میزان وفاداری مشتریان چقدر است؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 42: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 43: نقاط قوت و ضعف مالی شرکت با توجه به نسبتهای مالی در کجاست؟شرکت امکان افزایش سرمایه در کوتاه مدت را دارد؟آیا دستورالعمل بودجه ریزی سرمایه کارآیی دارد؟هزینه سربار و درآمد سرانه چگونه است؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 44: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 45: دستورالعمل ها و سیاستهای کنترل کیفی کارا هستند؟توانمندیهای ویژه شرکت از نظر تکنولوژیکی کدام است؟آیا جواب گویی به تقاضای بازار را دارد؟میزان فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات چقدر است؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 46: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 47: تجهیزات R&Dشرکت مناسب است؟شرکت با سایر مراکز R&D ارتباط دارد؟ارتباط بخش R&D با سایر بخشها مناسب است؟تجربه پرسنل R&D مناسب است؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 48: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 49: آیا تمامی مدیران از سیستم اطلاعات در تصمیم گیریها استفاده می کنند؟آیا مدیریت سیستم اطلاعات در شرکت وجود دارد؟آیا تمام مدیران بخشها بطور مرتب به سیستم، اطلاعات می دهند؟برای کاربران سیستم اطلاعاتی آموزش عملی ارائه می شود؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 50: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 51: آیا مدیریت و سازمان به فکر کارکنان هست یا نه هر کس باید به فکر خودش باشد؟حق را می دهند یا گرفتنی است؟آیا به همه به یک چشم نگاه می شود؟رابطه بین افراد بصورت دوستانه و برادرانه است یا سلسله مراتبی است؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 52: شرایط درونی- مدیریت- مالی- تولید- تحقیق و توسعه- بازاریابی- سیستم های اطلاعات کامپیوتری- فرهنگ سازمانی- نیروی انسانی
اسلاید 53: تجربه شرکت در مورد تولید محصول مورد نظر چقدر است؟سیستم ارتقاء و تشویق چگونه است؟برنامه ریزی نیروی انسانی چگونه است؟روابط انسانی در محیط کار و خارج از محیط کار چگونه است؟از جمله سؤالاتی که در این زمینه می توانند کمک کنند:
اسلاید 54: مزیتهای استراتژیک عواملامور مالی و حسابداریمجموع منابع و توانایی مالیهزینه کمتر سرمایه در مقایسه با رقبامزیتهای مالیاتی برنامه ریزی مالی و بودجهروشهای مناسب حسابداری پژوهش و گسترش و مهندسیامکانات پژوهش پایه در داخل شرکتامکانات توسعه برای مهندسی محصولاتمزیتهای مالیاتی برنامه ریزی مالی و بودجهروشهای مناسب حسابداری
اسلاید 55: مزیتهای استراتژیک عواملمدیریت تولید و عملیاتظرفیت جوابگویی به تقاضای بازارسیستم کنترل موجودیدر دسترس بودن مواد اولیه و قطعات نیم ساختهروشهای طراحی، برنامه ریزی تولید و کنترل موجودیخط مشی های تعمیر و نگهداری بازاریابی و توزیعکیفیت کالاها و خدماتتنوع کالااستراتژی قیمت گذاریتبلیغات و ترویج فروش مؤثرخدمات بعد از فروش
اسلاید 56: مزیتهای استراتژیک عواملمنابع و نیروی انسانیشهرت و پرستیژ مؤسسهسیستم مدیریت استراتژیکارتباط مؤثر با اتحادیه هاخط مشی روابط کارکنانهزینه کمتر در ارتیاط با کارکنان
اسلاید 57: موفق باشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.