صفحه 1:
مدیریت بحران

صفحه 2:
مقدمه تنها چیزی که امروزه در دنیای کسب وکار روشن و مشخص است این است که مدیران باید برای عدم اطمینان آماده باشند . بحرانها رویدادهای ناگواری هستند که می توانند باعث افول سازمانها شوند . حوادث 11سپتامبر نشان دادند که ما هیچ گاه نمی توانیم آسوده خاطر باشیم . در مواقع بحرانی خودشیفت و رضایتمندی از خود. نمی تواند مدیران را در تصمیم گیری اثربخش یاری کند . بلکه تنها آنها را آشفته خواهد ساخت مدیرانی که در شناسایی بحران کوتاهی می کنند وهیچ برنامه ریزی برای آن ندارند . در هنگام بحران دچار گرفتاری های شدیدی خواهند شد.

صفحه 3:
تعریف مدیریت بحران مدیریت بحران موثر نیازمند یک رویکرد منظم و نظام مند است که مبتنی برهوشیاری وحساسیت مدیربتی و یک درک خوب از اهمیت برنامه ریزی دقیق و امادگی سازمانی است. تقریبا به تعداد فرهنگ های لغت برای بحران تعریف وجود دارد : * وضعیتی که به یک مرحله بحران رسیده است . * یک لحظه تعیین کننده نقطه برگشتی برای بهتر تا بدتر شدن وضعیت * مقطع حیاتی

صفحه 4:
انواع بحران * بحران مزمن : وضعیتی که می تواند ماه ها و حتی گاهی اوقات سالها طول بکشد و هر کسی را که در اين پروسه قرار دارد از میان بردارد بحران هر چه بیشتر طول بکشد تغییر دادن توالی رویدادها نیز مشکل تر می شود- * بحران حاد : وضعیت بحران حاد چیزی است که بسیاری از مردم در هنگام فکر کردن به بحران در ذهن دارند . خسارات وارد شده است.

صفحه 5:
موقعیت هایی که اجرای برنامه بحران را ضرورت می بخشد * فوت یکی از مدیران نا ارامی های شهری سوانح * بلابای طبیعی

صفحه 6:
ویژگی های مشترک بحران ها نیاز به تصمیم گیری بدیع دارند. عدم واکنش سریع معمولا پیامد نا مطلوب دارد. راه حل ها محدود هستند. زمان به نفع تصمیم گیران نیست. تصمیمات غلط . عواقب وخیم دارند. شدت گرفتن غیر منتظره رویدادها وضعیت بحرانی را تشدید

صفحه 7:
به گفته چارلزهرمان در چنین وضعیتی سه عامل نقش زیادی دارند: * اينکه وضعی که پیش امده منافع خود. گروه و سازمان را تا چه حد مورد تهدید قرار داده است. * زمان لازم برای عکس العمل چقدر است( فرصت ). * برای سازمان تا چه حد غیر منتظره بوده است( غافلگیری ). وقتی که مدیران با یک وضعیت بحرانی روبه رو می شوند . شناخت صحیح مسئله وارائه راه حل مناسب در زمان معین می تواند فرصت هایی را برای سازمان به وجود اورد.

صفحه 8:
روانشناسی برخورد با بحران تصمیمات فوری شناسایی افراد تمرکز حداکثر انرژی خود کنترلی برخورد با تضاد

صفحه 9:
حالت های مختلف بحران وضعیت کاملا بحرانی وضعیت نوظهور وضعیت کند و ارام وضعیت تصادفی وضعیت انعکاسی بحران تعمقی وضعیت عادی و روزمره وضعیت اداری و اجرایی

صفحه 10:
پارادايم در بحران Gi 9 digi Jue. sL!. Paradigm پارادايم یکسری از قوانین و مقررات مکتوب و نا مکتوب است که محدودیت ها را تعریف می کند و مشخص می نماید که در محدودیت ها چگونه عمل کنیم تا موفق شویمم( اینده نگری). پیتر دراکر معتقد است که یکی از مهم ترین مهارت های مدیران در دوران اشوب و بی نظمی اینده نگری است که دو صورت دارد: محتوایی ( اینده چه چیزی است ) * فرایندی (چگونگی استفاده از این چه چیزها )

صفحه 11:
مدیریت در بحران * در هنگام بحران به علت آشفتگی. ذهن درست کار نمی کند و تعقل صورت نمی پذیرد. لذا احتمال اشتباه بسیار زیاد است و رفتار های نامناسبی بروز می کند که ممکن است باعث تشدید بحران شود. * حفظ خویشتن داری و آرامش در تسلط بر اوضاع به هنگام بحران. نقش مهمی دارد. به اين علت مدبریت بحران کاری است مشکل که به شجاعت و سرعت عمل نیاز دارد.

صفحه 12:
سه تعریف از دیدگاه ای بی اس از دیدگاه ای بی اس.برای مفهوم بحران تعاریف گوناگونی آورده شده است . که به شرح زیر می باشد: * شرایط فقدان تصمیم.غافلگیری وزمان محدود برای واکنش * مورد تهدید قرار گرفتن اهداف و ارزش ها * افزایش احتمال بی ثباتی.در گیری.خصومت و خشونت

صفحه 13:
نکاتی در مورد مدیریت بحران ** ادبیات مدیریت بحران بسیار گسترده است واز مواردی چون جنگ و جنگ گریزی تا مدیربت فجایع طبیعی و بشری را در بر می گیرد. شرایط بحرانی می تواند به شکل های مختلف بروز کند و از تغییر و تحولات گوناگونی ناشی شود. ** هدف اصلی مدیریت بحران دستیابی به راه حلی رضایت بخش برای برطرف کردن شرایط غیر عادی به طریقی است که منافع و ارزش های اساسی حفظ و تامین شود. 9 +

صفحه 14:
4 ساعت اول بحران تعجب و غافلگیری اولین عامل مخرب در بسیاری از بحران ها است. با تجربه ثابت شده است که برای دست به کار شدن و پاسخ گفتن فقط یک روز وقت است. این 24ساعت ساعاتی تعیین کننده می باشند که اذهان عمومی خیلی سریع شکل می گیرند و زمانی هم که شکل گرفتن تغییر آنها بسیار و مشکل است .

صفحه 15:
واکنش های روانی در بحران چگونگی واکنش مردم زمانی که ناگهان با یک وضعیت بحرانی رو به رو می شوند نیز معمولا بسیار مشابه است . از معمول ترین واکنش ها عبارتند از : 1- ناباوری 4- کوته نظری 2 قبول شکست 5- مقصر دانستن این وآن 3- وحشت زدگی 6- جریحه دار شدن احساسات

صفحه 16:
گروه بررسی بحران وضعیت بحران همانند یک میدان نبرد است . در اين میدان به یک مرکز کنترل نیاز دارید که مرکب از افرادی است که قوه تمیزخوبی داشته ودارای ویژگی انجام تصمیم گیری و برقراری ارتباط اثربخش با دیگران می باشند. یک گروه بررسی بحران می تواند ابزار بسیار خوبی برای این کار باشد. به ویژه زمانی که مشکلات تمام مرزهای کارکردی و سازمانی را در بر گرفته باشد. معمولا بهترین افراد این گروه مدیران بلند پایه هستند. تعداد اعضای گروه بین شش تا هشت نفر است.

صفحه 17:
ویژگی های اعضای تیم بحران قدرت تفکر صحیح داشتن بنیه قوی انعطاف پذیری آماده گی برای پذبرش اطلاعات آگاهی از منابع جمع آوری اطلاعات

صفحه 18:
برنامه ریزی برای کنترل عواقب بحران * استراتژی مدیربت بعد از بحران * ارزیابی کوشش های خود * برنامه ریزی بلند مدت * گسترش انعطاف پذیری و نگرش منطقی خود

صفحه 19:
نکات پایانی سالی یکبار برنامه را مرور کنید. چرا که موقعیت ها فرق می کند ومشکلات تغییر می کند . بنابراین برنامه بحران را هر چند وقت یکبار باید مرور كنيد و ‎of‏ را مطابق با استاندارد های روز در آورید افراد بیرون از شرکت در این برنامه ریزی دخالت دهید و به طور واقع بینانه ای اهداف مشترک بین مردم و شرکت را ارزبابی کنید.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان