صفحه 1:
‎Wey 0‏ 1012 م2 ‏مديرت توليد و عمليات ‎

صفحه 2:
مدیریت توئید و هملیات ‎v‏ منایع: ‎ ‏مدیریت کارخانه. دکتر سید حسینی * طرح ریزی واحدهای صنعتی. جیمز اپل ‏طرح ریزی واحدهای صنعتی و جریان مواد. هادی فرقانی * طرح ریزی واحدهای صنعتی. دکتر آصف وزیری * مدیریت تولید و عملیات. دکتر علی محمدی ‏* مدیریت تولید و عملیات. دکتر الوانی

صفحه 3:
پل ارتباطی "وب سایت: ‎Ejavanmardi.ir *‏ ایمیل: Javanmardi.ehsan@gmail.com ۴

صفحه 4:

صفحه 5:
قوليدة

صفحه 6:

صفحه 7:
مدیریت؟

صفحه 8:
(Operation Managemen) Slee cy » ve ”طراحيء اجرا و نظارت بر سيستم هاي سازماني .با استفاده از روشهليي چون تجزیه و تحلیل جریان کار برنلمه ريزي تولید. کنترل موجودي و کنترل جلمع کیفیت‌به منظور نزديك كردن فعالیت هاي مسسه با نيازهاي بازار.

صفحه 9:
مدیریت تولید و عملیات v به مجموعه اي از فعالیتها اطلاق مي شود که منابع در دسترس را به کالا و خدمات تبدیل می نماید.

صفحه 10:
چایگاه تولید و عملیات در سازمان :

صفحه 11:

صفحه 12:
65 ‏ره © ره‎ 6 0 58 060 GS MS w ۷ 0.6, OvavReturtay ve. Cervive Ooploywrst سهم نيروي انساني شاغل در صنعت و خدمت :

صفحه 13:
طیف کالا و خدمت : Steel productiétome remodelinguto Repair Maid Service Teaching itomobile fabricati&etail saleAppliance refainual car washvn mowing Low percentage High percentage goods goods Low percentage High percentage service service

صفحه 14:
سازمان به مثابه يك سيستم: |—— Yalue adde | ۱ ransformation/ Outputs Conversion |——) Goods process Service: Control |*=2.sene= Feedback Feedback

صفحه 15:
: سیر تحولات مدیریت دوره انقلاب صنعتي مدیریت علمي مکتب روابط انساني مديريت كمي ايده اصلي ماشين بخار تقبنیخ کار اصول مدیریت علمي مطالعه کار و زمان تعودار ترتیب فعالیتها مطالعات هائورن نظریه هاي انگیزش برنامه ريزي خطي شبيه سازي و تثوري صف تئوري تصمیم گيري سال 1769 1776 191 9 92 1930 1940 ‏دهه‎ ‎1950 ans 1960 ans 1947 دهه 1950 دهه 1960 پدید آورندگان جيمز وات آدام اسمیت فردريك تیلور فرانك و لیلیان گیلبرت هنري گانت التون مایو مازلو Sue مك گریگور جرج دانتزیگ گروه هاي پژوهش عملياتي

صفحه 16:
: سیر تحولات مدیریت(ادامه) دوره انقلاب کیفیت عصر اطلاعات جهاني سازي تولید چابك ايده اصلي توليد ناب تولید بهنگام مدیریت کیفیت جامع تولید به کمك کامپیوتر شبکه جهاني اینترنت بازارهاي جهاني و فعاليت در سطح بين المللي اسخت تر شدن رقابت تبدیل بازارهاي انبوه به بازارهاي کوچ سال دهه 1970 1980 1990 دهه 1980 1990 1990425 2006 پدید آورندگان تاليچي اوهنو ادوارد دمینگ جوزف جوران کارخانجات و افراد مختلف

صفحه 17:

صفحه 18:
وظايف مدير عملياتي : “” سيستم عمليات را شناخته و به طريقي آن را به كار كيرد كه حداكثر نتيجه از منابع و امكانات سازمان حاصل شود. 7 مسؤوليت عمليات تغيير و تبديل ورودي به خروجي را بر عهده دارد. ” وظليف اصلي مديريت شامل برنامه ريزي براي تعيين اهداف آتي. انجام بيش بيني هاي لازم. سازماندهي فعاليت هاء كنترل و نظارت به منظور اطمينان يافتن از تحقق هدفها و ايفاي نقش استراتزيك را عهده دار مي باشد.

صفحه 19:

صفحه 20:
سس ‎Y Key Decisions of Operations Managers‏ ‎What‏ ۷۶ ‎What resources/what amounts‏ * ‎When‏ ¥ ‎Needed/scheduled/ordered‏ * ‎v¥ Where‏ ‎Work to be done‏ * 0۷ ۶ ‎Designed‏ : ‎Who‏ ¥ ‎To do the work‏ *

صفحه 21:
انواع عملیات : ‎Cxawples‏ نسم ‎ ‎buses,‏ مك ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 22:
2222 vi دوم

صفحه 23:
فر آیند ایجاد یک واحد صنعتی ‎v‏ بررسی بازار:مطالعه ی میزان تقاضای بازار و خواسته های مشتریان پیش بینی فروش ۲ مکان یابی واحد صنعتی:بازار فروش, مواد اولیه و راه های ارتباطی و... ۳ ارزیابی مالی و اقتصادی طرح ۷ طراحی محصول:طراحی مشخصات و تهیه نقشه های فنی v

صفحه 24:
فر آیند ایجاد یک واحد صنعنی Zz ‏طراحی فرآیند:طراحی چگونگی تولید محصول‎ " طراحی عملیات:تعیین دقیق منابع موردنیاز اعم از ماشین آلات. تجهیزات و نیروی انسانی و شرح وظایف چگونگی عملیات هر ایستگاه کاری طراحی واحد صنعتی (کارخانه):مرحله ی اصلی (با پیش نیازهایی ازمراحل ۵ و ۶و ۷) طراحی تجهیزات:این بند در کشورهای جهان سوم که عمدتاً به صورت تحت لیسانس هستند لازم نیست. طراحی ساختمان ها:مهندسی عمران

صفحه 25:
فر آیند ایجاد یک واحد صنعتی Zz ‏تأمین بودجه‎ ۲ ‏ندارکات :شامل مواد و مصالح ساختمانی. ماشین آلات و ابزارآلات و همچنین‎ ۷ ‏نیروی انسانی‎ ۷ عملیات اجرایی ¥ تولید و بهره برداری ۲ انبارداری محصولات نهایی ۳ توزیع ۲ _بازاریابی و فروش ” دریافت بازخورد از مشتریان و تحلیل آنها

صفحه 26:
کلید طراحي 35 186 ‎PQRST‏ آقای 1۷۲02100۲ پنج عامل زیر را به عنوان کلیدی در جهت مسئله طراحی کارخانه ارائه نموده است: ۷ محصول (01001266) چه چیزی قرار است تولید شود؟ ” مقدار (1121261137]©) جه مقداری از هر یک از اقلام باید تولید شود ۲ روش تولید (۳011]1100)محصول چگونه ساخته می شود؟ ۲ )فرآیند عملیات و ترتیب عملیات( ۷ خدمات پشتیبانی (567۷7160 0صذ002اع) چه ماشین آلات و تجهیزاتی به كار گرفته می شوند؟ ما ] (11۳060) چه وقت محصول باید تولید شود؟

صفحه 27:
انواع روش های تولید "محصولی (خط تولید) فر آیندی (کار گاهی - 500 01() 7"ثبات محل يا پروژه ای ۲"براساس تکنولوژی گروهی (سلولی) "تولید ناب "تولید چابک

صفحه 28:
توليد محصولى يي ا ۲ ماشین ها با توجه به عمليات هايى كه براى ساخت محصول لازم است يشت سر هم قرار مى كيرند ‎v‏ جه زمانى استفاده مى شود؟ ‏* حجم توليد بالا * تنوع توليد كم ‏* وقتى كه طرح محصول و قطعات آن استاندارد و يكسان باشد. * وقتى كه ميزان توليد ثابت و يكنواخت باشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
5 كامش حيل و نقل سادكى نظارات و برام لايزى ۳۹ استفاده بهتر از فضياى توليدى كاهش زمان راة اندازى اا ل ‎ee‏ ‏حجم تولید زیاد 0 معایب: | آلات اقزایش قیمت تمام شده در حجمتولید کم ‎ere yor ene ne ys‏ شود عدم انعطاف پذیری و استفاد در صوزت تغیراناسی قرط محصولات يكنواختى كار و عدم أموزش يرسئل

صفحه 30:
استفرار فر آیندی (کار گاهی) يي ا ” براساس نوع ماشين آلات تقسيم بندى صورت مى كيرد. ”دراين روش كليه ي عمليات مشابه در يك محل انجام ميكيرد. Electro Functional Layout

صفحه 31:
موارد استفاده v ‏تنوع تولید زیاد‎ v حجم تولید کم و یا نوسان داشته باشد 7 زمان انجام عملیات متغیر ماشین آلات گران قیمت و سنگین باشد و حرکت دادن آنها ممکن نباشد.

صفحه 32:
Ee ey re Leese yt] ‏حجم توید کم‎ felon eT Tees er er le ‏ا‎ ‏سود‎ ا ا ل كن ماشین و امکان تولید محصولات مختلف آموزش نيروئ انسانى كسترش كارخانه با هزينه كمتر ‎SROs Eee ee eee)‏ محصول و ميزان كل توليد مشكل تراشدن برنامه © »و ركيترل ‎ad: ila‏ ا ا نیازابه فضای زیاد تولیدی 1 زمان ساخت و محصول در جریان ساخت [۱ en see E ‏ل‎ oR ۳ tos rw

صفحه 33:
3° + ورد استقرار براساس ثبات محل يا ”دراين روش نمام عمليات ها توسط يك يا كروهى کارگر انجام شده و مواد و قطعات در یک محل ثابت قرار دارند و از محلی به محل ديكر منتقل نمیشوند بلکه ماشین آلات و تجهیزات به آنجا آورده میشوند. مانند کشتی سازی. موارد مورد استفاده: ماشین آلات ساده باشد. 7 هزینه حمل و نقل محصول زیاد باشد. ۷ قطعاتی که محصول از آنها تشکیل شده زیاد نباشد.

صفحه 34:
روش استقرار گروهی (سلولی) ‎Group technology‏ يكك نوع فلسفه توليك است كه كير آنا قطعات مشابه كروه وى مى شوند تا انآ مزاياى تشابه آن/ها در طراحى و توليد استفاذه ‎ee Pee Se ey‏ ا ا و فى شود “” نقسيم بندى براساس شباهت ميان قطعات انجام مى شود در حالى كه در ‎shop‏ 012[شباهت ها ی ماشین آلات مبنای تقسیم بندی بود. ۲ مثلاً قطعاتی که از هر لحاظی مثل اندازه یا روش تولید یا جنس ها... مشابه هستند در یک سلول قرار می گیرند و برای هر خانواده يا گروه یک شبه خط تولید دورن سلول ایجاد می شود.

صفحه 35:
eee Si GIES Raed aor ) ‏از نظر طراخى ( شكل واندازه‎ .١ ‏م‎ me

صفحه 36:
v ترکیبی از خط تولید و روش کارگاهی است. استفاده از استقرار محصد Electronics Plant Product A Cellular Layout {Product B Product C Workcell Co]

صفحه 37:
0 كاهش/زمان ©1110 30عليا توليد ‎٠١‏ تا هيلا كاهش لحجم كار دراهنكام | کاهش استفاده ازابزار ۲۰ تا ۳۰ .7 كاهش دوباره كارى و ضايعات مواق ۱۵ تا 1/۷۵ كاهش زمان راه اندازى ‎٠١‏ تا ‎5٠‏ 610 ‏ل ل‎ es بهبود ارتباطات انسانى كاهش كاغذ بازى

صفحه 38:
مشخصه های تولید ناپ: ‎ee 06‏ ۷ حذف ضایعات ۲ عیوب صفر ۲ استفاده از ]1[ ۲ تیم هاي‌چند منظوره ۷ کاهش ‎ay‏ هاي‌سازمانی ۲ رهبري تیمی % سيستمهاي اطلاعاتي‌عمودی 7 ۶ هبود مستعر ” سيستم كششي توليد

صفحه 39:
مشخصه های تولید چابك: ‎ee 06‏ ۲ کیفیت بالاي محصول و ساخت براساس پسند مشتري بسیج استعدادها و توانايي هاي اصلي قابلیت ارتقا در محصولات ۲ پاسخگويي به جامعه و مسائل محيطي ۷ تلفیق تكنولوژي هاي مختلف ۲ پاسخ ‎ay‏ تغییرات و عدم اطمینان ها ‏7 ادغام درون سازماني و برون سازماني

صفحه 40:
فصل سوم 1 1 ع6 s ‏ب‎ ‏وده‎ طراحى محصول و فيد

صفحه 41:
تعریف طراحی محصول فرآیندی که با تعریف دقیق محصول و عملکردها و کاربردهای آن به تعیین خصوصیات کلی و جزئی محصول پرداخته و طی آن با رعایت خواسته های مشتری و استاندارها و با توجه به توجیه اقتصادی تولید محصول به نهیه نقشه های فنی و نمونه اولیه محصول منجر می شود. خواسته های مشتری: * الزام آور ۶ عملکردی * انگیزشی v

صفحه 42:
نیاز های مشتریان هه رضایت ‎a‏ ‎nme‏ ۲ساسی (الزام آور) نیازهای عملکر) ”عملكردى ‎Needs‏ ۳/۵/۵۵ ليازهاى انكيزث ان از يزشى ‎Excitement Needs‏ برآورده شدن کامل نیازها عدم برآورده شدن نیازها نیازهای اساسی ‎Basic Needs‏

صفحه 43:
پیش نیازهای طراحی محصول: يي ا "مطالعات امکان سنجی "پیش بینی فروش و تقاضا “ارزيابى مالى و اقتصادی طرح

صفحه 44:
در وافع این مرحله شناخت محصول است ۲" شناخت بازار مصرف ” کاربرد محصول 7 فرمول و نقشه های فنی و روش ساخت ” مواد اوليه ” شناخت سازمان هاى حمايت كننده کالای مشابه ” تقاضای محصول ۷ کیفیت محصول

صفحه 45:
شناخت دوره ی عمر محصول “هر محصولی یک روز متولد و روزی می میرد

صفحه 46:
معرفین *_در این دوره کسی از محصول شناخت ندارد و رغبتی هم برای خرید ندارد. * دراين مرحله بسيارى با شكست مواجه مى شو * شرکت به خرده فروشان تخفيف مى دهد و تبليغات زياد مورد نياز است. دراين مرحله حتى شايد شركت ضرر بدهد. * خرده فروشان تا حد امكان از خريد و انبار كردن محصول خوددارى مى كنند. * نقش مهندسان كارخانه اينجا معلوم مى شود.

صفحه 47:
۰ هدف در این مرحله افزا حجم توزیع در بازار و جلب اعتماد است. * در این مرحله مشتریان محصول را آزمایش می کنند و در صورت کیفیت مشتری دائم می شوند. ۰ 1201217 داییم *_ در این مرحله فروشنده قیمت کالا را کمي بالا مي کشد. در مرحله ی معرفی قیمت را تا جایی که حداقل ضرر را داشته باشیم پایین می آوریم. اما در مرحله رشد قیمت باید حداقل هزینه را پوشش دهد. * در این مرحله به هیچ عنوان نباید کمبود به وجود آید. * در مراحل تولد (معرفی) و رشد نباید توقع سود داشت.

صفحه 48:
در این مرحله نرخ رشد کل بازار رو به کاهش مي نهد. نقش کیفیت محصول تعیین کننده است. افزایش هزینه های بازاریابی - در اين دوره رقابت کاملاً محسوس است و باید قیمت ها شکسته شود. ارائه محصول جدید: به محض مشاهده کاهش سود شرکت باید به دنبال تحقق به توليد محصول جديد ‎ai‏ شركت هاى رقيب در اين مرحله محصولشان به بازار مى رسد. شركت بايد به دنبال تحقيق و توسعه در محصول باشد. ‎i 1 iil 11 1‏ کند.

صفحه 49:
”اشباع: * (دراين مرحله حداكثر تقاضا را داريم) اما حداكثر سود را نداريم. * دراين مرحله عرضه > تقاضا * فروش شركت اصلى به دليل وجود رقبا كم مى شود. * رقابت بر سر كيفيت, قيمت و بازاريابى است. ۰ توليد كننده در اين مرحله بايد ا فكر ايجاد تنوع | تغيير 00 010 حل باشد

صفحه 50:
* تقاضا و فروش با سرعت زیادی کاهش می یابد. * ممکن است کالاهای جدید نیاز مشتریان را برآورده نسازد - حمایت از محصول بستگی به تثبیت هزینه ها دارد. * نقش حسابداری صنعتی برای صرفه جویی در هزینه ها مهم است.

صفحه 51:
۲"مرگ: "۲" کاهش تتقاضا به گونه ای می شود که دیگر تولید محصول از توجیه اقتصادی برخوردار نیست. "دلایل: ورود تکنولوژی جدید. تغییر سلیقه مشتری, فرهنگ مشتری. رقبا و...

صفحه 52:
۲ فعالیتی است به منظور طراحی یا تجدید طراحی محصول با اهداف: * برآورده کردن نیاز مشتری * اقتصادی بودن * رفع خطاهای احتمالی در طراحی اولیه * بررسی ابعاد محصول « کیفیت و نیاز مشتری +تعیین ظرفیت محصول و تعداد قابل ال برای تولید « اقتصادی ت و هزینه های اضافی برای برخی مشخصات خاص محصول « اقتصادی

صفحه 53:
|1۳ فروش؛ بخش طراحى

صفحه 54:
” از مراحل طراحی محصول «- قبل از مرحله ی ساخت انجام می شود. ” ارزیابی محصول با هدف: * کاهش هزینه ها (ارزان تر کردن) * افزايش كيفيت هدف 2 تولید محصول ارز * جایگزینی مواد اولیه * _تغییر در روش تولید. 7 تر وبا کیفیت تر

صفحه 55:
م بكارگيري ‎aie‏ بهتر

صفحه 56:
جه قطعانى بهتر است خريدارى شوند؟ ” قطعات استاندارد: پیچ. مهره میخ. واشر و ۰.۰ ۷ قطعاتی که تکنولوژی ساخت آنها در دسترس ما نیست. ۷ قطعاتی که فرآیند ساخت آنها کلاً با فر آیند ساخت کارخانه متفاوت ۷ قطعاتی که دیگر شرکت ها تخصص بالاتری در تولید آنها دارند. ” قطعاتی که دیگر شرکت ها آن ها را با مقیاس بالا و در نتیجه ارزان تر تولید می کنند.

صفحه 57:
جه قطعانى بهتر است توليد شوند؟ ” قطعاتى كه تولید آنها باعث ‎VE‏ رفتن تکنولوژی می شود. * تولید این قطعات باعث می شوند که در آینده به شرکتی قدرتمند در آن زمینه تبدیل شویم. قطعاتی که واگذار کردن تولید آن به خارج از کارخانه باعث لو رفتن اطلاعات محرمانه شود. قطعاتی که براساس سیاست های دولت تولید آنها الزامی است.

صفحه 58:
تصمیم گیری در فبال خرید یا تولید بر اساس تکنولوژی محصول eH ‏لت‎ ‏سس‎ بلس وه -

صفحه 59:
فصل چهارم 0 7انتخاب محل و طراحی کارخانه

صفحه 60:
عوامل موثر بر تصمیمات مکان بابی ”جو کاری و نیروی کار مناسب ” نزدیکی به بازارهای مصرف کیفیت زندگی نزدیکی به عرضه کنندگان نزدیکی به تاسیسات اصلی شرکت 7 امکانات آب. برق. تلفن ۲ هزینه های ساخت و ساز. وجود شیوهای چندگانه حمل و نقل. هزینه های جابه جایی مواد و نیروی انسانی بین کارخانه هاء هزینه های بیمه. مقررات محلی (کنترل آلودگی صدا) معافیت های مختلف

صفحه 61:
انتخاب محل کار خانه AHPY v درخت تصمیم

صفحه 62:

صفحه 63:
— ۲در زندگی روزلنه خود بارها شاهد بوده لیم که برای خرید کالای خاصی به یک فروشگاه مراجعه کرده اما فروشنده اظهار کرده که آن کالا تمام شده است. “نيا براى صرف غذاى خاصى .به رستورانى رفتهليم اما آن غذا تمام شده است. ”جرا؟

صفحه 64:
a پیس بینی **مدل‌های سری زمانی **مدل‌های علّی (سببی). "كيفى

صفحه 65:
روش های کیفی روش ويژگي ها نقاط قوت نقاط ضعف 5 عقيده يك مدير ميتواند گروه مشورتي | پيش‌بيني با توجه به نظر گروهي | مناسب براي پيش‌بيني‌هاي راهبردي و 7 مدیران از مدیران ت = نتیجه پيش‌بيني را تحت مي‌شود. محصول جدید. اثير قراردهد. با استفاده از پیما؛ مصاحبه. ‎ra hy gue‏ ات مشکل بودن طراحي تحقیق بازار ترجیحات ‎Pete,‏ ‏مشتري‌شناسايي‌مي‌شود ۱ روش عالي براي بيش_بيني تقاضاي ۲ به دنبال ایجاد اجماع بین ‎ve‏ $ روش دلفي ‎aetna‏ ند مدت محصول, تحولات نان بر بوفن متخصصي نت تکنووژیک و پيشرفتهاي علمي.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان