صفحه 1:
بت دانش مد برد

صفحه 2:
مدیریت دانش چیست؟ ‎lel See eee‏ | توانمند ساختن اطلاعات و دلنش براع/1 جریان یافتن و ایجاد ارزش. این تلاش درباره ایجاد و مدیریت ‎(dls 4 Sol Ll Lee eee‏ میابللی) در زان ایک اختیار افراد مناسب قرار داده شود و به افراد در به اشتراک گذاری و ‏خل بر سای اطلاغات برای بهبود عملکزه اسازمان) کتک ‎ALS‏

صفحه 3:
مدیریت دانش چیست؟ مدیریت دانش طیف وسیعی از فعالیتها است که برای مدیریت. ‎ge able‏ پا ارتقای سرمایه‌های فکری در سطح کلان به کار می‌رود. مدیریت دلنش طراحی هوشمندانه فرایندهاء ابزاره بباختار و ‎eyes‏ با قصد افرایش, نوسازی؛ اشتراک یا بهبوه استفادم از ادابفن است که در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری. ای ‎pelo)‏ انان كك ماد

صفحه 4:
مدیریت دانش چیست؟ ‎Cou!) caus | Se‏ که به سازمانها کمک مکتد/با اطلاعات و مهارتهای مهم را که بعنوان حافظه سازمانی محسوب می‌شود و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند» ا امل و متیر ببایتد باللا اا ل مم ‏تصميم كيريهاى يويا به صورت كارا و موثر قادر مىسازد.

صفحه 5:
واقعیتی از یک موقعیت یا یک مورد از یک زمینه خاص بدون ارتباط با دیگر چیزهاست. داده ها مفهوم خاصی را القا نمی کنند (۵۲- دی - احمد)

صفحه 6:
اطلاعات (توصیف داده ها ) داده های مرتبط برای دستیابی به اهداف داده های پردازش شده اطلاعات را تشکیل می دهند داده ها بعد از (تفکیک .طبقه بندی .محاسبه و اصلاح بر اساس نیاز به اطلاعات تبدیل می شوند . (تعداد ماشین های تولید شده در دی ماه ۵۲ )

صفحه 7:
دانش (تحلیل اطلاعات ) ترکیبی از اطلاعات + تجربه فرد است اطلاعات + ادراک+ تجربیات = ‎dle‏ دانش موضوعی چند لایه.پیچیده .پویا و انتزاعی که منجر به اقدام و جریا و

صفحه 8:
ویژگی های دانش دانش مختص انسان است حاصل تفکر است خاستگاه و محل بکار گیری دانش در ذهن انسان است ‎cay OE‏ راو ی اسان با در ایکا بزب بان تولید شود کاربردی و مورد استفاده در تصمیمات است

صفحه 9:
ویژگی های دانش اطلاعات زمانی که در ذهن افراد پردازش ۰ تفسیر و بکار بسته شود به دانش تبدیل می شود. داش وبانی که بهتصاویر ‏ متن و سمبولهاتیدیل شود اطلاعات اه تبدیل اطلاعات به دانش و برعکس فرایندی دائمی است

صفحه 10:
الف. دانش آشکار(مستند) - اطلاعات موجود در کتابها «مستندات داخل کامپیوتر و ... دانش آشکار می توان با حروف و اعداد نشان داد شود (دانش قابل بیان ) ب. دانش پنهان با نهفته - منابع و محتوای آن در ذهن افراد است اس ‎LLL Sh Stace‏ و دریافت آهای) دروش | ‎(LEN Las‏ حل مسائل پیچیده بستگی به میزان دانش تجربی و پنهان فرد دارد

صفحه 11:
= دانش انسانی : دانش نهفته در یک فرد (مهارت مذاکره ) دانش اجتماعی با گروهی : دانش نهفته یک تیم کاری (دانش یک تیم جراحی ) دانش سازمانيافته : دانش آشکار یک سازمان (شامل سیستم ها ءرونده «نظام نامه ها و ابزار ها )

صفحه 12:
. عمق با سطح دانش در بین افراد با سازمان سطح دانش پایه : حداقل دانش لازم برای حضور در یک سازمان یا شغل يا بازار کار . فقط برای انجام فعالیت های روزانه فرد یا سازمان کافی است . سطح دانش پیشرفته :دانشی که شخص یا سازمان می تواند با آن به رقابت بپردازد و موجب خود اتکایی است سطح دانش خلاقانه : دانشی که موجب هدایت و رهبری رقبا و سازمانهای دیگر توسط فرد یا سازمان می شود .علت این امر برتری دانش است .

صفحه 13:
چرخه دانش (فرآیند ها) ‎KNOWLEDGE PROCESS‏ چرخه دانش دارای پنج مرحله می باشد که عبارتند از : تشخیص ۰ خلق . » ذخیره . . اشتراک و کاربرد

صفحه 14:
آغازین و حیاتی ترین مرحله مدیریت دانش است . چه دانشی ضروری و مورد نیاز است دانش کلیدی که اگر با این روش جدید بهتر مدیریت شوند و یک تفاوت بزرگ ایجاد می‌کنند. تشخیص دهید در اين مرحله دانش اساسی و پایه » و مورد نیاز برای ساخت هسته اصلی شایستگی ها در سازمان تشخیص داده میشود .

صفحه 15:
۲- خلق دانش پر کردن خلاء های دانش از طریق تبدیل و تولید دانش جدید راههای تولید و خلق دانش جدید : سطح فردی سطح گروهی سطح سازمانی

صفحه 16:
دانش انسانی : دانش نهفته در یک فرد (مهارت مذاکره ) دانش اجتماعی با گروهی : دانش نهفته یک تیم کاری (دانش ‎(cabarets‏ ‎٠‏ دانش سازمان‌یافته : دانش آشکار یک سازمان (شامل سیستم ها برونده .نظام نامه ها و ابزار ها )

صفحه 17:
۳ ذخيره دانش جمع آوری و ذخیره دانش سازمان راههای ذخیره دانش سازماندهی برای بازیابی

صفحه 18:
۴- اشتراک دانش مبادله دانش بطور منظم و پایدار توسعه مستمر آموزش برای رسیدن به اهداف کاری اعتماد و منفعت متقابل برای توسعه فرهنگ اشتراک استفاده از تکنولوژی برای اشتراک دانش بطور فراگیر

صفحه 19:
۵- کاربرد دانش بهره برداری و استفاده مجدد از دانش در سازمان تبدیل دانش به عمل هنگامیکه دانش در بهبود محصولات و خدمات بکار میرود تنها ارزش می ‎lil‏

صفحه 20:
شیوه های بسیار بهتری برای کسب. ذخیره سازی . انتقال و اشتراک گذاری و به‌کارگیری دانش جهت دست يابى بهتر چشم‌انداز , ماموریت و اهداف سازمان ها لذا به منظور تصمیم گیری جهت تدوین چشم انداز .ماموریت و اهداف در هر سازمان باید مدیریت دانش انجام شود

صفحه 21:
مدیریت نیروی انسانی. وجه پیچیده مدیریت دانش کم _چه آمروزه سرمایه‌های یک سازمان تنها سرمایه مللی و فیزیکی نیست بلکه سرمایه دانش افراد مهمتر از آن دو بوده و مورد توجه مدیران قرار گرفته است. به بیانی دیگر» مدیریت نیروی انسانی» وجه پیچیده مدیریت دانش است.

صفحه 22:
هدف کلیدی مدیریت دانش تبديل دلنش غیررسمی, ذهنی و شخصی (ضمنی) به دلنش ثیت شده رسمی (صریح). یکی از اهداف کلیدی مدیریت دلنش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دلنش با ارزش سازمان با ترک همکاری کارکنان و کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنكام تعديل نیروی انسانی می‌شود.

صفحه 23:
آغاز مدیربت دانش اگر سازمان شما به تصمیمات دانش محور نیاز دارد اگر شرکت مشاوره. موسسه آموزشی یا حرفه ای که به ایجاد و ارلئه دانش مشغول است. هستید اگر نرخ جابجایی یا خروج کارکنان شما بالاست اکر تعذاد زیادی از دلنش عملیاتی شما در دست افراد/ در احال بارعلکه شدن است اگر درگیر کارهایی با فعالیتهای تکراری هستید که دلنش گذشته عملکرد آیندم را بهیودمی دهد اگر بخشهای مختلف کسب و کار با فرایدهای مشلبه. نتلیج متفاوت ارلئه می

صفحه 24:
به مديريت دانش نباز دارید اگر این موارد آشناست: چطور می توانم به این دانش دسترسی داشته باشم؟ مطمئنم یک نفر درباره این موضوع صحبت کرده بود. کی بود؟ یک نفر حتما قبلا اینکار را انجام داده. اما کی؟ ' وقتی که .... از اینجا رفت همه دانش را با خودش برد. واقعا شانس آوردم که ... را دیدم. او جواب چیزی که دنبالش بودم را داشت. آن کار خیلی عالی انجام شد. چطور می توانیم این موفقیت راتکرار کنیم. ماهم همین اشتباه را در واحدمان انجام دادیم.

صفحه 25:
آغاز مدیریت دانش ارزش مدبریت دانش را با مصاحبه مشخ ص كنيد آيا سطح فعلی دانش به شما اجازه رسیدن به اهداف کوتاه مدت شمارا می دهد؟ برای پاسخ گویی به نیازهای بلند مدت مراجعین و نوآوری به چه دانشی احتیاج دارید؟ آیا چالش و مساله ای وجود دارد که به دانش مربوط باشد؟ موفقیت در مدیریت دانش به چه صورت است؟

صفحه 26:
آغاز مدیربت دانش دانش حبانی را شناسایی کنید حیاتی ترین دانش برای سازمان چیست؟ دانش حیاتی در کجا قرار گرفته است؟

صفحه 27:
آغاز مدیربت دانش محدوده پروژه (فرایندهاء پروژه هاء وظایف یا محدوده دانش) امداف و ملیارهای عملکردی ‎teste‏ كل[ شركت ‏شواهدى در قالب مثالهاء اتفاقات و... ‏فرصتهايى براى جريان بهتر دانش شامل مزايا ‏مشكلاتى كه رفع خواهند شد ‏فهرست منابع مورد نياز ‏ذیتفعان اصلی ‏موانع و ریسکهای موفقیت ‏هزینه های تخمینی

صفحه 28:

صفحه 29:
Pea pee eeray eng ایجاد اهداف راهبری استراتژی و گروه مرکزی فراهم کردن بودجه و تایید رویکردها شناسایی فرصتهای جدید فراهم کردن بینش در مورد مسائل اجرایی و مورد لزوم فراهم کردن پشتیبانی برای تغییر فرهنگ مدل بودن برای به اشتراک گذاری دانش تشویق افرا موفق

صفحه 30:
مرکزی اجرایی کردن رویکردها مدیریت پروژه بر آورد بودجه و منابع مورد نیاز ایجاد طرح توجیهی مطابق با نیازهای سازمان ایجاد تعاربف مشترک ایجاد فرایندهایی برای مستندسازی. دسته بندی و دسترسی به دانش هماهنگی و پشتیبانی 1۲ پیشنهاد آموزش. پاداش و سایر موارد برای پذیرش فرهنگی فراهم کردن روش ارزیابی و گزارش دهی ایجاد محیطی برای دربافت نظرات. پیشنهادات و مشکلات

صفحه 31:
" مهارتهای مربی گری و آموزش ‎٠‏ مهارتهای خبرنگاری ‎٠‏ مهارتهای تسهیلگری و متقاعد سازی " مهارتهای ارتباطی و بازاریابی ‏1 مهارتهای فنی ‏" مهارتهای مدیربت دانش

صفحه 32:
آغاز مدیریت دانش (تیم مدیریت دانش) سخنگو یر روز مدیر دانش پروژه متخصص فناوری اطلاعات متخصص فرایندهای سازمانی متخصص مدیریت دانش

صفحه 33:
" دلیل مشخص برای رسیدن به چشم انداز تمرکز بر انجام کارهای درست اثیرگذاری بر رفتار افراه برای همرابستا کردن آنها با لاف " ایجاه اعتماد در تیم تاثیر گذاری بر تمامی توانمندسازها (پشتیبانی بالاء فرهنگ) " ایجاد شفافیت " تعریف نقشها و فرایندها

صفحه 34:
( ae 2 ۰ A wfc مشحص کردن انتظارات " ایجاد اعتماد (قابلیت پیش بینی) " مدیریت خروجی ها ۱ ee Crt Ne PRT افراد به پتانسپلهایشان و اهداف دشوار سرو کار دارد

صفحه 35:
حملیت و مشارکت فعالانه و همه جانبه تمامی مدیران عللی. میانی و عملیاتی به منظور استقرار اثربخش نظام مدیربت دانش همکاری و همدلی تمامی کارکنان و مدیران در فرایندهای اجرایی نظام تخصیص منلبع مللی و فیزیکی مناسب در فرایند های اجرایی نظام اعتماد لازم در بین مدیران و کارکنان به منظور ارائه و تبادل تجارب برگزاری آموزش های مورد نیاز در خصوص نظام مدبریت دانش با کمک اداره آموزش تشویق و ارائه پاداش به تجارب برتر

صفحه 36:
مب باه یی حوزه های دلنش کلیدی که اگر با لین روش جدید بهتر مدیریت شوند و یک تفاوت بزرگ ایجاد می‌کنند. شناسایی کنید. حول محور این دانش کلیدی شبکه‌های دانشی از افراد ایجاد کنید. در مین لا کلیدی, پایگاه‌های دانش ایجاه کنیدا ال فرایندهای دانشی بجدید آموزش دهیذا افراد را برای استفاده از ابزارهای دانشی جدید آموزش دهید؛ ای را اندازه‌گیز كيدا

صفحه 37:
با یک گروه آزمایشی کوچک شروع کنید. لاسر فلل از اجرای آرمایشی اندازه‌گیری کنید: اجرای آزمایشی را برای ۶ ماه انجام دهید. روش‌های بهتر کار کردن را معرفی کنید. كار دانش را بعد از اجراى آزمايشى اندازه‌گیری کنید.

صفحه 38:
رویکرد اجرای مدیریت دانش

صفحه 39:
Fig. 12: Projects as framework for knowledge creation and application

صفحه 40:

صفحه 41:
راهبردهای مدیریت دانش ‎-١‏ راهبرد دانش بعنوان راهبرد کسب وکار که روشی جامع و با وسعت سازمانی برای مدیریت دانش است. که بیشتر بعنوان یک محصول در نظر گرفته می‌شود. ‏۲- راهبرد مدیریت سرمایه‌های فکری که بر بکارگیری و ارتقای سرمایه‌هایی که از قبل در سازمان وجود دارند. تاکید دارد. ‏۳- راهبره مسئولیت برای سرمایه دانش فردی که از کارکنان لع طاح ل ات دهند و دانش خود را با يكديكر درميان كذارند.

صفحه 42:
راهبردهای مدیریت دانش ۴ راهبرد خلق دانش که بر نوآوری و آفرینش دانش جدید از طریق واحدهای تحقیق و توسعه تاکید م ىكند. ۵- راهبرد انتقال دللش که بعنوان بهترین فعالیت در بهبود کیفیت امور و کارایی سازمان مورد توجه قرار گرفته‌است. ۶- راهبرد دانش مشتری- محور که با هدف درک ارباب رجوع و نیازهای آنها بکار گرفته می‌شود تا خواسته آنها به دقت فراهم شود.

صفحه 43:
قبیل ۲0۱ و ‎TH BPR‏ سا ار شده و موقعيلت) ‎LY‏ 11 / در فرصت‌های جدید. تقویت و پشتیبانی می‌کند. در این سازمان‌ها. مدیربت دانش برای بهینه‌سازی ارتباطات ميان کارمندان و بین رده‌های بالای مدیرپت به کار گرفته می‌شود. مدیریت دلنش در لین سازمان‌هاء به ایجاد فرهنگ اشتراک دانش میان کارمندان ‎ce‏ ی لل لوللا تا فاد کی ‎MANIA) ALS‏ اینکه سودمند واقع شود. لازم است همه اعضای گروه در آن سهیم شوند.

صفحه 44:
4 ‏تأکید بسیاری بر ارتقای فرهنگ سازمانی‎ | tile CLUE ‏که دانترن شیده است.‎ یکی از موانع عمده اشتراک دانش در سازمان‌هاء فرهنگ رای موجود است. در سازمان‌هایی که حفظ و ارت ‎MSNA Ea a‏ به دانش افراد دارد و دانش کسب شده به آنان ‎Pana Testa‏ دانش برابر با به خطر افتادن و آسیب‌پذیری موقعیت شغلی تلقی می‌شود. فرهنگ سازمانی را باید به سمتی ارتقا داد که کارمندان مطمئن شوند تمام نظراتشان ارزشمند است و نگران این نباشند که نظراتشان ممکن است نادرست باشد و وجهه خود را از دست بدهند و یا دیگر همکاران آنها ممکن است عصبانی شوند

صفحه 45:
اصلی تربن هدف به کارگیری مدبربت دانش ۰ = ۳ آگاهی بافتن از اهمیت دانش کارآمدی تکنولوژی مدیریت دانش تهديد رقبا

صفحه 46:
بزرگترین مواذ ۴ گتربن موانع به کارگیری موفقیت آمیز مدیربت دانش چیست یز مدیریت دانش چیست؟ فرهنگ سازمانی (فقدان نی (فقدان اعتماد. ار تباطات و اشتراک دا شتراک دانش) فقدان 5۲ گاهی و درک 4 رف و بصیرت درباره مدیریت ‎wild‏ ow ae oO

صفحه 47:
مهمتزین عامل موفقبت مدبربت دانش فرهنگ سازمانی (افراد. اعتماد. اشت ۰ شتراک) است:

صفحه 48:
فرلنس بوتیلییر و کاتلین شیرر (۲۰۰۲) مطالعه عملی در مورد ۱۲ سازمان (۶ سازمان خصوصی و ۶ سازمان دولتی) انجام دادندتا آنچه را که آنها روش‌های مدیریت دلنش می‌نامیدند. مشخص ساره نتيجه حاصله عبارت بود از: تمرکز بر ارتباطات که گروه‌های همکار و محل‌های پرسش و پاسخ نامیده می‌شود. تمرکز بر ذخیره و بازیلبی دلنش که بانک‌های اطلاعلتی خبره و دانش نامیده می‌شود. تمرکز بر اشاعه گزیده که آگاهی رسانی‌های اطلاعات و اخبار و یادگیری سازمانی نامیده می‌شود. تمرکز بر عمل که همکاری مجازی نامیده می‌شود.

صفحه 49:
برنامه‌های مدیریت دانش و روند تولید دانش دیوید اسکایرم (۰)۱۹۹۹ یکی از نویسندگان معتبر حوزه مدیریت دلنش می‌گوید ‎ye tile Cd yds Melee ae‏ هفت مرحله استراتویک ذیل تمرکز دارنده ۱- دانش مشتری: حیاتی‌ترین دانش در بیشتر سازمان‌ها ۲- دانش در فرایندها: به‌کارگیری بهترین دانسته‌ها در حال انجام دادن وظایف یر تتحصولات واختمان؛ را‌جل‌های هوشمندانه براساش تیارمایمستولان

صفحه 50:
برنامه‌های مدبریت دانش و روند تولید دانش ۳- دانش افراد: پرورش و کنترل قدرت ذهنی که ارزشمندترین سرمایه است. ۵- حافظه سازمانی: اتصال به دروس گذشته پا هر جای دیگری در سازمان ۶- دلنش در ارتباطات: دانش فردی عمیق که همکاری موفقیت‌آمیز را پشتیبانی می‌کند. ۷- دارایی‌های دانش: اندازه‌گیری و مدیریت سرمایه فکری شما

صفحه 51:
اساسی‌ترین چالش‌های مدیریت دلنش, تولید دلنش نیست بلکه تصرف دانش و اشاعه آن است. براستی دانشی که اشاعه داده نشوده ارزش بسیار محدودی برای سازمان دارد. روش سنتی اشاعه و تولید دانشء گفت‌وگوهای رو در رو بود» اما امروزه كه سازمان‌ها و شرکت‌ها به سوی جهانی شدن حرکت کرده و شکل مجازی پیدا می‌کنند. روش‌های سنتی بسیار کند و غیرمثر هستند؛ بنابراین. لزوما باید از تکنولوژی برای گردش دانش سود جست. یکی از ‎So‏ چالش‌های وافعی مدیریت دلنش. تدوین تجربیات و عقاید کارا ب ‎yet‏ | تال انتفاده برای كران إل

صفحه 52:
همسوسازی مدیریت دانش با راهبردهای سازمان ای توا دانش(در آسازمان‌ها به اعتقاد نوناک از چهار عمل زیر پیروی می‌کند: رام زملنی اتفاق می‌افتد که افراد در ارتباطات رو در ارو ‎MSU‏ دانش می‌پردازند. ۲ و ‎(AUG bes pea‏ دللش جمید با ترکیب دانش‌های) موجود/ابلک اقلا بر ‎LIL goal‏ یک سازمان اطلاعات مللی قسمت‌های مختلف سازمان را کردآوری کرده و براساسی آنهء گزارش مالی ارائه می‌دهد. ۳ از ضمنی به صریح: تدوین تجربیاته عقلید. نظرات کارکنان به طوری که توسط دیگران قابل استفاده باشد. ۴. از صریح به ضمنی: وقتی اتفاق می‌افتد که دلنش صریح در کارکنان درونی شده و باعث گسترش و توسعه دانش شخصی آنان می‌شود.

صفحه 53:
همسوسازی مدیربت دانش با راهبردهای سازمان باید ,توجه داشت که اصولاً مدیریت چیزی ناملموس و ذهنی ‎pales‏ ‏دانشء امكانيذير نيست. آنجه مدير می‌شود. منابع دانش- تكنولوزىهاى مربوط به أنها- فرايندها و تكنيكها و از همه مهمترء ‎eee‏ ]للك كما متلع تمامى دانشهاست. سارمان يا /شراكي/ كه | 2و ]إنكير4) لازم إبراى | اشتراك داش أياجاد/ نكر ادم اياف حجم بسيار جشمكيرى از دانش خود رااز دست خواهد داد, نكته اساسى يشت يرده مديريت دلنش اين است كه بهبود تمام عوامل منجر به موفقیت یک سازمان» مثل خلاقيت سازمانى» محصولات و خدمات. در گرو دسترس‌پذیری و استفاده کارامد از دلنش برتر و بهتر است.

صفحه 54:
۱۱۵۵۸ هنایم ۸۰ 1. Rollo, C. and T. Clarke (2001). International best practice: case studies in knowledge management. Sydney, Standards Australia International Limited. 2. Skyrme, D. (1999) KM basics, knowledge connections, David Skyrme Associates. 3. Koenig, M.E.D. (1999). “Education for knowledge management”. Information Services and use 19 (1): 17-32 4. Bouthillier, F & Shearer,K (2002)”Understanding knowledge management and information management: The need for an empirical perspective”, Information Research, 8,1

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان