صفحه 1:
8 op
۳ ۱
۵ |
فر ید کار
| آفر د
pls
صفحه 2:
صفحه 3:
ارائه دهندگان
* ۱- فرامرز امیدی
* ۲- حسین زرین کلاه
صفحه 4:
مفاهیم آنناسی دانشن
به منظور درک و تعریف دانش از جریان دانش می توان کمک گرفت . جریان دانش
مجموعه فرایندها » رویدادها و فعالیتهایی است که از طریق آن اطلاعات ؛ دانش و فرا
دانش يا خرد از یک وضعیت به وضعیت دیگر تبدیل می شود. بدین ترتیب هرگونه
بحث در زمینه دانش باید از داده ها آغاز شود.
داده : حقایقی هستند که یک پدیده را تشریح و توصیف می کنند و ویژگی یا وبژگی
هایی از پدیده را انتقال می دهند.
اطلاعات:داده هایی هستند که در بستر خاص دارای مفهوم ومعنا می شوند و مفهومی
را انتقال می دهند که در شرایط خاص برای فرد دارای ارزش است .
صفحه 5:
ادامه مفاهیم
دانش: تعاریف متعدی از دانش توسط صاحب نظران ارائه شده است » بعضی بر ماهیت
ذهنى دانش تاكيد دارند » بعضى نيز بر عينيت أن تاكيد مى كنند. در واقع مشكل تعریف
دانش از اينجاست كه دانش در ذهن دانايان خلق مى شود اما كاربرد آن توسط افرادى
است كه آن را كسب مى كنندءنكهدارى مى نمايند و كزارش مى دهند » براين اساس مى
توان بیان کرد دانش مفهومی است پیچیده .سیال و انعطاف پذیر که توانایی منحصر به
فرد بشری را نشان می دهد و نتیجه درک جامع و تحلیل اطلاعات است. ویژگی مهم
دانش که آن را در مقابل اطلاعات قرار می دهد عدم ثبات آن است.
خرد: درپرده ابهام قرار دارد؛ زمانی بوجود مى آيد که شخص اصول اساسی پاسخگویی
و الگوهایی که ماهیت دانش را ترسیم می کنند درک کند.
صفحه 6:
ادامه مفاهیم
خلاصه جریان دانش بصورت زیر خواهد بود.
اطلاعات با توصیف تعریف يا چشم اندازها مرتبط است ودرپاسخ به سوالات چه.چه
کسی,.چه موقع وکجامطرح می شود.
دانش شامل استراتژیروش و رویکرد است و به سوال چگونه جواب می دهد.
خرد با اصول,بینش و اخلاق در ارتباط است و به سوال چرا پاسخ می دهد.
بیلینگر(>۲۰۰)معتقد است توالی داده ها ء اطلاعات . دانش ۰ خرد یک پیوستار را بوجود می
آوردبه اين معنا ء على رغم اينكه اين مفاهيم از هم جدا هستند اما حرکت و پیشرفت از
داد ه ها به اطلاعات » اطلاعات به دانش و نهایتا از دانش به خرد در مراحل مجزای رشد
رخ نمی دهد. درک شخص در طول پیوستار رشد می کند و هر مفیهومی به مفیهوم دیگر
وابسته است.
صفحه 7:
ادامه مفاهیم
راه دیگر برای درک مفهوم پیچیده دانش ؛ بیان ویژگیهای عملی آن است . گاندری و
متس(۲۰۰۲)ویژگیهای زیر را برای دانش بیان کرده |
دانش توانایی منحصر بفرد بشری است.
اکتساب دانش پویا است.
دانش زايا است.
دانش مبسوط و پیچیده است.
بهترین راه کسب دانش درباره کارچیزی نیست جز کار و عمل.
گفتگو دانش است.
صفحه 8:
مصنوعات دانش
* ما هر روز با مصنوعات دانش سروکار داریم ؛ یادآوری خاطرات,تفکرات . گفتگوها .
مکالمات , فیلمها . نوارها , اسناد. گزارشات کتابها؛ یادداشتها . فایلها . پایگاه داده ها »
پیامهای پست الکترونیک و غیره نمونه ای از مصنوعات دانش می باشد.
اولین طبقه بندی ازمصنوعات دانش توسط پولانی در ۱۹۲۲ارائه شد پولانی دانش را
فرایند دانستن معرفی می کند؛ از نظر او این فرایند سه مرحله دارد:
مهارت : عمل مطابق با قوانين
دانش عملی : مهارت بعلاوه عمل در زمینه اجتماعی
تخصص : دانش عملى بعلاوه توانايى تاثير كذارى بر قوانين و قلمرو دانش
براساس اين سطوح ء او طبقه بندى مصنوعات دانش را ارائه مى دهد.
-١ مصنوعات دانش صريح
۲- مصنوعات دانش تلویحی
۳- مصنوعات دانش مستتر
صفحه 9:
ادامه مصنوعات دانش
مصنوعات دانش صریح مصنوعاتی هستند که بطور کامل و مستقیم از شسخصی به شخص
دیگر منتقل می شوند . این مصنوعات رسمی و قابل کدگذاری هستند.آنها را می توان در
حافظه سازمان یا هر جای دیگرذخیره کرد و در دسترس همگان قرار داد نمونه آن
كتابهاء گزارشات فیلمها و سایر اشکال فیزیکی ارائه دانش می باشد.
مصنوعات دانش تلویحی مصنوعاتی هستند که منتقل و بیان نمی شوند آنها براساس
تفسیر دانش صریح بوجود می آیند.
مصنوعات دانش مستتر پولانی دانش مستتر را دانستن بیشتر از آنچه که می توان بیان
کرد تعریف می کند .
بر خلاف دانش صریح , دانش تلویحی و مستتر متعلق به افراد است.
صفحه 10:
مدلهای دانش:
با توجه به اینکه مدلها در هر قلمروی » فههم پدیده ها را آسان می او
مدل معروف دانش ارائه می شود:
مدل عمومی دانش
مدل جریان و پردازش دانش
مدل پیچیدگی و جریان دانش
صفحه 11:
رویکردهای مدیریت CBD
مطابق نظر سویبی مدیریت دانش را نمی توان تعریف کرد مگر آنکه ابتدا مشخص شود چه
دیدگاهی نسبت به آن وجود دارد . بنابراین ابتدا رویکردهای مدیریت دانش معرفی می گرد .
در ميان فروشندگان مدیریت دانش(پژوهشگران و مشاوران اين حوزه) و مصرف کنندگان مدیریت
دانش یا کارورزان این قلمرو دو مسیر فعالیت و دو سطح قابل مشاهده است.
مسیر تکنولوژی اطلاعات مدیریت دانش که برابر است با مدیریت اطلاعات :
محققان وکارورزان که در این مسیر فعالیت می کنند به مطالعه و تحصیل در زمینه کامپیوتر و علم
اطلاعات می پردازند . آنها در ایجاد ساختار سیستمهای مدیریت اطلاعات با هوش مصنوعی ۰
مهندسی مجدد . گروه افزاروغیره درگیر هستند که با پیشرفتهای جدید در تکنولوژی اطلاعاتی
گسترش می یاب
مسیر افراد مدیریت دانش که برابر است با مدیریت افراد :
محققان وکارورزان اين مسیر به تحصیلاتی در زمینه فلسفه روانشناسی « جامعه شناسی »
مدیریت و تجارت علاقه مند هستند .آنهها به ارزیابی تغییر ؛ بهبود و اصلاح مهارتها می پردازند
آنها علاقه مند به چگونگی یادگیری و اداره قابلیتها هستند .
صفحه 12:
رویکردهای مدیریت CBD
* رویکرد ماشینی به مدیریت دانش
کاربرد تکنولوژی و منابع برای انجام دادن بیشتر اما بهتر وظیفه . مفروضات اصلی این
رویکرد شامل :
— قابلیت دسترسی به اطلاعات یک اصل مهم است .
انواع تکنولوژی شبکه سازی راه حل اصلی است .
تکنولوژی و میزان مصرف اطلاعات کار را انجام می دهند .
۴ رویکرد فرهنگی یا رفتاری به مدیریت دانش
ريشه هاى این فرهنگ در فرایند مهندسی مجدد و تغیبر است که دانش را بعنوان
موضوع مدیریت مطالعه می کند و بر خلاقیت و نوع آوری(سازمانهای یادگیرنده) ASU
دارد.مفروضات ان رویکرد عبارتند از:
صفحه 13:
رویکردهای مدیریت CBD
- فرهنگ و رفتارهای سازمان
دچار اختلال می شوند .
فرهنگ و رفتارهای سازمانی قابل تغییر هستند ؛ اما تکنولوژی برای مسئله دانش به نهایت
مرز تاثیر خود رسیده است و نگاه جامع به سازمان الزامی است .
فوایندها مهم هستند نه تکنولوژی.
تا مدیران تغیبری انجام ندهند ؛ وضع موجود تغییر نخواهد کرد.
رویکرد سیستماتیک به مدیریت دانش
این رویکرد اعتقاد سنتی به تحلیل مسئله دانش را حفظ می كند . به اين معنا كه مسئله مى
تواند حل شود اما نیاز به تفکر جدید الزامی است . مفروضات اساسی آن شامل موارد زیر
است:
ز به تغيبر عميق دارند . در غير اين صورت در انجام وظيفه
نتایج پایدار مهم است نه فرایندها یا تکنولوژی یا تعریف دانش
- یک منبع در صورتی قابل اداره شدن است که بتوان در مورد آن مدل سازی کرد .
راه حلها در رشته ها و تکنولوژهای گوناگون قابل شناسایی و کشف است.
مسئله فرهنگ مهم است اما باید بطور تیمی ارزیابی شود .
- مدیریت دانش جزء مهم دانش را دارد ؛ در نتیجه رشته و فعالیت انحصاری مدیران نیست .
صفحه 14:
knowledge management)), sb ce prs Gat
همانطور که ارونسون و توربن (۲۰۰۱)بیان می کنند توافقی روی تعریف مدیریت دانش وجود ندارد .
این عدم توافق بیشتر ناشی از پیچدگی و ابهام در جزء دوم این ترکیب یعنی دانش است . علیرغم
این واقعیت دو نمونه از معروفترین تعاریف ارائه می گردد:
) هاگی و گینگستون (۲۰۰۳)؛ مدیریت دانش طیاحی سنجیده و آگاهانه فرایندها . ابزارها »
ساختارها بوسیله اینترنت است با هدف افزایش نوسازی » سهیم سازی . بهبود و کاربرد دانش در سه
عنصو- ساختاری . اجتماعی و انسانی - سرمایه هوشی است .
۲) کانتر(۱۹۹۹) مدیریت دانش فرایند سیستماتیک و سازمانی برای کسب. سازماندهی و انتقال
دانش صریح و تلویحی کارکنان است ؛ با این هدف که دیگران از دانش برای اثربخشی بهره وری
استفاده کنند .
صفحه 15:
ضرورت و اهمیت مدیریت دانش
دانش همواره مهم بوده و هست اما در حال حاضر مهمتر و جالبتر شده است و آن ناشی از
اعمال قدرت دانش برای کسب مزیت رقابتی پایدار است ۰ مکینتاش(۱۹۹۹)واکول(۲۰۰۳)
عوامل زیری را در اهمیت و گرایش به مدیریت دانش شناسایی کوده اند :
جهانی گرایی و رقابت » منجر شد تا دانش بعنوان ارزشمندترین منبع استراتژیکی شناخته
شود و توانایی سازمان به منظور کاربرد داش برای استفاده از فرصتهای بازار و حل مسئله
مهمترین توانایی آنان گردد.
اجرای بعضی از استراتژیهای رقابتی منجر به کاهش نیروی کار که دانش ارزشمند را در خود
حفظ می کود شده است .
زمان لازم برای تجوبه و کسب دانش کم شده است .
صفحه 16:
ضرورت و اهمیت مدیریت دانش
به دانش را برای انطباق
ضرورت مدیریت پیچیدگی فزاینده و افزایش سرعت تغییر
الزامی کرده است .
تمایل کار
ان به بازنشستگی زودهنگام و تغییو فزاینده نیروی کار به از دست دادن دانش
منجر شده است .
سازمانیهای جدید به ارائه خدمات و تولیدات بر مبنای ارزش مشتری متموکز شده اند در
نتیجه آنها تمایل دارند در اين زمینه با هم رقابت کنند .
افزایش سازمانهای شبکه ای
صفحه 17:
تاریخچه مدیریت دانش
آزمراحل رشد و بلوغ مدیریت دانش بیاساس دو رویکرد تکنولوژی اطلاعات و مدیریت
دانش قابل بررسی است . بر این اساس مدیریت دانش سه مرحله را پشت سر گذاشته و
درحال حاضر در موحله چهارم قرار دارد :
اولین مرحله با توجه به رویکید تکنولوژی اطلاعاتی » نگاه درونی بود . یعنی تمرکز روی بهلیه
وری سازمانی . این میحله در حدود سالهای ۱۹۹۲همراه با نصب و راه اندازی انواع پایگاه
دادها ... در سازمان بود .
مرحله دوم اگر چه مشابه مرحله اول بود اما تمرکز روی مشتری بود . در اين مرحله نیز پایگاه
داده های مختلفی نصب شد . البته همه آنها یکطرفه و منفعل » نه دو طرفه و تعاملی بودند .
موحله سوم در حدود سالهای ۱۹۹۶- ۲۰۰۱ در واقع مرحله تعاملی بود . صفحه های وب
تکنولوژی اطلاعاتی تعاملی . تجارت الکتیونیکی » بازرگانی الکترونیکی . تبادلات در
دسترس الکترونیکی تمام وقت از ویژگیهای این مرحله می بانشد که شور و شوق زیادی
ایجاد کرد و با خود اعتبار ارزشهای عح).ه(کرا آورد .
صفحه 18:
تاریخچه مدیریت دانش
مرحله چهارم ارزش دانش افراد است . علیرغم آنکه منشاء تنوریکی آن : همانطو رکه
سویبی بیان می کند قدیمی است در مرحله نوزادی بسر می برد ؛ اما بسیار امید
است ؛ زیر به موضوعات انسانی می اندیشد . اين مرحله نسبت به مراحل قبل
است . سرمایه گذاری . نصب و کاربرد تکنولوژی اطلاعاتی را درهر سازمانی می تواند
انجام دهد ؛ هر سازمانی می تواند به راحتی یک نرم افزار مدیریت دانش را خریداری و
نصب کند اما سازمانهای کمی می توانند به یک سازمان خلاق پایدار بدل شوند . سرمایه
گذاری در این مرحله مستلزم سرمایه گذاری در افراد . استخدام افراد توانمند . ایجاد
محیطهای مناسب و ...است .
درحال حاضر مد دانش به عنوان یک قلمرو میان رشته ای شناخته شده است که دامنه
كسترده اى از رشته ها و تكنولوزيهاى را در خود جمع كرده است كه به تعدادی از آنها
اشاره می شود : علم شناخت » سیستمهای متخصص , هوش مصنوعى و سيستمهاى
مدیریتی دانش محور » کار گروهی با کمک کامپیوتر .کتابخانه و علم اطلاعات » نوشته های
» مديرت اسناد » سیستمهای حمایت از تصمیم . شبکه های معنا شناختى » پایگاه
اده لي و که ری . علم سازمانی .
?
صفحه 19:
تئوریهای مدیریت دانش
تنوریهای مدیریت دانش معدود هستند ؛ با بررسى در اين زمينه تثوريهاى زير
شناسایی شدند :
* تئوری مدیریت دانش جامع
تئوری مدیریت دانش تیمی
تنوری مدیریت دانش جامعه نگر
صفحه 20:
تلوری مدیریت دانش جامع
تنوری مدیریت دانش جامع (00600۳)به منظور ایجاد کارایی و موفقیت کارافرینان به روش
سیستماتیک, توسط ویگ(۱۹۹۹)ارائه شد .مفروضات این تئوری عبارتند از:
شناسایی و درک اين مسئله که سرمایه های هوش برای خلق . حفظ و در دسترس قرار دادن
دانش برای پارادایم خدمات و تولیدا
ابتی . ضروری هستند .
تههیه و تبدیل دانش فعالیتی ضروری است و در بافت سازمانی باید بطور دائم بازسازی شود .
تمام دارایبهای دانش(سرمایه هوشی ) بطور مداوم و با پشتکار و جدیت عندالزوم : بايد
اعمال قدرت کنند .
فرایندها و روابط مدیریت دانش نیاز به حمایت گسترده کارافرینان و رهبری دارد و زیر
ساختهای لازم برای آن در سازمان ایجاد شود .
صفحه 21:
تئوری مدیریت دانش تیمی
روند غیر قابل پیش بینی دانش » تللاش تکنولوژی اطلاعاتی را برای اعمال قدرت با
شکست مواجه کرد و ضرورت کار تیمی را به ارمغان آورد .
تنوری مدیریت دانش تیمی (۳0600/0) بر اين فرض استوار است که کار تیمی می تواند
دانش را مهار کند و مکانیزمی برای سازماندهی و پیش بینی آن فراهم کند .
مفروضات مدیریت دانش تیمی :
برای درک قدرت مدیریت دانش نیاز به تشکیل تیم است .
کار تیمی قدرت دریافت واقعیت را تقویت می کند و منجر به نوع آوری می شود ؛ عامل
مهم و منحصری که تعیین کننده موفقیت سازمان است .
اجازه دهید عقاید اصیل و شرافت مندانه از هر جايى به ما برسند .
یک چرخ به تنهایی یک ارابه را به حرکت درنمی آورد .
صفحه 22:
تلوری مدیریت دانش جامعه نگر
هویت(۲۰۰2) می گوید که موضوع مدیریت دانش پیوند مردم به مودم و مردم به اطلاعات برای
Cojo GE رقابتی است شکل زیر تئوری مدیریت دانش جامعه نگر او را نشان می دهد.
صفحه 23:
Ce pte دانش درعمل
هوگ (1960) گفته برای اداره دانش چهار ستون لازم است :
شناسایی ؛ شناسایی مستلزم درک این مسئله است که دارلیی دانش مالکیت جمعی است.
تجزیه تحلیل ؛ اين مرحله با اين سوال مواجه لست که دانش چگونه می تواند ارزش افزوده
ایجاد کند .
تخصیص ؛ شناسایی و تشخیص فعالیتهایی که برای دسترسی به دانش و خلق ارزش افزوده
لازم است .
بازنگری ؛ این مرحله شامل بررسی مراحل فوق » به منظور اطمینان از ایجاد ارزش افزوده
دانش صورت می گیرد.
صفحه 24:
مدیریت دانش : قابلیت اصلی سازمان
و فراآشوب امروزی سازمانها در تلاش هستند قوی را از
رهزاره ای که بازارها با انبوهنوع آوری اشباع ده اند متفاوت بودن
آنها است . تمایز سازمانها را می توان تحت عنوان قابلیت اصلی
ت اصلی را می توان دسترسی به منابع سازمانی » فر
توناییهای که سازمان را از رقبا متفاوت مى كند و منجر به دسترسی موفق به بازار مى شود ؛
تعریف کرد.البته هر مهارت يا توانایی به قابلیت اصلی سازمان منتهی نمی شود بلکه
مهارتهایی که به سازمان ارزش افزوده به آرمغان بیاورد. کاربردقابلیت اصلی به منظور
بررسی تفاوتها ريشه در دیدگاه منبع محور دارد. که سازمانها با توجه به مواهب و منابعی
که در اختیار دارند از یکدیگو متمایز می شوند .
ابعاد قابلیت اصلی سازمان را بارتون در چهار بعد شناسایی کرده است که برای هر کاربردی
از جمله مدیریت دانش » وجود این چهار بعد ضروری است :
۱ مهارتها و دانش
۲- مهارتهای فیزیکی
سيستمهاى مديريتى
4 ارزشها و هنجارها
صفحه 25:
مدیریت اطلاعات به منزله قابلیت اصلی سازمان
* _درچها دهه گذشته . تکامل مدیریت اطلاعات در سازمان به عنوان قابلیت اصلی صورت
گرفت ؛ این تکامل در سه مرحله سازمانها و فرایندهای آنها را تحت الشعاع قرار داد:
۱- ماشينيزيم : این مرحله با هدف کارایی فزاینده عملیات سازمانی صورت گرف
۲- بهینه سازی رویه ها و روالها : به منظور افزایش بازدهی رویه ها و همچنین حذف عوامل
بازدارنده ای که از پیامدهای اجرای مرحله اول محسوب می شوند انجام گرفت .
۳- مهندسی مجدد : طراحی بنیانی فرایندهای سازمانی است .
صفحه 26:
سیستم مدیریت دانش
*_براینکه مدیریت دانش قابلیت اصلی سازمان شود ؛ وجود سه مولفه مهم اجتماعی -
فرهنگی . سازمانی و تکنولوژیکی ضروری است . با ترکیب این مولفه ها سیستم مدیریت
ceo GE (KG) (tito شود . اقتباس از علوی (NAV)
صفحه 27:
فرآیندهای مدیریت دانش
سیستم مدیریت دانش به منظور تحقق اهداف خود باید فعالیتها يا فرایندهایی را بکار گیرد .
هنر و علم مدیریت دانش چارچوب طواحی فعالیتهای هدفمند متوالی برای اخذ تصمیمهای
اثربخش سازمانی است . در این زمینه مدیریت دانش یک فرآیند استراتژیک با هدف
متمایزسازی سازمان از رقبا و سبقت از مزیت رقابتی آنها می باشد . به منظور تحقق اين
هدف . فعالیتهای سازمان باید هماهنگ باشند تا مدل مناسبی برای اداره دانش خلق کنند .
در مورد فرآیندهای مدیریت داننش توافقی نیست بعضی از پژهشگران مدیریت دانش مانند
علوی (۱۹۹۷) فرآیندهای مدیریت دانش را به ترتیب زیر بیان کرده است : خلق یا اکتساب
دانش . ذخیره يا سازماندهی دانش توزیع دانش و کاربرد دانش . لازم به ذکراست که
علوی چارچوب فوق را با اقتباس از اندرسن ارائه داده است .
صفحه 28:
استراتژیهای مدیریت دانش
پژوهشگران و متخصصان مدیریت دانش سازمانی اظها رمی کنند در هزاره دانش »
سازمانها قادر به ادامه حیات خود نیستند مکر اینکه استراتژی مناسب برای اداره و
اعمال قدرت دارایی هوشی خود انتخاب کنند . استراتزی ارتباط بین فعالیتها و تصمیم
گیریهای بلند مدت سازمان را در تعامل با محیط خود نشان می دهد . استراتژیهای
مدیریت دانش بسیارمتنوع است تنوع آنها اشاره به اقتضایی بودن آنها می کند به
عبارت دیگر بیانگر این موضوع است که موقعیتهای مختلف به استراتزیهای متفاوت
نیازمند است . دلیل دیگر تنوع تفاوت استراتژیهای مدیریت دانش , ناشی از تاکیدی
است که هر یک آنها روی جنبه های مختلف دانش دارند . بعضی از آنها بر دانش تاکید
دارند بعضی دیگر بر فرایندهای تجاری یا نتایج نهایی را مورد توجه قرار می دهند .
صفحه 29:
استراتریهای مدیریت دانش
عنوان استراتژی
-ماتریس انواع دانش نوناکا و تاکه اوچی
مدل فضابى من بويسوت
- تئورى دانش محور سويبى
شاخص بين المللى مركز كيفيت وبهره بردارى امريكا
- مكين سى وشركت
-نظم هاى ارزشى ويرسيما وتويسى
-ارتباط ذانش بانتايج نهايى:استراتزى دانش ذاك
- بيوستارمديريت دانش بین نی
نوع استراتٍی
فرایند تجاری
نتایج نهایی
رويكرد ثركيبى
صفحه 30:
اصول مدیریت دانش
مدیران همواره در پی یافتن مجموعه قواعدی هستند که راهنمای عمل آنها باشد ؛ مدیران
دانش نیزاز این قاعده استئناء نیستند ما در اینجا اصول مدیریت دانش دانپورت(۱۹۹۸) که
از متخصصان این رشته است » را می آوریم:
۱ مدیریت دانش گران است ؛ با توجه به اینکه دانش یک دارایی است مدیریت آن مستلزم
سرمایه گذاری است این سرمایه گذاری ممکن است مادی و غیرمادی باشد ازجلمه ؛
* -ضبط دانش » خلق اسناد و انتقال آن به سیستم های کامپیوتری.
- خلق ارزش افزوده بر دانش .
- گسترش زیرساخت تکنولوژی اطلاعاتی برای اشاعه و کاربست دانش.
* آموزش کارکنان برای خلق سهیم سازی و کاربست دانش.
۲- مدیریت دانش اثر بخش به را حلهای چندگانه افراد و تکنولوژی نیازمند است .
۲- مدیریت دانش بسیار سیاسی است .
5- مديريت دانش به مديران دانش نيازمند است .
صفحه 31:
ادامه اصول مدیریت دانش
۵- انتفاع مدیریت دانش بیشتر ناشی از نقشه ها و بازارهاست نه مدلها وسلسله
مراتب .
paw 1 سازی دانش و کاربرد آن اغلب فعالیتهای مصنوعی هستند .
۷- هدف مدیریت دانش بهبود فرایندهای کار دانش است .
۸- دستیابی به دانش فقط آغاز راه است .
4 مدیریت دانش بی انتها است .
۰- مدیریت دانش به قرارداد دانش نیاز دارد .
صفحه 32:
شرایط مدیران دانش :
- دارابودن ترکیبی از مهارتهای فنی » انسانی و مالی
- تسلط بر مدیریت پروژه مدیریت تغییر و مدیریت فناوری
- سابقه تحقیقات واجرای طرحهای مهندسی مجدد یا فناوری اطلاعاتی تغییر رفتار
- سابقه در خلق و تولید دانش و استفاده از آن
- احاطه بر جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری دانش
- تجربه در برخی زمینه های مدیریت داش شامل : خلق » انتشار یا کاربری دانش
- آشنایی با سازمانههای داش محور و فناوری های مربوطه
- تسلط بر دانشی که بطور مستقیم به ساختار حرفه ای مربوط است
- تسلط بر فرایندهای عملیات اولیه کسب و تجارت
صفحه 33:
زیرساخت مدیریت دانش
زیرساخت مورد نیاز مدیریت دانش برخلاف زیرساخت مدیر!
منظور بحث و بررسی در مورد
زیرساخت فیزیکی وزیرساخت انسانی س اجتماعی
ریرساخت فیزیکی اشاره به استقرار و کاربرد گسترده تکنولوژی اطلاعاتی دارد . براینکه فعا
مدیریت دانش بدرستی انجام شود نیاز به پیشرفته ترین ابزارهای تکنولوژی اطلاعاتی در سازمان
است که شامل : اینترنت , اینترانت . طراحی بانک دانش کتابخانه های الکترونیکی تمام وقت »
سالنهای سخنرانی...
۲- زیرساخت انسانی -- اجتماعی دو مولفه مهم دارد یکی فرهنگ و ارزشهای جمعی است که مسیر
جریان دانش را هدایت می کند و امتیازدسترسی به دانش را مشخص می کند و مولفه ديكر اعتماد بين
افراد درون سازمان است .
هر دو مولفه مستلزم کیفیت بالای منابع انسانی است . بنابراین زیر ساخت انسانی مستلزم سرمایه
گذاری در افراد است برای خلق فرهنگ و ایجاد اعتماد باید سرمایه گذاری کرد . در حال حاضر منابع
انسانی مهمترین منبع سازمان نیستند بلکه آنها یگانه منبع کسب مزیت رقابتی پایدار هستند ؛بنابراین
باید زیرساخت مناسب فعالیت آنها فراهم شود .
اطلاعات صرفا فیزیکی نیست . به
دانش می توان آن را به دو گروه طبقه بندی کرد:
صفحه 34:
عوامل موفقیت مدیریت دانش
* هری هارن (۲۰۰۲)بیان می کند براساس تجربیات خودم و همچنین مطالعات موردی
مدیریت دانش در جهان » عوامل اصلی برای موفقیت دانش را به چهار گروه ؛
افرادفرایندها تکنولوژی و تعهد استراتژیکی مستمر تقسیم کرده است.
)= تکنولوژٍی,راه حلهای تکنولوژیکی مدیریت دانش بنیانی برای حمایت و سهیم سازی
دانش .همكارى:جريان كارءمديريت سند و ... فراهم مى ند .ابزارها فضایی را به عنوان
منبع مركزى بوجود مى أورند كه كاركنان .مشتريان»شركاء و تامين كنندكان مى توانند
اطلاعات را با هم مبادله و يكديكر را راهنمايى كنند و در نهايت تصمیم گیری SPR
انجام دهند . مهمترین اشکال تکنولوژی مدیریت دانش وروديهاى دانش مثل
ینترانتاکسترانت.... هستند . در کاربرد تکنولوژٍی باید به اين اصل توجه نمود
که تکنولوژی باید در خدمت کاربر باشد . بنابراین باید ساده و قابل استفاده باشد و
کارکنان بدون استفاده از متخصصان تکنولوژی اطلاعاتی بتوانند از آن استفاده کنند .
صفحه 35:
ادامه عوامل موفقیت مدیریت دانش
۲- فرایندها ؛ شامل فرایندهای استاندارد برای اهدای دانش مدیریت دانش » مدیریت
ومحتوا(پذیرش محتوا. حفظ کیفیت » نگهداری محتوای فعلی « بایگانی یا حذف محتوای
قدیمی »و ...) است . در انا مهم و ضروری است که فیایندها ساده و واضح باشند تا
بوسیله تمام کارکنان سازمان کاملا درک و استفاده شوند .
۳ افراد ؛ مهمترین چالش در مدیویت دانش اطمینان از مشارکت اعضاء در سهیم سازی
دانش همکاری و کاربرد مجدد دانش برای نتایج و ... است . این موضوع مهم باید با تغییر
فرهنگ سازمانتوام بش و فرهنکی بر سازمان حا شود که از احتکار دانش اجتناب و
3 تماد خلق كند . براى تحقق اين هدف لازم است به انگیزه های
منظور تنظيم مجدد سيستمهاى ياداش » ارزيابى عملكرد و ساير
سيستمهاى اندازه كيرى عملكرد بايد مورد توجه قرار كيرد.
دانش بازشناسی و اعتبارسنجی افراد به عنوان
تا زمانی که اعمال قدرت تخصص آنها برای موفقیت
سازمان الزامی است .
> تعهد استراتژیکی مستمر؛ مدیریت استراتژیکی نقش کلیدی برای ارتقای رفتار مطلوب از
طریق الگو یا ارتباط مستمر دارد و توسط مدیران سطح بالا و ارشد سازمان انجام می گیید.
صفحه 36:
موانع اجرای مدیریت دانش
* فرهنگ سازمانی بزگترین مانع برای موفقیت مدیریت دانش می باشد .
* ابهام در سیستم انگیزشی به منظور کاربرد و سهیم سازی دانش .
* کمبود بازارهای دانش اثر بخش .
صفحه 37:
دتصمیم گیری
۲- انعطاف پذیری پیشتر
۳- افزایش سود
۶- افزایش بهره وری
۵- ایجادفرصتهای جدید
کاخ Age
نتایج مدیریت دانش درسازمانها :
صفحه 38:
ارتباط ۷115 با مدیریت دانش:
*_ در عمل مدیریت دانش اغلب به دو دلیل توسط سازمان فناوری اطلاعات عنوان می شود :
١ دانش به عنوان گستره طبیعی داده ها و اطلاعات تلقی می شود.
۲- سازمان فناوری اطلاعات نظامهایی را ایجاد کرده است که دانش را پردازش می کنند و
انتقال می دهند و احتمالا داوطلب اجرا و حفظ هر نظام جدید مورد نیاز می باشند.
*_ تکامل نقشهای فناوری اطلاعات :
* گرایش فناوری اطلاعات به سمت مدیویت دانش در تکامل مسولیتهای مدیران سطح بالای
فناوری اطلاعات به گونه ای که از تغییر عنوان شغلی نیز احساس می سود مشسهود است.در
ابتدا . مدیران فناوری اطلاعات عنوان مدیران پردازش داده را به خود دادند.آنان مسئول به
راه اندازی اولین نظامهایی بودند که معاملات و دادوستدها را پردازش می کردند. آنها
بروندادهای این نظامها را بصورت گزارش ۰ تولید و توزیع می کردند.
صفحه 39:
ارتباط ۷115 با مدیریت دانش:
*_ به موازات اینکه سازمان پردازش داده ها شروع به تحلیل بيشتر داده هاء مثل خلاصه سازی
یا سازماندهی آن به طرق و اشکال متنوع یا بررسی گزارش و سفارشات مشتریان برای
مدیران شرکت کرد , ارزش داده ها در سطح برتر اطلاعات مطرح گردید . بخش پردازش
داده ها و مدیر پردازش داده ها به بخش نظامهای اطلاعات مدیریت (010))و مدیر نظام
اطلاعات مدیریت توسعه پیدا کرد . لذا سازمان فناوری اطلاعات به عنوان گروه نظامهای
اطلاعاتی مدیریت بیشتر درگیر کسب و کار دانش گردید . در آن زمان تیم نه تنها فعالانه
درگیر پردازش داده ها بود , بلکه دسترسی به داده ها و متحول سازی آنها تا سطح اطلاعات
سازمانی را تسهیل می کرد . علاوه بر حفظ نظامهای تولید و زیرساخت پردازش
دادوستدها . در ساخت و پشتیبانی زیرساخت حمایت از تصمیم که همه چیز از نظامهای
رایانه شخصی گرفته تا پایگاههای داده ای و شبکه های منطقه ای محلی (0002).ا/را در
برمیگیرد » نیز فعال بود .
*_ تلاشهای مانند ذخیره سازی داده ها « پردازش تحلیلی رایانه ای وصل - خط (6,ا0)
وداده کاوی آرزش و حد اطلاعات در دسترس مدیران برجسته کرد و با
ازطريق 01/0005 وداده كاوى , اطلاعات مدیریت : تحت هدایت پرورش دهنده (کارشناس
ارشد اطلاعات) به هوش سازمانی تبدیل شد .
صفحه 40:
ارتباط ۷115 با مدیریت دانش:
* آخرین تحول درتکامل این امور اخیرا رخ داده و موجب ظهور موقعیت شغلی جدید
یعنی کارشناس ارشد دانش شده است . عنوان کارشناس ارشد دانش در برخی
موارد » حداقل در شکل اسمی به عنوان مجری فناوری اطلاعات همان عنوان
کارشناس ارشد اطلاعات می باشد.
صفحه 41:
گستره نقشهای مدیریت دانش
پردازشگر داده ها(داده پرداز)
اطلاعات مدیریت(0۲1)
کارشناس ارشد اطلاعات(هوش ور
کارشناس ارشد دانش(مدیریت دانث
صفحه 42: