صفحه 1:
صفحه 2:
هد بر یت gol >> مجور Rg?
am
2
صفحه 3:
هل پستوی الذین پحلسون و الذین لا پعلسون
UT آنهایی که می دانند با آنهایی که
نمی دانند برابرند؟
krowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 4:
2 در اقتصاد دانایی محور, مدیریت دانش یک فرا
برای مدیریت و اکتساب دانش به منظور
رقابتی پایدار میباشد. 2
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 5:
تقسيم بندى داراییهای شرکتها
i Lb
ماشین آلات ,ابزار, ساختمانها,زمین
وموجودی کالا
داراییهای پولی
Oo پول,اعتبارووام
9 2 i Lb
دانش فنی ,پایگاه های اطلاعاتى 9
افزارها,دانش وتخصص
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 6:
سازمانهاي یادگیرنده
7 وازه سازمانهاي یادگیرنده(0طتصنمعم,1
SL cu9,b a, (Organization
سازمان از تجربیات گذشته ای
9 دارد.
۰۲۵ a company can
۰ improve,
Knowledge Management
It miict firct |acsarratizadeh
صفحه 7:
a سوي سازمان هاي یادگیرنده
براي ايجاد سازمان یادگیرنده. aw فعالیت
بايد صورت بذيرد:
مغهوم سازي (116211130): تعيين این
سازمان مي خواهد در اينده كجا بايذ
ial anit i(management) cu 20
سازمان چگونه عمل عمل نماید.
(measurement :ارزيابي چزان
يادگيري سا
صفحه 8:
سازمانهاي یادگیرنده و مدیریت
دانش
” در محیط پر چالش و رقابتی امروز, تنها سازمانهای
یادگیرنده قادر به بقا می باشند.
7 مدیربت دانش مهمترین ابزار مورد استفاده
إبادكيرنده مى باشد.
Knowledge Management 6
مام ام ددا دم دح 6
صفحه 9:
دلایل رویکرد مدیریت دانش
دلیل اول: افراد سازمان مهمترین منبع دانش هستند و نیروی انسانی
است که می تواند دانش جدید خلق کند
دلیل دوم: مولد ثروت و ارزش دانش و دارایی ها غیر مادی استذ
دلیل سوم: ارتباط و وابستگی سازمان ها از نظر دانش به یکدی
یافته است بنابراین سازمانها از یک طرف بايد مزيتهاى اب
حفظ کنند و در عین حال مرزهای خود برای مبادله دانش ارند
بطوریکه هم دانش بدهند و هم دانش بگیرند. ۰
را
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 10:
دلایل رویکرد مدیریت دانش
دلیل چهارم: سرعت تغییرات است که سازمان ها را مجبور کرده به طور
مستمر و حتی سریعتر از تغییر به یادگیری بپردازند.
دلیل پنجم: مزیت رقابتی و گاهی اوقات بقای سازمان ها به وسیله نوآوری
حاصل می شود.
دلیل ششم: در دهه اخیر نقش دانش در کسب قدرت رقابتیع#ساز
بسيار جشمكيرتر شده است. شركت به جاى تكيه بر زمينء “00 و
تجهيزات خود به عنوان عامل رقابتى بايد بر سرمايه دانش خود آتکاکند.
©
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 11:
چرا مدیریت دانش؟
" چرا موضوع مدیریت دانش برای سازمانها اهمیت یافته است؟
A.Sarrafizadeh
صفحه 12:
مقایسه دانش و اطلاعات
اطلاعات
به عنوان یک منبع همیشه با ارزش
ماهیت آن ایستا است
باگذشت زمان از ارزش آن کاسته
مى شوة
اطلاعات به مرور زمان انباشته مى
شود
A.Sarrafizadeh
دانش
به عنوان یک منبع همیشه با ارزش
است
ماهیت آن پویا است
باگذشت زمان ارزش آ
یابد
دانش به مرور زمان wb, ABs:
Knowledge Management
صفحه 13:
انواع دانش
>
دانش نهان یه باوره. اعتقادات. مهارت هاء ارزش هاء تجربیات
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 14:
دانش عيني (صریح)
Explicit Knowledge
دانشی که بیان شده ( از ذهن در آمده و با کلمات دنیای بیرون
شده است. مستند سازی شده و با قالب های نمادین و/یا زبان
منتقل گردیده است)
استاندارهای طراحی. كزارشهاى بروزه. كزارش هاى تحقيظاك.
پایگاه اطلاعاتی QO
سياستكذاريها و تجربيات مستندسازى شده. 8
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 15:
دانش صریح: دانش مستند سازی شده که در شکلی قابل توزیع به افراد
سازمان باشد. این دانش در قالب سیاستهاء رویه هاء محصولات و اهداف
در سازمان وجود دارد.
دانش تصریحی دانشی است که قابل رمزگذاری و کدگذاری بوده و در نتیجه
می توان آن را به سادگی مخابره . پردازش و منتقل و درپایگاه دادهها ذخیره کرد.
این نوع از دانش را می توان فرم داد و یک فرمول علمی و يا کتابچه راهنما
إفراة تنا ازمان منتشر کرد . دستورالعملها. مقررات. قوانین رویههای انجاا
امهدها. شرح جزئيات و... كه به صورت رسمى در بين افراد سازما
بل انتقال هستند همه دانش تصريحى به حساب else
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 16:
دانش ذهن ي(ضمنی)
Tacit Knowledge
دانشی که در ذهن افراد قرار دارد و مستندسازی نشده است. فرد
هنگامی از دانش خود مطلع می گردد که با مشکلی مواجه می گردد یا
وضعیتی خاص قرار می گیرد.
ناملموس
موجود در ذهن افراد
انتقال نیازمند تعامل با افراد ©
مجموعه مهارتهاء بینشها؛ تخصص,. فهم و مجموعه بادكيرو )راد
با گذشت زمان و با کسب تجربه بیشتر می شود
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 17:
دانش ذهني
آسان ولی مکان آن نامشخص است ( در ذهن افراد)
بیان و مستند سازی . 300 ۱
بخت ساخت نیافته. غیر ملموس و حتی بیان آن مشکل است
؟ انتقال موفق یا اشتراک : انجمن ها. گذراندن دوره هاء شاگردی. کار آ
مباحثات یا سایر وسایل ارتباط جمعی به صورت درون شخصی,
* رابطه استاد و شاگردی
* دانش ذهنی و عینی از هم جدائی ناپذیر می باشند. دانش ذهز
تمامی دانش ها میباشد. تلاش جهت جدا کردن ایندو کار اشتبا ~
“ما بيش از أنكه بيان كرده ايم قاد به انجام هستيم 3
* دانش ذهنی هم به جامعه و اجتماعی که در آن کار می کنیم و هم ب ۰
قالب ذهنی و دیدگاه فرد وابسته است ( دانش فردی )
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 18:
۶ دانش ضمنی: دانشی است که به صورت تجربیات. بینشهاء
تخصصها. مهارتها و همچنین فرهنگ سازمانی در ذهن
افراد سازمانها وجود دارد.لین دلنش به بند کشیده نشده
است.
> دانش ضمنی شخصی بوده و فرموله کردن آن ب
است. این نوع از دانش که از طریق تسهیم تجربیات ب
تقلید اکتسب می شود. ريشه در اعمال .رویه چ
ارزشها و احساسات افراد داشته. قابل کد گذاری برچ طريق
یک زبان مخابره نمی شود
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 19:
knowledge manageMent)) sil cx yo a ya
همانطور که ارونسون و توربن (۲۰۰۱)بیان می کنند توافقی روی تعریف مدیریت دانش
وجود ندارد . این عدم توافق بیشتر ناشی از پیچدگی و ابهام در جزء دوم ابن تركيب
یعنی دانش است . علیرغم این واقعیت دو نمونه از معروفترین تعاریف ارائه می گردد:
) هاگی و گینگستون (۲۰۰۳)؛ مدیریت دانش طراحی سنجيده و آكاهانه فرايندها ,
ابزارها . ساختارها بوسیله اینترنت است با هدف افزایش نوسازی . سهی دو
کاربرد دانش در سه عنصر- ساختاری . اجتماعی و انسانی - سرمایه هو
۲ کانتر(۱۹۹۹) مدیریت دانش فرایند سیستماتیک و سازمانی برای سازماندهی
و انتقال دانش صریح و تلوبحی کارکنان است ؛ با این هدف که دیگران ازداتش,برای
اثربخشی بهره وری استفاده کنند .
A.Sarrafizadeh
Knowledge Management
صفحه 20:
مدیریت دانش جیست؟
ارنسون و توربن در سال ۲۰۰۱ بیان می کنند که توافقی روی تعریف
مدیریت دانش وجود ندارد و علت آن جزء دوم آن یعنی دانش است.
تعریف آلن رادینگ :
شیوه شناسایی در اختیار گرفتن» سازماندهی و پردازش اطلاعاا
خلق دانش می باشده كه بس از آن توزيع مى شود وبه عم(
دسترس ديكران قرار مى كيرد تا برای خلق دانش بیشتر
شود.
۰
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 21:
مفاهیم مدیریت دانش
مدیریت دانش, مجموعه ای از فرایندها برای فهم و به کارگیری منبع
استراتژیک دانش در سازمان است. مدیربت دانش روبکردی ساخت
یافته است که رویه هایی را برای شناسایی, ارزیابی و سازماندهی.
ذخیره و به کارگیری دانش به منظور تامین نیازها و اهداف سازمان
برقرار می سازد.
مدیریت دانش, علاوه بر مدیریت اطلاعات .تسهیل در
جدید و مدیریت روشهای تسهیم و کاربری دانش را نیزویو
دارد. 60
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 22:
مفاهیم مدیریت دانش
لآ مدير يريت دانش. مجموعه اى از فرايندها براى فيهع وبه كاركيرى منيع
استراتژیک دانش در سازمان است. مدبريت دانشب رويكر
است که روبه هایی را براي شناسایی. ار و سازماندهی ذخیر
کارگیری انش به منظور تامین نیازها و قا 2a سازمان برقرار می Be
لا مديريت دانش, علاوه بر مديريت اطلاعات :تسهيل در ايجاد دانش جدريد و
مديريت روشهاى تسهيم و كاربرى دانش را نيز بر عهده دارد
ما مدپریت دانش ای سازماذ
اشترا ie شتن نی دک در Sa و در Bes
شیر در زمان نیز منجر ۳
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 23:
مفاهیم مدیریت دانش
مدیریت دانش فرایند جمع آوری, ذخیرهسازی, پردازش و توزیع
دانش مفید سازمانی در فرمی مناسب به كليةافراد نیازمند آن
درهر نقطه و هر زمان در سازمان میباشد.
7 فرآیند برنامه ریزی. سازماندهی. هدایت و کنترل من
سازمان. بمنظور حفظ . نگهداری و بهره برداری ازاق را
مدبریت دانش می گویند.
e
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 24:
چرا افراد دانش خود را تسهیم نميکنند؟
a
تمایل دارند اما وقت ندارند.
مهارتهای تسهیم دانش را ندارند.
مزایای تسهیم دانش را نمیدانند.
امکانات تسهیم دانش در شرکت وجود نداشته باشٌ
جبرانى از سوى شركت انجام نمى شود. 2
شرکت.فرهنگ تسهیم دانش را تشویق نمیکند. ۳
e
a
لها ها ها لكا
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 25:
عوامل موفقیت مدیریت دانش
*هری هارن (۲۰۰۲)بیان می کند براساس تجربیات خودم و همچنین مطالعات
موردی مدیریت دانش در جهان . عوامل اصلی برای موفقیت دانش را به چهار گروه ؛
افراد.فرایندهاء تکنولوژی و تعهد استراتژیکی مستمر تقسیم کرده است.
۱- تکنولوژی,راه حلهای تکنولوژیکی مدبریت دانش .بنیانی برای حمایت و سهیم
سازی دانش .همکاری.جریان کار.مدیریت سند و ... فراهم می کند .ابزارها فضایی را
به عنوان منبع مرکزی بوجود می آورند که کارکنان .مشتریان.شر کاء و تا
کنندگان می توانند اطلاعات را با هم مبادله و یکدیگر را راهنمایی کنذ
تصمیم گیری بهتری انجام دهند . مهمترین اشکال تکنولوژی مدیریت
وروديهاى دانش مثل ايند “ ۱
بايد به اين اصل توجه نمود كه تكنولوزى بايد در خدمت كاربر باشد
ساده و قابل استفاده باشد و كاركنان بدون استفاده از متخصصان تكنو
اطلاعاتی بتوانند از آن استفاده کنند . ۷
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 26:
اذامه غواملن موفقیکا: مذیریتآدانشن:
۲- فرایندها ؛ شامل فرایندهای استاندارد برای اهدای دانش . مدیریت دانش ,
ومحتوا(پذ پرش محتوا . حفظ کیفیت . نگهداری محتوای فعلی » بایگانی
پا حذف محتوای قدیمی .و ...) است . در اینجا نیز مهم و ضروری است که
فرایندها ساده و واضح باشند تا بوسیله تمام کارکنان سازمان کاملا درک و
استفاده شوند .
۳- افراد ؛ مهمترین چالش در مدیریت دانش اطمینان از مشارکت اعضاء در
سهیم سازی دانش . همکاری و کاربرد مجدد دانش برای نتایج و ... تابن
موضوع مهم باید با تغییر فرهنگ سازمان a. تس و سر
شود كه از احتكار دانش ا ضاى د =
تنظیم مجدد سیستمهای باداش از ارزياب
گیری عملکرد باید مورد توجه قرار گیرد.
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 27:
ادامه عوامل موفقیت مدیریت دانش
الكو یک اصل مهم برای موفقیت مدیربت دانش بازشناسی و
اعتبارسنجی افراد به عنوان متخصصان در مباحث تخصصی است تا
زمانی که اعمال قدرت تخصص آنها برای موفقیت سازمان الزامی
است .
۴- تعهد استراتژیکی مستمر؛ مدیریت استراتژیکی نقش کلیدی
برای ار تقای رفتار مطلوب از طربق یا ارتباط مستمر دارد و د
مدیران سطح بالا و ارشد سازمان انجام می گیرد.
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 28:
تاثیر مدیریت دانش بر حوزه های کلیدی سازمان
م x سازما
ابزار و تکنولوژي 5
در یت fe,
oe
سيستمهاي اطلاعاتي
£ فرهنگ سازمانی!
۳ Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 29:
تاثیر مدیریت دانش بر حوزه های کلیدی سازمان
7استراتژی سازمان: استراتژی سازمانی بر پایه اطلاعات دقیق .قابل
اطمینان و پوبا برای تصمیم گیری استوار بوده و نیازمند معرفی
شاخصهای جدید موفقیت بوده تا ارزش واقعی دانش را کامل تر از آن
چیزی که در صفحات ترازنامه می نشان دهد.این نگرش جدید به
استراتژی سازمانی.راههای نوآورانه تفکر راجع به سرمایه هاى ف \
يديد آورده است.
قلا فرهنگ سازمانی: دانش با فرهنگ سازمانی مر 8
است.مهمترین چالش سازمان خلق استراتژی های مدیربت دالشی است
که برروی توسعه سیستمهای تسهیم دانش تمرکز دارد. ۰
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 30:
تاثیر مدیریت دانش بر حوزه های کلیدی سازمان
سیستمها: از آنجائیکه دانش یک منبع کلیدی برای توسعه شرکت
های کوچک و متوسط است لازم است که سیستمهای مورد نیاز
کاربر در سطوح مختلف مدیریت را برآورده کند.
7 تکنولوژی : سازمان ها نیازمند درک چگونگی بهبود فناو
اطلاعات خود . به روشی که دانش به آسانی شناسائی شد؛
اطلاعات به عنوان ابزار جستجو ) » تخصیص داده سوم تولید
دانش جدید ترکیب شوند » هستند . le
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 31:
تاثیر مدیریت دانش بر حوزه های کلیدی سازمان
افراد : سازمان ها نیاز به آمورش جدید . انتخاب و استخدام نیروهای
تازه دارند . سیاست های نیروهای انسانی باید بر مبنای آموزش
درازمدت آنها باشد و سازمان ها باید به فکر جذابیت شغل و محیط کار
باشند . در این تلاش . سازمان نياز به يافتن ترکیبی متناسب ميان
عناصر فرایند خلق دانش دارد .
#عوامل درون سازمانی : اگر بخواهیم شغل ها پشتیبان قاب
نواوری سازمان باشند ؛ بایدبه گونه ای طراحی شوند که پو
شایسته سالاری در آنها وجود داشته باشد .
# عوامل خارج سازمانی : ارتباط با مشتریان و تأمین کنند؛
سازمان لازم است . سازمانها باید برای دست یابی به نيازهاي مشتریان و
تأمین کنندگان با فكر باز عمل كنند. ص pote gt ۳
توليدات و خدمات جديد است .
صفحه 32:
چرا افراد دانش خود را تسهیم نمیکنند؟
تمایل دارند اما وقت ندارند.
مهارتهای تسهیم دانش را ندارند.
مزایای تسهیم دانش را نمیدانند.
امکانات تسهیم دانش در شرکت وجود نداشته باشد.
جبرانی از سوی شرکت انجام نمیشود.
شرکت.فرهنگ تسهیم دانش را تشویق نمی کن
A.Sarrafizadeh
صفحه 33:
فناوري اطلاعات و مدیریت دانش
فناوری اطلاعات در هر سیستم مدیریت دانشی اهمیت حیاتی دارد.
فناوری اطلاعات. زیرساخت فنی لازم جهت ایجاد. ذخیره سازی و
توزیع دانش را در اختیار قرار می دهد.
©
©
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh
صفحه 34:
مزابای بکارگیری مدبریت دانش
مزابای بکارگیری مدیریت دانشِ
ایجاد مزیت رقابتی
بهود بهره وری در ارانه محصولات و خدمات به مشتریان
ایجاد انگیزش در کارکنان
کاهش هزینه ها
افزایش سرعت انجام فرآیندها
کاهش دوباره کاری ها
A.Sarrafizadeh
افزایش سطح آگاهی و بهره وری کارکنان
تصمیم گیری های اثربخش
افزايش خلاقيت
توانمندسازى كاركنان
50
حفظ کارکنان دانشی
©
Knowledge Management
صفحه 35:
كل در آن باید کاشت
ونکاری گل من .©
علف هرز در أن مى رويد 00
مرحوم مجتبی گاشاقي
Knowledge Management
A.Sarrafizadeh