صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اگر میدلنستیم که چه چیزهایی را نمی دانیم ۰ موفقیتی صد چندان دا
دانش می داندکه چه چیزهایی را نمی داند .
کسی خردمند و بابصیرت است که مطالب مفیدی را بداند نه مطالب زیادی را .
فناوری با تغیبری که در منطق رقابت بوجود می ورد یگر نمی تواند بعنوان منبعی پایدار برای
رسیدن به میت رقابتی مطرح باشد .
دانش برخلاف اطلاعات به باورها و اعتقادات و عهدات مربوط است .
عوامل نامعلومی که باعث رشد و افزایش ارزش کالا و خدمات می شوند متنی بردانش اند .
8 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 4:
دانش برخلاف داده ها و اطلاعات شامل قضاوت نیز می شود .
دانش دارای قابلیت حرکت در مسیر عکس خود لست و به داده تبدیل می شود .( دانش زدایی بدلیل
حجیم شدن دانش )
دلیل ارزشمند بودن دانش » عملی تر بودتش در مقایسه با داده و عملیات است .
دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده ریشه می گیرد .
تبدیل اطلاعات به دانش بعهده خود بشر است .
دانش برخلاف محصولات جدید و کارایی ؛ می تواند موجب مزیت پایدار باشد .
0 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 5:
فقط منابع دانش » تفکرات دارلی استعداد نامحدودی برای رشد هستند .
بر خلاف سرمایه های مادی » ارزش سرمایه ای دانش با استفاده ای که از
یابد .
آن می شود افزایش می
دسترسی به دانش ارزشمند بوده و ارزش آن با افزایش دسترسی بالا می رود .
عدم انتشار دانش موجب دوباره کاریها و استفاده از راه حلهای تکرلری برای مشکلات تکراری
scl
فناوری اطلاعات تنها وسیله لی برای تبادل دانش است و سازنده دانش نیست .
6 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 6:
بزودی دیگر شرکتها نمی توانند انتظار داشته باشند که تولیدات و خدمات که قبلا باعث موفقیت آنها
شده بود در آینده نیز زمینه ساز ادامه حیات آنها گرند .
باید از هوش انسانها استفاده کرد .
شرکتها بطور روزافزون برپایه دانسته های خود از یکدیگر فاصله می گیرند .
سازمان براثر تعامل با محیط خود اطلاعاتی را جذب و آن را به دانش تبديل مى كند .
پذیرش مبادلات دانش منجر به ظهور راهبردهایی شده که قدرت این بازار را افزایش می دهد .
تحریفات مانع از جریان دانش می شوند .
8 شرکت ملی صنایعپتروشیمی
صفحه 7:
جستجوگری دانش بخش مهم فعالیت مدیران را تشکیل میدهد و حدود 6760 درصد کار مديران صرف
جستجو برای کسب دانش و پاسخ به درخواست آن می شود .
مدیران 0/0 دانش خود را از طریق تلفن و گفتگوی رودررو بدست آورده و تنها 0/0 را با
مراجعه به اسناد و مدارک بدست می آورند .
مهمترین عامل ناکارآیی مدیریت دانش ۰ روشن نبودن شیره پرداخت به افرادی بوده که عرضه کننده
دانش خود هستند .
خط توليد انسانى در مقايسه با خط تولید روباتهابازدهی بیشتر داشته است .
مدیریت دانش ۰ پیش از پرداختن به "صلاحیت های محوری" ۰ "سازمان یادگیر" » "سامانه های
هوشمند" » و "تمرکز راهبردی " مطرح می باشد .
wares شرکت ملی صنایع پتروشیمی: e
صفحه 8:
برای کسب موفقیت در اقتصاد دنیای کنونی و آتی » به جيز ى بيش از دستيابى اتفاقى و ناآگاهانه به
دانشی یکپارچه نیاز دارند .
قدرت کنونی دانش برای سازماندهی » گزینش ۰ مطالعه و داوریها » عمدتا از باورها و اعتقادات
سرچشمه می گیرند نه از اطلاعات و منطق .
هنوز با مدیریت ارزش افزوده اطلاعات و دانش شرکتهای خود آشنا
از اطلاعات نیاز دارند .
9 شرکت ملی صنایع پتروشیمی: wares
صفحه 9:
دلایل طرح مدیریت دانش :
- رقابت جهانی
- نهضت کیفیت خواهی - ناکارآیی مفاهیم مدیریتی عرضه شده برلی جلب مشتری
- نهضت کوچک سازی سازمانها
- ناتوانی اطلاعات در ایجاد رفتار»عقاید ؛ هم افزایی های خلاق و فرآیندهای نوین
ت ارزش افزوده اطلاعات و دانش در شرکتها
- تاثیر انش آفرینی در توان پایایی سازمانها
- تاثیر مستقیم در تصمیم گیریهای سازمانی
- نياز به مده
9 شرکت ملی صنایعپتروشیمی
waren
صفحه 10:
مفهوم داده ؛ اطلاعات » و دانش
- داده : رشته واقعبتهای عینی و مجرد در مورد رویدادها ۰ فاقد معنا » ولی واقعی » و انباشته شده
بعنوان عناصر موردنیاز برای تصمیم گیری
- اطلاعات : داده های مربوط و هدف دار » توزیع از طریق شبکه نرم افزاری و سخت افزاری ۰
معنی دار » دارای ارتباط و هدف ۰ قابل تقسیم بندی و محاسبه و اصلاح و خلاصه شدن
- دائش : مخلوط سيالى از تجربيات ٠ ارزشها » اطلاعات موجود و تگرشهای کارشناسی نظام با
ارایه دهنده چارچوب برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات » بوجود آمده در ذهن
ارتباط داده » اطلاعات و دانش :
- دانش از لطلاعات و اطلاعات از داده ريشه می گیرد
0" شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 11:
نحوه گسترش دانش :
با گذشت زمان و از راه تجربیات کسب شده از دوره های آموزشی و مطالعه
خولص دانش :
- ایجاد قابلیت قضاوت
- عملی تر بودن در مقایسه با اطلاعات و داده
- ایجاد سرعت عمل بدلیل ایجاد دسترسی سریع به تخصص موردنیاز
- سازماندهی شده براساس باورها و ارزشها
- ایجاد مزیت رقابتی پایدار
- ایجاد همگرایی در تولید . خدمات و افکار
- بعنوان دارایی سازمان » با روند افزایشی بدلیل استفاده شدن از
- تاثیر در اقتصاد متغیر سازمانی
- نهفته در اذهان وغیرقابل بیان بطور جزیی یا کلی
- شامل مفاهیم قالبمند و آشکار
« شرکت ملی صنایعپتروشیمی 0۵۵۵
صفحه 12:
عوامل محدود کننده و تاثیر گزار در دانش سازمانی :
- پراکندگی جغرافیایی
- ساختار سازمانی » بوروکرلسی » تمرکز گرایی و تاکید بر سلسله مراتب
- فرهنگ سازمانی » باورها و اعتقادات
- عدم استفاده مطلوب از فناوری اطلاعات
- عدم حمایت کافی مدیران ارشد سازمان
- عدم تخصیص منابع کافی
- عدم ایجاد انگیزه در سازمان برای تسهیم دانش
- عدم وجود معیارهای کمی و کیفی برای ارزشیابی برنامه های دانش
- عدم توجه به شبکه های غیررسمی تبادل کننده دانش در سازمان
- انجام مهندسی مجدد در فرایندهای سازمان و تخریب شبکه های رسمی و غیررسمی
- ابهام در قیمت گزاری دانش در سازمان
9 شرکت ملی صنایعپتروشیمی 0۵۵۵
صفحه 13:
عوامل محدود کننده و تاثير كزار در داش سازمانى ( ادامه ) :
- تعديل نيروى انسانى و كوجك سازى سازمان
- عدم كمبود فرصت كافى براى امر تبادل اطلاعات و تجربيات
- عدم آشنايى افراد با وسايل و تسهيلات تبادل اطلاعات و تجربيات
6 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 14:
عوامل نابسامانی بازار دانش :
- عدم وجود اطلاعات قابل اعتماد و بااهمیت
- ناکافی بودن اطلاعات : بی اطلاعی سازمان از موفیت خود
- عدم ثقارن دانش در سازمان » عدم وجود دانش کافی در قسمتهای سازمان همزمان
با حجم انبوه همان اطلاعات مورد نیاز در قسمتهای دیگر
- محلی بودن دانش » دریافت دانش از نزدیک ترین محل ممكنه
- عدم شفافیت در شیوه های پرداخت به عرضه کنندگان دانش در سازمان
- بی اعتمادی افراد به یکدیگر ونیز تردید در ارزش دانش
- وجود انحصارها در سازمان
- تحریفات در دانش
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی or
صفحه 15:
راههای مقابله با عوامل نابسامانی و محدودکننده برنامهدانش در سازمان :
- استفاده موثر از فناوری اطلاعات ( محل های تبادل نظر الکترونیکی )
- پذیرش مبادلات دانش بعنوان یک بازار
اد محل های مناسب برای تبادل اطلاعات مانند فوروم » تالار گفتگو» و نمایشگاههای مشارکت
اد انگیزه کافی برای تشویق افراد در شرکت در امر تبادل دانش
- بسترسازی مناسب فرهنگی
- حمایت مدیریت ارشد سازمان
6« شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 16:
کسب دانش :
- یافتن منبع مناسب دانش مورد نیاز
- ارزش گزاری مناسب برای دانش مورد نیاز
- خرید دانش از لفراد یا سازمانها» بعنوان مستقیم ترین وسیله كسب آن
- خلق دانش از دانش کسب شده
- اجاره بجای خرید ۰ مانند ارتباط صنعت با دانشگاهها و یا مشاوره
منابع متعهد :
- ایجاد واحدها و گروههای مخصوص دانش آفرینی مثل واحد تحقیق و توسعه(دارای منافع
دردرازمدت)
همچوشی :
- گردهمایی افراد با دانش و تجربیات متفاوت » لازم برای خلق دانش
- منجر به بروز پیچیدگی ها و تضادها بدلیل همکاری افراد مختلف در پروژه مشترک
- لزوم تخقق همکاری افراد بوسیله ایجاد دانشی مشترک
-رإهجاد تعهد كافى در افراد شرکت ملی صنایعپتروشیمی تالاه
صفحه 17:
همجوشی (ادامه ) :
- شناخت دانشها و دانشکاران کلیدی
- شناخت استعدادهای نهان
- مایت قلقی کردن تفاوتها
- ايجاد انكيزه در افراذ و نيز معيارهاى ارزشيابى مناسب
سازگاری :
- آرامش و موفقیت بعنوان دشمن نوآوری و تشویق کننده برای مقاومت در برابر تغییر
- مشاهده پیرامون و ارزیابی بطور مداوم
- القا قريب الوقوع بودن بحران برای زنده نگهداشتن روحیه نوآوری مستمر
-توجه به ظرفیت سازمان برای تطابق با تغییرات و ایجاد چالاکی مناسب
-ایجاد انعطاف پذیری و استفاده از تولنایی ها و منابع
شبکه ارتباطی دانش :
- توجه به وجود شبکه های غیررسمی در سازمان علاوه بر شبکه های رسمی
wp شرکت ملی صنایعپتروشیمی تلد
صفحه 18:
هدف :ٍ
- گنجاندن دانش سازمان در قالبهایی برای تسهیل دسترسی افزاد
- مشهود » و قابل انتقال و درک ساختن دانش
- عملی کردن بهره گیری از دانش
-جفت برأوردن نياز دان به ساختمتى
- شناسایی ضعفها و کمبودهای دانش و منطق موجود که منتهی به تصمیم گیربهای ضعیف می شوند
اصول :
- توجه به هدفهای تجاری موردنظر که قالب بندی برای آنها انجام می شود
- شناسایی دانشهای موردنیاز
- شناسایی فایده و ارتباط دانش با هدفها ۰ و قالب بندی دانش براین مینا
- یافتن وسیله مناسب برای قالب بندی و توزیع دانش
- شناسایی موارد استفاده از دانش - حتی ثبت وضبط طرحهای شکست خورده قبل برای موفقیتهای آینده
- شناسایی منشا و منابع دانش
- طراحی نقشه دانش بعنوان بخش مهم قالب بندی دانش
- شامل : دسته بندی ۰ تشریح » مدل سازی » الگو برداری » شبیه سازی و گنجاندن در قوانین و
دستورللعملها
9
شرکت ملی صنایع پتروشیمی: wares
صفحه 19:
انواع دانش :
- صریح » کلی » مبتنی بر قوانین
- مکتوم » غنی » پرورش بافته : کسب شده به مرور زمان » گنجانده شده در ذهن » غیر قابل گنجایش
دراسناد و مدارک ۰ غبرقابل تمیز بودن قوانین آن از للگوهای رفتار فردی »در آثر تمرين و تجربه و
غیرقابل عرضه : برقراری ارتباط با افرآد دارای این دانش کارسازتراز قالب بندی ومکتوب نمودن اين
دانش است .
نقشه دانش
دانش نيست
انی محل مراجعه برلی کسب دانش درسازمان و راههای دسترسی
- عدم قابليت نمودارسازمانى براى تعيين راههاى دسترسی در مقایسه با نقشه دانش
- عبور از مرزهای قراردادی سازمان برای طرح نقشه دانش
- عدم انعکاس واقعی مهارتها و تخصصها در عناوین شغلی و شرح وظایف
- وجود اطلاعات پراکنده و غیرمستند
= بيجيدكى در اثر پیچیدگی ساختار دانش
- وضوح و روشنی هدف » دقت ۰ قابليت دسترسى و سهولت استفاده ؛ بعنوان خصوصيات
- بعد سیاسی داشته و مدارک سیاسی سازمان تلقی می شود
6 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 20:
عوامل اصلی پروژه دانش :
- طراحی چارچوب برای سطوح و انواع توانمندیهای دانش
- تعریف دانش موردنیاز برای انجام کارها
- طبقه بندی عملکردی کارکنان کارهای خاص برحسب توانمندیهای دانش
- تحقق توانمندیهای دانش در سامانه ای قابل دسترس
- پیوند چارچوب دانش به برنامه های آموزشی
ساختار دانش
- متشکل از چهار سطح برای ارزیابی تولنایی های کارکنان شامل :
) دانش شالوده برای ورود به بازار
) دانش محلی منحصر بفرد : مهارتهای پیشرفته مربوط به یکنوع کارخاص
2) دانش کلی سازمان : مربوط به کلیه کارکنان شاغل در فعالیت های مشابه یا سازمان خاص
#) توانیی های همگانی کارکنان در سراسر سازمان : مربوط به کلیه فعلیت های سازمان
- هر سطح شامل یک بخش آشکار و یک بخش نهفته
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی eo
صفحه 21:
ساختار دانش ( ادامه ) :
مهارتها در اين چهار سطح توانمندی شامل :
0) مقدماتی
) کاربردی
9) رهبری
ج) ت
- تقسیم بندی هرکار برحسب توانمندی دانشی مورد نیاز
< ازز شیایی کارکتان بز اساس انش ار یه داد دی حین کان
- حاصل فرایند اين ارز: نقشه دانش قابل دسترس کل شرکت
- نقش فناوری اطلاعات در نقشه دانش و دسترسی به دانش مورد ذ
شامل :
- شبکه ها و برنامه های تحت اینترنت و اینترانت (وب و لوتوس نوتز)
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ea
صفحه 22:
ساختار دانش ( ادامه ) :
٩۷,۹ - کمپانی های ,سوام و GOP برای ثبت مهارتها و دانش و تخصص
موردنیاز و موجود
"۷,6٩ - برنامه های شرح حال محور اسواممج۳) که با جستجو در شرح حالها »
نامزد مناسب برای هر کار را با تخصص موجود و مورد نیاز پیدا کند
- سامانه عامل موفقیت : شامل عوامل موفقیت سازمان یعنی دانش ۰ تخصص ؛
توانایی » رفتار » و تطابق آنان با متاضیان کار و نیز ارزشیابی
- مهارت یاب در بخش 1۳ : برای ارزشیابی کارکنان بر اساس تخصص و برپایه
فناوری اطلاعات و ایجاد سیمای تخصصی کارکنان
- بانک اطلاعاتی کارکنان : براساس آنچه که انجام میدهن(تمام برنامه نویسان زبان
9
- پویا بدلیل تغییر قواعد » عوامل موثر و رویه ها که تغییر مداوم مدلها را نتیجه میدهد
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 23:
ساختمند سازی دانش :
-سنجش متغیرهای کلیدی
-سنجش اصطکاکهای کند کننده جریان حرت و استفاده از دانش
-شناسایی متغیرهای تحت تاثير اقدامات مديريت
و اصلی پدید آورده که تضمین کننده در دسترس بودن
خلاش برای جذب دلنش نامشهود از طریق : انتقال از فردی به فرد دیگر ( شاگرد - ۱ ) و استفاده
از روش حکایات و روایات بعنوان تسهیل کننده انتقالهای پیچیده اند ( فیلم و سخنرانی )
قانونمندی دانش موجب تسهیل ساختمند سازی
-سامانه های کاردان و سامانه های هوشمند » مورد استفاده برای قالب بندی دانش
-پایگاه اطلاعاتی برای دانش ساختمند » و وب و لوتوس نوتز برای دانش نامنظم
- کاری همچنان در حد توانایی بشر
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 24:
وال انتقان آذانفن: ۶
-استخدام افراد باهوش و تخصص
-ایجاد فرصت کافی برای گفتگو و انتقال دانش
موانع و عوامل محدود کننده :
-پراکندگی جغرافیایی
-اندازه سازمان و ساختار سازمانی
سساختار منابع انسانی
- فرهنگ و ارزشها
wares شرکت ملی صنایع پتروشیمی: or
صفحه 25:
راهبردهای انتقال دانش :
- انتقال خلق الساعه دانش : عامل کسب موفقیت برای سازمان » علاوه بر انتقال ساختمند شامل
راهبردهای انتقال خلق الساعه نیز می باشد
- تاكيد برروی نقش مسیولان و ماموران ویژه در تحقیقات و آموزش ؛ و ایجاد انگیزه در آنان
- استفاده از ۲
- انتقال افراد صاحب دلنش از مرکزی به مرکز دیگر
- ایجاد امکان جذب دانش به اين افراد و شرکت در خلق دانشی نو
- ایجاد فرصت کافی به اين افراد برای لنتقال دانش از راههای ممکن
- ایجاد اعتماد چند جانبه » وجوه و زبان و فرهنگ مشترک
- شناسایی ارزشهای ارتباطات الکترونیکی و رودررو
- سازگاری روش انتقال با فرهنگ سازمان
- نمایشگاههای دلنش و عرصه های آزاد مبادلات
- تسهیل دسترسی های تصادفی
- دانش مشهود با مکتوب نمودن و پایگاههای اطلاعاتی » و دانش نامشهود با روابط انسانی ( از ارشد )
- نياز به تحلیل گری
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 26:
راهبردهای انتقال دانش ( ادامه ) :
- ایجاد مجموعه ای از وظایف و مهارتها در زمینه دریافت » توزیع و استفاده از دانش
- ایجاد شان و احترام برای افراد صاحب دانش
- شناسایی افراد تیزهوش و کنجکاو و دانش طلب بدلیل دارا بودن توانایی خلق ۰ تسهیم و استفاده از
دانش
- ساختار مسطح سازمانی
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 27:
- سرعت :
- عوامل گفته شده تا کنون موجب سرعت حرکت و انتقال دانش بوده است
- قوام :
- تاليو ما ان مت ی تیا زد ور ره
- همراه با گذشت زمان طولانی و رابطه نزدیک
- دارای عمق و چسبندگی زیاد
- سرعت و قوام بعنوان دو معیار اصلی انتقال دانش
- وجود تضاد بين ايندو معيار
- ايجاد تعامل و توازن بين ايندو معيار
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی or
صفحه 28:
نقش مدیریت دانش :
- دریافت دانش از دانشگران » سازماندهی » و محافظت و پالایش
آن در طول زمان
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 29:
شرایط مدیران دانش :
- دارا بودن تركيبى از مهارتهای فنی » انسانی و مالی
- تسلط بر مدیریت پروژه » مدیریت تغییر و مدیریت فناوری
- سابقه تحقیقات واجرای طرحهای مهندسی مجدد یا فناوری اطلاعاتی تغییر رفتار
- سابقه در خلق و تولید دانش و استفاده از آن
- مهارتهای تجاری » روانی و فنی
- احاطه بر جنبه های سخت افزاری و نرم افزاری دانش
- تجربه در برخی زمینه های مدیریت دانش شامل : خلق » انتشار یا کاربری دانش
- آشنایی با سازمانهای دانش محور و فناوری های مربوطه
- تنلط بر دانشی که بظور معنثقیم به سداختار حرفه ای مربوظ آسث
- تسلط بر فرایندهای عملیات اولیه کسب و تجارت
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 30:
فعالیت cla مدیر دانش :
- بسیار پیچیده و چندوجهی
ware
- تعریف اهداف
- یارگیری و مدیریت گروهها
- تعیین و مدیریت توقعات مشتری
- نظارت بر زمان بندیها و بودجه های پروژه
- تعيين وحل مشکلات پیشرفت پروژه
- تسلط بر کار با پایگاههای اطلاعاتی تحت وب » گروههای خودانتظام
نظامهای دانشی و جبران خدمات
- تعیین فناوری مناسب برای ذخیره سازی دانش ۰ ترغیب کارکنان به بهبود
وبسط آن و ایجاد سامانه برای نگهداری دانش
- طراحی و کنترل راههای ماشینی و انسانی تسهیم دانش
0 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 31:
فعالیت های مدیر دانش ( ادامه ) :
- محاسبه ارزشهای دانش
- مذاکره با صاحبان داخلی و خارجی سرمایه های مطلوب فکری و
سازماندهی سرمایه دانش
- طرحهای توسعه زیربنایی » تحلیلهای مالی » کاربا فروشندگان بیرونی
فناوری ها و خدمات رویکردهای مربوط به توسعه مدیریت منابع انسانی
- بسیار پیچیده و چندوجهی
پیشبرد سامانه های دانش محور
- تکمیل فعالیتهای طرح دانش محور در زمان معین و با بودجه مقرر
- ترویج یادگیری سازمانی
- مدیریت سرمایه های قکری
- تغییر نظام مدیریت دانش در صورت لزوم
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی oa
صفحه 32:
فعالیت های مدیر دانش ( ادامه )
- ایجاد زیرساخت دانشی مناسب نظیر کتابخانه ها و شبکه های تعاملی
رایانه - انسان
- ایجاد روابط با عرضه کنندگان اطلاعات و دانش
- ایجاد فرهنگ متناسب
- ایجاد ارتباط مدیریت دانش با سوددهی اقتصادی
- خلق و اداره امور متایع انسانی - دایر کردن ساختاری برای ایجاد و
نگهداری پایگاهها یی در عملیات و واحدهای مختلف سازمان
- هدایت اشخاصی جهت کارهای تاکتیکی مدیریت دانش
- تشویق مدیران واحدهای تابعه به ابتکار طرحهای نوبرای اجرا توسط
کارکنانشان
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 33:
سطوح مسیولیتهای مدیریت دانش :
- کارکنان صف : اداره دانش در وظایف روزانه
- کارکنان مدیریت دانش
- مدیران طرحهای دانش
- مدیران ارشد دانش
شرکت ملی chew پتروشیمی: 0۵/۵
صفحه 34:
کاربردهای فناوری اطلاعاتی :
- افزايش قابلیت دسترسی به دانش و تسریع در انتقال
- تسهیل درایجاد امکان استخراج دانش از ذهن افراد
- تسهیل درامکان مبادله اطلاعات و تجارب در داخل و خارج سازمان
- تسهیل کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه های جهانی
- ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت )
- ارتباط دادن کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با
بیرون سازمان و دست یابی به مطالب و اطلاعات گوناگون )
- تسهیل در ارتباط سامانه های مدیریت پایگاههای اطلاعاتی ۰ ابزار
سندیاب و شبکه های ارتباطی بطور یکپارچه
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ow
صفحه 35:
هدف استفاده ازفناوری دانش در مدیریت دانش :
- رشد واقعی کاربردها کمتر به داده ها و بیشتر به مدیریت
دانش » تخصص . مدارک و اسناد حاوی آنها بستگی دارد
- ارتباط کاربردهای مبتنی بر مباحثه به لوتوس نوتز( اینترانت )
- ارتباط کاربردهای مبتنی بر متن به وب و اینترنت ( ارتباط با
بیرون سازمان و دست یابی به مطالب و اطلاعات گوناگون )
- کاربردهای دانش مبتنی بر شبکه های جهانی
- ارتباط سامانه های مدیریت پایگاههای اطلاعاتی » ابزارسندیاب
و شبکه های ارتباطی بطور یکپارچه
96 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 36:
هدف استفاده ازفناوری دانش در مدیریت دانش ( ادامه ) :
- استخراج دانش از ذهن افراد
- قالب بندی کردن دانش ۰ رمزگذاری و خلق آن
- جذب و انتشار دانش سازمان
- دریافت دانش از اذهان واسناد مکتوب ۰ و سپس توزیع گسترده آن
خواص فناوری دانش :
- سروکار داشتن با متون بجای اعداد
- استفاده از فناوری دانش بصورت تعاملی و تکراری ( برخلاف عدم دخالت انسان در
پردازشهای رایانه ای )
- اهمیت انکار ناپذیر نقش انسان
- تفکیک گونههای مختلف فناوری:های دانش؛ذدر نتیجهه نقشلهای مثفاوت انسانها
90 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 37:
ابزار فناوری لطلاعات در مدیریت دانش :
- شبکه » نرم افزار و سخت افزار » سرویسهای تحت وب مانند ویدیو کنفرانس
ابزار فناوری دانش در مدیریت دانش :ٍ
- انباره و مخازن » مانند اینترنت » لوتوس نوتز و وب
- 0 «ج-:8) ابزاری برای عرضه دانش هدفمند برطبق سفارش کاربر
- سامانه های سلیی() مانند هوور
- پایگاههای اطلاعاتی ویژه
- هوش مصنوعی ( برای مدیریت حوزه های محدود دانش ۰ مسایل خاص ۰ مسایل تجاری ) شامل :
- سامانه های هوشمند » استدلال مبتنی بر موارد068)() » شبکه های عصبی
- سامانه های کاردان ۰ سازمان يافته براساس مجموعه ای از قوانین و نیازمند به استدلالهای پیچیده
- محیطهای دانش متمرکز
شرایط استفاده از فناوری دانش در مدیریت دانش :
- رعایت معیارها برای طراحی کاربردها » نامگذاری طرحهای قراردادی پایگاه داده یا دانش و
محتوای آنها و نیز علایم یا نشانه های مدیریتی قابل استفاده مجدد
oP شركت ملى صنايع بتروشيمي تلد
صفحه 38:
فناوری های دانش - هوش مصنوعی :
COR-
برای استخراج دانش از لابلای حکایات مربوط به قلمرو مشکلات -
برپایه تفکر روان گذرنده از ذهن انسان -
-روشی بز ای ساخت:سناماتههای: هو شعند
- دارای ريشه در عقل و ادراکات بشر
- برای استدلال در زمینه های مختلف
- موفق در زمینه خدمات رسانی به مشتریان
90 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 39:
فناوری های دانش. :
- انباره ها » مخازن دانش گسترده :
- معروفترین رویکرد در فناوری دانش
- مشهود و سازمان یافته در شکل اسناد مکتوب
- ذخیره کننده های عمومی اطلاعات
- تاحدی غلبه بر نامتقارن بودن دانش
- گذشته : بیرون سازمان و برای دست یابی به اطلاعات رقابتی دانش بازاریا دانش فنی +حقوقی و
تجاری بیرونی
حال : برای دانش محصولات داخلی » دانش بازاریابی ؛ دانش مشتریان
- شبکه لوتوس نوتز و شبکه وب » و لوتوس دامینو
90 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 40:
فناوری های دانش
- انباره ها : مخازن دالش گسترده ( ادامه ) :
- لوتوس نوتز : موفق در مديريت بايكاههاى اطلاعاتى » ايجاد و مديريت كروههاى مباحثه و تكراربايكاه يراى فواصل دور »
ايمنى و وسايل ايجاد كاربردها » دارای روش جستجوگری و بازخوانی متون
- لوتوس دامینو : خلق دانش در نوتز و انتشار از وب
ويب : لتشار اطلاعات از طرق اه بای پایگامای hn Ae ای و ماش دانشی امن » بسرعت در حال
قریت :اه دش بش دای ek See ae
دارای روش جستجوگری و بازخوانی متون (مثال :ار ده Paar سی کونت بشکل بسته نرمافزاری )
- موارد استفاده رایچ : مکان یاب متخصص ۰ مفید برای يافتن متخصصین موردتیاز با توجه به شرایطی خاص
-ناتران در پشتبانی همه فعلیتهایمدیریت دانش در همه شرایط
- همراه با تجه خوب برای حوره هاى وسيع دانش كه در قلمرو آنها جوابى مشخص و درست براى يك مساله وجود نداشته ويا
وقنى جرابها و راههاى متفارتى براى مسله موودنظر در سطح سازمان پراکنده است
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی eo
صفحه 41:
فناوری های دانش :
- هوور :
- ترکیب هوور و نوتز برای انتقال رایانه ای دانش بازار بیرون به داخل
- پایگاههای اطلاعاتی :
- فهرست بندی شده برحسب واژه های کلیدی و نزدیکی به متن
- ترکیب پایگاههای اطلاعاتی با شبکه های وب بعنوان رایج ترین فناوری
Grape vice - :
- دارای فناوری ساخت یافته تر برای انتقال دانش خارجی به درون سازمان
- دارای امکان اصلاح دانش دریافتی از بیرون
- بسیار مفید برای مدیریت دانش خارجی سازمان
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ea
صفحه 42:
فناوری های دانش :
- محیطهای دانش متمرکز :
- حوزه های دانش متمرکز بعنوان بهترین وضعیت برای سامانه های
کاردان
- فراهم آوری امکان برای استفاده گروه زیاد از کاربران نیازمند به حوزه
ای خاص از دانش یک یا چند متخصص
- ورود اطلاعات مربوط به مشکل یا شرایط موجود به سامانه توسط
کین
- لزوم گنجانده شدن قوانین حاکم بر سامانه کاردان درساختار دقیق
- مثال : سامانه کاردان یاریگر تصمیم گیری در مورد دادن یا ندادن
اعتبار
3 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 43:
فناوری های دانش :
- محیطهای دانش متمرکزل( ادامه ) :
- سامانه های مبتنی بر محدودیت :
- متناسب برای مواجهه با سیل داده ها ( البته نه در حد شبکه های عصبی )
- قادر به حل مسایل محدود مثل تعیین ویژگی های محصول و یا قیمت گذاری
- موانع موثر در تصمیم گیی های پیچیده را دریافت کرده و چاره اندیشی می نماید
داأطاقى utd دن ابن سابانه ,ها در مقایسه با سامانههاق کازدان
- عدم زوم انجام تعاملهای پیچیده
- مثال : ترکیب اجزای یک بویینگ در میلیونها شکل
۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 44:
فناوری های دانش :
- سامانه های دانشی زمان واقعی - هوش مصنوعی :
- برای موارد زمان محدود و کاربرانی هوشمند
- بهترین کار : استفاده از استدلالهای مبتنی بر مثالها - روش(0690
که به گردآورنده حکایتهای مربوط به دانش حوزه ای
خاص بشکل مجموعه و راه حلها بیان شده » نیاز دارد
- مقایسه ویژگی های مساله با مجموعه حکایات ذخیره شده درسامانه »
و تشخیص نزدیکترین موارد با موضوع ارجاعی
- استفاده در فرایندهای پشتیبانی و خدمات
- لزوم حضور متخصص مربوط به هر زمینه خاص برای طراحی و
نگهداری حکایات
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی we
صفحه 45:
فناوری های دانش :
- سامانه های داتشی زمان واقعی - هوش مصنوعی :
- محصول ای ) مقي
- برای شرکتهای با فناورى بالا
- برای حل مشکلات مراجعان در زمینه مدیریت دانش وپشتیبانی
- برنامه ای برای مدیریت دانش پاسخگویی با هدف تجزیه شرایط و مشکلات بنام تجزیه گر اجزای
دانش
- تحلیل گر سامانه پاسخگوی مشتری : دریافت دانش مربوط به مشکلات از مراجعان و
» ویا قالب بندی دانش جدید برای افزودن به مجموعه دانش
#6 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 46:
فناوری های دانش
- سامانه های تحلیل دراز مدت - هوش مصنوعی :
- برای شرلیط زمان زیاد و کاربر متخصص
- دارای مبنای آماری
- مثال : آیا یک متقاضی وام قسطهای قود را ادا ویا درپرداخت آن قصور خواهدکرد
- دارلی ویژگی یادگیری
- دارای قابلیت دقیق تر شدن با لفزوده شدن حکایات جدید
- نیازمند داده هاى زياد و رايانه هاى قدرتمند
- نيازمند كاربران برخوردار از دانشى بالا بدليل ظريف بودن تحليل و تفسيرحكايات
- قابل تحليل بودن داده هاى جديد با همان مدل قبلی ؛ و در نتیجه سرعت در تبدیل داده ها به دانش
- رایج تر برای استفاده جهت استخراج داده ها
- نیازمند انسان برای ساختمند سازی داده ها
- و نهایتا سامانه های جدید برای شناسایی خلاقیت ها
33 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 47:
اهداف طرحها برای مدیریت دانش
0- تلاش برای ایجاد منابع ۰ مخازن و انباره های دانش
تلاش برای دسترسی به دانش
0- کوشش برای ارتقای فرهنگها و جو دانش
انواع مخازن دانش :
دانش بیرونی ( هوش رقابتی )
0 دانش ساختمند درونی ( گزارشهای پژوهشی » نوشته ها و روشهای مربوط به
بازاریابی محصول محور )
-O دانش بی ساختار درونی ( پایگاههای مباحثه ای مملو از دانشی که گاها درسهای
آموخته شده نامیده شده اند )
wares شرکت ملی صنایع پتروشیمی: ee
صفحه 48:
انواع مخازن دانش :
0 دانش بیرونی ( هوش رقابتی )
- شامل گزارشهای تحلیلگران » مقاله های اقتصادی و تحقیق
بازار بیرونی و مطالب مربوط به رقبا دریک انباره
- باامکان ردیابی اولیه دانش و اطلاعات موضوعی خاص با
استفاده از حور س۳() و ارتباط با متخصین مورد نظر
- انباره های عمومی و مباحته الکترونیکی جهت مبادله دانش
مکتوم و نامشهود
شرکت ملی صنایع پتروشیمی: wares
صفحه 49:
انواع مخازن دانش :
9 - دانش درونی :
- شامل گزارشهای تحلیلگران ۰ مقاله های اقتصادی و تحقیق
بازار بیرونی و مطالب مربوط به رقبا دریک انباره
- انباره های عمومی و مباحثه الکترونیکی جهت مبادله دانش
مکتوم و نامشهود
- پایگاههای اطلاعاتی » لوتوس نوتز. تحت اینترانت برای دانش
مشهود
waren شرکت ملی صنایع پتروشیمی eo
صفحه 50:
جهت پیاده سازی برنامه دانش :
- گسترش روابط انسانی
- ارزشیابی و ارتقای ارزش سرمایه دانش
- آگاهی و فرهنگ پذیرش دانش
- بهبود نگرش و کوشش جهت تغییر رفتار در اين جهت
- ایجاد سیستم ارزشیابی سرمایه فکرری داخل سازمان
- رفتار دانشگری کارکنان
So شركت ملى صنايع بتروشيمي تلد
صفحه 51:
عوامل موثر در توفیق طرح دانش :
- فرهنگ دانش محور
- زیربنای سازمانی و فى
- حمایت مدیریت ارشد
- پیوند ارزشمند صنعت و اقتصاد
- فرایندگرایی
- وضوح نگرش و بیان
- ابزارهای انگیزشی مهم
- سطوحی از ساختار دانش
- راههای چندگانه انتقال دانش
- ترکیب فوق العاده مهارتهای فنی » اقتصادی و انسانی
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی ea
صفحه 52:
راهنمای پیاده سازی برنامه دانش :
- شروع کار با دانش دارای ارزش بالا
- شروع با یک طرح آزمایشی متمرکزمثل مسایل تجاری ۰
وسپس دریافت تقاضا برای طریحهای بعدی
- فعالیت در چند جبهه ( فناوری » سازمان » فرهنگ )
- چاره جویی سریع برای مشکلات احتمالی
- پی گیری چند مقوله در- چند جبهه فنی ۰ سازمانی و فرهنگی
بجای تمرکز بر یک مقوله
06 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 53:
محورهای برنامه دانش :
- فناوری
- کیفیت » مهندسی مجدد » بهترین روشها
- یادگیری سازمانی
- تصمیم گیری
- حسابداری
69 شرکت ملی صنایعپتروشیمی ۵0۵۵۵
صفحه 54:
قارع
- کتاب : مدیریت دانش
۵0۵۵۵ شرکت ملی صنایعپتروشیمی oe
صفحه 55:
هه
شرکت ملی صنایع پتروشیمی wares