مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته با در نظر گرفتن نظریه های انگیزشی
اسلاید 1: استاد : مدیـریت رفـتار سـازمانی پیشرفته 3. انگیزش : نظریه های انگیزشیدکتر احمد ورزشکارتهیه اسلاید :وب سایت مدیریتی ایرانمهر 1389Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.20101
اسلاید 2: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.20102
اسلاید 3: 9. مدیریت تعارض و مذاکره10. مدیریت نگرش ها و ارزش ها11. مدیریت خلاقیت و نوآوری12. مدیریت فرهنگ سازمانی13. مدیریت رفتار سیاسی (نفوذ ، قدرت)14. مدیریت یادگیری در سازمانسرفصل مطالب Content /outline2. احساسات : هوش عاطفی و چرخه زیستی 3. انگیزش : نظریه های انگیزشی4. شخصیت 5. ارتباطات : توسعه مهارت برقراری ارتباط6. رهبری : توسعه مهارت رهبری7. استرس : مدیریت فشار عصبی و تحلیل رفتگی8. گروه ها و تیم ها1. مقدمه : رفتار سازمانی و ماهیت آنAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.20103
اسلاید 4: 4فرمایشات امیر المؤمنین حضرت علی (ع)همیشه (سپاهیان) را تشویق کن و کارهای مهمی را که انجام داده اند برشمار! زیرا یادآوری کارهای نیک شجاعان ، سپاه را به حرکت بیشتر واداشته و آنان را که تنبلی می کنند ، به کار تشویق میکتد ، ان شا الله .(نهج البلاغه ، نامه 53: 1006)Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 5: 5فرمایشات امام روح الله الخمینی (ره)هرکار و عملی به اختیار از ما صادر شود (رفتار) قبلاً آن راتصور و به فایده آن تصدیق می نماییم . اگر با میل نفسانی و شهوت موافق باشد ، نفس ما نسبت به آن عمل شوق می یابد . البته شدت مرتبه شوق با شدت موافق بودن آن کار با میل نفسانی مناسبت مستقیم دارد و هرچه موافقت بیشتر اشتیاق نفس به آن کار بیشتر خواهد بود . و پس از آنکه شوق در شخص ایجاد شد (خواست) چه بسا که کار را اختیار می کند و تصمیم می گیرد آن را انجام دهد و اگر با میل نفسانی او موافق نباشد ، اما عقل او تشخیص دهد که انجام دادن کار و تحقیق یافتنش به صلاح نزدیک تر است ، علیرغم میلش و برخلاف شهوت نفسانی اثر عقل او حکم می کند که آن را باید انجام دهد ، پس تصمیم به انجامش می گیرد .(جاسبی، 1380: 105-121)Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 6: Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010تمایل به انجام کار است و در گرو توانایی فرد ، تا بدان وسیله نوعی نیاز تأمین گردد . انگیزه ها(Motives) را گاهی به عنوان نیازها ، تمایلات ، سائقه ها یا محرکات درونی فرد تعریف می کنند . انگیزه هایی که به سوی هدف ها معطوف می شوند، ممکن است آگاهانه یا نا آگاهانه باشند.تعریف : 1. انگیزه ؛ حالتی درونی که انسان را به انجام فعالیت وامی دارد. (دلایل اساسی رفتار)2. هدف :محرک های (پاداش های مورد انتظار) که انسان را به انجام فعالیت وا میدارد.عوامل شکل دهنده رفتار :قوی ترین انگیزه در لحظه خاصی از زمان ، رفتار را تعیین می کند . قدرت انگیزه :به زعم آبراهام مزلو ، وقتی نیازی ارضا می شود دیگر انگیزاننده رفتار به حساب نمی آید و ممانعت از ارضای نیاز موجب رفتار انطباقی ( Coping Behavior ) می شود . (تلاش برای غلبه بر مانع)ارضای نیاز:انگیزش Motivationنیاز نیرومندکوشش رفتاری1کوشش رفتاری2موانعکوشش رفتاری3موفقیتادامه رفتارهدف (محرک)رفتارانگیزهچرایی رفتاریک رشته فعالیتنتایج یا پاداشهاتئوری نا هماهنگی شناختی-فستینگر(Cognitive Dissonamce) :هنگامی رخ میدهد که ادراکات مرتبط با هم در ستیز و تعارض باشند . باور در رابطه بین سیگار کشیدن با سرطان ریه در سیگاری ها تعریف از آب و هوای مناسب توسط ماهیگیری که نتوانسته ماهی بگیرد .ناکامی (Frustration) : بی نتیجه شدن تلاش در راه حصول هدف یا مواجه شدن آن با مانع ، ناکامی خوانده میشود.تـنـشنیازهای ارضا نشدهانگیزهکوشش رفتارینیازهای ارضا شدهکاهش تنش6 قدرتزیادکمانگیزه ها
اسلاید 7: رفتار های غیر عقلایی ناشی از ناکامی (نتایج تحقیقات نورمان مایر):1. پرخاشگری(Aggression): به دنبال سپر بلاست . نتایج : - خصومت - خشونت2. دلیل تراشی(Rationalization): بهانه سازی ، توجیه تقصیر . نتیجه : عدم ترفیع3. برگشت یا بازگشت(Regression): متناسب با ، سن خود عمل نکردن . (لگدزدن به اتومبیل خراب شده)4. تثبیت (Fixation): تکرار الگوی رفتار خاصی بدون نتیجه . عوارض: -ناتوانی برای پذیرفتن تغییر. -امتناع کورکورانه و سرسختانه در مقابل حقایق5. تسلیم(Resignation): بی قیدی و بی تفاوتیاگر نیروی یک نیاز موجود به حدی افزایش یابد که بصورت انگیزه ای پرتوان درآید می تواند رفتار را تغییر دهد .افزایش نیروی انگیزه (Motive force increases) :گرسنگیتشنگیخوابنیروی نیاززمان کلیثانویهاولیهمبنای فیزیولوژیکی غیر اکتسابی اکتسابی مثالشایستگیکنجکاویقدرتدلبستگیگرسنگیخوابانواع نیازهاشرحانتظارامکانانگیزه(گرسنگی)هدف(خوراک)رفتارفعالیت معطوف به هدففعالیت هدففعالیت معطوف به هدف: مجموعه اقدامات برای رسیدن به هدف. (تهیه خوراک)فعالیت هدف: مجموعه درگیری ها و مشغولیت ها با خود هدف . (خوردن خوراک)انتظار: ادراک فرد از احتمال ارضای یک نیاز خاص خود براساس تجارب گذشته .امکان: ادراک فرد از میزان قابل وصول بودن هدفهایی که نیاز معینی را ارضا میکنند . توانایی بر حسب درصد20 الی 30 درصد80 الی 90 درصد90 الی 100 درصدذهن خود آگاهنظریه های انگیزشیذهن ناخودآگاه یا نیمه خودآگاه تأثیر بالقوه انگیزش بر عملکردتحقیقات ویلیام جیمزجایگاه انگیزه ها و هدف ها (نظریه کوه یخی –بل و فرینچ)تکنولوژیساختار سازمانیتولیداتخدماتامور مالیسازمان غیر رسمیارزشهاعاداتعصبانیت ها احساساستنظریه پردازنام تئوری شرحمزلوهرزبرگمک گریکورالدرفرسلسله مراتب نیازهادوعاملیY, XERGمحتواییآدامزپورتر و لورشویکتور رومبرابریانتظار و برابریانتظاراسنادفرآیندیماری ماکیلاندجرج هومانزتنوع نیازهانیاز های آموزشیفعالیت ، کنش ، گرایشسایرAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.20107
اسلاید 8: انگیزش :از واژه لاتین Movere به معنی حرکت مشتق شده ، است . فرآیند احساس کمبود روان شناختی ، فیزیولوژیکی یا نیاز و سائقه ای که انسان را در راستای هدفی به فعالیت وا می دارد . فرآیندی که مستمر ، پایدار ، پایان ناپذیر ، دارای فراز و نشیب ، و پیچیده است . فرآیندهایی که رفتار شخص را نیرو می بخشد و آن را جهت دستیابی به اهدافی هدایت می نماید.تمایل به انجام کار به شرط داشتن توانایی انجام آن کار در جهت تأمین نوعی نیاز . Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.20108
اسلاید 9: 9چهار نکته اساسی در تعریف انگیزش
اسلاید 10: 10فرآیند انگیزشنیاز ارضا نشده تعادل موقتعدم تعادلسائقهرفتارارضای نیازسرکوب نیازتنبیهتقویتپیامد
اسلاید 11: انگیزه ها باعث هدایت رفتار و هدف ها موجب ارضاء انگیزه ها می شوندتقلیل نیاز (ارضای انگیزه)موقعیت داخلی نیاز (انگیزه)هدف ها یا مشوق هارفتاررابطه بین انگیزه ، رفتار ، هدف11Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 12: انگیزش مرکب از تعامل و وابستگی عوامل سه گانه نیاز ، سائق و اهداف است. شکل ساده فرآیند انگیزه12Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 13: نیاز (Need):یک حالت محرومیت و کمبود درونی است . هنگامی بوجود می آید که عدم تعادل فیزیولوژیکی یا روانی بروز کند.سائقه (Drive):حالتی از برانگیختگی است که به دلیل یک نیاز زیستی ایجاد می شود. انرژی حرکت را فراهم می کند .13هدف - مشوق (goal - incentives):در پایان چرخه انگیزش قرار دارد و بعنوان تقلیل و تخفیف دهنده نیاز و کاهش سائق تعریف می شود.Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 14: 14کلی(عمومی)ثانویهاولیهمبنای فیزیولوژیکی غیر اکتسابی اکتسابی مثالشایستگیکنجکاویقدرتدلبستگیگرسنگیخوابانواع نیازهاشرحانواع نیاز ها نیازهای ثانویه در رفتار سازمانی در حال حاضر اهمیت بیشتری یافته اند ؛ زیرا که به جز چند کشور خاص ، در اکثر کشور ها نیاز اولیه تا حدودی برآورده می شوند .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 15: 15انتظارامکانانگیزه(گرسنگی)هدف(خوراک)رفتارفعالیت معطوف به هدففعالیت هدففعالیت معطوف به هدف: مجموعه اقدامات برای رسیدن به هدف. (تهیه خوراک)فعالیت هدف: مجموعه درگیری ها و مشغولیت ها با خود هدف . (خوردن خوراک)انتظار: ادراک فرد از احتمال ارضای یک نیاز خاص خود براساس تجارب گذشته .امکان: ادراک فرد از میزان قابل وصول بودن هدفهایی که نیاز معینی را ارضا میکنند .انواع فعالیت هاAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 16: 16ذهن خود آگاهذهن ناخودآگاه یا نیمه خودآگاه تکنولوژیساختار سازمانیتولیداتسازمان غیر رسمیارزشهاAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010جایگاه انگیزه ها و هدف ها (نظریه کوه یخی –بل و فرینچ)خدماتامور مالیعاداتعصبانیت ها احساساست
اسلاید 17: 17 توانایی بر حسب درصد20 الی 30 درصد80 الی 90 درصد90 الی 100 درصدتأثیر بالقوه انگیزش بر عملکرد (تحقیقات ویلیام جیمز)سطح تحت تأثیر انگیزش20 الی 30 درصد : با این مقدار ابراز توانایی خود می توانستند شغل خود را حفظمی توانند شغل خود را حفظ کنند . 80 الی 90 درصد : اگر کارکنان انگیزش بیشتری داشته باشند تقریبا این مقدار از توانایی خود را ابراز می دارند . مدیر موفق : 20 الی 30 درصد ظرفیت کارکنان را به کار می گیرد ، بدون استفاده از انگیزش. (تحقق اهداف فردی)مدیر مؤثر: 80 الی 90 درصد ظرفیت کارکنان را به کار می گیرد ، با استفاده از انگیزش. (مؤثر در اهداف سازمانی) (مؤثر در اهداف سازمان)(تحقق اهداف فردی)Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 18: 18قدرت انگیزه قدرتکمانگیزه هازیادقوی ترین انگیزه در لحظه خاصی از زمان ، رفتار را تعیین می کند . گرسنگیتشنگیخوابنیروی نیاززمان اگر نیروی یک نیاز موجود به حدی افزایش یابد که بصورت انگیزه ای پرتوان درآید می تواند رفتار را تغییر دهد .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 19: 19انگیزه های درونی و بیرونیAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 20: 20نظریه ارزیابی شناختبراساس این نظریه ، کاری که به لحاظ درونی برای فرد انگیزاننده است ، وفتی با انگیزه های بیرونی همراه می شود ، سطح انگیزش کاهش می یابد . Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 21: 21ارضای نیازنیاز نیرومندکوشش رفتاری1کوشش رفتاری2موانعکوشش رفتاری3موفقیتادامه رفتاربه عقیده آبراهام مزلو ، وقتی نیازی ارضا می شود دیگر انگیزاننده رفتار به حساب نمی آید و ممانعت از ارضای نیاز موجب رفتار انطباقی(Coping Behavior ) می شود. (تلاش برای غلبه بر مانع) Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 22: 221. پرخاشگری(Aggression): به دنبال سپر بلاست . نتایج : - خصومت - خشونت2. دلیل تراشی(Rationalization): بهانه سازی ، توجیه تقصیر . نتیجه : عدم ترفیع3. برگشت یا بازگشت(Regression): متناسب با ، سن خود عمل نکردن . (لگدزدن به اتومبیل خراب شده)4. تثبیت (Fixation): تکرار الگوی رفتار خاصی بدون نتیجه . عوارض: -ناتوانی برای پذیرفتن تغییر. -امتناع کورکورانه و سرسختانه در مقابل حقایق5. تسلیم(Resignation): بی قیدی و بی تفاوتیناکامی و رفتارهای غیر عقلایی ناشی از آن Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010بی نتیجه شدن تلاش در راه حصول هدف یا مواجه شدن آن با مانع ، ناکامی خوانده میشود.
اسلاید 23: نظریه های انگیزشیسلسله مراتب نيازهاي مزلو : فيزيولوژيك، ايمني، اجتماعي، احترام، خوديابيERG الدرفرحياتي (E): نيازهاي حياتي با ادامه بقاي بهزيستي و نيازهاي فيزيولوژيكي سروكار دارد.وابستگي(R): نيازهاي وابستگي بر اهميت رابطه بين افراد و ارتباطات تأكيد ميكند.رشد(G): نيازهاي رشد با تمايل درون ذاتي فرد و خود رشدي، سر وكار دارد.دو عامليهرز برگعوامل بهداشت: خط مشيها و مديريت، نظارت (سرپرستي)، شرايط كار، روابط متقابل اجتماعي افراد، پول، مقام، تأمينانگيزانندهها: كسب موفقيت، قدرداني بر انجام كار، كار تلاش برانگيز، مسئوليت فرآيند، رشد و توسعهمحتوايي : به شناسایی علت های انگیزش افراد می پردازند که موجب رفتار می شوند.x و yمكگريگورنظريه Xمفروضات درباره طبيعت انساننظريه y1- براي اغلب مردم كار ذاتاً نامطلوب است2- اغلب افراد تمايل اندكي به پذيرش مسئوليت دارند و ترجيح ميدهند هدايت شوند3- اغلب مردم قابليت اندكي براي خلاقيت و حل مشكلات سازماني دارند4- انگيزش فقط در سطوح فيزيولوژيك و ايمني ايجاد ميشود5- اغلب مردم بايد تحت كنترل و اجبار قرار گيرند تا هدفهاي سازمان را تحقق بخشند.1- اگر شرايط مطلوب باشد كار مثل بازي طبيعي است2- خود كنترلي افراد را مد نظر دارد3- قابليت براي خلاقيت در حل مسائل بطور نامحدود بين همه افراد توزيع شده است4- انگيزش در كليه سطوح سلسه مراتب نيازهاي مزلو وجود دارد5- مردم اگر بطورمقتضيانگيزش داشتهباشند ميتوانند دركار خود خلاق و خودرهبر باشند.Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.201023
اسلاید 24: نظریه های انگیزشیمک کللند: در نظريه خود اعلام ميدارد كه فرد ممكن است نيازهاي خود را از تعليم و آموزش بدست آورد و نيازهاي او سه نوع است : (انجام كار – پيوستگي به كار – قدرت و برتري) او معتقد است كه وقتي خواستهها در شخص نيرومند و پرتوان باشد، انگيزه او زياد خواهد شد و كارايي او افزايش خواهد يافت .ماري: بر خلاف نظريه مزلو كه محدود به 5 گروه از نيازمنديها ميباشد، نيازمنديهاي انسان را بسيار متنوع دانسته و چهارده نوع نيازمندي را رديف مينمايد كه تمامي ابعاد مادي، روانشناسي و اجتماعي را در بر ميگيرد. اختلاف ديگر نظريه ماري با نظريه مزلو اين است كه لازمة صعود به يك سطح از نيازمنديها را طي كردن سطح زيرين نميداند بلكه فرد ميتواند همزمان چندين نيازمندي متفاوت و مختلف را دنبال كند.انتظار و برابري پورتر و لاولراسنادانتظارويکتور رومبرابري آدامز :مقايسهدادهها ؛ برابري: برانگيخته ميشود براي حفظ شرايط موجودستادهها ؛ نابرابري: برانگيخته ميشود براي كاهش نابرابرياين نظريه علت اين كه چرا مردم يك رفتار را بر رفتار ديگر ترجيح ميدهند و انتخاب ميكنند شرح ميدهد و انگيزه هر رفتار را با موارد زير معين ميكند. نتايج مورد انتظار M=V.E انگيزش فرد با ارزش جذابيت نتايج.بنابراين نظريه عملكرد فرد تابعي است از انگيزش و تواناييپاداشها در اين نظريه بر دو نوعند- دروني: ارضاي نياز به شهرت در انجام كار- خارجي: پول،رفاه، مقامتغيير دادهها (تجربه، تخصص، كارايي)، تغيير صادره، تغيير ادراك خود،تغيير ادراك ديگران، تغيير مقام مقايسهفرآيندي : به پیشینه های شناختی متعامل اشاره دارد که فرآیند انگیزش را تبیین می کنند.سايراين نظريه مدعي است كه رفتار آدمي از تركيب نيروهاي خارجي مثل (بخت، شانس، خوبي؛ و نيروهاي داخلي (مثل توانايي، دانش) شكل ميگيرد و عوامل واقعي رفتار به اندازه عوامل ادراك شده حائز اهميت نميشوند.Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.201024
اسلاید 25: 25نظریه های انگیزشیAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 26: 26سلسله مراتب نیازهای مازلو (پدر روانشناسی انسان گرایانه) انگیزه های وجود (بودن)Bانگیزه های کمبود DAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 27: 27سلسله مراتب نیازهای مازلو (پدر روانشناسی انسان گرایانه)Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 28: 28ویژگی های افراد خودشکوفاAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 29: 29استثنا در نظریه مازلومازلو در آخرین کتاب خود (1971) ، از دانایی (حکمت) ، زیبایی ، عدالت و آزادی تحت عنوان ارزشهای بزرگ انسانی یاد کرده است .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 30: x و yمكگريگور Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.201030مفروضات درباره طبیعت انسان
اسلاید 31: 31نظریه دو عاملی هرزبرگنارضایتیرضایتدیدگاه سنتیدیدگاه هرزبرگنارضایتیعدم نارضایتیعدم رضایترضایتدر مدل هرزبرگ ، بر طرف کردن عوامل نارضایتی الزاماً به رضایت شغلی منجر نخواهد شد .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 32: 32انگیزاننده ها و نگهدارنده ها از دیدگاه هرزبرگAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 33: 33نارضایتیعدم رضایت و عدم نارضایتینبودوجودنبودرضایتوجودانگیزاننده ها و نگهدارنده ها از دیدگاه هرزبرگAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 34: 34Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010) آلدرفرERG نظریه نیازهای سه گانه (
اسلاید 35: پیامدهای ارضا یا ناکامی ERGAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.201035اهمیت یافتن نیازهای زیستیبلیتأکید مستمر بر نیازهای نامحدود رشدتأکید مستمر بر نیازهای زیستیبرگشت و تأکید بر نیازهای زیستیبرگشت و تأکید بر نیازهای ارتباطخیرخیرخیر
اسلاید 36: 36نظریه نیازهای اکتسابی مک کللندطبق این نظر ، نیازها اکتسابی اند و می توان آنها را آموزش داد. Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 37: 37ویژگی های موفقیت طلبانAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 38: 38نظریه های انگیزشیAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 39: 39نظریه انتظار روم Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 40: 40نیروی انگیزشی (تلاش)انتظار * ارزشپیامد 1 (عملکرد)پیامد 2 (عملکرد)پیامد 1- 1پیامد 2- 1پیامد 1- 2پیامد 2- 2انتظارابزارتلاشEffortعملکردPerformanceعواقبOutcomesمدل نظریه انگیزش رومAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 41: 412. احتمال ادراک شده از رابطه پاداش تلاش1. ارزش پاداش4. توانایی ها و ویژگی ها5. ادراک منصفانه بودن پاداش ها3. تلاش5. ادراک از نقش6. عملکرد9.رضایت1-7. پاداش های درونی2-7. پاداش های برونیمدل انگیزش چند متغیره پورتر -لاولرAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 42: 42Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 43: 43نظریه برابری آدامز نابرابری مثبتپیامدهای فردداده های فردپیامدهای دیگریداده های دیگرینابرابری منفیپیامدهای فردداده های فردپیامدهای دیگریداده های دیگریبرابریپیامدهای فردداده های فردپیامدهای دیگریداده های دیگریAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 44: 44مقیاس برابری داده های فرد در مقابل آن چه بابت شغل و فعالیت دریافت می کند داده هاستاده هاکار من به سازمان چه داده است : زمان ، تلاش ، توانایی ، وفاداری ، تحمل ، انعطاف پذیری ، تمامیت ، تعهد ، قابلیت اطمینان ، قلب و روح ، فداکاری شخصی و ...آنچه من بابت کارم گرفته ام : پرداخت ، جایزه ، قدرت پردازش ، مزایای ، امنیتی ، به رسمیت شناختن ، علاقه ، توسعه ، شهرت ، ستایش ، مسئوليت ، لذت و ...کارکنان داده های خود به سازمان را در مقابل آنچه بابت کار دریافت می کنند مقایسه کرده و در صورت احساس برابری و یا مازاد دریافت نسبت به داده ادامه کار می دهند و در غیر این صورت نمود های رفتاری خاصی بروز می دهند .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 45: 45نمود های رفتاری تئوری برابریAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 46: 46تئوری عدالت سازمانیتلاش های بعدی برای گسترش نظریه برابری به شکل گیری مفهوم عدالت سازمانی منجر شده است .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 47: 47نظریه هدف گذاری لاک و لاتامنظریه هدف گذاری :در صدد تبیین هدف به عنوان یک عامل انگیزشی است . مشخص کردن هدف به عنوان یک انگیزه درونی عمل می کند.هدف میزان و نوع تلاش فرد را تعیین می کند .هدف های خاص و مشکل موجب افزایش عملکرد می شود .مشارکت افراد در تعیین اهداف گاهی نتایج خوب و گاهی نتایج نا مطلوب دارد .Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 48: 481. دشواری هدف3. پذیرش هدف7.حمایت سازمانی9. پاداش های درونی10.پاداش های بیرونی8.توانایی فردی و آموزش4.تعهد به هدف2. خاص بودن هدف5.تلاش هدف مدار6.عملکرد11. رضایتمدل هدف گذاری لاک و لاتام Advanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 49: 49هدف دشوارهدف مشخصعملکردبازخور: امور را به سوی بهبود هدایت میکند و در عملکرد مؤثر است . بازخور فرد به خودش محرک مؤثر تری محسوب می شود .تعهد به هدف : هرچقدر تعهد فرد به تحقق اهداف بیشتر باشد ، عملکرد در سطح بالاتری خواهد بود .خود باوری : منظور اعتماد افراد به توانایی خود در انجام کارهاست . هرچقدر میزان خودباوری فرد بیشتر باشد نسبت به تحقق اهداف عزم راسخ تری خواهد داشت . کانون کنترل : افرادی که کانون کنترل درونی دارند اطمینان بیشتری به تحقق اهداف دارند و بنابراین تلاش بیشتری می کنند .متغیرهای مداخله گر در رابطه بین هدف و عملکردAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010
اسلاید 50: مــنابــعRefrenceAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010مبانی رفتار سازمانی / استیفن پی . رابینز ؛ مترجمان علی پارسائیان ، محمد اعرابی . _ تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی ، 1376 .مدیریت رفتار سازمانی / علی رضاییان . تهران : مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران ، 1372.مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1382مدیریت رفتار های سیاسی در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1383مدیریت فشار روانی (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1383انتظار عدالت و عدالت در سازمان (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 1384تیم سازی در قرن بیست و یکم (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته) / علی رضاییان ._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، 138650
اسلاید 51: مــنابــعRefrenceAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010مدیریت رفتار سازمانی / پاول هرسی _ کنت ایچ بلانچارد . تهران : انتشارات واحد فوق برنامه بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ، 1368.سازمان و مدیریت (سیستم و رفتار سازمانی) / علی محمد اقتداری . تهران : چاپ علامه طباطبایی . 1365.مبانی سازمان و مدیریت / علی رضاییان. تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، مرکز تحقیق و توسعه ی علوم انسانی ، 1380مجموعه کامل در یک نگاه های مدیریتی / احمد ورزشکار .تهران : مرکز مطالات مدیریت . 1388 تئوری نیازها و انگیزش در نظریه سه شاخکی / احمد ورزشکار . 1382.جزوه رفتار سازمانی پیشرفته / احمد ورزشکار . 1373.جزوه درسی مدریت رفتار سازمانی / آرین قلی پور . 138951
اسلاید 52: مــنابــعRefrenceAdvanced Organizational Behavior ManagementDr.Varzeshkar Ahmad.2010وب سایت مدیریتی ایران / www.managerial.ir.وب سایت مدیریار / www.modiryar.irوب سایت مرجع الکترونیکی مدیریت / www.emodiran.comمدیریت رفتار سازمانی / زهرا برومند . فرهنگ جامع مدیریت / شمس السادات زاهدی ، مهدی الوانی و ابوالحسن فقیهی _ تهران : دانشگاه علامه طباطبایی ، 1376.52مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی)/آرین قلی پور._ تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، مرکز تحقیق و توسعه ی علوم انسانی ، 1386مدیریت رفتار سازمانی کاربرد منابع انسانی/پال هرسی و کنت بلانچارد . ترجمه : علی علاقه بند._ تهران : مؤسسه انتشارات امیر کبیر، 1365
اسلاید 53: و صلی الله علی محمد و آل محمداللهم صلی علی محمد و آل محمد 53
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.