کسب و کارعلوم مهندسیمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

مدیریت فرآیند‌های کسب و کار و معماری سرویس‌گرا

صفحه 1:
۱ ‏اس‎ ates teed ۴ ‏كيل‎ Teno oe دکتر فریدون شمس بهار ۸۸ 6006 © و۵ 6 6 سینت 609 2 ههو | 1

صفحه 2:
ما0 0 9 5 مت ‎Provery‏ یه

صفحه 3:
تاربخچه اکوسیستم های کسب وکار ‎ES Eee‏ کی با توجه به روند تغییرات محیط های کسب وکار» تمرکز اکوسیستم های كسب وكار را می توان به صورت زیر تقسیم نمود: تولید بي تولید ارزان (هزینه), دهه ۱۹۷۰ تولید بهتر (کیفیت) ۰ دهه ۱۹۸۰ (تعداد), دهه ۱۹۶۰ 133۰ des CH) ais lee ۲۱ ‏تنوع تولید بیشتر (سرویس»» قرن‎ وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 4:
بزرگترین چالش کسب و کار؛ وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه 2

صفحه 5:
مدیریت فرآیند کسب و کار - یک تعریف یک روش و سیستمی برای نعرا "مدپریت فرآیندهای سازمانی " در باره این موضوع بحث می کند که کلیه فر آیندها و همه راه هایی که به مشتری ختم می شود تحت کنترل در آیند. ۳0 پاردایمی است مرکب از مفاهیم مدیریتی و فناوری اطلاعات ۳00 نوع خاصى از نرم افزار می باشد که از تمام چرخه عمر ف رآیندهای کسب وکار پشتیبانی می کند, وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 6:
مقدمه ای در خصوص 260) ‎SS‏ * مدیریت فرآیند تجاری (66) در دنیای آکادمیک دهه های ۵۰ و ۶۰ به عنوان اجرای بهبود در رویکرد مدیریت کیفیت شناسایی شد. در دهه ۸۰ مولفان» بم() اجب مه را مدیران اری را به مدیریت فرآیندها . فرآیند مهندسی مجدد و مدیریت گردش کار معطوف داشتند. آمروزه (9۳0) زهیته سازی پیشرقت مستمر است. پشپاری از شرکتها به تجربه یاد گرفته اند که (0000) يك سرمايه گذاری قوی در رویارویی سریع با نیازهای تغیبرات در نوعی از دنیای پوبای ‎Soleil‏ "1 فرآیندهای موجود در سازمانها دارای این خصوصیات هستند : پیچیده هستند ۰ پویا و دائما در حاا ند ۰ مصورت تامتظم ش یافته اند و در هر نیادی بصورتی متفاوت محلی سازی (لسصاصح ) شده اند. وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 7:
چرخه عمر و اجزای 00 ts eee ‏اجراي فرآيندهاى كسب وكار‎ ‏الكترونيكى‎ 0 ‏رسعه مولفه هاي موجود طراحی شماتیک برنامه های‎ TOPE EN ‏فرآيندها در ميتم‎ Sony ردیابی بلادرنگ عملکرد. تعامل مستقیم کاربران نهایی با سپستم فرآیندهای کسب وكار تعامل با فرآیندهای هماهنگ شده با سیستم مدیریت شفاف بر روی عملکرد. های موجود فرآیندهای کسب وکار ال نی بهینه سازی بلادرنگ فرآیددی وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 8:
مدیریت فر آیندهای کسب وکار ۵ ۳777777۳۳ > 0 ‏سيت‎ a ‏"توسعه نرم افزارهای کاربردی " مدیریت کیفیت جامع‎ ‏یکپارهه سازی سیستم ها "مهندسی کسب وکار‎ " ‏معماری سرویس کرا "تفکر سیستمی‎ * ‏"مدیریت کردش کار‎ "مدیریت تراکنش های ‎lei‏ وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 9:
نتایج 000): مدیریت و اصلاح فرایندها و رضایت مشتری امکان شناسای و اصلاح فرایتد‌ها بهبود فرایندهای ارتباطی بازخورد سریع شتاسای گلوگاه فا بهبود مداوم تسهیل تغییرات و هماهنگی با شرایط جدید ایجاد مبنای تعریف سیاست گذاری ها یکپارچه سازی فرایندها و خدمات تهیه ی گزارش ها و تحلیل های اجرایی و مدیریتی افزايش رضایت مشتری أولويت دهى مؤثر صبصعه یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 10:
عینبت بخشیدن به 0000 با کمک فناوری اطلاعات ... آاآآ ال تکنولوژی تا کنون این توانابی را نداشته است که خود را کاملا با شرایط واقعی فر آیندهای سازمانی وفق دهد. نیاز به نوعی از سیستم ها برای پیاده سازی 00۳00) مدتهاست که وجود دارد. سیستم های مناسب برای 96*0 بايد این ویژگیها را داشته باشند: 7 رویکرد و ساختار افقی داشته باشند (بجای رویکرد عمودی - وظیفه ای) < قابیلت تغییر و انعطاف بالائی داشته باشند (به دلیل تغيير مداوم کسب و کار) * در سطح کل سازمان به کار گرفته شوند (چون فرایندها به هم وابسته اند) وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 11:
وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه دا هن تاد ههار سل | هی ‎beg ose pele‏ آمده اند. انسل اول: نرم افزارهای منفرد نسل دوم: سیستم های ‎BRE‏ ‏" نسل سوم: سیستمهای ‎DEO‏ ‏نسل چهارم: سیستمهای مدبریت فرایندهای کاری (006)

صفحه 12:
فسل اول: نرم | رهای سنتی و قدیمی ‎LS‏ *_نرم افزارهای تک کاربره و منفرد(۳(ع) مدت زمان زیادی جهت پشتیبانی از ف رآیندهای سازمانی شرکتها به کار گرفته شده اند. 5 تا حدود سال 1۹۹۰ پشتیبانی از فرایندهای کاری بطور معمول توسط این برنمه های كاربردى انجام مى شد - بصورتيكه امروزه از آنها به عنوان نرم افزارهاى سنتى و قديمى ياد مى شود هنوز تعداد زیادی از شرکتها جهت انجام امور اساسی خود از جمله کنترل فرآیند فروش کالاها . حسابداری و سیستم انجام معاملات از اینگونه نرم افزارها استفاده می کنند. * این نوم ‎Sey ee‏ نیاز را برآورده نمی سازند. احتیاجاتی از قبیل قابلیت انعطاة قبيل نرم افزارها به سادكى قابلي 1 نمی ثابت برنامه های انی کننده عبور کنند و حتی روالهای کاری این قرایندها قابلیت ‎“ai bs Bug Sole‏ جه برسد به اينكه بخواهند منطبق بر نیازهای خاص و جدید شوند. تغییر فرآیندهای وچمه وحممههمم و وصعه منعجم

صفحه 13:
نسل دوم: سیستم های ‎DRE‏ صبصعه نیمه ححتههمد و مسجه ونم منم‌جممه بعد از دهه ۱۹۹۰ پکیجهای ‎wile BRE‏ یسیو . 0006 رطس ‎Orerk‏ 43 عنوان نرم افزارهای در سطح مدیریت فروش رفتند و به عنوان نرم افزاری که میتوانند تعداد زیادی و یا حتی اکثر احتیاجات شرکتها را بر آورده کنند معرفی شدند. قابلیت انعطاف . سریع و شفاف سازمانها بر آمده بودند: * اما طبق گزارشات و نتایج عملی بدست آمده, تعداد کمی از سازمانها و شرکتها انتظاراتی را که از پروژه های 6036۳ داشته اند را بدست آورده اند. حتی بوجود آورندگان سیستمهای ‎)0٩0«‏ ایجاد نسل جدید این گونه سیستمهای را در دستور کار دارند. * در عمل سیستمهای 090) هیچکدام از قابلیتهای وضوح و قابلیت اتعطاف سریع را برآورده نکردند. مضاف بر اینکه به دلیل هزینه زیاد پیاده سازی سیستم های متفاوت نرم افزاری ‎Sloe BRE‏ 0 آنها در مواجهه با فر آیندهای کاری متوقف شد.

صفحه 14:
& سیستمهای گردش کاری یکی از راه حلهای دیگری است که تاکنون ارائه شده است.این سیستمها مبتنی بر زبستچرخ مستندسازی و عملیات بر اساس فرمهای اطلاعاتی است *_ بصورت کلی این سیستمها از فرآيندهاى دفترى. استاتیک و خوش تعریف پشتیبانی می کنند. از آنجایی که فرآیندها بصورت واضح و آشکار در نرم افزار بیان می شوند این نرم افزارها شفافیت و وضوح را بر آورده می سازند * این نرم افزارها قابلیت تغییر و بروزرسانی نسریعی دارند به خاطر اینکه آنها تعاریفی را ایجاد می کننده که به راحتی و سرعت قابل 2 * محدودیت اصلی که اینگونه سیستمها دارند عدم یکپارچه سازی است: در ضمینه ارتباط اين نوع سیستمها با یکدیگر ضعف وجود دارد. * برنامه های پیاده سازی بر مبنای جریان کار وابسته به کسب و کار هستند که برای آن کسب و کار بوجود آمده اند و به راحتی قابل بکارگیری در مورد مشتریان . تأمين کنندگان و شرکای تجاری دیگر نمی باشند. وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 15:
ظهور 6600 وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 16:
نسل سوم: سیستمهای مدیریت فرایندهای کسب و کار ‎SS‏ * همه راهها در حال متتهی شدن به سیستم مدیریت فر آیندهای سازمانی به عنوان هسته سیستم های سازمانی آینده هستند . نسل جديدى از سيستمها در حال ظهور مى باشند كه هدف اصلى آنها هماهنى كردن فرآيندها با كار ديكران است , شعار اصلى آنها اين است كه "جزئى از سيستم يا افراد آنها باشيم ". * اين سيستم ها که از سال ۲۰۰۵ به بعد در حال فراگیر شدن هستند اکثر مبتنی بر تکنولوژی و پروتکل های معماری سروس گرا هستند. * دلیل استفاده این سیستم ها از معماری سرویس گرا قابلیت بالای انعطاف پذیری و استفاده مجدد این معماری است که در مباحث مدپریت فرایندهای کاری مورد نیاز است. وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 17:
چالش های بکار گیری ۲2600 7" بحث فناوری و تکنولوژی 7 نوع سازمان و بلوغ آن 7 گسترده شدن حوزه و تعداد فرایندها ۳ وابستگی با مفاهیم دیگر مکمل مثل 601 ,6006 ۲ نظم پذیر نبودن سازمانها و فرهنگ ما 7 متدولوژی و فوت و فن کار وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 18:
ليل

صفحه 19:
معماری سرویس گرا : نسل جدیدی از معماری ها ‎SSH i —‏

صفحه 20:
,28 بودجه فناورى اطلاعات سازمانها صرف يكبارجكى مى شود ... ! ‎gy pamdnongy eeanniy aenjng‏ وصديمه تعجعم رهبمبجعصومه ‎

صفحه 21:
تعریف سرویس وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه عملی که به وسیله یک سرویس دهنده انجام می شود و از نظر سرویس گیرنده اروشمند است. ممکی ست الحام يك ذر خواست كوجك روى دادم مانتد درياقت يا دخيره اطلاعات باشذ يا مربوط به الجام كاري بيجيده تر مانند يردازش يك تصوير باشد. كر معمارى للنزويس كرا سا سروس وا يورت خاص كر تعريف فى كتندا و به توعى مضمون آن را با شىء و مولفه مرتبط مى دانند. واضح است كه ضرورتى براى استفاده از متدولوزى هاى شىء كرا يا مبتنى بر مولفه جهت معمارى سرويسم كرا وجود ندارد و اصلا همان كونه که بارها كفته شده معمازى سرويس گرا مستقل از سکو است. اما مى توان كفت مفهوم و مضمون "سرویس " شباهت هایی با شیء و مولفه داشته است.

صفحه 22:
سلسله مراتب مفاهیم و عناصر مرتبط با سرویس

صفحه 23:
رابطه بين سرویس با شیء و مولفه Objects Web ( sire Exposed as Packaged x ‏ی‎ SOA ۳ ‏یس ا« سس‎ not predicated on ‘predicated on OO CBD or 00 SOA - Connect CBD - Deploy 00 - Build © Loose coupling © Encapsulation © Class Modelling © Service Reuse © Software Reuse © OOP © Federation © Software Deployment © Inheritance © Agility © Scalability ‘© Polymorphism © Encapsulation Components oe, as. Services ge ‏ا‎ ‎ge ‎gy pamdnongy eeanniy aenjng‏ شمه ونمجم وچمه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
تعریف سرویس وب ‎(Orb Crrvice)‏ ای یک سرویس وب. نوعی سیستم نرم افزاری است که جهت تعامل ماشین با (ieee Sos ac alee bee ‏اس در ی‎ cl OGOL 6b ‏نردازش توسط ماشین با‎ bb دیگر سیستم ها بر طبق این توصیف از قبل مهیا شده با سرویس دهنده تعامل خواهند داشت. پیامها توسط پروتکل 00600 (ترکیب 1/۳۳۵ پا مل(26) و یا سایر پروتکل های مربوطه منتقل می شوند. وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 25:
(eb Gervive) ‏سرویس های وب‎ SS نرم افزارهای کاربردی که تحت وب منتشر شده. شناساتی و مورد فراخوانی قرار می گیرند ۴ مستقل از سکو و زبان هستند نوعی از پیاده سازی معماری سرویس گرا می باشند ۴ با ملطق حرفه در تماس هنیتند ولی هیچ شحصی مستقیما با آنها ار تباط ندازد: خود شمول هستند خوک توضیف سيق یک رهیافت کلیدی برای عینیت بخشیدن به معماری سرویس گرا هستند وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 26:
تمونه وب سرویس های موجود ‎ES Eee‏ کی وضعیت آب و هوا تیتر اخبار * اطلاعات بانک و بورس * تهیه بلیط موتورهای جستجو (ees ORS) | ke ‏ا دس اال‎ صبصعه یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 27:
نمونه هاى وب سروس .8-205 ا صبصعه یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه custouens ‏عون‎ apt Homessing the Power of Business Webs raooucts «so.utions ae Pen ‏من‎ 0 Track Shipme SESE ‏رس‎ 7

صفحه 28:
نمونه های وب سرویس مومسم I ‘Only Digital Capital (Only Book Reviews | eerie ‎gy pamdnongy eeanniy aenjng‏ شمه ونمجم وچمه ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
به طور خلاصه می توان گفت ... ‎SS‏ Oowprsest = Revscble, Portable, OelODePiced, retcble, pxtraduble Ordues ۱ | | | وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه Ovb Genice = Oeb-Owe Gere

صفحه 30:
معماری سرویس گرا وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه رهیافتی برای ساخت سیستم های توزیع شده است که کارکردهای نرم اقزاری را در قالب سرویس ارائه می کند. این سرویس ها هم توسط دیگر نرم افزارها قابل فراخوانی هستند و هم برای ساخت سرویس های جدید مورد استفاده قرار می گیرند. این رهیافت برای یکپارچه سازی فناوری ها در محیطی که انواع مختلفی از سکوهای ارم افزارى و سحت افراری مود دار آنده آل ات خواص معماری سرویس گرا به این شرح است: * استفاده از استانداردهای مستقل از فناوری و مورد توافق برای ارائه مولفه های نرم افزاری تحت قالب سرویس * معرفی کننده یک روش مشخص و مورد توافق برای تعریف و ارتباط بین مولفه های نرم افزاری * مولفه های ترم افزاری منفرد می توانند در ساخت دیگر نرم افزارها استفاده شوند * تقویت کننده رهیافت سرهم بندی اجزاء از قبل تعریف شده برای ساخت نرم افزارها به جای توسعه و پیاده سازی آنها ۰ می تواند به نرم افزاهای خارج سازمانی نیز مانند انواع داخلی آن متصل شوند.

صفحه 31:
عناصر تشکیل دهنده معماری سرویس گرا

صفحه 32:
تاثیر استفاده از معماری الل عض ..."رت ات ها داد نی ‎Se) Se | Sw pa‏ 2 | 66006 ۵ ,۴ 2 و 6506 ع ومن |

صفحه 33:
تاثبر استفاده از گذرگاه سرویس در معماری الخا ات متا وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 34:

صفحه 35:
نقش هم نواسازی (مسه۲حعات) در معمازی سرویس گرا Orchestration Choreography وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 36:
تفاوت مدل فرایندی با مدل سرویس گرا I ‎gy pamdnongy eeanniy aenjng‏ شمه ونمجم وچمه ‎

صفحه 37:
ما0 0 9 5 مت ‎Provery‏ یه نحوه پاسخ به یک درخواست سرویس (ارکستریش)

صفحه 38:
معماری سرویس گرا از نگاه ذینفعان مختلف ‎SS‏ مدیر ارشد اجرائی(0600): محصولات یا فرآیندهای جدید به سادگی توسط فناوری اطلاعات اجرا خواهند شد. سیستم های انعطاف پذیر دیگر مانعی بر سر تفییر و تکامل سریع فرآیندها نخواهند بود. * مدیر ارشد اطلاعاتی(000): رفع معضل بزرگ یکپارچگی مجموعه سیستم های سازمان» یکی از بزرگترین مشکلاتی که فناوری اطلاعات در سازمانها بزرگ با آن روبرو بوده است. بدین ترتیب پاسخگوئی به نیازهای حرقه نیز بهبود می یابد. * مدیر پروژه های تولید و توسعه سیستم های اطلاعاتی : تقسیم پروژه ها به اجزاء کوچکتر که ‎ee‏ و :۲ پروژه نیز مستقلا قابل محاسبه و کنترل خواهد بود. ۰ توسعه دهندگان سیستم در گذشته یکی ازسخت ترین و طافت فرساترین کارها برای قولید کنندگان سیستم های اطلاعاتی انجام بکپارچگی و اتصال با دیگر سیستمها بوده درحالیکه اکنون وب سرویس رهیافت غالب برای تولید سرویس هائی مستقل از فناوری است که توسط دیگر سرویس های ‎else sees‏ مسد وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 39:
پروتکل های معماری سرویس گرا ‎SL‏ ‎Gly 64s: Simple Object Access Protocol (GOOG)‏ تبادل پیامهای در قالب :2660 است که بین سرویس های وب مبادله می شود ‎XOL ‏مبتنى بر‎ sb} Web service Description Language GOL) ‏که جهت توصیف ویژگی های عملیاتی سرویس های وب استفاده می شود و‎ ‏دارای دو بخش تعریف واسط و پیاده سازی است.‎ ‎Universal Description ,.Discovery and 0۵001‏ ‎Col aula Integration‏ برای انتشار و شناسائی سرویس های وب و شامل یک مخزن می شود که ارائه دهندگان به انتشار و تبلیغ سرویس خود می پردازند ۶ ‎a‏ ‎ ‏وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 40:
sea oe ‏فراجل درجوابت‎

صفحه 41:
ضرورت و کاربرد ما0 0 9 5 مت ‎Provery‏ یه

صفحه 42:
ما0 0 9 5 مت ‎Provery‏ یه نیاز به تعامل بین سیستم های اطلاعاتی در یک سازمان

صفحه 43:
نياز به تغيير سيستم هاى اطلاعانى در سازمانها بى اصل انكار نابذير است Every change requires a change in the integration technology + Slows down business + Increases operational cost Application implementation changes — ‎gy pamdnongy eeanniy aenjng‏ شمه ونمجم وچمه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 44:
Hyg 3 ae 7 ‏ند‎ 07 ۹ _ ف له جات 0 9 6 تمه ی یه

صفحه 45:
اهداف اصلی معماری سرویس گرا استاندارد سازی و یکپارچگی سکوها و زیر ساخت های فناوری در درون سازمان بهبود تعامل پذیری بین سازمانی استفاده محدد و انعطاف پذیری سرویس های اطلاعاتی همراستائی بیشتر فناوری اطلاعات با کسب و کار 8000© و۵ 6 2 الیل ‎GOP‏ & 260 ]

صفحه 46:
استخراج سرویس های خوش تعریف از سیستم های موجود ‎SSS 7‏ ‎gy pamdnongy eeanniy aenjng‏ شمه ونمجم وچمه ‎ ‎ ‎

صفحه 47:
ساخت سیستم های جدید با استفاده از سرویس های خوش تعریف SS Use / reuse ei 1 ‏ترا زر‎ وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه

صفحه 48:
۲ } 11 so 0 3 al - ما0 0 9 5 مت ‎Provery‏ یه

صفحه 49:
| i وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه % ee 3 0 ‏كم‎ ‎0# سئوال : شرکت شما براى معماري سروبس كرا جه برنامه اى دارد؟

صفحه 50:
4 Top swategic software platform project over ine next year 0 100 20% 30% ‘Application integration “e-business RM SCM agistics HR Database upgrade intranet improvements Financial (Accounting) Marketing apns on Web ste Commerce server e-procurement Web site Sys, mgmt infrastructure Building Internet company Engineerina sottware Manufacturing software ‎gy pamdnongy <eanaiy <enjng‏ مه ونم منم‌جنمه ‎‘Other ‎Deregulation

صفحه 51:
وصحته یمه وحههمم و مسنجه ونمجم منمجممه Good architecture — / means good “service d sal Uh

صفحه 52:
با ۱ ز وقت و حوصله شما عزیزان ۱ & Server Orected Oroktocher

Business Process Management & Service Oriented Architecture مدیریت فرایندهای کسب و کار و معماری سرویس گرا استانداری اصفهان دکتر فریدون شمس 88 بهار BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 1 Business Process Management & Service Oriented Architecture معرفی و تاریخچه Business Process Management BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 2 با توجه به روند تغییرات محیط های کسب وکار ،تمرکز اکوسیستم های کسب وکار را می توان به صورت زیر تقسیم نمود: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 3 تولید بیشتر (تعداد) ،دهه 1960 تولید ارزان (هزینه) ،دهه 1970 تولید بهتر (کیفیت) ،دهه 1980 تولید سریعتر (زمان) ،دهه 1990 تنوع تولید بیشتر (سرویس) ،قرن 21 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture تاريخچه اکوسیستم هاي کسب وکار بزرگترين چالش كسب و كار؛ Business Process Management & Service Oriented Architecture !تغيير ارزش و اهميت بيشتري نسبت، توانايي و قابليت تغيير در كسب وكارهای مدرن... ” “ . دارد،به اولين و پيشرو بودن تغییر : / Wave Business Process Management — The Third Howard Smith & Peter Fingar BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 4 " مديريت فرآيندهاي سازماني" در باره اين موضوع بحث مي كند كه كليه فرآيندها و همه راه هايي كه به مشتري ختم مي شود تحت كنترل درآيند. ‏BPM پاردايمي است مركب از مفاهيم مديريتي و فناوري اطالعات ‏BPMS نوع خاصي از نرم افزار مي باشد كه از تمام چرخه عمر فرآيندهاي كسب وكار پشتيباني مي كند. 5 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture مديريت فرآيند كسب وكار -يك تعريف يك روش و سيستمي براي تعريف ،مديريت ،تحليل و بهينه سازي فعاليت ها 6 ‏ مديريت فرآيند تجاري ( )BPMدر دنياي آکادميک دهه هاي 50و 60به عنوان اجراي بهبود در رويکرد مديريت کيفيت شناسايي شد .در دهه 80مولفان Hammer and Champy ،مديران تجاري را به مديريت فرآيندها ،فرآيند مهندسي مجدد و مديريت گردش کار معطوف داشتند. ‏ امروزه BPMزمينه سازي پيشرفت مستمIر است .بسياري از شرکتها به تجربه ياد گرفته اند که BPMيک سرمايه گذاري قوي در رويارويي سريع با نيازهاي تغييرات در نوعي از دنياي پوياي امروزه است. ‏ فرآيندهاي موجود در سازمانها داراي اين خصوصيات هستند :پيچيده هستند ،پويا و دائما در حال تغيير هستند ،بصورت نامنظمي گسترش يافته اند و در هر سيستم و نهادي بصورتي متفاوت محلي سازي ( ) customizedشده اند. © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture مقدمه ای در خصوص BPM اجراي فرآیندهای کسب وکار توسعه فرآیندهای جدید ترکیبی با توسعه مولفه هاي موجود پیاده سازی فرآیندها در سيستم مدلسازی و طراحی توسعه و پیاده سازی مدلسازی و مستندسازی فرآیندهای کسب و کار طراحی شماتیک فرم های الکترونیکی طراحی شماتیک برنامه های کاربردی هماهنگ تحلیل و بهینه سازی اجرا و مدیریت تعامل مستقیم کاربران نهایی با سیستم تعامل با فرآیندهای هماهنگ شده با سیستم های موجود مدیریت موثر و اعمال کنترل بر روی فرآیندها 7 © 2009 ‏www.esoa.ir , ردیابی بالدرنگ عملکرد فرآیندهای کسب وکار مدیریت شفاف بر روی عملکرد فرآیندهای کسب وکار بهینه سازی بالدرنگ فرآیندی ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture چرخه عمر و اجزای BPM = BPM + تكنولوژي هاي مدرن ‍ تئوري هاي مديريتي ‏توسعه نرم افزارهای کاربردی مدیریت کیفیت جامع یکپارچه سازی سیستم ها ‏مهندسی کسب وکار معماری سرویس گرا ‏تفکر سیستمی ‏مدیریت گردش کار ‏مدیریت تراکنش های اطالعاتی 8 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture مدیریت فرآیندهای کسب وکار امکان شناسایی و اصالح فرایندها بهبوIد فرایندهای ارتباطی بازخورد سریع شناسایی گلوگاه ها بهبود مداوم تسهیل تغییرات و هماهنگی با شرایط جدید ایجاد مبنای تعریف سیاست گذاری ها یکپارچه سازی فرایندها و خدمات تهیه ی گزارش ها و تحلIیل های اجرایی و مدیریتی افزایش Iرضایت مشتری اولویت دهی مؤثر تسریع تصمیم گیری 9 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نتایج : BPMمدیریت و اصالح فرایندها و رضایت مشتری تكنولوژي تا كنون اين توانايي را نداشته است كه خود را كامال با شرايط واقعي فرآيندهاي سازماني وفق دهد .نياز به نوعي از سيستم ها براي پياده سازي BPMمدتهاست كه وجود دارد. سیستم های مناسب برای BPMباید این ویژگیها را داشته باشند: رویکرد و ساختار افقی داشته باشند (بجای رویکرد عمودی – وظیفه ای) قابیلت تغییر و انعطاف باالئی داشته باشند (به دلیل تغییر مداوم کسب و کار) در سطح کل سازمان به کار گرفته شوند (چون فرایندها به هم وابسته اند) 10 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture عينيت بخشيدن به BPMبا كمك فناوري اطالعات ... نسل اول :نرم افزارهاي منفرد نسل دوم :سيستم هاي ERP نسل سوم :سيستمهاي WFM نسل چهارم :سيستمهاي مديريت فرايندهاي كاري ()BPMS 11 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture در پاسخ به اين نياز چهار نسل از سيستم هاي اطالعاتي تا كنون به وجود امده اند.  نرم افزارهاي تك كاربره و منفرد( )singleمدت زمان زيادي جهت پشتيباني از فرآيندهاي سازماني شركتها به كار گرفته شده اند. تا حدود سال 1990پشتيباني از فرايندهاي كاري بطور معمول توسط اين برنامه هاي كاربردي انجام مي شد – بصورتيكه امروزه از آنها به عنوان نرم افزارهاي سنتي و قديمي ياد مي ‏ هنوز تعداد زيادي از شركتها جهت انجام امور اساسي خود از جمله كنترل فرآيند فروش كاالها ،حسابداري و سيستم انجام معامالت از اينگونه نرم افزارها استفاده مي كنند. اين نرم افزارها احتياجات جديد مورد نياز را برآورده نمي سازند ،احتياجاتي از قبيل قابليت انعطاف ،تغيير سريع و شفافيت. يك سازمان با تعداد زيادي از اين قبيل نرم افزارها به سادگي قابليت تغيير فرآيندهاي سازماني خود را ندارد فرآيندها نمي توانند از منطق ثابت برنامه هاي پشتيباني كننده عبور كنند و حتي روالهاي كاري اين فرايندها قابليت اصالح و انعطاف ندارند ،چه برسد به اينكه بخواهند منطبق بر نيازهاي خاص و جديد شوند. ‏ شود ‏ ‏ ‏ 12 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نسل اول :نرم افزارهاي سنتي و قديمي  ‏ ‏ ‏ 13 بعد از دهه 1990پكيجهاي ERPمانند ، SAP ، Peoplesoftو Oracle Financialsبه عنوان نرم افزارهاي در سطح مديريت فروش رفتند و به عنوان نرم افزاري كه ميتوانند تعداد زيادي و يا حتي اكثر احتياجات شركتها را برآورده كنند معرفي شدند. سيستم هاي ERPقرار بود قابل اطمينان و كارا ،با قابليت انعطاف ،سريع و شفاف باشند .در واقع نيز اين سيستم ها نسبت به سيستمهاي قديمي با قابليت انعطاف بيشتر و با قابليت انطباق سريع بودند و در ضمن آنها از عهده پيچيدگي و وابستگي فرآيندهاي سازمانها بر آمده بودند. اما طبق گزارشات و نتايج عملي بدست آمده ،تعداد كمي از سازمانها و شركتها انتظاراتي را كه از پروژه هاي ERPداشته اند را بدست آورده اند ،حتي بوجود آورندگان سيستمهاي ERPايجاد نسل جديد اين گونه سيستمهاي را در دستور كار دارند. در عمل سيستمهاي ERPهيچكدام از قابليتهاي وضوح و قابليت انعطاف سريع را برآورده نكردند .مضاف بر اينكه به دليل هزينه زياد پياده سازي سيستم هاي متفاوت نرم افزاري ERPعملكرد آنها در مواجهه با فرآيندهاي كاري متوقف شد. © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نسل دوم :سيستم هاي ERP  ‏ ‏ ‏ ‏ 14 سيستمهاي گردش كاري يكي از راه حلهاي ديگري است كه تاكنون ارائه شده است.اين سيستمها مبتني بر زيستچرخ مستندسازي و عمليات بر اساس فرمهاي اطالعاتي است بصورت كلي اين سيستمها از فرآيندهاي دفتري ،استاتيك و خوش تعريف پشتيباني مي كنند .از آنجايي كه فرآيندها بصورت واضح و آشكار در نرم افزار بيان مي شوند اين نرم افزارها شفافيت و وضوح را برآورده مي سازند اين نرم افزارها قابليت تغيير و بروزرساني سريعي دارند به خاطر اينكه آنها تعاريفي را ايجاد مي كننده كه به راحتي و سرعت قابل تغييرند. محدوديت اصلي كه اينگونه سيستمها دارند عدم يكپارچه سازي است :در ضمينه ارتباط اين نوع سيستمها با يكديگر ضعف وجود دارد. برنامه هاي پياده سازي بر مبناي جريان كار وابسته به كسب و كاري هستند كه براي آن كسب و كار بوجود آمده اند و به راحتي قابل بكارگيري در مورد مشتريان ،تأمين كنندگان و شركاي تجاري ديگر نمي باشند. © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نسل سوم :سيستمهاي WFM BPMS ظهور BPR Ge neral Workfl ow In t e rfa c e L a ye r BPM We b Se rvi ce Pres en t at i o n Pres ent at i o n Pro c e s s L a ye r An y Pro ces s Bu s i n e s s Ru l e s L a ye r Calcul ati on Inv oi ces Busi nes s Lev el Obj ect s Gen eral Workfl ow Sys t em and UserInt eracti on s BPMS AFE’s Bus iness Level Obj ec ts Pro du ct i o n Busi ne ss Level Ob j ec ts Anyt hi n g Busi ness Level Obj ects Bus i ness Level Objects Se l f-Ge n e ra t i n g In t e g ra t i o n EAI WFM Ba c k e n d\ Sys t e m s L a ye r Business Process Management & Service Oriented Architecture TQM API API API API API API Web Servi ce XML SAPus i ng j ava MSMQ us in g com o r j ava Exce l u s in g com Dat ab ases us i ng jdbc ERP Dat ab ases ‘85 ‘90 ‘95 BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‘98 ‘00 , www.esoa.ir ‘05 time © 2009 15  ‏ ‏ ‏ 16 همه راهها در حال منتهي شدن به سيستم مديريت فرآيندهاي سازماني به عنوان هسته سيستم هاي سازماني آينده هستند . نسل جديدي از سيستمها در حال ظهور مي باشند که هدف اصلي آنها هماهنگ کردن فرآيندها با کار ديگران است ,شعار اصلي آنها اين است که "جزئي از سيستم يا افراد آنها باشيم". اين سيستم ها كه از سال 2005به بعد در حال فراگير شدن هستند اكثر مبتني بر تكنولوژي و پروتكل هاي معماري سرويس qگرا هستند. دلیل استفاده این سیستم ها از معماری سرویس گرا قابلیت باالی انعطاف پذیری و استفاده مجدد این معماری است که در مباحث مدیریت فرایندهای کاری مورد نیاز است. © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نسل سوم :سيستمهاي مديريت فرايندهاي كسب و كار  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 17 بحث فناوری و تکنولوژی نوع سازمان و بلوغ آن گسترده شدن حوزه و تعداد فرایندها وابستگی با مفاهیم دیگر مکمل مثل SOA, EAI نظم پذیر نبودن سازمانها و فرهنگ ما متدولوژی و فوت و فن کار © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture چالش های بکارگیری BPMS Business Process Management & Service Oriented Architecture معرفی معماری سرویس گرا BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 18 نسل جديدي از معماري ها: معماري سرويس گرا Business Process Management & Service Oriented Architecture Service Oriented Architectures Batch 1970s Single App. 1980s Client/ Server 1990s BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , Web Client 2000s 2010s www.esoa.ir © 2009 19 ! ... بودجه فناوری اطالعات سازمانها صرف یکپارچگی می شود65% Business Process Management & Service Oriented Architecture ER P Finance H R Legacy New composite applications Integration Layer Suppliers Process automation BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams B2B Customers Strategic partners , www.esoa.ir © 2009 20 عملی كه به وسیله یك سرویس دهنده انجام می شود و از نظر سرویس گیرنده ارزشمند است .ممكن است انجام یك درخواست كوچك روی داده مانند دریافت یا ذخیره اطالعات باشد یا مربوط به انجام كاری پیچیده تر مانند پردازش یك تصویر باشد. در معماری سرویس گرا معموال سرویس را بصورت خاص تر تعریف می كنند و به نوعی مضمون آن را با شیء و مولفه مرتبط می دانند .واضح است كه ضرورتی برای استفاده از متدولوژی های شیء گرا یا مبتنی بر مولفه جهت معماری سرویس qگرا وجود ندارد و اصال همان گونه كه بارها گفته شده معماری سرویس گرا مستقل از سكو است ،اما می توان گفت مفهوم و مضمون "سرویس" شباهت هایی با شیء و مولفه داشته است. 21 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture تعریف سرویس سلسله مراتب مفاهيم و عناصر مرتبط با سرويس مولفهها ‌ دانه بندي تجريد Business Process Management & Service Oriented Architecture سرويس‌ها اشياء BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 22 رابطه بین سرویس با شیء و مولفه Business Process Management & Service Oriented Architecture BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 23 یك سرویس وب ،نوعی سیستم نرم افزاری است كه جهت تعامل ماشین با ماشین در سطح شبكه طراحی شده است و دارای یك تعریف(توصیف) قابل پردازش توسط ماشین با نام WSDLاست. دیگر سیستم ها بر طبق این توصیف از قبل مهیا شده با سرویس دهنده تعامل خواهند داشت ،پیامها توسط پروتكل ( SOAPتركیب HTTP با ) XMLو یا سایر پروتكل های مربوطه منتقل می شوند. 24 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture تعریف سرویس وب ()Web Service  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 25 نرم افزارهای كاربردی كه تحت وب منتشر شده ،شناسائی و مورد فراخوانی قرار می گیرند مستقل از سكو و زبان هستند نوعی از پیاده سازی معماری سرویس گرا می باشند با منطق حرفه در تماس هستند ولی هیچ شخصی مستقیما با آنها ارتباط ندارد خود شمول هستند خود توصیف هستند. یك رهیافت كلیدی برای عینیت بخشیدن به معماری سرویس گرا هستند © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture سرویس های وب ()Web Service  ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 26 ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نمونه وب سرویس های موجود وضعیت آب و هوا تیتر اخبار اطالعات بانک و بورس تهیه بلیط موتورهای جستجو تبدیل واحدها (فیزیک ,شیمی).., اعالم قیمت اجناس © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams Amazon.com نمونه های وب سرویس Business Process Management & Service Oriented Architecture BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 27 Amazon.com نمونه های وب سرویس Business Process Management & Service Oriented Architecture BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 28 ... به طور خالصه می توان گفت Business Process Management & Service Oriented Architecture Component = Reusable, Portable, Well-Defined, reliable, extendable Modules Service= Business-Driven Platform-Independent Component Web Service = Web-Base Service BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 29 رهیافتی برای ساخت سیستم های توزیع شده است كه كاركردهای نرم افزاری را در قالب سرویس ارائه می كند .این سرویس ها هم توسط دیگر نرم افزارها قابل فراخوانی هستند و هم برای ساخت سرویس های جدید مورد استفاده قرار می گیرند، این رهیافت برای یكپارچه سازی فناوری ها در محیطی كه انواع مختلفی از سكوهای نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد ایده آل است. خواص معماری سرویس گرا به این شرح است: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 30 استفاده از استانداردهای مستقل از فناوری و مورد توافق برای ارائه مولفه های نرم افزاری تحت قالب سرویس معرفی كننده یك روش مشخص و مورد توافق برای تعریف و ارتباط بین مولفه های نرم افزاری مولفه های نرم افزاری منفرد می توانند در ساخت دیگر نرم افزارها استفاده شوند تقویت كننده رهیافت سرهم بندی اجزاء از قبل تعریف شده برای ساخت نرم افزارها به جای توسعه و پیاده سازی آنها می تواند به نرم افزاهای خارج سازمانی نیز مانند انواع داخلی آن متصل شوند. © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture معماری سرویس گرا عناصر تشکيل دهنده معماري سرويس گرا Business Process Management & Service Oriented Architecture SOA Applicatio n frontend Contract Service Service repository Implement ation Interface Business logic Service bus Data BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 31 Business Process Management & Service Oriented Architecture Application Application Application Application Application Application Application Application App App App App Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface App App App App BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams تاثیر استفاده از معماری سرویس گرا در تسهيل اتصال بين سيستم هاي اطالعاتي , www.esoa.ir © 2009 32 Business Process Management & Service Oriented Architecture App App App App Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface App App App App Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface Service Interface تاثیر استفاده از گذرگاه سرويس در معماری سرویس گرا جهت یکپارچگی سیستم های )EAI(اطالعاتی ES B Service Interface Service Interface BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 33 Business Process Management & Service Oriented Architecture Orchestration .vs Choreography BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 34 ) در معماری سرویس گراOrchestration( نقش هم نواسازی Business Process Management & Service Oriented Architecture BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 35 تفاوت مدل فرایندی با مدل سرویس گرا Business Process Management & Service Oriented Architecture BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 36 )نحوه پاسخ به یک درخواست سرویس (اركستريشن Business Process Management & Service Oriented Architecture You’re approved! Loan Service 1 <process> <process> <sequence> <sequence> <receive <receive … /> … /> <invoke <invoke … /> … /> </sequence> </sequence> </process> </process> Loan Service 2 Credit Validation Service Loan Service (Orchestration) BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 37 38 ‏ مدیر ارشد اجرائی( :)CEOمحصوالت یا فرآیندهای جدید به سادگی توسط فناوری اطالعات اجرا خواهند شد .سیستم های انعطاف پذیر دیگر مانعی بر سر تغییر و تكامل سریع فرآیندها نخواهند بود. ‏ مدیر ارشد اطالعاتی( :)CIOرفع معضل بزرگ یكپارچگی مجموعه سیستم های سازمان ،یكی از بزرگترین مشكالتی كه فناوری اطالعات در سازمانها بزرگ با آن روبرو بوده است .بدین ترتیب پاسخگوئی به نیازهای حرفه نیز بهبود می یابد. ‏ مدیر پروژه های تولید و توسعه سیستم های اطالعاتی :تقسیم پروژه ها به اجزاء كوچكتر كه می توانند مستقل از هم انجام شوند به سادگی محقق می شود .همچنین كنترل پیشرفت هر زیر پروژه نیز مستقال قابل محاسبه و كنترل خواهد بود. ‏ توسعه دهندگان سیستم :در گذشته یكی از سخت ترین و طاقت فرساترین كارها برای تولید كنندگان سیستم های اطالعاتی انجام یكپارچگی و اتصال با دیگر سیستمها بوده درحالیكه اكنون وب سرویس رهیافت غالب برای تولید سرویس هائی مستقل از فناوری است كه توسط دیگر سرویس های تحت وب قابل فراخوانی هستند. © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture معماری سرویس گرا از نگاه ذینفعان مختلف ( : Simple Object Access Protocol )SOAPساختاری برای تبادل پیامهای در قالب XMLاست كه بین سرویس های وب مبادله می شود ( : Web service Description Language )WSDLزبانی مبتنی بر XML كه جهت توصیف ویژگی های عملیاتی سرویس های وب استفاده می شود و دارای دو بخش تعریف واسط و پیاده سازی است. (Universal Description ,Discovery and )UDDI :Integrationواسطی است برای انتشار و شناسائی سرویس های وب و شامل یك مخزن می شود كه ارائه دهندگان به انتشار و تبلیغ سرویس خود می پردازند تا دیگران بتوانند آن را شناسائی كنند. 39 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture پروتکل های معماری سرویس گرا مراحل درخواست سرویس Business Process Management & Service Oriented Architecture Service Requester UDDI Directory SOAP UDDI Request WSDL SOAP Response BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , Server www.esoa.ir © 2009 40 Business Process Management & Service Oriented Architecture ضرورت و کاربرد معماری سرویس گرا BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 41 نیاز به تعامل بین سیستم های اطالعاتی در یک سازمان Business Process Management & Service Oriented Architecture Screen scrape ERP CSV Download file Web FOCUS C++ CICSgateway gateway CICS Transaction file Message Message queue FOCUS Broker BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams Screen scrape CRM1 ORB RPC APPC Transaction file ORB CRM2 Screen scrape CICS gateway Download file , Message queue EDI/VAN APPC www.esoa.ir © 2009 42 نیاز به تغییر سیستم های اطالعاتی در سازمانها یک اصل انکارناپذیر است Business Process Management & Service Oriented Architecture BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 43 دیگر سازمانها سازمان شرکاء و ذینفعان مستقیم ‏Sen ‏sors سرویس های مبتنی بر فناوری اطالعات سیستمها و بانکهای اطالعاتی زیر ساختارها 44 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture نیاز به تعامل پذیری سازمانها در حوزه فناوری اطالعات استاندارد سازی و یکپارچگی سکوها و زیر ساخت های فناوری در درون سازمان بهبود تعامل پذیری بین سازمانی استفاده مجدد و انعطاف پذیری سرویس های اطالعاتی همراستائی بیشتر فناوری اطالعات با کسب و کار 45 © 2009 ‏www.esoa.ir , ‏BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams ‏Business Process Management & Service Oriented Architecture اهداف اصلی معماری سرویس گرا استخراج سرویس های خوش تعریف از سیستم های موجود Business Process Management & Service Oriented Architecture Application Landscape Servic e Servic e Servic Servic e e Servic Servic Servic Servic e e e e Servic Servic Servic Servic Servic e e Servic e e e e SOA Organization BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 46 ساخت سیستم های جدید با استفاده از سرویس های خوش تعریف Business Process Management & Service Oriented Architecture Use / reuse Service Service Create new applications Service Service Service Service ServiceService Service Service Service Service Service BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 47 Business Process Management & Service Oriented Architecture وضعیت تجاری بازار معماری سرویس گرا BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 48 SOA ضرورت تجاری Business Process Management & Service Oriented Architecture Enterprise-wide SOA Department-wide SOA 8% Department-wide SOA up 300%، 12% 4% 28% Pilot Projects 13% 25% Evaluation Not Planning to Deploy Enterprise-wide SOA up 200% 16% 20 06 20 05 20% 7% 21% Don't Know 12% 32% شرکت شما برای معماری سرویس گرا چه برنامه ای دارد؟: سئوال BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 49 Business Process Management & Service Oriented Architecture 50 © 2009 www.esoa.ir , BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams Business Process Management & Service Oriented Architecture Good architecture means good service design BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 51 Business Process Management & Service Oriented Architecture با تشكر از وقت و حوصله شما عزيزان BPM & SOA Workshop: Dr. F. Shams , www.esoa.ir © 2009 52

51,000 تومان