صفحه 1:
مدیریت کیفیت فراگیر ‎TQM‏

صفحه 2:
تعريف مديريت كيفيت فراكير: 10119 يكشيوه بهود يافته تجارتىالستة كنيكوإثباتشده برلى تضمینبقا در دنیایرقابتی ]1601۷ فرلیند توسعه فردىو تشكيلاثى لستکه هدفن|فزلیش‌سطح رضایت‌همه لفراد مربوط به سایماناز قبيل مشتریان تامینکنندگان سهامدارلنو کلرکنانلست! 1601۷ از سه وائت 1 به نشانه کلیتطشتن ۷81117( به نشانه دیجه برتری یکمحصولو یا خدمتو 1۷01180617610 به نشانه کردار هنر و یاشبوه کنترژو یسیدگیو. ..لست سنوی

صفحه 3:
شباهت ۳۵۲۸ با سیستم بدن انسان شباهت 1401۷1 با سبستم بدن 9 سیستم آموزشی (انتقال مفاهیم به سازمان) ‎OS‏ سس ‏ساختارسازمان (غیر رسمی) 7160171 اللا له

صفحه 4:
پیشینه و تاریخچه مدیریت کیفیت فراگیر (جامع) در سال ۱۹۲۴ دکتر والتر شوارت آمریکایی در آزمایشگاههای شرکت 13611 سیستمی را به وجود آورد که میتوانست واریانس سیستمهای تولید را اندازهگیری کند. شاگرد شوارت دبلیو ادوارد دمینگ که یک فیزیکدان با گرلیش ریاضی بود و در بخش کشاورزی و دفتر تحقیقات آمریکا کار میکرد. موظف گردید تا سیستم کنترل آماری فرایند را به کارکنان صنایع دفاعی آمریکا آموزش دهد. در سال ۱۹۵۰ اتحادیه متخصصان علوم و مهندسین ژلپن (17 [][) از دمینگ دعوت کردند تا 567 و روشهای کنترل کیفیت را در کشور ژاپن آموزش دهد. ژاپنیها به سرعت خود را با آموزشهای دمینگ هماهنگ ساخته و در این روشها تغییراتی به وجود آوردند.

صفحه 5:
پیشینه و تاریخچه مدیریت گیفیت فراگیر(جامع) ۶ در اواخر دهه ۰۱۹۷۰ آمریکاییها و اروپاییها متوجه پیشی گرفتن ژاپنیها در تسخیر بازارهای جهانی شدند. به فکر استفاده از نگرش 100171 در مدیریتهای خود گردیدند. # در سال ۱۹۸۷ آمریکا در مقلبل جایزه دمینگ. جایزهای را به نام «مالكوم بالدریج» ابداع کردند. این جایزه برای معرفی سازمانهایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای ]1601۷ دست يافتهانده طراحی شده است.

صفحه 6:
برخی از تفاوتهای مدیریت کیفیت فراگیر با مدیریت سنتی سازمان مدار مشتری مدار جهت گیری کوتاه مدت جهت گیری بلند مدت مبتنی بر عقیده مبتنی بر داده و واقعیت دید مقطعی بهبود مستمر بازرسی ره بخشهای سازمانی منفک ومجزا ارتباط قوی بین بخش ها و کار سیستمی وجود سلسله مراتب از بالا به پایین وجود سلسله مراتب از سوی کارمندان أسرزنش و الثبية حل مسئله تفکر جزء به جزء تفكر سيستمى ریاست رهبری

صفحه 7:
محصول ((قدام اصلاحی) مدیریت تولید (قدام پیشگیرانه - بیهبود مستمر| توليد كننده أكليه واحدهاى ستادى فنى و عمليات اجرانى توليد — ss ‏بو‎ تولید کننده و خریدار (کارکنان - جامعه - سهامداران - مشتریان) T 1 i ‏لس‎ ‎1 0 0 ۱ ا i ۱ 0 1 1 || تپ ۱۹۸۰ 1۹۶۰ ۱۹۴۰ Vee |

صفحه 8:
ار کان فلسفی مدیریت کیفیت فراگیر * فرایند گرایی #مشتری محوری #ارتقای مستمر و فراگیر فرایندها و سیستمها

صفحه 9:
اهداف مدیریت کیفیت فراکیر جلب رضایت کامل مشتری با کم‌ترین هزینه * ۲) درگیر کردن همه کارکنان با هدف حذف خطاها و جلوگیری از ضایعات و در جه انگیزش بهتر آنها ۶ ۲ حفظ کیفیت و بهبود مستمر & ۴) طراحی و انتخاب فناوری و فرآیندهای مناسب تولید ۶ ۵ آموزش عینی کیفیت ‎٩‏ 6۶ اندازهگیری کار ‏۴ ۷ توجه به نقطه بهینه هزینه‌های چرخه حیات ‎ ‏۸ بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتر * ) استانداردهای بالاتر ‎)٠١ *‏ سيستمها و رويه هاى بهبوديافته ومين ‎rane‏ ‎2 ‎

صفحه 10:
جایگاه انسان در فرهنگ ‎T.Q.M‏ ‏در فرهنگ ۲.00.1 انسان شخصیتی است پویا با دیدی فرایندگرا که سعی می کند ضمن هضم تفییرات و وفق دادن خود با شرایط محیطی, بصورت ريشه ای مسائل و مشکلات را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد

صفحه 11:
آشنایی با سیستمهای مبدل فرهنگی به منظور استقرار مدیریت کیفیت فراگیر اقدامات جزیی .ری صورت می گیرد که بصورت زير سیتمهای مبدل فرهنگی نامیده می شوند.از جمله این زیر سیستم ها عبارتند از چرخه دمینگ: براساس این چرخه برای ساختن محصول با کیفیت و متناسب با نیازهای مشتری مراحل چهارگانه زیر باید به کار گرفته شود: الف: ‎(PLAN) 53.) cb‏ ب:اقدام(00) ج: بررسى 48160[ ©) د:اقدام اصلاحى(1 110 8)6)

صفحه 12:

صفحه 13:
مراحل اجرایی مدیریت جامع کیفیت اجرای مدیریت جامع کیفیت باید تدریجی و طی مراحلی انجام گیرد. از زمان زمان تصمیم به اجرای آن تا ادغام کامل با کار روزمره کارکنان سالها طول مى كشد. هيج راه ميان بری برای کوتاه کردن این فاصله زمانی وجود ندارد. برای پیاده کردن مدیریت جامع کیفیت الگوهای اجراييج ‎grey ly gine‏ آمده است.اها بهترین اگوی اجراینوجوه ندارد: برای اجرای مدیریت جامع کیفیت در ایران یک الگوی شش مرحله ای ارائه می شود اما باید توجه کنیم که مرز بندی کاملاً مشخصی بين اين مراحل وجود ندارد و در حين اجرا نيز سازمانهاى مختلف ممكن است اين مراحل را با سرعتهاى متفاوت طى كنند. شروع صحيح اجراى مديريت جامع كيفيت و صبر و شكيبايى شرط اول موفقيت مى باشد. ی 5 2 85 ۲۲ كم

صفحه 14:
بررسی نفش مدیریت گیفیت فراگیر در نظام های آموزش عالی #نظامهای آموزشی به عنوان بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی درزمینه شکوفایی درجامعه نقش اصلی را بر عهده دارد.امروزه‌این نظامها سهم قلبل توجهی از بودجه هر کشور را به خود اختصاص داده وبا توجه به اهمیت و نقش آن در ابعاد اقتصادی.اجتماعی,فرهنگی و سیاسی جامعه ضروری است در جهت بهبود کیفیت نظامهای آموزشی اقدامات اساسی صورت بگیرد واز هدر رفتن سرمایه های انسانی و مادی جلوگیری شود. مدیریت در این نظامها از اهمیت ویژه ای خوردار است. بنلبه گفته کومبز اگر قرار است تحولی در آموزش صورت گیرد بایستی از مدیریت آن شروع شود.

صفحه 15:
بررسی نفش مدیریت کیفیت فراگیر درنظام های آموزش عالی یت کیفیت فراگیر پوشی است که میتولند اين تحول را در آموزش ایجاد کند.همانطور که سالیس نیز معتقد است. مدیریت کیفیت فراگیر «فلسفهای از بهبود مستمر است که قادر است مجموعهای از ابزارهای عملی و فنون برای برآوردن نیازهاء خواستها و انتظارات فعلی و آینده هر موسسه آموزشی را فراهم سازدبا توجه به اینکه سازمانها و واحدهای آموزشی,عوامل اصلی و تعیینکننده آمادهسازی و تامین نیروی انسانی دیگر نهادهای تولیدی و خدماتی در جامعه هستند.ضرورت مطالعه و پیاده کردن اصول مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش بیش ار پیش احساس ميشود. اينءبايد به دنبال یک استاندارد ملی برای مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش باشیم»

صفحه 16:
پیشینه بهره مندی از کیفیت فراگیر درنظام های آموزش عالی در دهه ۷۰ و۸۰ شرایطی مشلبه با شرلیط صنایع آمریکلیی برای موسسات آموزش عللی پیش آمد. در لین دوره: به دنبال پیشرفتهای کیفی شرکتهای ژاپنی. صنایع با از دست دادن شدید سهم بازار خود در سطح بین المللی مواجه شدند. موسسات آموزش عللی نیز با توجه به تغییر سریع فناوری ها. کاهش هزینه هاء تصمیمات دولتهاء بودجه بندی متفاوت و ایجاد موسسات مالی با شرایط دگرگون شده ای مواجه شدند. در لين شرليط مدیریت کیفیت فراگیر یک انتخاب طبیعی برای آنها بود. اولین موسسه ای که مدیریت فراگیر رابه کار برد. کالج دلاوار " بود که در سال ۱۹۸۹ به اين امر مهم اقدام کرد و سپس دانشگاه ایالتی ارگن!" نیز لین کار در سال ۱۹۸۹ انجام داد در این دانشگاه مدیریت کیفیت فراگیر با نام پروه بهبود کیفیت آغاز شد و حوزه های فضای فیزیکی. چاپ و انتشاره بودجه. محاسبات ‎٠‏ امور كسب و كارء حمل و نقل و ايمنى عمومىء مركز يرنو افشانى و خدمات رفاهی کارکنان را در بر گرفت و امروزه در موسسات آموزش عللی مانند دانشگاه ها » کالج ها و موسات تحقیقاتی در سراسر دنیا کاربرد وسیعی یافته است. مدیریت فراگیر یک رویکرد فرایند گرا برای ارتقای بهره وری» كاهش هزينه يه لون ‎aware( 1] 3‏ بهبود کیفیت خدمات است. ‎Oregon[2]}‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 17:
مدیریت کیفیت فراگیر درنظام های آموزش عالی مدل های متعددی برای پیاده سازی و ممیزی کیفیت در موسسات آموزش عالی اراله شده است. اما علی رغم تحقیقات زیادی که در زمینه ابعاد. مولفه هاء مراحل اجرا و عوامل موفقیت اجرای مدیر فراگیر در موسسان آموزش عالی انجام ت تحقیقات غیر انتفاعی در شهر ماساچو مدیریت کیفیت فراگیر» رویکرد آموزگاری» رویکرد مدل ژاپنی؛ رویکرد مدل شرکت صنعتی, رویکرد برنامه ریزی هوشین و رویکرد معیار جایزه بالدریج. کالج بابسون یک فرا بود كيفيت را در نه كام تعریف کرده است: تعريف خروجی. تعریف مشتریان» تعریف نیازمندیهای مشتریان, ترجمه نیازمندیهابه ویژگی ‎cle‏ تأمین کننده. تعریف گامهای فرایند کاری, ارزیابی و اندازه گیری» ارزیابی توانمندی فرایند. ارزیابی نتایج و تدوین برنامه زمانبندی بازبینی های دوره ای. دانشگاه هاروارد شش عامل در فرایند کیفیت خود ترتیب داده ۱ رفتار اقدامات. آموزش, ارتباطات ابزار و سنجه هاء تیم های انتفال و پاداش دهی. : مدیریت

صفحه 18:
خدمات آموزشی به عنوان مهم ترین رسالت دانشگاه هاء نمادی از مدیریت کیفیت فراگیر است. چارچوب مفهومی اندازه گیری مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه ها را در دو بخش توانمند سازها (فرايند يياده سازی) و نتايج ارزيلبى ميتوان ارزيابى كرد. در بخش توانمند سازهاء سازه ها و ابعاد مديريت كيفيت فراكير به طور عام مد نظر قرار مى كيرند. سنجش سطح اجراى مديريت فراكير در سازمان هاى صنعتى و آموزشى نيز در لين بعد قرار مى كيرد. قسمت مهمتر در اين بخش مشترى ها هستند كسى كه از خدمات و توليدات استفاده مى كند(كيفيت در ذهن مشترى شكل مى كيرد). در اغلب تحقيقات صورت كرفته. دانشجويان به عنوان مشتريان اصلى آموزش تلقى شده اند كه هم مشتريان داخلى و هم خارجى را در بر مى كيرد. بخش ديكر كن نتايج بدست آمده از يياذة سازى وبه كاركيرى مديريت فراكير ذر دانشكاه ها است که در آن دو عنصر اصلى از بخش آموزش يعنى دانشجويان و مدرسان ارزيلبى مى شوند. بدين ترتيب مى توان از لثر بخشى فرايندهاى كيفيت آفرين مطمئن شد. در بخش دانشجويان رضايتمندى ‎Lal‏ از نحوه آموزش در كلاسهاى درس در قللب فرمهای ارزشیلبی بررسى مى شود و بازخورد دانشجويان اصلى ترين استراتزى كيفيت در موسسات آموزش عالى مطرح مى شود. كيفيت آموزش دهندگان به صورت بازده علمى آنها نيز مى تواند به عنوان نتيجه تقويت فرايندهاى مديريت كيفيت فراكير در موسسات آموزش عالى مورد سنجش قرار كيرد.

صفحه 19:
انتقال نظریه از صنعت به آموزش ‎٩‏ دانشگاه یک کارخانه نیست. * دانشجو یک محصول نیست. ۴ ولی» آموزش دانشجو محصول است.

صفحه 20:
؟ ارایه و اجرای]/01)آبه عنوان یک واحد درسی. *به کارگیری مبلنی مدیییت کیفیت فراگیر برای تدییسیا تحقیق سایر دروس * در ولقع‌با محور قرار دادن لین جنبه هاسی توان مقدمات فرهنگ سازی کیفیت در آموزش دانشگاهی را تثبیت کرد.در لین راستاءهمکاری ومشارکت کسترده دانشگاه»مدرس و دانشجو در درک و عصل به فرازهاى 101/1 بسيار حايز اهمیت است.

صفحه 21:
مدل مفهومی پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر 7 شناسایی و استخراج شاخص های مدیریت کیفیت فراگیر 7 بررسی روایی محتوای شاخص های مدیریت کیفیت فراگیر ” طراحی عبارات کلامی برای ارزیابی شاخص های مدیریت کیفیت فراگیر ۲ اندازه گیری شاخص های مدیریت کیفیت فراگیر ۳ بررسی روایی سازه و پایایی ابزار پژوهشیکپارچه سازی دیدگاههای ارزیابان ۲ ممیزی وضعیت عناصر مدیریت کیفیت فراگیر تعیین مهم ترین نقاط مدیریت کیفیت فراگیر ” ارائه راهکارهای بهبود کارایی مدیریت کیفیت فراگیر

صفحه 22:
انطباق الگوی ]16071 در سازمانهای آموزشی *ستون اول :ارتباط بر اساس تشریک مساعی © ستون دوم:اصلاح مداوم و ارزيابى خود ©ستون سوم:وجود يك فرايند نظامدار *ستون چهارم؛رهبری:اصل رهبرى در مديريت كيفيت فراكيردر نظامهاى آموزشىءقابليت ياسخكوبى سطوح بالاى مديريت است * رهبران 0111 1افرادى هستند كه با هدايت هاى ويزهراهنمايى و نظارت مناسب زیر دستان از انتقال درست راه دهاءفلسفه هاءا :شماه اهداف 41 اطمینان حاصل می کنند.

صفحه 23:
نحوه نهای شدن روحیه پژوهش توسط ‎TQM ples‏

صفحه 24:
عمده ترین مزیت های استفرار 1001/1 در نظام آموزشی عبارتند از: ۰ مشارکت کلیه نیروهای انسانی نظام آموزشی. * بهبود مستمر در فرایند های آموزشی. ۰ دستیابی به توان رقابتی داخلی و خارجی در حیطه آموزشی و فناوری. » توانمندسازی نیروهای انسانی در کلیه سطوح. ۰ مشارکت در عواید حاصل از اجرای/701 ۰ افزایش خلاقیت و نوآوری از طریق ارزشیابی مستمر. ۰ توسعه دانش کارکنان ۰ اصلاح و بهسازی زیر ساخت‌های سازمانی دوره‌های مختلف آموزشی (کار گاه‌های آموزشی) به‌منظور تواناسازی کار کنان

صفحه 25:
عمده ترین موانع استقرار 10017 درنظام آموزشی جار تند از؛ * عدم يذيرش تغيير در نظام آموزشى سنتى از سوى مديران و كاركنان. * نگرانی از موقعیت شغلی. © عدم پشتیبانی بلند مدت از 101/1 ؟ نداشتن قدرت ابتکار و نوآوری. ؟ عدم پذیرش روشها و رویکردهای جدید. ۴ شفاف نبودن برنامه های راهبردی. ؟ عدم اطمینان از حصول فتبجه موثر. * عدم اشنایی از چگونگی نحوه انطباق الزامات 1001/1 با نظام آموزشی. * عدم اكاهى از نتايج مورد انتظار. > لأ

صفحه 26:
ماندگاری و پایداری در كسب و كار

صفحه 27:
نتیجه گیری ‎TQM®‏ بعنيلنيكاز لبزايهاىمهم كرا و موثر و برلىيهرورىو برلى رويارميىبا تغييرلتسريع محيط و يقابتدر سطح ملىو جهانىإستآينده بازار جهانی‌در دستشرکتهاییلسنکه تولنسته باشند ‎TQM‏ )95591 ‏بکار بسسته بباشند چرا که نبفرو قلبتجاتو خدماتوسانیو تولید در دستمشتریاستو شرکتی‌موفقاستکه مشتریرا شاخته و نیژهاعاو را برآورف و باک مکلمکاناتمالن فیزیکیو مابع لنسانی‌خود رضایت ‏مشترىرا جلبنمايد مشارکتب راب هبود مداوم کیفینجامع نظام آموزشی:مینه‌هایلجرای/۲0 قبل‌ازاجرا, مشارکت مدير گسترشآگاهیو درک‌روشن‌از مدیریتکیفینجامه ولیجاد باور عمیق در کارکنان‌ن سبتب هن توسعه‌ی دلنش نگرشو مهارتآنان‌واصلاح و ب هسازیزیرساخ‌های سازماتیاز جمله عوامل ز کاتفهمیهستند که تباید در ‏شروع ‎TQM‏ بهآزپ رداخت ‎SS.‏ ‎ ‎

صفحه 28:
منابع Venkatraman, S. (2007). A framework for implementing TQM in higher education programs. Quality As sur ance Egluce action , 19(1), 92-112. 42. Wadsworth, H.M., Stephens, KS., & Godirey, A.B. (2002), methods for quality control and impr ove ment . Second ed. Wiley, New York. 43. Zadeh, LA (1975): The chncest of linguistic variable and its application to approximate Feasonin Inform. Sei, 8199-249, fl, 8 310-397, lll; 9 43-40. 44. Zairi, M. (2002). Beyond TOM implementation: The new paradigm of TOM sustainability. Total Quality Management , 13(8), 1161~72(in Persian) مسطتي ‎SL ty‏ 174 مقاله سيستم مديريت كيفيت فاكير و كان ستجى استقوارأن در ار كل تعلون ‎oe LS SEA‏ ‎Loe‏ ۲۵-۲۵1 ‏صفار‎ 8s gio ‏ترجمهمهری نی وحسن انب‎ cals Jos Capua Loren Jn ‏قرئع‎ ‎SET ith gh cad a agin VAN) 3p pe ‏مير كمالى محمد(۱۳۸۹)رهبری ویر آموزشی تهراننشر سیطرون و‎ ‎are By DAS Sept ne ASAT A aga‏ ات آن در ار کل تن اسان خرن مه ون شا ۳ سماو حميد وبرادران مسعود و رضائي عقدم بكوروش 17417 )يهبود مستمر فرايند أموزش در نظام أموزش عالى كشاورزي :كاربرد مديريت كيقيت فراكير مجه ‎ ‏ترويج و أمورش كشاورزى ابران .جلد أ شمارة 7 سلطائى ابرج178:2)خقاله مستلوردهاى فرهنكى مديرنت كيقيت فراكير له دی شاه ۱۱۲ ‏ادم امير رضاا مديزيت كيفيت جامع جيست مركز اطلاعات علمى تخصصى مديريت (زوزامه دنيلى اقتصادم. أسلامئ جررسى تقش مديريت كيقيت فياكير در أموزش ‎ON ASAT Sp an Sel ils eal‏ ‎le‏ 01791 مقاله مديريت كيقيث فراكبر دانشكاء زد اسلامى واحد مرودشت. ‎ ‎

39,000 تومان