علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

مدیریت کیفیت نرم افزار

modiriyate_kefiyat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “مدیریت کیفیت نرم افزار”

مدیریت کیفیت نرم افزار

اسلاید 1: Insert the subtitle of your presentation here

اسلاید 2: استاد مربوطه: مهندس ستوده فر ارائه دهندگان: عارفه پهلوان و مهسا گلرخیمدیریت کیفیتCustomize your headline hereبهار92

اسلاید 3: هدف:معرفی مدیریت کیفیت نرم افزار و اندازه گیری نرم افزار است.3

اسلاید 4: مدیریت کیفیتمدیریت کیفیت، بررسی مستقلی را بر روی فرآیند توسعه انجام میدهد.قطعاتی که توسط فرآیند نرم افزار تحویل داده میشوند، ورودی فرآیند مدیریت کیفیت هستند و بررسی می شوند تا تضمین شود که با استانداردها و اهداف سازمانی سازگارند. مدیریت کیفیت باید جدا از مدیریت پروژه باشد. 4

اسلاید 5: نکته مهم کیفیت برای توسعه سیستمهای کوچک،ایجاد فرهنگ کیفیت و تضمین این نکته است که تمام اعضای تیم نظر مثبتی به کیفیت نرم افزار دارند.5

اسلاید 6: کیفیت فرآیند و محصولدر تولید، پیوند روشنی بین فرآیند و کیفیت محصول وجود دارد، زیرا نظارت و استانداردسازی فرآیند آسان است.وقتی سیستمهای تولید به کار گرفته شدند، می توانند بارها اجرا شوند تا محصولات کیفی را تولید کنند.اما، نرم افزار تولید نمی شود بلکه طراحی می شود.توسعه نرم افزار یک فرآیند خلاق است نه مکانیکی، لذا اثر تجربه مهارت های فردی مهم است.عوامل خارجی مثل نوبودن کاربرد یا فشار اقتصادی برای نسخه زودرس محصول نیز علی رغم فرآیند، بر کیفیت محصول موثر است.6

اسلاید 7: روش مبتنی برفرآیند برای رسیدن به کیفیت محصول: 7تعریف فرآینداستانداردسازی فرآینداصلاح محصولبراورد کیفیت محصولکیفیت کافی است؟خیربلهتولید محصولشکل 2-27 کیفیت مبتنی بر فرآیند

اسلاید 8: مدیریت کیفیت فرآیند شامل موارد زیر است: تعریف استانداردهای فرآیند مثل زمان و چگونگی انجام مرورها.نظارت بر فرآیند توسعه برای اینکه تضمین شود که از استانداردها پیروی شده است.گزارش فرآیند نرم افزار به مدیریت پروژه وبه خریدار.یک مشکل تضمین کیفیت بر اساس فرآیند این است که تیم تضمین کیفیت (QA)اصرار دارد فرآیندهای استاندارد باید بدون توجه به نوع نرم افزاری که در حال توسعه است، اعمال شود.8

اسلاید 9: تضمین کیفیت و استانداردهاتعیین چارچوب رویه و استاندارد سازمانی که منجر به نرم افزاری با کیفیت بالا می شود.9

اسلاید 10: به کار برد: QA دو نوع استاندارد را می توان به عنوان بخشی ازفرآیند1. استانداردهای محصول: این استاندارد ها به محصول نرم افزاری اعمال می شوند. مثال: فرم مرورطراحی ساختارسندخواسته ها فرمت سرآیندرویه سبک برنامه نویسی جاوا فرمت برنامه پروژه فرم درخواست تغییر 102. استانداردهای فرآیند: این استانداردها فرآیندهایی را تعریف می کند که باید در اثنای توسعه نرم افزار رعایت شوند. مثال:راهنمای مرورطراحی تحویل سندبه cm فرآیندانتشارنسخه فرآیندپذیرش برنامه پروژه فرآیند کنترل تغییر فرآیندثبت تست

اسلاید 11: استانداردهای نرم افزار به چند دلیل مهم اند: 1.بهترین و مناسب ترین شیوه کار را ارائه می کنند. 2.چارچوبی را تهیه می کنند که فرآیند تضمین کیفیت بر اساس آن پیاده سازی می شود.3.کاری که توسط فردی انجام می شود می تواند توسط فرد دیگری ادامه یابد.11

اسلاید 12: 12ایزو 9000: فرآیند کیفیتی را تعریف نمی کند که باید به نرم افزار اعمال شود و همچنین تضمین کیفیت محصول را نمی کند.ایزو 9001: اصول کلی را ارائه می کند که باید به نرم افزار اعمال شود.

اسلاید 13: رابطه بین ایزو9000،مرجع کیفیت وبرنامه های کیفیت پروژه: 13شکل 5-27 ایزو 9000و مدیریت کیفیتمدلهای کیفیت ایزو9000راهنمای کیفیت سازمانبرنامه کیفیت پروژه 3برنامه کیفیت پروژه 2برنامه کیفیت پروژه1 فرآیند کیفیت سازمانمدیریت کیفیت پروژهنمونه سازی شد به صورتنمونه سازی شد به صورتاستفاده شد برای توسعهپشتیبانی می کنداسناد

اسلاید 14: استانداردهای مستندسازیسه نوع استاندارد مستندسازی عبارتند از: *استانداردهای فرآیند مستندسازی: این استانداردها فرآیندی را تعریف می کنند که مستندسازی باید از آنها پیروی کنند. *استانداردهای سند: اینها استانداردهایی هستند که ساختار و نمایش اسناد را مشخص می کنند. *استانداردهای مبادله سند: این ها استانداردهایی هستند که تضمین می کنند تمام کپی های الکترونیکی اسناد سازگار باشند.14

اسلاید 15: 15نمونه های ازاستانداردهای سند:استانداردهای شناسایی سنداستانداردهای ارائه سنداستانداردهای ساختارسنداستانداردهای به هنگام سازی سندهر سند باید شناسه خاصی داشته باشداسناد باید با هم سازگاری باشند مانند فونت و رنگساختار اسناد یکسان باشد مانند: قواعدی برای شماره گذاری،سر صفحه و...اگر سند تغییر کرد باید روشهایی مانند رنگ تغییرات را مشخص کرد

اسلاید 16: 16شکل6-27 فرآیند تولید سند به همراه کنترل کیفیتایجاد پیش نویس اولیهچاپ کپی هاتولید چاپ اصلیمرور طرح بندیطرح بندیبررسی پیش نویس نهاییتولید پیش نویس نهاییغلط گیری متنگنجاندن توضیحات مرورمرور پیش نویس سند پیش نویس مجددسند پذیرفته شدهسند پذیرفته شدهمرحله1: ایجادمرحله2:آراستنمرحله3:تولید

اسلاید 17: برنامه ریزی کیفیتانتخاب روند استاندارد و تطبیق آن ها برای پروژه17

اسلاید 18: برنامه ریزی کیفیتباید در مراحل اولیه فرآیند نرم افزار انجام گیرد.برنامه کیفیت باید کیفیت های مطلوب محصول را تامین کند.باید چگونگی برآورد آنها مشخص نماید.معنای واقعی“با کیفیت بالا“ را تعریف کند.18

اسلاید 19: صفات کیفیت نرم افزار 19 قابلیت حمل قابلیت درک امنیت قابلیت بکارگیری تست پذیری حفاظت قابلیت استفاده مجدد قابلیت تطبیق قابلیت اعتماد کارایی پیمانه ای مقاومت قابلیت یادگیری پیچیدگی توانمندی

اسلاید 20: کنترل کیفیتتعریف و تضمین فرآیندهایی که تضمین می کنند تیم توسعه نرم افزار از استانداردها ئ رویه ها پیروی می کنند.20

اسلاید 21: دو روش مکمل کنترل کیفیتمرورهای کیفیت که در آنها، نرم افزار، مستند سازی آن و فرآیند مورد استفاده توسط گروهی از افراد مرور می شوند.(انحراف از استانداردها به مدیریت پروژه گزارش داده می شود.)برآورد خودکار نرم افزار و مستندات آن توسط برنامه ای که پردازش می شوند و با استانداردهای آن پروژه مقایسه می شود.(ممکن است شامل اندازه گیری کمی صفات نرم افزار باشد.)21

اسلاید 22: مرورهای کیفیتمرورها شامل گروهی از افراد هستند که بخشی از فرآیند یا کل فرآیند، سیستم یا مستندات مربوط به آن را امتحان می کنند تا مشکلات احتمالی را بیابند.نتایج مرورها به طور رسمی ثبت می شود و به نویسنده یا مسئول تصحیح اشکالات ارسال می گردد. 22

اسلاید 23: انواع مرورها23بازبینی های طراحی یا برنامهبرای کشف خطاهای مشروح در خواسته ها،طراحی یا کد.مرورهای پیشرفت کاراطلاعاتی را در مورد پیشرفت کار پروژه برای مدیر فراهم میسازد.مرورهای کیفیتیمستندات و قطعات محصول از نظر تکنیکی تحلیل می شوند تا عدم تطبیق بین مشخصات و طراحی قطعه، کد یا مستندسازی پیدا شوند.

اسلاید 24: معیارها و اندازه گیری نرم افزاردر اندازه گیری نرم افزار، یک مقدار عددی برای هر صفت محصول نرم افزاری یا فرآیند نرم افزار تعیین می شود.24

اسلاید 25: دو روش اندازه گیری محصولبرای پیش بینی کلی درمورد سیستم با اندازه گیری ویژگیهایی از قطعات سیستم و سپس ترکیب این معیارها می توان یک برآوردکلی از صفات سیستم بدست آورد.برای شناسایی قطعات معیوب،اندازه گیری هامی توانند قطعاتی راشناسایی که آیا ویژگی های آن ها ازضابطه ها منحرف شدند به عنوان مثال می توان قطعات پیچیده را اندازه گرفت.25

اسلاید 26: انواع معیارهای نرم افزاریمعیارهای نرم افزاری ممکن است کنترلی یا پیشگو باشند وهردونوع درتصمیم گیری مدیریت مؤثراند.معیارهای کنترلی به فرآیندهای نرم افزارو معیارهای پیشگو به محصولات نرم افزاری مربوط می شوند اما هردو ممکن است تصمیمات مدیریت را تحت تاثیر قرار دهند.26

اسلاید 27: رابطه معیارهای کنترلی وپیشگو27فرآیند نرم افزارتصمیمات اندازه گیریمحصول نرم افزاریاندازه گیری های پیشگواندازه گیری های کنترلیشکل 9-27 معیارهای کنترلی و پیشگو

اسلاید 28: چگونگی محاسبه صفات برای نرم افزاراغلب نمی توان صفات کیفیت نرم افزار را مستقیماً اندازه گیری کرد و باید صفات داخلی نرم افزاررا اندازه گیری و رابطه آن را باصفات خارجی نرم افزار بیابیم.28روابط بین صفات داخلی و خارجیطول راهنمای کاربرقابلیت بکارگیریقابلیت حملقابلیت اعتمادقابلیت نگهداریتعداد پارامترهای رویهپیچیدگی سیکلوماتیکاندازه برنامه برحسب خطوط کدتعداد پیامهای خطا

اسلاید 29: مراحل اساسی فرآینداندازه گیری محصول29فرآیند اندازه گیری محصولانتخاب اندازه گیری های مناسبانتخاب قطعات برای برآوردشناسایی اندازه گیری های نابهنجارتحلیل قطعات نابهنجاراندازه گیری ویژگی های قطعهپرسش هایی که اندازه گیری باید به آن ها پاسخ دهد تعیین شود و اندازه گیری هایی که که باید به این پرسش ها پاسخ دهدبرآورد برای تمام قطعات الزامی نیست.از چند قطعه هم از بین قطعات میتوان برای اندازه گیری انتخاب کرد.هنگامی که قطعه ای نا بهنجار بود باید آن را امتحان کرد که آیا کیفییتش پایین است یا خیرقطعات انتخاب شده اندازه گیری می شوند و مقادیر معیار انتخاب می شوندقطعات اندازه گیری شده با یکدیگر و با اندازه گیری های قبلی مقایسه می شوند

اسلاید 30: معیارهای محصولبرای اعتبار سنجی باید تعداد زیادی از داده های سیستم را جمع آوری و مشخص کنیم چگونه با کمیت خارجی در ارتباط است.معیارهای محصول دو دسته اند:1.معیارهای پویا که با اندازه گیری های حاصل از اجرای برنامه جمع آوری می شود.2.معیارهای ایستا که با اندازه گیری های حاصل از نمایش های سیستم مثل طراحی، برنامه یا مستندات جمع آوری می شوند.30

اسلاید 31: معیارهای محصول نرم افزار 31توان ورودی/خروجی.شاخص فاگ درسندطول کد منبع برنامهپیچیدگی سیکلوماتیکطول شناسه های برنامه عمق تودرتویی شرطیتعداد فراخوانی یک تابع/تعداد دفعاتی که یک تابع فراخوانی می شودهرچه بیشتر باشد برنامه پیچیده تر و احتمال خطا بیشترپیچیدگی کنترل برنامه است و به قابلیت درک برنامه ربط داردهرچه طول شناسه بیشترباشد با معنی تر و قابلیت درک برنامه بیشتر است مربوط به دستورات ( if ) است.هرچه بیشتر،درک دشوارتر و احتمال خطا بیشتر استمیانگین طول کلمات و جملات در سند است.هرچه بیشتر،درک سند دشوارتر

اسلاید 32: معیار های شیء گرا عمق درخت وراثت:تعداد سطوح گسسته را در درخت وراثت نشان می دهد. توان ورودی و توان خروجی متد:همانند توابع ورودی و توان خروجی تابع است. متد های موزون در هر کلاس:تعداد متدهای یک کلاس است که وزن آنها با پیچیدگی هر متد مشخص شده است.هرچه مقدار این معیار بیشتر باشد، کلاس شی پیچیده تر خواهد بود. تعداد متد های لغو شده:تعدادی از عملیات در کلاس پایه وجود دارند که در زیر کلاس لغو شده است. 32

اسلاید 33: تحلیل اندازه گیریاندازه گیری ها باید به خوبی تحلیل شوند تا معنای آنها روشن گردد.برای تغییر داده های درخواست تغییر، دانستن تعداد درخواست های تغییر کافی نیست.باید بدانیم چه کسی درخواست کرده است، چگونه از نرم افزار استفاده می کنندو چرا درخواست تغییر انجام شده است.باید بدانیم که آیا عوامل خارجی مثل تغییر در بازار منجر به درخواست تغییر شده است یا خیر.با داشتن این اطلاعات می توان تصمیم گرفت آیا تغییرات فرآیند در افزایش کیفیت محصول تأثیر داشته است یا خیر.33

اسلاید 34: رمز موفقیت سازمان ها در قرن 21 آینده نگری، خلاقیت و کیفیت است.18 آبان روز ملی کیفیت.با تشکر34

34,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید