صفحه 1:
صفحه 2:
مراحل بررسی طغیان
گلشن اصغری
صفحه 3:
هدف کلی
کاهش ابتلا و مرگ و میر به منظور کاهش هزینه های مربوطه
اهداف اختصاصو
0 کاهش مرگ و مير
-O کاهش ابتلاء به بیماریها
2 کاهش هزینه های کنترل بیماریها
<- افزایش توانایی و ظرفیت آزمایشگاههای تشخیصی در شبکه های بهداشتی و
درمانی
©- افزايش هماهنكى و مشاركت بين بخشى
©- بهبود كشفء ثبت و كزارش دهى طغيان بيماريها
2|
صفحه 4:
اهداف اختصاصی
۶ - ارنقا آموزشهای کارکنان ( عموم )
< 0 افزایش هماهنگی های درون بخشی و برون بخشی در جهت
کنترل طغیان بیماریها
2|
صفحه 5:
دلایل بررسی اپیدمیولوژیک یک طغیان
* تعیین علت. عوامل زمینه ساز و منبع عفونت
۶ بکارگیری مداخلات و اقدامات اصلاحی برای پیشگیری از ابتلا سایر
افراد به غفونت
* ارزیابی استراتژی ها و توصیه های موجود برای پیشگیری از طغیان
های مشابه
* کسب اطلاعات بیشتر در مورد پاتوژن های عامل بیماری
2|
صفحه 6:
Investigating an Outbreak—
a Challenge for the Disease Detective
> Okt Is wt Oubredk?
> Ouwwvertay Oubreuks
> Oy Iavesiqate wa Oubredk?
م2
صفحه 7:
What is an Outbreak?
اپیدمی یا طفیان :
در صورتی که تعداد موارد بیماری بیش از حد انتظار باشد.
بيش از حدانتظار یعنی تعداد موارد بیماری :
بین گروههای خاصی از جمعیت
© در یک مقطع زمانی
٩ در منطقه خاص
از حد انتظار بیشتر باشد.
ص2
صفحه 8:
What is an Outbreak?
«صاص او( تجمع موارد بیماری)
درصورت تشدید یا تجمع موارد بیماری در یک منطقه خاص
در یک دوره زمانی خاص
بدون توجه به اينکه تعداد موارد بیماری از حد انتظار بیشتر
آفتتگاد
ص2
صفحه 9:
Uncovering Outbreaks
* تماس پزشکان یا سایر ارائه کنندگان خدمات
سلامت
* تماس افراد منتطقه که با چند مورد بیماری برخورد
داشته اند.
* آنالیز داده های نظام مراقبت روتین بیماریها
م2
صفحه 10:
Why Investigate Outbreaks?
> Coetrol cad prevedion
> Geventy un risk to vers
* Qeseuck اه
* Drattay opportuciies:
> @roguw vpowterdoos
۶ @uble, policd, or وی لها
م2
صفحه 11:
What is important
in Outbreak Investigation
0 سرعت در بررسی اپیدمی اساسی است:
*رسیدن به جواب درست نیز اساسی می باشد
سرعت بهمرا ه دقت در انجا م کار
م2
صفحه 12:
مراحل دهگانه بررسی
طغیان یک بیماری
صفحه 13:
»- تایید وقوع یک طغیان
2 آیا طغیان اتفاق افتاده است؟
۵ جمع آوری گزارشات اولیه درباره وقوع طغیان از نظام جاری مراقبت
2 تعریف طغیان: دو نفریا بیشتر از افرادی که علائم و نشانه های بیماری مشترک
دارند .
صفحه 14:
قبل از حضور در صحنه باید ::
۱- بررسی بیماری و جمع آوری امکانات و تجهیزاتی که نیاز
خواهیم داشت.
۲-هماهنگی های لازم اداری و پرسنلی
۷سمشناوره:با سایر همکاران در سنازمانهای مختلف و
هماهنگی با نها
صفحه 15:
stablish the Existence of an Outbreak
تعداد موارد بیماری درصورتی که بیش از حد انتظار باشد اپیدمی با
طغيان بيمارى وجود دارد
* How do you determine what is
expected?
۱-مقایسه تعداد موارد کنونی بیماری با دوره های های مشابه
در هفته های قبل یا ماههای قبل
۲- مقایسه تعداد موارد کنونی بیماری با دوره های مشابه در
سالهای گذشته
صفحه 16:
Establish the Existence of an Outbreak
0- داده های نظام مراقبت
۲- منابع محلی مثل:
*ترخیص های بیمارستانی
*ثبت موارد مرگ
۳-بررسی 0۳۷۷ا5) (تلفنی با پزشکان
۵-بررسی( 6۷ 51۲۷) تلفنی در سطح جامعه
م2
صفحه 17:
stablish the Existence of an Outbreak
نکته : ممکن است تعداد موارد بیماری زیاد باشد ولی_بعلت وفوع
اییدمی با طغبان نباشد.ِ
ص2
صفحه 18:
stablish the Existence of an Outbreak
How can it sible ?
1- تغییر در روش های گزارشدهی
۲- تغییر در تعریف مورد بیماری
۳- تمایل افراد برای گزارش بدلیل آگاهی ملی یا منطقه ای
افزایش یافته باشد.
۴- ارتقای روشهای تشخیصی
۵- تغییر در اندازه جمعیت
م2
صفحه 19:
Verify the Diagnosis
او" :مشکل به درستی درک شده باشد
از خطای آزمایشگاهی نباشد.
م2
صفحه 20:
م گز ارش به tale و
0 چه کسانی باید در جریان وقوع طغیان قرار گیرند؟
م2
صفحه 21:
قهیه تنوته برای تشخیمن آزمایهگا
0 کدام ارگانیسم عامل بیماری است؟
تهیه نمونه از 9۵۵-60 مبتلایان
3 تهیه چند نمونه از غذاهای مشکوک به آلودگی( بهترین نمونه باقی
انده غذا است تفاده کرده است
مانده غذایی است که بیمار استفا ۱
م2
صفحه 22:
<» بکارگیری اقدامات کنترل و پیشگیری
0 چه اقداماتی جهت جلوگیری از گسترش طغیان و مبتلا شدن سایر
افراد باید انجام داد؟ ( مثال :جمع آوری و نگهداری غذای مشکوک به
آلودگی و تعطیلی موقت. اقدامات بهداشت محیطی و آموزشی)
0 نباید منتظ اب آزمایشگاه بود.
بای جواب آزمایشگاه بو
م2
صفحه 23:
2 ساماندهی اطلاعات مربوط به طغیان
0 لیست خطی بیماران ,جرا جرا
ذا تعریف مورد «صنهتاء(0) ججه0)
ا متحنى اييدمى وورمید) مسطل۳)
GSpot Dups نقشه طغیان ۵
م2
صفحه 24:
Define and Identify Cases
1- مورد بیماری را تعریف کنیم :
تعریف مورد بیماری باید شامل:
* اطلاعات بالینی بیماری
* مشخصات افراد مبتلا
* اطلاعاتی در مورد مکان ومنطقه ای که افراد مبتلا در آن
زندگی می کنند.
* مشخصات مقطع زمانی که افراد مبتلا شده اند.
۲-شناسایی و شمارش موارد بیماری
صفحه 25:
Define and Identify Cases
Establish a case definition
تعريف ©35عبايد:
* ساده باشد.
* براساس معیارهای 611۷6ز00
* دامنه آن وسیع باشد که اکثر موارد بیماری را شامل شود.
م2
صفحه 26:
Define and Identify Cases
Establish a case definition
محققین اغلب موارد بیماری به صورت زیر طبقه بندی می کنند:
* موارد مشکوک
59 موارد محتمل
* موارد قطعى
ص2
صفحه 27:
An example :
ECOli,s,Sh2: Confirmed case ۰ از كشتمدفوع
یا همولیتیکلورمیکس نیم در کودکدر سرمدیسه که چند
روز قبلمبتلابه گ استروانتریته ودم لستدر محوده نمانی۸۵
و در منطقه 8ساكن ودم لست
Probable case * لسها_[خونىديفردئبا همانم شخصات
فردیمکلنیو زمانی
۰ 6296 ۳0951۳016: هر فرد با درد شکم و لسها لور
محوده نمانی(/ که در سنمدیسه بودم و در منطقه 8
ساكنباشد.
صفحه 28:
Define and Identify Cases
انواع اطلاعاتی که باید درباره هر یک از موارد بیماری
گردآوری شود شامل:
<مشخصات : نام » آدرس , تلفن تماس و...
اطلاعات دموگرافیک:سن » جنس نژاد و شنل
اطلاعات بلینی: تریخ شروع بیماری, آیا پیماری منجر به
بستری يا فوت شده » طیف بیماری
<اطلاعات درباره ريسك فاکتورها ,
صفحه 29:
10 دانشكاه علوم بزشكى و خدمات بهداثنتى درماتى ..
پیوست شماره(: شبکهبهداشت و درمن شهرستا
شبکه بهداشت ودرمان شهوستان
أفرم شتمارة يك ln cat lp مان ما لزع
De وهی بات ای | دخیس زشتس |
3 | ها | اه
ak 5 3 3 2۶ تفای لد یت
: 7 ۵ | || | یی مي أبعم
see ا ل لو | ف | Pa ©
ا ا
رئيس EAS ae te
tab سل
صفحه 30:
پیوست شماره ۲:
دانشعاه علوم يزشكى و خدمات بهداشستى درماتى .........
شبكه بهداشت و درهان شيهرستان
مرك مهد ات تهرستاق
قرم شمارة ۲ - بررسی اییدمیولوژیک علفیان بیماریهای منتقله از عذا
as سريال:
yee ۳7 نام پرستگر:
هدن مار
soy کامل و تلف مسار
پختی ۲ : شرح حال و علاتم بالیی
ate AE | ee | Ge | 16- مب[ essen | صسهی عون eee:
> سح او
| ار پل te ye oe جنا اعبت مزاج مر Ss
Gaerne 15- عوتی ۳7 ی ۱2۳ ۳۳
21217 6 ree ORT a SRST CE
ول منت بیماری تابه جال: روز ساصتة
مان فلي بيمار: ۳۷ آب و توت خورتی ۳ ۳ سرم ۳ آتی On ۵ خر ۳
2 هو صورت مصرف ال تیک لول مدت مصرف أن كيه حال:2 روز IV آیبوتیک مصرفت!
oe اطلاعات مربوط یه تمامیها
ب ای تاش که ماري معاي حادته عر مدن و۵ ۳۲ 1۳-۳
| در صورت مغيت بودن جزقمات را ذكر فرمايدة ).
000 يناب يك ار عوستان en RO جه ببمارى مقايهن داشتيد در تناس يوده7 ٠ بش3 غير
إذر صورت معيت بودن جزتيات را ذكر فرماييت ).
صفحه 31:
أ بجمار قبل از يسارى با حيوانات اغلن يا عاگی در تعاس برد نت۳ oe on
۳۵- در صورت مثبت بودن توع حيوان وا ذكو فواييدة
بعش ۳: عوامل hse
مه آب آماجتی بسا - آل تاكن إشعرى) 0 لجاب 7226 چته۳۳. كراب 8
ee sam
tee هتم اماب مر رل Och au تيم عن عن مصدت سرت ©
- سيستم دفي فاضلاب نداود اتوضيح دهد
يضق © : متابع غذايى احتمالى ( تاريخجه سه روزه غذا )
صيحاتم ( حر حمان روز شروع علاتم ).
نار
Ee
(ae Id ys Ke) mina ۳
7
هت
ههد
TEA ig ne a
ior
حبر سساو يي
-*- صيحاته سه روز قبل از شروع علاتع 1
بر
1 سار وعتهاه وتتن ها
Ba is Ww Se BS Dag ee ee nl IIT
singe دران sit ain wg gla ps7
تن و رگا سا کت که قلب مود غذاس ر فان تیه مه —
۳ در هاته کته در مجلس مهمای جشی مرو و Chee taka We ae Ua
:سورت بل اديس ان يا اك كليية
SF تيعابى بيمار
8 عامل اسهال جاد در بسجار بر اساس اتجام أزمايشات تشخب
صفحه 32:
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
اشاس مركز بهداشت استان ...
قرم شماره 1 - خلاصه اطلاعات طفيان بيمارى هلى متتقله ازغذا تایخ تکسل فرما( 7 1 )
coheed ۱7
تعدا so إسامئ شبير يا روستاخلى محل وقوع طفيانة
كروه سنى غالبه cee
گروه جنسی RAE تاريخ كزارش:
كروه شفلى غالمية تایخ خانمه
gos کشت ( نموه اتسانی): جمعیت در معرض خطرة
تاج کشت [ نموته غذا لد تعداد مبتلايان:
اه ال علانم و نشانهای شای:
اخلاصه ننايج بررسی اپیمیولوز
كارشناس مستول بيمارى هاى منتقله از غذا: مدي كروه بيمارىهاى مماونت بهداشتی: معاون يعداشت
صفحه 33:
°
© © هو هو
Characterizing by person
نژاد
وضعیت بالینی
ازنظر مواجهه:
فعالیتهای تفریحی
وضعیت بیماریهای قبلی
سیگار
١ دارو
لد ام 4+ 6
صفحه 34:
17
۳ رسم منحنی : محوركاها زمان يا روزهاى وقوع طغيان و در محور لاها تعداد
بيماران قرار داده ميشود
* منحنى همه كيرى نمودارى است كه دوره هاى زمانى شروع علايم بيمارى را در
بین بیماران یک طفیان نشان میدهد و این که آیا طفیان مداوم هست یا نه, کمک
خواهد کرد
۶ با زستم متحتی اطلاعاتن راجع:به دوزه کمون:میزان کیرش اپندمی:ضبع
آلودگی, راه های انتقال, تعداد مواجهه ها و کانون عفونت بدست می آید.
صفحه 35:
در کجای اپیدمی هستیم
*مرحله بعدی بیماری را پیش بینی می کند.
"زمان مواجهه را تخمین می زند.
”به تشخيص الكوى اپیدمی کمک می کند .برای مثال طغیان
بيمارى در نتيجه :
.١ منبع مشترک
كسترش فرد به فرد
Pes
ص2
صفحه 36:
Common sourse Curves
منحنی طغیان منبع مشترک با صعود سریع تعداد و نزول
تدريجى أن در يك دوره كمون ۱
صفحه 37:
Propagated Curves
منحنی طغیان منتشر یا شخص به شخص که یک دوره
كمون در كنار ديكرى قرار دارد
ص2
صفحه 38:
Continual Source Curves
منحنی طفیان با منبع مداوم با صعود تدریجی تعداد موارد
و بعد كفه أى شدن منحنى ۲
صفحه 39:
صفحه 40:
Epidemic Curve of a SARS Outbreak in Canada, February 23 to 2 July, 2003
(N=250")
Number of Cases
Onset Date
wTravel(N-5) exes Care Seng (N-198) Household (N=A6) 1 Other” (NB)
“Excludes 1 for whom onset date is unknown
صفحه 41:
Develop Hypotheses
*شناخت بیماری
*مصاحبه با افراد مبتلا
*ویزیت منزل و مصاحبه با افراد
*با استفاده ازاطلاعات توصیف اپیدمی
م2
صفحه 42:
4 ۰ 3 5 ae فا -O
با ساماندهی اطلاعات مربوط به طغبان و جمع بندی اطلاعات
بالینی ۰ مصاحبه هاء بررسی های اولیه و یافته های آزمایشگاهی
یک پیش فرض مطرح میشود
3 علل- راه انتشار- منبع و عوامل موّثرخارجی و داخلی طغیان
م2
صفحه 43:
Evaluate Hypotheses
۱-فرضیه را با حقایق موجود مقایسه می کنیم:
وقتی آنقدر شواهد قوی هست که نیازی به آزمون فرضیه نمی
باشد
۲-پیدمیولوژی تحلیلی : آزمون فرضیه
*؟ مطالعات کوهورت
* مطالعات موردی» شاهدی
صفحه 44:
۷- طراح و اجرای یک مطالعه اپیدمیولوژیک برای آزمون فرضیه
۳ الف- مطالعات کوهورت Cohort Study
* در لین مطالعه خطر ابتلا به بیماری در دو گروه مطالعه (گروه مواجهه داشته و
گروه غیر مواجهه داشته) مقایسه میشود
gal” مطالعه زفلنی متاسب استت: کهجمعیت:در معرض غظر مشخهن باقجد
وهمه آن ها بدون توجه به این که بیمار شده اند یا نه در دسترس باشند
۳ ( یک گروه معین از افراد به بیماری مبتلا شده اند و در معرض یک مواجهه مشترک بوده و
بیماری ممکن است اتفاق بیافتد و یا نیافتد)
< « تعداد۱۲۰نفر در یک مهمانی جشن ES pS alg کرده و از یک غذای خاص استفاده کرده
اند و در روزهای بعد چند نفر اسهال و استفراغ گرفته اند»
م2
صفحه 45:
> طراح و اجرای یک مطالعه اپیدمیولوژیک برای آزمون فرضیه
ب- مطالعات مورد- شاهدى ببلى)د امه 0 057
اين نوع مطالعه فراوانى مواجهه با عامل بيمارى را در كروه افراد
بیمار(مورد)» با گروه افراد سالم(کنترل یا شاهد) مقایسه می کند
این مطالعه زمانی مناسب است که مواردی از بیماری شناسایی شده باشند؛
اما کل افراد در معرض خطر یا در معرض مواجهه احتمالی در دسترس
( اطلاعات بیماری در دست است اما افراد مبتلا در گروه معینی قرارندارند و از
چگونگی مواجهه اطلاع درستی نداریم)
«تعداد هشت نفر بعد از غذا خوردن در رستورانی مبتلا به سالمونلا تیفی موریوم شده
اند» ۱
صفحه 46:
11 Well Cohort
Exposed A B A+B studies
Unexpose 0 D C+D
صفحه 47:
Control Case-
Cases 5 Control
Exposed| A 8 |A+B Studies
Unexpos 6 9 C+D
ed
A+C B+D_ Total
A
A... iu Cwwes=
< اه و hs
صفحه 48:
Case-
Control
Studies
Control
5
15 |A+B
25 |C+D
0 8+2 10121
Cases
30
10
A+C
)0( t0 poses yvups > ©
Oxks ta Cour your = 0.9
۲ Ocks Ruto = G
Exposed
Unexpos
ed
صفحه 49:
Attack ۲9
100 «(number of cases /population at risk )
In a given period of time
Case -fatality rate (CFR)
(number of deaths / number of cases ) # عد
in a given period of time
ص2
صفحه 50:
0- تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده
۵ نرم افزارهای ۰۵/۳69/۳6۵ ۵0۵6۵ 0۳/16۰
2 محاسبه میزان حمله» میزان خطر نسبی و نسبت شانس ها
م2
صفحه 51:
نو افته ها ونتیجه گ
۵ از اطلاعات جمع آوری شده چه نتایجی حاصل شده است؟
۵ در جریان طغیان چه اتفاقی افتاد؟ چه اقدام فورى بايد به کارگرفته
شود؟
لاچه اقداماتی باید انجام بدهیم تا در طغیان های مشابه میزان آسیب
کمتر شود .
م2
صفحه 52:
(00- ارائه گزارش يافته های حاصل از بررسی
لغیان
O درس های آموخته شده از طغیان از لحاظ بهداشت عمومی
0 گزارش باید شامل مقدمه تاریخچه- مواد و روش ها- نتایج- بحث و
توصیه های لازم atl
صفحه 53: