صفحه 1:
Gly iit رو
(PHC peel
ارائه:
رتیت مرت ری
صفحه 2:
* در سال 1111 در سىامين مجمع جهانى بهذا
سابق (قزاقستان 211173-13 ). شعار سلامتی
flu G ل ا 1 Blas]
* هدف كلى 2000 158ا: دستيابى همه مردم 7 55
۰ میلادی به سطحی از سلامتی جسمی. رو ۶
اجتماعی که آنها را قادر سازد زندگی سازنده ای ار نظر
احتماعى.و اقتصادى داشته باشند.
صفحه 3:
2 7 pps
۳ اس لت رس مد
سال ۲۰۰۰ میلادی به سطحی از سلاا
را براف كار i, باشد که امکان بر خورداری از بک زندگی مویر و
آورد.
در سال 131/8 ا ا
ا ل ا MCD) ad
3 مراقبت م ا ل ا ا ا ا معرقی
Co درماه مى سال 1917/9 استراتزى ججهانى سلامت براى همه نوسط سى
00 ار
Be NCE لت ا CS ا ل D) oa
اساس مراقبت های اولیه بهداشتی تدوین و به مرحله عمل در آوردند.
صفحه 4:
نات ای هسدنه
forall - HFA) ۱۶۱2۰۱۹
ال
جهانى !| تكميل شد
7 (استرآنژی جهانی یک چارچوب جمهانی فراهم تم
اجرای آن توسط همه کشورهای عضو مناسب و بزای
Role و ات
ی
دستیابی به ۲۱۳۸۸ را برای خود تنظیم نمودند).
صفحه 5:
ORE ROL ER ی ور
؟ سلامت برای همه به این معنی نیست که در سالهای
کسی بیمار و نائوان نخواهد بود و کروه پزشعی ایا ۶
را برای بکایک مردم جهان و ناخوشیهای آنان نامین خوا
ا ا ON re رس ار
زندگی و کار می کنند خدمات بهداشتی در اختبار آنان خواهد بو
heore MeO eee RoR Moen Re nt oer) یر
فعال را خواهند داشت و افراد و خانواده ها به شیوه قابل قبول و
متناسب با توان و مشاركت خود به مراقبت هاى اساسى سلامت
5000
صفحه 6:
9
اجتماعی در سراسر جهان است.
اس ين كد مت جهانء تور سس
ol renal cee era e)
3 حق و وظیفه مردم است که به صورت فردی و گروهی در برناقه ربزی
ار ات سس را سس(
فعال مردم در شکل دادن به آبنده بهداشتی و اقتصادی جامعه از عوامل
اساسى در تحقق استراتزى هاى بهداشت براى همه است.
صفحه 7:
1۳
تا
دسر 2
هتاسلا برا كارن
سنوار است : ادامه)
۱ rene eels eee Bre TE ia
۰ Nec mes RIP ل
را ار تن
ا ا ا ا رت ره aD Sy)
= ضرورت دارد.
* بهداشت و تندرستى بايد به عنوان يايه و اساس نوسته ات
و اجتماعی باشد. بنابراین تنها تلاش وزارت بهداشت در این
زمينة ce ا CCR a ia arte Sie OY SIS Pee
BUS CSS) OC ee aS ADL eee
eed Bl ESS be NOD eee ear
و رسانه های گروهی نیز ضرورت کامل دارد.
صفحه 8:
و
استراتژی بهداشت برای همه نقش موتری دارد.
مسایل بهداشتی. متکی به خود بارآیند. ولی این به معای1
ا رت ار رت
های بهداشتی و فایق آمدن بر مشکلات. همکاری و مسئولیت ۳
بین المللی امری ضروری است.
صفحه 9:
eg aL ل
لا تدابير لازم به منظور جلب مشاركت مردم در تامين رز
باشد.
مثال: 620 يا سازمانهای مردم نهاد (سمن)
Te a رن رل سح رد ره
آمدهء سياست عدم تمركز در تصميم كيرى تحقق يافته و نمايندكان كروهها و
سازمانهاى مختلف جون سازمان زنان» كروههاى صنفى و غيره در برنامههاى
مار بت ا
۰ POC] a ep TEER PeaT LY Jie ۳
3
صفحه 10:
برای بیماریهای غیر واگیر: 22۳6
corner وی
A er ene ener kee ey cee ene
مراكز بهداشت شهرستان. مراكز بهداشتى درمانى روستابى و شهرى) 0و2
قرار كيرد
ا ل ا ا ا م
مناطق شهرى و روستايى انجام كرفته باشد.
۶ استراتژی دقیق برای دستیابی به ۰۲۱۳۸۵ تخصیص منابع کف و تين
ميزان نياز به كمكهاى خارجى تدوين شده و امكانات لازم براى اجراى
Be EUS
10
صفحه 11:
TU واکسیناسیون کودکان علیه ۶ بیماری
per Cer pee es) bre Cee) ی
از هار
a tee ae ال زر تس
دسترسی به حداقل ۲۰ قلم داروی اساسی با حداکثر فاصله
ساعت پیاده روی با وسیله نقلیه
۷ دسترسی به کارکنان آموزش دیده برای مراقبتهای
زنان باردار زایمان و کودکان تا حداقل
يكسالكى
ad
صفحه 12:
- تغذبه مناسب کودکان به نحوی که:
و لا بر رز
را
ب) حداقل 35٠ اطفال وزن مناسب براى شن
در ۳
sce ول ieee Caen لك
خر ها اه ۷
06
صفحه 13:
ee eC eee رز
۱ - رساندن باسوادی به بیش از ۸۷۰ مردان و ونان بر
مثال ايالت كرالا در هند براى اهميت اثر سواد در سلامث
[Pea] pe) a ces eee Pee
سطح سواد بالاتر
اکثر شاخصهای سلامت بهتر از سابر ابالتها
۲- افزایش سرانه تولید ناخالص ملی بیش از ۵۰۰ دلار آمریکا
16
صفحه 14:
ai 9 op Soy digi By
اك
* مراقبتهاى بهداشتى اوليه. و
er ee ed سر
علمی قابل قبول از نظر تکنولوژی, قابل تحمل از نظر"
0 ل سارت كليل عردم
و روحيه خود اتكايى به افراد و خانوادهها درسطح جامعة
es ا
صفحه 15:
سطح تماسفردد خانواده و جامعه با نظام بهداشتى؟
ae] ا الا OO Na
ae
* هدف از ارائه این مراقبتها حفظ نگهداری و ارتقاء سل سا ۳۳۰۳۱
16
صفحه 16:
9
ادر Ze rer ere ۱
مرافیشای بهداشتی صروری ۰ ۱ ۰ ۰ 2
آفراد جهان قرار گیرد. برای آنها قابل - را
با مشارکت کامل آنها باشد قیمت مناسیی بر
جامعه داشته باشد وکشور قادر به پرداخت
cee ل
صفحه 17:
ا سيل مفاهيم و 505
بهداشت براى سح
أ. مرابتهاى بهداستى ذرمانى نه فقط نه صرفة
بلكه بايد در حد استطاعت مردم و مورد |
". مراقبتهاى بهداشتى درمانى بايد به صورت رح
ee ee re TOS
ered eR Ce Toes
مقابل گروه زیادی از حداقل مراقبتهای بهداشتی
درمانی محروم مانند.
صفحه 18:
۱ por mor I ee
6
50 هاى بهداشتی درمانی مشار Evy Ee)
بهداشت بايد به عنوان بخشى از توسعه اقصادق
احتماعی تلفی گردد.
el eel FL ST رح
صفحه 19:
عادلانه خدمات بهداشتی ae 5 ee) :
اقتصادی بهداشت. بخشی از G a
اجتماعى هر كشور محسوب مى شود.
ae
صفحه 20:
* جامع بودن: تمام سطوح پیشکیری را در ۱
* قابل دسترس بودن: تسبت جمعيت با تعداد راح شاه ارا
كنئذه حدمت انناسب داستة ناس
* قابل پرداخت بودن: دارای کمترین هزینه و حتی الأمكان
رايكان
بر ارت رز رت تب ابر اراد
ماه
صفحه 21:
صفحه 22:
منابع بهداشتی و خدمات ap 4 07 دبای به صورت برابر در
ار( ا د
مراقبت های نت sisi Se ول لا ار از
ere ener ee ey eee ات ار بر
Creal با ازها وجود دارد.
Zs ae palace for doctors
Or
Health centers and local hospitals
2101: ) ۹ ۹
صفحه 23:
تر تیب سلامت پدیدهای خودجوش است که باید
ار
0
-انواع مشاركت با مردم:
I-for the people
2-by the people
3- with the people V
محدودیتها و مخاطرات مشارکت مردمی:
و لورت
-تنديد اقتدار سياسى
Pete) a
eee en ren) oes
صفحه 24:
(Coordination
سلامتی, پدیده ای است که نیازمند همکاری تمام ساز
و البته. نبايد سازمانها در قفسها و جزاير جداكانه فعاليثت
به کار هم نداشته باشند
نقش آموزش و پرورش,تربیت بدنی. شهرداریها و ... در سلامت
COE Na PONS MSL BB ae aie od
عله
صفحه 25:
ا ار
Cs ا 0 1م
ل ا 00
ا ۱
كل كشور قدرت يرداخت هزينه هاى آن را داشته
2
صفحه 26:
مووي لا ی ری
9
ec One i لت اك
- به كار كيرنده نيروى محلى
lee ed ieee ee TC) naa كت
Fe) ee LOCCC Ig Ov err ites
- سازكار با ارزشها و اولويتهاى محلى
- قابل قبول جامعه و سرويسهاى بهداشتى
صفحه 27:
خدمات
به منظور ایجاد عدالت اجتماعی
نيروهاى جند بيشه (بهورز): انجام تمام خدمات توسط يك نفر (شامل
بهداشت حرفه ای. واکسیناسیون. مراقبت مادر باردار. مراقبت کودکان ۳۰٩
Nene SES ee RC red ا
لبه در سطح جامعه با علل اتنا
5300000
اا ا ا ا ا اك
عللی است که برای فرد ایجاد مشکل نموده است.
ا ed I ee ee ا ا ا
در بیمار است
< . مداخلات بازتوانی: این مداخلات سبب کوتاه نمودن پی آمد یا عوارض مربوط به مشکل
سلامتی افراد می شود.
صفحه 28:
به اسهال كافى نيست. نكهدارى سلامت كودك نيازمتد آزآئة
ا ا ا لل 1 ل
woven [Pepe ren yew yr ewe 2)
TR SY Oe LD eee SOG [edi ی
رشد. بازتوانى تغذيه أى و مراقبتهاى Re rere Pea) er S04
mc cee Alen) 2 ل 00
Bye ۳ محلى نير باشد'
م
صفحه 29:
اجازه اشنياة كردن بدهیم]
محاسن تفويض اختيار:
افزایش بازدهی
ازدیاد علاقه نسبت به انجام وظیفه
re ene ent a i
۲ تکامل انفرادی
۱
هه
صفحه 30:
90
ed ene tao ا ل
ابقاى مسؤوليت فرد تفويض كننده
قابليت فسخ
تناسب اختيار و مسؤوليت
تس 2
86
صفحه 31:
eee
pie اعتماد pus’ صلاحیت
> ملاحظات سياس "فقدان اعتماد به نفس
كت a 2
60
صفحه 32:
مد مد مد نم
(آموزش د رخصوص مشكلات سمل 1
Cae
بهبود تغذبه
مراقبتهای بهداشتی مادران و کودکان و تنظیم
cl ما
Ren 020
اس(
صفحه 33:
۸-فراهم کردن امکانات تشخیص و درمان
۱
٠-سلامت EIS)
-١ سلامت دهان و دندان
۲- پیشگیری از حوادث و سوانح
۱ al
صفحه 34:
“Health promotion
5. Prevention and control of non-
communicable diseases
6. Food safety and provision of
cealacted food scunnlements
عات
صفحه 35:
لحك
مراقبتهای بهداشتی اولیه ضروری
سطح oe
مراقبتهای پیچیده تر شامل خدمات درقانی
ا :
سطح سوم:
خدمات فوق تخصصی و پشتیبانی اقدامات
اجرايى سطوح اول و دوم
صفحه 36:
و
بهداشتی. تشکیل می دهد.
ا ا ee evens en) Tea بر
LOS LOMO I eed CA arene} ۰
ed eee eae oad
Oe poe چا
CI) Cie i ete SMe e es CS) ected
سطوح پائین هرم ۳۳۱6 (مطابق با شکل بعد) اختصاص می بابد.
صفحه 37:
(خدمات بیمارستانهای عمومی)
مراقبتهای بهداشتی اولیه
خدمات ارتقایی. پیشگیری و خدمات پایه درمانی
(خانههای بهداشت. پایگاههای بهداشتی و مراکز بهداشتی درمانی)
صفحه 38:
مق برخورد با مشکل درمان در منزل
(فرد - خانواده)
شسکل ( — سطوح مراقبتهای بهداشنتی
صفحه 39:
اف
سطح اول: خانه بهداشت
'؟. سطح دوم: مركز بهداشتى 5. سطح دوم: مركز
ores درمانی شهری
۳ سطح سوم: مرکز بهداشت (Cavs era Tor On
Ee ce شهرستانء بيمارستان و
شهرستان رد
هه
صفحه 40:
صفحه 41:
aa ۲ =
نمودار الف سطلوح ارائه خدمات و نظام ارجاع
بیمارستان تخصصی(آموزشی)
بیمارستان عمومی شهرستان
ee 3
مرکز بهداشتی درمانی (شهری/ روستایی» ]
te] مشاضني ددسي تشهرك
اک ۳۳۳
پابگاه بهدا ore خانهبهداشت (روستااسلی» |
وی وتا
Co) es
صفحه 42:
مم
* بیمارستان محل ارائه خدمت به بیماران ارجاع ةن
مراکز بهداشتی درمانی )= AS اژ ان درر
کافی را به لحاظ شدن خدمات. بر تا
د اد تكرار در عين ean
قا تاکید است که به دلیل اهمیت بر خورداری تمامی مردم او
ی
خدمات سطح اول به گونه ای باشد که هیچ جمعیتی خارج از
محدوده عمل آنها قرار نگیرد۰
صفحه 43:
ل ا fee nw peor War 2 02 ویژه راه
ارتباطى و جمعيتء ممكن است يك يا حِنذد ار( زر
يوشش خدمات خود داشته باشد.
۴ نوع نیرو: بهورز (زن 7 مرد)
< مشخصات بهورز: بومی» مورد اعتماد مردم. حداقل دبیلم» طی کردن
دو سال آموزش بهورزی
9«
صفحه 44:
مر حد بلس بر سره بر زر بر
ay ae اين كاى م
ie 2 اميك ور ae Fiala esr ید فا pers
Saree eV RN ee eae CHT Coe ea PCCD [od
۱۱۳ a) Pele Dee Cee rea ie Seer sane on pee a)
حجم فعاليت و ميدان عملياتى خانه بهداشت روشن مى شود.
rs
صفحه 45:
خانواده و مدرسه. که بیش از دو سوم هدفهای آموزشی بهداشت عمومی را 7
neers CNC Oe ane SBE) Ree ela) نت
Brea res Cer Ceres ape 00
خواهند بود. کودک به اقتضای قدرت فراكيري با سرعت بیشتری به تغیر رفتار دست ای
اتغير يافته را به ميان خانواده مى برد و عادتهاي نو و صحیح را به دیگران انتقال می دهد ابن
حال حاضر بر مجموعه آگاهیها و رتر خانواده ار cs ee ee
در سم در ee ee a
تنك موجود. شايد تنها راه تأمين و تضمين أكاهيهاى بنيانى و مؤثر بهداشتى باشد. در ين رآ ii ae
موجبات آموزشی معلمان مدارس روستابى و كسانى كه با جمعيتهاى كروهى سر وكار مستمري دارئد تقش
سازنده و پرسود خواهد داشت. بخش عمده دیگری از آموزشهای بهداشت در Ee
به چهره خواهد بود که مزثرترین طرق آموزش بهداشت است.
eo
صفحه 46:
۳ بود.
مردم موجب مى كردد كه علاقمندى و كرايش آنان ۱
اما ا ا ار
bere ل ا لو ا 6 11
ee eel eee ee On ا rere
ee oe OSE Cok Se ReneS ees CA 1
SOR nS eee CnC ee ot
میک دبا سم تلد مر
كودكان. درست كردن محلول 085 و... می تواند مقدمه ای باشد که بتدر تب
ee eae eee ene 0520000 رن
صفحه 47:
زایسانهای alg ی کی را تسد درم راتیگ
- برآورد تاریخ تقریبی زایمان و درخواست آزمایشهای تشخبصی لام
- در ديدارهاى بعدى: زنان باردار در شش ماه اول حاملكى تا ار
هشتم دوبار و در مه نهم هر ل ل 3:1۳
0 سنجش پیشرفت حاملگی. آموزش زن باردارا
ا ل الل ل ا [eae eC
مراقبتهای دوران بارداری. تزریق واکسن کزاز یا توام . آموزش طرز مرافبت صحح از
ا ا ار ا ا 00
- اعزام زنان باردار نيازمند مراقبتهاى ويزه به مركز بهداشتى درمانى مربوطه
- مساعدتهای لازم برای تأمین امکان زایمان سالم و بهداشتی برای زنان حامله تحت
ل ل 1
آنها به مرکز بهداشتی درمانی و ثبت جریان و نتیجه زایمان در پرونده مادر.
-آنلوزش مراقیتهای بعد از زایمان و کمک به انجام آنها
صفحه 48:
ویادگیری دردیران مدرسه آماده میسازد. تجربیات همهارتهای کر دک دردو 0( ae
مدرسه است درقدرت یادگیری اودر دوران تحصیل حیاتی است . بنابراین مراقبت از کو:
آموزش ورشد وتکامل مطلوب , ازدوره لقاح 1
برای بقاء رشدیتکامل کودک حائز اهمیت است .
- كودكانى كه ازمراقبت مطلوب برخوردار EE SEO ce رت اس در رد
توان تولید بیشتری دارند وبه قانون بیشتر احترام میگذارند , لذا هزینه های آینده برای آموزش ۰ هت
وهزینه های اجتماعی کاهش خواهد یافت وسرمایه های اجتماعی فزونی می
توجه خاص به تکامل آنها درسنین زیر ۸سال وبه ویژء زیر ۵ سال از , ازاهمیت ویژه ای برخوردار اس
برنامه مراقبت کودک سالم به دنبال یافتن راهی برای جداکردن کودکان سالم از گودکان به ظافر الا
ا 1 0 رن رن بئات
0 ل ل ا ات ل pes
هم
صفحه 49:
ape aa رت
کرد چا مارد که مایا نات سس رح بان
0 ۳ ز کاشت. برداشت
م تكهدارى و بخت صحيح مواد فا ۳۰1۳
Clay le abt sll
re}
صفحه 50:
- بررسی بهداشت محیط اعم از مجموعه کلاسها. . دستشویی ها و فاضلاب
٩ 1
ا Se
و
صفحه 51:
نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای وجود نور کانی <ر
بافی و نظایر آن. آموزش تغذیه مناسب برای ۶ که
نور كار مى كنند. راههاى محافظت جِسْم و دهان در مَقابل 5ر9 زر
محیط کار. محافظت گوشها در برابر صداهای زیان آور ناشی ۳
ee Be) ا eco ea
کلیه کار گاههایی که محدوده هر خانه بهداشت قرار دارد باید حداقل هر
دو ماه يكبار مورد بازديد قرار كيرد.
صفحه 52:
تا از ارو espa 500-52
een یکرت یل ی و
آموزش مردم در جلوگیری از آلوده کرد؛ أيهاى مصرقى 8
مهمترين اقدامهابى است كه بايد در اير 3
اقدامهای بهداشتی دیگر از قبیل راهنمایی و کمک به ل ا 1 9
از ف خانه بهداشت خواهد بود كه در همه حال با جلب مشاركت مردم صورت مى كير
برق عمومی. جاده های ارتباطی. خیابان بندی, درختکاری در محیط روستا و ترویج FS)
ها و... مى توائد مضمون فعاليتهاى اجتماعى خانه بهداشت را تشكيل دهد كه با يارى مدير يتهاى سطرح بآ
و همكارى سازماتهاى ديكر ييكيرى و اجرا شود. اين فعاليتها نفوذ كاركنان بهداشتى را دز جامعه اراس حَوَاظة 7
35
صفحه 53:
اشت می تواند زمینه های
كن ا 0
۱
- آموزش و فراهم آوردن وسایل و کمک های لازم برای صاف کردن دیوارها؛ عایق سازی
كافى براى اتاقها و بوشش بنجره ها برای جلوگیری از ورودحشرات و مگس
0 SP RC SPT ee Soe Soli
- آموزش جداسازی درست و منطبق با ضوابط بهداشتی محل زیست از محل نگهداری دام و طيور
۳ oe rime errs re oii
نوع خا بد بفداعت خبط عدار س كه me ey Bi 1
- بهداشت محيط و كاركاههاى كوجى و خانكى (بنيرسازى. قالى بافى و...)
صفحه 54:
sey ey as دري وبر ان اميت ور
e ل ا
ا ۱
- واقیت محیط زیست مردم و شرابط طبیعی زندگی آنان را به کارکنان خانه بهداشت نشان می دهد.
- مملوم می کند که درک افزاد مختلف از دستورهای بهداشتی در عمل چگونه اس
تصحیح نمود
- امکان پیگیری درمانی بیماران مزمن و مراقتهای ویژه را فراهم می سازد
بنابراين بازديد منزل تبايد تنها به بركدن فرمها منحصر شود. بلكه بايد با استفاده از تمام
و
5-000
صفحه 55:
- غوبال کودث یاون رای
- و بسيارى موارد مشابه كه مى توان با برقرارى تكنولوذى مناسبى ابن غربالكربها را برقرار كرد. مشروط بر بين كه سطح
0
eso ااا ااا
نحت درمان قراو كلد
- كمكهاى اوليه درمائى و بيشكيرى درمان.
اا
صفحه 56:
NN AS Se eee Ee ES رح
Fe ala ee a EC eal
چه فوری تر مراتب را به مرکز بهداشتی درمانی اطلاع داد و کمک خواستت:
صفحه 57:
ل ا
ا ال 1 رام
aon Vn eos Re pees Cy رس المت
فراهم آوردن امکان و زمینه فعالیت آنها ضرورت دارد. =
بازدید منزل با مکان عمومی
صفحه 58:
Per at
محل استترار خانهبهداشت یاروستای قمر آنتخات نی طو3"
اسن: براى بذبرفته شدن در آموزش بهورزى. سن يذبرفته شدكان بابد حداقل 16 سال نمام و خداكتر 010100 9107
سال براى داوطلبين زن باشد. دو شرايظ مساوى افراد 7
جنس : ا ا ا 5 ۲5 ۳
ی ی رس روا سا ای وی درد بكر
بهداشت محیط بهداشت کار و کارگاهها. نیز ان می دهد که در این زمینه ها وجود بهورژ مر
a Og oc en PP fe ره
بهیاری ومدیریت خانودهباشند.
۱ ee eee Nese b ea See ee eae ree tele]
کی و شفاهی انجام می شود
صفحه 59:
صفحه 60:
رفع نیازهای درملنی عادی مردم روستاهای
است.
* همچنین در مورد درمانیهای تخصصی و بستری برای ۴
نعت پوشش خود از طریق ارجاع به بیمارستان شهرهتتان
RM ep RC
مه
صفحه 61:
در دص سر
err re Sear Cr ca ean peewee ieee Bhd
۳- جمعیت زیاد
ور(
رت
5 ا ا ا Ter")
مجاور باشد.
per yee cir frre ree
60
صفحه 62:
صفحه 63:
هردو سطح اول ۳۳۱62 هستند
7 نوت yd بسورز سر حانه داشت تار
- وظایف:
با ترشتاس بر با
الا SA
در یانگاه» خیر (ییگیری توسط تلف خامه و رابطین بهدا ۳۳
ترس بر برس ب و لزه ريت
ادر يايكاه: خير =z
© انجام تست ياب اسمير و كذاردن (الا! ذر يايكاه بهداشت
در خانه 00
* پایگاه بهداشتی: ۱۲۵۰۰ نفر-خانه بهداشت: ۱۵۰۰ نفر
صفحه 64:
۲ سس لاس سید 17
را تحت پوشش دارد.
* تفاوت عمده لین واحدبا مراکز بهداشتی درهلنی (3*
مراجعه مسنقیم بیماران به لن است که لازم تب
AS Ce Sed ار رل
CANS OS ee eee ey mel Te) دار سس
۲
صفحه 65:
صفحه 66:
jo eee eee Uns eC eee)
شهرستان (مراکز بهداشتی درملنی شهری 3 رو
ار ORY Tee ee) Oe ea ee
هه
صفحه 67:
Le 1 ts
صفحه 68:
هه
خانه بهداشت
مرکز بهداشتی درمانی روستابی
كم
مركز بهداشتى درمانى شهرى
صفحه 69:
صفحه 70:
ristics of 00000
صفحه 71:
جلسه ينجاه و بكم ©1آلالادر سال 1998 ١ اعلاميه آلماآتا HFA) و ۳۳۹6) رابرای
قرن ١؟ نيز مورد تاكيد و تاييد قرار داد.
اهداف نوين جهانى بهداشت براى همه (۳۱۳۸۵) در قرن ۲۱:
۲-ازتقاء برابری در سلامت در بین کشورهای:مختلف و نبر در ل pS =
5عء ألارع5 عصة ولع كلاد طاغأاقعط عاطقصمأقغدن5 مغ الق ره و5عع86 -3
۱
0
صفحه 72:
5 8 151000 LIVE pets
در EXPECTENCY > 70 YEARS FOR ALL
ASE GILOBAL TRENDS FOR FIVE MAJOR PANDEMICS
0 (TB, HIV/AIDS, MALARIA, TOBACCO RELATED
1512۸59, 0 VIOLENCE/TRAUMA)
RADICATE AND ELIMINATE CERTAIN DISEASES (Measles,
filariasis, Chaga’s disease/2010, Leprosy/2010,
Trachoma, and Vitamin-A, / lodine Deficiency by 2020)
5; IMPROVE ACCESS TO WATER, SANITATION, FOOD AND
SHELTER BY 2020
صفحه 73:
0-7 a
1۷۶ ۵ stunting (by 200
رد aos 0)
ie laccess to comprehensive essential, quality
= Tiealth care (by 2010)
3. ۱۳۴۵۱6۱۸۱6۱۴ احصمنهه 0صد اقطماو 6۵۱۲ ۱۱۴۵۲۱۵۵۲۲۵۱ ۵
surveillance systems (by 2010)
LO\Support research for health (by 2010)
صفحه 74:
را
eR CIEEY 7 زر رز زار
در حال حاضر علل مرك به ترتيب بيشترين فراوانى عبار تند ار
علل قلبى و عروقى
سوانح و حوادث
LE re)! pee
علل حول تولد
علل عفونی
صفحه 75:
د مر Seer وس
اك کا2۱:1۱۲/۱۲۱۵۱۱ (۱) (۱ ۰ 0۱۳
سا
ee pre Te oa مال
۱۳
". خدمات بهداشتى و درمانى» كيفيت و نحوه ارائة 07 77
ا CE
000000 SCPE Pen in &
CN Sy ee)
صفحه 76:
3 — ——
» | ۳
* ارتقاء سلامت به مفهوم توانمند سازی مردم
ی
فصو مرت لس( در تس
وا
صفحه 77:
© نوري ار لت درس راد ر
عادلانه برای همه افراد
* توانمندسازى مردم در جهت تغيير شيوه و كر
زندکی Slag gli if > rea 2
صفحه 78:
* فرآیندی سیاسی اجتماعی و جامع که سامل .
نقوبت مار نها و توانمندبهای فردی
* به منظور افزايش "كنترل خود“ (06]/01© 5617 بر عوا 7
كئنده سلامت :
ee را و ا لت
فرهذكى محيطى
* به منظور كاهش اثرات نامطلوب اين شرايط بر سلامت فردى
اجتماعى
صفحه 79:
REE رز
ا ۱
Ce Dae Caper ee GHIA Re] رل
بیشتری بیدا کنند