صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
روشهای دشمتی و چنگ <
| تعریفه قدرت نرم بازیگران اصلی براندازی نرم 1
| تعریف تهدید نرم رسانه ها بازیگران مهم جنك نرم 1
تعريفد جذق نرم (00) 89:80 شبكهسازى. كزينه جديد امريكا براى مقابله با جمهوری اسلمی ایران .|
اهداف راهبردی چهارگانه استکبار جهانی اژ نگاه رهبر معظم انقلاب منابع انسانی درجنگ نرم ۱
تعریف جنگ نرم ازنكاه مقام معظم رهبرى محورهای مختلف برای براندازی ترم 1
| مافيت جدكه نرم دربراير نظام اسلامى جرابى جك نرم عليه نظام جمهورى اسلامى ازنكاه مقام معظم رهيرى |
عوامل شکل گیری جنگ نرم شیوه ها وتاکتیک های جنگ نرم
فرآیند شکل گیری چنگ نرم مهمترین تاکنیکهای كلى جنك نرم از ناه مقام معظم رهبرى
ویژگی های جنگ نرم مهمترین محورهای عملیات روائی دشمن در كلام رهبر معظم انقلاب
مدل مقهومی جنگ نرم آسیب شناسی زمینه های وقوع جنگ نرم
| | تین تقش ها در صحنه نگ نرم طراحی و اداره جنگ
جدول مقایسه جنگ سخت و جنگ نرم. آرایش صحنه ی مقابله با جنگ نرم
فرآیند تکوین جنگ شرم (استنتاج از ديدكاد مقام معظم رهبری) اهداف مقابله با جنگ نرم : ۱
فرایند نفوذ و تأثرگذاری جنگ نرم اصول و قواعد ساسی مقابه با جنگ نرم |
اهداف جنگ نرم روش هاى مقابله باجنك نرم دشمن براساس. رهنمودهای مقام معظم رهبرط
|
aes
با ی
صفحه 4:
روشهای دشمنی و جنگ :
۱- روشهای سخت (اقدام نظامی و خشینت آمیز)
حمله نظامی و اشغال کشور . ایجاد جنگ داخلی و حمایت از
گروههای مساح مخالف نظام اسلامی ترور شخصیت های
دلسوز نظام ۰ ایجاد جنگ مذهبی و جنگ قومی در کشور
۲ - روش های نیمه سخت (سیاسی . امنیتی . اقتصادی)
مبارزه سیاسی ۰ کارشکنی های دیپلماتیک ۰ تحریم های
سیاسی ۰ تحریم های اقتصادی . نفوذ در ارگانهای سیاسی و
امنیتی و اقتصادی . ایجاد شورش داخلی ۰ حمایت از مخالفان
نظام » ايجاد هرج و مرج داخلى
صفحه 5:
روشهای دشمنی وجنگ :
۳- روشهای نرم (فرهنگی . تبلیفی . رسانه ای)
اع ا اه سا و اد اه
به مسئولان نظام» ترویج فساد و فحشاء و بی بند و باری» نفوذ
در مراکز علمی و دانشگاهی(در اساتید و دانشجویان). تحقیر
فرهنگ و ارزشهای اسلامی» فریب. شخصیت سازی کاذب.
جریان سازی وابسته. سلب اعتماد مردم نسبت به مسئولان
نظام. ایجاد یاس و ناامیدی در مردم نسبت به آینده خود و
نظام اسلامى و ....
wwynpsyop.ir
صفحه 6:
تعریف قدرت نرم
قدرت نرم «توانایی شکل دهی تر جیحات دیگران» تعریف شده است.
بنابراین قدرت نرم» شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب
بدون تهدیسیا پاداش ملموس وتوانلیی کسب آنچه میخواهید
از طریق جذب کردن نه از طریق اجبار و با پاداش میباشد.
قدرت نرم» توجه ویژه به اشغال فضای ذهنی کشور دیگر از طريق
ابجاد جاذبه است.
بر لین بلیه» کشورهای دیگر» ارزشهایمیک کشور را میپذ یرند»
تحت تأثير كن قرار م ىكييند» از كن تبعيت م ىكنند و در نتيجه
خواهان پیروی از آن میشوند.
پروور حمیدمول حوزف فلك
رت ننک
صفحه 7:
اط لها
اقداملتی است برنامهربزی شده برای جلب نظر و افکار گروه هدفتا با مشاهده تولیدات و
ایدههای جدید عرضه شدمبه مرور زمان از آنچه که باور و اعتقاد داشتند دست بردارند و
رفتار ناشی از ّن باورها و اعتقادات را فرو گذایند و در سیر و تحولی طبیعی تولیدات و
ایدههای جدید را جایگزین آنها نمایند و رفتاری متأثر از این جایگزینها بروز دهند.
لین قدرتبه عنوان منبع خاص اعمال قدرت امریکا بر مبلنی فرهنگی - ارزشی و اقتصادی
مبتنی است. تهدیید نرم موجب دگر گینی در هویت فرهنگی و الگوهای رفتاری مورد قبول
یک نظام سیاسی میشود.
تهدید نرم نیعی سلطه کلمل در ابعاد سه گانه حکومت اقتصاد و فرهنگ است که از طریق
استحاله الکوهای رفتاری ملی در لین حوزهها و جایکزینی الگوهای نظام سلطهای تهدید
محفق میشود.
با لین نگرش» تملمی اقداملتی که موجب شودقا اهداف و ارزشهای حیلتی یک نظام
سیاسی (زیرساختهای فکری» باورها و الگوها در حوزه اقتصاد» فرهنگ و سیاست)به خطر
افتدسیا موجب ایجاد تغیبر و دگرکینی اساسی در عولعل تعبینکننده هویت ملی یک کشور
شود تهدید نرم به شمار آید.
صفحه 8:
ار و مها )۱
جان كالينزء تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمريكاء جنگ نرم را «استفاده طراحی شده از
تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن را برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل
به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود» می داند.
ارتش آمریکا جنگ نرم را بدین صورت تعریف نموده است: «جنگ فرم» استفاده دقیق و
طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن تاثیر گذاری بر
عقاید» احساسات؛ تمایلات و رفتار دشمنء گروه بی طرف و يا گروههای دوست
است به نحوی که برای ب رآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد».
بنابراین جنگ نرم را می توان چنین تعریف کرد:
هر گونه اقدام نرم افزارانه اعم از : روانی » تبلیغاتی » رسانه ای » سایبری »
دیجیتالی » اطلاعاتی » فرهنگی » سیاسی » اجتماعی و علمی است که جامعه يا
گروه هدف را نشانه میگیرد و بدون درگیری نظامی با بهره گیری از روشهای
اقناع سازی و با مدیربت احساسات و بهره گیری از روشهای جذب » رقیب را به
انفعال با فکست وا میدارد. جنك روانى» جنك مفیده جنک رسانه ای عملیت رون
براندازی نرم انقلاب نرم. انقلاب مخملی» انقلاب رنگی و... .از اشکال جنک نرم اب ووم
صفحه 9:
ed a ا nee E
Perle: هود . دانشكاه كلمبيا
تمام مشکلات ما ريشه در هویت ایرانیان دارد که
بخش قابل توجهی از آن وابسته به باورهای
مذهبی آنهاست.
بس بنابراين تلاش براى از بين بردن و حتى
كمرنك نمودن مظاهر اعتقادى اسلامى مانند
رعايت حجاب و... اولويت نخست عملياتى ما است
كه در این مسیربه استفاده از تمامی ابزارهایی که
در اختبار داریم بویژه رسانه ها به شدت پایبندیم
8
صفحه 10:
:(Ross Brann) o» vols
محقق مرکز مطالعات پیشرفته بهودی دانشگاه پنسیلوانیا و رییس
گروه مطالعات خاورمیانه دانشگاه کرنل
با استفاده از هر ابزاز و يا بهثر بگویم تماق ابزارها باید
COU ak Corea re pene rt 7-c)
اساسى ترين راهبرد برون رفت جمهورى اسلامى از
el eC cold دا
TS de) leashed AB) ST Che big De coded BD
كه AG ee rene ane
de لله
صفحه 11:
آموس پرلموتر استاد علوم سیاسی
دانشگاه * آمریکن و سردیر نشریةمطالعاتاستراتژیی
بزرگترین سرقت تاییخ بشریت در فرون گذشته
صورت گرفت و تن انتقال علم از مشرق زمین به
غرب بود. واینک.ما بلیسبه بهتیین شكل از باز كشت
لین ثروتبه جز مواردی که در راستای منافعمان
باشد به شرق و به طور خاص کشورهای اسلامی جلو
+ مومس حمودست |
صفحه 12:
امروز استكبار جهلنى» نيروى علمى و خيل رجل خود را بسيج كرده: تا
بلكه بتواند با تفكر و فرهنك و ابزار دانشء تفكر اسلامى را متزلزل كند.
دشمن برای پیروزی بر جبهه مقایمت و نیروهای اسلام و انقلاب اسلامی
ار در ل لت
Da (5
00 Fes MIC eae ere PRO a
صفحه 13:
ترویج فرهنگ سطحی نگری »خرلفه پردازی با
تبلیغات معکوس در باب كسترش نفوذ جريان
فکری متفکیین جوانگرا و نواندیش اسلامی
راهبرد مهم و مورد تأکید است.
صفحه 14:
ناکار آمد نشان دادن این سند
(چشم انداز ۲۰ ساله) مهمتیین اولیبت عملیاتی
مرکزهی باشد. چراکه صرفنظر ازمحتوای آن
نیز آغاز حر کلتی است کمبا منلفع ما در تضاه
کامل است.
صفحه 15:
3 7
تعریف جنگ نرم ازنگاه مقام معظم رهبری
در جنگ رولنی و آنچه که امروزسبه او جنگ نرم گفته میشود در دفیا » دشمنبه سراغ سنگرهای
معنوی میآید که آنها را منهدم کند سبه سراغ ایمانها » معرفتها » عزمها » پایهها و ارکان
اساسییک نظام ویک کشور ؛دشمنبه سراغ اینها میآیدکه اینها را منمدم بکند و نقاط قوت
را در تبلیغات خود به نقاط ضعف تبدیل کند » فرصتهای یک نظام را به تهدید تبدیل کند.
لین کارهلیی است که دایندعی کنند؛ در لین کار تجوبه هم دایند» تلاش هم زیاد دارند
حی کنند؛ ابزار فراولنی هم در اختبارشان هست. بلید ابعاد دشمن و ابعاد دشمنی را بدانيم تا
بتوانیم بر او فلثق بيائیم. البته عا مدد الهی داییم» کمک غیبی داییم بدون شک؛ لین را انسان
دارد مشاهدهمی کند؛ لکنما مادلمی که هوشیارلنه» آگاهلنه در میدان نباشیم» تدبیر لازم را به
کار نبریم» کمک الهی به سراغ ما نخواهد آمد.
|
| بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس <
صفحه 16:
Oy ماهیت جنگ نرم دربرابر نظام اسلامی
یکی از مسئولان طراز اول کشور ریم صهبونیستی غاصب اسرائیل » در سال گذشته توصیهای به
آمریکاییها کرد . لين توصیه کاماً در مطبوعات خارجی و اینتینت منعکس شد و لمر ينهانى و
مخفیلنه ای نیست . توصیه ویبه آمریکاییها لین بودکه بیهوده یقت خود رلبا عراق و کره شمالی و
کشورهایی از اين قبیل تلف نکنید . مسئله اصلی شما ایران است . لگر خاورمیانه را میخواهید وقتتان
را مصروف عراق نکنید » سراغ ایران بروید » کانون و سرچشمه آنجلست » لما ایران مثل عراق و کره
شمالی و افغانستان نیست که بتوان با حمله نظامی آن را تسخیر کرد. نظام و حکومت اسلامی به مردم
متکی است ؛ مردمّن را حفظ کرده اند . باید کاری کنید.که مردمن را وها کنند . رلهش لین است
که مردم را با ترویج فرهنگ و ادبیات غوبی و فرهنگ و تربیت آمریکلیی » به واگرلیی نسبتبه دین و
فرهنگ و سنت و تاریخشان سوق داد . وقتی مردم این تعلقات را رها کردند » بعد از گذشت چند سال »
بدون لین که سرمایه ای صرف کنید سبلیک حمله و تحرک احیاناً نظلمی مختصر » میتولنید لین مانع
بزرگ » یعنی نظام اسلامی را از سراه بردا
1 با دیدار
۱۶
میتی
Phy
صفحه 17:
3
7
Bec
عوامل شکل گیری جنگ نرم
۱- با وقوع انقلاب اسلامی در ايران » یکی از ستونهای حلفظ منلفع آمریکا در منطقه فرو
ریخت. اقدامات نظلمی » تروریستی و تحییم های اقنصادی نتوانست انقلاب را در مقابل
آمريكا به زافو درآورد.
7- در شهه 1١ سبا فروباشى شوروى , آمريكا بدنبالستى قطبى كردن جهان و قثبيت هزمونى
خويش با بهره كيرى از همه ظرفيتهاى سخت و نرم خود شد.
۳ - در مسیر حرکت سرمستانه آمریکا »با ملنع جمهوری اسلامی ایران برخورد کرده و در
|| شكل كيرى هؤمونى با جالش جدى مواجه شد 5
١ 7
صفحه 18:
oo ae
ایستادگی در مقابل آمریکا برخوردار شده بود.
۴/) قدرت نرم جمهوری اسلامی توانسته بود گفتمان انقلاب اسلامی را در جهان مطرح و
نقش بازیگری برای آن در صحنه بین الملل ایجاد نماید.
۴) قدرت سخت جمهوری اسلامیبا بهره گیری از تجارب دفاع مقدس توانسته بود نقش
بازدارندگی موثری برای آن ایجاد نماید.
۴ افزلیش قیمت نفت و افزلیش ثروت علی و پیشرفتهای چشمگیر علمی وخن آوری
کشور » قدرت اقتصادی ارتقاء یافت.
۵- آمریکا برای مهار قدرت جمهوری اسلامی از راهبرد جنگ نرم استفاده می کند.لذا جنگ
سا م آمریکا در حقیقت یک اقدام پدافندی در مقابل انقلاب اسلامی است.
الم eee
3 تن ری Tr
صفحه 19:
تاثیر گذاری بر
اعتفادات و باورها
تحت تأثیر
قراردادنارزشها
متأثر كردن
احساسات و
عواطف
بهره گیری
از سرمایه
اجتماعی در
انتخابات
يب تفس رزيم
استحاله
سيم نظام از
درون
صفحه 20:
ویژگیهای جنگ نرم
|- اقدامات خود را آشکار و علنی انجام میدهد و در شکل و بستر قانونی عمل مینماید.
۲- پدیده جنگ فرم بطئی » آرام و خزنده عمل نموده سبه طور تدریجی در جامعه شکل
میگیرد و افراد به سختی متوجه تکوین آن میگردند.
۳ جنگ نرم یک جنگ نامحسوس است ؛ یعنی ماهیت جنگ در آن پیدا نیست.
۴- مسالمت آمیز بوده و جنبة غیر خشوفتی دارد و لذا در برخوردهای سطحی حساسیتی را
در جامعه و حکومت بر نمیانگیزد.
۵- از ابزارها و روشها و بستر های فرهنگی » سیاسی و اجتملعی مثل رسانه ها » احزاب »
تشکلهای صنفی و قشری » سازمانهای مردم نهاد » مرلکز فرهنگی » هنری و آموزشی و
غیره استفاده می نماید.
صفحه 21:
نا
4
ky
۶س جنگ فرم » جنگی است میان دانشگاه و اندیشه ورزان کشوربا مراکز تلوری پردازی
دشمن.
۷- رسانه حانبه عنوان ستون اصلی شاکله جنگ رم و ابزار فرهنگی کاربردی جهت تأثیر
گذاری بر افکار عمومی ؛ رکن اساسی مبارزه را تشکیل میدهند.
۸س در براندازی نرم از رسانه های داخلی کشور برای ساقط کردن حاکمیت همان کشور
استفاده میشود.
-٩ مخاطب جنگ نرم عموم مردم هستند و قشر خاصی را در بر نمیگیرد.
۰اس معمولاً اهداف اصلی پنهان دارد و منافقلنه عمل میشود . لذا درک سازماندهی پنهان
مجريان آنها به راحتى امكان بذير نيست و گاه بسیار مشکل است.
درم(
5
صفحه 22:
L
Gar
اس در جنگ نرم افراسبه راحتی متوجه انحراف و گرویدنبه دشمن نشده و مسیر صحبح را
همان میداند که در آن ورود پیدا کرده و بر آن پافشاری میکند.
١ تأثیرسبی نظیری در تسلیم ناخود آگاه ملتها و تمکین آنهلبه خواست قدرتهای سلطه کر
دارد.
1ل جون غفلت از اجرای توطئه در ذهنیت اجتملعی و امنیتی حلکم میگردد » سطح تأثیر
گذاری تهدید تشدید گردیده و موّثرتیین الگوی رفتاری تهدید امنیتی-با مطلوبیت نمایی
برای دشمن شکل میگیرد.
۴ ارزیلیی جنگ نرم و تشخیص میزان شکست و پیروزی در آّن بسیار سخت و ت
ممکن است.
صفحه 23:
iF
ل
مدل مفهومی جنگ نرم ۱
بزرگ تمایی آسیبها
ناکار آمدسازی نظام.
مشفول سازى نظام به مسايل فرعى وكاذب.
در عرصه حکومت
Z س مشروعیت زدایی
'- مهار يا تضعيف قدرت نرم خودی Mis ices Loe
| ارايه الكوهاى غلط و اتحرافى
جنی
ترم
سلب وي رك ل
=a sit ate!
اب حوزه ذهن و مفز :| - شك وترديد نسبت به ارزشهاى خودى
ب قبيين نسبت به ارزشهاى دشمن
ادك هنن “* - سياسى اسياستكران لأرسانه ها و احزاب
(مردم)
( + سکینه و فرت 7 رسانهها از طریق هنرمندان
هن
“ - ورزشكاران
We
0
صفحه 24:
4
: واكرايى اعتقادى
: واگرایی روانی
صفحه 25:
چهار چوب صحنه جنگ نرم
ال 1
صفحه 26:
3
تبيين نقش هادر صحنه جنك نرم
4 |
sty | | cy
2“
3 ‘wake BEER TE
صفحه 27:
جدول مقایسه جنگ سخت و جنك نرم
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
- استحاله نظام و انقلاب اسلامی
(جمهوری اسلامی تقلبی)
- فروپاشی نظام از درون
- هجوم رسانه ای مبنی بر فساد
مسئولان و حاکمیت
- اشغال ذهن و قلب دانشگاهیان و
فرهیخنگان
دفاع مقدس |(جنگ سخت)
ان به خاک عراق
الحاق خور
- شکست نظام و انقلاب اسلامی
- بمباران هوایی مناطق حساس
- هجوم همه جانبه در کلمرز
- اشغال مناطسق حساس
خوزستان
عنوان
هدف استراتژیک
هدف تاکتیکی
صفحه 28:
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
- ایجاد موج احساسی و عملیات روانی افکار
عمومی جامعه
- پراکنده کردن گرد تردید و شبهه افکنی و
القای شایعه تقلب
- ایجاد اغتشاشات و در گیریهای خیابانی
- ترویج جو فساد حاکمیت و اهتمام به تعدی
و کشتار
دفاع مقدس ۱(جنگ سخت)
- بمب گذاری در مناطق
اقتصادی و جمعیتی
- حمله به پاسگاههای
مرزی
- شلیک های پراکنده
تویخانه ای
عنوان
زمینه سازی جنگ
صفحه 29:
دفاع مقدس ۲(جنگ فرم)
- قلب و ذهن هنرمندان » ورزشکاران»
نخبگان فکری مراجع و مردم
- مراکز علمی ؛ پژوهشی و هنری
- فضای سایبری
- موجب ایجاد تفرقه و اختلاف در
صفوف ملت
- به وجود آمدن فضای بلاتکلیفی و
بی تفاوتی
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
- ارتفاعات » جاده ها ؛ شهرها و
مراکز اقتصادی و صنعتی
- موجب ایجاد وحدت ملی در کشور
در مقابل دشمن مشترک
- شرکت مردم با انگیزه بلا در جنگ
عنوان
عوارض
حساس
صفحه 30:
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
ایجاد یأس و بی تفاوتی در دفاع
ارزشها و آرمانها
- ایجاد شک و تردید در باورهای
مردم و نخبگان
- ایجاد فضای احساسی کینه و بعض
نسبت به نیروهای موّمن انقلاب و
محبت به دشمنان
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
تهییج » تحرک و غیرتی شدن
مردم برای مقابله با دشمن
عملیات زمینی - هوایی -
دریایی - هوابرد - هلی برن
- زرهی - توپخانه
عنوان
تأثير روانى
تاکتیک های اصلی
دشمن
صفحه 31:
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم)
- محبت »عطوفت
- اعتماد سازی و رفع شبهات
- اقناع سازی
— تقویت روحیه ملی
- ایجاد نشاط و امیدواری به آینده
عدم وجود هیچگونه مرزی بین خودی
و دشمن و حضور دشمن در همه جا
دفاع مقدس ا(جنگ سخت)
عملیات زمینی - هوایی -
دریایی - هوابرد - هلی برن -
زرهی - توبخانه
مرز مشخص سرزمین بين
خودی و دشمن
عنوان
تاکتیک های
مقابله با جنگ
خطوط دفاعی
صفحه 32:
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم) دفاع مقدس ا(جنگ سخت) عنوان
رسانه (اعم از دیداری و شنیداری )- قلم -
فضای سایبری - جریان سازی اجتماعی - | ادوات و تجهیزات نظامی ابزار جنگ
سازمانهای مردم نهاد(سمن)
۱- قدرت نظا! اقتصاد
- استحاله فرهنگی در لایه باروها و ارزشها aa
شمن و داشتن استراقز
۲ - استحاله سياسى به ويه دربن نخیعان " | شین و داشتن رای
۳ - شبکه های اجتما تهاجمیت زیرساختهای
1 _- ۲- وجود آسیب پذیریهای جنگ
۴ - آسیب پذیریهای فرهنگی ؛سیاسی و داخلی
اجتماعی
۳ - حمایت بين المللى از مهاجم
صفحه 33:
Ay
دفاع مقدس ۲(جنگ نرم) دفاع مقدس ا(جنگ سخت) عنوان
۱- محیط های فکری و اندیشهای |۱- جبهه های شمالغرب » غرب
(دانشگاه) و جنوب در زمین صحنه های
۲- محیط های فرهنگی و هنری و تمدنی ۲۱ - دریا جنگ و
۳ - محیط مجازی و سایبری ۳-هوا درگیری
۴ - محیط اجتماعی ۴ - عرصه دیپلماسی
A as 2 . ۲ روش
استدلال و منطق و نظریه پردازی شور حماسی و هیجانی
بسيج كردن
صفحه 34:
فرآیند تکوین جنگ نرم
(استنتاج از دیدگاه مقام معظم رهبری)
a Ee شبیخون
فرهنگی
نها چم
فرهنگی
صفحه 35:
ا.پیامسازی
۲.مسئله آفرینی
۳سیبسازی
۴.برنامهسازی
۵.انتقال ابزاری
فرایند نفوذ و تا
20
۶ باورسازى
۷ بحرانسازی
A مشروعیتزدایی
٩.اپوزیسیونزایی وساختارگریزی
۰ ساختارسازی جدید
صفحه 36:
۱-استحاله فرهنگی
۲-استحاله سیاسی وتخریب چهره های ارزشی ونیادهای انقلابی مانندسپاه وسیح
۳- ایجادناامنی ورعب وترس وشایعه
۴-تفرقه واختلاف درونی
۵-ترویج روحیه نا امیدی وکسالت به جای شادابی ونشاط
۶- ترویج بی تفاوتی دربرابرمسائل مهم کشور
۷- تقویت نارضایتی ودامن زدن به آن واختلافات قومی وسیاسی و...
۸-تلاش برای بحرانی جلوه دادن اوضاع کشور
1 تضعیف ساختار سیاسی وبراندازی aus
كي مس سس “Gare \
صفحه 37:
۱- سایتهای اینترنتی ۲- وبلاگ ها
۳- روزنامه هاونشریات ۴- تلفن های ماهواره ای
۵- پيامک ها و بولوتوث های مختلف ۶- فیلم های سینمائی وسریال های تلویزیونی
۷- موسیقی کلاسیک وسنتی ۸- تناتر
-٩ شب نامه هاوبرچسب های دیواری ودیوارنویسی ۰- شایعه پراکنی
۱۱- استفاده ازمناسبت های مختلف ۲- مقالات علمی
۳- سخنرانی های مذهبی » علمی وسیاسی ۴- استفاده ازمراکزعلمی و آموزشی
۵- استفاده ازاردوهای دانشجوئی وسفرهای توریستی ۰ ۱۶- استفاده ازتشکل های مردمیء اقتصادی؛ فرهنگی
۷- 0000 ها(تشکل های مردم نهاد وغیردولتی) ۸- عرفانهای نوین وکاذب
- فرقه های گوفاگون( بهائیت » شیطان پرستی » صوفی گری و......) ۰ ۲۰ -ماهواره
۱- توزیع انواع موادمخدروتوهم زا و....
و
صفحه 38:
ا لت 0
- پتانسیل های واگرایی موجود در جامعه (مانند اقوام و اقلیت ها)؛
- سازمان های غیردولتی و مردم نهاد؛
- برخی رسانه ها و مطبوعات؛
- برخی نخبگان سیاسی» اجتماعی و علمی؛
- جنش های اجتماعی مانند جنبثش زنان» دانشجویان» کارگری»
صنقی و...؛
- اپوزیسیون خارج از حاکمیت.
صفحه 39:
oe نرم
آمریکا و جربان صهیونیسم بینالملل براي عملیلتی ساختن جنگ نرم و ناتوی فرهنگی
علیه جمهوری اسلامی ایران» طی سالهای گذشته راهکارهای مختلفی آزمايش
کردهاند. سرمایهگذاری در رسانههای ديداري و شنیداری» آژانسیهای تبلیغاتی و
خبری و کمپانیهای فیلمسازی برای ارایهی تصویری سیاه و خطرناک از جمهوری
اسلامی ایران برای افکار عمیمی جهان که
پخش فیلم ضدایرلنی "۳۰۰" بوده» كوشداى ١ 2 فیلم
های دیگری نیز درلین زمینه تولید.عی شود ازجمله "فرار از تهران" توسط کمپانی
برادران وارر.
مقام معظم رهبری می فرمایند:
۱۳۸۹/۴/۹
صفحه 40:
شبکهسازی. گزینه جدید امریکا برای مقابله با |"
جمهوری اسلامی ایران |
شبکهسازی یرای مقابلمبا حکومتهای اسلامی خصوصاً جمهوری اسلامی ابران بر گزیده شده بر این
گروهها تمرکز دا
۱. شخصیتهای دانشگاهی و روشنفکران مسلمان لیبرال و سکولار؟
۲. صاحبنظران مذهبی جوان و میانهرو؛
۳. فعالان اجتماعی؛
۴. گروههای زنان فعال در مبارزات برابری جنسیتی؛
۵ روزنامهنگاران و نویسندگان میانرو.
بر همین اساس امریکا استراتژی شبکهسازی خود را بر این اصول قرار داده است
۱- به چالش کشیدن مفاهیم اسلامی به وسیله ارزشهای دمکراتیک غربی و با تعریف اسلام مطابق برداشت خوا
۲- تلاش برای معکوس کردن جریان ایدهها و ترجمه و انتشار گسترده کتابهای مهم متفکران و روشنفکران
غربی در میان مسلمانان با هدف ترویج اسلام غربی
تلاش برای گسترش انکارههای غربی و تفاسیر رادیکال و متعصبانه از اسلام از مسلمانان در جوامع دیگر
۴-حمایت از رسانههای طرفدار غرب
۵- ترویج برابری جنسیتی به شیوه غربی
۶- هواداری سیاسی از اسلامگرایان سکولار در راستای شکلدهیبه محیط سیاسی و حقیقی جهان اسلام به
شیوه غربی
(واشنکتن ویبس» ۲۰۰۵) مسح
صفحه 41:
منابع انسانی درجنگ نرم :
استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی » باهزینه های هنگفت
ازعناصر خودفر وخته » سلطنت طلب ها» مار کسیستها »
ملی گر لها » منافقین » كروهك هاي مختلف سکولارها
وتکنوکرات ها » برخی خواص ونخبگانبی بصیرت »
قدرت طلبان » دنیاپرستان » جریانات منحرف سیاسی
داخل کشور» فرفه های انحرافی گوناگون So)
بهائیت ) ضدانقلاب ها ومخالفین و لثیت فقیه »مخالفین
شخص امام خمينى (ره) و مقام معظم رهبرىءاراذل
واوباش وبرضی جوانان ناآكاه درجنى نرم استفاده
مى كنند .
صفحه 42:
- سازماندهی گسترده و مستمر جنگ روانی - رسانه ای؛
- تضعیف انسجام اجتماعی و احساس تعلق مردم به حاکمیت؛
- بی اعتمادی به مسولان و کارگزاران نظام؛
- ناکارآمد نشان دادن عملکرد مجموعه ی نظام؛
- تشویق و ایجاد زمینه ی تغیبرات سیاسی؛
- اصلاح و آزادسازی اقتصادی با الگوی نظامهای لیبرال ؛
- تشویق و ترغیب اصلاحات آموزشی با الکوی نظامهای
ليبرال ؛
- دامن زدن به اختلافات و شكاف هاى قومی و ثرقه ای
تشهیقبه کسترش نقش زنان در اقتصاد و سیاست با الگوی
Nad sees
صفحه 43:
چرایی جنگ نرم علیه نظام جمهوری اسلامی
ازنگاه مقام معظم رهبری
بوك كردن مسئولان و نخبگان و عموم مردم از محتوای اسلامی و انقلابی (استحاله و
سلب هویت)
مهار تاثیر ایران بر جهان اسلام و انزوای جهانی جمهوری اسلامی
حمله به فرهنگ اسلامی و تفکر انقلاب
برگشت به پذیرش تحمیل قدرت های غربی
باز گشت آمریکا و تسلط مجدد برمنابع مادی و معنوی ایران
تضعیف اعتماد به نفس ملی
نابودی غیرت ملی و ایمان و وحدت و همبستگی در مقابل دشمنان
بی تفاوتی ملت نسبت به آرمانها و عقاید و هدف هابش
اعتبارزدایی و مشروعیت زدایی
ایجاد نا امیدی در مردم
القای ناکار آمدی بخشهای مختلف نظام
ناکار آمدسازی یا ایجاد اختلال از طریق نیروهای نفوذی يا تاثیرگذاری خارجی
بی ثبات سازی و براندازی نظام () عملبات دژن
صفحه 44:
== شیوه ها وتاکتیک های جنگ نر. سس
1( برچسب زدن برای القای چهره منفی در آذهان عمومی مانند «بنیاد گرایی» و« تروریسم»
۲) انتقال حرمت و منزلت برای قابل قبول تر کردن مانند استفاده از نمادهای مذهبی و یا ملی
۳) تصدیق و حمایت اشخاص معروف (سیاستمداران؛ هنرمندان ورزشکاران؛ دانشمندان...)
۴) تلطیف (مرتبط ساختن چیزی با کلمه ای پر فضیلت) غرب را مهد آزادی و مدافع حقوق بشر قلمداد کردن
۵) شایعه (انتقال شفلهی پیاجبا استفاده از حساسیت بالای جامعه بین موضوع اساسی » زمان و مکان خاص برای برانکیختن
باور تأثیر در روحيه مخاطبان)
۶) کلی کویی (ایجاد اتباط خاصببا منهومى ويؤمتا مخاطب بدون بررسى داثیل و قرئن»ّن را بپذیرد) دموکراسیء
آزادی» حقوق بشر و...
۷) دروغ بزرگ یا دروغ محض برای مرعوب کردن 9 ذهن
۸) باره حقیقت گوبی(نقل نلقص عناصر خبري شش گلنه (که؛ كجاء.كى: جراء جه؛ جكونه)-يا بخشی از منبع ومحتوای پیام
مانند تیترهای گزینشی خاص وبویژه حذف عنصر «چرا» از خبر)
1) إيجاد تفرقه و تضاد در جبهه رقيب و ايجاد كسمت و تنزل اعتماد عمومى بين مردم و نظام سياسى
۰) ترور شخصیت افراد سیاسی و فرهنگی موجه و معتبر در نزد مردم و یا تخریب خانواده و بستگان نزدیک وی
صفحه 45:
۱) شخصیت سازی برای جایگزینی شخصیت ها و رهبران اصلی جامعه (با اهدای جوایزی چون صلح نوبل و حقوق بشر و...)
۲ تکرار زمان بندی شده یک پیام برای القای مقصودی معین در ذهن مخاطب مثل ضربه های پیابی چکش بر میخ
۳) توسل به ترس و ایجاد رعب و ترسیم آینده ای مبهم و توام با مشکلات
۴ مفالطه وتحریف و استفاده از اظهارات درست یا نادرست و منطقی با غیرمنطقی
۵) انسانیت زدایی و اهریمن سازی از طرف مقابل برای توجیه اقدامات خشونت آمیز علیه آن
۶) ارائه پیشکویی های فاجعه آمی با استفاده از آمارهای ساختگی ولزوم
وضعيت »
۷) اطلاعات قطره حكلنى اخبار در زمان هاى گوناگون وىبه صورتی سریالی ولی-نا منظمتا مخاطب نسبتبه منبع خبر
اعتماد و هم اعتیاد پیدا کند
(a عدف Canta بخشی از خبر برای ایجاد سوال و ابهام و خلق فضلیی مناسب برای سایر تاکتیک های جنگ نرمبه ویژه
as
)٩ استفاده از جاذبه های جنسی جهت جذب مخاطبان به ویژه جوانان و غفلت از هسته مر کزی و ادییات پیام
۰) ماساژبیم با نواع تاکتیک ها برای ایجاد مفهوم و مقصودی خاص در ذهن مخاطب
۱ مبالفه و بزرگ نملیی موضوع وسعی درواقعیت جلوه دادن وقلیع خاص( انعکاس مبالفه آمیز دستاوردهای تمدن غربی و
اغراق در اکامی های کشورهای اسلامی)
۲)ساختن یک یا چند دشمن فرضی برای محق و معتبرجلوه دادن اقدامات طرف مقابل
صفحه 46:
۳) محکزدن برای ارزیابی اوضاع جامعه و طرز تفکر مردم درباره موضوعی خاص به عنوان زمینه طرح سوژههای بعدی
۴) طرح ادعا به جای واقعیت برای تداعی در ذهن مخاطب ومجبور کردن رقیب به پاسخگویی ویاتکذیب
۵ فوریتبخشیدن ساختگی به خبر و ایجاد نوعی ایزوله کردن خبری مخاطب نسبت به دیگر منابع خبری
۶)پیچیده كردن خبر براى عدم كشف حقيقت
11) افزايش قابليت تصديق خبر از طريق جيدن خبر نادرست درميان جند خبر درست
۸) استفاده از دوخبر واقصی برای طرح یکخبرساختگی( دیدار همزمان دو هیات سیاسی از آمریکا و ایران درسوربه با مقامات
سوری
)٩ استفاده از عاطفه واحساسات گیرند گان پیام ( تهبیج توسط رسانه های بیگانه وسایت gla اینترنتی در قتل ندا آقا سلطان و...)
۳۰) فریب و دستكارى در منطق مخاطب (محدود كردن دايردى انتخاب وكزيندهاى مقابل مخاطب وايجاد "خلأ فکری؟)
۱) تردیدافکنی و جایگزینی متلبع("نرمسازی ذهن" طرف مقلیل برای عملیات بعدیبه وه تشکیک در کا رآمدی و
بخشی یک رفتار)
(TY طراحی ادبیات مناسب (طراحی پيام مورد نظرباتوجه به شاکلهی ذهنی و روانی مخاطبان)
1") الكوسازى از سبک زندگی غیبی القای همزادپندارییا همزادسازیبا فهرمانان آمریکلیی و شخصیتهای سینمایی
وکارتونی مانند سوپرمن و...
صفحه 47:
الف) مخدوش کردن نقاط قوت و اميد بخش
ب) بزرگنمایی نقاط ضعف و القای بأس
ج) ابجاد تفيقه در سطوح مختلف؛ از مسئولين» غير
مسئولين» آحاد مردم
ات از هن یه خصوس 2
نخبگان Ee
صفحه 48:
مهمترین محورهای عملیات روانی دشمن
8 در کلام رهبر معظم انقلاب
-١ مرعوب كردن مسئولين» شخصيتهاى سياسى و نخبكان كشور
۲- تضعیف اراده عمومی مردم.
۳- تغیبر درک صحیح مردم از واقعیت های موجود جامعه.
۴ اس مج وس لو
۵- ترویج شایعه تحریم و فشار اقتصادی بر کشور.
۶- ترویج شایعه بکا رگیری ابزار خشونت بر علیه ملت ايران.
۷- عوض كردن جای متهم و مدعی با ابزار تبلیغاتی و رسانه ای.
۸- ترساندن ملت های منطقه از ملت ایران و انقلاب اسلامی.
-٩ دامن زدن به اختلافات مذهبی» قومی» جناحی» سباسی و
رقابت های صنفی. اول فروردین ۸۶- مشهد مقدس
صفحه 49:
آسیب شناسی زمینه های وقوع جنگ نرم
اس بیش از ۸٩۰ منلبع درسی و پژوهشی رشته های علوم انسانی کاملاً فوبی است و این
زمینه فکری لازم برای پذیرش فرهنگ غرب را فراهم نموده است.
۲- کسترش کمی رشته های علوم انسانی و افزلیش دانشجویان ool بدون توجهبه حل
تناقضات بين ريشه علوم انسانى غیبی که اومانیستی و سکولاریستی استدبا اسلام که بر
محور توجه به ذات باریتعالی است.
۳- عدم وجود منابع فکری کار آمد و به روز در دانشگاهها و منسوخ بودن منابع مباحث علوم
انسانی در دانشگاههای کشور در خود جولمع علصی غرب (عقب ماندگی منابع علوم
انسانی).
oP برضی اساتید دانشگاه خواستمیا ناخولسته سالهاست که خودبه عنوان مهرههای تنوریک
جنگ نرم عمل مى نمايند.
۷ ۵ خودباختگی برخی اساتید و روشنفکران که تحت تأثیر فرهنگ غرب قرار .0
صفحه 50:
ع عدم باور وقوع جنگ نرم و توهم پنداشتن تن که سالهاست در اتاقهای فکر آمریکا » اروپا و
اسرائیل کلید زده شده توسط بسیاری از نخبگان خودی.
۷- عدم انسجام در دیدگاههای سیاسی » اجتماعی و فرهنگی رسانه ها »احزاب و کار گزاران نظام ج.۱.۱
در خصوص مقابله با جنگ نرم.
۸ وجود ريشه ها و آثار غرب زدگی در عرصه های فرهنگ » هنر و رسانهای کشور.
٩ درگیری و مناقشات سیاسی و جناحی در کشور.
۰اس نفوذ ایادی دشمن » مرعوبین و غرب زدگان در ارکان نظام ؛ مطبوعات و تشکل های غیر دولتی.
| اس عدم آشنلیی نسل جوانبا مبلنی اندیشه لسلامی » فرهنگ ملی و سابقه جنایات غرب و آمریکا در
ایران و جهان.
۲ گسترش دسترسی مردم بویژه جوانان به اینترنت 6 ماهواره و تلفن های بین المللی.
۳
صفحه 51:
۳ تریح شهوات » بی بند و باری » ولنگاری (اباحه گری) در جامعه و دگرگونی در ارزشهای اخلاقی
و اجتماعی بویژه در روابط دختر و يسر.
۴س وجود برضی تنگ نظریها و رفتارهای نامناسب در برخوردبا جوانان و زمینههای انسداد سیاسی
و فرهنگی در بين برخی مسئولین و نیروهای مذهبی.
۵س وجود تورم و گرلنی » فقر » فساد و تبعیض در کشور و زمینه ساز بودن آنها برای بحران ها و
شورهای اجتماعی.
17 وجود پاره فرهنگ های قومی » مذهبی و نژادی در کشور.
۷- امتداد قومی و نژادی حاشیه نشینان مرزی به بیرون از مرزها و أثیرپذیری فرهنگی و روانی آنهاء
۸س تخیبرات دموگرافیکی جمعیت ایران از قبیل جوان بودن جمعيت » به هم خوردن توازن جنسیتی در
سطح نظام اجتماعی » بالا رفتن سن ازدواج » به وجود آمدن طبقه متوسط خرده بور
0
صفحه 52:
طراحی و اداره جنگ
3 ۲ قواعد
دمن حودی زمينه - عرصه
متقارن مثبت نامتقارن مثبت خودی
احتمال کم پیروزی پیروزی قطعی
متقارن منفی نامتقارن منفی دشمن
شکست قطعی احتمال پیروزی
نتيجه : جنگ فرم را بايد به روش نامتقارن مثبت اداره کرد.
ee 3
صفحه 53:
آرایش صحنه ی مقابله با جنگ نرم :
۱- نخبگان فکری باید به میدان جنگ نرم بیایند.
۲- اساتید دانشگاه فرمانده جبهه ی جنگ نرم هستند که باید مسایل کلان
را ببینند » دشمن را درست شناسایی کنند » هدفهای دشمن را کشف
کننده احیانًبه قرارگاههای دشمن سر بکشند» بر آن اساس طراحی
کنند و بر اساس طرح حرکت کنند.
۳- دانشجویان افسران جوان جبهه ی جنگ نرم هستند که فکر دارند»
عمل دارند» در صحنه حضور دارند» اوضاع را می بینند » در چهار
چوب عمل می کنند و در اتاقهای فکرشان راه کار پیدا می کنند.
57
\ ‘wake ناوه 7
صفحه 54:
۰ ) وظیفه نخبگان فرهنگی و هنری در مقابله با جنگ نرم :
| - تلاش و مجاهدت برای فهم درست و صواب حوادث فتنه گون.
۲- تبلیغ و تببین حقایق برای مردم
۳- گره گشایی در عالم فرهنگ براى باز كردن حقيقت و باز كردن كره هاى ذهنى.
۴- پرهیز از شیوه های سیاسی » شیوه های سیاستگران و سیاستمداران در تبلیغ
کار فرهنگی .
وخ و چا
صفحه 55:
...<< <<
اهداف مقابله با جنگ نرم :
- پیشگیری از توفیق دشمن در دست یلبی جهبی ثبات سازی سیاسی » اجتماعی و
فرهنگی نظام.
۲ - پیش دستی در تصرف (تأثیر گذاری ) قلب (با محبت » عطوفت و اعتمادسازی) و ذهن
با اقناع سازی و یفع شبهات ) جمعیت خاکستری جامعه هدف و جلوگیری از فریب
آنها توسط دشمن و عوامل AGT
۳- جلوگیری از کند شدن سرعت حرکت پیشرفت و عدللت در عرصه های علمی »
اقتصادی و سازندگی کشور بویژه در عرصه ی علم » پژوهش و فناوری.
۴- تقویت روحیه علی » ایجاد نشاط و امیدواریبه آینده و مقلبلصباحر گهنه اقدام یأس
آفرین در جامعه و در بين نیروهای خودی حاضر در صحنه.
صفحه 56:
۵- عمق بخشی مقابلمبا جنگ نرم از طییق بسیج همه امکانات و منلبع انسانی » فرهنگی »
هنری و رسانه ای و فرهیختگان و نخبگان مومن به انقلاب ونظام.
۶- واکنش سریع در مقابلمبا حوادث ایجاد شده توسط دشمنبه منظور جلوگیر ی از ایجاد
رخنه در جامعه و حاکمیت.
۷- تهاجم مستمر فکری ؛ فرهنگی و سیاسی به دشمن » مبانی و پایگاههای فکری و فرهنگی
وعوامل داخلی آن .
A ———————————————
2
1
صفحه 57:
اصول و قواعد اساسی مقابله با جنگ نرم :
۱- تبدیل جنگ فرم دشمن به فرصتی برای افزایش قدرت نرم
۲- خلع سلاح روانی اپوزیسیون
۳- کسترش دامنه و شمول فعالیت های فرهنگی و افزایش محصولات فرهنگی تأثیرگذار بر جامعه و
جوانان
۴- استفاده از ديبلماسى عمومى (ديبلملسى عمومی شیوهای وین در راستای تحتق سیاستخارجی
کشورهلست که درقن بر ارتباط بیولسطه و تأثیرگذاری بر افکار عمومی ملتها بهجای رابطه با
دولتها برای پیشبرد اهداف و منافع یک کشور تأکید میشود)
۵- استفاده از راهبردهای ویژه در مورد اقوام و اقلیت ها
۶- عملیات روانی متقابل
صفحه 58:
i.
۷- ایجاد انسجام و اتحاد در بین ارکان و اعضای واحدهای سازمان یافته خودی موجود در صحنه.
۸- ایجاد هماهنگی بین واحدهای سازمان یافته موجود در صحنبا واحدهای پشتیبانی کننده »
تقویت کننده و هدلیت کننده موجود در بیرون صحنه هم در سطح سپاه و همبا نهادها و
سازمانهای دیگر .
- پیوستگی و انسجام در عولمل رولنی » فرهنگی » سیاسی » اجتملعی ؛ رسانه ای و هنری برای
حمایت تبلیغی و اقناع سازی و روشنگری از صحنه عملیات مقابله با جنگ نرم.
۰ - توسعه رهبری و هدلیت (سامانه فرماندهی و کنترل ) در سطوح مختلف مقلبلمبا جنگ نرم و در
ارتباط با نیروهای موجود در صحنه.
-١١ اشراف و برآورد اطلاعلتی از ترتیب نیرو ؛ توانلثی ها 6 تحرکات » آسیب پذیری های کلیه
نیروهای غیر خودی و عوامل دشمن در صحنه جنگ نرم +
صفحه 59:
4
نگرشها . ضعفها و قوتهای نهادهای رسمی » مسایل صنفی » آسیب پذیریهای قلبل استفاده تیسط
غیرخودی ها و وضعیت جمعیت خاکستری ۰
۳ - پیش بینی سناربوهای احتمالی از تحر کات و اقدامات آینده نیروهای غیر خودی در هر صحنه.
۴- مقلبلمبا جنگ نرم در هر صحنه بلید متکی بر ساختارهای اجتملعی موجود در ّن صحنه شکل
بگیرد. اعم از ساختارهای رسمی يا مردمی » تشکلی و یاسمن هاء
۵- تجهیز » آموزش( توانعند سازی ) و سازماندهی ( شبکه سازی) نیروهای مومن و فداکار برای
حضور در صحنه های مختلف مقابله با جنگ فرم -
fh
بررسی و برآورد دقیق وبه روز از فضای کلی حاکم بر صحنه عملیات جنگ نرم شلمل دید گاهها و IY
1
صفحه 60:
۶- قابلیت پلسخگویی سریع و مطمئن به تحرکات نیروهای غیر خودی با خود اتکایی و تجميع ساز
و کارهای پشتیبانی و مقابله با جنگ نرم در سطح رده های بسیج موجود در صحنه دانشگاه.
۷- قابلیت خلق توانلیی های جدید » ایجاد محیطی خلاق وبه دست گرفتن ابتکار عمل نیروهای
خودی حاضر در صحنه.
۸- داشتن موضع تهاجمی وابتکار عمل در صحنه (سیال سازی محیط عملیاتی ) و پرهیز از انفعال
و موضع پدافندی صرف در مقابل دشمن و تحرکات نیروهای غیر خودی .
-٩ امکان تمرکز روی نقاط ضعف دشمن و نیروهای غیر خودی و کاهش آسیب پذیری در برابر
قابلیت ها وتوانمندیهای آنان (کشاندن جنگبه حوزه آسیب پذیری های دمن وتوانمندیهای
خودی)
_+!-بالابردن هزينه هاى دشمن و ذبروهاى غير خودى وكاهش هزينه هاى خودى . _ YER)
صفحه 61:
روش های مقابله با جنگ نرم دشمن
پراساس رهنمودهای مقام معظم رهبری
| - توجیه جوانان و دانشجوبان و دادن قدرت تحلیل به آنان.
۴- ایجاد توان کار و نشاط با امید بخشیدن و فضای محیط درس و
دانشگاه را فضای امید کردن.
۳- میدان دادنبه دانشجو برای اظهار نظر و تشکیل کرسی های آزاد
اندیشی -
۴- محیط دانشگاه را محیط معنویت کردن.
۵- رساندن کشوربه نقطه ای از لحاظ علمی ؛ اقتصادی و امنیتی که
امکان آسیب پذیریاش نزدیک به صفر باشد.
۶- مواظبت و جلوگیری از تزلزل در کار علمی دانشگاه. ۲
۷- رفتار مدبرلنه و فکورلنه و بدون تندروی » افراط و تفریط در قضایای
پیش رو.
۸- بازیابی حقیقی هویت اسلامی - ایرانی.
جر رف مسج
صفحه 62:
بصیرت مهمترین عامل مبارزه باجنگ نرم \
.١ تأکید بر اصل بصیرت
۲.اهمیت وفایده بصیرت(حرکت آگاهلنه» خنشی شدن توطئه دشمنان گمراه نشدن و
| تمییز حق از باطل)
۳ ابعاد بصیرت ("۱. بصیرت در هدف» ۲. بصیرت در وسیله» ۳. بصیرت در شناخت
دشمن» ۴. بصیرت در شناخت موانع راه» ۰۵ بصیرت در شناخت راههای جلوگیری از این
موانع و برداشتن آنها؛)
۴. بصیرت دشمن شناسی ( شناخت استکبار جهلنی و ابعاد دشمنی و چگونگی تحرکات ||
آن و فریب نخوردن از لبخند آمریکایی)
3 تن ری Tr
صفحه 63:
fy
4
ظرفيت هاى جمهورى اسلامى ايران
:١ قدرت باور و ايمان؛ قدرت ايمان» نظامى قدرتمند از جمهورى اسلامى ايران ساخته است.
۲: قدرت رهبری بالا بوییه در شرلیط بحرلنی ؛ رهبری اسلامی جایگاهی است که با
تقواتیین و عادل تیین مجتهدانبه آن دست پیداحی کنند و مییسبه تأییدات الهی است و در
عرصه بحران و خطر» قدرت مدیییت رهبری معظم انقلاب و حضرت امام (ره) بارها به اثبات
رسیده است.
۳: همبستگی ؛ مردم مسلمان ایران از همبستگی ملی برخوردارند و هر جا به حضور نیاز
بوده است» در ایفای نقش خدمتگزاری به اسلام و نظام آمادگی کامل داشته اند.
CC
1و 1ج ری
صفحه 64:
4
۴ موقعیت برتر جغرافیلیی ؛ و توان مسدود کردن بزرگترین شاهراه
ترانزیتی انریُی سوخت در تنگه هیمز از میلفه هلیی استکه قدرت مهمی
به ایران می دهد.
۵: تمانمندی بالا ؛ در ابعاد مختلف نظامی و تأثیر گذاری پنهان و آشکار
منطقه ای به همراه پیشروی در صنایع برتر نظامی
۶ توانمندیها وکیفیت فیروی انسانی مومن»
۷ قدرت الهام بخشی به جنبش های منطقه ای و...
ww
or
صفحه 65:
17
5
منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی (برای مقابله با جنگ نرم )
-١ دين اسلام و مذهب تشیع به ویژه در ابعاد
۱/- فرهنک عاشورایی و روحیه شهادت طلبی
۱- فرهنگ انتظار و امید به آینده
۱- ولایت مطلقه فقیه و نظام ولایی
۳- قدرت معنوی و اخلاقی
۳- توان و سابقه فکری » فرهنگی و تمدنی
۴- قدرت علمی و فناوری در حال شکوفایی
۵- استحکام داخلی و کار آمدی نظام
۶- سرمایه اجتماعی
۷- مردم سالاری دینی
۸- قدرت بسیج کنندگی (توان ایجاد جنبش های اجتماعی)
-٩ ظرفیت مدیریت نرم افزاری تهدیدات و بحرانهاء
- استقامت و پایداری بر اصول و ارزشهای اسلام ناب محمدی (ص)
۱- ظلم ستیزی و دفاع از حقوق مظلومین و ستضعفین در جهان. عمیتد 2
صفحه 66:
روشهای مقابله با جنگ نرم :
الف )روشهای انسانی . احسان و اکرام برای جذب :
۱- ظاهر شدن نیروهای خودی در صحنه دانشگاه در چهره مدلفع حقوق اساتید و دانشجویان در
مسایل صنفی یبه دست گرفتن برچم مطالبات عادللنه و جلو گیری از پرچمدار شدن نیروهای غیر
خودی در مطالبات صنفی و اجتماعی.
۲-نقویت روابط عاطفی و محبت آمیز » احسان و اکرام و حسن خلق با اساتید و دانشجویان دانشگاه.
۳- بهره کیری از کلیه روشهای ارتباطات اجتملعی متناسببا شرلیط زمان « مکان ومخاطب شامل
ارتباط چهره به چهره » ارتباط مشار کت پذیر »ارتباط مجازی و الکترونیکی » مستقیم و غیر مستقیم
» رسمی و غير رسمى » افقی و عمودی و غيره.
صفحه 67:
۴- ایجاد امید و نشاط و نگاه خوشبیننه جه آینده در بین دانشجویان ومردم برای مقابله با
جنگ نرم.
۵- معنوی کردن فضای دانشگاه و اجرای برنامه های جذاب معنوی برای دانشجویان.
۶- راه انداختن دانشجویان جوان در فضای هیجان ؛ نشاط و حرکت که طبیعت آنهلست ون وقت
فکر صحیح منطبق بر اصول علمی»مفاهیم صحیح وپرهیز از کارهای صوری وشکلی به آنها دادن.
۷- شبکه سازی اجتملعی درون دانشگامبا مسئولیت دادنبه هر یک از نیروهای خودی
برای جذب ۵ تا ۱۰ نفرء
۸- توسعه فضای علعی » فرهنگی و اجتملعی دانشکامبا برگزاری جشنوارهها » المپیادهای علمی »
فرهنگی » ورزشی و هنری» اجرای اردوهای سازندگی » زیارتی و سیاحتی و فعال سازی تشکلهای
مددکاری و خدمت به محرومان در بين دانشجویان.
1-00
صفحه 68:
ب )روشهای اقناع سازی و روشنگری :
۱- برپلیی کرسیهای آزاد اندیشی توسط اساتید ودانشجویان خودی دردانشگاه و گسترش فضای
عقلانی تحلیل و بررسی اوضاع کشورسبه شکل هدفمند و هدایت شده - به علاوه نقد علوم انسانی
غير اسلامى دانشگاه ها بعنوان زیر بنای اعتقادی و ارزشی جنگ نرم دشمن و ضرورت و نحوه
اصلاح آن.
۲- برخوردهای منطقی متکی بر فکره تدبیر و تأمل و پرهیز از افراط و تفریط با عوامل
پیاده نظام جنگ نرم.
۳- روشنگری و اطلاع رسانیبه میقع؛ عالملنه و هنرمندلنه درمتبيين مسايل وحوادث , مقلبله با
شایعات و اقناع سازی نسبت به آنها با بهره گیری از روشهای مختلف به ویژه مناظره.
۴- بهره گیری از توایین حوادث اخیر جهت اقناع سازی و روشنگری جه شکل هدفمندو
کنترل شده.
۵- رسانه ها بلید برای جریان سازی مثبتبه نفع خودی و مقلبلمبا جریان سازی دشمن آماده
شوند و نقش هدایت» کنترل و نظارتی خود ومدیریت افکار عمومی را بر عهده بگیرند.
pst 60 we زا
9 =
صفحه 69:
ج )روشهای مدیریت فتنه ها ( حوادث) :
1— جلوگیری از کند شدن یا توقف حرکت علمی » سازندگی و پیشرفت کشور به ویژه در دانشگاهها,
۲- جلوکیری از ایجاد فضاهای هیجلنی و احساسی توسط دشمن در سطح دانشجویان در عين حال
ایجاد وضعیتی برای بروز عواطف و هیجانات و ابراز عقلید بدون ترس و اضطراب به منظور ایجاد
تعادل روانی - اجتماعی در بين دانشجویان.
۳- از آنجا که درجنگ نرم هدف تصرف قلب(کانون احساس و عاطفه )و مغز(کانون تفکر واندیشه)
تودهها لست؛ لذا کلیه روشها بلید معطوضبه جلوکیری از تصرف قلب و مفز تودهها توسط دشمن
و تأثیر گذاری بر قلب و مغز آنها توسط نیروهای خودی می باشد.
0 ستيه we
9
صفحه 70:
۴- فضای دانشگاه را نبلید گذاشتبه هیچ وجه امنیتی شود و در حوادثی که رویمی دهد بلید به
gue seb از تشدید خشینت جلوگیری کرد.مقابله باجنگ نرم بلیدبا ابزار و روشهای نرم
انجام شود.
۵- چون در جنگ نرم تشخیص خودی از غیر خودی بسیار دشوار است لذا باید افرادی برای حضور
در خط مقدم این جبهه قرار بگیرند که کارشناس و خبره باشند و مراحل روانشناسی جنگ نرم را
به خوبی بدانند.
۶- در جنگ نرم اغلب نیروهای پیاده نظام دشمن در صحنهنبرد از نوع خودی هستند که بنا به
دلایلی فریب خورده و بعضاً نآ گاهانه به اردوگاه دشمن پیوسته اند.
0 ستيه we
9
صفحه 71:
.مسر سس سسسسد.
AR 7
۷- ایجاد آمادگی و همراهی نخبکان و فعالان سیاسی - فرهنگی - علمی و هنری ودستگاههای
ذیربط علمی - فرهنگی و حتی قضایی و امنیتی (اطلاعاتی ) در جنگ نرم ضروری است.
۸- دشمن در جنگ نرم بر بسترهای اجتملعی - که همان آسیب هلست - تهدید خود را عملی
عی نماید. لذا رصد لین آسیبها » مرتفع نمودن آنها و پرهیز از بهانه دادنبه دست دشمنیا عوامل
آن ضروری است.
٩با توجهبه خلٌ قولنین جزلیی در خصوص برخوردبا براندازان و کیدتاگران نرم - اصلاح قوانین
در پشتیبلنی از نیروهای خودی و مقابله با عواصل دشمن در جنگ نرم جا رویکرد قضلیبی
ضروری است.
0 ستيه we
9
صفحه 72:
د )روشهای تحکیمی + بنیادی و زیر ساختی:
۱- اقدام همه جانبه و همگلنی برای نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاریبه منظور وقوعیک رنسانس
و نوزایش علمی برای باز کشت به منابع اصیل خود » باز خوانی آنها و زدودن زنگار چند ساله از آنهاء
۲- طراحی فرمولهای نیین از میان منلبع غنی اسلامی که قادرسبه حل مشکلات و پاسخگویی نیازهای
جامعه امروز باشد با همکاری و تعامل بین حوزه و دانشگاه.
۳- تقویست بنیسه اخلاقسی و علصی اساتید در جهست ارتقاء قدرت نرم و امنست کشور و اصلاح نظام
كزينش استاد.
۴- فراهم کردن زمینهای آشنلیی و شناخت کاصل آرمانهای انقلاب اسلامی توسط اساتید و ايجاد
زمینه های مسئولیت پذیری اساتيد در انتقال تنوریک آنها به دانشجوبان.
۵- توانمندسازی اساتید و دانشجویان برای مقابلمبا تمدیدات نرم افزاری علیه انقلاب اسلامی از طویق
راه اندازی رشته های تحصیلی خاص و برگزاری دوره ها و کار گاههای آموزشی و پژوهشی آزاد.
1-00
صفحه 73:
۶- مطالعه و تحقیق اساتید و دانشجویان در مورد غرب » علهم غوبی و مبلنی آنن و نملیش تناقضات و
تضادهای درونی آنهاء
۷- شناخت مستمر و به روز دشمنی های با اسلام و آماده سازی اذهان عموصی برای مقابله با
جنگ نرم.
۸- انتصاب مدیریتهای دانشگاهها از میان کسانی که آگاهی و شناخت عمیقی نسبتبه مواضع غرب
در بدیده جنگ نرم دارند.
. فراهم کردن زمینههای لازم برای روشنگری و اطلاع رسانی اساتید در سطح بین العللی -٩
۰- توجمبه رسانه ها » آماده سازی و تقویت زیر ساختهای فرهنگی آنها برای کارسازی در مقابلمبا
جنگ نرم.
۱۱- ارتقاء سطح آگاهی و بینش عمیق اصحاب رسانه از نظر علمی و تلوریک.
۳- ورودبه فضای مجازی از طریق ایجاد سایت » وبلاگ » شبکه سازی و غیره برای پاسخگویی به
a
صفحه 74:
لسع 2‘
ه: روشهای کمک به کارآمدسلزی نظام :
۱- نیاز سنجی :
شناخت خلاء ها ء آسیب بذيريهاء تحليل محیطی و تشخیص نیازهای آینده » بررسی عوامل
ناكا رآمدى هاء تعیین اولویت ها
۲ - سیاست پژوهی :
ايده بردازى » ايده يابى » مطالعه و تحقیق در زمینه نیازها
۳ - سیاست پردازی :
بومی سازی سیاستها و طرحها » ارایه سیاستها و طرحهای پیشنهادی » کمک به سیاست سازی
و طراحی » گفتمان سازی » طراحی و پیاده سازی گفتمان رهبری .
1-00
صفحه 75:
7
۴ - مشاوره و توانمندسازی :
توسعه منابع انسانی بسیج » مشاوره به دستگاهها ء توانعند سازی مدیران و کارشناسان .
۵ - اجرا:
بسیج سازندکی » قرب » دانشكاههاى سباه » بسيج علمى » بسیج فرهنگی .
* - ارزيابى و بازخوردكيرى :
نقد سياستها » مطالبه كرى از مسئولين , بيشنهادات اصلاحى و تكميلى.
۷ - ساماندهی هسته ها و ایجاد شبکه ی کمکبه کار آصد سازی نظام در بسیچ اقشار و
10
صفحه 76:
الزامات مقابله با جنگ نرم :
بدیهی لست عملیلتی شدن هر رلهبرد و تحقق هر هدف منوطبه تأمین الزامات مورد نیازّن راهبرد
با هدف حی باشد. الزامات مقابله جا جنگ نرم در سه بعد سازمان » امکانات و تجهیزات و
توانمندسازی قابل بحث و بررسی است.
الف) ساز مان :
١ - ایجاد قرارگاه مرکزی مقابله با جنگ فرم در سطح راهبردی و عملیاتی .
۲ - تشکیل ستادهای هماهنگی و پشتیبانی در مرکزیت و در استانها با حضور سباه » بسيج و وزارتخانه
های علوم و بهداشت و درمان - دانشگاه آزاد - نهاد نماینشگی رهبری در دانشگاهها - صدا و سیما
و کلیه تشکلهای همسوی اساتید » دانشجویان و پزشکان.
۳ - تشکیل قرارگاههای تاکتیکی در هر صحنه (دانشگاه4با حضور بسیج اساتید» بسیج دانشجویی +
جامعه اسلامی اساتید» جامعه اسلامی دانشجویان » انجمنهای مستقل دانشجهیی » جنبش عدالت
خواه » نهاد نمایندگی رهبری و ریاست دانشگاه .
صفحه 77:
۴ - ساماندهی ت کیب نیروی خودی برای مقابله با جنگ نرم در سه بخش :
۴ فیروهای درگیر - شلعل نیروهای حاضر در صحنه جنگ نرم که فعلاً بسيج اساتيد »
دانشجویی و جامعه پزشکی است و احتمالاً در آینده ممکن استبه سایر اقشار سرایت
پیدا نماید.
۴ تبروهای پشتیبلنی مستقیم - شلمل نیروهلیی که مستقیاً از ععلیات مقابهبا جنگ نرم
نیروهای حاضر در صحنه پشتیبلنی حی کنند. از قبیل نیروهای سایبری و دیجیتالی (فاوا) »
عملیات رولنی » اطلاع رسانی ؛ هنر و تبلیغات و رسانه ها ( خبر گزاری » روزنلعه ؛ سایت
مجازی » صداو سیما)
۴ نیروهای پشتیبانی غیر مستقیم - شامل نبروهایی که پشتیبانیهای عمومی مورد نیاز نیروهای
درگیر در صحنه عملیات مقابلهبا جنگ نرم را فراهمحی آورند.۵- تشکیل قرارگاههای
تاکتیکی در هر صحنه (دانشگاه)با حضور بسیچ اساتید » بسیج دانشجهیی » جامعه اسلامی
لساتید؛ جامعه اسلامی دانشجویان ؛ انجمنهای مستقل دانشجهیی » جنبش عدالت خواه ؛ نهاد
نمایندگی رهبری و ریاست دانشگاه .
صفحه 78:
۵- تشکیل کانون تفکر در کنار هر قرارگاه درهر سطح متشکل از نیروهای فرهیخته و نخبه مومن به
انقلاب جهت ایده پردازی » سیاست سازی » تحلیل و بررسی و ارایه راه کار ضروری است.
ب ) تجهیزات و امکانات .
نیروی انسانی مومن »جا انگیزه و مخلص از محیط درگیر مقابلهبا جنگ نرمجا تامين
ینههای نیروی انسانی برای بسیج دانشجویی و اساتید و جامعه بزشكى.
۲- تأمین تجهیزات فناوری اطلاعات (لب تاپ و غیره ) و ارتباطات (5000) » بلوتوث و ... ) مورد نیاز
بسیج دانشجویی و بسیج اساتید و جامعه پزشکی .
۳- ساخت سوله های پژوهشکده های بسیج در دانشگاهها » به ترقیب اولویت .
۴- تأمین اعتبار پرداخت وام برای هرمیک از بسیج اساتید و بسیج دانشجویی هر دانشگاه برای کمک
به دانشجویان معسر.
۵- تأمین اعتبار برای فعالیتهای مددکاری بسیج اساتید و بسیج دانشجویی در دانشگاهها برای کمک
به موقع به دانشجویان نیاز مند قبل و بعد از حوادث.
۶- تأمین امکانات چاپ و نشر (مکتوب و 00 ) برای نواحی بسیج دانشجویی و اساتید و
جامعه پزشکی.
صفحه 79:
ج) توانمند سازی نیروهای خودی .
۱/) آمادگیهای فردی (اعتقادی » روحی و انگیزشی):
- توجیه » اقناع سازی و آماده سازی روحی »روانی و اعتقادی نیروهای خودی حاضر در صحنه.
۲- ارتقاء آمادگی های جسمانی دانشجویان و آشنایی با شرایط سخت جهت تقویت صبر » توکل »
جسارت اقدام و بل بردن آستانه تحمل آنان در فتنه ها و آشوب هاء
۳- ایجاد اعتماد بهنفس » خودباوری و اطمینان نسبت به توانایی نیروهای خودی در مقابله با
جنگ نرم دشمن و شکست حتمی هژمونی آمریکا بات کل به خداوند متعال.
۴- اقناع سازی و پذیرش اجتناب ناپذیری وجود فتنه و فتنه انگیزی (جنگ نرم ) در شرایط
كنونى انقلاب (دوره آخر الزمان)با دلايل عقلی و نقلی,
صفحه 80:
۳) آمادگیهای نکنیکی و مهارتی :
۱ - آموزش نظری و معرفتی نیروهای خودیبه منظور آمادگی برای مقلبلمبا شبهه اذکنی ها »
شایعات و اعتبار زدایی از باورها و ارزشهاء
۲- تکنیک های روان شناختی و ارتباطات اجتماعی جهت تأثیر گذاری وجذب جامعه خاکستری.
۳- اصول و قواعد اقناع سازی . گفتگو و مباحثه.
۴- آموزش تکنیکهای عمیات روانی و عملیات ضد جنگ روانی .
۵- آموزشهای فرهنگی و هنری جهت تأثیر گذارتر کردن پیامهای اقناعی.
۶- تاکتیک های بهره گیری از فضای مجازی و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات.
gh
صفحه 81:
۷- آموزش تاکتیکهای پیشگیری » کنترل و مقابله با فتنه و آشوب .
۸- آموزش روشهای جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات جنگ نرم و روشهای حفاظت اطلاعات.
-٩ توجیه نیروها ی خودی نسبتبه توانمندیها و آسیب پذیری های دشمن ونیروهای غیر خودی
درگیر در جنگ نرم.
۰- آموزش فنون»راهبردها » تاکتیکها و تجهیزات مورد استفاده دشمن و نیروهای غیر خودی در
جنگ نرم (آیین متجاوز در جنگ نرم) ۰
۱- برگزاری کلاسهای پاسگاه فرماندهی » شبیه سازی و بازی جنگ وییّه جنگ نرم جهت ارتقاء
مهارت و توانمندی های نیروهای خودی .
۲- اجرای عملیات های پیشگیری و باز دارندگی جنگ نرم در ابعاد فرهنگی » سیاسی +
اجتماعی و رسانه ای.
صفحه 82:
منابع:
دکتر محمدتلیی یش در مد بر جنك فرم (مفهوم شناسى » كاركردها و روشها) - 154
محمدشیرازی» جنک وانی و تبليقاتء nef AN hp Ale در اده ۰۱۳/۶
حجتالله مرادی «قدرت و جنک نرم از نظریهتاعمل۰۰ ۰۱۳۸۸
محمد اسماعيلى - تفاوتهاي جنك فرم وسخت
شعبانى ساروى؛ رمضان جريان شناسى .سازمان بسيج فرهتكيان 1741
جريان شناسى سياسى؛ بزو هشكده تحقيفات اسلامى سيا
مركزاستادائقلاب اسلامى
- ومسب سسسمپایگاه اطلاع رسانیعقام معظم (Sn
--- وجوج سمدم پایگهاطلاع رسانیعملیات روانی و جنگ فرم.
و
|
0
دس طجو 0 مين
we Parrewr ro
تاه سس