صفحه 1:
فصل ۷
| مرورى بر يرستارى بين فرهنكى
صفحه 2:
fase yy erry
* فرهنگ- دانش» هن باورهاء اخلاقیات؛ قوانین» رسوم و هر
نوع قابلیت و عادتی که توسط انسانها به عنوان اعضای یک
is کر
* مادلین لاینینگر (۲۰۰۳)- بنیانگذار پرستاری بین فرهنگی
* فرهنگ قومی
۱ از بدو تولد توسط زبان و روابط اجتماعی فراگرفته میشود.
۲ از سوی اعضای همان گروه فرهنگی به اشتراک گذاشته
یو
۳ تست نار بر وضمیتهای خاس (مسی)قرر میگیرد
۴ پویا و همواره در حال تغيير است.
صفحه 3:
فروتتی فرهنگی
خرده فرهنگ
اقلیت
تفاوت از نظر بهناشت و سلامت
سرطان؛ بيمارى قلبى, ديابتم عفينت.
-- شکاف عمیق بين كل جمعيت آمريكا و
أفراد داراى زمينههاى قومى خاص از نظر 2
وضعيت سلامت.
ot om ای [WAQ) ced = ی
مندرم نقص ايمنى اكتسابي
(BIDG) و ساير بيماريها.
صفحه 4:
به عملکردهای مبتنی بر پژوهش آشاره دارد که بر
پرستاری بیمارمحور و واجد صلاحیت فرهنگی متمرکز
هستند (گایگر و دیویدهیزار ۲۰۱۲
به تفاوتها و شباهتهای موجود میان فرهنگها از نظر
سلامتی؛ بیماری و مراقبتههای بهداشتی میپردازد.
شامل مراقبت از افراد و گروههای متعلق به فرهنگهای
خاص ضمن توجه به ارزشهاء باورها و عملکردهای آنها
است بدون این که دیدگاههای فرهنگی پرستار به بیمار
تحمیل شود.
لاینینگر (۲۰۰۲)- تئوری جهانشمولی و تنوع مراقبت
فرهنگی
صفحه 5:
٩
* تطبیق مراقیتهای فر
تغییر ساختار مراقبته
فرهنگی
* فرهنگپذیری
* کوری فرهنگی
* تحمیل فرهنگی
* تابوهای فرهنگی
صفحه 6:
0277
صفحه 7:
برای تفاوت اقلیتهای خاص قومی/ نژادی از نظر وضعیت بهداشت و
سلامت چه علتی ذکر شده است؟ (میتوانید چندین مورد را انتخاب کنید
الف) وضعیت پایین اجتماعی- اقتصادی
ب) تعداد فراوان مراقبین بهداشتی جهت انتخاب
ج) ناکافی بودن وسایل حمل و نقل
د) افزایش تعداد مراقبین بهداشتی متعلق به اقلیتهای قومی
«) فقدان بیمه
صفحه 8:
الف) وضعیت
ب) ناکافی بودن وسایل حمل و نقل
ج) فقدان بیمه
اجتماعی- اقتصادی
علت: سه مورد بالا در کتب و مقالات به عنوان
le تفاوت آقلیتها از نظر وضعیت بهداشت و
سلامت ذکر شدهاند. تعداد مراقبین بهداشتی
جهت انتخاب خیلی زياد بيست و تعداد واقعى
Ge بهداشتى متعلق به اقليتهاى قومى نيز
صفحه 9:
حساس به فرهنگ
خطمشیهای موسبه که میتوانند به ارتقاء
مراقبتهای واجد صلاحیت فرهنگی کمک کنند:
- مقررات مربوط به ملاقاتها در مراکز
a ل
خدمات ترجمه براى بيماران 9
غیرانگلیسی زبان
گایگر و دیویدهیزار (۲۰۱۲)- الگوی بررسی و ١ |
شناخت 1
* ارتباطات ميان فرهتكى
صفحه 10:
* حدود ۱۵۰ زبان مختلف در ایالات متحده وجود دارد.
* مترجم (نه از میان اعضای خانواده)
* شناسایی نشانههای حاکی از فقدان ارتباط موثر
عوض کردن موضوع صحبت
مطرح نکردن سوال
خندیدن بیمورد
نشانههای غیرکلامی
صفحه 11:
ee
* نحوة بروز دادن اطلاعات
* مکان و مسافت
تماس چشمی
زمان
ule
مراسم و آیینهای ویژة روزهای تعطیل
رژیم غذایی
* تفاوتهای بیولوژیکی
صفحه 12:
* سیستمهای پزشکی جایگزین (پزشکی هومئوپاتیک)
مداخلات جسمی- ذهنی (مراقبه)
مداخلات بیولوژیکی (رژیم غذایی اتکینز)
روشهای مبتنی بر تکنیکهای دستی و متمرکز بر جسم
(ماساژدرمانی)
»> 2 =
اترزى درمانىها (ميدانهاى مغناطيسى)
صفحه 13:
کدامیک از موارد زین مداخلة چسمی- ذهنی بوده و به عنوان
درمان مکمل/ جایگزین در نظر گرفته میشود؟
لف) آیورد (علم زندگی و عمر طولانی)
ب) عبادت
ج) درمان ارتومولکولی
د) درمان استئوپاتیک با تکنیکهای دستی
صفحه 14:
ب) عبادت
علت: عبادت نوعى درمان جسمى- ذهنى در نظر كرفته مىشود. آيوروداء نوعى روش درمانى قديمى هندى
است که جزو سیستم پزشکی جایگزین محسوب میگردد در درمن رتوملکولی از مگادوزهای ویتمنها
استفاده میشود. از اين رو روش مذکور جزو درمانهای بیولوژیکی ب با
تکنیکهای دستی نیز جزو روشیهای مبتنی بر تکنیکهای د:
صفحه 15:
* علمی یا بیومدیکال (زیست پزشکی)
- چهانبینی علمی» پذیرفتهشده توسط اکثر
سیستمهای مرقتهای بهداشتی
* كل نكر يا طبیعتگرا
— تلوری بین/ Sb
* مذهبی- جادوبی
— باوردرمانی» وودو جادوگری
صفحه 16:
PESOS ee eee Tere
* بررسى در يرستارى فرهنكى به ارزیابی یا معاینه
سيستماتيك افراد » خانواده ها كروه ها و جوامع از
نظر اعتقادات فرهنگی » ارزش ها و عملکرد Ul
اطلاق مى شود
* ابزارهاى ارزيابى يرستار شامل ابزارء مقياس و
پرسشنامه ممکن است برای اندازه گیری نیازهای
فرهنگی بیماران استفاده شود
صفحه 17:
باورها و نگرشهای فرهنگی خود را بشناسید.
بيذيريد كه هر كس "كولدبار" فرهنكى خود را دارد.
- قومكرانى
rd
2و
تكرشتان را آزادو خالى از تخصب نه داري
مردم را مشابه هم در نظر نكيريد.
سعی کنید علل رفتار دیگران را متوجه شوید. =
شنوندة خوبی باشید.
در صورت امکان با زبان بیمار صحبت کنید.
خودتان باشید.
صفحه 18:
پرستار مراقبت از مددجویی را بر عهده دارد که دارای مانع زبانی است. مناسبترین روش ارتباط با این بیمار
جهت غلبه بر مانع زبانی برای پرستار چیست؟
الف) بلند صحبت کند طوری که بیمار بتواند به وضوح کلمات را بشنود.
ب) علاوه بر بيمارء همراه او را نيز مخاطب قرار دهد تا شاید یکی از آنها صحبتهای مطرح شده را متوجه شود.
ج) دستورات ارائه شده را براى آنها تكرار نكند چونانجام این دستورات برایشان بسیار دشوار است.
د) جملاتش كوتاه و ساده باشد و در صحبتهاى خود از جملات مجهول استفا
صفحه 19:
د) جملاتش کوتاه و ساده باشد و در صحبتهای خود از جملات مجهول استفاده نکند.
علت:يرستار بايد حين صحبت از افعال معلوم (نه مجهول) و جملات ساده و کوتاه استفاده کند. پرستارنباید با
صدای بلند صحبت نماید چون بیمار ممکن است او را عصبانی تصور کند. پرستار باید هميشه مستقیما با بیمار
صحبت کند و از او بخواهد دستورات داده شده را ت