صفحه 1:
صفحه 2:
:فهرست
فصل -١ تعاريف و مفاهيم مديريت و سازمان
ae لي ا ۱
ad تا
فصل ۶- خلاقیت
نصل 0- برنامه دیزی
فصل 1- تصمیم گیری و حل ساله
RO a Sieh SiS a ead
فصل 4 - سازماندهى
فصل 1- هدايت و رهبرى
و3
صفحه 3:
le le 9 ey ro ppabolic § We shi -1 fad
2سازمان را تبیت منظم افراد برای دستییی به اهدافی مشخص تعریف
۳
۱
ا ۱
اثر بخشى تاكيد شده است. از نظر يبتر دراكر كارايى به معناى درست
انجام دادن كار و اثر بخشى به معناى انجام دادن كار درست ميباشد.
-0 00000
م
صفحه 4:
به طور كلى سازمانها سه وي ؤككى مشتركك دارند؛
ا ال ل ا 0
ل ا ا ا
=
ویژگی های مشترکک در سازمان ها
renters tee
سازمان
صفحه 5:
ما رس سا
باشد.
را دا TUE
eS Sate Top eis ۱
8- نسبت كا ركنان از ابعاد ساختارى سازمان مى باشد.
Rg ا nics Open as
سازمان *- محيط 5- هدفها و راهبردها و ه- فرهنكك.
و
در درون یک سازمان انجام می شود.
1 ل ا ard
et Te See ل edd)
1 ANOS Pere) eS eM eT aro Oa
oper ier ee tee
Se
صفحه 6:
19 rere re rer ene es ene sr
ا ا
0000
oe
صفحه 7:
“#فرهتكك سازمان نشان دهئده ى مجموعهاى از ارزش هاء باورهاء
AES oy ا ا 0
مپیشرفتهای مخایراتی و انترنت موجبات رفع محدودیت هایی مانند
فاصلهنژاد و ملیت گشته و روند تدلید دانش را تسهیل کرده است. این
نحوهی تولید دانش باعث به وجود آمدن سازمانهایی شده است که
وجود خارجى ندارند و سرمايهكذارى در رابطه با محل يا ساختمان
tosye Te Sere e م Drs
Mont aes ene Pca
ICL سازمانی به معنای بهبود فعالیتها از طریق د رکث بهتر و دانش
بهتر است.
کارآفرینی سازمانی به مفهوم فراگرد یا فریند شکار فرصتها به وسیلهی
el اي
55
-0 00000
م
صفحه 8:
مدیریت ee eee ere ا م
چیزی بیش از 7
2مدیران به طور کلی برای انجام وظایف خود نیازمند سه دسته از مهارتها
pte.
لك
بهارت های مورد نیازمدیراز
scat a فصل 1-تمارف و مفاهیممدیریت و
صفحه 9:
صل ۲- مثالهای طبقهبندی نظریههای سازمان و مدیریت
epee Elsa نظریه یا تتوری در حقیقت توصیفی
SSPE eS ere eS Tia ener ae cea
Foe PAE pen ge elena
۱ ar re STN IC oe SENp ete OP HET)
۳۹
Fer Tee OTe ENE ee TICS aN Aa
تقسیم بندی شده است. نمونه ای از این تقسیم بندی عبارت است
3
۱2- تمدنهای کهن یا قدیم: تشکیل نهاد خانواده بیان نهادهایی
pre epson pst م
رون رسطی با دوران فطرت: در این دوره تا -دودی افکار
ادارى اشاعه بيدا كرد.
prereset
صفحه 10:
ome SEC Ee en SEBS: ee OE و
نظریاتی مانند استاندارد Aer cleat re ae
See ea Sa ل Sie ats e
۳
| Nee en Se) eT od و
eS Pes ا ال ا ea oF]
۳ oreo
“«دوران آكاهى ادارى: با بيشرفت سيستم اقتصادى كشور ها اهميت
مسائل اداری نیز افزایش یافت. در این دوره آدام اسمیت بحثهایی
بيرامون صنعت را مطرح كرده است.
000000000 aiid
ea
صفحه 11:
فصل ۳- سیر تحول نظریههای مدیریت
1 Pes eg
Fear re Ge eam eee ee te)
RoR Veter ل
site بهی تقسیم کارآدام سین مت کی ت
رل eA UG ی رات ار را تس ات
در افکار مدیریتی می باشند.
ی
كيرد. در اين دوره نظريات افرادى جون تيلور» كيلبرتهاء
Ges كانت نارول رو از Een Sen عور
21111111100
صفحه 12:
صفحه 13:
تیلور و مدیریت علمی: تیلور به دنل یفتن بهترین راه انجام کاوها بود.
BY Oe pn ee eae gC ese oee ope
تقسیم کار بین کارگر و کارفرما بر مبنای روش های علمی و عدالت از
اصول مديريت علمى تيلور مى باشند.
۱ a> Om Cac Cre an Ce
eee eee REN RUS Beh Be Cte
قلمداد می کنند. آنها پس از مطالعهی هزاران کار ۱۷ حرکت را در
ST eRe E yc EES ا nee SEF)
استراحت كردن مشخص ساختند.
pee Pe ee nee ا aE
CREE ae CP Hey eer ال ee
موقعیت بهترین به نظر آید.
21111111100
صفحه 14:
#مديريت ادارى فايول: مديريت ادارى به شرح وظايفى كه مديران بايد
الج bt Shed see ا ا ل ا
rarer ss Ronee Mr een oan Pe ۱
عبارت است از:تقسیم کار اختیار» ان
منافع عمومی بر منافع فردی» وحدت فرماندهی»وحدت رهبری اجرت
Sees) eed on ens Ieee) ل 0
ابتكار عمل و تقويت روحيه.
38
۱ SST ee
است. وی اختیار را لازمهی ادارهی هر سازمانی
00 ا yaa be es ioe mee)
| Te
eT ا e
اعمال قدرت از طریق قانونی و منطقی ایدهآل می داند. اصول
ب ا ا ل
ae lara eee 5 ا 00
باطء وحدت فرماندهی» ترجیح
صفحه 15:
3
5
بتى در دوره
.كلاسيكك
7 i
و موم رو رو زرم مور PEI eT UR Ne
۳
صفحه 16:
۰«
در نظریات این دوره توجه به عامل انسانی در مدیریت شکل گرفت.
ديد كاههاى زير از تفكر نئ وكلاسيكك تاثير كرفتند.
2 ۲
Sere Fa eres IST ee ee Hie ora
۱ IC Cp re erry inn eee nT Mee
0 ل
<#بيدايش روانشناسى صنعتى: روش هاى انتخاب افرادء آموزش آنان oa
oats) ا ee
سس مج CE
#حمايت از کار کنان: تشکیل اتحادیههای کارگری حمایت از حقوق
Sie ا 0
“«مطالعات هاثورن:. با كشف جوابهاى متناقض در اين مطالعه از التون مايو
cen Wer nope An eren ig eae ا Ure
eo eae SS ee See Ieee 1۱۳
peers Mee)
ere See eee
صفحه 17:
“نهضت روابط انسانى: در يرتو مطالعات هاثورن تاكيد بر نيازهاى
eC Aes ep npr re] 0
0
5 iad
كه ركتار اذارى اقراد به طور كاقل نطقي تست و رإساس محد ود تاها
تصمیم گیری عقلایی-اقتصادی تحقق می یابد و تصمیم گیرنده به یک
۱
9 ee oe oY ree a
Seen Sake eae eis nd
اختیارات مک گریگور با تلوری نگرش 4 و /۷ از نظریه پردازان مشهور
اي حوره فى باشند.
21111111100
صفحه 18:
1 rel ae
تحول نظر يههاى مدير :
صفحه 19:
و
رگد wits eS ew) ee Ene 0
رفتاری برای انسان قابل رژیت نمی باشند. وی ابعاد سه گانهی شخصیت
PE ero nt ny Eee ee tere ier keen
tra wee Pee Cre eon aera) ل ee ere
Eye OP ne CC ey CO neh eI SCPE SET)
ay PA ea oI ed ets joke acca)
RO er ee mee | Se Tees ee 0
مى آيد كه اين مح ركك ها ناشى از محيط مى باشند.
هو ويد فك كللد: وى نظر ب ى ننازقاى لله كانه ا برا ركنا
ار ا
00 + احتمال موققيت ا می یابد
۱
صفحه 20:
ry رز
شغل خود خواهان شهرت» كسب موفقيت» مسئوليت و رشد هستند.به
نظرهرزب رگ اگر مدیری بخواهد افراد را برانگیزه باید شغلها را طرح
Te ae eee ees) م
دهند.
بعد از نظریههای رفتاری شاهد نهضت نوین مدیریت هستیم. در نهضت
نوين مديريت افكار كوناكونى مطرح شده اند از جمله نظريهى
ا ا Ber ag Ces
canes CTE Ocoee er ee ere 00
le ل 0
۱ ies eee kee re
صورت یک کل واحد مطرح می سازد.
ete ne SB ere ا ل اك
پدیدههااست.
۳
صفحه 21:
ویژگیهای ارائه شده برای نظریهی عمومی سیستم ها عبارت است از:
و 00000008
کل گرایی: سیستم را بايد به عنوان يكك كل تفكيكك نابذير مطالعه
ی
<هدف كت
ed ها و خروجی هاندر سیستم های بسته ورودی یک بارانجام می
شود.
<تبديل
مقابله با بی نظمی و کهولت(آنترویی): بانگر حالتی است که همهی
عناصر سیستم در حداکثر بی نظمی قرار دارند و سیستم با مرگ مواجه
Ey ne ۱[
وضعیت ثابت و تعادل پویا: سیستم های باز با وارد کردن انرژی و
DE ee ene le ESS 5) tome te es Anes
ie میک
[۱
صفحه 22:
را رح
حال خود. خرده سيستمى از سيستمى بزركتر به شمار مى آيد.
CCE ah res eae arc (Cae Pe
۱
“لهم بايانى: يعنى هر حالت يا نتيجهى نهايى ممكن است از مسيرهاى
گوناگونی قابل وصول با
۱ ee ee ES Yn
0 es)
را را
پدیدهی ارتباط و کنترل در هر نوع سیستم با یک شبکهی کنترل از
طریق مکانیزم بازخورد.
00 Aree orb ay
منطقی و اجتماعی رفتار در انسانها اقدام به تقسیم بندی سیستمهای
| rrorgn yy
ere See eee
صفحه 23:
00 Pence ee Trg ee Caer? Bea
ضرورت خود را نشان داد. موضوع اصلى علم مديريت و يزوهش
Ce el لي
«نظریهی اقضا از دیگر نظریاتی است که زاییدهی نگرش سیستمی است
و مانند آن به سازمان و ارتباط آن با محيط اشاره دارد.رهيافت اقتضايى
ا ا ا ل 0
اوچی استاد دانشگاه کالیفرنیااصطلاح تنوری 2 را برای سازمانهای
آمریکایی که به شکل ژاپنی طراحی شده اند مطرح ساخت.
3 5
ieee ا Ree Ph aeRO se
های مدبریتی بیان مى دارد. ابن نقش ها در سه دسته ی اصلی طبقه
بندی می شوند و عبارتند از:
>
نقش های روابط فردی: ۱- تشریفاتی ۲- رهبری ۳- رابط
Penn OER oe APOC IT > VT
gc arere ara ل ا
تخصيص كر *- مذاكره كننده
۳
صفحه 24:
or Nerang)
۱
نوآوری را عملی ساختن ایده های ناشی از خلاقیت تعییر می کنند.
۱ ا ل 2g
نفرادی یا سازمانی بدون در نظر گرفتن منایع موجود و در اختيار آنها
مى باشد.
oe را es اللا را ان رات
tere aes Seis) 1۱
صفحه 25:
DW WS PTE ea NTs Penelee PD) ا ل
11
سلامت و روانی ادراکی
مر ار ار را
قاعدهی جدید.
۱ On Aa Ca
ترجیح پیچیدگی به سادگی
2استقلال رای
اعتماد به نفس
تم رکز ذهنی
Bee
دانش: تلاش برای کسب آگاهی در موضوع مورد علاقه و این به
mete ene ep ere Ye
صفحه 26:
00 LE Re en ae ea
سختی ها و کمبود امکانات همراه است.
نیاز به کسب موفقیت: وآوران همواره به دنبال کسب اهداف هستند و
Hebert AIS INE
See eee eT Sr en OD nee aN و از نوع
۳
0000 ELAS See Tee BESET ee ol
par oe oa eee
“تفكر استقرانى: در اين موارد از تعميم موارد جزئى حكم كلى به دست
۳3۳
0 nO ne eC <7
0 ا ا ا
صفحه 27:
1
yey ee ESS eats ote) ين
دریافت مفاهیم جدید مبادرت به تعدیل آن ایده می نماید. فرایند
خلاقیت مبتنی بر بکا رگیری واقعیات است.
1 ات
نت آنها به جاى واكذار كردن مسائل به حوادث آينده. وقايع مشابه را
eS seh eS Ses Bee ere rene
aie
[۱ ee Cee Seen or
یک حکم جزئی معین دیگر به دلیل تشابه بین آن دو می باشد.
اشهود: در این نوع تفکر عقیده بر آن است که نحوه ی اندیشیدن چندان
ee here Ante nen ened 1۱
05200
#تفكر قضاوتى و تحليلى : در اين شيوه افراد از طريق جستجو و كسب
طلاعاتی واقعی درباره ی هر وضعیت اقدام به تعریف و تعیین مساله می
۱
صفحه 28:
ا ل
ل eee
)١ ايجاد نظر موافق براى بذيرش افكار موافق و جديد.
0 pe come eee ا
Ee ICe Bice ne iene ae
CHE ee oo rei Oe
۵ استمرار فعالیت ضمیر ناخودآگاه بر روی مساله.
م۱
روش هاى زير براى تسهيل خلاقيت در سازمان مفيد است:
ا 000
ا ل
|
۰) ایجاد واحد مخصوص خلاقیت.
رف |
۲ برقراری سیستم پيشنهادات.
صفحه 29:
See ee
و ريزى عبارت است از تصميم كيرى براى انجام فعاليتى در آينده.
برنامه ریزی اساسی ترین وظیفه ی مدیریت می باشد. اهداف برنامه
were ness) |
١ _افزایش احتمال کسب اهداف سازمان
۲ _ تاکید بر اهداف
۱ reer Fo
۴ تهیه ابزار برای کنترل عملیات
1
|
مربوط به آينده هاى دور.
1 ۹
et 0-2 ۳
فصل 5- برنامه ريزى
صفحه 30:
“استراتؤى الكويى براى باسخ سازمان به محيط اطرافش در طول زمان
ما
0 a tease oe eats
مبناى آن نيل به اهداف اساسى و دوربرد سازمان تضمين مى كردد.
تست با خط سی یگ برناما ی عمومی برای عملی گردن است که
ea ic year er) 1
ط متی راهنها و حدودی است که در محدودهی آن تصمیماتی باب
اتخاذ كردد.
arene)
صفحه 31:
ا 0
E | ا سس
هدف به تعیین دقیق عوامل زير باید توجه داشت:
erry
زمانی ای که
کار باید در آن
re
فصل ۵- برنامه ریزی
صفحه 32:
“مقررات نوع دیگری از برنامه ها می باشد که باید و نباید انجام کار را
مشخص می کند.
دروب ها نوعی از برتامه هامی بافند که محدودتر از ساست ها می باشند
بح ts
1
اجراى جدول زمان بندى رويه را تعيين مى كنند.
در فرایند برنامه ریزی عوامل محیطی منوثر می باشند» این عوامل عبارتند از:
تغییرات تکنولوژیکی فزاینده.
۲ پیچیدگی فزاینده ی مدیریت.
00000
۴ زمان لازم بين تصميمات در آينده.
فصل 5- برنامه ريزى
صفحه 33:
۱ Ne rer Ae Sar Ten NSS) و
برنامه ریزی تخصصی: بر اساس وظایف مدیریت در سازمان عنوان
Ge
۲ _برنامه ریزی عملیاتی یا اجرایی: اين نوع برنامه نحوه ی اجرای
Pe ee ee
") برنامه ريزى استراتؤيكى يا راهبردى: اين نوع برنامه ريزى به عنوان
ا ۱
al
۴ _برنامه ریزی بر اساس مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه: براساس این
|
سپس با مشارکت کارکنان برای همه ی واحد ها و بخش های
تابعه هدف گذاری انجام می شود.
فصل 5- برنامه ريزى
صفحه 34:
NCTC Pr ريزى انجام مراحل زير الزامى است:
0
۲ _ تعیین اهداف: تعیین اهداف برای سازمان و تک تک واحدهای آن.
)6 تعيين فرضيه ها در مورد محيط.
۴ تعیین راه کارهای مختلف.
1
و
0 تنظيم برئامه هاى يشتيبانى.
ا يا ل يل
فصل 5- برنامه ريزى
صفحه 35:
LE Serer 3 ا ا ۷
برنامه ریزی برای هر عملیات یا سازمانی دارای محاسنی است که عبارتند
از:
SE Ter | eevee ere nee mG)
Seen Ste SOTO STE ka
konto Tear ot 21s ات
۴ فراهم آوردن تطبیق با محیط و رشد مطلوب
۵ جهت گیری به سمت رشد در اقتصاد کلان و جلوگیری از اتلاف منابع
8) ايجاد بودجه بندى و در نتيجه ابزار كنترلى مؤثر
PS ا
فصل 5- برنامه ريزى
صفحه 36:
و
9
4
۳
و
>
ES epee enn PRET ECO ENS DEO ipa ey
0 ا ل RCT EES ea
به علت هزینه و وقت سازمان های کوچک از انجام برنامه ریزی باز می
۰-9
بت ۱
Bee Os Renee ا
پروژه به معنای تعداد کاری که در ارتباط با یک روش کسب هدف
|
Serer eyy ا ل لك لت
فق
4
5
نمودار پایان نمای گانت.
برنامه ریزی شبکه
ا ل ۱
arene)
صفحه 37:
“”تصميمكيرى ب
فصل 6- تصميم كيرى و حل مساله
اتتخاب يكك راه كار از بين جند راهكار.
3 همترین د se) كيرى و 3
a
(2
و
2
>
ترتیبی بودن.
پیچید گی فرآیند تصمیمگیری.
ا |
Be Rey ints eos ened
دو نظريهى عمده به تشريح قرآيند تصميمكيرى برداختهاند كه
Tons Cop ee 200
فصل 1- تصمیم گیری و حل ساله
صفحه 38:
ات
بپ ا 00
Ue ا CECE
ete ea eS aE eae ۳
مشورتى دارد و ب) مديران به طور كلى تحت شرايط عدم اطمينان و
ا ا ل 0
aL CO | ا 2 0
0
و
Pees Ser es a eee eee nee ac
ندرت با اطلاعات کامل و بیشتر با اطلاعات در دسترس تصمیم می
Romer ROW ee Se eign ee
122000
صفحه 39:
ا 00
١ اطمينان: شرايطى كه ميدانيم در آينده جه اتفاقى مى افتد.
|
poe
2 مخاطره: دراين شرايط وقوع حوادث را بر اساس توزيع احتمالى
مشخص می شود.
SI eSB ane i are) كه
SBTC seed ae oe CHCS Sn os
رس
1
ساختار ناقص روبه رو هستیم.
012007
صفحه 40:
<درفرآیند تصمیم گیری مدیر با متفیرهای متعددی روبه رو است که
ا
ee a eee OS De Sone ele a a
کار و سازمان توجه داشته باشند. عوامل محیطی متعددی را Oe ca
ل ل ا ات
كه جزء عوامل عمومى محيطى هى باشند. عوامل عرضه كنندهكان»
۱
|
[19 be Te Sree ye
بسیار حائز اهمیت است.
*) عوامل اطلاعاتى:ارزش اطلاعات در ارتباط با زمان و موفقيتها
ا ا 1
گردد در این موارد تصمیم گیری مدیر نشان دهندهی میزان مخاطره
پذیری اوست.
122000
صفحه 41:
تصميم كيرى با استفاده از روش هاى كمّى مديريت» يكى از روشهاى
كار آمد مى باشد. اين روش شامل مراحل زير مى باشد:
a
(2
۳
و
©
2(
4
4
@
تشخیص و فرموله کردن تصمیم.
Pian oy eee Pero زا
COP pe nora |e ro at و eee
ee Os aes ees oe)
بیان مکتوب روابط پین متغیرها پر اساس اصول شناخته شده.
مدلسازی با تر کیب تمام ارتباطات در یک سیستم سمبلیکک.
انجام عملیات بر روی سمبلها,
رسیدن به جواب از طریق مدل.
آزمایش مدل و کنترل و بررسی آن با اطلاعات حاصل از عملکرد
رل
اصلاح مدل در صورت نیاز.
012007
صفحه 42:
۱ ee Ie nes ee In ae
ریزی استراتژیک کوششی سازمانیفته یا منظم برای تصمیمات 3586
Reon ل ل ee ene)
Seats aire er iC eb entre Dive
شرکت. شناسایی عوامل تهدید کننده محیط خارجی, فرصتها. شناسایی
تقاط خرت و صعف می باعل
ا ا 00
)١ استراتزيهاى كلان
۲ استراتژیهای شرکتها
oer
صفحه 43:
۳
3-07 آنها عبارتند از:
Pera ا err wa eT)
00 al ea Ner he yey rere
برای ارزیابی و تدوین استراتژی سازمانها ارائه داده است.
۰ب
ال م
۱ Ce SAM
[۱ ea er ron ton inure ee
شود. اين عوامل عبار تند از: توسعهى محصولات جايكزين؛ قدرت
|
| eee fae sae)
30
۳ انوا ماتریسهای ارزیابی: استراتژیستها با استفاده از ارزیابی انواع
ماتريسهاى ارزيابى مانند ماتريس ارزيابى عوامل داخلى سازمان
tee ا 100
عوامل و متفيرهاى مؤثر در برثامه ريزى واستراتزى مى بردازند.
یابی استراتژی استفاده می شود
Pere hie)
200
صفحه 44:
1 seat
استرائز: لا
استراتزى فعاليتهاى زير بايد انجام كيرد:
) شناخت هدفهاى قايل اندازهكيرى تعيين شده
۲ تدوین استراتژیهای وظیفهای مشخص
1
211010100000 ei
صفحه 45:
فصل ١ - سازماندهى
eee ete en reel ine
گذارند که هر مرحله از یک دوره آرامش و یک دوره بحران تشکیل می
کل
|
به این دوره بحران رهبری است.
Peer Cnr y Pe sy Tie Ce ee mn له
متعاقب آن بحران استقلال کار کنان است.
۳ در مرحلهی سوم رشد از طریق وا گذاری اختیارات به زیردستان فراهم
ke Tene |
ener Pees SECs Se ee
00 ned fe) hon kere م
Bir sup tel gerne ear Cems)
۵ در مرحلهی پنجم رشد از طریق همکاری ایجاد می شود و سبكك مربوط
|
فصل - سازماندهى
صفحه 46:
<سازمان رسمى سازمانى مبتنى بر ساختار و ضوابط سازمانى مى باشد كه
نقش افراد در آن به وضوح معين مى باشد.
Ce te ا ل eae as ere
آگاهی از هدف مشت رک می دانث
Ray ل TN Pe a Par sme el PENT ree
eat loner en
واحدهای ستاد: محدود به اجرای خدمات تخصصی و تنظیم طرح و
یهد می باشند.
00
)١ واكذارى وظايف
Ree tS eore ea
۳ تعیین مسئولیت مرئوسین هر بخش
۴ ایجاد میستم کترل مناسب
< منظور از ساختار سازمانی فرایندی است که فعالیتهای سازمانی
تقسيم» سازماندهی و هماهنگ می شوند.
فصل ۸ - سازماندهی
صفحه 47:
| گوناگون عبارتند از:
Fee eee Nee eel See 2 ee le) so
با وظایف مشخص تقسیم می کند
> one pe ee Pes eel RSs pong me TEE
۳ RUSE TC Cae STE e y
مى باشند.
ee NOC ا ا ا م
معين يكك واحد سازمانى تعريف مى شود.
2 ل ا لل nO
فروش به طبقهی خاصی از مشتریان تدارک شود از ل
استفاده می شود.
تا سازماندهى كليهى فعاليتهاى
مشابه یا غیر مشابهی که برای انجام خدمت یا تولید کالای معینی لازم
erent on need)
فصل - سازماندهى
صفحه 48:
2
۷
ROC TS) tle aks = et ater م ed
FOE oe On OE geen ze ena a eee re ny)
شوند.
1 ا ا ses
به عنوان شبكهاى از كروههاى به هم بيوسته طراحى
می گردد. در این نوع ساختار دهی عملکرد کلی سازمان ناشی از
rl ES Se cere ES Sees
ت رکیب مختلط: در عمل بسیاری از سازمانهاتر کیبی از طرحهای
ساختارى را در سازهان به ۱
فصل - سازماندهى
صفحه 49:
1 CE Cale RPC ee Pn Cre
به طوريكه تصميمات»وظايف و تخصص كا ركنان جهت نائل شدن به
اهداف از پیش تعیین شده. می باشد.
حبه دلایل زیر نیز به هماهنگی در سازمان امری ضروری و اجتتاب ناپذیر
مس
() نسم کار
RS ETP rC nN an
OE eet Ce
۴ وظایف صف و ستاد
|
Rca Cay Pena ا
فصل - سازماندهى
صفحه 50:
روش های زیر به عنوان روشهای شناخته شده برای ایجاد هماهنگی می
باشد:
a
(22
ل tn se 0
ار
RS Cee eee Ot bane SI Seis BEF
ل al We Cree Sere RD Sh ۱
Roars Poen Nes ean one er aoe Ped pe rey]
مکانیزمی برای کنترل می توانند استفاده شوند.
تشكيل كميتهها و كنفرانسها
ارتباطات
مذاکرات: ممکن است به عنوان یک روش جهت یل به هماهنگی مورد
۳
ری
هماهنگی داوطلبانه
مدیریت پروژه
فصل ۸ - سازماندهی
صفحه 51:
0
00 Sid
ESTO) Fre SPE) SET PEND Seco sr a
ل Seed vee Ae St nose IC ta
۱ قدرت پاداش: ایجاد محر کهایی که مورد علاقهی افراد است.
") قدرت تنبيه: توان محروم ساختن افراد از محركهاى مورد علاقه.
۳ قدرت مقررات: قدرتی است که به موجب قانون اعمال می گردد.
؟) قدرت مشروعيت: قدرتى عرفى است و از ارزشها و هنجارهاى اجتماعى
تاشى مى شود
1 TORN
ا SP |
امانت دارى» راز دارى.
/) _قدرت ارتباط: ارتباط داشتن با افراد داراى نفوذ.
RWC se ا SeS TY
ie See ee)
صفحه 52:
۱ See Se eee
عبارتند از
1۱ ۰ رهيافتهاى نكرشى: )١
ا ا oom evn ag
بر روابط صنعتى استوار است.
؟) نظريات اقتضايى: از آن جا كه رهبرانى بيدا شده اند كه فاقد
خصوصیات فوقالذ کر می باشند و نظریههای نگرشی رفتار رهبری نیز
ree anteyy sy hep n tre st 200
ee Sere eaten eae eee oy
aan Tec م
فیدلرنظریهی مسیر - هدف» نظریهی مشار کتی و نظریهی رهبری
وضعيتى.
۳ خصوصیات رهبر: فهرست Oe SCE Te 77
Werte Lo ۳
وسعت نظرو انگیزش درونی.
2520
صفحه 53:
۷ reece ee SAEs re eel
۱ arees
نظريهى ee SCH ne eee sty oe nc Rooney]
Se ا
0 apt
Bees Bevel SLC ys EOey we STC
: رهبران در موقعیتهای مداوم و در حال تغییر باید قادر
ا ل 0 0
0
7 ا ا ا ams
تسخير احساسات ديكران را داشته باشند.
eee See ae IC ل ل ل ل
500000 ean)
2520
صفحه 54:
By brat yey Pesan nr ope oem ay Ce
١)سبكك يكك(آمرانه): مديريت به زيردستان اعتماد ندارد و كنترل به
ا ا 0 0
For Res eS Me eB ICANT TBE ا ا Ons
زيادى تفويض مى شود و كاهاً سازمان غير رسمى تشكيل مى شود.
۳)سبک سه(مشاورهای):مدیریت به زیردستان اعتماد دارد اما نه به طور
كامل.ارتباط بين مافوق و مادون به صورت متقابل است و قسمت اعظم
ا 0
ا ا ۱
دارد.ا
) ا ل ا 0
SSNS Sey ee Rese ا م ا ا
25200 A fad
صفحه 55:
فصل -١١ كنترل
از طریق کنترل حد اکثر کارایی و اثر بخشی از منابع جهت نیل به
ا 0
كنترل فرآ يندى است كه مديران از طريق آن تطابق عمليات انجام شده
رابا فعاليتهاى برنامه ريزى شده مى سنجند. در حقيقت مى توانيم اين
0
Ae eee el ae
ا
سپ
مرحلهى سوم: تشخيص انحرافات و تحليل علل آنها.
مرحلهى جهارم:اقدامات اصلاحى.
فصل ۱۲- کنترل
صفحه 56:
oer ene SRS e ter see eee م
iets ar Cae Cen
۱ کنترل عملیاتی: تولید.تدار کات.بازاریابی؛حسابداریعمدهترین
|
") بودجه: بودجه بخشى از فرآيند برنامهريزى است. مى توان از بودجه
۱
پا 0
© گزارشهای ۳ گونه مت( معیاری برای تعیین
انحراف از برنامهها باشند.
۳ ۱
ل ا ا |
می دهد.
ه) ارزشيابى داخلى(/ مديريت): منظور از ارزشيابى داخلى»
بررسى در زمينهى كاربرد؛ خط مشيهاء برنامهها و رويه ها در يكك
حوزه ی عملیانی نسبتا وسیع می باشد.
فصل ؟١١- كنترل
صفحه 57:
۱۰ ا year
کنترلهای مدیریتی: این ابزار در ارتباط با سنجش عملکرد مدیریت
Boh es
0 PCE er eee ee
تعدادی از آن ها عبارتند از:
۳
ا ات لي ا ل
كنترلهاى غربالى: در اين روش كنترلى؛ كار مرحله بعدى بدون
آزمايش غربالى امكان ندارد. لذا بذيرش آزمايش براى هر مرحله
ضروری است.
ee ae net es Reet كت
ES Sew ea ol eae
فصل ۱۲- کنترل
صفحه 58:
عوامل مهمی در کنترل سازمانهای امروزی مثرند:
a
el
اشتباهات
ا
در اجرای فرایند کنترل با مشکلاتی مواجه می شویم که عبارتند از:
مقاومت کار کنان در برابر کنترل: دلیل آن اين است که کنترل مترادف با نت
با تشویق شمرده می شود.
مشکل دسترسی مجریان و برنامهریزان ومدیران به نتایج کنترل: گاهی اوقات
نتايج كنترل در اختيار افراد قرار نمى كيرد.
ل Bets ru reer ar
فصل -١١ كنترل