صفحه 1:
صفحه 2:
دانشگاه
عنوان:
فرانک گهری _ فرشید موسوی
دانشجو:
سال تحصیلی
صفحه 3:
#مقدمه ای راجع به گهری
#سالن کنسرت والت دیسنی
#خانه يراك
#زولهوف
#دی چی پانک
#پروژه موسیقی اکسپرینس
#كافه ترياى كان دنست
#ساختمان پیر بی لوییس
#مرکز هنر های نمایشی ریچارد بی فیشر
#هتل مارکوس در یکسال
#پارک ملینیوم
#مرکز تولرانس _بیت المقدس
#دروازه وئیس
#موزه گوگنهايم
#برج گوهری
#لوکلوس جوردن
#موزه پونته دویدا
#مرکز آی ای سی ۰ آمریکا
#مرکز مارتاهر فورد
#کتابخانه علوم دانشگاه پرینستون
#گالری هنری انتاریو
#کارخانه تولید نوشیدنی ناپاوالی
#پیکر ماهی شناور
#فرشید موسوی (۳0۸)
صفحه 4:
گهری با نام فرانک گولد برگ در تورنتوی کانادا در سال ۱۹۲۹ به دنیا آمده است . فرانگ
كهرى در سنین پایین,به لس آنجلس نقل مکان کرد و تحصیلاتش را در رشته معماری
در دانشگاه جنوب کالیفرنیا کامل کرد. سپس فرلنک گهری برای شرکت هلیی در لس
آنجلس و همین طور برای آندره رموندت در پاریس در سال ۱۹۶۱ کار کرد . در 1۹۶۲
فرلنک گهری شرکت خود را پلیه گذاری کرد و طراحی مجموعه های بزرگی از پروژه
های مسکونی . تجاری . دفلتر و خیریه را شروع کرد. کارهای اولیه اش سرچشمه گرفته
از ایده ی مدرنیستی و شامل تاثیرات مختلفی از پیشروانی چون هارول خمیلتون
هریس . ریچارد نئوترا و فرانک لوید رایت بود .
3
J
صفحه 5:
فرلنک گهری در سال ۱۹۸۳ جایزه آرنیلد دبیلو بنومر موسسه ی آمریکلیی هنرها و
علوم و تعداد دیگر از جولیز محلی وملی طراحی را دریلفت کرده و در ۱۹۸۹ فرانگ گهری
برنده جایزه آرنیلد دبلیو پریتزکر شد ودر عین حال بزرگترین افتخارش یعنی مدال طلاى
موسسه ی آمریکلیی معماری را نیز کسب کرد. در سال ۲۰۰۱ گهری مدال طلای موسسه -
سلطنتی معماری بریتانیا را نیز گرفت.
جایزه معماری پریتزکر پرلیز در سال ۱۹۸۹ باعث شدتا در یادها بملند و سال ها
از ن چر تولیدترین و تحسین شده ترین سال های شغلی گهری است . معرفی نرم افزار
پیچیده کامپیوتری در اوایل دهه ی نود مهندسی و نصب سیستم های ساختمانی پیچیده را
تجهیز نمود وبه شکل موفقیت آمیزی. کیفیت طرح های ذهنی کارهای او را از مدل به
JOS ساختمانی منتقل ساخت. شرکت او و شرکابه بیش از ۱۴۰ نفر کارمند توسعه یافت و
شعب جغرافیلیی تخت پوشش شرکت در مناطقی شامل جمهوری چک . فرانسه . آلمان .
« ژاپن . اسکاتلند . اسپانیا . سویس و ایالات متحده در حال کار است
صفحه 6:
فرلنک گهری از جمله معماران نادری است که هم تحسین منتقدین و هم شهرت
عمومی را همزمان دریلفت کرده طراحی هلیشبه شکلی دراماتیک. خط بین هنر و
معماری را کمرنگ کرده ولی هنوز نملیش تجسمی طراحی هلیش نقش کاربرد و
کاربری را کمرنگ نکرده است. هم در طرح های اولیه و هم در ماکت هایش گهری
فرآیندی طاقت فرسا از طرح و بازبینی و بازنگری را انجام می دهد.
صفحه 7:
صفحه 8:
از زمان شروعبه طراحی در سال 1۹۸۷تا شروع ساخت در سال ۱۹۹۹ و افتتاح آن در
سال ۲۰۰۳. شانزده سال طول كشيده است.در مکلنی برجسته تاریخی و فرهنگی, در جنوب
لس آنجلس, نزدیک به مركز موسیقی شهر لس آنجلس قرار گرفته است. |
بالاترین امتیازی که لین سایت دارد لین است که باغچه موجود در ن علاوه بر دسترس
بودن از داخل سالن کنسرت. از کنار خیابان هم دسترسی دارد. سالن انتظار از خیابان قابل
دسترسی است و در طول روز قلبل استفاده می باشد. صفحه بزرگ مناسب شيشه ای.
حداکثر دسترسی رابه امکانات رفاهی متنوع که شامل مغازه اجناس کادیتی.ییک رستوران
و کافه. یک پارکینگ زیرزمینی و یک فضای نمایش حرفه ای میباشد را فراهم می کند.
صندلیها جایگاه ار کستر را احاطه کرده اند. دیوارهای چوبی و چوبهلیی که همانند شکل
کشتی می باشد. لین احساس را می دهد که دیوارهای سالن. جداره داخلی بیک کشتی
بزرگ می باشد.
صفحه 9:
یک ارگ لوله ای طراحی شده در قسمت مرکزی صندلی های رمیف عقب .
سالن را اشغال می کند. پنجره سقفی ویک پنجره بزرگ در پشت سالن,. اجازه
ورود نور طبیعی را میدهد که سبب بالابردن کارلیی سالن کنسرت در طول روز می
باشد.
جداره خارجی تالار کنسرت از قطعات استیل یا همان فولاد ضد زنگ پوشانده
شده است. گرلیش کلی ساختمان بدین گهنه است که از دیوارهای خارجی, جين
خورده و خمیده شده ترکیب شده است. جهت یلبی ساختمان که با دیوارهای
خارجی منحنی و تاشونده ترکیب شده سبه خوبی یک قطعه تندیس هنری را ارائه
حی دهند.به طوریکه تماشاگران در امتداد خیابان های مجاور و در میان باغ های
اطراف و میدان ها حرکت می کنند.
مساحت کل : ۲۰۰۰۰۰ فوت مربع
شروع طراحی : ۱۹۸۷
شروع ساخت: 1۹۹۹
تکمیل : ۲۰۰۳
صفحه 10:
خلنه ی پراگ در کناره ی رود "ولگا" و در چند قدمی تثلتر ملی و چند لثر مهم دیگر قرار
دارد. لین محل یکی از سه منطقه ی تاریخی در پراگ است که اجازه ی ساخت و ساز جدید در
ن صادر شده است. لین ساختمان در تقاطع دو خیابان و در جوار میدلنی عمومی با شکل
عجیب قرار دارد. برای طراحی نبش ساختمان از نقشه و شکل دو برج دوقلو استفاده شده است
و در حالیکه یک کانون بصری بسیار قوی رابه وجودعی آورد. گذار آرام و نرمی را :
ایجاد مى کند. این راهکار حجم دهی همچنین دیالوگ و گفتگویی تجسمی را
بين ذو
صفحه 11:
در ارتباط را زمینه ی محیط شهری همجوار شکل می دهد.
در طبقه همکف ساختمان که مستقیما از طریق ساحل رودخلنه قلبل دسترس است.
چنسین فصای فروشگاهی و یک قهوه خانه وجود دارد. فضاهای فروشگاهی بیشتری نیز در
زیرزمین ولقع شده اند. فضاهای اداری در طبقات دوم تا هفتم ساختمان قرار دارند. در |
عین حال تعداد فضاهای اداری منحصربه فرد و سالن های کنفرانس دیگر هم در برج قرار
داده شده اند.
رستوران بر بالاترین طبقه ی ساختمان قرار گرفته که می تولند بیشترین بهره را از افق
دید پراگببرد. دو برج دوقلو یکیبه شکل یک استوانه ی جامد و دیگریبه شکل یک
مخروط شيشه ای. در کنار یکدیگر یک سرسرای ورودی پوشیده را در طبقه ی همکف
ساختمان پدید حی آورند. برج شیشه ایبا دیواری از شيشه های دو للیه با جدار فولادی
نمایان پوشانده شده اند. لالیه ی درونی دیوار, پوشش دیوار اصلی ساختمان است که بر
روی آن لایه ی تجسمی بیروتی قرار دارد کهبه عنوان یک پرده برای فضاهای اداری بکار
عى رود. لين ساختمان .با پنل های بتینی آمادهبا کناره های آغشته به گچ است که در
معماری منطقه بسیار پ رکاربردند ساخته شده است.
صفحه 12:
لین پرویه در لبه ی شرقی بندرگاه رود رلین در مرکز شهر دوسدولف در نزدیکی
مجموعه ی دولتی رلین شمالی در استان وستفالی واقع شده است. لین منطقه از اسکله
که اکنون معلو از انبارها است. در حال توسعه یافتن.به مرکز عمومی وشهری است که
عمدتا در برگیرنده ی موسسات هنری و رسانه ای است.به علت نزدیکی منطقه به
مناطق مسکونی مجاور در جنوب و مناطق شهری و اقتصاری در شرق آن. بازسازی این
بندرگاه باعث ایجاد آسایش عمومی برای شهر می شود در عین حال نیز نشان دهنده و
برجسته کننده ی اهمیت دوسدولف به عنوان یک مرکز تجاری و فرهنگی است.
صفحه 13:
لین مجموعه شامل ترکیبی از موسسات تبلیفلتی و بیمه ای است. سه برج ترکیبی از
عناصر ۲۰۰ تا ۵۰۰ متر میبع هستند که در اطرافییک هسته ی مرکزی و در اطراف یک
حجم محوری به شکل کم نظم و بسیار منطقی جمع شده اند.
هر سه ساختمان.با صفحه های بزرگ بتونی ساخته شده لند و پنجره ها gil شده از
بیرون به نمای بیرونی متصل اند. مصالح نما در هر سه ساختمان متفاوت است.
ساختمان مرکزی کاملا از صفحه های فلزی پوشیده شده است . برج شرقی که
بلندترین برج هم هست با احجام منحنی با گچکاری پوشیده شده و برج غربی
مجموعه ای از احجامبا روکاری آجری است. همه ساختمان ها دارای پنجره های قابل
بازشو برای تهویه ی طبیعی هستند. محوریت پنجره ها و ارتباطشبا نمای بیرونی در
هر سه ساختمان همسان و مشترک است. سازماندهی خوشه ای احجام باعث شده که
دید دفلتربه ساحل رودخانه به حداکثر برسد. هندسه. حجم و مصالح نمای بیرونی
برای هر ساختمان ویژگی مستقل ایجاد کرده است. لین پروژهبه عنوانیک موجودیت
واحد در عین حالیک مجموعه مستقل است وبا استفاده از هویت پنجره های همان و
ارتباط مناسب با زمین شکل گرفته است.
صفحه 14:
۵ بانک . > آلمان
| ساختمان تازه تکمیل شده "بارتزر پلاتز" یک
۱ ساختمان چند منظوره شامل شعبه ی مرکزی بانک
| دی جی در برلین و بخش های مسکونی شامل ۳۹
آپارتمان است. بخشی های تجاری به سمت پارتز
ودروازه ی "بوند نبورگ* قرار گرفته ند و بخش های
مسکونی در سوی "پهرن ستریس "نما ها با سنگ
صفحه 15:
نماهابا سنگ آهک کرصی پوشیده شده لند که هماهنگ با دروازه ی برندنبورگ
است وبا سایزهای ناهماهنگ و مستقل از یکدیگر. تا ارتباط هرکدامبه محوطه ی
شهری مربوط درآنجا که هرکدم ساخته شده لند حفظ شود. نمای پارتزر پلاتز
شامل : مجموعه هلیی از ورودی ها و پنجره های پیش آمده است که باعث می شود
ساختمان با بلفت شهری خاصی که دروازه ی برندنبورگ رابه وجود می آورد مخلوط
شود.
سرسرای حجیمی که بلافاصله داخل ورودی اصلی قرار دارد اجازهبه چشم آمدن
نورگیر بزرگ ساختمان را می دهد و شامل یک سقف و کفی از شيشه ی خمیده
است.
یک راهروی پوشیده از چوب به سمت آسانسورهای للبی دفلتر می رود که در دو
سمت نورگیر قرار گرفته اند. دفلتر و فضاهای هملیش در اطراف نورگیر تقسیم شده
لند و جهت شان به سمت داخل است تا از نور طبیعی ای که از سقف شيشه ای
جریان دارد استفاده کنند. بنای سقف بسیار سبک است وبه شکل تارعنکبوت به
نظر می رسد
صفحه 16:
نكا . واشية
پرویه موسیقی اکسپرینس که جنب ساختمان
سپیس نیدل در مرکز سیاتل قرار گرفته است .
فضلیی با مساحت ۱۴۰ هزار فوت موبع است که به
و نوآوری ای که در موسیقی مردمی آمریکا
جریان دارد. گرلیش پیدا می کند. پرویه موسیقی
اکسپرینس در یک فضای نمایشگاهی و موزه ی
آموزشی, فرصت هلیی را برای بازدید کنندگان ارائه
می دهد تا تاریخ و سنت های موسیقی مردمی
آمریکا را مرور کنند و در فرآیند ساخت موسیقی
مشارکت کنند. تا موسیقی فاخر را تجربه کنند و
رموز ترکیب بندی و اجرای آن را بياموزند.
صفحه 17:
پروه ی موسیقی اکسپرینس تاکید خاصی بر سنت های مربوطبه موسیقی و آهنگ
سازی در شمال غرب اقیانوس آرام دارد. وبه طور خلاصه یادآور یکی از خلاق
نوآورترین و تاثیر گذارتریین هنرمندان موسیقی آمریکا . "جیمی هندریکس " است.
ساختمان شامل خوشه ای از عناصر منحنی پوشیده در صفحه های رنگ شده ی
آلمینییمی و صفحه های فولاد ضد زنگ است. شکل های قطعه قطعه شده و خمیده ی
ساختمان-تا حدودی از تصویر خرد شده و داغان شده ی گیتار برقی الهام گرفته است.
در كنار ۳۵ هزار فوت مربع فضای نمایشگاهی ساختمان یک رستوران یک
کتابفروشی و فضاهای مدیریتی رابه همراه انبارها و فضاهای پشتیبلنی ای را که در
زیرزمین قرار گرفته است نیز در خود جای داده است.
مساحت کل : ۱۰۸۰۰ فوت مربع
معمار:فرانک گهری
صفحه 18:
کافه تریای کان د نست . آمریکاء نیویورک
در طبقه چهارم ساختمان شعبه مرکزی انتشارات "کان د نست" در میدان چهارم
نیویورک قرار گرفته است و توسط معماران شرکت "فاکس اند فول " طراحی
شده است. کافه تریایی با ظرفیت ۲۶۰ صندلی که جهت ارائه ی غذاخوری مناسب
جهت ساعت غذای کارکنان و تسهیلات همایش ساخته شده است و شامل فضای
غذاخوری اصلی ای میشود و به شکلی طراحی شده است که قابلیت ارائه ی سازمان
دهی های مختلف برای صندلی ها را دارد و در عين صميمانه بودن فضايى باز دارد.
صفحه 19:
سلف سرویس در کنار غذاخوری مرکزی قرار دارد محلی که کاملا تجهیز شده است که
منتخبی از غذاهای گرم و سرد را ارلئه می دهد . سه تا از چهار غذاخوری خصوصی
پارتیشن های قابل حرکت دارند که اجازه می دهد تا لین سه اتاق برحسب موقعیت لازم به
صورتهای مختلف حجمی تغییر شکل دهند.
مساحت : ۱۰۸۰۰ فوت مربع
تکمیل : ۲۰۰۰
ساختمان . آمریکا
لین ساختمان در تقاطع بین خیابان های
"بل فلاور" و "فورد" قرار گرفته است. در
این ساختمان در کنار دفاتر, تسهیلات
مدیربتی. سالن های همایش دانشجویان»
اتاق های مطالعه و یک قهوه خلنه و بخش
های دیگری که شامل ده محل برای تشکیل
صفحه 20:
کلاس, دو کلاس ساخت کامپیوتر و فضای چند منظوره ی بحث و همایش برای برقراری
كلاس ها در مواقع لازم . است.
ساختمان.به شكلى سازمان يا
افته که تسهیلات و دفلتر مدیریتی و استادان در بلوک
هلیی غالبا خطی قرار بگیرند که در مجموع یک فضای [ شکل را پدید می آویند که
یک حیاط درمرکز آن قرار دارد.
چهار کلاس که از همه بزرگترند درحیاط مرکزی قرار گرفته لند وبه شکل دو برج
تجسمی از مرکز ساختمان.به شکلی محوری برافراشته شده اند. مواد اصلی ای که در
نمای ساختمان استفاده شده لند آجرهای قرمز و فولاد ضد نگ هستند. بلوک های
پیرامینی با آجر قرمز پوشیده شده لند که باعث می شود ارتباط Gl با فضای باز و
پردیس دانشگاهی اطراف تقهبت شود. دو برج مرکزی کلاس هاىبه شکل های تجسمی
آبشاری که از فولاد ضدزنگ پوشیده شده لند هستند. لين نما و نوع ساخت در حدى
ءاست که دانشجویان را در به چالش کشدن عرف های مرسوم تشویق می کند
صفحه 21:
تر ات فتاه
کللج "بارد" در مساحت ۱۰۷ هزار فوت موبع شامل
دو سالن نملیش چندمنظوره می شود و در محوطه
ان بلند و
ى بارد در زيرزمينى زيبا در بين در
جمنزار هاى باز قرار كرفته است. كللج بارد فضايى
براى اجراهاى ally « نمليش . ايرا و موسيقى ارلئه مى
دهد. تثلتر سوسنوف كه فضاى اصلى براى اجراها در
ساختمان است.يى صحنهبا عرض 88 فوت و عمق
۰ فوتبه همراه سيستم كامل براى طراحى صحنه
را ارائه می دهد.
صفحه 22:
توده ی کنسرت و جلوی صحنه ی نمایش کاربری را برای اجراهای موسیقی سنفونیک ممکن
ی سازد. سقف بلند و شکل کلی سالن برای انواع اجرها مناسب است. سالن ییک : شامل
۵۰ صندلی در بخش ارکستر و دو بخش بالکن است. صفحه های فولاد ضد نگ به شکل
آزادی. در اطراف سالن به سوی صحنه از دیوار آویزانند و دو نورگیر بسیار بلند که در اطراف
للبی اصلی مجتمع شده لند رابه وجود آورده اند. صفحه های فولاد ضدزنگ در نزدیک
صحنه زبانه می کشند و شکل یقه مانندی رابه وجود حی آویند که روی نمای ساده ی بتونی
و گچی صحنه ی اصلی را فرا می گیرد.
سازه ای که سایه بان و شکل بقه مانند را نگهداری میکند از لایبی مرکزی قابل مشاهده
خواهد بود. سالن دوم سالن سیاره ینگ است که برای تولیدات نمایشی و باله دانشجویان
اختصاص داده شده است. سالن شماره ۲ می تولند تا ۳۰۰ صندلی را در خود جای دهد.
صندلی های جمع شوی سالن دو. اجازه می دهدتا آن رابه یک سالن وسیع نمایشی تغییر
شکل داد. نمای بیرونی سالن شماره دو شامل دیوارهای گچی و بتنی می شود و سقف موج
۳ داری که با صفحه های فولاد ضدزنگ پوشانده شده اند
صفحه 23:
دو اتاق تمرين بلله و دو اتاق تمرین نملیش در کنار تثلتر شماره دو قرار گرفته اند . پنجره
هلیی که در سقفبه کار رفته لند و اجازه میدهد تا نور طبیعی و تهویه برای سالن های
تمرین فراهم شود. دفلتر مدیریتیبه همراه اتاق های کنفرانس وبیک للیی دیگر و فضای
تجمع در كنار سالن شماره دو قرار گرفته اند.
ءنماسازی و رنگهای مختلفی برای ساختمان مورد توجه قرار گرفته بودند
پس از یک فر آیند مطالعه ی طولانی در سایت. فولاد ضد زنگ برس خورده به عنوان نمای
.خارجی انتخاب شد تا بتواند نور و رنگ های آسمان و منظر اطراف را بازتاب دهد
صفحه 24:
موسسه تولید آب میوه مارکوس دریسکال در السیگو
در ناحیه ربوجا در اسپانیا ولقع شده و یکی از قدیمی
ترین کارخلنه های تولید لب میوه است. لین محل بطور
رسمی برای بازدید عموم گشلیش نیافته . لما به عنوان
جزیی از یک نقشه کلی برای تعریف دوباره و
روحبخشی افکار عمومی . ربسکال مامور طراحی بخش
کوچکی برای ایجاد یک منظرگاهبی همتا برای بازدید
مردم از کارخلنه تولید آب میوه شده است. محل
عمارت در نزدیکی جاده ای که از میان باغ های میوه
می گذرد ولقع شده است و ابزارهای جللب تولید آب
میوه قبل از قرون وسطی را بهنمایش می گذارد.
صفحه 25:
سالن داخلی بیک بخش پذیرش ویک باغ مشرف به باغ های میوه دارد. یک تراس
خارجی به یک استخر منتهی شده ویک پیاده رو را خارج از ساختمان برای بازدید
کنندگان باغ های میوه بوجود می آورد. سه طبقه باللیی شامل چهارده اتاق میهمانان.
یک اتاق چشیدن آب میوه. یک رستوران ۱۷۲ نفره شامل یک اتاق ناهارخوری عمومی.
یک اتاق ناهارخوری اختصاصی .یک تراس غذاخوری بیرونی و تسهیلات کنفرانس
است.
مساحت ساختمان : ۰۰.ر۳ فوت مربع
ساختمان فرعی : ۰۰؛ر۴ فوت مربع
۲۰۶: لیمکت
صفحه 26:
در پارک کرد us ن. سآلن جى بربتزكر ؛
نملیش اجراهای ارکستر سمفونی پارک گرلنت در je US بلوز و دیگر اجراهای موسیقی
جهان است .
عمارت پوشیده در پنل های فولاد ضدزنگ . که چارچوب دهلنه ی صحنه را تشکیل می
دهد وبه سرپوشی از لیله های فولادی خمیده متصل است . عنصری طراحی شدمبه شکل
بسیار تجسمی است که تلاش شدمبه عنوان نقطه ی کانینی پارک هزاره عمل کند داربست
های سقف به شكل یک گنبد پخ شده به وسیله شاه تیرهای بتنی پوشیده از پنل های فولاد
ءضد زنگ نگه داشته می شود
صفحه 27:
سیستم صوتی در سقف داربستی معلق است که کل فضای چمن به عرض ۳۰۰ فوت و
طول ۶۰۰ فوت را پوشش می دهد لین سیستم صوتیبه شنوندگان احساب طبیعی
تری ازصدی روی صحنه مید هد و سطح صدا را در همسایگان اطراف کنترل می کند.
مساحت کل : ۰۰۰ر۹۵ فوت مربع
تکمیل : ۲۰۰۴
معمار . : فرانک گهری
صفحه 28:
وتف تما ات a فد
محل موزه "تولراتس" مکان مرغوبی در قلب بیت المقدس غربی در فاصله کمی از
"جافاگیت" و "اولدسیتی" را اشغال کرده است. منظور اولیه پرویه تهیه تسهیلات
کنفرانس و نمایشگاه برای برنامه های پشتیبلنی است. که موجب پیشرفت ایده های
اطلاعات. تحمل و تمدن در طی دگرگنی های فرهنگی ميشوند. پرویه شامل تسهیلات
کنفرانس, ییک موزه. ییک سالن بزرگ چند منظوره. یک تالار کنفرانس و تسهیلات
پشتیبانی مربوطه است.
صفحه 29:
موزه شامل گالری های جداگلنه خوشه ای است که بصورت خیلی ساده و هم مرکز در
مقلبل هم در کنار آمفی تثلتر ولقع شده وبه سمت مرکز آتریوم گشوده می شود. گالری
ها از آتریوم مرکزی به همان خوبی که از تسهیلات کنفرلنس و سالن بزرگ دیده می
شوند. قلبل مشاده بوده و چشم اندازی از تمام ابعاد عمارت بوجود می آورند. نمای
خارجی موزه با سنك
المقدس پوشانده شده است.
یک کلفه تریا و رستوران شيشه ای در بخش جنوبی موزه یک اتصال بین موزه و پارک
استقلال بوجود آورده وییک مغازه خرده فروشی مزین شده از صفحات
شمالی موزه قرار دارد.
صفحه 30:
دروازه ونيس.. ايتاليا
مجموعه جند منظوره واقع در فرودكاه ماكوبولو ونيس تسرا است. فرودكاه ماركويولو
داراى برنامه كسترده اى است كه شامل يك جاده و ترمينال تازه. سازمان پ
انى و
امکانات پارکینگ می باشد. دروازه ونيس بعنوان جزئى از لين مجموعه كسترده بمنظور
ارتقاء و كسترش سرويس دهى به تسهيل جابجليى مسافران بين هوابيما و قليق ها و
تاکسی های آبی تهیه می شود. برای افزلیش رفاه مسافران شامل هتل ۰ يك سالن
کنفرانس. فروشگاه و سلیر تسهیلات پشتیبلنی است. مجموعه برای تکمیل تعدادی از
نیازهای ضروری و فوری و گسترش کلی نقشه ی فرودگاه درنظر گرفته شده است.
صفحه 31:
موزه گوگنهايم بیلبائو فرآیند
آشکار طراحی را نملیش عی دهد .
همانطور که معمار آنن فرانک
گهری می گوید : آن یک شعبده
بازی نبوده است.
صفحه 32:
موزه گوگنهليم بیلبُو بدون کتیا نمی تولند.با بودجه ساخت و ساز تخصیص داده شده
بوسیله اداره باسک تداوم یابد. کتیاییک برنلمه ی کامپیوتری که در اصل برای صنایع هوا
در زمان و جلوگیری از
کاربرد نادرست موارد تسیهیل حی کند. کاتیاییک برنامه به انتخاب جیم گلیمف . کارفرمی
و فضا فرانسه ساخته شد که فر آیند اجرا را بوسیله صرفه <
فرلنک گهری می باشد. کاتیا. برنامه ای است که با معادله های چند جمله ای به جای
نمودار چند ضلعی . تقریبا مستعد تعریف هر سطحبه عنوان معادله است بسين معنا كه
اگر شما در کامپیهتر هر نقطه روی آن سطح را جستجو کنید. کامپیوتر آن نقطه را مى
شناسد.
فضای میلنی که شامل دیواره های طرح دار بوده است فاصله میان گالری های متمرکز و
امتداد شیب ورودیبه فضای میلنی را پوشش حی دهد. همه لین ها در کنار روزنه های
پنجره مانندبه آبنمای بیرون از اشکال مختلف براق تشکیل شده بود راهی برای ارتباط
با شهر برقرار حى كرد. برای مثال لگر در فضای باز میلنی بایستیم . فرد حی تواند خودش
را در ارتباطبا بخش بزرگی ازگالری معلق در بالای نورگیر سقفی و قطعه ای از پونته دلا
سالوا ببیند
صفحه 33:
درهمان حال دیوارهای پوشش دهنده میلنی عملکردی چون منعکس کننده های
مجسمه ها دارند که به صورت پراکنده در اطراف قرار گرفته اند. مانند سه هرم
مستطیل شکل درهم پیچیده از جنس سنگ که تجهیزات مکانیک را در خود جای
داده. دو برج آسانسور کی از شيشه ودیگری از گچ و همچنین دو مسیر راه پله . یکی
شیشه و دیگری از گچ ویک برج گچیبا تورفتگی در درونش ویک ستون گچی
برای حملیت از آن . فضای شلوغ و شکل های خنثی کننده. فضلیی بسیار دینامیک در
شکل های درحال تغییر ایجاد میکنند. با وجود ارتفاع زیاد. گهری احساس می کرد که
ايستادن در لين فضا بليد در فرد احساسی ایجادکند که خود را غریبه در جمع نبیند.
باداور استودیوهای هنری و چیزی ماننده استودیوی پاییس برانکوسی معروف شود که
با انواع و اقسام کارهایش در اندازه های ریز ودرشت و با مواد مختلف پر شده است.
صفحه 34:
اگرچه هرم ها و ستون ها و برج ها همه به سمت بالا اشاره دارند تا با سقف گچی شکل
آن هماهنگ شوند و از لین سقف بوربه داغل می تلبد که فضلیی مانند کلیساهای
گوتیک ایجاد می کند. لما لین حرکت روبه بالا در بیرون گل از بين میرود و از گالری
های دیگر هم خارج است. از کناره های گالری معلق می گذرد اما در نهایت همه این ها
با استفاده از ماده درخشان تیتانیوم به هم مربوط می شهند . ایده ی قسمت انتهایی
موزه . ريشه در کودکی گهری دارد و از ماهی های دوران کودکی و ماهی های موجود
در رودخانه كنار سایت موزه الهام گرفته است.
مساحت کل : ۲۸,۵۰۰ فوت مربع
شروع طراحی : 1۹۹۱
شروع ساخت : ۱۹۹۳
تکمیل ۱۹۹۷۰
صفحه 35:
برج گهری یک ساختمان نه طبقه است. لین ساختمان در استینتو . در هانوفر آلمان
ساخته شده است . ساختمان.به سفارش مللک خدمات حمل و نقل شهری هانوفر ساخته
شد . که گهری همچنین برای آن فرد یک ایستگاه اتوبوس در شهر طراحی کرده بود.
برج از فولاد ضدزنگ ساخته شده است. به خاطر پیج و تاب برجسته در نمای بیرونی آن .
تاب و تحمل سازه از اهمیت بیشتری برخوردار است. که نهایتا امکان استفاده مطلوب از
قطعه زمین نسبتا کوچک که روی آن واقع شده را فراهم می کند. مانند بسیاری از
ساختمان های گهری. برجبا جد. غن آوری موجود در زمان ساخته شده است. بنا
در سال 1995 به ارزش ۸.۵ میلیون دلار شروع به ساخت شد و بطور رسمی در ژوئن ۲۰۰۱
افتتاح شد.
صفحه 36:
سایت شرکت آب میوه "کلوس جوردن " در نزدیکی شهر لینکلن در منطقه ی آبشار
نیاکارا واقح در اونتاریوی کانادا قرار دارد. هدف پرویه ایجاد یک کارخانه ی کاملا
کار آمد تولید آب میوه است که در عین حال برای بازدیده کنندگان فضلیی لذت بخش
و آموزشی و منحصر به فرد باشد.
صفحه 37:
تسهیلات لازم برای یک فرایند تولید آب میوه . فضاهلیی برای دریافت میوه . پاک
کردن و سپسله کردن ن و آنگاه تاریخ زدن لب میوه هاست کهبه صورتی قابل
مشاده وتماشا در اطراف یک دهلیز مرکزی سازمان داده می شوند. یک مسیر برای
تور بازدیدکنندگان از تملمی مراحل فرایند ساخت در هر مرحله می گذرد.بیک سالن
غذاخوری شيشه ای در میان سرداب نوشیدنی قرار گرفته است و از دهلیز میلنی قابل
مشاهده است. لین سالن غذا خوری مکان دراماتیک و منحصربه فردی برای صرف
غذا و رویدادهای خاص است.
مساحت کل : ۰۰۰ر۳۵ فوت مربع
شروع طراحی: ۱۹۹٩
شروع ساخت: ۲۰۰۳
۲۰۰۳ : لیمکت
صفحه 38:
لین موزه در اطرافیک فضای روباز مرکزی (آتریوم) بنا شده است. فضاهای نمایشگاه در
یوم بنا شده اند.یک فضای کوچک تعبیه شده در بخش شمالی
سمتهای شرق و غرب
اتریوم ویک فضای نمایشگاهی موقت ویک قهوه خلنه در بخش جنوبی آتریوم امکان
تشکیل چشم اندازی را برای تماشای شهر پاناما و ورودی اقیانوس آرام به کانال پاناما را
بوجود آورده است. مواد اولیه نمای خارجی شامل پنل های آلومینیومی نقاشی شده با
ینگ های روشن است . مواد اولیه نمای داخلی شامل دیوارهای نازک پلاستربا رنگ های
روشن چیده شده بر روی ساختاری استیل است.
صفحه 39:
ی
Dr -
و =
۳ يد 0
لین اولین لثر در شهر نیویورک حى باشد. شيشه سفید چاپ شدمباییک طرح سفید , منظره
یک کشتی بلند بادبانی را در کنار ساحل بوجود می آورد. ساختمان شيشه ای بهم پیوسته ٩
طبقه. دغاتری برای مرکز فعالیت هایبیک کروهآژلنس اینترنتی مسافیتی می باشد. فرانک
کهری برای کاهش مقیاس, آن رایبه ۵ بخش کوچک و سه بخش کوچکتر در بالای ۵ بخش
فوقلنی . برای استفاده از تراس های سقفی تقسیم کرده است. برای کاهش مصرف انرژی
پنجره ها با خمیرهای مخصوص سرامیکی پوشيده و عایق بندی شده اند.
ظرفیت پارکینگ : ۷۰ خودرو شروع ساخت: ۲۰۰۴ تکمیل: ۲:۰۶
صفحه 40:
موزه مارتا هرفورد » آلمان
موزه "مارتا هرفورد" در هفتم ماه پنجم میلادی ۲۰۰۵ افتتاح شد. موزه مارتا
هرفرورد یکی از اولین موزه ها در آلمان می باشد که وجه مشترک بین هنر, طراحی .
حد و معماری رانبه عنوان مرجع بیان گر ارتباط بین زیبلیی شناسی و تلمل ارلئه می
دهد.
صفحه 41:
ساختمان موجود ۴۲۵ر۳ متر مربع است وشامل سالن انتظار برای مجتمع و یک
فروشگاه خرده فروشی در طبقه همکف و نیز گالریها و یک ناحیه تست مبلمان در
طبقه بالاحی باشد. هویت اصلی ساختمان موجود حفظ شده است. نمای خارجی در هر
دو ساختمان جدید با آجر و فولاد ضدزنگ پوشانده شده است.
مساحت کل : ۷۰۰ فوت مربع
شروع طراحی: 19۹۸
شروع ساخت: ۲۰۰۱
تكميل : ۲۰۰۵
معمار :فرانى كهرى
صفحه 42:
ساختمان از آهن . بتون و آجر ساخته شده لما نما و برجستگی های بیرونی نبا اجر.
شيشه و پلسترهای رنگی وبا پانلهای استیل و ضدزنگ بهم پیوسته که دیوارها و سقف
ها را به هم می پوشاندف ساخته شده است.
صفحه 43:
بخش داخلی لین پروه شلمل :یک طبقه زیرزمین است که بیشتر کتابها را در قفسه های
خود جای می دهد و از طریق ورودی زیرزمینبه تالار اصلی متصل خواهد بود. در نتیجه
مراجعینبه راختی خواهند توانست بین لین فضا رفت و آمد کنند. در ساختمان در چه به
بالاتر می روید با محیطی آرام تر روبرو شده و فضاهای بیشتری برای شاگردان جهت
مطالعه خواهد بود که شامل اتاقهای مطالقعه گروهی. کابین ها و اتاق های کوچک بحث و
گفتگو می باشد و همچنین جاهلیی مناسب برای نسب دستگاههای اتوماتیک. فروش
مواد خورداکی و همچنین کلفه تریا می باشد. در ورودی آن دارای سرویس کامل کنترل
کامپیوتری می باشد.
صفحه 44:
ی هنری انتاریو . کانادا؛ تو
cl "AGO" جی او در اولین عمارت فرانک گهری در
کانادا بوجود می آید و نمایانگر مکان های بسیاری است |
که او برای ارتباط بین هنر و معماری ساخته است.
توسعه و تعمیر ۸6۶60 ارلثه فضا به اندازه نیمی از اندازه
اصلی را افزلیش داده و گردش در داخل موزه را دوباره
سازماندهی می کند.
صفحه 45:
نماى اصلى موزه بوسيله یبای نمابا آمیخته ای از شيشه و كياهان هميشه بهار كه
قسمت زیادی از شهر را پوشانده .
تغییر شکل یافته است. این نماسازی که گردشگاه بسته
ای را بوجود آورده .به نور طبیعی اجازه ورود داده و گالری رابا فضای خارجی در هم می
آميره.
يكبارجكى نور طبيعى در داخل عمارت. شامل يك سقف شيشه اى در بالاى بخش بياده
رو Keg پیاده روبا نورلنى در اطراف آن. نور رابه هسته مركزى عمارت هدليت مى
كند. يك راه يله حلزونى شكل زيبا در ميان سقف شيشه اى قرار كرفته است.
نور و تاثیر محیط اطراف از عناصر کلیدی نوسازی ۸۸6300 هستند. ورود نور طبیعی از
چندین پنجره بزرگ شیشه ای به داخل موزه .فضای اعجاب انگیزی را بوجود آورده است.
صفحه 46:
گالری هنری انتاریو . کاناداء تورنتو
لين ساختمان روى يك استخر بزرگ و دارای بازتاب قرارگرفته کبه عنوان یک معبر یا
گذرگاهی از حیاط وسیعی که از سنگهای کربنات کلسیم ساخته شده . عمل می کند.
مکان نیمه بازبه سمت یک بالکن بیرونی باز می شود که بر تاکستان و کوه های "مایا
کاما" در دوردست ها مشرف است.
صفحه 47:
ساختمان برجسته دیگری که می توان نام برد ساختمان پذیرلیی است که به منظور
خوش امد كويى به بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده و با فاصله کمی از پارکینگ و رمپ
محوطه (سراشیبی پارکینگه قرار دارد.
برجسته تین مشخصه معماری سایبانهاست که ساختمان های مخصوص پذیرایی را
احاطه کرده است و سایه مطلوبی برای حاضیین ایجاد کرده در حللی که نور خیره کننده
تاب شده از شيشه را کاهش می دهد. سطح بافته شده ی سایبان ها حس قرار گرفتن
شاخ و برگ ها را در بالا سر القا می کند. در حللی که شکل قرار گرفتن سایبان ها به
نوعی حللت مناسبی را از نظر ساختاری و بهم پیوستگی حجم ساختمان درنظر گرفته
شده . می بخشد.
مساحت کل : ۱۲۷۷۰۳ فوت مربع
تکمیل :۲۰۰۹
معمار GAS SIS:
صفحه 48:
دارای ۳۵ متر ارتفاع. بسیارانتزاعی . پیکر ماهی شناور به عنوان یک ابزار ايجاد سايه بر
روی بخشی از آب نما در مجموعه ی ورزشی المپیک ويلا در بارسلونا استفاده شده است.
صفحه 49:
خلاصه روند کاری فرانک گهری
أو براى خلق ییک لثر از ریند پیچیده ای استفاده می کند بطوریکه در ابتدا او نوعی
خطوط خاص خود (اسکیس) استفاده می کند و اسکیسهای اولیه خود راحی زند و بعد از
كن با نسبتبه جهت قرارگیری و توجه کمیبه اندازه ی فضا و مقیاس سعیبه ساخت
مدلی شبیهبه آن عی کند. سپسبا توجه بیشتریبه مقیاس و اندازه ها و حتی کاربری.
از زوایای مختلف هم از سمت
سعیبه بازنگری مدل عی کند. توجمبه دیدهای مختلف ,
داخل به خارج و هم از خارج به داخل انجام و به دفعات انجام میشود وپس از تائید حجم
و مدلبا توجهبه نیازهای موجود حجم آن را توسط نرم افزار کتیا که توانلیی بالایی در
حجم سازی و مدلینگ رابا توجه به اندازه و مقیاس را دارد تهیه می شود و سپس
پلانهای هر طبقه را از کتیا بدست آورده وبه کمک نرم افزار اتوکد تکمیل می کنند. پس
از شبه سازى كردن تيم.به طراحی سازه ی آن عی پردازد و در مرحله بعدبه کمک نرم
افزار 55601 سازه بنا شبیه سازی می شود .
صفحه 50:
و در مرحله پایلنی نقشه های سازه ی تهیه شده سبه کمک نرم افزار 26661 به
دستگاه 626 ( برش کامپیوتری) وصل می شود و برش های ورق آهن و دیگر
مصالح جهت ساخت سازه صورت می گیرد.
صفحه 51:
فرشید موسوی
در لین بخش آار معماری و مبلنی فکری گروه معماری 60۸ که اعضای اصلی آن خلنم
فرشید موسوی وهمسرش الخاندرو زاتراپیلو هستند. مورد ارزیلبی نقد و تحلیل قرار می
كيرد
خلنم فرشيد موسوی یک معمار ایرلنی الاصل و متولد ساری است که در حال حاضر در
انگلستان زندگی می کند. وی متاهل و دارای یک فرزند دختر است. همسر وی نیزیک
معمار اسپانیایی است. در سال ۱۹۹۲ فرشید موسوی با همکاری الخاندرو زائرا پولو دفتر
در هلند تاسیس نموده و سپس آن رابه لندن 1560۸مستقل معماری خویش با عنوان
تاکنون طرح های بسیاری را درنقاط مختلف جهان طراحی و 00]انتقال دادند. دفتر
اجرا نموده است. فرشید موسوی علاوه بر کار طراحی در دفتر خویثبه کارهای 7
و آکادمیک معماری نیز مشغول است. وی در دانشگاه هاییی چون آکادمی هنرهای زیبای
مین و دانشگاه هاروارد تدریس نموده و چند عنوان کتاب تاکنون از ایشان و همسرشانبه
چاپ
صفحه 52:
رسیده است که آخرین آن با عنوان gi The Function Ornament
دانشگاه هاروارد درسال ۲۰۰۷ منتشرشده اسست وی دارای مقالاتسی در کنفرانس ها و
مجامع علمی مختلف است و از سال ۱۹۹۲ که دفتر 00۸ آفعالیت خود را رسما آغاز
نموده. تاکنون بللغ بر ده پروه ی تمام شده و پنج پرویه ی در حال اجرا و بیست پرویه
در مرحله ی طراحی رابه انجام رسانیده است. پرویّه های لین دفتر طیف وسیعی از جمله
کارهای معماری. شهرسازی و منظرسازی را در بر می گيرند. همچنین از نظر مکلنی نیز
دفتر 0۸[ در کشورهای مختلف جهان مانند اسپانیا. انگلستان. ژاین. کره. امریکا
و...بروژه هلیی در دست دارد. لين تنوع آثار و گستردگی مکلنی. توجه و انديشه ی مطالعه
کنندگان و
گان رابه این سو معطوف می کند که دریابند سبک و یا شیوه ی بکار
گرفته شده توسط معماران 60۸"چگهنه است که می تولند در مکان های متفاوت ظهور
نماید؟ ۳60۸ در پشت جلد کتاب خود اظهار می دارد که: معماری هنر تجسمی
نیست,بلکه مهندسی زندگی مادی است.
صفحه 53:
تصویر شماره ۱
شیوه های طراحی و طبقه بندی پروژه ها
توجه خاص 60۸"به امر مهندسیبه جای هنر برای واه ی معماری می تولند.تا حدود
زیادی معیار اصلی فکر و ایده این گروه را برای خوانندگان آشکار سازد. در عمده آثار
لین گروه هندسه. ریاضیات. رایلنه و بطور کلییک منطق محکم و استوار متکی بر اصول
علمی. محاسباتی از جایگاه ویّه ای برخوردار است. حتی لین امر تا بدان جا پیش می
رود که در برخی از پرویه ها لین منطق و هندسه ی اقلیدسی کاملا حاکم گشته و خود.
کانسپت اصلی کار شده و اساس طراحی را تشکیل می دهد. بطور کلی از لین دید می
توان طرح های ارائه شده توسط ۲00۸ را به سه گروه تقسیم نمود:
صفحه 54:
دسته ی اول:
ساختمان هایی با حجم های هندسی ساده. کاملا مدرن. با ايده. کانسپت و اصول
معماری مدرن ارلئه شده توسط لوکوربوزییه. فرلنک لهید رلیت و میس وندرروهه. در لین
دسته بناها احجام با فرم های افلاطونی (حتی به طور خللص) ظهور می یابند. فضاهای
گسترده و وسیعبا پلان های باز فراوان به چشم می خورند و از عناصر طبیعی و مناظر
طبیعت بهره گیری فراوان می شود. اصل مهم بودن عملکرد در لین بناهابه خوبی لحاظ
گردیده است از اين گروه بناها می توان به هتل بلومون اشاره کرد.
هتل بلومون
تصوير شماره ۲
صفحه 55:
مرکز انتشارات دل نیوک
تصویر شماره ۳
تئاتر تروویخا
تصوير شماره ۴
3
J
صفحه 56:
و مجموعه ی اداری عمومی زونا فرانکا اشاره
صفحه 57:
دسته ی دوم:
لین گروه از آثار. اصولی از معماری مدرن را در بردایند اما گامی فرلتر از
كن نهاده لند و همگام با پیشرفت تکنولوژٍی, بهره گیری از هندسه ی
قوی و استفاده از ریلنه از تن به خوبی بهره بردهلند و فن و تکنیک و
هندسه ی پیچیده تری بر آن ها حکمفرماست. همچنین ساختمان های
ایسن گروه از پوبایسی و تنوع حجمى بيشترى نسبت به كروه اول
برخوردارند و فرم بناها از شکل احجام ساده خارج شده است. بنابرلين
تکنیک های ساخت جدید و امکانات فنی قرن حاضر در آن هابه
خوبی حسمی شود. ضمن آنکه عملکرد بنا کاملا مد نظر طراحان بوده
است. از اين دسته می توان به پروژه های زیر اشاره نمود:
صفحه 58:
پارک بارسلون, مرکز تکنولوژی لاریوخا
تصویر شماره ۷
رستوران های بلگو, نمایشگاه اسپانیا در ژاپن, کتابخانه کانسای ژاپن و
مجموعه امرانیه
صفحه 59:
دسته ی سوم:
پرویه هلیی است که از جنبه ی تکنیکی, فنی. ایده و کانسپت در رده ی بالاتری از بقیه
ی طرح ها قرار دایند و آن گروه از طرح هلیی را در برعی گیرد که عمدتا باعث شهرت
جهانی 1760۸ شده است. در لین آثار به زمین همچون پوسته ی فعالی نگاه شده که می
تولند بالا رفته وبا جهش خود در فضا و در ترکیببا طبیعت سبب خلق آثاری بدیع
گردد. لین گروه از پرویه ها همچون گل هلیی هستند که از بستر معماری مدرن چون
غنچه ای جسید و نوگرا شکفته لند. بنابرلین کاربرد اصول مدرن در اینجا شکل دیگری
به خود گرفته و از فرم قراردادی موجود در دو دسته بندی قبلی خارج شده است. پروژه
هلیی چون : خلنه ی مجازی. مرکز :13136 ,پایلنه ی یوکو هاماء مرکز تجارت جهانی
نیویورک. مجموعه ی سینما آزادی ومجموعه ی المپیک ۲۰۱۲ لندن در لین دسته قرار
میگیرند.
صفحه 60:
تحلیل پروژه های طبقه بندی شده
اولین مثال. هتل آپارتمان بلومون است که در هلند ولقع شده است. حجم بنای
لين هتل یک مکعب مستطیل کامل و تک رنگ تقریبا فاقد تزئین.با کمترین
عناصر و المان های اضافی در حجم و نماست. گویی جمله ی معروف میس
وندرروهه ( کانسپت فکری دلثم طراح در هنگام طراحی بوده است) پلان مربع و
ساده ی آن نیز متصور همین ذهنیت است. لین کیفیت. ساختمان را از ابنیه ی
اطراف خود متملیز می سازد. در تصویر شماره ۲ دفتر انتشارات دل نیوک در کره
دیدهحی شود که حی توان دوبارهیک مکعب بزرگ و حجیم خوابیده راکه حجم در
داخل آنبه وجود آمده. مشاهده نمود. در لین طرح معمار از تنوع بیشتری نسبت
به هتل بلومون استفاده کرده است و نماهای چهار گلنه ی ساختمان همچون
تندیسی یکپارچه طراحی شده اند.
صفحه 61:
نماهای کوچک تر (درعرض ساختمان )
یبایک سطح شفاف تمام شیشه ای ( در سه
طبقه) است که یادآور بسیاری از ساختمان های مدرن اولیه است. فضاهای داخلی نیز از
اصول مدرن بی بهره نبوده لند و ی توان فضاهای وسیع و یکنواخت با پوسته های
شیشه ای رو به مناظر طبیعی را در آن ها مشاهده نمود. طراح در لین بنا سعی داشته از
اصول معماری ارگانیک رلیت نیز استفاده کندتا بتولند مناظر طبیعی اطراف را که حاصل
وجود دو باغ وسيع در دو طرف ساختمان است به درون فضاهای داخلی بکشاند.
استفاده از مصالح طبیعی مانند چوب از المان های مهم بکار گرفته شده در کف سقف و
حتی نمای ساختمان است که توانسته با حللت بخشیدن به نور. فضای داخل را به
محیطی گرم و مطبوع تبسیل نموده و رابطه ی تنگاتنگی بین فضای درون و بیرون به
وجود آورد. ساختمان بعدی در لین مبحث سالن تثلتر شهر تروویغا در اسپانیا است که
ایده ی حجمی آن مشلبه انتشارات دل نیوک است و ازییک مکعب حجیم بزرگ خوابیده
شکل گرفته است.
صفحه 62:
البته ورودی بنابه صورت کنسولی بالا رفته و یک ساختار فضلیی شفاف را جهت
انتظار فراهم نموده که از لین حرکت برای شکل گیری فضای داخلی سالن ) نیز بهره
گیری شده است. تصویر شماره ۳ (در لین طرح برخلاف انتشارات دل نیوک که نماهای
آن بخصوص نماهای عرضی. ساختاری شفاف و انعطاف پشیر داشت. سطحپر, صلبیت
بصری بنا را به طرز فاحشی القا می کند.
پرویه ی بعدی مجتمع مسکونی کارابانچیل است ( تصویر شماره ۴) که در مادرید
اسپانیا ولقع شده است و ۹۶۰۰ متر موبع زیربنا دارد. حجم لین ساختمان
ساختمان های قبل. مکعب بزرگ خوابیده ای است که در کاربرد شيشه, ترکیبی از
انتشارات دل نیوک و تثلتر تروویخا است. در ولقع همانند هتل بلومون دارای سطوحی
شیشه ای امابا پوشش های کرکره ای است که لین لمربه بنا امکان تبدییلبه دو وجه
پر و سنگین - یا شفاف و انعطاف پثیر _ را می دهد. البته لین طراحی در سایت
مربوطه به نوعی تداعی حس تداوم و هماهنگی در کیفیت فضای شهری را نیز داراست
یز مشابه
صفحه 63:
مجموعه زونا فرانکا کار دیگری از 10۸ است و مجموعه ای اداری - تجاری است که
در Ke فضاى عموسی وسیح و پارک مانند قرار دارد و در یک منطقه ی تجاری در
بارسلون اسپانیا احداث خواهد شد. برای لین سایت شش دسته ساختمان های مکعب
واردارای پلان ال شکل) و مدولار طراحی شده که فضاهای اداری و تجاری در ن ها
قرار می گیرد و بقیه ی سایتبه فضاهای عمومی و فضای سبز اختصاص دارد ( تصویر
شماره ۵). سایت لین مجموعه و داخل یکی از شش بلوک موجود. توسط ۲0۸
طراحی شده و قرار است بقیه ی بلوک ها توسط افراد دیگری طراحی شوند. در طراحی
لین مجموعه نیز توجهبه بیان مینیمالیستی با المان های خللص و ساده ی هندسی
( مکعب) و سطوحبی پیرلیه مد نظر طراح بوده و تلفیق طبیعت و فضای سبز بیرون با
عناصر طراحی شده در سایت و بکارگیری همزمان نور و جنسیت برای تعریف فضاهای
بیرونی و درونی از ایده های اصلی طراحی بوده است.
صفحه 64:
از ساختمان های دسته ی دوم می توان طرح هلیی چون پارک بارسلون. مرکز تکنولوژی
لاربوخا. رستوران های بلگو. کتابخلنه ی کانسای ژلپن. نمایشگاه اسپانیا در ژاپن و
مجموعه ی امرانیه را نام برد. در لین دسته. احجام از انعطاف. تنوع و پویایی بیشترو
پیچیده تری برخوردار هستند و هندسه ی قوی در حجم و پلان در هماهنگی با عملکرد
است. از ویژگی های لین گروه می توان به قابلیت انطباق با زمان. کاربردی بودن و
پایداری اشاره نمود. همچنین در لین گروه. از مصالح جدید و تکنیک های ساخت
پیشرفته, تقلما بهره گیری شده است. برخی از مبانی فکری مدرن از جمله سادگی. توجه
به مهم بودن عملکرد. شفافیت فضاهاء فضاهای باز و استفاده از طبیعت بیرون در درون
فضاهاء در لين بروقه ها ديده می شود. اما هندسه و تکنیک بکار رفته بسیار قوی تر
است. در بسیاری از لین بناها تغییر هندسه توانسته به تغییر مفهوم بیانجامد تا نوعی
تغییر در درک و بینش نسبتبه فضای پیرامهنی حاصل گردد. (تصاویر شماره ۳ و 4۴
درلین پرویّه ها روند طراحی از تنوع پذیری, انعطاف و عدم محدودیت درکاربرد فرم ها
برخوردار شده است.
صفحه 65:
فومیهیکو ماکی معمار ژاپنی درجلیی بیان می دارد: " جهلنی شدن ضملنت پیدایش و
توسعه ی انواع متعدد مدرنیسم در جهان خواهد بود." لین دسته از ساختمان های
نیز می توانند مصداقی از اين سخن به شمار آیند.
در پرویه ای چون پارک بارسلونا طراح از نوعی هندسه ی ارگانیک.گهیا و خطی وار
استفاده نموده تا بتولند حداکثر پیچیدگی و تضاد را برای تولید تصاویری کیفی از
طبیعت ایجاد نماید. لین مجموعه که در کنار درییا ولقع شده و ۴۵۰۰۰ متر میبع مساحت
داشته و فعالیت های فرهنگی. ورزشی را در برمی گیرد و دارای آمفی تئاتری با
گنجایش ۲۰۰۰۰ نفر است .
ایجاد نظمبه شیوه های مختلف از نکات طراحی لین پروژُه است که در توپوگرلفی زمین
پدید آمده. در واقع منظری مصنوعی بر روی منظری طبیعی ایجاد شده اما طراحی
استادانه ی لین منظر همانند انفجاری بر روی شن های ساحل است که باعث رشد غير
طبیعی آن شده اگرچه این رشد در انطباق با طبیعت مجاورش می باشد. ( تصویر شماره
(A
صفحه 66:
دسته سوم طرح هلیی است که فقط آثار فکری مدرن در عمق وجودی تن نهفته است و
ن برویه هابه مرلتب ازفن. تکنیک و قدرت خلاقه ی بسیار بالاتری در قرن حاضر
برخوردارند. لین پروئه ها اکثرا برای مسابقاتی در سراسر جهان طراحی شده است.
( تصاویر شماره ٩ تا ۱)
تصویر شماره ۱۱
صفحه 67:
گهیی 360۸ تمام اندبشه و تلاش خود را براى لين بخش از آثار خويش ذخیره
نموده و در لين آثار است كه حى توان قدرت واقعی لين كروه را مشاهده كرد. اين
بروقّه ها از لحاظ مكلنى و همجنين ايده هاى معمارى. طرح هايى بدون زمان و
مكان و متعلق.به جهان هستند. رياضيات و هندسه ى حاكم بر لين طرح ها نيز
بسيار متفاوت از دو كروه قبل است. نهايتا ايده ..فن و تكنيك و احجام حاصله در
نهليت زيبليى. سادكى و حوصله و تلاش شكل كرفته اند. سادكى در لين بناها به
معناى استفاده از احجام هندسی ساده همانند بناهای گروه اول نیست و معنایی
فرلتر از آن دارد. در لین طرح هاست که "رهند. مهم تر از ایده بوده و جمله ی
معماریبه مانند مهندسی زندگی مادی دیده شده است." در عمده بناهاى اين
گروهبه نوعی معماری سیال وجود دارد فضاهلیی پیوسته وییک دست که امکان
یک سفر سیال را در میان فضا ایجاد نموده و بازتابی ازیبک کمیت متعالی را نشان
مى دهند.
صفحه 68:
ساختمان هلیی چون پایلنه ی یوکوهاماء مرکز 18186 .خلنه مجازی. مرکز تجارت
جهلنی نیویورک. مجموعه ی سینما آزادی و مجموعه ی المپیک دسته اند. البته پایانه
ی یوکوهلما خود می تولندبه عنوان یک گروه مستقل مطرح گردد کهبا دیگر متفاوت
بوده و طراحی وبی نظیر آن. گروه معماران جوان ۴60۸ را در اواغر دهه ی سوم
زندگیشان در رده ای بالاتر و در سطح معماران مطرح و با تجربه ی جهان قرارداده
است.ا آنجا که تیبو ایتو درباره ی انتخاب لین طرح در مسابقه برگزار شده در سال
۷می گوید: " اعضای هیئثت داوران. زملنی که با لین طرح مواجه شدند.با شک و
تردید در برابر آن سر فرود آوردند. زیرا گذشته از نبود نماهاء هیچ راهی برای تعبیر و
تفسیر نقشه ها وجود نداشت... اينکه نقشه های این شرکت کنندگان را به راحتی نمی
شد تفسير کرد. تنها به دلیل موج دار بودن طبقات نبود. بلکه به خاطر بسط و گسترش
مربوط به طرز عمل پلان ها و برش ها نیز بود که به طور چشمگیری با عرف معمول
تفاوت داشتند...
صفحه 69:
لین طرح. در میان بسیاری از طرح هلیی که ارلئه شده بودند.به خاطر ویژگی
نامعماری اش. شاخص و ممتاز بود... طرح موسوی و زائراپیلو . نوعی معماری به
دست می دهد که در آّن فرم. چندان اهمیت ندارد. لین معماری را می توان
معماری بدون نماهای خارجی نامید.. آنانبا بیان نامعماری شان. ویژگی هایی را
که معماری امروز بلید در بر داشته باشد.به شکلی مستقیم تر و صریح تر به
نمایش گذاشته اند.*
صفحه 70:
مبانی فکری طراح
همانگونه که ارزش های زمان و زندگی مدرن برای معمارلنی چون لوکوربوزیه و میس
وندرروهه از انگیزه های اصلی کارشان بود. 60۸[ نیز از همین اصل پیروی کرده و
در کنار پروژه هلیی-با معیارهای مدرن از معیارهای ارزشی قرن حاضر نیز که عمدتا
بر پایه ی عناصر ارتباطی و فن آوری است کاملا بهره جسته است. به نظر می آید هم
روحیه ی تنوع گرایلنه ی لوکوربوزیه و هم روحیه ی گزیده گهیی میس وندرروهه
تولما در ۳00 نهفته است و در مکان ها و زمان های مختلف برای مردم متفاوت به
صور گوناگونی متجلی می شود. طبیعت گرلیی رلیت و توجه به استفاده از طبیعت
نیز از نکات جالب توجه و کاربردی برای پروژه های ۳60۸ است.
صفحه 71:
با تفکر و تعمق در آثار مختلف 60۸[ گویی در بعضی کارها میس وندرروهه .
لوکوربوزیه یا فرلنک لويد رليت همراه طراح و در بعضى ديكر. كفتار. شخصيت
واصول کلی کاربردی و ابداعی لین استادان با ۳60۸همراه است. انتخاب اين
دو روند فکری در آثار مختلف, توسط طراح متفاوت است.
صفحه 72:
جمع بندی
موزه ماک در خرداد ماه ۱۳۸۲با عرضه سیزده ماکت. سی تابلو دیواری و یک
فیلم کوتاه. مهمترین آثار لین دفتر 00۸[ را به نملیش گذاشت.گوناگونی کارهای
عرضه شده اولین چیزی بود که توجه بیننده رابه خود جلب می کرد. در کنار
کاری مکعب وا همراه با هندسه ای کلاسیک. چون هتل بلومون که شباهت
زیادی به شیوه خردگرا داشت. اثری عاری از اشکوب. با سطوح پیچیده. چون
پایلنه بوکوهاما قرار گرفته بود و يا در مجاورت پروژه ای چون ادارات مرکزی
انتشارلتی دل نیوک.با سطوح هندسی منظم. مسطح و قائمش, دیدارکننده با
کارهلیی چون خلنه ی مجازی, که ترکیبی از سطوح پیچیده و چین دارسبا نظمی
آلی(ارگانیک) بود برخورد می کرد. لين تنوع گرلیی در کلیه ی کارهای عرضه
شده محسوس بود و ناخودآگاه لین سوّال را ایجاد می کرد که این هنرمندان.
طیف وسیع آثارشان را چگونه توجیه می کنند.( تصویر شماره ۱۱)
صفحه 73:
در پاسخبه لین سوّال ۴60۸ درخت گینه شناسی را در لین نمایشگاه معرفی
نموده که طرح های مختلف را از گونه های متفاوت آّن می دلند. اما همانطور که
بیان گرمید در آثاری که در گروه اول دسته بندی گرمید. هندسه و ریاضی و بطور
کلی یک منطق محکم و استوار متکی بر اصول علمی و منطقی از جایگاهی ویژه
برخوردار است.تا بدانجا که در برخی از پروژه ها لین منطق و هندسه ی اقلیدسی
کاملا حاکم شده و خود. کانسپت اصلی گردیده است. در لین طرح ها هندسه ی
حاصل, از ترکیب خطوط و اشکال. اساس کار را در پلان. نما و حجم تشکیل می
دهد و بنابراین فرآیند حاصل, حجمی محکم. استوار و ساده بر مبنای هندسه است
و حتی بیانگر مبلنی معماری مدرنی که لوکوربوزیه یا میس وندرروهه بیان نمود.
می باشد. در این طرح ها به نظر می آید. روند ایده برای رسیدن به فرم راه کوتاهی
طی می کند که لین راه نیز محدودبه یک هندسه ی اقلیدسی ساده . فرازهایی از
معماری مدرن ونهایتا حجمی ساده اما قوی است.
صفحه 74:
بنابرلین لین دسته از کارهای ۳60۸ (دسته اول) می تولند بعنوان بخشی از
معماری مدرن دهه ی ۲۰ میلادی تلقی شود که طراحبه اصول ّن پایبند و
علاقمند است بوده است و می توان گفت ساختار اصلی تفکر ۴00۸ بوده
است کهبه مرور زمان و تجوبه کاری و زملنی جای خود رابه مفاهیم جدیدتر و
ابزار و فن آوری و علوم جدید داده است. به تدریج بکارگیری تکنولوژی
بالاخص کامپیوتر و ریاضیات جدید راه در افکار 60۸"آپیدا کرده و اين
ابزارهای جدید به خوبی با افکار منطقی و ذهنیت ریاضی گرا و خردگرای
تلفیق شده و ترکیب آن. جایگاه بسیار محکم و استواری را به ارمفان
آورده که سبب خلق شاهکارهلیی چون پایلنه ی آبی یوکوهاما شده است. در
پرویه های دیگر نیز لین نظام فکری جدید و استفاده از فن آوری ادامه بيدا
کرده و سبب کمتر دیده شدن اصول معماری مدرن اولیه در آثار طراح شده
است اگرچه لین اصول چارچوب اصلی و ذهنیت سازمان دهنده ی فکری
است.
صفحه 75:
در آثار بعدی همانطور که خود بیان می دایند فرآیند تبدیل و تشکیل فرم
جایگاهی وییْه می یلبد و لين روند اساس کار را تشکیل می دهد. " روندها
بسیار جللب تر از ایده هایند.. ...ما بجای اينکه پرویه را تحقق ایده در نظر
بكيريم. علاقمند به تدوین روندهای مهندسی در سطوح متفاوت هستیم *
صفحه 76:
SHARESTAN
http://en.wikipedia.or
Shttp://
fa.wiki ia.
-www.arcspace.com
www.qreatbulding.co
ea
www britishcouncilorg
www.building.co.uk
www.designmuseum org
www f-o-a.net
www geocities.com
www.gsd.harvard.edu
eg وود tae ٠