کسب و کارمدیریت و رهبریبرنامه‌ریزی

مزیت رقابتی در سطح بنگاه

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
7 آهمیت است. چون هر کشور حداقل در بلند مدت باید بتواند با فروش محصولات خود در بازارهای بین المللی, هزینه های وارداتش را به منظور دستیابی به وضعیت يايدار اقتصادى تامين كند. کر وا را رل عراز رانا ‎lee‏ ی بر با مه اد وت رت 0 مورد استفاده باشد. تعريف كرد(فرى بيرن.1986)

صفحه 4:
تثورى هاى مزيت رقابتى اساسا در سطح بنكّاه ارائه شده اند. ولى اين تثورى ها قابل تعميم به سطوح صنعت و کشور نیز می باشند. آنچه موجب ‎do ino casita 9 olSir Tolaw 59 Guild, curjo‏ عمدتا مربوط به عوامل ‎Peron le a)‏ تت است.

صفحه 5:
] رقابت پذیری در سطوح مختلف نمتاثر از

صفحه 6:
يورتر(1990) مطرح مى كند كه وجود مزيت رقابتى براى يى كشور منوط به رقابت يذيرى بنكّاه هايش در سطح بين ‎lle‏ 02 بعد از بيان مقدمه مطالب در © بخش ارائه مى شود: 2 ‏ا ا‎ ve Tee ‏مزيت رقابتى يايدار به عنوان رويكرد جديد‎ ۱ ‏مورد بررسی قرار گرفته است.‎ 0 ‏ال‎ SROtSe RC COTTE Ten ne tect ‏استث.‎

صفحه 7:
مفهوم و تعریف مزیت رقابتی -أييتراف(1993) مزيت رقابتى را حفظ درامد بالاتر از حد 0 0 لااز طرف دیگر پورتر (1985) مزیت رقابتی را در چارچوب استرانژی رقابتی مورد توجه قرار می دهد. وی, ‎mol Perse Baer C PEC Se pret]|‏ 2 0 ‎US so dlrold uld,‏ Deep Ce Ahonen oly cre ease ‏پیش ی عوامل اشضادی به ویرهرفتار سای رفاست‎ ‏زا و ساف سرجب می زود رعا مات وا‎ ‏تولید کند که از سوی رقبا قابل تولید نیست. بدین ترتیب,‎ ‏سای ری اه ات بل كلك زار رات‎ ‏ناقص (بارنی,1986).‎

صفحه 8:
7 eee LTT. در این چارچوب, مزیت رقابتی شامل مواردی است كه يك بنكّاه مى تواند انجام دهد ولى ‎aS rit (gil plosl a pals 5S slr lh‏ خود موجب تقاضای بیشتر و يا هزینه کمتر برای آن بنگاه می شود: الف- مزیت رقابتی در میزان تقاضا: که امکان دستيابى متفاوت بنكاه ها را به مشتريان فراهم می آورد. این نوع مزیت می تواند ناشی ‎ai jd L grime cla ai jd 9 Spits wlole jl‏

صفحه 9:
مفهوم و تعریف مزیت رقابتی ا ا ل 2 3 دو دليل ايجاد شود: دستيابى به يى تكنولوزى بيشرفته 0 ‏لل‎ Qulic ‏البته دلايل ۹ نظير حمایت دولت و‎ ‏مزیت رقابتی می شود.‎

صفحه 10:
‎(er eC nee yer‏ 1 ل ‎DEP UMC St] pret) CREP CME UTO Ghd =v CGT Wry‏ مزیت رقابتی را تبیین کرد. اصطلاح 50۸ به ‏شكل جدى در سال 1985 از سوى يورتر و در ا اا ۱ تمايز و تمركز) براى رسيدن به مزيت رقابتى بلند مدت مطرح شد. على رغم اين موضوع: يورتر تعريف رسمى درباره مزيت رقابتى يايدار ارائه ‏نکرد. ‎

صفحه 11:
*مزیت رقابتی پایدار عبارت است از تدوام فواید اعمال استراتژی های خلق ارزش منحصر به فرد و به شكل غير هم زمان با رقباى بالقوه و موجود كه قادر به نسخه بردارى از اين فوايد نيستند. *مزیت رقابتی پایدار به تلاش بنگاه در ایجاد و حفظ مزیت برای دوره ی زمانی

صفحه 12:
*مزیت رقابتی پایدار متاثر از سه عامل: اندازه بازار هدف, دستیابی بیشتر به منابع و مشتریان و محدودیت در اختیارات رقبا است. *منابع‌50۸ باید دارای چهار ویژگی باشند: کمیابی, ارزش, عدم توانایی در تقلید و عدم توانایی در جانشین سازی. #تمامی منابع بنگاه موجد 50۸ نیستند

صفحه 13:
تثوری های مزیت رقابتی ؟ تثوری های مزیت رقابتی را به سه دسته *تثوری سازمان صنعتی ۱۱۵۱5۲۲۱۵1 ‎Organization(I/O)‏ ۴#تئوری چمبرلینی(منبع پایه) #تئثوری شومپتر

صفحه 14:
تئوری سازمان صنعتی(۱/0) #تثوری سازمان صنعتی, دیدگاه خارج مداری است که در آن ساختار صنعت حائز اهمیت است. *ویژگی های ساختاری صنعت عبارتند از: وجود و ارتفاع موانع ‎sly‏ ورود, تعداد بنگاه ها و اندازه نسبی آنها, وجود و درجه تمایز محصول در صنعت(پورتر,.1980) . *تاکید اولیه ى اين تئوری بر تجزیه و تحلیل بیرونی رقابت متمرکز است(چابرت,1998).

صفحه 15:
تثوری سازمان صنعتی(۱/0) #در دهه 1980, پورتر به دنبال پاسخ به برخی سوال ها, از قبیل این که چرا بعضی بنگاه ها موفق, و بعضی دیگر ناموفق هستند؟ و چرا برخی کشورها در یک صنعت با یکدیگر با یکدیگر رقابت می کنند در حالی که بعضی دیگر حتی درباره وجود چنین صنعتی آگاهی نیز ندارند؟ #نظریه ی پورتر مبتنی بر سه عنصر است: محیط بیرون, رفتار بنگاه و نتایج بازاری که بنگاه با اعمال استراتژی اش مشاهده می کند.

صفحه 16:
تثوری سازمان صنعتی(۱/0) ۴درباره محیط بیرون, پورتر به تبیین پنج نیرو در بازار می پرد زد. اين پنج نیرو عبارتند از : 1- تهدید تازه واردها 2- تهدید کالاهای جانشین ِ 3- قدرت چانه زنی عرضه کنندگان 4- قدرت چانه زنی خریداران 5-شدت رقابت تعامل این نیروها بر سود بنگاه تاثیر می گذارد *. بنكاه يسراز تشخيص اين بنج نیرو, بازار را در جاهایی که این نیرو هستند, توسعه می دهد(پورتر,1979) .

صفحه 17:
تئوری سازمان صنعتی(۱/0) #بنگاه درباره انتخاب استراتژی های مختلف اقدام به تصمیم گیری می کند. انتخاب از ميان سه استراتژی (استراتزى عمومی رقابت؟ صورت می 1- رهبری هزینه 2- تمایز 3- تمرکز *پورتر معتقد است که قیمت یا تمایز محصول, موفقيت استرات تژی را تضمین نمی اين که ارزش برای مشتری ایجاد شود.(هابر, هرمان و مورگان ,2001)

صفحه 18:
تئوری سازمان صنعتی(۱/0) ورن در سال 1985 در تکمیل استراتژی خود بان زنجیره ارزش 24 ‎me‏ . وی زنچیره آرزش را ارزش خلق شده از سوی بنگاه در قایسه با صنعت و محیط رقابتی اش تعریق می کند. #براساس دیدگاه پورتر» هر بنگاه مجموعه ای از فعالیت هاست وینگاه این فعالیت ها را بای طراحی, تولید. بازاریابی, تحویل و پشتیبانی محصول انجام می دهد. پورتر مدل زنجیره ارزش را بعنوان ابزاری برای تحلیل این که کدام فعا بر مزیت رقابتی موثرند. توسعه داد(پورتر, 1985).

صفحه 19:
3 3 4 a ty a4 a تدارکانت. فرودی فعالیتهای اصلی حاشين فعالیتهای پشتیبانی

صفحه 20:
تثوری سازمان صنعتی(۱/0) *پورتر در سال 1990 ضمن بررسی علل موفقیت شورها, تثوری جدید خود را ارائه و چهار نیروی کلیدی مورد نیاز را برای موفقیت ‎CARLO‏ معرقى کرد که به دیاموند(الماس) پورتر معروف شده است اين جهارعا يدى عبارتند ز: 1- وضعیت نهاده‌لکانه سرمایه و زمین) 2- شرایط تقاضا 3- صنایع حمایتی و مرتبط (صنایعی که تکنولوژی, اطلاعات و مواد خام را عرضه می کنند) 4- استراتژی, ساختار و رقابت پذیری بنگاه

صفحه 21:
تئوری سازمان صنعتی(۱/0) ۴البته پورتر علاوه بر اين عوامل, به بررسی نقش دولت و شوک های تاكوانى(مئل جنگ شیوگ هقی اختراعات) به عنوان عنصر موثر پنجم در موفقیت پرداخته است(آنکلی, 1992). ‎age ely‏ پورتر برای دولت ها, توسعه ی دیاموند است. پورتر نشان می دهد که چگونه نبود هر یک از اين عناصر می تواند به از بين رفتن مزیت ملی منجر شود.

صفحه 22:
دولت Loli ‏ای دا‎ ‏اخلى‎

صفحه 23:
#در دیدگاه منبع مدار, برای دستیابی به مزیت رقابتى بايذار به نقاط ضعفمو قوت دززون ‎A‏ توجه شده لست . ‎ile‏ دیدگاه تاکید | از محیط رقابتی بنگاه به ‎i use eli‏ ياز بنكاه براى رقابت بتء انتقال مى دهد. , دیدگاه منبع مدار روی ‎liz elie‏ و رفتار | يي در جالق روش : بيرونى بر توصيف رفتارهای بك ‎Penge cate‏ ‏#با توجه به اينكم تئوري منيع بابه تاكيد خاصي به ‏ها و صلاحيت ‎sl‏ بنگاه می کند. ‏مناج قا , ‎tes‏ ين عناصرمى يردازيم ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
منابع عوامل تولیدی هستند که بنگاه با بکارگیری آنها کالاها و خدمات با ارزش را برای مشتریان خود تولید می کند(ویلین و هانگر.2000) ورنرفلت(1984) منابع بنگاه را دارایی ‎aa ae‏ و غیرملموس)تعریف می کند که برای مدت محدود متعلق ‎a,‏ بنگا ° هستند.

صفحه 25:
*قابلیت ها عبارتند از مهارت های مورد نیاز بنگاه برای کسب مزیت کامل از منابع موجود. به عبارت دیگر, قابلیت ها عبارتند از مهارت های یک بنگاه در هماهنگ سازی منایع و استفاده ی بهره ور از آنها

صفحه 26:
“در صورتى كه دارائى ها و قابلیت های بنگاه را کنا قوار :دهم صلاحية :هات گاه به وجود مى آید ؟ صلاحیت های اصلى عبارتند از امورى كه بى بتكام مى * صلاحيت ها به دو گروه کلی تقسیم می شوند: 1 صلاخیث ضعتى: كه در نتيجه فرايند بادكيري ذهني و ه توسعه ‎ok‏ ‏یادگیری ‎Jesse ater sat‏ ۳1 تصلا خی حیت ‎ait"‏ ‏تجسم یافته و قاين ورین ما هنجار ی رفتاری نمی باشد. 2 صلاحیت های یج : که در قوانین سازمانی, کدهای رفتاری و منأیع دانش مکتوب مویود تجسم یافته اند.

صفحه 27:
#*تفاوت میان منابع و صلاحیت ها به مسیر دستیابی آنها مربوط می شود ۴به عقیده هافر منابع موجود در صورتی موجب ‎ro Gul) Cujo‏ شوند که به درستی اسقرار يابند و از پایداری لازم برخوردار باشند. #به عقیده پیترز تنها سه شکل مهارتی متمایز وجود دارد که منبع مزیت رقابتی پایدار هستند: تمرکز بر رضایتمندی مشتری, نواوری مداوم و توانایی سازمان برای بهبود پیوسته مهارت ها Ned

صفحه 28:
32° مجموع بر اساس تئوری منبع پایه, هر .. بنگاه برای خود صلاحیت ها, شایستگی ها ‎a‏ ‏صلاحیت ها با تثر بر یغاد معروف مزیت رقابتی(کیفیت, کارائی, نواوری. رقابتی ‎al‏ گام چ وه و در تج سودآوری بنگاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

صفحه 29:
؟ضعف های دیدگاه منبع پایه عبارتند از: 1- - در اين دیدگاه, بنگاه را جدااز محیط صنعتى اش در نظر مى كيرد. 2- اين ديدكاه به اين نكته توجه نمى كند كه ممکن است بنگاه در برخی ظرفیت های مرکزی در مقایسه با رقبا بالاتر باشد؛ در حالی که در برخی دیگر نسبت به آنان در سطح پایین تری قرار گرفته باشد.

صفحه 30:
*شومیتر بیان می کند که رقابت, پایدار و قابل ش بینی نیست. #بزاساس "اين نظرية :بايد بزناهة وبوج مراد ييش بينى شوك هلى وارده بر صنعت صورت گیرد.اما به دلیل تغییر پذیری محیط, هیچ گاه اين :شوك ها به طور كامل بيش بيت نمى شوند.به عبارت ديكر اين تثورى محيط را بى ثبات درنظر می گیرد. *اساس این تئوری نوآوری است. شومپتر منوان من کند که ابتكارات عنضر پوبای اساسی در تمامی ابعاد اقتصادی است.

صفحه 31:
ارنباط ز تثوری های مزیت ‎wild)‏ #ارتياط ميان تثورى هاى شوميتن و منيع بابه به اين شكل است كه ‎olf‏ ها ممكن دراي مهارت ‎oe‏ برای ایجاد یا انطباق سریع با دگرگونی ها *ارتباط تثورى شوميتر با تثورى سازمان صنعتی نيز به اين صورت أست كه دكركونى ها احتمالا موجب تغيير ر صنعت مى شوند و بر عملکرد مالی بنگاه آثر می گذارد. #تئوری منابع پایه ۱/۵ را تکمیل می نماید به گونه ای که برای رقابت در صنعت. فعالیتهای مرتبط با زنجیره ارزش مستلزم مهارت ها و توانایی های ص برای پیوندهای مربوطه است:

صفحه 32:
FA *با ترکیب تئوری های ۱/۵ و منابع پایه در . درونی و بیرونی در ایجاد مزیت رقابتی سسسی‌ تسد ‎wo 50‏ 0 فرصتها ‎WT 51‏ ۲ تهدیدها ‎

صفحه 33:
*با توجه به ویژگی ‎sla‏ رقابتی جهان امروز, بنگاه ها ‎sly‏ بقا و پیشرفت بایستی متفاوت از قبل عمل کنند و اشكال جديدى از رقابت را به كار كيرند زيزا يا تاكيد صرف بز مثايع طبيعي و مزيت هاى نسبى نمى توانند در فضاى به شدت رقابتی کنونی دوام آورند.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان