صفحه 1:
ملحا
مسئوليت اجتماعى شركتها
مشارکت بخش خصوصی و عمومی
۳ وی
5 اه
صفحه 2:
صفحه 3:
داشتن
صفحه 4:
* تجربه بهزیستی. طرح شبدر اميد
صفحه 5:
مثالهایی از مسئولیت اجتماعی شر کتی
* مسئولیت اجتماعی راهبردی (بانک 105705 )
* برنامه های داوطلبی کارکنان(شرکت 0119-1101706
Caused Related Marketing °
Mapfre بيمه *
نيرو كاهها در تركيه و انكلستان
* اهميت رعايت مسايل مسئوليت شرکتی توسط پیمانکاران و مشتریان
* اموزش كاركنان براى مصرف مسئولانه[8233 111221266) در تركيه)
* وارد کردن شاخص مسولیت شركتى در فرايند استخدام و ترفیع ( بانک (HIDOS
* اموزشهای غیر حرفه ای به کارکنان
* ساختار راهبری شرکت و ترکیب آن توجه به اقلیتها
* هیئت اتاق بازرگانی زاپن
* روزنامه حریت و راه آهن
صفحه 6:
مثالهایی از مسئولیت اجتماعی ش رکتی
* شرکت Glue AVON مبارزه با خشونت خانگی را رساتر کنید ,
همکاری با یکی از بازیگران نامزد زن اسکار ۱۰ میلیون دلار برای مبارزه
با خشونت علیه زنان و ۴ میلیون دلار برای مبارزه با خشونت عليه
کودکان
۰ ]1101۷ ساختخانه برلیلفراد بیسرپرستو بی
خانمان که کودکدارند از طریقبسیج کار دولطلباند
* مک دونالد : طرح ۱ دلار برای کودکان در ازای هر بیگ مک , ۱۲ میلیون
دلار در ۲۴ ساعت
* ۳ خرید پاکتهایبزرگبرلبر با حمایتیکروز آموزشیککودک
صفحه 7:
صفحه 8:
* مبلغ مورد نیاز برای اينکه تمام کودکان تا سال ۲۰۰۰ به مدرسه بروند. ۹۵۰ میلیار
امر محقق نگردید!
این مبلغ کمتر از یک دزصد چیزی انستا که سالانه درحتیا برای لام خرج:می-شودا
صفحه 9:
۴ درصد از جمعیت کشورهای توسعه يافته. ۸۶ درصد از کل کالاهای دنیا را مصرف
من کنند.
© ۲۰ درصد از فقیرترین جمعیت جهان تنها ۱.۲ درصد از کل مصرف دنیا را دارند!
صفحه 10:
10
طرح موضوع
* نقش شرکتها به عنوان یک شهروند اجتماع چه می باشد؟
* مسئولیت های یک شرکت. در قبال جامعه ای که در آن فعالیت می کندچیست؟
* شرکت در مقابل چه کسانی مسئولیت دارد ؟ کارکنان . سهامداران. مصرف
کنندگان . محیط زیست و جامعه؟
* شرکتها چگونه می توانند در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور مشارکت کنند؟
* چه عاملهایی بر توجه شرکنها بر مسئولیت اجتماعی تاثیر می گذارد؟
* نقش بازیگرانی چون دولت؛ رسانه هاء جامعه مدنی. سازمانهای بین المللی و ... در
اين راستا جه می باشد؟
صفحه 11:
* کمیسیون اروپایی سال ۲۰۰۵ را به عنوان سال مسئولیت اجتماعی شرکتهای
کشورهای اتحادیه اروپا نامگذاری کرد.
* دولت انگلیس و فرانسه در داخل دپارتمان تجارت و صنعت. نماینده (وزیر) مسئولیت
اجتماعی شرکتها را رسماً معرفی نموده است .
* فرانسه که شرکتها را ملزم میکند که اثرات اجتماعی و زیست - محیطی فعالیتهای
خود را در برنامه سالانه مندرج کنند
افریقای جنوبی از الزامات ورود به بازار بورس را انتشار گزارش اثرات اجتماعی و
زیست - محیطی قرار داده است
* رییس جمهور امریکا تعداد ۱۰۰ نفر را به عنوان ناظر کمیسیون اوراق بهادار امریکا
منصوب کرد
* هلند از طرحهای مالی برای شرکتهای بزرگ در حال تطابق با مقررات سازمان توسعه
* يا دولت دانمارک که مرکز مطالعاتی کپنهاک را پایه گذاری نموده که بر روی 51۴
متمرکز شده است.
صفحه 12:
UNEP
00.07.00
073.80
ore FOO
00,007.00
00,600.00
7,988.08
89,008.08
26,709.00
AF ADP.
مسومو
سمه ممه
لست
(28,968.58
27,760.00
۳
08,009.00
00,000.00
مه
ee
ery
سیم
‘th. Crewe یه
on
۹
۹
همه
0
مه مو
لسلسم
oF
0
5
ea
6
oF
66
998
1,967,000 0B
6666 ممصم
8:70, 600.00
معموم هو
مهم ممه
ممعم 1606
678,708.20
ممص ه86
هم م9016
290,109.50
ممووو موه
مم مه
ممعو6 ه96
ی
203,080.00
B08 8D
BOO FOOD
2,909.00
199,987.00
ممووم موو
Od One
سول
سم
ليد لسن
‘ink ives
هه
مه سه
9
وی
3
ee
eo
۳7
ea
3
66
(nee! eens lemon mame Pre Bene mn, Odor XDI wl ED hare Dhl Ba لما aren bere (101 Bet 0
صفحه 13:
مسئولیت اجتماعی شرکتها پارادایمی در حوزه اداره شرکتها
اجتماعی شرکتها از منظر تقسیم وظایف و مسئولیتها و حرکت در جهت توسعه
* شرکتها مسئولیت اجتماعی شرکتی را نوعی راهبرد تجاری می بینند که باعث می گردد در فضای به
شدت رقابتی. بر اعتبارشان افزوده گردد و سهمشان در بازار فزونی گیرد؛
* جامعه مدنی و سازمانهای غیر دولتي مسئولیت اجتماعی را از شرکتها مي خواهند چون که به
رسوایی های مالی و فجایع حاصل از عملکرد شرکتها آگاهی و اشراف دارند:
* سازمانهای بین المللی نيز با توجه به اينكه تاثیرگذاری شرکتها در دنیای امروز بسیار بیشتر از
حکومتها می باشد.
* حل جالشهاى جهاني را بدون مشاركت شركتها غير ممعن می دانند و بسیاری از سیاستمداران, به
نوعى مديران شركتها نیز هستند. مسئولیت اجتماعی را از شرکتها خواهانند؛
* مراکز علمی نیز به مسئولیت اجتماعی شرکتها. از زاویه نقش شرکتها در توسعه یک کشور و حتی
ی دموکراسی. تداخل وظایف. مسئولیتهای یک شرکت با حکومت و همپوشانیهای حاصل از آن
می نگرند.
صفحه 14:
د
مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی
چکونه از طرية
جكونه أن coe وی وا ون ۰
یج کنیم و کسب و کار خود را توسعه دهیم
صفحه 15:
چون سازمانها و شرکتها تاثیر عمدهای به سامانه اجتماعی دارند بنابراین فعالیت
آنها باید به گونه ای باشد که اثرات مثبت حاصل از فعالیت خود را به حداکثر
برساند و اثرات منفی حاصل از فعالیت خود را به حداقل برساند و بعنوان
گذارترین عضو جامعه نگران نیازها و خواستههای درازمدت جامعه
باشند و در جهت رفع معضلات آن بکوشند . بدین ترتیب مسئولیت اجتماعی بر
مبنایی داوطلبانه تدابیر و رفتارهای تجاری در حوزههای کارگری. و توانمند
سازی کارکنان . ایمنی و سلامتی کارکنان و محل کار . حقوق مصرف کنندگان .
ملاحظات زیست محیطی. مدیریت مصرف انرژی و صرفه جویی. رعایت اصول
حقوق بشر. ضوابط رفتار و کدهای اخلاقی . فعالیتهای اجتماعی و خیر خواهی
شرکتی, را در بر می گیرد . در واقع. توسعه و اجرای این تدابیر و راهبردها در
این حوزه ها ابعاد کلیدی آنچه که امروزه به آن مسوولیت اجتماعی شرکتها
میگوییم را تشکیل داده است. مفهوم مسوولیت اجتماعی شرکتهاء اين اجزاء را
به هم وصل میکند و فعالیتها را حول یک چارچوب خاص که حمایت کننده
تجارت. تقویت کننده گفتگو با ینفعان اصلی, باشد سامان میدهد.
صفحه 16:
* مسئولیت اجتماعی شرکتها
* مسئولیت شرکتی
* شهروندی شرکتی
صفحه 17:
مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها
در پرسشنامه ای که بین ۱۰۰ شرکت برتر ایرانی توزیع گردید درایران Gal
مفهوم به دلیل نو بودنش هنوز رایج نشده است. اما تصوری که صاحبان
صنایع از مسئولیت اجتماعی شرکتها دارند .
۲ فعالیتهای حداقلی زیست محیطی .
7 کمکهای خیریه .
7 ایجاد و حفظ اشتغال .
تلاشهايى كه منجر به دريافت كواهينامه هايى جون رعایت حقوق مصرف کننده یا تعالی
سازمانی یا زیست محیطی شده است .
7" حمایت مالی از همایشها و کنفرانسها می باشد.
صفحه 18:
ا
مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها
* الگوی رفتاری مسئولیت پذیر از ابتدای فعالیت تجاری در
کشورایران نیز مطرح بوده است. ارزشهائی همانند
«انصاف». «درستکاری». «مردم داری» و ... هميشه در فرهنگ
کسب و کار ابران وجود داشتهاند.
* در ادبیات امروزی اقتصادی. به مواردی همچون «اخلاق کسب
و كار». «شهروندی شرکتها» «تعامل با گروههای ذینفع» و
«مسئولیت اجتماعی شرکتها» اشاره میشود.
* رویکرد سنتی در رعایت «اخلاق کسب و کار» یعتی انجام امور
خیریه و انساندوستانه دیگر کافی به نظر نمیرسد.
صفحه 19:
نیاز به یک جهش فرهنگی
تااتجام آمون خین نان فنسنگ انراتی آبیتیان عفیق ق ار ز شنم است.
جهشی که هم اکنون به آن نیازمنديم. درک اين مسأله است که رفتار
مسئولیت پذیر دیگر فقط یک الگوی رفتاری تحسین برانگیز نیست.
بلکه بخشی از راهبرد شرکتها به شمار میآید.
7 درک اهمیت کسب و کار مسئولیت پذیرانه در چارچوب راهبرد
شرکتها و راهبرد اقتصاد ملی یک چالش مهم است که همه ما بایستی
در آن نقش ایقا کنیم.
7 باید بتوانیم به مسئولیت اجتماعی شرکتها فراتر از چارچوبهای
مذهبی و با ستاسی بنگریم و بپذیریع که این پدیده یک امن ااتبی و
راهبردی در پیشرفت اقتصادی و کسب و کار کشور است.
صفحه 20:
موانع شکل گیری و توسعه الگوی مسئولیت
پذیری
* توجیه هزینه های فعالیت های غیر مربوط با کار اصلی
شرکت
* فرهنگ "تشکیک " در روابط نهادهای رسمی و شرکتها
؟ فرهنگ "برنده = بازنده " در مدیران شرکتها
* ضعف در شکل گیری نهادهای مدنی بر مبنای نیازهای بومی
کشور ِ
* ضعف در اجرای قوانین و آبین نامه های مربوطه
* مقاومت سیاسی در مقابل برخی از روندهای جهانی شدن
صفحه 21:
gle
* حکومت در کشورهایی چون ایران نه تنها نقش میانجی گرانه
و بی طرفی را بازی نمی کند بلکه به علت چند پارگی و منافع
متعدد در حوزه های متعدد خود به عنوان یک ذی نفع و
بازیگر فعال در فضای اقتصادی به صورت متضاد عمل می
کند . منفعت جویی های مدیران حکومتی فعالیتهای اقتصادی
را بی رونق کرده و مسئولیت ناپذیری را برای برخی
بنگاههای اقتصادی ترویج می کند. حتی بسیاری از مدیران
منافع شخصی خود را در قالب سیاستهای در خدمت منافع
عمومی. مطرح کرده و به تصویب می رسانند.
صفحه 22:
ا
موانع شكل كيرى و توسعه الكوى مسئوليت يذيرى
* فراهم نبودن فضا براى انجام كار فرهنكى مسئوليت شركتى
برای سوى شركتهاى بين المللى فعال در كشور
* عدم حمايت رسانه اى و حساسيت اجتماعى
[حمایت از بخش خصوصی
7 الگو کردن الگوهای موفق و شرکتهای موفق
[ارسانه ها بازوی بزرگ کردن و بین المللی كردن شرکتهای
ایرانی
هنرمندان و حمايت ان تولید داخلی
صفحه 23:
صفحه 24:
صفحه 25:
بروس کل(تسکی» مدیر اجرایی شرکت فلیپس:ما
به عنوان مردان تجارت کسب و کار باید به سیر تکاملی سرمایه گذاری
ادامه دهیم و این وظیفه ماست که فرصتهایی را برای تمام مردم در جهان
ایجاد کنیم « دقیقا همان فرصتهایی که برای خود در اینجا ایجاد می کنیم
و لذت می بریم. سود و منفعت در راس هر موفقیتی که در راستای
رسيدن به اين هدف به دست م ی آوریم وجود دارد . ما پول به دست
م ی آوریم . افراد را استخدام می کنیم اما باید توجه داشته باشیم که
همانطور که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستیم . مسئولیت
هایمان فقط مختص به درون شرکتمان نیست باید بدانیم که اگر قرار
است از جوامعی که د ر آن تجارت می کنیم سود به دست اوریم پس این
جوامع نیز باید از وجود و فعالیت ما سود ببرند .
صفحه 26:
انواع برنامه ها برای مشارکت بنگاههای اقتصادی
در سازمان مردم نهاد :
* مشارکت بین بخشی - تجمیع منابع و به اشتراک گذاردن خطرپذیری های اجرای
پروژه ها از طریق مشارکت میان سازمان های عمومی . مردم نهاد و خصوصی
* مشارکت بخش خصوصی و عمومی
* داوطلبی کارکنان - مشارکت داوطلبانه کارکنان در انجام پروزه های اجتماعی
* بازاریابی خیر خواهانه - تعریف برنامه بازاریابی شرکتها بر اساس یک موضوع و
چالش اجتماعی
* بازاریابی اجتماعی - تحقق بخشیدن به اهداف و مقاصد اجتماعی با استفاده از
فنون بازاربابی تجاری
* داوطلبی شرکتی - در اختیار گرفتن منابع و امکانات بنگاههای اقتصادی در انجام
پروزه های اجتماعی
* فعاليت هاى خيريه راهبردى
صفحه 27:
ا
همكارى اجتماعى .به عنوان «مكانيزم هاى حل مشكل اجتماعى بين سازمانها» عمدتاً مسائل اجتماعى همجون
آموزش. سلامت و محیط را در برحی گیرد و منلبع سازمانی ربا همدیگر ترکیب می کندتا راه هل هایی
برای منفعت شرکا ارائه دهد و در نتیجه به نفع جامعه هم باشد. تدوین سیاستگذاری به منظور در گیر شدن
بنگاههای اقتصادی در مسایل جامعه توسط نهادهای عمومی چون بهزیستی کمک شایلنیبه بهزیستی و
بنگاههای اقتصادی می کندتا فرصتهای همکاری با یکدیگر را بهتر بشناسند و ارتباطات غیر رسمی خود را
گسترش دهند که این همکاری می تواند حوزه های شهری . معضلات و اسیب های اجتماعی و توسعه جوامع
محلى را در بر كيرد تا این همکاری در دراز مدت به یک مشارکت راهبردی بینجامد.
مشارکتهای اجتماعی بین بخشی می تواند انواع مختلف زیر را در بر گیرد:
* مشارکت بین سازمانهای مردم نهاد و بنگاههای افتصادی: تمرکز بر مسایل زیست محیطی برابری و اموزش,
توسعه اقتصادی, سلامت
* مشارکت بین دولت و بنگاههای اقتصادی: تمرکز بر توسعه زیر ساختها و خدمات عمومی
* مشارکت بین دولت و سازمانهای عمومی : تمرکز بر برون سپاری و رفاه اجتماعی
* مشارکت بین دولت. بنگاه و بخش سازمانهای مردم نهاد: تمرکز بر توسعه افتصادی. توسعه جوامع محلی و
خدمات اجتماعی نگرانی های زیست محیطی و سلامت
* مشارکت با ذینفعان به شناسایی مسائل (اجتماعی. محیط زیستی. سیاسی, ۱
کمک به شناسایی مسئولیتهای اجتماعی شر کت. مطالعه وذ
و اقتصادی) چالشزا,
توسط شرکتها کمک مینماید -
صفحه 28:
مشارکت بخش خصوصی و عمومی
مشارکتهای خدمات: چنین مشارکتهایی از توانمندیهای بالفعل شر کای مختلف
در حوزه هایی که بنگاههای اقتصادی توانمندی و منابع دارند استفاده می کند.
مشارکتهای تامین مالی چنین مشارکتهایی همچنین از طریق دعوت کردن
شرکای دیگر به جذب منابع مالی با تونمندیهای جدید میپردازند
مشارکتهای توسعه محصول این مشارکتها اغلب ذینفعان مختلفی را جهت
توسعهی محصولات یا فرآیندهایی که هیچیک از شرکاء قادر به انجام آن به
تنهایی نیستند گرد هم می آورند.
مشارکتهای هماهنگی : چنین مشارکتهایی جهت هم آهنگ کردن سیاستهاء
اهداف. بیانیههای و فعالیتهای مشترک. میان گروهی از شرکاء شکل میگیرند و
اعضا را از اینکه فعالیتهایشان جهت رسیدن به یک هدف مشترک مکمل
یکدیگر است مطمتن میکند.
صفحه 29:
داوطلبی کارکنان
* شامل همکاری ها و خدمات داوطلبانه کارکنان شرکتها در پروژه های
تعریف شده در رابطه با برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتها می باشد اینگونه
خدمات می تواند شامل ارائه پیشنهاد یا خدمات باشد.
* بدين ترتيب از طريق تعريف يروزه هاى مشترك سازمانهاى مردم نهاد با
بنكاههاى اقتصادى مى توان كاركنان شركتها را به اشكال كوناكونى در
برنامه ها و حوزه های خدمات 626 ([درگیر كرد.
* سرپرستی کودکان
* استفاده از کار داوطلبانه کارکنان شرکتها حیطه خدمات ۲60
* استفاده از مهارت و تخصصی کارکنان شرکتها در حیطه خدمات NGO
صفحه 30:
انواع
فعالیتهای داوطلبی کار کنان
صفحه 31:
بازاریابی خیر خواهانه
* بازاریلبی مرتبط با برنامه ای خیربه.به معنای تدوین و اجرای برنامه های
بازاریلبی ای عی باشد که تحت آن برنلمه ها مبلغ مشخصیبه برنلمه خیریه
تعیین شده ای اختصاص داده می شود و به واسطه این اقدام مشتریان
خریدهلیی انجام میدهند که باعث ایجاد در آمد حی گردد. در ولقع طی این
برنامه ها شرکت و محصولات آن به یک برنامه خیریه گره می خورند.
اختصاص درصدی از فروش محصولبه حملیت از برنلمه ای خیریه یا فعالیت
سازمائى مردم نهاد. فروش محصولى نمادين همراه محصول اصلى شركت
جهت حمليت از حل يك معضل اجتماعى. و اختصاص مبلغى جهت اهدا به
موسسه اى اجتماعى و بازاريلبى براى جلب حمليت هاى همكلنى بيشتر در
ميان مصرف كنندكانء همكى از جمله نمونه هاى بازاريلبى مرتبطببا برنامه
اى خيريه مى باشند
صفحه 32:
يي سس
بازاریابی اجتماعی
بازایابی اجتماعی به معنای استفاده از اصول بازاریابی جهت تاثیرگذاری
بر رفتار انسان برای بهبود سلامت جامعه و منافع آن است. در واقع
در بازاریابی اجتماعی سازمان های عمومی (مانند بهزبستی) سازمان
های دولتی. و سازمان های مردم نهاد از اصول بازاریابی, تحقیقات
مصرف کننده و برنامه ریزی راهبردی بهره می برند تا به اهداف
اجتماعی مدنظر خود دست يابند.
برنامه هایی که از سوی سازمان های نام برده به منظور کنترل ترافیک و
رعایت اصول راهنمایی و رانندگی. کاهش مصرف سیگار و مشروبات
الکلی. مبارزه با مصرف مواد مخدر. کاهش جرایم اجتماعی و غیره
انجام می شوند در اين مقوله جای می گیرند و می توانند با اتخاذ
رویکرد بازاریابی اجتماعی به شکلی اثربخش تر دنبال گردند.
صفحه 33:
داوطلبی شرکتی
شرکتها بخشی از منابع و امکانات خود را در اختیار پروژه های
اجتماعی و چالشهای اجتماعی قرار می دهند. همچنین با تشویق
کارکنان و سایر ذی نفعان خود برای مشارکت در فعالیتهای
اجتماعی و در اختیار گذاردن امکانات. شرکت را درگیر چالشهای
اجتماعی و مشارکت با سازمانهای اجتماعی می نمایند.
صفحه 34:
]سس سس
فعالیت های خیریه راهبردی
* مسئولیت اجتماعی راهبردی, انجام اعمالی است که هم برای کسب و کار و هم
برای جامعه مفید است. بنا بر مسئولیت اجتماعی راهبردی. شر کتها به
خودشان کمک میکنند زیرا مسئولیت اجتماعی راهبردی در راستای فراهم
کردن بهترین منافع مالی برای شرکتها نیز هست.
* این نوعی بشر دوستی در کنار انگیزههای سودآوری است - که بر طبق آن
اهداف اجتماعی میتواند در درازمدت سودآور باشد؛ زیرا نیروهای بازاری
انگیزههاپی مالی برای آنها فراهم میکند که این امر در راستای عملکرد
مسئولانه اجتماعی بدست میآید.
* مسئولیت اجتماعی راهبردی بر این باور است که مبالغی که در کارهای
يسنديده صرف میشود. باعث بازگشت سرمایهگذاری برای كسب و كار
میشود.
صفحه 35:
اقدامات و ابتکارات بین المللی
* معاهده سازمان ملل Global Compact
* كزارش دهى 00181
* استانداردهاى 14001 90006 80], ۰۸۸1000 5۸8000
ILO-OSH 2001 18001&
OHSAS 18001 +
EFQM°*
OECD:
FTSE4Good °
EMAS (Eco-management and audit scheme) °
Fair-trade Labelling Organisations °
EU eco-label °
صفحه 36:
Reel ROBERN Ey ore Sen 2a) LRTRCR SCY Pere ea | PRRs OPPS evs rec)
یجاد مشارکت جهانی بای
بهبودبهداشت ملدران و
صفحه 37:
(Global compact) tgs astiage
در سال ۱۹۹۹ در مجمع چهانی اقتصاد در داووس,
سویس, کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل با به چالش
کشیدن رهبران تجاری جهان آنها را به قبول و اجرای
اصول بنیادین حقوق بشر, استانداردهای کار و حمایت از
محیط زیست فرا خواند.
این معاهده دارای ٩ اصل برگرفته از ارکان زیر است
THE GLOBAL es
COMPACT ieee
معیارهای کار
حفاظت از محیط زیست
صفحه 38:
os Jos
the
معاهده جهانی ]60۳۸0۵۵ Global
تجارت بايد به اعلاميه
جهانی حقوق بشر احترام
بگذارد و از حمایت
المللی OF دفاع کند.
تجارت باید اطمینان بدهد
که در فعالیتهای ضد
حقوق بشر همدستی نكند.
و حقوق شده
اتحاديدها و جانه زنی قبول
كند.
حذف تمامى اشكال كار
اجباری
منع موثر و قاطع کار
کودکان
حذف تبعیض در عرصه
استخدام و اشتفال
رت باید آزادی تجمعات تجارت باید از نگرشهای
پیش احتياط ملى در
خصوص چالش زیست -
محیطی حمایت کند.
ابتکارات به منظور بهبود
مسئولیت پذیری زیست -
محیطی قبول کند.
ترش توسعه و اشاعه
مبارزه با فساد و افزایش
شفافیت
فناوری های سازگار به
محیط زیست.
صفحه 39:
موضوعات اساسی استاندارد 15026000
* نحوه حاکمیت شرکتی
* حقوق بشر
؟ عملکرد کارگری
* محيط زيست
* فعاليت منصفانه
* احترام به حقوق مصرف کننده
رای رتست
صفحه 40:
ee
شرکت دارو پخش
ما بمنظور مشارکت در مراقبت از سلامتی وارتقا کیفیت زندگی
رضایت مشتریان و رفع نیاز های آنان را سر لوحه کار خود
قرار داده ولذا تحقیق وتوسعه را بعنوان یکی از ارکان اساسی
رسيدن به اين هدف مهم لحاظ وبه ان مى يردازيم .ما همواره
سعى مى نمائيم ضمن ايجاد زمينه هاى رشد و ارتقا منابع
انسانى خود با بهره كيرى از دانش وفناورى نوين اقدام به
توليد محصولات جديد با كيفيت وقابل رقابت نموده و علاوه
بر ييشرو بودن در صحنه ملى حضورى فعال در عرصه بين
المللى نيزداشته باشيم .
صفحه 41:
مركت يوقان
* ما به یکدیگر pl pial مى كذاريم و روابط تعريف شده مان را بن اساس اعتماد
يايه كذارى مى كنيم.
ما همواره به دنبال برقرارى رابطه برد/ برد مى باشيم و نظرات خود را با
صراحت مطرح مى كنيم.
ما خود را متعهد به مشاركت مى دانيم و تلاش و اثربخشى يكديكر را ارج مى
ما بر مبناى تحليل اطلاعات تصميم مى كيريم و مسئوليت اقدامات خود را مى
ee
ما خود را متعهد به نوآوری و فراگیری مستمر فردی و جمعی می دانیم.
ما همواره در جهت حفظ و افزایش منافع ملی قدم برمی داریم.
شرکت صنعتی بوتان در حاشیه رسیدن به اهداف اصلی خود و بمنظور
برداشتن گامی موثر در جهت کمک به همنوعان, بعنوان پشتیبان " موسسه
بنیاد نیکوکاری مهر تهران " نیز نقش موثر و حمایت کننده ای ایفا نموده است
صفحه 42:
شركة سانيا
* اخذ كواهينامه مختلف زيست محيطى
* تولید پراید انژکتوری و CLC
* طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
* تاسیس موسسه خیریه رمضان
* حمایت مالی از سمینارها و همایشهای علمی
* طرح کاشت یک درخت به ازای تولید هر خودرو
* دارنده بیشترین تقدیرنامه ها درزمینه موضوعات زیست محیطی در
کشور
* کمک به زلزله زدگان و نوسازی بم
* طرح کمک به بیماران سرطانی
صفحه 43:
شرکت تولی يرس
بازسازی و نوسازی مدارس در شهر قزوین و محمدیه
کمک به زلزله زدگان شهر اردبیل
کمک به انجمن بیماریهای خاص
همیاری مجتمع معلولین و سالمندان شهید هاشمی نژاد كهريزك
کمک به مردم آفغانستان
همیاری اتجمن ناشنوایان
کمک به زلزله زدگان بم
کاهش كن منابع از طریق جایگزینی فناوری در سامانه تولید اسید , تهیه پودر . بسته بندی
محصولات
به کارکیری سافت استارترهای هوشمند . نصب فرکانس کانورتورها
uals 5 اتلاف منابع از طریق اصلاح زیر ساختها مانند : زونبندی انبار , توسعه و بهینه سازی چیدمان
* آلات و اصلاح تاسیسات ساختمانی
* جایکزینی انرزی . به کارکیری لیفتراکهای کازی : کاز طبیعی در تولید و سامانه تاسیسات کارخانه
* جایگزینی مواد کم خطر در فرایند تولید
به کارگیری فناوری جدید تولید پودر
* تحلیل ضایعات و به کارکیری آنها در جلسات تشخیص و تحلیل ضایعات
صفحه 44:
0
شرکت تام Sloe! خودرو
* همکاری با دانشگاهها در زمینهی فناوری رباتیک
* کمک به تیمها و مسابقات ربوکاپ
* برگزاری سمینارهای تخصصی در نمایشگاه صنعت تهران در سال ۸۵
* حمایت از مراکز درمانی و بهداشتی
* اهدای ۵۰ دستگاه رایانه به آموزش و پرورش منطقه ۱۵
* اهدای تجهیزات فنی به آموزشکدهی شهید بهشتی
* اهدای کمکهای غیرنقدی به بهزیستی
نظرسنجی از مراکز ورزشی
* حمایت از همایشهای علمی
* گواهینامههای اخذ شده
استقرار سامانه مدیریت زیستمحیطی بر اساس استاندارد 14001-2004 150
ارزیابی و کنترل خطرات ایمنی و جنبههای زیستمحیطی در طراحی محصولات
اندازهگیری آلایندههای زیستمحیطی محصولات
اندازهگیری و کنترل آلایندههای شرکت
صفحه 45:
شرکت باند و گاز کاوه
کارگروه تحقیق و نوآوری
کارکروه اموزشی فرهنگی
مراسم تدير ازمادران بدران و ئش آموزان مان
مشترك كردن دئشىآموزان متاز به مدت سا با انون فكرى كودكان و موجوانان جيت ارسال كت
gl ag es أموزان كاركتان شركت و كمك به حضور در ابيا
ی بر نيا كمك آموزشي براى بعضي از داششى آموزان
تهيه وهديه دو جلد كتاب مرتبط براى كاركنان از زوم کرد و رانا
تهيه وهديه يكسرى كتاب مرتيط براى كاركنان صاحب فرزئ شده و همسراتشان
يجاد كتابخائه جهت برستل و اعضاى خانواد از
ناد راد مركز مشاوره اى د شهر ساوه جيت سرويس دادن به خانواده هاى كاركتان د ميته فى لسترس - لفسردكى - داشت راشي كار
أرائه مشاوره هاى تحصيلى و ايجاد اعتماد به قس.
Js كلاسهاى آموزئى باهدف از اين أموزش. تريح وتامين جكوتكى اشن زندكي سالم بر نشاط ومملو از صميميت براى خانوله هاى برستل كارخاه و رفع مشكلات فعلى موجود
أموزش معيارها وملاعاى AS همسر آمورش وغيف همسران نسبت به pT Su روش حل مشكلات موجود. أموزش تغذيه مناسب أموزش بارورى و بارمارى
os gl عودكان و تربيت آنان تا سن بلوع . آموزش روشياى رفتارى با فرزدائي كه به سن بلوع رسيده ند.آموزش جكوتكي مواجيه با عوال استرس زا
ig جكونكي جلوكيرى از ردكي و طريه رفع أن
بركزارى تورهاى تفريحي
کارگروه ایمنی و بهداشت :
فراردد با مركز مدائيز سكي جيت نجام معاينات و سرويس به خانواده هلى كاركفان
أراردد جيت بيع تكيلي بيمه عمروحوادث براك عليه كاركان و را تحت تك يشان
بي كيرى مسابل هداشتي و حفات فردى و محيلى توسط كميته مربوطه و كارشناس أن
صفحه 46:
برخی فعالیتهای شرکتهای خارجی در حوزه مسئولیت
اجتماعی
* سرمایه گذاری های اجتماعی شرکت 01۲۷
* اعزام روزنامه نگاران و خبرنگاران به کشورهای مربوطه توسط رنو و قآ و
HYDRO
* برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی آموزشی برای مدیران نفتی
ساخت خانه کودک در بم
اعزام تیم فوتبالایلام به مسابقات ورزشی نروژ
اعطای بورس تحصیلی
احداث مدرسه در اردکان
تجهیز مدارس اهواز به اینترنت
اهداء توپ فوتبال به مدارس اهواز
ساخت مجموعه های ورزشی
انتشار کتاب
* اموزش نجات غريق
* همکاری در زمینه زیست محیطی با شرکتهای نفتی دولتی
۰
۰
صفحه 47:
شرکت آبهای معدنی دماوند با
همکاری یونیسف ایران
در نظر دارد طرح را به
منظور آموزش ۴۵۰۰
کودک در ۱۲ شهر و ۹۶ روستا از
محرو ترین مناطق ایران اجرا کند
مصرف کننده عزیز, با خرید این
محصول شما نیز از همین لحظه در
پیشبرد طرح "آی با کلاه" سهیم شده
اید.
صفحه 48:
* شرکت پاکشو با برند "گلرنگ" در ابران طرح برای
جما از روستا مهدهای بونیسف در مناطق دورافتاده و محروم آیران آغال كرده
تغذیه. آموزش و سرگرمي و در نتیجه دگرگون کردن آینده حداقل ۵۰۰ کودک
خردسال درمناطق دور افتاده ایران: و
بابرا لا
صفحه 49:
۳ mess 5
مشارکت شهروند و یونیسف eh
شهروند و یونیسف از مشتریان تقاضا می
کنند هنگام پرداخت صورت حساب هستند.
مبلغ ۱۰۰ تومان به یونیسف کمک کنند.
هدف:
* افزایش فروش افزايش اعتماد. علاقه و
وفاداری مشتریان به آشهروند "و حمايت و من ققط 1٠٠ تومان
ترویج حقوق کودک. 1
* ایجاد انگیزه درکارمندان شهروند
گرد بش را € unicef
صفحه 50:
* مشارکین طرح شبدر امید در ایران: شرکت آسان موتور نماینده رسمی
کمپانی هیوندای موتور کره در راستای انجام وظایف و مسئولیت های
اجتماعی خود با همکاری پلیس راه ناجا و سازمان بهزیستی کشور به
منظور جلب توجه اذهان عمومی به آمار بالای تصادفات رانندگی منجر
به فوت و با اشاره به آثار و صدمات منفی روحی و روانی آن در بدنه
اجتماع. اقدام به برگزاری طرح «شبدر امید» نمود که در آن طی
شناسائی و جذب کودکان و نوجوانانی که در آثر سوانج رانندگی ۰
سرپرست خانواده خود را از دست داده اند. به منظور دلجویی و به قید
قرعه: نسبت به رسیدگی به نیازهای تحصیلی؛ معیشتی و خانوادگی
تعدادی از آن عزیزان اقدام گشت و نزدیک به ۶۰۰ کودک در پوشش این
طرح قرار گرفتند.
صفحه 51:
دلایل حرکت شرکتهای ایرانی
* مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان ابزاری برای توسعه بازار
* هدفمند کردن و یکپارچه کردن فعالیتهای پراکنده کنونی شرکت در حوزه
مسئولیت اجتماعی شرکتی
* اتصال و هم افزایی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی به دیگر
فرایندهای درون سازمانی
* ير كردن شکاف میان فعالیتهای انجام شده در شرکت و تصویر بیرونی
شرکت
* اولویت و انتخاب فعالیتهای مسئولیت اجتماعی شرکتی که بیشترین
ارزش افزوده را می تواند برای شرکت به همراه اورد
* اخذ امتیاز لازم در فرایند جایزه تعالی سازمانی
* مديريت باج دهى و باج خواهی
صفحه 52:
بح نا
سس
۵2۷۷۷۰۰۰
صفحه 53:
حل ی اجتماعی و
رابطه برنده برنده میان تمامی بخشها
صفحه 54:
تصویر سازی فضای 65۴
بت هر مب
صفحه 55:
تکامل مسئولیت اجتماعی شرکتی
* کونه ای از فعالیت های 6۹1۴ را دنبال می کنند که می توان آنها را "پروژه های بی
1 "(۳۲0[066 ۳61) نامید. که عمدتا علائق فردی یک مدیر ارشد را بازتاب می
کند. در حالیکه ممکن است چنین پروژه ای با قبل و قال و هیاهوی فراوان آغاز شوند. ولی
حداقل منفعت را هم برای شرکت و هم برای جامعه به دنبال دارد.
* گونه ی دیگری از فعاليت هاى 0518© وجود دارد که می توند برای برای طرفین ایجاد
رضایت کند. اما متاسفانه اين منافع ناچیز و معمولا یک طرفه هستند. به عنوان مثال در
امور خیریه. منافع زیادی نصیب جامعه می شود (اما به جز نام نیک برای شرکت ثمری
ندارد).
* و به عکس در فعالیت های 51۴ تبلیغاتی , تمام سعی بر ایجاد شهرت برای کسب و کار
است و چندان منفعتی عاید جامعه نمی شود. بسیاری از منتقدان اين گونه از فعالیت های
CSR را بهترین گونه ی تبلیغات برمی شمرند و در صورتی که حرف و عمل شرکت یکی
نباشد آن را برای جامعه مضر می دانند.
* ایجاد ارزش های مشترک میان کسب و کار و جامعه را تشخیص نمى دهنداما اين مهم از
3 "مشاركت هاى هوش
فراتر از عدم خطرپذیری و یا افزایش اعتبار می باشد Smart Partnering-
صفحه 56:
LE
مسئولیت اجتماعی و بهزیستی
* 6 )به بسهزیستیو بنگاههایلقتصادیمیکند تا
فرصتهایهمکاریبا یکدیگر را بسهتر بمشناسند و ارتباطات
غير رسمیخود را کسترشدهند کسلینهمکاریمیتولند
حوزه هایشهری معضلاتو لسیبهایلجتماعیو توسعه
جولمع محلیرا در بسر گپرد. سازمانهایعمومیاز طریق
گسترشاسگوهایمشارکتبا بسنگاههایلقتصادیمیتولند
علاوم بر جذبمنابع ما لومشاركتب خش خصوصىو
سازماتهایغیردولتیرا در حلچاشهایشهریو اجتماعیبا
خود همرله کند.
صفحه 57:
فرصتهاى مشارکت
تعریف فرصتهای مشارکت بنگاههای اقتصادی در حوزه های :
* خدمات توانبخشی
* حمایتی
* بازپروری
* پیشگیری از معلولیت ها
* آسیب های اجتماعی
شناساپی موقعیتها و برنامه های مبتنی بر فعالیت برنده-
برنده(مشارکتیهای بخش خصوصی و عمومی ) که به نوعی بتوان
بنگاههای اقتصادی را به مشارکت در حوزه های فعالیت بهزیستی
تشویق کرد.
صفحه 58:
"بهبود اعتبار و برند شرکت
*انکیزش و حقظ کارکنان
*پیدا کردن دید نسبت به ماهیت بازارهای اینده
*دسترسی به دانش و تحقيقات ملى بين المللى
*دسترسی به زیر ساختهای عمومی برای گسترش
ارها
*تخصص حرفه ای در بازار یابی مدیریت و برنامه
ریزی ارتباطات تحقیقات مصرف کننده ردیابی
plana pass
۱۵ 9
*خدمات رسانی بهتر
پوشش بالاتر
سلامت و بهبودی بیشتر كه همه اين موارد
منجر به توسعه پایدارتر می گرد
*ازاد سازی منابع برای سایر اولویت ها
یادگیری در مورد تحقیقات مصرف کننده و
بازاریابی و مدیریت ارتباطات
*فهم و شناخت مشتریان به عنوان مصرف
کنندگان
نفش واسطه ای
*داشتن مشروعیت نهادی
eter
*دانش در مورد بازارهای هدف
*تسهیل محیط قانون گذاری
صفحه 59:
أبه جه معنا است و جكونه
ران یک کانال ارتباطس
استفاده کنیم و چگونه
اير كسب و كارها می
راند از عملکرد ما بهره
نه می توانیم موقعیت
خود را نسبت به ذى تفعان)
بط و سياستكذاران
ریت کنیم؟
سازمانهای عمومی
اسطه و پیون دهنده ها
اچگونه می توانیم در نوسعه و
ترویج مسئولیت شرکتی لش
افرینی کنیم
لچکونه می توانیم بر دولت و
نهادهاى سياستكذار و قانونکار
اثير كذار باشيم و جكونه مى
أتوائيم الهام بخش بخش كسب و
ار به منظلور شزکت در حل
أجالشهاى اجتماعى باشيم
أجكونه مى توائيم تعاملات خود
بخش خصوصی و دولت
نیم
جامعه مدتی و سازمانهای مردم
نها
أنظارتى
مهمترین جنبه اجتماعی سیاسی|
لسئولیت اجتماعی شرکتی
لچیست و چه دستاوردی برای
جامعه مدنی رد
أجكونه مى توائيم علاوه بر
أتاثير كذارى از منافع خود
أمحافظت كرده و بدون مصالحه
مصلحت سنجی اقدامات و
أسياستهاى خود را به بيش
أببريم ؟
أجكونه مى توانیم ارتباطمان با
أذ تفعان مرتبط بنكاههاى
افتصادی و نهادهای دولتی
تفویت کنیم ٩
اتحادیه ها و سندیکامها
أجكونه می توانیم درگیر
أقدامات و ابتكارات
مسئولیت اجتماعی
SY شویم پدون انکه
اعضای خود مصالحه
ده باشیم؟ چکونه می
اتوانیم بر سر عقاید و
ارمانهاى خود بايستيم ؟
صفحه 60:
مشارکتهای راهبردی:
7 بستر مبتنی بر منابع
در اين بستر مشاركتها. ائتلافها و سرمایه گذاری های مشترک میان بهزیستی و بنگاهها از
نقطه نظر برآورده نمودن نیازهای سازمانی یا حل مشکلات سازمانی مورد توجه قرار می
كيرد
” بستر مسايل اجتماعى
در این بستر به سازمانها و گروهای ذی نفوذ به عنوان ذی نفعان مسایل اجتماعی نگریسته می
شود و نه ذی نفعان سازمان
7" بستر مبتنی بر جامعه
استدلال کلی در این حوزه این است که روابط جدید میان دولتها بنگاههای افتصادی و
سازمانهای عمومی و جامعه مدنی در حال محو مرزهای میان بخشها و حوزه ها می باشد و
مشارکت بخش خصوصی و عمومی اتفاق می افتد.
صفحه 61:
+1 مرحله إيجاد يك مشار کت حسومی خصوصی با ین بضتی به صورت زیر است :
اتعيين حوزة
هرك Meg etl sah atte شركاى بالقود نايع در خارج ا حوزء مشاركت. .تمسين الكو و هورتماى سشاركت
خناسايى شوكاى بالفوه. و هو صورت مناسب بون انها حصول اطمينان او مشاركت آنان. لتكيزء داهن به انها و تشويق انها به مسكارى نا يكديكر
بتاى مشاركت
اخيكا ae كارى شهه وا أو سلويق حسول تواقق هر موره حدفها و لسول اسلى مشاركت ينا م ميد
أضيكا بونامه فعاليتفاى غود يا طنج بيذي مي كنند و مروه ely am متف
شرا ساختاز و مدمرمت دراز مدت متاركت شان وا مورد بروسى قراو مى ديد
9 8 حاضان المنايع تقدي و غير نقد را شتاناني و فال مس ند
اجتكامى به منايع تامين شه و هر مورت جزلمات يروز توافق به حمل امد رونت اجرا غل می شود تین نک جدول زمایی مور توافق ور در
ll ری و گزایش دهی هر ماره تسر ب كازائي - مازده و ختانع :آنا سعارکنت. ه هدفهای Sab رسد
مرور وضعيت مشاركت تتاثير مشاركت بر سازمانهاى شريك جكونه است؟ آنا وقت أن قرا رسمده ابت كه يعضس از شركا ار معارکت خارج شود
تجديد نر
تخد هر در ورد مها کت ها با Stipes sn pth ta
تمادیته کرحت
ید ساستاها و سروک الى عيدب مع ارك بای تسین و دایم ههد
ادامه دادن با به بایان رساندن.
WON میک توق بر بیع se
صفحه 62:
تا
<n 113