مسئولیت اجتماعی شرکت ها
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- ابزارهای مسئولیت شرکتی
- الگوی مسئولیت پذیری
- بازاریابی اجتماعی
- بازاریابی خیر خواهانه
- بخش خصوصی
- برنامه های داوطلبی کارکنان
- پاورپوينت مسئولیت اجتماعی شرکت ها
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- پاورپوینت مسئولیت اجتماعی شرکت ها
- حمايت گلرنگ از يونيسف
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- داوطلبی شرکتی
- داوطلبی کارکنان
- شركت های پارادایمی
- شرکت Avon
- شرکت آب معدنی دماوند
- شهروند
- شهروندی شرکتی
- عهدنامه جهانی
- مسئولیت اجتماعی
- مسئولیت اجتماعی شرکتی
- مسئولیت شرکتی
- مشارکت بخش خصوصی و عمومی
- مشارکت بین بخشی
- مشارکت عمومی خصوصی
- مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی
- يونيسف
امتیاز
مسئولیت اجتماعی شرکت ها
اسلاید 1: مسئولیت اجتماعی شرکتها مشارکت بخش خصوصی و عمومی
اسلاید 2: ساختار مطالب2
اسلاید 3: بیشترین بهره را از کارگاه آموزشی ببریممشارکت نمودنداشتن ذهنی باز و پذیرابا یکدیگر آشنا شویمدانش و نظرات خود را با سایرین قسمت کنیداز پرسیدن سوالاتمان نترسیمداشتن ذهنی باز و پذیرا3
اسلاید 4: تجربه بهزیستی، طرح شبدر امید 4
اسلاید 5: مثالهایی از مسئولیت اجتماعی شرکتیمسئولیت اجتماعی راهبردی (بانک Loyds )برنامه های داوطلبی کارکنان(شرکت Rolls-Royce)Caused Related Marketing بیمه Mapfreنیرو گاهها در ترکیه و انگلستان اهمیت رعایت مسایل مسئولیت شرکتی توسط پیمانکاران و مشتریان اموزش کارکنان برای مصرف مسئولانهFinance Bank) در ترکیه)وارد کردن شاخص مسولیت شرکتی در فرایند استخدام و ترفیع ( بانک Hbos)اموزشهای غیر حرفه ای به کارکنان ساختار راهبری شرکت و ترکیب آن توجه به اقلیتها هیئت اتاق بازرگانی ژاپن روزنامه حریت و راه آهن 5
اسلاید 6: مثالهایی از مسئولیت اجتماعی شرکتیشرکت Avon ، صدای مبارزه با خشونت خانگی را رساتر کنید ، همکاری با یکی از بازیگران نامزد زن اسکار 10 میلیون دلار برای مبارزه با خشونت علیه زنان و 4 میلیون دلار برای مبارزه با خشونت علیه کودکان HOME DEPOT ساخت خانه برای افراد بی سرپرست و بی خانمان که کودک دارند از طریق بسیج کار دواطلبانهمک دونالد : طرح 1 دلار برای کودکان در ازای هر بیگ مک ، 12 میلیون دلار در 24 ساعت P&G خرید پاکتهای بزرگ برابر با حمایت یک روز آموزش یک کودک 6
اسلاید 7: 7دنیای ما...... در تعادل نیست
اسلاید 8: آیا این جهان ماست؟ مبلغ مورد نیاز برای اینکه تمام کودکان تا سال 2000 به مدرسه بروند، 950 میلیارد دلار بود. این امر محقق نگردید!این مبلغ کمتر از یک درصد چیزی است که سالانه در دنیا برای سلاح خرج می شود!8
اسلاید 9: آیا این جهان ماست؟20 درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته، 86 درصد از کل کالاهای دنیا را مصرف می کنند. 20 درصد از فقیرترین جمعیت جهان تنها 1.3 درصد از کل مصرف دنیا را دارند!9
اسلاید 10: طرح موضوع نقش شرکتها به عنوان یک شهروند اجتماع چه می باشد؟مسئولیت های یک شرکت، در قبال جامعه ای که در آن فعالیت می کندچیست؟شرکت در مقابل چه کسانی مسئولیت دارد ؟ کارکنان ، سهامداران، مصرف کنندگان ، محیط زیست و جامعه؟ شرکتها چگونه می توانند در توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور مشارکت کنند؟چه عاملهایی بر توجه شرکتها بر مسئولیت اجتماعی تاثیر می گذارد؟ نقش بازیگرانی چون دولت؛ رسانه ها، جامعه مدنی، سازمانهای بین المللی و ... در این راستا چه می باشد؟10
اسلاید 11: اهمیت موضوعكميسيون اروپايي سال 2005 را به عنوان سال مسئوليت اجتماعي شركتهاي كشورهاي اتحاديه اروپا نامگذاري كرد. دولت انگليس و فرانسه در داخل دپارتمان تجارت و صنعت، نماينده (وزير) مسئوليت اجتماعي شركتها را رسماً معرفي نموده است .فرانسه كه شركتها را ملزم ميکند كه اثرات اجتماعي و زيست ـ محيطي فعاليتهاي خود را در برنامه سالانه مندرج كنند افریقای جنوبی از الزامات ورود به بازار بورس را انتشار گزارش اثرات اجتماعي و زيست ـ محيطي قرار داده است رییس جمهور امریکا تعداد 100 نفر را به عنوان ناظر کمیسیون اوراق بهادار امریکا منصوب کردهلند از طرحهاي مالي براي شركتهاي بزرگ در حال تطابق با مقررات سازمان توسعه صنعتي ملل متحد است حمايت میکند يا دولت دانمارك كه مركز مطالعاتي كپنهاك را پايه گذاري نموده كه بر روي CSR متمركز شده است. 11
اسلاید 12: تاثیر و قدرت در حال افزایش بخش خصوصیSource: Ranking based on corp. revenue data from Fortune Magazine, October 1, 2005; and GDP data from World Bank World Development Indicators (WDI) Report 2005.12
اسلاید 13: مسئوليت اجتماعي شركتها پارادايمي در حوزه اداره شركتهاحكومتها به مسئوليت اجتماعي شركتها از منظر تقسيم وظايف و مسئوليتها و حركت در جهت توسعه پايدار نگاه مي كنند؛شركتها مسئوليت اجتماعي شركتي را نوعي راهبرد تجاري مي بينند كه باعث مي گردد در فضاي به شدت رقابتي، بر اعتبارشان افزوده گردد و سهمشان در بازار فزوني گيرد؛جامعه مدني و سازمانهاي غير دولتي، مسئوليت اجتماعي را از شركتها مي خواهند چون كه به رسوايي هاي مالي و فجايع حاصل از عملكرد شركتها آگاهي و اشراف دارند؛سازمانهاي بين المللي نيز با توجه به اينكه تاثيرگذاري شركتها در دنياي امروز بسيار بيشتر از حكومتها مي باشد،حل چالشهاي جهاني را بدون مشاركت شركتها غير ممكن مي دانند و بسياري از سياستمداران، به نوعي مديران شركتها نيز هستند، مسئوليت اجتماعي را از شركتها خواهانند؛مراكز علمي نيز به مسئوليت اجتماعي شركتها، از زاويه نقش شركتها در توسعه يك كشور و حتي توسعه دموكراسي، تداخل وظايف، مسئوليتهاي يك شركت با حكومت و همپوشانيهاي حاصل از آن مي نگرند.13
اسلاید 14: مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتیچگونه از طریق کسب و کار مسئولانه ثروت ایجاد کنیم و کسب و کار خود را توسعه دهیم 14
اسلاید 15: تعریف مورد استفاده شرکتها چون سازمانها و شرکتها تاثير عمدهاي به سامانه اجتماعي دارند بنابراین فعالیت آنها باید به گونه ای باشد که اثرات مثبت حاصل از فعالیت خود را به حداكثر برساند و اثرات منفي حاصل از فعالیت خود را به حداقل برساند و بعنوان تاثیر گذارترین عضو جامعه نگران نيازها و خواستههاي درازمدت جامعه باشند و در جهت رفع معضلات آن بکوشند . بدین ترتیب مسئولیت اجتماعی بر مبنایی داوطلبانه تدابير و رفتارهاي تجاري در حوزههاي كارگري، و توانمند سازی کارکنان ، ایمنی و سلامتی کارکنان و محل کار ، حقوق مصرف كنندگان ، ملاحظات زيست محيطي، مدیریت مصرف انرژی و صرفه جویی، رعایت اصول حقوق بشر، ضوابط رفتار و کدهای اخلاقی ، فعاليتهای اجتماعي و خير خواهي شركتي، را در بر می گیرد . در واقع، توسعه و اجراي اين تدابير و راهبردها در اين حوزه ها ابعاد كليدي آنچه كه امروزه به آن مسووليت اجتماعي شركتها ميگوييم را تشکیل داده است. مفهوم مسووليت اجتماعي شركتها، اين اجزاء را به هم وصل ميكند و فعاليتها را حول يك چارچوب خاص كه حمايت كننده تجارت، تقويت كننده گفتگو با ذينفعان اصلي، باشد سامان ميدهد.15
اسلاید 16: مسئولیت اجتماعی شرکتها مسئولیت شرکتی شهروندی شرکتی 16
اسلاید 17: مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتهادر پرسشنامه ای که بین 100 شرکت برتر ایرانی توزیع گردید درایران این مفهوم به دلیل نو بودنش هنوز رایج نشده است، اما تصوری که صاحبان صنایع از مسئولیت اجتماعی شرکتها دارند ، فعالیتهای حداقلی زیست محیطی ، کمکهای خیریه ، ایجاد و حفظ اشتغال ، تلاشهایی که منجر به دریافت گواهینامه هایی چون رعایت حقوق مصرف کننده یا تعالی سازمانی یا زیست محیطی شده است ، حمایت مالی از همایشها و کنفرانسها می باشد. 17
اسلاید 18: مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتهاالگوی رفتاری مسئوليت پذیر از ابتدای فعالیت تجاری در کشورایران نیز مطرح بوده است. ارزشهائی همانند «انصاف»، «درستکاری»، «مردم داری» و ... همیشه در فرهنگ کسب و کار ایران وجود داشتهاند.در ادبیات امروزی اقتصادی، به مواردی همچون «اخلاق کسب و کار»، «شهروندی شرکتها»، «تعامل با گروههای ذینفع» و «مسئوليت اجتماعی شرکتها» اشاره میشود.رویکرد سنتی در رعایت «اخلاق کسب و کار» یعنی انجام امور خیریه و انساندوستانه دیگر کافی به نظر نمیرسد.18
اسلاید 19: نیاز به یک جهش فرهنگیانجام امور خیر در فرهنگ ایرانی بسیار عمیق و ارزشمند است.جهشی که هم اکنون به آن نیازمندیم، درک این مسأله است که رفتار مسئوليت پذیر دیگر فقط یک الگوی رفتاری تحسین برانگیز نیست، بلکه بخشی از راهبرد شرکتها به شمار میآید.درک اهمیت کسب و کار مسئوليت پذیرانه در چارچوب راهبرد شرکتها و راهبرد اقتصاد ملی یک چالش مهم است که همه ما بایستی در آن نقش ایفا کنیم.باید بتوانیم به مسئوليت اجتماعی شرکتها فراتر از چارچوبهای مذهبی و یا سیاسی بنگریم و بپذیریم که این پدیده یک امر اساسی و راهبردی در پیشرفت اقتصادی و کسب و کار کشور است.19
اسلاید 20: موانع شکل گیری و توسعه الگوی مسئولیت پذیریتوجیه هزینه های فعالیت های غیر مربوط با کار اصلی شرکت فرهنگ تشکیک در روابط نهادهای رسمی و شرکتها فرهنگ برنده – بازنده در مدیران شرکتها ضعف در شکل گیری نهادهای مدنی بر مبنای نیازهای بومی کشورضعف در اجرای قوانین و آیین نامه های مربوطه مقاومت سیاسی در مقابل برخی از روندهای جهانی شدن20
اسلاید 21: موانع حکومت در کشورهایی چون ایران نه تنها نقش میانجی گرانه و بی طرفی را بازی نمی کند بلکه به علت چند پارگی و منافع متعدد در حوزه های متعدد خود به عنوان یک ذی نفع و بازیگر فعال در فضای اقتصادی به صورت متضاد عمل می کند . منفعت جویی های مدیران حکومتی فعالیتهای اقتصادی را بی رونق کرده و مسئولیت ناپذیری را برای برخی بنگاههای اقتصادی ترویج می کند. حتی بسیاری از مدیران منافع شخصی خود را در قالب سیاستهای در خدمت منافع عمومی، مطرح کرده و به تصویب می رسانند. 21
اسلاید 22: موانع شکل گیری و توسعه الگوی مسئولیت پذیریفراهم نبودن فضا برای انجام کار فرهنگی مسئولیت شرکتی برای سوی شرکتهای بین المللی فعال در کشور عدم حمایت رسانه ای و حساسیت اجتماعی حمایت از بخش خصوصی الگو کردن الگوهای موفق و شرکتهای موفق رسانه ها بازوی بزرگ کردن و بین المللی کردن شرکتهای ایرانی هنرمندان و حمایت از تولید داخلی22
اسلاید 23: ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکتی23
اسلاید 24: 24بعد مسئولیت اجتماعی در جامعهتوسعه جامعه مدنیمشارکت با نهادهای اجتماعی ، کمکهای خیریه و اسپانسرینگ ، کمک به بحرانهای اجتماعی، توسعه مشاغل و مبارزه با بیکاری ، توجه به حقوق بشر، دواطلبی شرکتی و حمایت از فعالیتهای داوطلبی کارکنان بعد مسئولیتهایمحیط کار توسعهسازمانمسئولیت اجتماعی سازمان در محیط کار ایمنی و سلامتی کارکنان، آموزش و توانمندسازی کارکنان، کار شایسته ، حقوق بشر ، صداقت و شفافیت عملکرد، عدم تبعیض ، تنوع فرهنگی ، جلوگیری از رشوه و فساد مالی، بعد مسئولیتهای زیست محیطیتعهد بر جامعه جهانیکاهش آثار زیان بار دارایی ها و فناوریهای سازمان بر محیط زیست (آب، هوا، خاک) و کاهش آلایندگی، مصرف صحیح انرژی، کاهش ضایعات و بازیافت آن، توسعه فناوریهای سبز و پایداری منابعمسئولیت اجتماعی سازمان در بازار و صنعتتامین کنندگان و پیمانکاران زنجیره تامین ، حقوق مصرف کنندگان، سرمایه گذاری اجتماعی مسولانه، مسئولیت در قبال محصول ،پرداخت به موقع و صحیح مالیات، نقش در اقتصاد ملی و بهره وری مدیریت خرید مسئولانه ، لابی کردن مسئولیت پذیر بعد مسئولیتهایبازار و صنعتتوسعه اقتصادیبازار و صنعت مسئولیت اجتماعی سازمان در رهبری و فرایندهای درون سازمانی ماموریت و چشم انداز، خط مشی ها و رویه ها، کدهای اخلاقی، مقررات و آیین نامه ها بعد مسئولیت اجتماعی در رهبریتوسعه سازمان
اسلاید 25: بروس کلاتسکی، مدیر اجرایی شرکت فلیپس:ما به عنوان مردان تجارت کسب و کار باید به سیر تکاملی سرمایه گذاری ادامه دهیم و این وظیفه ماست که فرصتهایی را برای تمام مردم در جهان ایجاد کنیم ، دقیقا همان فرصتهایی که برای خود در اینجا ایجاد می کنیم و لذت می بریم. سود و منفعت در راس هر موفقیتی که در راستای رسیدن به این هدف به دست می آوریم وجود دارد . ما پول به دست می آوریم ، افراد را استخدام می کنیم اما باید توجه داشته باشیم که همانطور که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستیم ، مسئولیت هایمان فقط مختص به درون شرکتمان نیست باید بدانیم که اگر قرار است از جوامعی که در آن تجارت می کنیم سود به دست اوریم پس این جوامع نیز باید از وجود و فعالیت ما سود ببرند . 25
اسلاید 26: انواع برنامه ها برای مشارکت بنگاههای اقتصادی در سازمان مردم نهاد : مشارکت بین بخشی – تجمیع منابع و به اشتراک گذاردن خطرپذیری های اجرای پروژه ها از طریق مشارکت میان سازمان های عمومی ، مردم نهاد و خصوصیمشارکت بخش خصوصی و عمومی داوطلبی کارکنان – مشارکت داوطلبانه کارکنان در انجام پروزه های اجتماعیبازاریابی خیر خواهانه – تعریف برنامه بازاریابی شرکتها بر اساس یک موضوع و چالش اجتماعی بازاریابی اجتماعی – تحقق بخشیدن به اهداف و مقاصد اجتماعی با استفاده از فنون بازاریابی تجاریداوطلبی شرکتی – در اختیار گرفتن منابع و امکانات بنگاههای اقتصادی در انجام پروزه های اجتماعیفعالیت های خیریه راهبردی 26
اسلاید 27: مشارکت بین بخشیهمكاري اجتماعي به عنوان «مكانيزم هاي حل مشكل اجتماعي بين سازمانها» عمدتاً مسائل اجتماعي همچون آموزش، سلامت و محيط را در بر مي گيرد و منابع سازماني را با همديگر تركيب مي كند تا راه حل هايي براي منفعت شركا ارائه دهد و در نتيجه به نفع جامعه هم باشد. تدوین سیاستگذاری به منظور در گیر شدن بنگاههای اقتصادی در مسایل جامعه توسط نهادهای عمومی چون بهزیستی کمک شایانی به بهزیستی و بنگاههای اقتصادی می کند تا فرصتهای همکاری با یکدیگر را بهتر بشناسند و ارتباطات غیر رسمی خود را گسترش دهند که این همکاری می تواند حوزه های شهری ، معضلات و اسیب های اجتماعی و توسعه جوامع محلی را در بر گیرد تا این همکاری در دراز مدت به یک مشارکت راهبردی بینجامد.مشارکتهای اجتماعی بین بخشی می تواند انواع مختلف زیر را در بر گیرد: مشارکت بین سازمانهای مردم نهاد و بنگاههای افتصادی: تمرکز بر مسایل زیست محیطی برابری و اموزش، توسعه اقتصادی، سلامت مشارکت بین دولت و بنگاههای اقتصادی: تمرکز بر توسعه زیر ساختها و خدمات عمومی مشارکت بین دولت و سازمانهای عمومی : تمرکز بر برون سپاری و رفاه اجتماعیمشارکت بین دولت، بنگاه و بخش سازمانهای مردم نهاد: تمرکز بر توسعه افتصادی، توسعه جوامع محلی و خدمات اجتماعی نگرانی های زیست محیطی و سلامتمشارکت با ذینفعان به شناسایی مسائل (اجتماعی، محیط زیستی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی) چالشزا، کمک به شناسایی مسئولیتهای اجتماعی شرکت، مطالعه وضعیت بازار توسط شرکتها کمک مینماید -27
اسلاید 28: مشارکت بخش خصوصی و عمومی مشارکتهای خدمات: چنین مشارکتهایی از توانمندیهای بالفعل شرکای مختلف در حوزه هایی که بنگاههای اقتصادی توانمندی و منابع دارند استفاده می کند. مشارکتهای تامین مالی چنین مشارکتهایی همچنین از طریق دعوت کردن شرکای دیگر به جذب منابع مالی یا تونمندیهای جدید میپردازندمشارکتهای توسعه محصول این مشارکتها اغلب ذینفعان مختلفی را جهت توسعهی محصولات یا فرآیندهایی که هیچیک از شرکاء قادر به انجام آن به تنهایی نیستند گرد هم میآورند. مشارکتهای هماهنگی : چنین مشارکتهایی جهت همآهنگ کردن سیاستها، اهداف، بیانیههای و فعالیتهای مشترک، میان گروهی از شرکاء شکل میگیرند و اعضا را از اینکه فعالیتهایشان جهت رسیدن به یک هدف مشترک مکمل یکدیگر است مطمئن میکند.28
اسلاید 29: داوطلبی کارکنانشامل همکاری ها و خدمات داوطلبانه کارکنان شرکتها در پروژه های تعریف شده در رابطه با برنامه مسئولیت اجتماعی شرکتها می باشد اینگونه خدمات می تواند شامل ارائه پیشنهاد یا خدمات باشد. بدین ترتیب از طریق تعریف پروژه های مشترک سازمانهای مردم نهاد با بنگاههای اقتصادی می توان کارکنان شرکتها را به اشکال گوناگونی در برنامه ها و حوزه های خدمات NGOدرگیر کرد.سرپرستی کودکان استفاده از کار داوطلبانه کارکنان شرکتها حیطه خدمات NGOاستفاده از مهارت و تخصصی کارکنان شرکتها در حیطه خدمات NGO29
اسلاید 30: انواع فعالیتهای داوطلبی کارکنانکارتیمی مربی گریداوطلبی فردی کار اموزی30
اسلاید 31: بازاریابی خیر خواهانه بازاریابی مرتبط با برنامه ای خیریه، به معنای تدوین و اجرای برنامه های بازاریابی ای می باشد که تحت آن برنامه ها مبلغ مشخصی به برنامه خیریه تعیین شده ای اختصاص داده می شود و به واسطه این اقدام مشتریان خریدهایی انجام میدهند که باعث ایجاد درآمد می گردد. در واقع طی این برنامه ها شرکت و محصولات آن به یک برنامه خیریه گره می خورند. اختصاص درصدی از فروش محصول به حمایت از برنامه ای خیریه یا فعالیت سازمانی مردم نهاد، فروش محصولی نمادین همراه محصول اصلی شرکت جهت حمایت از حل یک معضل اجتماعی، و اختصاص مبلغی جهت اهدا به موسسه ای اجتماعی و بازاریابی برای جلب حمایت های همگانی بیشتر در میان مصرف کنندگان، همگی از جمله نمونه های بازاریابی مرتبط با برنامه ای خیریه می باشند31
اسلاید 32: بازاریابی اجتماعی بازایابی اجتماعی به معنای استفاده از اصول بازاریابی جهت تاثیرگذاری بر رفتار انسان برای بهبود سلامت جامعه و منافع آن است. در واقع در بازاریابی اجتماعی سازمان های عمومی (مانند بهزیستی)، سازمان های دولتی، و سازمان های مردم نهاد از اصول بازاریابی، تحقیقات مصرف کننده و برنامه ریزی راهبردی بهره می برند تا به اهداف اجتماعی مدنظر خود دست یابند. برنامه هایی که از سوی سازمان های نام برده به منظور کنترل ترافیک و رعایت اصول راهنمایی و رانندگی، کاهش مصرف سیگار و مشروبات الکلی، مبارزه با مصرف مواد مخدر، کاهش جرایم اجتماعی و غیره انجام می شوند در این مقوله جای می گیرند و می توانند با اتخاذ رویکرد بازاریابی اجتماعی به شکلی اثربخش تر دنبال گردند. 32
اسلاید 33: داوطلبی شرکتی شرکتها بخشی از منابع و امکانات خود را در اختیار پروژه های اجتماعی و چالشهای اجتماعی قرار می دهند. همچنین با تشویق کارکنان و سایر ذی نفعان خود برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و در اختیار گذاردن امکانات، شرکت را درگیر چالشهای اجتماعی و مشارکت با سازمانهای اجتماعی می نمایند. 33
اسلاید 34: فعالیت های خیریه راهبردی مسئولیت اجتماعی راهبردي، انجام اعمالي است كه هم براي كسب و كار و هم براي جامعه مفيد است. بنا بر مسئولیت اجتماعی راهبردي، شركتها به خودشان كمك ميكنند زيرا مسئولیت اجتماعی راهبردي در راستاي فراهم كردن بهترين منافع مالي براي شركتها نيز هست. اين نوعي بشر دوستي در كنار انگيزههاي سودآوري است ـ كه بر طبق آن اهداف اجتماعي ميتواند در درازمدت سودآور باشد؛ زيرا نيروهاي بازاري انگيزههايي مالي براي آنها فراهم ميكند كه اين امر در راستاي عملكرد مسئولانه اجتماعي بدست ميآيد. مسئولیت اجتماعی راهبردي بر اين باور است كه مبالغي كه در كارهاي پسنديده صرف ميشود، باعث بازگشت سرمايهگذاري براي كسب و كار ميشود.34
اسلاید 35: اقدامات و ابتکارات بین المللی معاهده سازمان ملل Global Compactگزارش دهی GRIاستانداردهای SA8000 ، AA1000 ، ISO 9000& 14001 &18001 ILO–OSH 2001 OHSAS 18001 EFQMOECDFTSE4GoodEMAS (Eco-management and audit scheme)Fair-trade Labelling OrganisationsEU eco-label35
اسلاید 36: آرمانهای توسعه هزاره191 کشور از اعضای سازمان ملل متحد متعهد گرديدند تا سال 2015 به هشت آرمان زير دست يابند:
اسلاید 37: عهدنامه جهانی(Global compact ) در سال 1999، در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سويس، كوفي عنان دبير كل سازمان ملل با به چالش کشيدن رهبران تجاری جهان آنها را به قبول و اجرای اصول بنیادین حقوق بشر، استانداردهاي كار و حمايت از محيط زيست فرا خواند. اين معاهده دارای 9 اصل برگرفته از ارکان زير استحقوق بشر معيارهای کارحفاظت از محيط زيست37
اسلاید 38: معاهده جهانی Global Compact38
اسلاید 39: موضوعات اساسی استاندارد ISO26000 نحوه حاکمیت شرکتیحقوق بشر عملکرد کارگریمحیط زیست فعالیت منصفانهاحترام به حقوق مصرف کننده توسعه جوامع محلی 39پاسخگویی در مقابل محیط زیست و جامعه شفافیت در عملکرد و تاثیراترفتار اخلاقی رعایت حقوق ذی نفعان احترام به قوانین و مقررات به رسمیت شناختن حقوق بشر احترام به قواعد و هنجارهای بین المللی
اسلاید 40: شرکت دارو پخش ما بمنظور مشاركت در مراقبت از سلامتي وارتقا كيفيت زندگي ، رضايت مشتريان و رفع نياز هاي آنان را سر لوحه كار خود قرار داده ولذا تحقيق وتوسعه را بعنوان يكي از اركان اساسي رسيدن به اين هدف مهم لحاظ وبه آن مي پردازيم .ما همواره سعي مي نمائيم ضمن ايجاد زمينه هاي رشد و ارتقا منابع انساني خود با بهره گيري از دانش وفناوری نوين اقدام به توليد محصولات جديد با كيفيت وقابل رقابت نموده و علاوه بر پيشرو بودن در صحنه ملي حضوري فعال در عرصه بين المللي نيزداشته باشيم . 40
اسلاید 41: شرکت بوتان ما به يکديگر احترام مي گذاريم و روابط تعريف شده مان را بر اساس اعتماد پايه گذاري مي کنيم. ما همواره به دنبال برقراري رابطه برد/ برد مي باشيم و نظرات خود را با صراحت مطرح مي کنيم. ما خود را متعهد به مشارکت مي دانيم و تلاش و اثربخشي يکديگر را ارج مي نهيم. ما بر مبناي تحليل اطلاعات تصميم مي گيريم و مسئوليت اقدامات خود را مي پذيريم. ما خود را متعهد به نوآوري و فراگيري مستمر فردي و جمعي مي دانيم. ما همواره در جهت حفظ و افزايش منافع ملي قدم برمي داريم.شركت صنعتي بوتان در حاشيه رسيدن به اهداف اصلي خود و بمنظور برداشتن گامي موثر در جهت كمك به همنوعان، بعنوان پشتيبان موسسه بنياد نيكوكاري مهر تهران نيز نقش موثر و حمايت كننده اي ايفا نموده است41
اسلاید 42: شرکت سایپا اخذ گواهينامه مختلف زیست محیطیتوليد پرايد انژكتوري و CLCطرح جايگزيني خودروهاي فرسودهتاسيس موسسه خيريه رمضانحمايت مالي از سمينارها و همايشهاي علميطرح كاشت يك درخت به ازاي توليد هر خودرودارنده بيشترين تقديرنامه ها درزمينه موضوعات زيست محيطي در كشوركمك به زلزله زدگان و نوسازي بمطرح کمک به بیماران سرطانی 42
اسلاید 43: شرکت تولی پرس بازسازي و نوسازي مدارس در شهر قزوين و محمديهكمك به زلزله زدگان شهر اردبيلكمك به انجمن بيماريهاي خاصهمياري مجتمع معلولين و سالمندان شهيد هاشمي نژاد كهريزككمك به مردم افغانستانهمياري انجمن ناشنوايانكمك به زلزله زدگان بمكاهش اتلاف منابع از طريق جايگزيني فناوری در سامانه توليد اسيد ، تهيه پودر ، بسته بندي محصولات به كارگيري سافت استارترهاي هوشمند ، نصب فركانس كانورتورهاكاهش اتلاف منابع از طريق اصلاح زير ساختها مانند : زونبندي انبار ، توسعه و بهينه سازي چيدمان ماشينآلات و اصلاح تاسيسات ساختمانيجايگزيني انرژي ، به كارگيري ليفتراكهاي گازي ، گاز طبيعي در توليد و سامانه تاسيسات كارخانهجايگزيني مواد كم خطر در فرایند توليدبه كارگيري فناوری جديد توليد پودرتحليل ضايعات و به كارگيري آنها در جلسات تشخيص و تحليل ضايعات43
اسلاید 44: شرکت تام ایران خودرو همكاري با دانشگاهها در زمينهي فناوری رباتيككمك به تيمها و مسابقات ربوكاپبرگزاري سمينارهاي تخصصي در نمايشگاه صنعت تهران در سال 85حمايت از مراكز درماني و بهداشتياهداي 50 دستگاه رایانه به آموزش و پرورش منطقه 15اهداي تجهيزات فني به آموزشكدهي شهيد بهشتياهداي كمكهاي غيرنقدي به بهزيستي نظرسنجي از مشترياننظرسنجي از تامينكنندگاننظرسنجي از مراجعيننظرسنجي از همسايگاننظرسنجي از مراكز ورزشي حمايت از همايشهاي علمي گواهينامههاي اخذ شده استقرار سامانه مديريت زيستمحيطي بر اساس استاندارد ISO 14001-2004ارزيابي و كنترل خطرات ايمني و جنبههاي زيستمحيطي در طراحي محصولاتاندازهگيري آلايندههاي زيستمحيطي محصولاتاندازهگيري و كنترل آلايندههاي شركت 44
اسلاید 45: شرکت باند و گاز کاوه کارگروه تحقیق و نوآوری تولید محصولات جدید صرفه جویی افزایش بهره وری مرجعیت در اداره استاندارد کارگروه اموزشی فرهنگی مراسم تقدير از مادران – پدران و دانش آموزان ممتاز مشترك كردن دانش آموزان ممتاز به مدت يكسال با كانون فكري كودكان و نوجوانان جهت ارسال كتابتشكيل پرونده آموزشي براي كليه دانش آموزان كاركنان شركت و کمک به حضور در المپیاد پي گيري نياز كمك آموزشي براي بعضي از دانش آموزان . تهيه و هديه دو جلد كتاب مرتبط براي كاركنان تازه ازدواج كرده و همسرانشان .تهيه و هديه يكسري كتاب مرتبط براي كاركنان صاحب فرزند شده و همسرانشان . ايجاد كتابخانه جهت پرسنل و اعضاي خانواده آنان . انعقاد قرارداد با مركز مشاوره اي در شهر ساوه جهت سرويس دادن به خانواده هاي كاركنان در زمينه هاي استرس – افسردگي – بهداشت رواني كار . ارائه مشاوره هاي تحصيلي و ايجاد اعتماد به نفس ، تشكيل كلاسهاي آموزشي با هدف از اين آموزش، تشريح و تامين چگونگي داشتن زندگي سالم ، پر نشاط ومملو از صميميت براي خانواده هاي پرسنل كارخانه و رفع مشكلات فعلي موجود آموزش معيارها و ملاكهاي انتخاب همسر آموزش وظايف همسران نسبت به يكديگر . آموزش روش حل مشكلات موجود. آموزش تغذيه مناسب آموزش باروري و بارداري . آموزش نحوه رفتار با كودكان و تربيت آنان تا سن بلوغ . آموزش روشهاي رفتاري با فرزنداني كه به سن بلوغ رسيده اند . آموزش چگونگي مواجهه با عوامل استرس زا . آموزش چگونگي جلوگيري از افسردگي و طريقه رفع آن . برگزاری تورهای تفریحی کارگروه ایمنی و بهداشت : قرارداد با مركز دندانپزشكي جهت انجام معاينات و سرويس به خانواده هاي كاركنان . قرارداد جهت بيمه تكميلي بيمه عمروحوادث براي كليه كاركنان و افراد تحت تكفل ايشان . پي گيري مسايل بهداشتي و حفاظت فردي و محيطي توسط كميته مربوطه و كارشناس آن . 45
اسلاید 46: برخی فعالیتهای شرکتهای خارجی در حوزه مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری های اجتماعی شرکت OMVاعزام روزنامه نگاران و خبرنگاران به کشورهای مربوطه توسط رنو و LG و HYDROبرگزاری کنفرانس ها و سمینارهای علمی آموزشی برای مدیران نفتی ساخت خانه کودک در بم اعزام تیم فوتبال ایلام به مسابقات ورزشی نروژاعطای بورس تحصیلی احداث مدرسه در اردکان تجهیز مدارس اهواز به اینترنت اهداء توپ فوتبال به مدارس اهواز ساخت مجموعه های ورزشی انتشار کتاب اموزش نجات غریق همکاری در زمینه زیست محیطی با شرکتهای نفتی دولتی 46
اسلاید 47: حمايت شرکت آبهای معدنی دماوند از يونيسف”ای با کلاه“شرکت آبهای معدنی دماوند با همکاری يونيسف ايراندر نظر دارد طرح ”آی با کلاه“ را به منظور آموزش 4500کودک در 12 شهر و 96 روستا از محرو ترين مناطق ايران اجرا کندمصرف کننده عزيز، با خريد اين محصول شما نيز از همين لحظه در پيشبرد طرح ”آی با کلاه“ سهيم شده ايد.” آ مثل آب آ مثل آموزش“47
اسلاید 48: حمايت گلرنگ از يونيسفشركت پاکشو با برند گلرنگ در ايران طرح با کودکانمان مهربان باشيم برای حمايت از روستا مهدهای يونيسف در مناطق دورافتاده و محروم ايران آغاز كرده است.هدف:افزايش اعتماد، علاقه و وفاداری مشتريان به گلرنگو بهبود وضعيت سلامت، تغذيه، آموزش و سرگرمی و در نتيجه دگرگون کردن آينده حداقل 500 کودک خردسال درمناطق دور افتاده ايران.48
اسلاید 49: مشارکت شهروند و يونيسفشهروند و يونيسف از مشتريان تقاضا می کنند هنگام پرداخت صورت حساب هستند، مبلغ 100 تومان به يونيسف کمک کنند. هدف: افزايش فروش ،افزايش اعتماد، علاقه و وفاداری مشتريان به ”شهروندو حمايت و ترويج حقوق کودک.ايجاد انگيزه دركارمندان شهروند بياييد با شهروند و يونيسف کودکان را خوشحال کنيم49
اسلاید 50: مشاركين طرح شبدر اميد در ايران: شرکت آسان موتور نماينده رسمي کمپانی هيونداي موتور کره در راستای انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی خود با همکاری پلیس راه ناجا و سازمان بهزیستی کشور به منظور جلب توجه اذهان عمومی به آمار بالای تصادفات رانندگی منجر به فوت و با اشاره به آثار و صدمات منفی روحی و روانی آن در بدنه اجتماع، اقدام به برگزاري طرح «شبدر امید» نمود که در آن طی شناسائی و جذب کودکان و نوجوانانی که در اثر سوانح رانندگی ، سرپرست خانواده خود را از دست داده اند، به منظور دلجویی و به قيد قرعه، نسبت به رسيدگي به نيازهاي تحصيلی، معيشتي و خانوادگي تعدادي از آن عزیزان اقدام گشت و نزدیک به 600 کودک در پوشش این طرح قرار گرفتند.50
اسلاید 51: دلایل حرکت شرکتهای ایرانی مسئوليت اجتماعي شركتي به عنوان ابزاري براي توسعه بازار هدفمند كردن و يكپارچه كردن فعاليتهاي پراكنده كنوني شركت در حوزه مسئوليت اجتماعي شركتياتصال و هم افزايي فعاليتهاي مسئوليت اجتماعي شركتي به ديگر فرايندهاي درون سازماني پر كردن شكاف ميان فعاليتهاي انجام شده در شركت و تصوير بيروني شركتاولويت و انتخاب فعاليتهاي مسئوليت اجتماعي شركتي كه بيشترين ارزش افزوده را مي تواند براي شركت به همراه اورداخذ امتیاز لازم در فرایند جایزه تعالی سازمانیمدیریت باج دهی و باج خواهی 51
اسلاید 52: با تشکر از توجه شما
اسلاید 53: .سازمانهای عمومی و دولتی حل معضلات و چالشهای اجتماعی و رابطه برنده برنده میان تمامی بخشها بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی جامعه مدنی و سازمانهای مردم نهاد مشارکت عمومی خصوصی53
اسلاید 54: 54
اسلاید 55: تکامل مسئولیت اجتماعی شرکتی گونه ای از فعالیت های CSR را دنبال می کنند که می توان آنها را پروژه های بی اهمیت(pet projects) نامید، که عمدتا علائق فردی یک مدیر ارشد را بازتاب می کند. در حالیکه ممکن است چنین پروژه ای با قیل و قال و هیاهوی فراوان آغاز شوند، ولی حداقل منفعت را هم برای شرکت و هم برای جامعه به دنبال دارد.گونه ی دیگری از فعالیت های CSR وجود دارد که می توند برای برای طرفین ایجاد رضایت کند، اما متاسفانه این منافع ناچیز و معمولا یک طرفه هستند. به عنوان مثال در امور خیریه، منافع زیادی نصیب جامعه می شود (اما به جز نام نیک برای شرکت ثمری ندارد). و به عکس در فعالیت های CSR تبلیغاتی ، تمام سعی بر ایجاد شهرت برای کسب و کار است و چندان منفعتی عاید جامعه نمی شود. بسیاری از منتقدان این گونه از فعالیت های CSR را بهترین گونه ی تبلیغات برمی شمرند و در صورتی که حرف و عمل شرکت یکی نباشد آن را برای جامعه مضر می دانند. ایجاد ارزش های مشترک میان کسب و کار و جامعه را تشخیص نمی دهند.اما این مهم از طریق مشارکت های هوشمندانه به دست می آید. در چنین اقداماتی ، تمرکز کسب و کار فراتر از عدم خطرپذیری و یا افزایش اعتبار می باشد -Smart Partnering 55
اسلاید 56: مسئولیت اجتماعی و بهزیستیCSRبه بهزیستی و بنگاههای اقتصادی می کند تا فرصتهای همکاری با یکدیگر را بهتر بشناسند و ارتباطات غیر رسمی خود را گسترش دهند که این همکاری می تواند حوزه های شهری ، معضلات و اسیب های اجتماعی و توسعه جوامع محلی را در بر گیرد. سازمانهای عمومی از طریق گسترش الگوهای مشارکت با بنگاههای اقتصادی می تواند علاوه بر جذب منابع مالی مشارکت بخش خصوصی و سازمانهای غیردولتی را در حل چالشهای شهری و اجتماعی با خود همراه کند. 56
اسلاید 57: فرصتهای مشارکت تعریف فرصتهای مشارکت بنگاههای اقتصادی در حوزه های : خدمات توانبخشی حمایتی بازپروریپیشگیری از معلولیت ها آسیب های اجتماعیشناسایی موقعیتها و برنامه های مبتنی بر فعالیت برنده-برنده(مشارکتهای بخش خصوصی و عمومی ) که به نوعی بتوان بنگاههای اقتصادی را به مشارکت در حوزه های فعالیت بهزیستی تشویق کرد. 57
اسلاید 58: 58بخش خصوصیعمومیمزایابهبود اعتبار و برند شرکت انگیزش و حقظ کارکنان پیدا کردن دید نسبت به ماهیت بازارهای اینده دسترسی به دانش و تحقیقات ملی بین المللیدسترسی به زیر ساختهای عمومی برای گسترش بازارهاخدمات رسانی بهتر پوشش بالاتر سلامت و بهبودی بیشتر که همه این موارد منجر به توسعه پایدارتر می گرددازاد سازی منابع برای سایر اولویت ها یادگیری در مورد تحقیقات مصرف کننده و بازاریابی و مدیریت ارتباطات فهم و شناخت مشتریان به عنوان مصرف کنندگان مشارکت تخصص حرفه ای در بازار یابی مدیریت و برنامه ریزی ارتباطات تحقیقات مصرف کننده ردیابی محصول توسعه محصول نفش واسطه ای داشتن مشروعیت نهادی منابع دانش در مورد بازارهای هدف تسهیل محیط قانون گذاری
اسلاید 59: 59عواملچارچوب چارچوب چارچوب چارچوب نقش شبکه ایبنگاههای اقتصادیسازمانهای عمومیجامعه مدنی و سازمانهای مردم نهاداتحادیه ها و سندیکاهها درک دو جانبه ستاره ها مسئولیت شرکتی برای ما به چه معنا است و چگونه می توانیم در ان مشارکت کنیم کدام یک از موضوعات مسئولیت شرکتی برای ما اولویت دارد ؟چگونه می توانیم از مسئولیت شرکتی خود به عنوان یک کانال ارتباطس استفاده کنیم و چگونه سایر کسب و کارها می توانند از عملکرد ما بهره ببرند .واسطه و پیوند دهنده ها چگونه می توانیم در توسعه و ترویج مسئولیت شرکتی نقش افرینی کنیم چگونه می توانیم بر دولت و نهادهای سیاستگذار و قانونگذار تاثیر گذار باشیم و چگونه می توانیم الهام بخش بخش کسب و کار به منظور شزکت در حل چالشهای اجتماعی باشیم نظارتی مهمترین جنبه اجتماعی سیاسی مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست و چه دستاوردی برای جامعه مدنی دارد؟چگونه می توانیم علاوه بر تاثیر گذاری از منافع خود محافظت کرده و بدون مصالحه و مصلحت سنجی اقدامات و سیاستهای خود را به پیش ببریم ؟چگونه می توانیم درگیر اقدامات و ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی شویم بدون انکه با اعضای خود مصالحه کرده باشیم؟ چگونه می توانیم بر سر عقاید و ارمانهای خود بایستیم ؟پیوندهای بین فردی چگونه می توانیم موقعیت خود را نسبت به ذی نفعان مرتبط و سیاستگذاران تقویت کنیم؟چگونه می توانیم تعاملات خود با بخش خصوصی و دولت تقویت کنیم ؟ چگونه می توانیم ارتباطمان با ذی نفعان مرتبط بنگاههای افتصادی و نهادهای دولتی تقویت کنیم ؟ چگونه می توانیم از اعضای خود و منافع تشکل خود از طریق تعامل با ذی نفعان تاثیر گذار و سیاستگذاران حمایت کنیم
اسلاید 60: مشارکتهای راهبردی:بستر مبتنی بر منابعدر این بستر مشارکتها، ائتلافها و سرمایه گذاری های مشترک میان بهزیستی و بنگاهها از نقطه نظر برآورده نمودن نیازهای سازمانی یا حل مشکلات سازمانی مورد توجه قرار می گیردبستر مسایل اجتماعیدر این بستر به سازمانها و گروهای ذی نفوذ به عنوان ذی نفعان مسایل اجتماعی نگریسته می شود و نه ذی نفعان سازمانبستر مبتنی بر جامعه استدلال کلی در این حوزه این است که روابط جدید میان دولتها بنگاههای افتصادی و سازمانهای عمومی و جامعه مدنی در حال محو مرزهای میان بخشها و حوزه ها می باشد و مشارکت بخش خصوصی و عمومی اتفاق می افتد. 60
اسلاید 61: 61
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت بروز هر گونه مشکل به شماره 09353405883 در ایتا پیام دهید یا با ای دی poshtibani_ppt_ir در تلگرام ارتباط بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.