صفحه 1:
صفحه 2:
مسائل جاری نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها
ارائه دهنده : سید علی cele
تهبه و تنظیم:ا کبر خروشی
شرکت گازاستان اردبیل
صفحه 3:
شلید در سالهای ۷۷ و ۷۸ که شروع اجرای نظام مدبریت مشارکتی در دستگاههای دولتی ایران بود.
مثل امروز.به اهمیت و حساسیت جایگاه لین نوع مدبریت در نظام مدیریت کشور پینبرده بودیم اما
به مرور زمان و مطالعه بیشتر و تامل و تعصق در باره «مد. تغییره جایگاه و نقش «مدیریت
مشارکتی» به عنوان راه کاری علمی. مفید و سازنده بیشتر هویدا شد. زمانیکه در حال آموزش
«مدیریت زمان» و استفاده بهینه از وقت هستیم «مدیریت مشارکتی» یک راه حل عمده است. در
بعث «مدپریت استرس جامع> باز هم اعتقادبه نظرات کارکنان و مشارکت آنانبه عنوان رکن اساسی
مطرح حی شود. «مدیریت مشارکتی» پایدء اساسی «مدیریت فرهنگ سازمانی» را تشکیل می دهد.
در مقوله «کیفیت» و «مدیریت کیفیت جامع» تاکید بر «مدیریت مشارکتی» بعنوان رکن بعث کیفیت
مطرح است و «نوانمندسازی کارکنان» در نوشته های مدیریت همان مدیریت مشارکتی است و اذهان
اکثریت قریب به اتفاق در خصوص لین نوع مدیریت هملنا مدیریت مشارکتیبه عنوان نهایت و اوچ
تفکر سیستم مدیریت است. مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری ها و گسترش فرهنگ تصمیم
گیری گروهی و جمعی از پلیه های اساسی نظام مدیریت است و ارتباط بین مديريت مشارکتی و
افزلیش بهره وری سازمانی. غیر قلبل تردید است و در نهلیت آنکه در نظام و فرهنگ مدیریت مقوله
ای مهم تر از مدیریت مشارکت igo وجود ندارد. (دکتر کردرستمی, ۱۳۸۴)
صفحه 4:
امروزه سیستم های نوین مدیریتی معمولابه عنوان منبع حیلتی برای بهبود مستمر, حفظ يا ارتقای
جایگاه رقلبت پذیری و افزلیش اثربخشی و بهره وری معرفی می گردند..به عبارت دیگر هر رویه و
سیستمی که ارزش آفرینی داشته باشد می تواند منشاء تغییر وتحول در سازمان باشد. از لین رو علاقه
و تملیل سازمان هابه یافتن راه های جدیدی که بتولند ارزش بیشتری علید سازمان سازد و برقراری
ارتباطبا ارباب رجوع و مشتریان را بهبود بخشیده و برای آنان بیش از رقبا ارزش آفرینی نماید. روز
به روز افزایش می یابد. یکی از منابع بزرگ ارزش آفرینی برای سازمان ها که می تواند پاری کننده آنها
در راه رسیدنبه اهدافشان باشد. دلنش خرد و تجربیات با ارزش افزوده کارکنان است کهبا فراهم
آوردن زمینه های مشارکت آنان در هدف گذاری. تصمیم گیری. حل مسایل و مشکلات. ایجاد تخ
3
تحولات سازنده قلبل دسترسی است و نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها یکی از معروفترین و قوبترین
ابزار استفاده از این منابع سرشار از فکر, اندیشه. مهارت. خلاقیت و نوآوری است.
صفحه 5:
کلید واژه ها
مسارکت
**مدیریت مشارکتی
** پیشنهاهه
** توانمندسازی کارکنان
*#*نظام پيشنهادها
st
pls
ش و بررسی پیشنهادها
صفحه 6:
ر تشخیص درست و بهتر مسأله. کاربردی ساختن آن و رسیدن به راه حلهای
دقیق تر قطعی تر و سازنده تره مشخص کردن قلمرو موضوعی, مکلنی و زملنی پژوهش
ضروری و لازم است.
قلمرو موضوعی تحقیق
از لحاظ موضوعی. تحقیق حاضر در حیطه مسائل جاری نظام پذیرش و بررسی
پيشنهادها می باشد.
قلمره مکللی تحني د ان ميباشد كه در اين نوشتار از اين يس به
clea: (lacs عدران شركت على کار ایران کلمه کاز استفاده خواهد شد.
قلمرو زمانی
دور رقا اناه تجقی حامراز ۱۳۳۹۱۱۱۲۰ ی باشد که مج وه قوف برای سر کته
حسب ورود به فعالیت «نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها» می تولند متغییر باشد که
جمع آوری اطلاعات از اسفتد ۱۲۹۲ شروع و در دهه اول اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲به
اتماه رکه اد
صفحه 7:
تعریف و بیان مسئله تحقبق
#نظام پيشنهاد هاییک شیوه رسمی است که کارکنان رابه تفکر خلاق درباره کار و محیط کاری شان ترغیب ی
کند. و همچنین فراهم آورنده ایده هایی است که به سازمان فایده خواهند رساند (۳3۲,2007:2 ع).
"روش کار سیستم مزبور نیز به بیلنی ساده و خلاصه عبارت است از مشارکت داوطلبلنه و توامبا تعلق خاطر و
دلسوزی کارکنان, از طریق دادن پیشنهاد برای بهبود گردش کار شرکت. سازمان و نهاد( عامرى. ۱۳۸۷: ۱۵۶
"نظام پيشنهادها گلمی است در جهت خلق ایده های جدید. نملیش آن ها و نهایتاً اجرای ن ایده هاسبه طور کلی
نظام پيشنهادها سیستمی منظم در جهت بهبود مستمر و تبدیل سازمانبه یک سازمان نوآور ی باشد. سازمانی
که در جهت پروسه نوآوری حرکت می نماید. پروسه ای که ابتدای آن خلق یک ایده و انتهای آن خلاقیت . می
باشد (کاوه محمدی ۱۳۸۷).
"محققان. اندیشمندان. صاحبنظران و کارشناسان حوزه نظام پيشنهادهاء آن را منشاء مدیریت مشارکتی. مدیریت
دلنش. تغییر و تحول سازمانی. خلاقیت و نوآوری. شکوفلیی استعداد نیروی انسانی و آشکار سازی دانش پنهان
سازمان و بالاخره منشاء اعتماد متقابل مدير و کارکنان و تعالی سازمانی می دانند و بر استقرار آن تاکید دارند.
“لبا بررسى و تحليل نظام پيشنهادها و اهمیت آّن در حیطه عملکرد سازمانها از جمله مدیریت مشارکتی, مدیریت
دلنش. خلاقیت و نو آوری. اعتماد متقلبل مدیر و کارکنان و بالاخره تعللی سازمانی می توان دربلفت که برخورداری
از نظام پيشنهادها برای ادامه حیات سازمانها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شده است.
صفحه 8:
اهمیت و ضرورت تحقبق
* دولت جمهوری اسلامی ایران نظر به اهمیت و ضرورت نقش مشارکت کارکنان در بالا بردن کارایی و
اثریخشی دستگاههای دولتی و افزایش رضایت و نوان كارى آنان: در نشست مورخ ۱۳۷۷/۵/۲۸ شورای
عالى اداری تصویب کرد که نظام پذیرش و بررسی بیشنهادها در کلبه ورارتحانههاء موسسات. Mees po
بانکها و کلیه دستگاهها استقرار یابد
* يكى از روش های دستیابی به خلافیت کارکنان استفاده از نظام پيشنهادها است که بهترین ایده ها می
تواند توسط هر کارمندی» در هر زمانی. هر مکانی برای انجام راحت تر» سریع تر و بهتر فعالیت ارائه
گردد و جمع آوری؛ بررسی و پیاده سازی بهترین آن می تولند اثرات فوری و قلبل توجهی در بهره وری
فعاليتها و در نتيجه بر عملكرد فرآیندها در سازمان داشته باشد و نهايتا مى تولند باعث بهبود مستمر
(كايزن) و نوآورى در محيط سازمان كردد. نظام ييشنهادها بعنوان ابزار مديريت مشاركت با بالا بردن
سطع مشاركت كاركتان در هدفكتارى: تصميم كيرى: حل مسائل و مشكلات و بالاخره ايجاد تغيرر و
تحول سازنده باعث ایجاه دانش سازمانی می گردد.
صفحه 9:
<
سطوح مختلف مدیریت مشارکتی بر اسا س نظریه ساشکین عبارتند از:
مشارکت در هدف گناری:
مشارکت در تصمیم Sr
مشارکت در حل مسایل و مشکلات
مشارکت در ایجا تغییر و تحولات سازنده
صفحه 10:
ew
vee CMa mee tt Se ETC Stet ل
یزار مد بریت مشارکنی است
با بهره مندی از منلبع انسانی سرشار از
Pee eo ares) err erre gee
10
صفحه 11:
انگیزه تحقیق
"7دلیل اصلی پرداختن به موضوع نظام پيشنهادها بعنوان ابزار مدیریت
مشارکت و ارتباط تنگاتنگ لن با مدیرت بهره وری» مدیریت تحول و
مديريت دانشء در درجه اول كنكاشي بر میزان aes اين نظام و
عوامل بازدارنده و یا جلو برنده آن و ثانیا ترویج نظام پذیرش و بررسی
پیشنهادات بوده است.
Lee ae COs ا ۱
فیی رای سارک ری و و کت ee gs) ates ea
های تارمن ارکایک سل امد که کف و رضاب مشتری هدفه
ا ساسا لت و ایک نام بایان می ترا اه
کارا ل اتاء ]رت رالا ا
ا رت ز تا ما
افراد. وفاداری کارکنان به سازمان» كاهش هزينه. افزايش درآمد و
توانمندسازی بشد. خود مشوق قويى بود براى شروع اين تحقيق
11
صفحه 12:
اهداف تحقبق
"فلسقه بنیادی نظام پيشنهادها بر لین اساس استوار است که هر کاری به وسیله انسان انجام
می شود و هرگز کامل ترین و بهترین شکل خود را ندارد بلکه هميشه این امکان وجود دارد
کار مورد نظر با کارآئی و اثربخشی بیشتری انجام شود. از این رو نظام پيشنهادها به عنوان
Ce ee ee Cee
بکارگیری ذهن های خلاق کارکنان می تولند رویکرد موثر در جهت تحقق اهداف عالیه هر
سازمانی باشد. برهمین اساس پيشنهادهای کارکنان در هر سازمان با شرکت داوطلبانه افراد
در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق ارائه پیشنهادهای مفید و سازنده موجب
جلوگیری از تمرکز و انباشتگی کارها خواهد شد و سازمان را از بسیاری فعالیت های روزمره و
دست و با گیر در جهت انسام کاهای اساسی راد می کند.
(آشینن امه ن_ظام مش رکمتش کته لیگ از لییلن) ۷
صفحه 13:
13
اهداف تحقیق
نظام پيشنهادها قطعا پیامدهای مثبت و موثری برای هر سازمان به همراه دارد و
در لين تحقيق ضمن بررسی رخ داد آن در سازمان مورد مطالعه. انطباق فرآیند
لیر ناه ادها با ای رت ده در ماه ور ی ار
ماده ۲۰ قانون خدمات کشوری و دستورالعمل مربوطه. بررسی میزان لثر بخشی
و کارآیی آن مورد نظر می باشد.
صفحه 14:
14
سوال تحقية
سال سوال اصلی تسقیق این است که
آیا فرآیند پیاده سازی نظام پيشنهادها با وجود سابقه قانینی در سازمانهای دولتی به روش
متاسی باده سازی شده و از بهود سر بر خوردار ست؟
فرضیا
بین میانگین سرانه پیشنهادهای دریافتی سال مورد آزمون با سرانه کل پیشنهادهای دریافتی
تفاوت معنی داری وجود دارد.
بین میانگین نرخ پیشنهادهای تصویب شده سال مورد آزمون با نرخ کل پیشنهادهای تصویب
Bb sere eases
بین میانگین نرخ پیشنهادهای اجرا شده سال مورد گزارش با نرخ کل پیشنهادهای اجراء
شده تفاوت معنی داری و جود حارد؛
صفحه 15:
5
هر نوع نظرء فکر و راهکاری که بتولند وضعیت موجود را آسان تره
سریع تره صحیح تر ایمن تر و مطلوب تر کند.
0 پیشنهاد کمی : اجرای آن سبب افزایش بهره وری. بهبود فضای کار؛
آفرلیش رابت کارکنان و مانند لین ها می شود و قابلیت اندازه گیری و
محاسبه ریالی دارد.
۵ پیشنهاد کیفی : اجرای ن سبب اجرای مطلوب برنامه های تحول
اداری» افزایش بهره وری بهبود فضای کاره صرفه جویی بهینه در منابع»
افزایش رضایت مندی کارکنان و مانتد این ها می شود و قابلیت اندازه
گیری و محاسبه ریالی ندارد.
دستور العمل ماده ۲ آيين نامه اجرایی موضوع ماده ۲۰ قانون مدیربت خدمات کشوری
صفحه 16:
* بخش خصوصی : از سال ۱۳۶۶ وبه دنبال بازدید گروهی از کارشناسان سازمان
گسترش ونوسازی صنایع ایران از ژلپن آغاز شد و چهار شرکت ( رادباتورسازی
ایران . شرکت نورد و تولید قطعات فلزی . شرکت آکام فلز و سوله ایران ) آن را
پیاده سازی و به موفقیت های فراتر از حد تصور هم دست بيدا كردند .
بخش دولتی : استقرار نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها از شهریور سال ۱۳۷۷ از
سوی شورای عالی اداری مورد تصویب قرار گرفت و کلیه وزار تخانه ها . موسسات
. شرکت و بانک ها مکلف به پیاده سازی آن شدند.
صفحه 17:
* دولت جمهوری اسلامی ایران نظر به اهمیت و ضرورت نقش مشارکت کارکنان در بالا بردن
کارایی و اثربخشی دستگاههای دولتی و افزايش رضایت و توان کاری آنان. در نشست مورخ
۸ شورای عالی اداری چنین تصویب کرد که نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها در
کلیه وزارتخانههاء موسسات. شرکتهاء بانکها و کلیه دستگاهها استقرار یبد.
17
صفحه 18:
18
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بهمن ماه ۱۳۸۰ در گزارش توجیهی
برنامه تحوّل در نظام اداری کشور با نگاهی به : گذشته. حال» آینده؛ تحول گریزی:
مشاركتنايذيرىء سنتی ودلنش گریزی را ازویژگی ها وخصوصیات نظام اداری در
وضع موجود و خصوصیاتی مانند مشارکت جوء مشارکت پذیری دانش گرایی
ونواندیشی را جزء ویژگی ها و خصوصیات نظام اداری مطلوب تعریف می نماید.
هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱/۱/۱۸ پس از استماع گزارش سازمان مدیریت
و برنامهریزی کشور در مورد برنامه تحول اداری» موافقت نمود که هفت برنامه
اصلی ایجاد تحول در نظام توسط دستگاههای دولتی اجراء گردد که در برنامه
اصلاح فرآیندها؛ روش های انجام کار و توسعه فن آوری اداری موضوع پذیرش و
بررسی پيشنهادها مورد تاکید قرار گرفت.
صفحه 19:
يك
۷دستگاههای اجرلئی مکلفند به منظور ایجاد انگیزه و
افزایش کارایی و بهره مندی از فکر و انديشه و
خلاقیت کارمندان ذییبط خود ساز و کار مناسب برای
جذب مشارکت کارمندان و دربافت پیشنهادها و
اثرگذاری لن در تصمیم گیری ها را فراهم آورند. نظام
پيشنهادها و نحوه پرداخت پاداش براساس ائین نامه
ای خواهد بود کهبا پیشنهاد سازمانبه تصویب هیات
وزیران می رسد.
مجلس شورای اسلامی قانون مدبریت خدمات کشوری ۱۳۸۶
صفحه 20:
* ایجاد ساز وکار مناسب برای جلب
20
کارمندان و بهره مندی از فکر و اندیشه و خلاقیت
آنان در تصمیم گیری ها (موضوع ماده ۲۰ قانون مدیریت خدمات کشوری) بعنوان یکی از راه
کارهای « تقویت مدیریت و توان کارشناسی کشور و ارتقاء روحیه خود کنتیلی در کارها » در
ذیل برنامه نهم از ده برنامه تحول نظام اداری کشور ابلاغی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه
انسانی رئیس جمهور در سال ۱۳۸۹ مورد توجه قرار میگیرد.
صفحه 21:
7
در تصویب نامه مورخ ٩۲/۱۲/۱۴ شورای عللی اداری تحت عنوان هقشه راه اصلام نظام اداری
مبتنی بر: سیاستهای کلی نظام» نظام پيشنهادها به عنوان یکی از مدلهای پشتیبان بخش
فناوری استراتژیک زیرساخت های اجرا از برنامه پنجم (فناوری مدیریتی) معرفی گردیده است.
21
صفحه 22:
۱
"نکته جالب توجه در استقرار «کایزن» آن است که
پس از اجرای فراگردهای بسترسازی فرهنگی و
آموزش های تئوریکی. نظری. مقوله توانمندسازی
مطرح می گردد و تکنیک اجرلثی مناسب برای اجرای
«توانمندسازی» همانا استقرار نظام «پذیرش و بررسی
پیشنهاد» می باشد.
(دکتر کردرستمی TAO
صفحه 23:
اتی که در زمینه نظام مشارکت یا نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها در
داخل کشور صورت پذیرفته در خصوص بررسی اثرات نظام فوق بر عملکرد سازمان و
مد ال عبر ی و موی ارتاط و ۱ مورد رجه بوده ات وار جمله
تحقیقی که به موضوع به گونه ای دیگر پرداخته تحقبقی است با عنوان «نگاهی آسیب
شناسانه به مدیریت مشارکتی و نظام پيشنهادها در بخش دولتی ایران» که توسط
کارگر شورکی دانشجوی کارشناسی ارشد با جمع آوری اطلاعات از مسئولین و
رابطین مدیریت مشارکتی به منظور آسیب شناسی و عارضه یار
یزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است.
در لین تحقیق مسائل جاری نظام پذیرش و برسی پيشنهادها با نگاهی بر «رزیابی نظام
پذیرش و بررسی پيشنهادها» در گاز مورد بررسی قرار می گیرد.
صفحه 24:
های تحقیقاتی ما عمدتا به
ee 1
ت باشد. محدودیت
تحقیقی را نمی توان انجام داد که بدون محدودیت با ۱
oe ليم ت و تاکر لن بر سیستم های
ma ۱ > نظام پیشنهادات و Ol SE ها
مطللب علمی و کتابخلنه ای در خصوص بر
تعد 1
اطلا: به علت محدوديت زمانى.
cw 5 ۱ ۲ 5
i 7 ان جمع آورى اطلات كافى ب
أعد, >
صفحه 25:
تعریف مفهومی و عملیاتی های تحقیق
تحقیق متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته به شرح زیر مشخص گردیده است :
متغیر وابسته
متغيرى است كه تغييرات أن از تغييرات متفیر مستقل ناشی می شود و در این تحقیق ارزیابی عملکرد
نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها به عنوان متغیر های وابسته در نظر گرفته شده است. و از مدل ارزیابی
جايزه ملى نظام بيشتهادها كه شامل هشت معیار اصلی است تبعیت می کند.
متغیر مستقل :
متغیری است که تغییرات متغیر وابسته را تعیین می کند . یعنی در وأقع علت متغیر وابسته است
که در لین تحقیق سرانه دریافت پيشنهادهاه نرح پیشنهادهای تصویب شده و درخ ادهای اجراء شده
به عنوان متفر مستقل در نظر گرفته شده اس
تعریف مفهومی و عملیاتی متغییرهای مستقل :
*سرانه دریلفت پیشنهادها دبه منظور سنجش پیشرفت کمی نظام پیشنهاهها انتخاب شده است وبا
تقسيم تعداد پيشنهادهای ارائه شده به تعتاه کار کنان محاسية مى شود
*نرخ پیشنهادهای تصویب شده : برای بیان کیفیت پیشنهادهای ارلئه شده وضع شده است وبا تقسیم
تعداد بيشنهادهاى تصويب شده به تعداك ييشنهادهاى دريافت شده محاسبه مى شوم
*نرخ پیشنهادهای اجراء شده :با هدف سنجش میزان اجرلیی بودن پیشنهادهای سازمان انتخاب شده
وبا تقسيم تعداد بيتنهادهاى اجراء شده يه تعداد ييشنهادهاى تصويب شده محاسبه مى شود.
صفحه 26:
مدل ارزیلبی نظام پيشنهادها بر گرفته از مدل اروپایی تعللی سازمانی (2۳)00۷) برای
اولین بان اسفند ۱۳۸۶ در هملیش نظام مشارکت در سازمانهای دولتی ارائه شده و تا
کنون چند مرتبه بازنگری و بروزرسانی شده که در حال حاضر ویرلیش پنجم آن مورد
استفاده قرار می گیرد. مدل ارزیابی نظام پیشنهاد ها حول ۸ معیار و ۷۰ زیر معیار
طراحی شده است. جمم امتیازات ۱۰۰۰ امتیاز است و معیارها به دو گروه توانمندساز
(معیارهای ۱ تا ۷) و نتلیج (معیار (A تقسیم می شود . در توزیع امتیازها ۶۰۰ امتیاز به
معیارهای توانمند ساز (۷ معیار اول) و ۴۰۰ امتیاز به معیار نتایج (معیار هشتم)
تخصیص يافته است.
صفحه 27:
27
نتلیج کلیدی
400(
(لمتیز
معیارهای مدل ارزیابی نظام پيشنهادها
فرایندها
160(
(لمتیز
آموزش و توان افزایی (۶۰ امتیاز»
تبلیغات. فرهنگسازی و اطلاع رسانی (۵۰
امتیاز)
(GES) سازماندهي
مدیریت دانش و سیستم اطلاعاتی
(45 joa)
انگیزش (۶۰ امتیاز)
رهبری
180(
(لمتیز
صفحه 28:
تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی- استنباطی بوده که با توجه به مبلنی نظری و عملی از نوع
معلاعات کریرهی است روش های گرد آوری اطلاعات کتایخانه ای بوده و ار متایع محلف
سازمانی و گزارشات حاصل از نتلیج ارزیلبی های انجام گرفته اقدام به گرد آوری اطلاعات گردیده
است. يافته های تحقیق بر اساس نوع يافته ها و اهداف تعیین شده با استفاده از جداول و
نمودارهای توصیفی و تحلیل آماری به تناسب فرضیه های مطرح شده بررسی و تحلیل شده
است.
صفحه 29:
نمودار۱ - روند بررسی پيشنهادها
5865 41.35,
4265 57.35,
54.42 45.58
sas 415.
695 ومد
کرو کرو کرو ers ea
29
صفحه 30:
نمودار۲ - روند بررسی و تصویب و رد پيشنهادها (درصد)
Be A ee ss
5865 27.99 30.66
4265 1332935
5442 19.96 34.46
585 22.97 35.53
695 3135 3815
oe a
درسد رد فده
30
صفحه 31:
naa
797
5.45
3.66
10.34
15.69
31
درصد
27.99
133
19.96
22.97
,31.35
metus
Baga
نمودار۳ - روند بررسیء تصویب و اجراء پيشنهادها (درصد)
درسد پروسی.
58.65
42.65
54.42
585
695
صفحه 32:
ك
er
32
نمودار4 - میانگین درصد معيارهاي ارزيابي نظام پذیرش و بررسي پيشنهادها
ast
Toho تقر
eas
مدریت دشک ستمشدهيه
sie
that
صفحه 33:
نمودار ۵ - روند سود و صرفه جوئی
سود و صرفه جویی برآورد شده از اجرای پيشنهادها
25
ووه د
0
۷ 200
SS
N 150
وو كه
Ss
مه كك
۲ " ۹
.1388 اسل 138 1390 اسل 1391
3
اسل 1387 سل
صفحه 34:
تجزیه و تحلیل داده ها
۲ برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای 5۳55 و Excel , Minitab
استفاده شده است.
با کمک نرم افزارهای تحلیل آماری بازه اطمینان میانگین متغییرها با ضریب
اطمینان ۹۵ ۰ توزیع نرمال و برابری واربلنس متغیرهای جامعه. آزمون تفاوت
میانگین متغیرها و آزمون رابطه بین متغیرهابا بررسی ضریب همبستگی پیرسن و
اسپیرمن مورد بررسی قرار گرفت.
34
صفحه 35:
تجزیه و تحلیل داده ها - ادامه
7 فرش برابری میانگین سرانه پیشنهادهای دربافت شده در سال مورد آزمون با
میانگین سرانه کل پیشنهاد اخذ شده ردعی شود. (۳۷۱06<0000) بعنی
فرضیه اول رد نمی شود.
۲ فرض برابری میانگین نرخ پیشنهادهای مصوب شده در سال مورد آزمونبا نرخ کل
پیشنهادهای مصوب شده رد نمی شود. (۳۷۵۱6<0.201) بعنی فرضیه
دوم رد مى شود
” فرض برابرى ميانكين نرخ پیشنهادهای اجراء شده در سال مورد نظربا میانگین نرخ
کل پیشنهادهای اجراء شده رد نمی شود. (۳_۷۵۱06<0.945) بعنی فرضیه
و ی و
در حللت کلی بررسی ها نشان می دهد میانگین سرانه پیشنهادهای دریافتی سال
مورد آزمونبا میانگین سرانه کل پیشنهادهای دریافتی اختلاف معنی داری دارد و
در زمینه دریافت پیشنهاد رشد نشان داده می شود بعبارت دیگر در جمع آوری
پیشنهاد در نظام پيشنهادها پیشرفت حاصل شده است. ولی در زمینه پیشنهادهای
مصوب و اجراء شدهبه لحاظ عدم وجود اختلاف معنی دار در میان های مربوطه.
پیشرفتی در زمینه های فوق برای نظام پيشنهادها نمی توان متصور شد.
35
صفحه 36:
تجزیه و تحلیل داده ها - ادامه
نمودار [ نشان می دهد که در بهترین شرلیط حداقل ۸۴۳ و در بدترین شرلیط بیش از 1۶۶
از پیشنهادهای دریافتی مورد ارزیلبی قرار نگرفته است که در هر دو حالت مقدار زیادی از
پیشنهاد بررسی نشده باقی مانده است.
نمودار ۲ نشان می دهد که میزان پيشنهاد رد شده همه ساله از میزان مصوب بیشتر بوده
است بطوریکه کمترین فاصله مابین پیشنهاد تصویب شده و رد شده در سال ۱۳۸۷ است که
ole :
بيشنهادهاى ره شده سجم زیادی از پیشنواهها را به خود تخصیص داده است.
پیشنهاد رد شده ۸۳۰۶۶ و در مقابل ۲۷.۹۹
شده قرار دارد. که
نعوداز ۴ انحراف بین پیشنهاههای ذريافت شده با مصوب و مصوب را با اجراء شده تشان
میدهد که هیچ یک از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند.
36
صفحه 37:
37
تجزیه و تحلیل داده ها - ادامه
نمودار ۴ نشان می دهد که اکثر معیارها ی ارزیلبی نظام پيشنهادها رو به رشد هستند که
نشان از پویای سیستم وعدم بلوغ می باشد. دو معیار سازماندهی و فرآیندها به ظاهر نشان
دهنده بلوغ نسبی سازمان در سازماندهی و پیاده سازی فرآیند نظام مشارکت می باشد ولی
به لحاظ اینکه بترتیب ۳۵ و ۴۷ درصد با بلوغ فاصله دارند می تواند توقفگاه نامنا پاش
نمودار ۵ نشان می دهد میزان صرفه جویی حاصله از پيشنهادها از رشد بالایی برخوردار بوده
است و عمدتا از اصلاح و بهبود فرآیند انجام فعالیت ناشی می شود که لین موضوع مبین آن
است که نیاز است نسبت به مهندسی مجدد فرآیندها اهتمام لازم به عمل آید.
صفحه 38:
v
v
SS Ss
نتیجه گيري
در مجموع و بر اساس یافته های حاصل از لین تحقیق به نظر می رسد که نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها در
سازمانهای مورد بررسی و به تبع ن در بخش دولتی دچار مولنع متعدد علمی و عملی است و حرکت به سوی
توسعه مدیریت مشارکتی با برخورداری از سازمانهای یاد گیرنده و مدیریت دانش الزامی قلمداد می گردد.
سازمان در زمیته پیاده سازی و اجرای نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها با چالشهای جدی ذیل مواجه است.
مشکلات ساختاری و تشکیلاتی در حوزه دبیرخانه و اعضای شورا و کمیته های نظام پيشنهادها
آماده نبودن زیرساختهای لازم برای بهره گیری از تکنیکهای نوین مدیریت مشارکتی
عدم تناسب آیین نامه های موجود با زیرساختهای حقوقی و قانونی نظام اداری
ساختار بوروکراسی ساکم بر نظام ادری و تقال آن با مدیریت مشارکتی.
فرهنگ نظام مشارکت و پیشنهادات بطور کامل مفهوم سازی نشده است.
مکانیزمهای ارزیابی و اقدام اعلاحی به درستی تعریف نشده است با به درستی تفاده نمی شود.
باور و اعتقاد قلبی مدیریت به اهمیت موضوع در هاله ای از ابهام است.
صفحه 39:
نتيجه گيري
بر اساس بررسی به عمل آمده در لین تحقیق میزان پیشنهادهای دریافت شده.
تصویب شده و اجراء شده نسبت به عملکرد سالهای گذشته از نظر کمی افزایش
داشته و لیکن رابطه معنی داری مایین پیشنهادهای دریلفت شده با پیشنهادهای
cy quai شده و پیشنهادهای تصویب شدهبا اجراء شده در سال مورد آزمون وجود
v
ندارد و لین بدان معنی است که رشد فقط در زمینه اخذ پیشنهاد صورت پذپرفته و
مراحل بعدی که عموما نتیجه عملکرد در آنها نهفته است (پیشنهادهای تصویب
شده و اجراء شده) از رشد مناسبی بر خوردار نبوده است.
۲ در حللت کلی بهبود عملکرد نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها متوازن نبوده و نمی
توان قائل به برتری نسبت به سالیهای گذشته شد.
39
صفحه 40:
. برگزاری دوره های آموزشی در زمینه فرآیند نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها
. تقویت مشارکت گروهی از طریق طوفان فکری. جلسات آزاد اندیشی و ...
۰ استقرار بانک اطلاعانی متمرکز از پیشنهادهای ارائه شده
به منظور کاهش دهای بررسی نشده
. برگزاری دوره های آموزشی مفهوم سازی نظام مشارکت
. تشکیل شورا ها ی فرعی یا کمینه های کارشناسی بررسی پيشنهادها
. تخصصی تر کردن و افزایش کمیته های ارزیابی پيشنهادها
< تشکیل گروه های مستقل محاسبه کننده میزان صرفه gage حاصل از پيشنهاد
٠ تقویت دانش سازمانی با در دسترس قرار دادن جریان کامل پیشنهادهای قبلی از طریق
بانک اطلاعاتی متمرکز
به منطور کاهش فاصله بیس پیشنهادهای تصویب شده و احرام شده
. تصویب و تدوین دستورالعمل» روش و رویه مناسب برای اجرای پيشنهادها
. مهندسی مجدد فرآیندهای انجام فعالیتها و تدوین دستورالعمل متناسب با فن آوری و
تکنولوژی روز
. تدوین فرآیند تشویقی برای واحدهای مجری پيشنهادها
صفحه 41:
حمایت از طرحها و پروژه های عارضه یبی مدلهای جاری نظام پيشنهادات
توجه خاص به موفقیت انگیزشی کارکنان و نیز وضعیت اعتقادی مدیران
توجه به روشهای بهبود معیارهای سازماندهی و فرآیندها
زمینه سازی برای اصلاح و تکمیل زیرساختهای حقوقی و قانونی برای اجرای پيشنهادها با اهتمام بر
شناسایی عوامل موثر بر اجراء
تدوین دستورالعمل نحوه اجرای پيشنهاد
تشکیل و تقویت گروه های مروجین نظام پيشنهادهاه کمیته های ارزیلبی و کمیته های اجرای پیشنهاد به
ترتیب برای افزایش تبلیغات ارائه پيشنهاد. تسریع در ارزیابی و اجرای پيشنهاد.
مهندسی مجدد فرآیندها
بررسی کفایت دستورالعملها و روشهای انجام کار
بررسی و مطالعه میزان توانمندی نیروی انسانی
بررسی میزان اثر بخشی آموزش حین خدمت
صفحه 42:
بررسی کفایت شاخص های نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها
بررسی میزان انحراف سازمان از معبارهای ارزیابی نظام و ارائه راه حلهای بهبود مستمر
مطالعه تحقیقاتی در خصوص نحوه بکار گیری نظام پذیرش و بررسی پيشنهادها در برنامه
های اصلاح نظام اداری.
بررسی میزان تاثیر پیشنهادهای اجرا شده بر اهداف. تصمیم گیری. حل مسئله و تغییر و
تحول به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف در سازمان.
صفحه 43:
* مديريت تحول و بهسازى سازمان - دكتر مجيد كردرستمى با همكارى دكثرابراهيم أقاخانى جاب اول 1508
انقش انكيزه كاركنان در موفقيت استقرار نظام بذبرش و بررسى بيشنهادها دكثر مجيد كردرستمى
* .نام پذبرش و بررسى بيشنهادها دكتر مجيد کردرستمی
* بيشينه نظام بيشتهادها دكثر مجديد كردرستمى
بررسى تقش مدبريت مشاركثى بر فرابند إيجاد دائش در شركت كاز استان اردبيل - معصومه موسوى زمتان 0524
* 0 تكاهى أسيب شتاساته به مديريت مشاركتى و نم بيشنهادها در بخش دولتى ابران - هدابت کارگر شورگی
* سيستم بيشنهادها سلولهاى خاكسترى مديريت - مجيد سعيدى اولين همايش سيستم بيشنهادهاى شرك ملی گاز بان ۱۳۸۸
قطره لى از هم انديشى - امور بهره ورى و هماهتكى تحول ادارى شركت ملى كاز ابران 9524
برترين هى سيستم بيشتهادها - امور بهره ورى و هماهتكى تحول ادارى شركت ملى كاز ايران 1584
* جلوه هلى خلاقيت - امور بهره ورى و هماهتكى تحول ادارى شركت ملى VERS Spl IS
* 0 پژواکایده ها - امور بيهره ورى و هماهتكى تحول ادارى شرك ملى كاز ايران 0591
امور بهره ورى و هماهتكتى تحول ادارى شركت ملى كاز ابران ۱۳۹۲
تدای كاز ويزه نامه نوروز 9585
* نظام بيشتهادها عوامل مؤثر موفقيت أن در سازمان و مدل انتقال خلاقيت به ايده هاى عملى - كاوه محمدى» دومين همايشن هلى نظام ييشتهانها أخر NTAY
قانون مديرث خدمات
أأثين نامه اجرابى ماده 7 قانون مديريت خدمات كشورى 154
دستورالعمل ماده ؟ آثين نامه اجرابى موضوع ماده 7١ قانون مديريث خدمات کشوری ۱۳۸۹
*/ برنامه تحول در نظام ادارى كشور - سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور- معاتت امور مديريت و متايع انسانى
* كزارش برنامه تحؤل در نظام ادارى كشور - سازمان مديريت و برنامه ريزى كشور- معانت امور مديريت و منايع انسانى
* 1 أثين نامه نظام مشاركث شركث كلى كاز ابران
+ Organizational Suggestion System in the Era of Holding by Developing an
Innovative Model: The case of Bonyad e Taavon Holding In Iran (an applied Model)
Dr. Fereydun Verdinejad , Ali Mokhtari Mughari EMBA from Tehran University
43
صفحه 44:
پا تشکر از توچهشما *
صفحه 45:
45