صفحه 1:
صفحه 2:
: موضوع تحقیقر
مسكن مهر سنكليور و مقليسه با مسكن مهر لييلن
ali: حيس
مسكن
: نلم لستلد
: نلم حلنشجو
: سلل تحصيلى
پلییز ۱۴۰۰
صفحه 3:
social housing
in Singapore
صفحه 4:
جگیده
# هدف از لين تحقیق بررسی مسکن مهر در سنگاپوربه نسبت نوع خانوار و درآمد و چارچوب سیستم توسعه مسکن در
ستگاپور است
ور
و مسایل جامعه شناختی در سنگاپور را بررسی میکنیم.
هم جنين به ایرادات و نقص ها و مزایای خانه های دولتی در سنگاپور میپردازیم .
و در نهایت به مقایسه مسکن مهر سنگاپور و ایران پرداختیم
اميد است كه با اين ايده
ری در جهت بهبود مسکن مهر در ايران قدم برداريم.
صفحه 5:
۵ م لع ۲ ۲
0
مر ۲۰۱۵ سلدوی جمعت ستگابور ۵۸۳ سلیون بود
زاین تاد io eB oS Speke BY
۸ میلیون شهروند.
۲ میلیون خارجی هست,
کمبود زمین در سنگاپور و تراکم جمعیتی با (۷۶۰۰ نفر در هر کیلومتر) توجیهی برای مداخله دولت در بخش مسکن, مالکیت و تهیه
یس
میزان مالکیت از اوایل دهه ۱۹۹۰م به بالای ٩۰ درصد رسید.
در سنگاپور ۸۰ درصد مردم در آپارمانهایی زندگی میکنند که توسط سیستم توسعه و مسکن ساختهشده است.
سیستم توسعه و مسکن سنگاپور در ۱۹۶۰م شکل گرفت.
صفحه 6:
درحالی که برنامه ریزی؛ ساخت و تخصیص توسط دولت انجام میشوده آپارتمانهای سیستم توسعه و مسکن به مردم به شکل اجاره ۹٩
ساله فروخته میشود.
بعد از آن. لین امکان هست که در بازار مسکن معامله شود و به شکل مجدد به شکل مسکن خصوصی فروخته شود و مردم سنگاپور
میتوانند آپارتمانهای طرح توسعه و مسکن موجود را بهطور مستقیم از صاحبانشان بر اساس قیمتی که از سوی خرینار و فروشنده
توافق میشود. خریداری کنند.
خریداران بار اولی یا دومی از حمایت مللی دیلت برخوردار میشهند. بدون درنظرگرفتن اينکه آپارتمان نو یا قدیمی را خریداری
میکند.
واگذاری مسکن عمومی یا اجاره مناسب بهعنوان یک جایگزین مطلوب برای مقابله با گسترش حاشیهنشینی و زاغهنشینی هست.
بین ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۳م تولید ناخالس داخلی در سنگاپور ۷ درصد و نسبت سرمایهگذاری مسکن به کل سرمایهگذاری ۲۳ درصد بود.
این نرخ بر اساس استاندارد بینالمللی,بالا و نشانگر توجه بخش سیاستگناری يه حوزه مسکن استد
صفحه 7:
تمزيع خانولر بر لسلس خلنه و حیلمد
لا در ستگاپور خرید مستقیم و اجاره خانههای سیستم توسعه و مسکن شامل شهروندانی میشود که برای اجاره باید دارای
درآمد ۱۵۰۰ دلار و برای خرید خانه باید دارای درآمد ۱۲۰۰۰ دلار باشند.
مسکن عمومی اگرچه برای دسترسی عموم به خانه است. اما عرضه مسکن عمومی به ترکیب خانوارها بر اساس سطح درآمد.
سن و.وضعيت تاهل يستكي دارم
اين قوامل اواويتبندى را براى اينكه جه كسان زودتر به مسكن عمومي دسترسي بيدا اكدند, مشخصس مي كنده
الآ براى مثالء افرادی که ازدواج کردهلند یا
اد پیوهای که صاحب فرزند هستند. در اولویتند. افرادی که به تنهلیی زندگی
میکنند. میتوانند آپارتمانهای ۳۵ سال و بیشتر را خریداری کنند.
ألا در سنگاپور بخش خصوصی مسکن در سیطره شهروندان با درآمت بالا و مهاجران و سرمایه گذاران خارجی هست.
صفحه 8:
نوع خانههای سیستم توسعه و مسکن
آپارتمانهای ۱ و ۲ خوابه
آپارتمانهای ۳ خوابه
آپارتمانهای ۴ خوابه
آپارتمانهای ۵ خوابه
أأطنام غمع صم ممع ننه
میانگین درآمد ماهیانه (دلار)
wy
۵۸۵
۸۳۹۳
Ward
Premier
صفحه 9:
چلیچوب سیستم توسعه و (Sune
سیستم توسعه ومسکن از ۱۹۶۰م شروع به کار نمود و هدفش تهیه خانههای مناسب با تجهیزات و امکانات مناسب یه افرادی است که به آن
رشد کیفیت زندگی در سنگاپور در دهههای گذشته تاکید سیاستگذاری مسکن در این کشور بر کیفیت محیط زندگی شهروندان بوده
تغييرات در طراحى آبارتمانها بازتابى از تغييرات در سبك زندكى مردم بود.
اساخت آبارتمانها يا طراحى يكنواخت و راهروهاى بلند كاهش يافت. درواقع. برنامهريزى مسكن به خواستههاى مردم بهمنظور افزليش رضايت
از سحل سكونت و ارتقاى كيفيت زندكى باسخ مىداد. همجدين» امتيازاتى به افرادى كه اولينبار سكن عمومى خريدارى م ىكتنده داده مشو
۳ دربین سالهای ۱9۷-۱9۶۰
۰ واحد مسکونی ساخته شد.
لک سم وی مر سای آغوی کر عود ل
مینموده اما از ۱۹۶۴م تحت برنامه «طرح مالکیت خانه برای مردم» واحدهای مسکونی را بهصورت اجاره ٩٩ ساله به فروش رساند.
صفحه 10:
9 قیمت خانههای سیستم توسعه و مسکن برای خانوارهایی که درآمدشان بیشتر
۸۰۰ دلار در ماه نیود» مقرونبهصرفه بود.
ا ككس هلي سكن به حاوارها در ومان خرن تسام ميشد و جد تصويق ندرافتاد دولت از سيسام توسعه و مسكن به
جند طريق حمايت م ىكند كد عبار تستاز:
لا کمکهای سالانه از محل بودجه جاری برای پوشش کسری بودجه برای توسعه.
لا حفظ. نگهداری و تعمیر nails
OV تخصیص زمین برای خانههای سیستم توسعه و مسکن.
سا واحدهای مسکونی در حدود ۵۰ درصد در طول این سالها و فراتر از رشد جمعیت افزایش یافت.
صفحه 11:
صفحه 12:
مسکر اجتماعی. چللشها
. مسکنهای دولتی اجارهای به خانوادههلیی تخصیص مییلبد که کمتر از ۱۵۰۰ دلار درآمد دلشته باشند که لین باعث
شد دولت نسبت به امکانات رفاهی در این واحدهای مسکونی کوتاهی نماید.
لغ تصور سیاستگذاران و برنمهریزان مسکن این بود که با
خصوصی نقلمکان میکنند. اما درصد کمی از
حل مشکل جوانان پیچیده شد.
بعد از مدتی از خانههای دولتی به خانههای
نشستگان خانههای دولتی را ترک نمودند. در نتیجه. کار دولت.
صفحه 13:
خنیجهصحییج
هسکن مقرونبهصرفه به ثبات اجتماعى: رشد اقتضادی و توسعه جوامع کمک کرده است.
الآ از لحاظ مقیاس, مسکن عمومی برای چهار نقر از هر پنچ نفر در نظر گرفته شده و لین بازتلبی از اهمیت مالکیت برای
شهروندان و سیستم رفاه اجتماعی در ستگاپور است که افراد ترجیح میدهند املاکی را بر اساس داراییهای اجتماعی و
توزیع مجدد درآمد بسازند.
O بهطورکلی؛ سیستم مسکن و توسعه توانست به اهدافش دست یابد و برای ۲۰۰ هزار از مردم سنگاپور مسکن تامین نماید.
لا همچنین. ٩۰ درصد از مردم سنگاپور مسکن مشخصی دارند و ۸۰ درصد آنان در خاندهایی که دولت ساخته زندگی
مى كنند كه اين بازتابى از موفقيت طرح مسکن عمومی در سنگاپور است.
صفحه 14:
شورای شهرسازی سنکاپور با طراعیلی فصد مات سکن جهت اجاره به مردم روم با پلیس را داشت اماپس از ۳ ۵ سل ط دیک |
را پیش گرفت که طی آن» مساکن انبوه برای فروش به جمعیتهای گسترده بنا میشد.
0
الما نخستوزير بعدها كفت به نظرش رسيده اين سياست tl ge به هر يك از مردم اين كشور, «سهمى» از زمين و هويت كشور بدهد.
الس بنابر لين به سرعت به تصرف حداکثری زمینهای کشو اقدام کرد و طرحی را آغاز کرد که هماکنون سنگاپور را به یک شهرک بزرگ, شبيه کرده
صفحه 15:
لس هماکنون حدود یک میلیون مسکن دولتساخته در سنگاپور وجود دارد. هنوز هم هر ساله دولت سنگاپور لقدام به فروش واحدهای جدید با
قیمت پایینتر از بازار به خانوادههایی میکند که برای اولین بار اقدام به خرید خانه میکنند.
سا سه تا چهار سال طول میکشد تا واحدهای هر خانواده آماده شود و سپس با اجارههای ۹٩ ساله, عملا مالک آن هستند.
صفحه 16:
ععیعی
طراح: اوله شرن معمار ۴۲ ساله آلمانی- از مشهورترین برج سازان جهان
(0 CCTV Headquarters seattle central
library
صفحه 17:
سا مجموعهای عظیم از چند آسمان خراش است شامل خانههایی برای قشرهای کم درآمد در کشور سنگاپور
Gan اوله شرن: (ممکن ساختن زندگی در یکی از گرانترین کشورهای دنیا برای قشرهای کم درآمد در قلب سنگاپور )
whe O
«بهترین مجموعه مسکونی شهری» از شورای بناهای شهری و بلندمرتبه. . ! در دو حوزه معماری سبز و طراحی عمومی سنگاپور.
ae لوو سجر
صفحه 18:
ooo da
یکی از بزرگترین و مشهورترین توسعه های مسکونی در سنگاپور با ساختار شش ضلعی.
رویکرد جدید به زندگی معاصر در یک محیط سرسبز گرمسیری:
ساحت سايت :+ سكتار با وسعتى برابر 1 هزار مثر مريع.
۱ بلوک ۶ طبقه, با بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی.
صفحه 19:
السا كاريرى های موجود:
پلوک های ۶ -۱۸-۱۲ و ۲۴ طبقه | ۱۰۴۰ واحد مسکونی. 1 ۸ فروشگاه / ۵۰ متر استخر کم عمق | استخر تفریحی / جکوزی | حیاط های سبز
باشگاه بدنسازی و یمناستیک / مهد کودک و زمین های بازی کودکان /برکه نیلوفر آبی / پاویون جشن ۱ ۱۱۳۲
7 ی
al Sl استخر
صفحه 20:
صفحه 21:
a
Q
59
1
3
3
9
4
اند.
شده به صورت افقی گسترده شده
O به جای ارتفاعات عمودی ایزوله
صفحه 22:
coe
|
صفحه 23:
صفحه 24:
سظم اشغلل مو سلیت.
سليت يلآن شبقد حتف لشبقه ۲ 312]
صفحه 25:
1
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
وجود تراس های خصوصی و مشترک any
صفحه 29:
صفحه 30:
لا شیاهت بسیار ریاد بلوک ها به بکدیگر و عدم شناسابى راحت أنها
لس نداشتن تهویه طبیعی در سرویس های بهداشتی
سا در طبقات پایین بعضی بلوک ها, نور طبیعی کافی به داخل نمی رسد.
صفحه 31:
ينج سياست جلاب حو سلخت و ولكخلبى خلنمهلى حولتی سنكليور لتخلذ
لا ۱- خانوادهها میتوانند واحدهای قدیمیتر را نیز از صاحبان آن بخرند. دولت پول خریداران را در خريد اول و دوم پرداخت میکند.
نا محدودیت دو خرید. برای جلوگیری از فروش البوه خانهها.به فروتمندان است» یعنی کسانی که ممکن است خانههای دولتی را در سطح انبوه
این حالت هدف اولیه از ساخت مسکن دولتی زیر سوال رفته است.
خریداری کرده و دوباره به مردم بفروشنده البته با قیمت بالاتر که در
فا ۲ در جاگذاری واحدها نلاش میشود در هر ساختمان» اعضای سه کروه قومی اصلی در سنگاپور بعنی مالزباییهاه جينيها و هندىها حضور داشته
» وحدت ملی و هویت سنگاپوری تقویت یابد.
باشند تا با اختلاط قومي
سا ۳- اگر خانوادههای جدید حاضر شوند واحد خود را در کنار واحد پدر و مادر خود خریداری کنند و از آنها نگهداری کنند. به آنها تخفیف ویژهای
داده میشود.
سا از سال ۱۹۷۴ میلادی شرکت توسعه شهری برای ساخت خانههای گرانقیمتتر برای طبقه متوسط روبهرشد آغاز شد.
صفحه 32:
لا ۳ مجردها هميشه در اوایت بعدی نست به حانوادهها هستند و نازه تنها در صورتی واحد دولنی به آنها واگذار میشود که نا ۳۵
سالگی مجرد مانده باشند. بدیهی است بسیاری از آنها تا پیش از ۳۵ سال موفی به حرید حانههای غیردولتی خواهتک شد.
لا ۵- بخشی از هزینه ساخت واحدها از صندوق پسانداز ملی تأمین میشود. صندوقی که شهروندان جوان و میانسال با ثبتنام در
۰ از حقوق ماهیانه حود رابه آن واریز میکنند (کارفرماها ۸۳۷ بلقی هزیته ساخت و نگهداری خانههای دولتی از بودجه و
وامهای بانکی تأمين مىشود. با مجموع لين هزينه خه تنها ساحت خانهها قطعی است بلکه حانههای ايمن ساخته شده و تميز
نگهداری میشود.
صفحه 33:
نکته قابل توجه در مسایل جامعه شناختی مسکن مهر سنگاپور زندگی جمعی در فضای جمعی است.
همانطور که مشاهده شد نواحی مناسب پیاده روی و زمین بازی و مکان های تفریحی و محل برگزاری جشن که مورد حمایت
زندگی جمعی در کنار قلمروی خصوصی است,
صفحه 34:
:لییلحلت ولید به طیحم مسکري حولتب, حر سنكليور وايد لست
الس ۱- خانههای اجارهای (نه فروشی) به خانوادههایی داده میشود که کمتر از ۱۵۰۰ دلار در ماه درآمد دارند. اختصاص این واحدها به قشر کمدرآمد موجب شده دولت نسبت.
به امکانات رفاهی در آن اهمال ورزد.
OD ۲- اشکال دیگر این است که برآورد دیلت در مورد بازنشستهها اشتباه بود. دیلت تصور میکرد بازنشستهها به تدریج به خرید واحدهای بهتر از بخش خصوصی قنام
میکنند اما بسیار کمتر از آنچه تصور میشد خانههای دولتی را ترک کردند. در نتيجه آن كونه که تصور میشد به مرور زمان کار دیلت در حل مشکل مسکن جوانان
راحتتر میشود. پیش نرفت
الس ۲- برخی جوانان ترجیح مىدهند به جاى اينكه بول خود را برای چندین سال در حساب خود یا دولت. پسانداز کنند تا صاحب مسکن شهند. بهتر است به مسکن
استیجاری راضی باشند و به جای آن پول خود را در یک صنعت سوا
IS) ندزند. پرسش این است که آیا در سطح کلان نیز بهتر نیست دولت از صندوق پساندز ملی»
بودجه خود و وام دولتى براى اشتغال مردم در حوزهاى به جز ساختمان سازى بهره كيرد تا سود بیشتری به کل کشور بازگردد و سرمایهآن به صورت تصاعدی رشد کند؟
فت yt مکی دی در ستاو به یک پروسه تبدیل شنم است: ابا لبود درمتی بر یک ممشل tage ga eg STUNG py ang i 23235
برای حوزه مسکن و همه فعلیتها و مشاغل مرتبط یا آن تبدیل شده است. یا اکنون بدون دخللت دولت. مدیریت لین حوزه امکان دارد؟ در چه صورتی وبا چه برنامهای دولت
ستگاپورمیتواند بهندریج و بدون ایجادبیثباتی اقتصادی از دخللت مستقیم در این حوزه عقبنشینی کند و به اعطای وام مسکن, تظارت بر قيمتهاهتوانمندسازی یب مردم و
مسائلی از این دست بسنده کند؟
صفحه 35:
سا سنگاپور بالاتر از بسیاری کشورهای اروپایی در رتبه هفتم از نظر پیش گیری از فساد اقتصادی ایستاده است.
لا بدون تردید این سلامت اقتصادی امکان مذیریت مناسب هزینهها: آفرادش پسانداز فردی و ملی: نوزیم مناسب پروژههای ساخت و
واگذاری مسکن و از آن مهمتر اعتماد ميان مردم و دولت در پروژههای بزرگ و زمانبر را فراهم ساخته است.
صفحه 36:
ص و
مهر حر تهيلن
صفحه 37:
مسکن مهر در ایران؛
لس ارزان: بیکیفیت و نامقاوم!لینها واژگانی هستند که با شنیدن نام این پروژه مبی بلافاصله به ذهن هر مخاطبی خطور میکند.
لا مسکن مهر: طرحی بود که دولت اییان با هدف خانهدار شدن اقشار کم درآمد در انداخت اما برنامهای که قرار بود مسکن با کیفیت را با
قیمتی ارزان در اختیار مردم قرار دهد» تبدیل به معضلی شد که دولتهای بعدی هنوز هم با آن دست به گریبان هستند.
الا خانههای ساخته شده در طرح «مسکن مهرایران». عمدتا در زمینهای ارزان حاشیه شهرها قرار دارند که همین موقعیت بر مشکلات این طرح
در تامین لب برق» گاز و سایر امکانات زیرساختی اقزود در صورتی که مسکن مهر در سنگاپور خانه هلیی با کیفیت همراه با معماری های خیره
کننده و امکاناتی مطلوب و حداقل مناسب یرای زندگی است.
صفحه 38:
لا ایمنی پایین مسکن مهر ساختهشده در ایران پس از زمینلرزه ۱۳۹۶ کرمانشاه بیشترمطرح شد.
لس وقتی به سرپل ذهاب می روریم می بینیم که چگونه خانههای مردم که در LS خانههای مسکن مهر بود حتی شیشههایش هم نشکسته بود. اما
خانههای مسکن مهر تخریب شده بودند. علت تخریب جدی, پایین بودن مقاومت این ساختمان های دولتی است.
صفحه 39:
منلبع
1- Housing and Development Board. (2016).HDB annual report
2015/2016.Singapoor:HDB.
2- Phang,SY. (2007).Prospects for old-age income security in Hong Kong and
Singapoor.Journal of population Aging,4,271-93.
3- Teh, C.W. 1975. Public Housing in Singapore: An Overview. In Public Housing
in Singapore: A Multi-disciplinary Study, edited by S.H.K. Yeh. Singapore:
Singapore University Press for Housing & Development Board.
4- Generalova, E., & Generalov, V. (2014). Social Issues: Designing High-Rise
Housing: The Singapore Experience. CTBUH Journal, (4), 40-45.
5- Phang, Sock-Yong., Helble, M. (2016). Housing Policies in Singapore. Asian
Development Bank Institute.
6- Wong, M. 2013. Estimating Ethnic Preferences Using Ethnic Housing Quotas
in Singapore. Review of Economic Studies 80(3): 1178-1214
صفحه 40:
www.oma.eu
Www.arup.com
www.rsparch.com
www.mep.org
www.concretecentre.com
www.theinterlace.com
www.archdaily.com
www.dezeen.com
