صفحه 1:
مشکل محور با بیماری محور
صفحه 2:
طولانی با بیمار کم /کوتاه با کل بیماران
صفحه 3:
تنظیم استراتژی با توجه به
درجه علمی اعضا
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
é utpatient VS ‘inpatient
‘teaching
Proilem) pase Vs) disease ase
Management omented
sicily *۴ این اور ولا ۰
Decl yyitn soetel, fieeinetal, eeiel ارو
2 ۱
Limited tiie tO corset mistake
Adininion indication:
صفحه 9:
۱ Teaching in the Ambulatory
| Setting
NO
دا نوا
Boeel eelticationrel sessions
۳ ور آزایو Gisctission
صفحه 10:
New case VS known
case
Problem base VS disease
base
صفحه 11:
een ل ل 6 لت
بر اساس فرهنك
مسافت
آری یا نه ؟
صفحه 12:
Cow در حضور بیمار یا پس از خروج بیمار ؟
صفحه 13:
000 ey
7 از فراگیرنده در مورد تشخیص اش سوال کنید
| لل en bec ne RNs Moe
Crs Se eter sree eke ا eee
eS) cere er APSE Band
5 .اشتباهات را اصلاح كنيد
0 SS 5)
.موضوعات حساس اجتماعی- روانی را به بحث بگذارید
صفحه 14:
توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه
اش تور(
ree
Poe or Bin ek ror]
Cee oT eek er rl]
صفحه 15:
1
۱
0 لل ل
(Ome error
ae
تقسیم وظایف بر اساس اولویت های یادگیری مقاطع
مختلف
بلندبلند فک کنیم
صفحه 16:
5 2 fae at
رانا ۳ قیقه پتستر طول] بمتی کشد yaa) LS. Cp
صفحه 17:
CICA TS nat
نقش در نظر كرفته شده يراى فراكير
جر
ae Ane
OST
قضای فیزیکی درا
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
حالت اول: يك دانشجو- يك عضو هيأت علمى
ال ی سا
استاد در کنر دانشجو می نشیند و ویزیت بمارتوسط او را مشاهده می کند. .
ete tees bt st ae
صفحه 21:
4
3
a
Z
172
صفحه 22:
مدل اسفاد تشاکردی
صفحه 23:
صفحه 24:
عالت دوم: چند دانشجو - یک عضو هیأت علمی
دانشجویان در کنار استاد وبزیت بیمار توسط وی را مشاهده می کنند.
Rte Le Ly eT Bye Te) tor eee
برکشی می کند.
Deere a tr ere
متاد مى روند و بيمار خود را به او معرفى مى كنند
ابتدا كل دانشجويان با استاد بيماران را ويزيت مى كنندء بعد هر يك از دانشجويان به
Ce ara هه
صفحه 25:
Grandstand model
صفحه 26:
Supervising model
صفحه 27:
Report back model
‘Audional rooms Main consulting room
صفحه 28:
Breakout model
صفحه 29:
صفحه 30:
8۷ ۳ ie oo cee
a ات
0 ا ا ا Reto ce
0 0
oe eee ا
بت اه ی ی و انار أساتيد با استفاده از روش هاي
ته شده در حالات اول و دوم به آنان آموزش مي دهد.
از اساقید در تمام طول درمانكاه به دانشجويان آموزش مي دهد ۰«
صفحه 31:
اولويت بندى نيازهاى فراكيرنده
قبل یا در ابتدای حضور دانشجو در درمانگاه سوّالاتی نظیر سوالات زیر
ناز او بپرسید
روتیشن ها و تجارب قبلی در زمینه آموزش درمانگاهی
اهداف و انتظارات *
.منابع آموزشی که مورد علاقه دانشجو است *
شیوه و زمان مناسب برای دریافت بازخورد -
صفحه 32:
آماده سازی
آشناسازى فراكيرنده به بيمار و وظيفه اى كه از او انتظار داريد ©
۱
با اين کار فراگیرنده به نحو بهتری از زمان استفاده می کند در 6
.نتيجه كمتر برنامه كارى درمانكاه به هم مى ريزد
مشکل محور یا بیماری محور
طوالنی با بیمار کم /کوتاه با کل بیماران
استراتژی های آموزشی
تنظیم استراتژی با توجه به
درجه علمی اعضا
-1به فراگیران در مورد آنچه به آنها قرار است یاد بدهید توضیح دهید
-2درباره آموزشی بودن مطالب به بیمار تاکید کنید
-3ایفای نقش بین استاد و بیمار در حضور دانشجویان
-4ارجاع پاسخ سوال بیمار به دانشجو
-5بازگو کردن نکات کلیدی بحت در انتها
-6فرصتی در خارج اتاق بیمار
-8ارجاع سوال فراگیر پایینتر به فراگیر باالتر
-9اجازه داوری فراگیر در مورد ORDERاستاد (علت
درخواست آزمایشات /پاراکلینیک /تجویز دارو)
-10نظر خواستن از اعضای گروه
ROLE PLAYING-11
یک راند جذاب
-1زمان راند ؟
-2انتخاب بیمار (نوع بیمار و شخصیت بیمار) ؟
-3جدا سازی راند کاری و آموزشی ؟
-4همه بیماران یا چند بیمار خاص ؟
-5درگیر کردن تمامی اعضای حاضر در راند ؟
-6پاتوفیزیولوژی مرتبط با مشکالت بالینی ؟
احتیاطات
-1پرهیز از مطالب چالش برانگیز و اشتباهات احتما لی بر بالین بیمار
-2پرهیز ازتشخیص افتراقی های غیر منطبق بر بالین یا تشویش بر انگیز
-3پرسیدن سوال پاسخ نداده فراگیر ارشد از فراگیر پایینتر
-4اختالط بحث های داخل و خارج از اتاق
-5خودداری از تحقیر ناخواسته فراگیران
outpatient VS inpatient
teaching
Limited time
Problem base VS disease base
Management oriented
Develop communication skills
Deal with social, financial, and ethical
aspect
Limited time to correct mistake
Admition indication
Teaching in the Ambulatory
Setting
NO
lectures
Formal educational sessions
Extensive discussion
New case VS known
case
Problem base VS disease
base
:بومی سازی الگوریتم های تشخیصی یا درمانی
بر اساس فرهنگ
مسافت
آری یا نه ؟
بحث در حضور بیمار یا پس از خروج بیمار ؟
در اتاق معاینه( :مدرس)
از فراگیرنده در مورد تشخیص اش سؤال کنید
با سؤال پرسیدن ،توانایی استدالل بالینی فراگیرنده را ارزیابی کنید
در این مواجهه ،روی آموزش یک نکته آموزشی مرتبط تمرکز کنید
بیرون اتاق معاینه( :مدرس)
.اشتباهات را اصالح کنید
بازخورد مثبت بدهید
.موضوعات حساس اجتماعی -روانی را به بحث بگذارید
توصیه های بهداشتی و پیشگیرانه
طریقه مصرف داروها
عوارض دارویی
پاسخ به سواالت بیمار توسط دانشجو
اندیکاسیون های بستری (آموزش به بیمار)
تشخیص افتراقی فقط بر اساس عالیم بیمار
علت در خواست اقدامات پاراکلینیک (جلوگیری از کار
درست به علت نادرست)
سواالت کاربردی
تقسیم وظایف بر اساس اولویت های یادگیری مقاطع
مختلف
بلند بلند فکر کنیم
وظیفه مورد نظر
نقش استاد
معرفی خالصه بیمار
توقع شما از فراگیر
این کار بین 1تا 2دقیقه بیشتر طول نمی کشد
:عوامل زیر را در نظر بگیرید
نقش در نظر گرفته شده برای فراگیر
زمان
تعداد فراگیران
فضای فیزیکی در اختیار
يك دانشجو/يك استاد
چند دانشجو/يك استاد
چند دانشجو/چند استاد
sitting- inمدل
مدل استاد -شاگردي
مدل عضو تيم
حالت اول :يك دانشجو -يك عضو هيأت علمي
دانشجو در كنار استاد مي نشيند و ويزيت بيمار توسط او را مشاهده مي كند.
استاد در كنار دانشجو مي نشيند و ويزيت بيمار توسط او را مشاهده مي كند.
دانشجو بيمار خود را مستقال ويزيت مي كند و بعد به استاد ارايه مي نمايد.
م-دل Sitting-in
بيمار
معلم
دانشجو
مدل استاد شاگردي
بيمار
صندلي داغ
معلم
دانشجو
مدلGrandstand
مدل نظارتي
مدلReport-back
مدلBreakout
حالت دوم :چند دانشجو – يك عضو هيأت علمي
همه دانشجويان در كنار استاد ويزيت بيمار توسط وي را مشاهده مي كنند.
هر يك از دانشجويان به طور مستقل بيمار خود را ويزيت مي كنند و استاد به اتاق ها
سركشي مي كند.
هر يك از دانشجويان به طور مستقل بيمار خود را ويزيت مي كنند و سپس به نزد
استاد مي روند و بيمار خود را به او معرفي مي كنند
ابتدا كل دانشجويان با استاد بيماران را ويزيت مي كنند ،بعد هر يك از دانشجويان به
همراه يك بيمار براي ادامه فعاليت هاي آموزشي يا درماني (مثل نوشتن نسخه بيمار )
به اتاق هاي ديگر مي روند
مدلShuttle
مدلDivision وFlip-flop
مدلTutor
حالت سوم :چند دانشجو – چند عضو هيأت علمي
هر يك از اساتيد بيمار خود را ويزيت مي كند و در صورتي كه بيمار مناسبي براي
دانشجويان داشت آنان را فرا مي خواند.
دانشجويان نصف وقت را با يك استاد مي گذرانند و او با يكي از روش هاي حالت
دوم به آنان آموزش مي دهد و بقيه اعضاي هيأت علمي بيماران درمانگاه را ويزيت
مي كنند و نيمه وقت را با استاد ديگر مي گذرانند.
دانشجويان بين اساتيد تقسيم مي شوند و هر يك از اساتيد با استفاده از روش هاي
گفته شده در حاالت اول و دوم به آنان آموزش مي دهد.
يكي از اساتيد در تمام طول درمانگاه به دانشجويان آموزش مي دهد و بقيه اعضاي
هيأت علمي به ويزيت بيماران ميپردازند
قبل یا در ابتدای حضور دانشجو در درمانگاه سؤاالتی نظیر سؤاالت زیر
:از او بپرسید
روتیشن ها و تجارب قبلی در زمینه آموزش درمانگاهی
اهداف و انتظارات
.منابع آموزشی که مورد عالقه دانشجو است
شیوه و زمان مناسب برای دریافت بازخورد
آشناسازی فراگیرنده به بیمار و وظیفه ای که از او انتظار دارید
درست قبل از مواجهه با بیمار
با این کار فراگیرنده به نحو بهتری از زمان استفاده می کند در
.نتیجه کمتر برنامه کاری درمانگاه به هم می ریزد