سایرتحقیق و پژوهش

مصاحبه -پرسشنامه-مشاهده

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 23 اسلاید

fho3ini1365

صفحه 1:
اهداف درس: -آشنايي با مشاهده ومزایا ومعایب -آشنايي با مصاحبه ,کمي كيفي ونکات مهم مصاحبه - -آشنايي با پرسشنامه:,انواع :ساختار:مزایا ومعایب

صفحه 2:
روش جمع آوری اطلاعات انواع روش هاي جمع آوري اطلاعات: Observation ‏مشاهده‎ 1 Interview ‏مصاحيه‎ -2 Questionnaire ‏پرسشنامه‎ 3 Primary Sources 4 اندازه گيري فیزیولوژيکي یا بيولوژيكي Physiological or Biological Measurements Secondary Source 1- اطلاعات در دسترس یا پرونده ها و یادداشت ها ‎Records or Available Data‏ \\

صفحه 3:
۱-مشاهده من اهده روشی است که در آن رفتار و مشخصات موجودات زنده اشیاء و پدیده ها ملاسظه و 3 الى ‎oof‏ ‏###مشاهده باید عینی وسیستماتیک وبه عبارتی دیگر علمی باید باشد. #۶ چشم مهم ترین ابزار پژوهشی است. ۷#* صرفاً مشاهده حوادث و وقایع . مطابق آنچه رخ می دهد . ( حال و آينده نه گذشته .) واحد زمانی پرای مشاهده باید تعیین گردد. مثلاً ۲۰ دقیقه مشاهده جلسه شورای مدب شناسایی تسلط مدیران به کار را فراهم می

صفحه 4:
انواع مشاهده از نظر اجرايي: ۱- مشاهده مستقیم ۲- مشاهده فعال یا مشارکتی ۳- مشاهده میدانی ۴- مشاهده غیر مستقیم ۵- مشاهده آزمایشگاهی

صفحه 5:
مزایای مشاهده: ۱- اعتبار بالا و اطمینان بیشتر به اطلاعات جمع آوری شده ۲- بهترین شیوه جمع آوری اطلاعات در مورد کودکان و بیماران روانی است. / ۳- مشاهده کننده می تواند کل موقعیت را ببیند و توالی رخ داده/‌ها را ت کند. ۴- پژوهشگر وابسته به پاسخ شرکت کنندگان نیست. ۵- اطلاعات موردنیاز به سهولت جمع آوری می شوند.

صفحه 6:
مزایای مشاهده: عینی(6 611۷ [0۵0). واقعی و دقیق (امکان بررسی جزئیات) خطای کمی دارد بعضی اطلاعات فقط از راه مشاهده بدست می آید.(مثلا وسواس بیمار) ملس برای جمع آوری اطلاعات زمینه ای

صفحه 7:
وا مشاهده حضور پژوهشگر در ر مشاهده شوندگان محدود بودن اطلاعات و تعداد نمونه ها ( محدود بودن محیط دید) **_تاثیر عوامل فرهنگی و درک شخصی در مشاهده از به افراد آموزش دیده ** امکان خطای مشاهده گر (مثلا فقط نکات جالب توجه از نظر خودش را ثبت كند يا ...) حضور مشاهده كر بر رفتار مشاهده شوندگان (و عدم بروز رفتار واقعی آنها) ** نحوه عملکرد مشاهده گران مختلف در یک موضوع ثلبت ممکن است متفاوت باشد ( مشاهده گران 815 ۱۳۲۵۲۵۵56۲۷6۲

صفحه 8:
محدودیت مکانی (در محیط محدود قابل اجراست) تفاوت در تفسیر مشاهدات (عدم امکان رفتار انسانها) گذشته را نمی توان مشاهده کرد موارد غیر عینی را نمی توان مشاهده کرد در موارد حجم نمونه زیاد. هزینه و زمان زیادی لازم دارد

صفحه 9:
۲ مصاحبه: ۳ به صورت حضوری (چهره‌به چهره) یا غیر حضوری (تلفنی). مصاحبه شوندگان‌به صورت فردییا گروهی پاساخ می دهند تقسیم بندی به سه نوع بر اساس انعطاف پذیری: مصاحبه انعطاف ,3 ‎«(Non Structured‏ مصاحبه با انعطاف پذیری متوسط ‎(Semi Structured‏ مصاحبه با انعطاف پذیری کم (11۲60)ل۲۱ا6:

صفحه 10:
مصاحبه انعطاف پذیر 51۳۵1۲60 0108):) مصاحبه باز (آزاد) آآچارچوب کلی و حدود سّالات مشخص است ولی زمان و توالی پرسشها به سلیقه مصاحبه گر بستگی دارد آامکان پرسشهای اضافی هست آلمناسب برای پژوهشهای با مقیاس کم. مطالعات کیفی و مصاحبه با افرادی که اطلاعات اصلی از آنها / به دست می آید آدر این نوع مصاحبه. سوالات کلی مطرح می شود و پاسخ دهنده نیز هر آنچه به نظرش می رساررا بیان می کند که غالبا مطالب متنوع و حتی گاهی نامر تبط بدست می آید که تحلیل آن بسیار دش ob Qe ۲ لس

صفحه 11:
مصاحبه با انعطاف پذیری متوسط 0۲60 5۳۱ 561) )مصاحبه هدایت شده سوالات مشخص با توالی ثابت است اما سوّالات معمولاًباز هستند. در اين نوع مصاحبه. سئوالات طوری مطرح می شوند که پاسخ را به سمت هدف مورد نظر هدایت کنند. در واقع پس از اینکه پاسخ دهنده پاسخ هر سوال را داد سوال دیگری مطرح می شود که پاسخ آن بتواند نتیجه نهایی مصاحبه را به سمت مطلب خاصی سوق دهد. مصاحبه با انعطاف پذیری کم 101۲60 51۲۷۵):) مصاحبه بسته (محدود) سوالات مشخص با توالی ثابت و استاندارد و از نوع سوالات بسته. پاسخهای ثابت و از قبل پیش بندی شده مناسب برای مطالعات بزرگ و اطلاع پژوهشگر از تنوع پاسخها

صفحه 12:
عوامل موثر بر مصاحبه پرسشگر بر خصوصیات پرسشگر در نتیجه مصاحبه موثر است متن مصاحبه و اطلاعات جمع آوری شده به ویژه هوبت پاسخگو محرمانه تلقی شود . مصاحبه جنبه آزمون و امتحان ندارد و صرفاً نظرخواهی است

صفحه 13:
پاسخگو منبع اطلاعات مورد نیاز پرسشگر است. حمایت قانونی از پاسخگو اعتبار و قابلیت اعتماد پاسخها و نتایج تحقیقات را بالا می برد ) ‏جلب اعتماد پاسخگو ( ظاهر پرسشگر و طرز برخورد و نحوه سخن گفتن‎ I آ] پاسخگو دریابد که مصاحبه محاکمه نیست و از اطلاعات بر ضد او یا همنوع او استفاده نمی شود . محیط مصاحبه ‎és‏ *محیط پرسروصدا , تاریک و کم نور و پرنور و حضور افراد آشنا یا ناآشنا هر یک به طریقی ‎fle‏ تمرکز پاسخگوست * احاطه پاسخگو به یادداشتها و نوشته های پرسشگر صحیح نیست * مزیت روی در روی بودن : کنترل واکنشهای پاسخگو

صفحه 14:
موضوع مصاحبه "بر حسب نوع موضوع نوع پاسخگو تعیین می شود * پس بایستی موضوعات تخصصی و غیر تخصصی *را از هم جدا کرد *و نوع هر یک را با موقعیت پاسخگو متناسب *انتخاب نمود . پرسشها | مصاحبه یا با پرسشنامه است با بدون آن * پرسشگر بایستی عین سئوالات را برای پاسخگو مطرح نماید

صفحه 15:
:مزایای مصاحبه ۱. در افراد بی سواد. نابینا و بچه ها بهترین وسیله کسب اطلاعات است. ۲. میزان واکنش افراد نسبت به مصاحبه بالاست. ۳ می توان رفتارهای غیر کلامی و نحوه سبک کلامی را بررسی و مشاهده کرد. ۴ می توان واکنش ها را خیلی عمقی بررسی کرد. ۵.عینی 6 6681۷ [00)). واقعی و دقیق (امکان بررسی جز ۶ خطای کمی دارد ۷بعضی اطلاعات ففقط از راه مشاهده بدست می آید.(مثلاً وسواس بیمار) .مناسب برای جمع آوری اطلاعات زمینه ای

صفحه 16:
استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل در مصاحبه مشکل است. نمونه ها ممکن است تحت تاثیر ویژگی ها و رفتار مصاحبه شونده قرار گيرند. نیاز به افراد آموزش دیده. نحوه عملکرد مشاهده گران مختلف دریک موضوع ابت ممکن است متفاو: بین مشاهده گران 815 ۱۳۲6۲۵۳۵56۲۷۵۲)) محدودیت مکانی (در محیط محدود قابل اجراست) گذشته را نمی توان مشاهده کرد موارد غیر عینی را نمی توان مشاهده کرد در موارد حجم نمونه زیاد. هزینه و زمان زیادی لازم دارد

صفحه 17:
- يرسشنامه +51101111311 116 0): ) ”شامل سؤالاتى كتبى كه مصاحبه شونده. پاسخها را درآن مى نويسد. ” به طرق مختلف (يست. توزيع حضورى و ..) در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفته سپس جمع می شود باز: عدم محدودیت در پاسخ (فرد می تواند هر نوع پاسخ با هر توضیحی که مد نظرش باشد ارائهدهد) مثلً بای سّال بز چند سیگار در روز می کشید: فرد می تواندبنویسد سه عدد. ده عدد, یک پاکت و... بسته:برای هر پرسش. تعدادی گزینه و پاسخ از قبل تعیین شده است مثلاً براى سال بسته چند سیگار در روز می کشید: چند گزینه مانند کمتر از یک پاکت. یک پاکت. بين يك نا دو پاکت. پاکت تعبین شده و فرد یکی از آنها را انتخاب می کند. و ارزشمندتر است اما تجزیه تحلیل و طبقه بندی آنها مشکل تر است سوّالات بسته. سرعت بیشتر و تجزیه تحلیل و طبقه بندی آسانتر است اما دقت و کامل بودن کمتری دارد سوّالات باز: اطلاعات د:

صفحه 18:
طبقه بتدی بر اساس نحوه اجرا : پرسشنامه همراه با مصاحبه: این نوع پرسشنامه توسط خود محقق و به صورت حضوری در اختیار پاسخ دهنده قرار پرسش نامه خودایفا نامه ستی: در اين روش. پرسشنامه از طریق آدرس پستی برای پاسخ دهنده ارسال شده و پس از ارسال میگردد.امروزهارسال پرسشنامه و پاسخ آنها از طریق ایمیل نیز بهنوعی پرسشنامه پلسعی پرسشنامه الکترونیک: در اين روش اغلب نرم افزاری طراحی می شود و از طريق اينترنت و با در اختيار داشتن شناسه كاربرى و رمز) پاسخ دهنده می تواند پرسشنامه را تکمیل کند.

صفحه 19:
شرایط تهیه وتنظیم پرسشنامه: وجود مقدمه(علل تنظیم پرسشنامه وهدف مورد نظر) دقن 4 هه سئوالات باید جالب واز نظر روانی موجبات همکاری را فراهم آورد هر سئوال فقط یک مطلب را برساند ۳ اجتناب از بکار بردن لغات وکلمات ناما نوس وسئوالات مبهم.منفی,تحریک کننده وهدایت کننه سئوالات بايد طوری طرح شوند که نیاز به توضیح اضافی نداشته باشد.

صفحه 20:
نکات زیر را در حین طراحی در نظر بگیرید ١-برسشنامه‏ بايد ساده و کوته طراحی شود زیر بلندبودن آن منجر به خستگی پاسخگو می‌شود. ۲- از سوالات دو قسمتی استفاده نکنید. متال آبا عشکی دهان و تيش فلب دارید؟ متا آ از فتاربزشکان و برستاران راضی هستید؟ ؟- از بکاربردن اصطلاحات تکنیکی و تخصصی و همچنین کلمات اختصاری اجتناب کنید. مگر آنکه مطمئن باشید پاسخگو معنی آنها را می‌داند. ۴- از سوّالات راهنما و القاء کننده اجتناب کنید. مثال مکر نه۲ آپا موافقید که. © لك للى کنید بودجه کمی ضرف بهداشت و درمان می‌شود؟ 47011 ۶- در سوالات بسته گزینه‌ا بای تمامی پاسخهای ممکن را در بر گرفته باشد. هبعک ۷- سوالاتباید واضح و بدون ابهام باشد. ۳ ‎usagi EI‏ ابر ‎“Alea‏

صفحه 21:
۸- پیش داوری نکنید. متال: «آیا از گارت اعشباری خود راضی هستید» ‎-٩‏ از کلمات احساسی و عاطفی استفاده نکنید. ‏۰- از پرسیدن سوّالات دارای فعل منفی بپرهيزید. مخصوصاً سوالات منفی در منفی «من با عدم انجام غربالگری مرض قند مخالفم» ‏۱- بهتر است از ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات مشهور اجتناب کرد. ۲- سوّالات به زبان عامیانه باشد ‏متال؛ روزانه چقدر پروتئین مصرف می‌کنید ‏۴- سوالاتی نپرسید که احتمال می‌دهید در حافظه پاسخگو نباشد. مثال؛ «۱۲ سال قبل در آمد همسرتان چقدر بوده است؟» ‏۱۵- بهتر است در تمامی سوالات همیشه گزینه «نمی‌دانم» را جای دهید ‏۶- گزینه‌ها نباید با هم همپوشانی داشته باشند جه تعداد کتاب طی یکسال اخیر خوانده ابد' ‏۵-۱ عددل] ۵-۰ عددل] ۰ ۱۰-۱۵ عدد ۲ ‎

صفحه 22:
مزایای پرسشنامه: ) ‏وقت كير نیست.( سریعتر نسبت به مصاحبه‎ .١ ‏اطلاعات را از نمونه وسیعی بدین طریق می توان به دست آورد.‎ ۲ ۳ تجزیه و تحلیل سئوالات بسته نسبتاً آسان است. ۴ امکان بی نام بودن شرکت کنندگان موجود است.(اگرمحرمانه باشد اطلاعات کافی به دست آيد.) ۵. روش ساده و کم هزینه است. عدم نیاز به مصاحبه کننده و لذا عدم تأثیر او بر کیفیت پا ۶-فرد آزاد است درهر مکان و زمان پاسخ دهد.

صفحه 23:
(۳ F 0 6 020 ‎.١‏ امكان دارد پاسخ دهنده بعضی موارد را حذف کند و جواب ندهد. (البته تا ۲۰ درصد عدم پاسخ. قابل قبول است) ‏۲ افراد بی سواد حذف می شوند. ‏۳ عده ای پرسشنامه را بر نمی گردانند. ‏۴ تجزیه وتحلیل سئوالات باز مشکل است. ‏عدم تفهیم بعضی سئوالات و احیاناً پاسخ نادرست. امکان بالا رفتن درصد عدم پاسخ ‏امکان سوگیری انتخاب (8135 5616681080): کسانی که پرسشنامه را پاسخ داده ‏اند به دلایل خاص بوده است (و با بقیه جمعیت مورد مطالعه تفاوت داشته اند) ‎

39,000 تومان